Side 144 av 171 FørsteFørste ... 4494134142143144145146154 ... SisteSiste
Resultater 2,861 til 2,880 av 3418
Abonnér på denne tråden
  1. #2861
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,628
    Tagget i
    8 Innlegg
    Målinger. Jo, jeg har litt store bein, strl. 48 - 49 i sko. Og når disse begynner å bevege seg i takt med stortromma og/eller bassen, da er det oftest fordi bassen og/eller høyttalerens tonale klangbalanse og "null" faseproblemer er på stell - OG (ikke minst!!!) det at stemmer gjengis som stemmer. Fot, i mitt tilfelle bigfoot, mon tro om dette også kan måles - for det skal mye til før alt dette utløser for/bigfoot på meg. Og det skyldes i 98 % av tilfellene selve høyttalerne, har jeg funnet ut. Ble jo bare et surreinnlegg - lar det allikevel stå - for jeg forskrekkes når ting måler bra men ikke høres like bra ut som meterne viser.

  2. #2862
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    11,737
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Trondmeg Se Innlegg
    Man trenger kanskje en høy hest for å nå opp til luftslottene? Ille at noen forsøker å bidra med litt vitenskapelige betraktninger der slikt ikke skal finnes. Ikke innbill deg noe....
    Neida det er ikke det jeg mener, vitenskapelig betraktninger og målinger er selvsagt interessant og spennende! Og det finnes mye snake-oil også men det blir også feil å fortelle folk at deres preferanser er feil fordi vitenskapen sier så.. det kan vi vel være enige i?
    Det er vel ingen som sier at noens preferanser er feil. Det er imidlertid noen som forklarer sin teoretiske tilnærming til hobbyen i motsetning til en prøve/feile-taktikk. Det er da noen andre som føler seg kraftig tråkket på tærne og forsøker å desimere de første for ikke å ha tilstrekkelig interesse for hobbyen eller generelt peiling på lyd. Dem om det.

    Personlig finner jeg hele den såkalte konflikten latterlig da dette bare er to forskjellige måter å komme til sitt personlige mål på og ingen av dem fremstår på noen som helst måte truende. Hvorfor kunnskap skal virke truende hører egentlig middelalderen til. Hvorfor man ikke kan stole fullt og helt på subjektive erfaringer finnes det vel en del grunnlag for å støtte seg på, men da må man jo anerkjenne kunnskap og forskning. At det som finnes av reelle forskjeller nok kan måles er jeg i liten tvil om. Gode og relevante tolkninger av målinger er imidlertid noe mer utfordrende da det lett blir komplisert. Hatten av for de som jobber med slike utfordringer og bedriver en vitenskapelig tolkning av, eh... vitenskapen. Det er som sedvanlig slik at man ikke blir profet i eget land for det er jo farlig at noen kan og forstår mer enn seg.

    Jeg famler selv i blinde med prøving og feiling, men gjør det med åpne øyne og forstår at det strengt tatt er en idiotisk tilnærming. Det er imidlertid den veien som gir meg glede og jeg orker ikke tanken på kompliserte apparater med 4000 sider bruksanvisning og 36 kanalers forsterkeri eller store mengder akustiske remedier i stua. Kall meg gjerne både dum og lat, og min tilnærming er neppe den som gir det beste resultatet, men det gir meg personlig glede på veien. Jeg er dog ikke i tvil om at den vitenskapelige tilnærming har mer for seg. Det fine med logisk forståelse og vitenskapelig anerkjennelse er at man ikke lenger trenger kaste bort penger på ting som ikke har noe for seg. Så kan man heller sløse de bort på fjonge apparater utviklet av dyktige ingeniører, dyre hodetelefoner, enda et sett Carlsson-høyttalere eller mer musikk, rødvin og Calvados.
    Siste redigert av Trondmeg; 11.02.2020 kl. 11:11.
    Feickert Blackbird platespiller / Kuzma 4 point arm med VdH Colibri XCP-HO
    Luxman EQ500 RIAA
    Marantz CD-7 og CD12 - Luxman DA06 DAC
    Luxman L509x forsterker
    Tannoy DC10A

  3. #2863
    Overivrig entusiast Alek264's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2017
    Sted
    Høyjord
    Innlegg
    1,044
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Trondmeg Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Trondmeg Se Innlegg
    Man trenger kanskje en høy hest for å nå opp til luftslottene? Ille at noen forsøker å bidra med litt vitenskapelige betraktninger der slikt ikke skal finnes. Ikke innbill deg noe....
    Neida det er ikke det jeg mener, vitenskapelig betraktninger og målinger er selvsagt interessant og spennende! Og det finnes mye snake-oil også men det blir også feil å fortelle folk at deres preferanser er feil fordi vitenskapen sier så.. det kan vi vel være enige i?
    Det er vel ingen som sier at noens preferanser er feil. Det er imidlertid noen som forklarer sin teoretiske tilnærming til hobbyen i motsetning til en prøve/feile-taktikk. Det er da noen andre som føler seg kraftig tråkket på tærne og forsøker å desimere de første for ikke å ha tilstrekkelig interesse for hobbyen eller generelt peiling på lyd. Dem om det.

    Personlig finner jeg hele den såkalte konflikten latterlig da dette bare er to forskjellige måter å komme til sitt personlige mål på og ingen av dem fremstår på noen som helst måte truende. Hvorfor kunnskap skal virke truende hører egentlig middelalderen til. Hvorfor man ikke kan stole fullt og helt på subjektive erfaringer finnes det vel en del grunnlag for å støtte seg på, men da må man jo anerkjenne kunnskap og forskning. At det som finnes av reelle forskjeller nok kan måles er jeg i liten tvil om. Gode og relevante tolkninger av målinger er imidlertid noe mer utfordrende da det lett blir komplisert. Hatten av for de som jobber med slike utfordringer og bedriver en vitenskapelig tolkning av, eh... vitenskapen. Det er som sedvanlig slik at man ikke blir profet i eget land. Det er jo farlig at noen kan og forstår mer enn seg.

    Jeg famler selv i blinde med prøving og feiling, men gjør det med åpne øyne og forstår at det strengt tatt er en idiotisk tilnærming. Det er imidlertid den veien som gir meg glede og jeg orker ikke tanken på kompliserte apparater med 4000 sider bruksanvisning og 36 kanalers forsterkeri eller store mengder akustiske remedier i stua. Kall meg gjerne både dum og lat, og min tilnærming er neppe den som gir det beste resultatet, men det gir meg personlig glede på veien. Jeg er dog ikke i tvil om at den vitenskapelige tilnærming har mer for seg. Det fine med logisk forståelse og vitenskapelig anerkjennelse er at man ikke lenger trenger kaste bort penger på ting som ikke har noe for seg. Så kan man heller sløse de bort på fjonge apparater utviklet av dyktige ingeniører, dyre hodetelefoner, enda et sett Carlsson-høyttalere eller mer musikk, rødvin og Calvados.
    Det har vel vært tendenser til "den måler ikke bra så den låter ikke bra" tidligere i tråden hvis jeg ikke har misforstått. Men jeg syntes målinger er veldig spennende og det er helt klart skritt i riktig retting hele tiden så det er bra
    Hifirom: Klipsch RF-7 Mk3, Musical Innovation: MI10x2, MI23 Pre, Hegel CDP2A Mk2, Reloop Turn 3, Ortofon 2m Black PU, NLE17 RMUP RIAA, ASR Mini Basis Mk2
    Kjellerstue: ....
    Bad: Klipsch Groove
    Kjøkken: Klipsch The Three
    På lån: Hegel Mohican

  4. #2864
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    11,737
    Tagget i
    1 Innlegg
    ^ "Den måler så dårlig at jeg ikke ser hensikten med å teste den" fremstår både mer logisk, rasjonelt og fornuftig fundert enn "du har ikke lyttet til den så du har ikke rett til å uttale deg". Hvis noen opplever noe av dette som en provokasjon eller trussel så lykke til med videre krenkelser her i livet .
    Feickert Blackbird platespiller / Kuzma 4 point arm med VdH Colibri XCP-HO
    Luxman EQ500 RIAA
    Marantz CD-7 og CD12 - Luxman DA06 DAC
    Luxman L509x forsterker
    Tannoy DC10A

  5. #2865
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,231
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    6
    Sitat Sitat fra Bjørn ("Orso") Se Innlegg
    Sitat Sitat fra LMC Se Innlegg
    jeg hadde en gang en dac på prøve fra ExaDevices....det var noe jeg ikke klarte å sette fingeren på med den...et slags støyfenomen som lå langt bak i lyden og som jeg følte mere enn jeg hørte
    George Kissarov nektet og sa det ikke var noe målbart, men jeg holdt på mitt
    så leide han et spesial lab med ultra sensitivt utstyr og "lo and behold"...nede på minus 140dB fant de noen artifakter som de ikke fanget opp i sitt eget måleutstyr som bare målte til 120dB
    moralen er ikke at jeg hører så jævlig bra, men at det finnes ting som man fortsatt ikke har målt, kanskje fordi man ikke har lett på rett sted, eller godt nok
    Regner med du mener Exasound. En Exasound DAC ble forøvrig målt av ASR med ganske svakt resultat.
    Jeg har også prøvd en ExaSound DAC (8-kanals) og hadde ikke noe problemer å høre at den hadde hørbar forvrengning.
    de het vel Exa Devices mens de lagde bare USB-I2S enheten sin og noe OEM greier, way back...
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  6. #2866
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    21,227
    Tagget i
    32 Innlegg
    Sitat Sitat fra Bjørn ("Orso") Se Innlegg
    Sitat Sitat fra LMC Se Innlegg
    jeg hadde en gang en dac på prøve fra ExaDevices....det var noe jeg ikke klarte å sette fingeren på med den...et slags støyfenomen som lå langt bak i lyden og som jeg følte mere enn jeg hørte
    George Kissarov nektet og sa det ikke var noe målbart, men jeg holdt på mitt
    så leide han et spesial lab med ultra sensitivt utstyr og "lo and behold"...nede på minus 140dB fant de noen artifakter som de ikke fanget opp i sitt eget måleutstyr som bare målte til 120dB
    moralen er ikke at jeg hører så jævlig bra, men at det finnes ting som man fortsatt ikke har målt, kanskje fordi man ikke har lett på rett sted, eller godt nok
    Regner med du mener Exasound. En Exasound DAC ble forøvrig målt av ASR med ganske svakt resultat.
    Jeg har også prøvd en ExaSound DAC (8-kanals) og hadde ikke noe problemer å høre at den hadde hørbar forvrengning.
    Ja, jeg ville ikke engang vurdert den med måleresultater som disse:
    https://www.audiosciencereview.com/f...urements.1990/
    Navn:      87F40B02-2C48-4E8C-8F93-9C12DAA9987D.jpg
Visninger: 370
Størrelse: 82.1 Kb

    Ikke nødvendig å lete ved -140 dB når det er oddeordens forvrengning ved -95 dB.

    Det er altfor mange produsenter og komponenter der ute til at man har tid, penger og energi nok til å teste alle kombinasjoner av alt hjemme hos seg selv. Det går bare ikke, så det må grovsorteres først. Det er også så mange bra komponenter på markedet at jeg ikke ser noen grunn til å bruke tid på noe som formodentlig degraderer lydkvaliteten med støy, forvrengning og avvik i frekvensgang.

    En DAC skal bare gjøre en enkel ting: rekonstruere den analoge bølgeformen fra den digitale representasjonen, uten å tilføre eller trekke fra noe som helst. Resten er et spørsmål om tilleggsfunksjoner og systemintegrasjon. Behøver jeg analoge innganger (DAC3), en equalizer (ADI-2), eller hodetelefonutganger (D90) i samme boks? Bør utgangsnivået være som standard for konsumentutstyr (4 V RMS, D90), eller som i proffutstyr (12 V RMS, ADI-2), eller enda mye mer (20 V RMS, DAC3)? Det er igjen et spørsmål om hva som passer best med gain i effektforsterkere og effektivitet i høyttalere. Er de tilleggsfunksjonene verdt prisforskjellen for meg?

  7. #2867
    Overivrig entusiast Alek264's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2017
    Sted
    Høyjord
    Innlegg
    1,044
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Trondmeg Se Innlegg
    ^ "Den måler så dårlig at jeg ikke ser hensikten med å teste den" fremstår både mer logisk, rasjonelt og fornuftig fundert enn "du har ikke lyttet til den så du har ikke rett til å uttale deg". Hvis noen opplever noe av dette som en provokasjon eller trussel så lykke til med videre krenkelser her i livet .
    Jeg håper ikke du tror jeg er krenket eller provosert på noen måte hehe
    Hifirom: Klipsch RF-7 Mk3, Musical Innovation: MI10x2, MI23 Pre, Hegel CDP2A Mk2, Reloop Turn 3, Ortofon 2m Black PU, NLE17 RMUP RIAA, ASR Mini Basis Mk2
    Kjellerstue: ....
    Bad: Klipsch Groove
    Kjøkken: Klipsch The Three
    På lån: Hegel Mohican

  8. #2868
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    11,737
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Trondmeg Se Innlegg
    ^ "Den måler så dårlig at jeg ikke ser hensikten med å teste den" fremstår både mer logisk, rasjonelt og fornuftig fundert enn "du har ikke lyttet til den så du har ikke rett til å uttale deg". Hvis noen opplever noe av dette som en provokasjon eller trussel så lykke til med videre krenkelser her i livet .
    Jeg håper ikke du tror jeg er krenket eller provosert på noen måte hehe
    Neida, siktet er ikke innstilt mot enkeltpersoner. Dette er min grove oppsummering etter å ha fulgt endel av disse trådene over tid. Man kan sikkert hekte "nick" på både sitater og holdninger hvis man vil, men det er ikke intensjonen. Det virker å være mest snakk om kommunikasjon og gruppeindentitet.

    PS og du skal vite at om jeg siktet til deg så hadde jeg ikke kalt deg "noen" . Jeg er altfor ingeniørhode til slike upresise omveier. Til tross for at jeg altså mange ganger glemmer at jeg er ingeniør når jeg pusler med hifi. Forstå det den som kan.
    Siste redigert av Trondmeg; 11.02.2020 kl. 12:01.
    Feickert Blackbird platespiller / Kuzma 4 point arm med VdH Colibri XCP-HO
    Luxman EQ500 RIAA
    Marantz CD-7 og CD12 - Luxman DA06 DAC
    Luxman L509x forsterker
    Tannoy DC10A

  9. #2869
    Hifi-entusiast gwh's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    349
    Tagget i
    0 Innlegg
    Uten å være "ingeniørhode" eller "blomsterspråkekspert" så er jeg uansett godt fornøyd med min D90 som ble pakket opp og satt i racket i går.
    Det eneste jeg kan si er at jeg synes separasjonen av de forskjellige instrumenter og stemmer ble vesentlig bedre enn den innebygde dac'en i Cambrdige cxn v2, og godfoten trampet takten på mange av låtene i går
    Monitor Audio PL300 (MK I), 1200as2 (apollon audio), Cambridge CXN V2, Topping D90

  10. #2870
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    så lenge man ikke endrer mening om lyden etter at målinger er gjort
    Jeg tror ikke det er spesielt utbredt, men hvorfor er det en mindre god ting enn å la seg påvirke av side opp og side ned med subjektiv omtale?

    Den vesentligste forskjellen på en som støtter seg på vitenskap og en som avviser den som nærmest løgn og bedrag er at om man vet at DAC-en, effekttrinnet, preampen og filene som spilles av gjør alt det skal, så vet han også hvor han skal lete for å finne feilene i oppsettet.

    Man kan selvsagt maskere det utroligste med en "fantastisk" DAC, men det blir aldri bedre enn å løse problemet der det faktisk er.

    Målinger er som kart, de viser vei i et landskap der man ikke er kjent. Om man insisterer på å finne frem i sentrum av New York uten kart, uten å spørre seg frem, uten å være kjent der selv, og uten å vite hva man ser etter, ja da ender man simpelt hen ikke opp der man skulle vært. I ettertid må man selvsagt gjerne insistere på at man fant en enda bedre plass, og at det selvsagt var planen hele tiden, men det blir jo bare en dum unnskyldning for å tviholde på barnslig stahet.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  11. #2871
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    22,231
    Tagget i
    6 Innlegg
    Torget
    6
    finner trolig frem, men tar lenger tid
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  12. #2872
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    3,786
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    så lenge man ikke endrer mening om lyden etter at målinger er gjort
    Jeg tror ikke det er spesielt utbredt, men hvorfor er det en mindre god ting enn å la seg påvirke av side opp og side ned med subjektiv omtale?

    Den vesentligste forskjellen på en som støtter seg på vitenskap og en som avviser den som nærmest løgn og bedrag er at om man vet at DAC-en, effekttrinnet, preampen og filene som spilles av gjør alt det skal, så vet han også hvor han skal lete for å finne feilene i oppsettet.

    Man kan selvsagt maskere det utroligste med en "fantastisk" DAC, men det blir aldri bedre enn å løse problemet der det faktisk er.

    Målinger er som kart, de viser vei i et landskap der man ikke er kjent. Om man insisterer på å finne frem i sentrum av New York uten kart, uten å spørre seg frem, uten å være kjent der selv, og uten å vite hva man ser etter, ja da ender man simpelt hen ikke opp der man skulle vært. I ettertid må man selvsagt gjerne insistere på at man fant en enda bedre plass, og at det selvsagt var planen hele tiden, men det blir jo bare en dum unnskyldning for å tviholde på barnslig stahet.
    Synes ikke denne sammenligningen er helt god, Snickers. Du forutsetter at man har bestemt seg for hvor man skal, men det er ikke subjektivistens poeng. Tvert om, kan man si; Vi vet ikke eksakt hvor vi skal, men vi spør folk vi liker om hvor det er mest gøy å finne, og så leter vi i den retningen. Underveis finner vi mye morsomt, noe gørr, og noe ufattelig. Noe virker på det ene, noe på det andre. Men ingenlunde har vi planer om å dra det eneste stedet i byen som har samlet alle fakta, dvs. til biblioteket. Det er nemlig ikke dit vi vil. Vi tar en pubcrawl, og går på tivoli i stedet.
    No-one was more black than Blackmore! But now he's just black as Night...

  13. #2873
    Æresmedlem Valentino's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2008
    Sted
    Ottestad
    Innlegg
    17,370
    Tagget i
    3 Innlegg
    Den punchlinja der, Håkon. Takker og humrer.
    Vik fra meg, O kjetterske Vranglærere! Jeg hører forskjell på alt! Halleluja!
    Anleggstråd: Bipolare Valentinos drodleDipol
    Grotesque music, million dollar sad / Got no tactics, got no time on hand

  14. #2874
    Hifi Freak H.R's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2008
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Innlegg
    6,387
    Tagget i
    0 Innlegg
    Meningen med livet er tross alt å dø. De færreste vil likevel hoppe bukk over det i mellom og gå rett til målet.
    Så var det bare å finne en mening i perioden mellom livets start og slutt og der er det mange farbare veier heldigvis.
    ALE OEM Member 001 | Medlem av hornalliansen | Anlegget
    "Arguing with idiots is like playing chess with a pigeon. No matter how good you are,
    the bird is going to shit on the board and strut around like it's won anyway."

  15. #2875
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Hurra_mann Se Innlegg
    Men det er jo ikke området rundt -120 dB det handler om, det er området rundt og over 0 dB.
    Det er forsåvidt riktig, men så må du huske på at når vi filtrerer ut forvrengning så er dette en fremstillingsmåte. Selve bølgeformen er den som påvirkes.

    Her er et eksempel. I "boksen" har vi det vi kaller en overføringsfunksjon. Den forteller oss hva som kommer ut som følge av hva som går inn. Utgangspunktet er at den er en X=Y-funksjon for en krets med gain = 0.

    Navn:      linear-nonlinear-transducer-signals.jpg
Visninger: 302
Størrelse: 19.4 Kb

    Vi ser her tydelig at det er selve signalet som påvirkes. Det er ikke nødvendigvis en "liten bilyd", selv om vi filtrerer det til å se ut som uavhengige fenomener på målinger for å kunne skalere verdiene.

    Det som for eksempel er veldig typisk for en rørforsterker med ganske mye forvrengning er at man kan høre tydelig modulering. En stemme "drar på litt", og man kan høre hvordan grunntonen får overtonene til å på en måte pulsere. Jeg har bivånet entusiaster som hopper opp og ned i begeistring når dette skjer, men for meg er ikke dette hifi. Det er ikke slik jeg hører stemmer i virkeligheten.

    Jeg trenger virkelig ikke Knut Risan sin monolog på Silence of the lambs, og om noen på død og liv vil ha det er min påstand at de ikke nødvendigvis er stor fan av filmen i sin originale form.


    Sitat Sitat fra Hurra_mann Se Innlegg
    "Alle" DAC'er bruker oversampling, som regner ut mange sampler mellom hvert PCM sample. Hva tror du skjer hvis verdien på mellomsampler er større enn 0 dB? Dette er en viktig grunn til at DAC'er låter ulikt.
    Harry Nyquist og Claude Elwood Shannon har gitt oss matematikken som benyttes til blant annet PCM-sampling av analoge signaler. Enkelt fortalt vil man kunne ta en gitt frekvens, og gjengi den helt perfekt med all informasjon intakt dersom man tar to samples pr signalperiode. Det betyr at for å gjengi 20kHz med 100% intakt fase, frekvens og amplitude, trenger man 40 000 samples pr sekund. Samplingfrekvenser fra 44100kHz og oppover vil derfor kunne gi 100% nøyaktig informasjon opp til 20kHz.

    Oversampling er ikke "0dB samples". Vi kan tenke oss en kurve som går fra 0, til +, til -, og tilbake til null igjen. Ved 20kHz har vi bare 2 punkter for å representere denne kurven. Om vi filtrerer den direkte vil den faktisk bli en perfekt sinus med både amplitude og fase helt intakt. Dette er ikke nødvendigvis helt intuitivt å fortstå, men jeg tror det er intuitivt å tenke seg at oversamplingen plasserer flere punkter langs "den samme perfekte kurven" som ligger gjemt i dataene man allerede har.

    Når vi oversampler er det ikke fordi vi har behov for mer informasjon, det er for å kunne filtrere enklere og lenger unna audioområdet og ha mindre spor av filtrene i audioområdet. Oversampling gjøres ved hjelp av de matematiske funksjonene Nyquist og Shannon etablerte, og nøyaktigheten er absolutt. Her er det ikke "i nærheten av ok". Om man ser for seg at man ikke oversampler, men i stedet filtrerer, så benyttes i prinsippet samme matematikk. Fordelen med oversampling er at man kan gjøre det uten å rote til fasen.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  16. #2876
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Håkon_Rognlien Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    så lenge man ikke endrer mening om lyden etter at målinger er gjort
    Jeg tror ikke det er spesielt utbredt, men hvorfor er det en mindre god ting enn å la seg påvirke av side opp og side ned med subjektiv omtale?

    Den vesentligste forskjellen på en som støtter seg på vitenskap og en som avviser den som nærmest løgn og bedrag er at om man vet at DAC-en, effekttrinnet, preampen og filene som spilles av gjør alt det skal, så vet han også hvor han skal lete for å finne feilene i oppsettet.

    Man kan selvsagt maskere det utroligste med en "fantastisk" DAC, men det blir aldri bedre enn å løse problemet der det faktisk er.

    Målinger er som kart, de viser vei i et landskap der man ikke er kjent. Om man insisterer på å finne frem i sentrum av New York uten kart, uten å spørre seg frem, uten å være kjent der selv, og uten å vite hva man ser etter, ja da ender man simpelt hen ikke opp der man skulle vært. I ettertid må man selvsagt gjerne insistere på at man fant en enda bedre plass, og at det selvsagt var planen hele tiden, men det blir jo bare en dum unnskyldning for å tviholde på barnslig stahet.
    Synes ikke denne sammenligningen er helt god, Snickers. Du forutsetter at man har bestemt seg for hvor man skal, men det er ikke subjektivistens poeng. Tvert om, kan man si; Vi vet ikke eksakt hvor vi skal, men vi spør folk vi liker om hvor det er mest gøy å finne, og så leter vi i den retningen. Underveis finner vi mye morsomt, noe gørr, og noe ufattelig. Noe virker på det ene, noe på det andre. Men ingenlunde har vi planer om å dra det eneste stedet i byen som har samlet alle fakta, dvs. til biblioteket. Det er nemlig ikke dit vi vil. Vi tar en pubcrawl, og går på tivoli i stedet.
    For meg er destinasjonen innspillingen. Når jeg har et anlegg som yter godt åpner det hele verden av innspillinger for meg.

    Husker jeg var på en demo for noen år siden. Eieren av anlegget plasserte tilhørerne på bestemte plasser, sikkert etter anseelse eller noe, og i løpet av seansen sa han ikke et ord. Han hadde selvsagt plukket ut alle sporene på forhånd. Det var ikke det at det låt veldig dårlig, men dette var innspillinger med tildels begrenset utbredelse så jeg kan ikke si jeg ble spesielt klok på hva dette oppsettet egentlig kunne. Det er jo helt vanlig at enkelte innspillinger passer romresonansene bedre enn andre osv, men sånn er jo verden. Det hele ble mer en slags demo av hans egen brillians i håp om at ingen gjennomskuet skuespillet.

    En stor forretning hadde en gang en demo, også med spesielt utvalgte spor. Jeg var i følge med en kompis som vurderte kjøp, og han ville gjerne ha meg med for innspill. Det hele låt rett og slett fullstendig overbevisende på de to første sporene. De hadde ganske nær vokal, og samtidig et lett spenstig elektronisk komp i bakgrunnen. Begge hadde et hint av dubstep (AKA harmonisk forvrengning i store mengder) på akkordlinja. Jeg foreslo et litt mer akustisk spor, noe forhandleren aksepterte uten å nøle, og da falt det hele så til de grader sammen.

    Jeg har ikke tall på hvor mange oppsett jeg har hørt som har vært alt fra gode til nær superimponerende på ett eller noen få spor, men straks man beveger seg en anelse utenfor komfortsona faller det hele sammen. Innimellom hører man et oppsett som nærmest svelger alt man måtte prøve å utsette det for med stor overbevisning, men det er ekstremt sjelden. Jeg har tilgode å høre oppsett som klarer "alt", og som har komponenter som måler dårlig, eller som har høyttalere med store avvik i spredning etc. Men når disse tingene, og alt annet, er på stell, så betyr ikke slike ekstreme nyanser noe. Vi kan se for oss at favorittbandet spiller på det lokale kulturhuset. De spiller samme låta to ganger, den første gangen er vinduene lukket. Den andre gangen er vinduene åpne, og man kan tidvis ane litt lyd av en svak bris i de stille partiene. Men det som for meg skiller første og andre runde er hvordan de spiller. Forskjellen på denne støyen er som forskjellen på gode DAC-er, eller på normalt gode filformater. Det gir meg veldig lite å optimalisere slike ting.

    Men spesielt når vi kommer til høyttalerne så er forskjellen nesten som forskjellen på å være i samme rom, eller å være i nabobygget.

    Disse DAC-ene som har innebygget krydderbørse er litt som når man sitter i nabobygget, og krydderbørsa gjør at man får åpnet vinduene både i bygget der man sitter, og i konsertlokalet. Man blir sittende å nyte, det er levende og virkelig, men det bringer en ikke helt inn i konsertlokalet. Men om vinduene fra før er lukket er det ingen tvil om at man har et enormt behov for å få åpnet dem.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  17. #2877
    Hifi-entusiast Janpe's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2015
    Innlegg
    367
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Håkon_Rognlien Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Alek264 Se Innlegg
    så lenge man ikke endrer mening om lyden etter at målinger er gjort
    Jeg tror ikke det er spesielt utbredt, men hvorfor er det en mindre god ting enn å la seg påvirke av side opp og side ned med subjektiv omtale?

    Den vesentligste forskjellen på en som støtter seg på vitenskap og en som avviser den som nærmest løgn og bedrag er at om man vet at DAC-en, effekttrinnet, preampen og filene som spilles av gjør alt det skal, så vet han også hvor han skal lete for å finne feilene i oppsettet.

    Man kan selvsagt maskere det utroligste med en "fantastisk" DAC, men det blir aldri bedre enn å løse problemet der det faktisk er.

    Målinger er som kart, de viser vei i et landskap der man ikke er kjent. Om man insisterer på å finne frem i sentrum av New York uten kart, uten å spørre seg frem, uten å være kjent der selv, og uten å vite hva man ser etter, ja da ender man simpelt hen ikke opp der man skulle vært. I ettertid må man selvsagt gjerne insistere på at man fant en enda bedre plass, og at det selvsagt var planen hele tiden, men det blir jo bare en dum unnskyldning for å tviholde på barnslig stahet.
    Synes ikke denne sammenligningen er helt god, Snickers. Du forutsetter at man har bestemt seg for hvor man skal, men det er ikke subjektivistens poeng. Tvert om, kan man si; Vi vet ikke eksakt hvor vi skal, men vi spør folk vi liker om hvor det er mest gøy å finne, og så leter vi i den retningen. Underveis finner vi mye morsomt, noe gørr, og noe ufattelig. Noe virker på det ene, noe på det andre. Men ingenlunde har vi planer om å dra det eneste stedet i byen som har samlet alle fakta, dvs. til biblioteket. Det er nemlig ikke dit vi vil. Vi tar en pubcrawl, og går på tivoli i stedet.
    For meg er destinasjonen innspillingen. Når jeg har et anlegg som yter godt åpner det hele verden av innspillinger for meg.

    Husker jeg var på en demo for noen år siden. Eieren av anlegget plasserte tilhørerne på bestemte plasser, sikkert etter anseelse eller noe, og i løpet av seansen sa han ikke et ord. Han hadde selvsagt plukket ut alle sporene på forhånd. Det var ikke det at det låt veldig dårlig, men dette var innspillinger med tildels begrenset utbredelse så jeg kan ikke si jeg ble spesielt klok på hva dette oppsettet egentlig kunne. Det er jo helt vanlig at enkelte innspillinger passer romresonansene bedre enn andre osv, men sånn er jo verden. Det hele ble mer en slags demo av hans egen brillians i håp om at ingen gjennomskuet skuespillet.

    En stor forretning hadde en gang en demo, også med spesielt utvalgte spor. Jeg var i følge med en kompis som vurderte kjøp, og han ville gjerne ha meg med for innspill. Det hele låt rett og slett fullstendig overbevisende på de to første sporene. De hadde ganske nær vokal, og samtidig et lett spenstig elektronisk komp i bakgrunnen. Begge hadde et hint av dubstep (AKA harmonisk forvrengning i store mengder) på akkordlinja. Jeg foreslo et litt mer akustisk spor, noe forhandleren aksepterte uten å nøle, og da falt det hele så til de grader sammen.

    Jeg har ikke tall på hvor mange oppsett jeg har hørt som har vært alt fra gode til nær superimponerende på ett eller noen få spor, men straks man beveger seg en anelse utenfor komfortsona faller det hele sammen. Innimellom hører man et oppsett som nærmest svelger alt man måtte prøve å utsette det for med stor overbevisning, men det er ekstremt sjelden. Jeg har tilgode å høre oppsett som klarer "alt", og som har komponenter som måler dårlig, eller som har høyttalere med store avvik i spredning etc. Men når disse tingene, og alt annet, er på stell, så betyr ikke slike ekstreme nyanser noe. Vi kan se for oss at favorittbandet spiller på det lokale kulturhuset. De spiller samme låta to ganger, den første gangen er vinduene lukket. Den andre gangen er vinduene åpne, og man kan tidvis ane litt lyd av en svak bris i de stille partiene. Men det som for meg skiller første og andre runde er hvordan de spiller. Forskjellen på denne støyen er som forskjellen på gode DAC-er, eller på normalt gode filformater. Det gir meg veldig lite å optimalisere slike ting.

    Men spesielt når vi kommer til høyttalerne så er forskjellen nesten som forskjellen på å være i samme rom, eller å være i nabobygget.

    Disse DAC-ene som har innebygget krydderbørse er litt som når man sitter i nabobygget, og krydderbørsa gjør at man får åpnet vinduene både i bygget der man sitter, og i konsertlokalet. Man blir sittende å nyte, det er levende og virkelig, men det bringer en ikke helt inn i konsertlokalet. Men om vinduene fra før er lukket er det ingen tvil om at man har et enormt behov for å få åpnet dem.
    Hvilken dac bruker du selv?
    Gryphon Diablo integrert, Computer Audio Design Dac, Innous Zentith Mk3 streamer, Verity Amadis S + Gryphon Audio kabler. Dedikert lytterom, akustisk behandlet.

  18. #2878
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Janpe Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Håkon_Rognlien Se Innlegg

    Synes ikke denne sammenligningen er helt god, Snickers. Du forutsetter at man har bestemt seg for hvor man skal, men det er ikke subjektivistens poeng. Tvert om, kan man si; Vi vet ikke eksakt hvor vi skal, men vi spør folk vi liker om hvor det er mest gøy å finne, og så leter vi i den retningen. Underveis finner vi mye morsomt, noe gørr, og noe ufattelig. Noe virker på det ene, noe på det andre. Men ingenlunde har vi planer om å dra det eneste stedet i byen som har samlet alle fakta, dvs. til biblioteket. Det er nemlig ikke dit vi vil. Vi tar en pubcrawl, og går på tivoli i stedet.
    For meg er destinasjonen innspillingen. Når jeg har et anlegg som yter godt åpner det hele verden av innspillinger for meg.

    Husker jeg var på en demo for noen år siden. Eieren av anlegget plasserte tilhørerne på bestemte plasser, sikkert etter anseelse eller noe, og i løpet av seansen sa han ikke et ord. Han hadde selvsagt plukket ut alle sporene på forhånd. Det var ikke det at det låt veldig dårlig, men dette var innspillinger med tildels begrenset utbredelse så jeg kan ikke si jeg ble spesielt klok på hva dette oppsettet egentlig kunne. Det er jo helt vanlig at enkelte innspillinger passer romresonansene bedre enn andre osv, men sånn er jo verden. Det hele ble mer en slags demo av hans egen brillians i håp om at ingen gjennomskuet skuespillet.

    En stor forretning hadde en gang en demo, også med spesielt utvalgte spor. Jeg var i følge med en kompis som vurderte kjøp, og han ville gjerne ha meg med for innspill. Det hele låt rett og slett fullstendig overbevisende på de to første sporene. De hadde ganske nær vokal, og samtidig et lett spenstig elektronisk komp i bakgrunnen. Begge hadde et hint av dubstep (AKA harmonisk forvrengning i store mengder) på akkordlinja. Jeg foreslo et litt mer akustisk spor, noe forhandleren aksepterte uten å nøle, og da falt det hele så til de grader sammen.

    Jeg har ikke tall på hvor mange oppsett jeg har hørt som har vært alt fra gode til nær superimponerende på ett eller noen få spor, men straks man beveger seg en anelse utenfor komfortsona faller det hele sammen. Innimellom hører man et oppsett som nærmest svelger alt man måtte prøve å utsette det for med stor overbevisning, men det er ekstremt sjelden. Jeg har tilgode å høre oppsett som klarer "alt", og som har komponenter som måler dårlig, eller som har høyttalere med store avvik i spredning etc. Men når disse tingene, og alt annet, er på stell, så betyr ikke slike ekstreme nyanser noe. Vi kan se for oss at favorittbandet spiller på det lokale kulturhuset. De spiller samme låta to ganger, den første gangen er vinduene lukket. Den andre gangen er vinduene åpne, og man kan tidvis ane litt lyd av en svak bris i de stille partiene. Men det som for meg skiller første og andre runde er hvordan de spiller. Forskjellen på denne støyen er som forskjellen på gode DAC-er, eller på normalt gode filformater. Det gir meg veldig lite å optimalisere slike ting.

    Men spesielt når vi kommer til høyttalerne så er forskjellen nesten som forskjellen på å være i samme rom, eller å være i nabobygget.

    Disse DAC-ene som har innebygget krydderbørse er litt som når man sitter i nabobygget, og krydderbørsa gjør at man får åpnet vinduene både i bygget der man sitter, og i konsertlokalet. Man blir sittende å nyte, det er levende og virkelig, men det bringer en ikke helt inn i konsertlokalet. Men om vinduene fra før er lukket er det ingen tvil om at man har et enormt behov for å få åpnet dem.
    Hvilken dac bruker du selv?
    Asahi Kashei 32 bit Delta Sigma.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  19. #2879
    Æresmedlem
    Ble medlem
    Dec 2003
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    11,737
    Tagget i
    1 Innlegg
    ^Hvordan er den implementert?
    Feickert Blackbird platespiller / Kuzma 4 point arm med VdH Colibri XCP-HO
    Luxman EQ500 RIAA
    Marantz CD-7 og CD12 - Luxman DA06 DAC
    Luxman L509x forsterker
    Tannoy DC10A

  20. #2880
    Overivrig entusiast TAS's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Norge
    Innlegg
    901
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Valentino Se Innlegg
    Er ordentlig konstruert DAC har ikke slike problemer. og slike problemer avsløres med målinger.
    Og hva er egentlig definisjon på ordentlig konstruert DAC mon tro? Er det noen målinger fra ASR eller en subjektiv ytring fra Asbjørn eller teknisk tåkemambojambo fra Snickers?

    Basis for en ordentlig konstruert Dac er basert på noe så trivielt som en gitt topologi med kvalitets komponenter.
    Det fins rundt 5-6 forskjellige teknikker. De tre primære topologiene er R2R, FPGA og Sigma Delta. Resten er hybrider av de tre overnevnte. Og hvorfor fins det flere topologier, jo på grunn av vi mennesker oppfatter lyd forskjellig og har forskjellig smak.

    • Se litt generelt på støy...Teoretisk har CD med 16 bit oppløsning SNR på 96db. I praksis har de fleste cd plater bit rate på 12-14bits. Alle oversamplings over 16/17 bit er egentlig bare lureri, men det måler jo fantastisk bra med Sigma Delta brikke som pr i dag klarer opp til -140db i mono. Støygulvet i en stue kan ligge så høyt som 60db. Men om en DAC måler 105 SNR eller +120 SNR er egentlig kun av akademisk og/eller markedsførings interesse i følge noen, enige i plenum blir man nok aldri. For å ta en annen vinkling, hør med folk hvor høyt er støygulvet for LP/vinyl, og låter det bedre en CD/streaming?


    • Som svar på spørsmålet, det er en reel forskjell på også ordentlig konstruerte DAC'er. Dog kan det være andre faktorer som begrenser hva du får ut av produktet, om det er rombidrag, teknisk løsning, anlegget, din egen hørsel eller dagsform, who knows. I min bok, er det som regel flere små nyanser som til slutt gir en merkbar og hørbar forskjell selv på DAC som måler langt under hørbart støygulv.


    For å runde av med ett eksempel, Asbjørn benytter aktiv deling via siste versjon av DEQX. Som aktiv deling klarer DEQX kun en oppløsning på 24bit/96Hz. Så kan man jo alltids spørre hvordan låter det i forhold til DAC'er som up sampler opp til 32bit/768Hz og som har mye lavere støygulv og skryte av.

    Topping D90 DAC gruser jo DEQX til Asbjørn og han kan jo ikke engang teste oppløsning over 24bit/96Hz så hva er fasit på god lyd, kun SNR målinger?
    Pure Audio Project | Audio Research | Musical Fidelity | Analysis Plus | DS Audio | Technics | Innous | Member of OAS

    " Hearing is believing and measurements are useful tools, but don't let them hold you hostage"

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed