Side 100 av 171 FørsteFørste ... 50909899100101102110150 ... SisteSiste
Resultater 1,981 til 2,000 av 3418
Abonnér på denne tråden
  1. #1981
    Hifi Freak Ketil's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    2,023
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg øyner konturene av en ny tråd: «Et oppgjør med virkeligheten II: kjøttburgere er tross alt best». Muligens helst på Off-topic.
    Bryston BDP-2, PS Audio DirectStream DAC, PS Audio BHK pre, PS Audio BHK 250 effekt, Monitor Audio Platinum 200 II, PS Audio P15 Power plant, Perfectwave AC12 strømkabler, Chord Sarum Tuned Aray IC, Chord Sarum Super Aray USB, Shunyata Anaconda HT kabler.

  2. #1982
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    4,373
    Tagget i
    0 Innlegg
    Den store burgertråden??

  3. #1983
    Hifi Freak cruiser's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Innlegg
    8,819
    Tagget i
    3 Innlegg
    Hva som er best får nå være opp til hver enkelt, men det er ikke det samme og kan enkelt skilles i en blindtest
    Resistance is futile, you will be muslim!

    #JeSuisTore

    Something is rotten in the land of the brave, og det er ikke Donald Trump! - Gunnar_Brekke

  4. #1984
    Hifi Freak Balle Clorin's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Innlegg
    3,551
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    For å prøve å forstå hva som er bra med rør har jeg har lekt meg litt uformelt med Audacity og 'Harmonic enhancer" i natt i natt for å høre hva like og odde harmonisk gjør med lyden. Jeg justerte nivåene på de harmoniske til mindre enn det AM833 legger til for å ikke "overdrive"
    Joda, på noe musikk gir det en ekstra "klang" i toppen som kan høres bra ut. Instrumenter klinger mer ut og det blir mer åpent.

    Midtpartiet her er lagt på andre harmonisk. Hør hvor mye mer fremtredende stemmer blir.
    https://www.dropbox.com/s/ywyoj8o39p...ni_2h.mp3?dl=0

    Hør på triangelet her: andre harmonisk fra 5s-10s og tredje harmonisk fra 15s-20s. 0s-5s, 10s-15s og 20s-25s er uten effekter.
    https://www.dropbox.com/s/lhwkt1sc1v..._even.mp3?dl=0

    Det kan høres ut som man bare øker nivået i toppen men det har jeg ikke gjort.

    Har man høyttalere eller rom eller hørsel som trenger slike ekstraeffekter er sikkert rør helt topp. Hver sin smak. Vi andre har altså valgt en tilnærming der vi overlater miksingen til den som spiller lyden inn på plata og så gjenskaper vi den mest mulig korrekt hjemme.

    Virkelig interessant, som både målemann og p.t. ex-rør-mann. Hvor mye forvregning er det snakk om? Jeg foretrekker klart partiene med "rør-vreng" de det fremmer stemme/presence nærværet jeg kan savne på en del låter. Så her kan jeg forstå HR sin preferanse. Jeg får vel ta fram rørene fra boden i gjen da. (Har prøvd transistor+DSP også , det medfører en korreksjon av dip med 2khz og og demper noen peaker ved 300-500-800 hz, det løfter også stemmen frem i lydbildet som her men mister også litt for mye kropp og rom rundt stemmen)

    PS lyttingen var fra PC med 50kroners øreplugger..
    Siste redigert av Balle Clorin; 15.01.2020 kl. 00:17.
    «Keep an open mind - but not so open that your brain falls out»
    Richard Feynmann
    "En ingeniør er en som har som oppgave å finne svaret på spørsmål han ikke vet svaret på"
    Meg Sjæl

  5. #1985
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,503
    Tagget i
    21 Innlegg

    3000000 kr rør VS 5000kr chipamp

    For å sette ting litt i perspektiv og med kjempestor fare for å tråkke noen på tærne presenterer jeg en sammenligning av en 3 millioner kroners forsterker og en hjemmelaget forsterker til 5000,-. (bygget av Naturlig)
    Alle målinger ligger her: https://www.hifisentralen.no/forumet...ml#post3020261

    Rørforsterkeren er oppgitt til 150W. Chipampen klarer 100W kontinuerlig på begge kanal.

    Navn:      Screen Shot 01-14-20 at 11.08 PM.jpg
Visninger: 344
Størrelse: 72.8 Kb

    Navn:      Screen Shot 01-14-20 at 10.33 PM.jpg
Visninger: 343
Størrelse: 85.6 Kb

    Ved 10W effekt har rørforsterkeren over 1000 ganger mer forvrenging. Man ser også at Wavac ikke er i nærheten av å kunne levere sin oppgitte effekt. Når forvrengningen nærmer seg 10% er det i praksis firkantpulser som kommer ut.

    Det er klart at dette hjelper diskusjonen om rør vs SS omtrent like mye som hamburgerprat. Poenget er å sette fingeren på at det er ikke nødvendigvis "subtile" effekter man setter pris på når man foretrekker rørlyd.
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  6. #1986
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,503
    Tagget i
    21 Innlegg
    Sitat Sitat fra Balle Clorin Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    For å prøve å forstå hva som er bra med rør har jeg har lekt meg litt uformelt med Audacity og 'Harmonic enhancer" i natt i natt for å høre hva like og odde harmonisk gjør med lyden. Jeg justerte nivåene på de harmoniske til mindre enn det AM833 legger til for å ikke "overdrive"
    Joda, på noe musikk gir det en ekstra "klang" i toppen som kan høres bra ut. Instrumenter klinger mer ut og det blir mer åpent.

    Midtpartiet her er lagt på andre harmonisk. Hør hvor mye mer fremtredende stemmer blir.
    https://www.dropbox.com/s/ywyoj8o39p...ni_2h.mp3?dl=0

    Hør på triangelet her: andre harmonisk fra 5s-10s og tredje harmonisk fra 15s-20s. 0s-5s, 10s-15s og 20s-25s er uten effekter.
    https://www.dropbox.com/s/lhwkt1sc1v..._even.mp3?dl=0

    Det kan høres ut som man bare øker nivået i toppen men det har jeg ikke gjort.

    Har man høyttalere eller rom eller hørsel som trenger slike ekstraeffekter er sikkert rør helt topp. Hver sin smak. Vi andre har altså valgt en tilnærming der vi overlater miksingen til den som spiller lyden inn på plata og så gjenskaper vi den mest mulig korrekt hjemme.

    Virkelig interessant, som både målemann og p.t. ex-rør-mann. Hvor mye forvregning er det snakk om? Jeg foretrekker klart partiene med "rør-vreng" de det fremmer stemme/presence nærværet jeg kan savne på en del låter. Så her kan jeg forstå HR sin preferanse. Jeg får vel ta fram rørene fra boden i gjen da. (Har prøvd transistor+DSP også , det medfører en korreksjon av dip med 2khz og og demper noen peaker ved 300-500-800 hz, det løfter også stemmen frem i lydbildet som her men mister også litt for mye kropp og rom rundt stemmen)

    PS lyttingen var fra PC med 50kroners øreplugger..
    Forvrengningen skal være rundt 1% og kun over 2,5kHz. Men ta dette med en klype salt siden jeg ikke har verifisert dette 100%.
    Jeg kan like den mer "frempå" lyden jeg også, men på mitt anlegg blir det litt lyst. Jeg kunne selvfølgelig justere ned nivået i toppen med EQ for å dra dette ned igjen. men da ville annen musikk lide. F.eks på komplisert musikk med masse samtidige toner fra flere instrumenter blir effekten av forvrengningen mindre og da ville jeg endt opp med for mørkt lydbilde.
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  7. #1987
    Æresmedlem Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    10,928
    Tagget i
    13 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    For å sette ting litt i perspektiv og med kjempestor fare for å tråkke noen på tærne presenterer jeg en sammenligning av en 3 millioner kroners forsterker og en hjemmelaget forsterker til 5000,-. (bygget av Naturlig)
    Alle målinger ligger her: https://www.hifisentralen.no/forumet...ml#post3020261

    Rørforsterkeren er oppgitt til 150W. Chipampen klarer 100W kontinuerlig på begge kanal.

    Navn:      Screen Shot 01-14-20 at 11.08 PM.jpg
Visninger: 344
Størrelse: 72.8 Kb

    Navn:      Screen Shot 01-14-20 at 10.33 PM.jpg
Visninger: 343
Størrelse: 85.6 Kb

    Ved 10W effekt har rørforsterkeren over 1000 ganger mer forvrenging. Man ser også at Wavac ikke er i nærheten av å kunne levere sin oppgitte effekt. Når forvrengningen nærmer seg 10% er det i praksis firkantpulser som kommer ut.

    Det er klart at dette hjelper diskusjonen om rør vs SS omtrent like mye som hamburgerprat. Poenget er å sette fingeren på at det er ikke nødvendigvis "subtile" effekter man setter pris på når man foretrekker rørlyd.
    Og det forteller også hvor lite denne forvrengningen spiller inn for totalopplevelsen, gitt omtaler fra både eiere og magasiner.

  8. #1988
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,503
    Tagget i
    21 Innlegg
    Sitat Sitat fra Distinctive Se Innlegg
    Og det forteller også hvor lite denne forvrengningen spiller inn for totalopplevelsen, gitt omtaler fra både eiere og magasiner.
    Har du hørt på klippene mine? De har ca. 1% 2HD
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  9. #1989
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Distinctive Se Innlegg
    Og det forteller også hvor lite denne forvrengningen spiller inn for totalopplevelsen, gitt omtaler fra både eiere og magasiner.
    Her snakker vi jo om en forsterker til 3 millioner kroner, en anseelig mengde penger. Også er det vel slik at de som har mulighet til å bruke så mye penger på for eksempel en forsterker, eller 100 mill på hytte, eller privatfly... de er vel kjent for å ha så fantastisk god smak også, er de ikke?
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  10. #1990
    Æresmedlem Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    10,928
    Tagget i
    13 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Distinctive Se Innlegg
    Og det forteller også hvor lite denne forvrengningen spiller inn for totalopplevelsen, gitt omtaler fra både eiere og magasiner.
    Her snakker vi jo om en forsterker til 3 millioner kroner, en anseelig mengde penger. Også er det vel slik at de som har mulighet til å bruke så mye penger på for eksempel en forsterker, eller 100 mill på hytte, eller privatfly... de er vel kjent for å ha så fantastisk god smak også, er de ikke?
    Det kan jeg ikke uttale meg om. Ville/kunne aldri brukt slike beløp på to mono forsterkere (Wavac lager forresten en ‘lavkost-utgave’).
    Men det jeg kan si er at uansett idioterklæringen av Fremer - når det kommer til lytteerfaring i high end segmentet sammenlignet med folk flest her inne så tror jeg at jeg velger ham som rettesnor hver dag hele uka og to ganger på søndagen.

  11. #1991
    Æresmedlem Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    10,928
    Tagget i
    13 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Distinctive Se Innlegg
    Og det forteller også hvor lite denne forvrengningen spiller inn for totalopplevelsen, gitt omtaler fra både eiere og magasiner.
    Har du hørt på klippene mine? De har ca. 1% 2HD
    Sitter på iPad, men det er på lista.

  12. #1992
    Hifi Freak KrazyIvan#'s Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sted
    porsgrunn
    Innlegg
    1,477
    Tagget i
    0 Innlegg
    hvilken forvrengnings karakteristikk har egentlig akustiske instrumenter som,cello,kontrabass piano olign?.
    hvor mange % forvrenger Ole Paus sin stemme? er vel ikke akk så mye med akustiske instrumenter eller vokaler generelt som har noe perfekt``/matematisk ved seg,
    man skulle jo tro hifi high fidelity dreide seg i bunn og grunn mer om å komme nermere musikken enn matematikken?
    har selv et intrykk av at mange lyd``engineerer er mer på det teoretiske planet og jobber mest isolert enn å gå sammen å ha tettere sambånd med ekte musikere når dem skal fremstille nye hifi produkt i dag,skulle vært mer samarbeid mellom musikernes gehør og engineerenes teoretiske kunnskap,
    jeg tolker også såkalte ``målemonstere``mer som studiomat til ha mer kontroll på det som skjer i opptaksrommet der og da enn det man kanskje ønsker i form av live``/intimkonsert opplevelse hjemme,
    men jeg har også forståelse for at noen ønsker studiokvaliteter hjemme og.liker det til en viss grad selv og men jeg ønsker ikke at kontrollen skal gå på bekostning av livet i musikken, det har jeg opplevd med mye nytt og dyrt som måler bra,og da er det lite spillerom og glede til overs for min del.
    Mvh
    Siste redigert av KrazyIvan#; 15.01.2020 kl. 02:16.
    Tubeguru/Dpa GM-70 SET DHT-Set Dac kit -Esoteric P2S Transport- lavttalere Victor/Jvc Sx-V7-M
    Onkyo -Scepter 2002--Accessories :kabler

  13. #1993
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra KrazyIvan# Se Innlegg
    hvilken forvrengnings karakteristikk har egentlig akustiske instrumenter som,cello,kontrabass piano olign?.
    hvor mange % forvrenger Ole Paus sin stemme? er vel ikke akk så mye med akustiske instrumenter eller vokaler generelt som har noe perfekt``/matematisk ved seg,
    man skulle jo tro hifi high fidelity dreide seg i bunn og grunn mer om å komme nermere musikken enn matematikken?
    har selv et intrykk av at mange lyd``engineerer er mer på det teoretiske planet og jobber mest isolert enn å gå sammen å ha tettere sambånd med ekte musikere når dem skal fremstille nye hifi produkt i dag,skulle vært mer samarbeid mellom musikernes gehør og engineerenes teoretiske kunnskap,
    jeg tolker også såkalte ``målemonstere``mer som studiomat til ha mer kontroll på det som skjer i opptaksrommet der og da enn det man kanskje ønsker i form av live``/intimkonsert opplevelse hjemme,
    men jeg har også forståelse for at noen ønsker studiokvaliteter hjemme og.liker det til en viss grad selv og men jeg ønsker ikke at kontrollen skal gå på bekostning av livet i musikken, det har jeg opplevd med mye nytt og dyrt som måler bra,og da er det lite spillerom og glede til overs for min del.
    Mvh
    Det er akkurat det som er så totalt feil. Dette er perfekt matematikk, og det er 0% forvrengning.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  14. #1994
    Hifi Freak KrazyIvan#'s Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sted
    porsgrunn
    Innlegg
    1,477
    Tagget i
    0 Innlegg
    skjønner hvor du vil på et vis, men hvorfor har da ingen elektronikk som har målt bra gitt meg indikasjoner som tilsier at virkeligheten i seg selv er forvrengingsfri men heller motsatt, det låter fortsatt ofte kunstig for meg selv om det måler bra,det er fortsatt elektronikk med 8 talls forvrengning olign som har fått meg nermere det som i virkeligheten er forvrengningsfritt``,syns det er intressant at forvrengningskarateristikken i gode`` rørforsterker er det som oppleves av mange som bedre plutselighet og liv når det er forvrengning vi snakker om,
    rart så mange kommer nermere virkeligheten med nettop det , enn det det motsatte som etter all teori skulle vært exepsjonelle på netopp det, men mye jeg ikke forstår og,og for meg er ikke det matematiske så viktig bare man selv finner ut hvilken +-er og minuser man kan leve med alt innen hifi er jo kompromisser innebfor sine bestemte rammer uansett men jeg ser og klart at å kunne måle div avvik kan rydde i mye unødvendig plunder, men dette er først og fremst en hobby for min del der jeg kanskje liker å knote litt mer enn nødvendig så får målinger være opptil slike som for eks deg Snickers-is
    Mvh
    Siste redigert av KrazyIvan#; 15.01.2020 kl. 02:52.
    Tubeguru/Dpa GM-70 SET DHT-Set Dac kit -Esoteric P2S Transport- lavttalere Victor/Jvc Sx-V7-M
    Onkyo -Scepter 2002--Accessories :kabler

  15. #1995
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,783
    Tagget i
    14 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra KrazyIvan# Se Innlegg
    skjønner hvor du vil på et vis, men hvorfor har da ingen elektronikk som har målt bra gitt meg indikasjoner som tilsier at virkeligheten i seg selv er forvrengingsfri men heller motsatt, det låter fortsatt ofte kunstig for meg selv om det måler bra,det er fortsatt elektronikk med 8 talls forvrengning olign som har fått meg nermere det som i virkeligheten er forvrengningsfritt``,
    rart så mange kommer nermere virkeligheten med nettop det , enn det det motsatte som etter all teori skulle vært exepsjonelle på netopp det, men mye jeg ikke forstår og,og for meg er ikke det matematiske så viktig bare man selv finner ut hvilken +-er og minuser man kan leve med alt innen hifi er jo kompromisser innebfor sine bestemte rammer uansett men jeg ser og klart at å kunne måle div avvik kan rydde i mye unødvendig plunder, men dette er først og fremst en hobby for min del der jeg kanskje liker å knote litt mer enn nødvendig så får målinger være opptil slike som for eks deg Snickers-is
    Mvh
    Det er så enkelt, og samtidig så komplisert. Det enkle er å definere fasiten. Det vanskelige er å lage utstyret som er svært tett på fasiten.

    Fasiten er jo som følger, og den tror jeg ikke noen har noen innvending mot:
    Hvis du måler en live fremføring, så måler du den gjengitte versjonen, og de to er identiske. Da har du perfekt gjengivelse, og da vil ingen kunne høre forskjell på virkeligheten og den gjengitte versjonen.

    Så begynner det kompliserte, men jeg skal ta en veldig kort versjon:

    Hvis du har et ganske enkelt stereoanlegg fra virkeligheten, så har det veldig mange svakheter. Spesielt i høyttalerne og deres interaksjon med rommet skjer det mye rart. Dette kan føre til et lydbilde som ikke høres naturlig ut. Enkelte endringer kan gjøre at lyden høres mer naturlig ut, uten at man egentlig har løst problemene.

    Du kan lese mer om det her: https://www.hifisentralen.no/forumet...vrengning.html

    Det er også viktig å legge til at ingen egentlig har virkeligheten som referanse når de tuner et anlegg etter innspillinger. Noen drar det hele en smule langt når de skal ha frem detaljer. Da vil det ikke bare bli en debatt om hvilket utstyr som representerer virkeligheten, men også om hvordan virkeligheten faktisk låter.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  16. #1996
    Hifi Freak KrazyIvan#'s Avatar
    Ble medlem
    Dec 2013
    Sted
    porsgrunn
    Innlegg
    1,477
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra KrazyIvan# Se Innlegg
    skjønner hvor du vil på et vis, men hvorfor har da ingen elektronikk som har målt bra gitt meg indikasjoner som tilsier at virkeligheten i seg selv er forvrengingsfri men heller motsatt, det låter fortsatt ofte kunstig for meg selv om det måler bra,det er fortsatt elektronikk med 8 talls forvrengning olign som har fått meg nermere det som i virkeligheten er forvrengningsfritt``,
    rart så mange kommer nermere virkeligheten med nettop det , enn det det motsatte som etter all teori skulle vært exepsjonelle på netopp det, men mye jeg ikke forstår og,og for meg er ikke det matematiske så viktig bare man selv finner ut hvilken +-er og minuser man kan leve med alt innen hifi er jo kompromisser innebfor sine bestemte rammer uansett men jeg ser og klart at å kunne måle div avvik kan rydde i mye unødvendig plunder, men dette er først og fremst en hobby for min del der jeg kanskje liker å knote litt mer enn nødvendig så får målinger være opptil slike som for eks deg Snickers-is
    Mvh
    Det er så enkelt, og samtidig så komplisert. Det enkle er å definere fasiten. Det vanskelige er å lage utstyret som er svært tett på fasiten.

    Fasiten er jo som følger, og den tror jeg ikke noen har noen innvending mot:
    Hvis du måler en live fremføring, så måler du den gjengitte versjonen, og de to er identiske. Da har du perfekt gjengivelse, og da vil ingen kunne høre forskjell på virkeligheten og den gjengitte versjonen.

    Så begynner det kompliserte, men jeg skal ta en veldig kort versjon:

    Hvis du har et ganske enkelt stereoanlegg fra virkeligheten, så har det veldig mange svakheter. Spesielt i høyttalerne og deres interaksjon med rommet skjer det mye rart. Dette kan føre til et lydbilde som ikke høres naturlig ut. Enkelte endringer kan gjøre at lyden høres mer naturlig ut, uten at man egentlig har løst problemene.

    Du kan lese mer om det her: https://www.hifisentralen.no/forumet...vrengning.html

    Det er også viktig å legge til at ingen egentlig har virkeligheten som referanse når de tuner et anlegg etter innspillinger. Noen drar det hele en smule langt når de skal ha frem detaljer. Da vil det ikke bare bli en debatt om hvilket utstyr som representerer virkeligheten, men også om hvordan virkeligheten faktisk låter.
    takk for en simplifisert forklaring, ikke alltid jeg får formulert meg helt tydelig heller, det blir fort for mange variabler til at jeg får skrivd ting ordrett hehe, men nå er jeg mer i tråd med hvor du vil hen :-)
    når du sier så med at det er langt mer komplekst med samspillet av av variablene som oppstår innenfor hifi med høyttalere ,rom,og komponenter generelt innenfor enn å se virkeligheten som den er via en direkte måling av live , det er ikke enkelt når det er dobbelt
    Tubeguru/Dpa GM-70 SET DHT-Set Dac kit -Esoteric P2S Transport- lavttalere Victor/Jvc Sx-V7-M
    Onkyo -Scepter 2002--Accessories :kabler

  17. #1997
    Bransjeaktør
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    1,503
    Tagget i
    21 Innlegg
    Sitat Sitat fra KrazyIvan# Se Innlegg
    hvilken forvrengnings karakteristikk har egentlig akustiske instrumenter som,cello,kontrabass piano olign?.
    hvor mange % forvrenger Ole Paus sin stemme? er vel ikke akk så mye med akustiske instrumenter eller vokaler generelt som har noe perfekt``/matematisk ved seg,
    man skulle jo tro hifi high fidelity dreide seg i bunn og grunn mer om å komme nermere musikken enn matematikken?
    har selv et intrykk av at mange lyd``engineerer er mer på det teoretiske planet og jobber mest isolert enn å gå sammen å ha tettere sambånd med ekte musikere når dem skal fremstille nye hifi produkt i dag,skulle vært mer samarbeid mellom musikernes gehør og engineerenes teoretiske kunnskap,
    jeg tolker også såkalte ``målemonstere``mer som studiomat til ha mer kontroll på det som skjer i opptaksrommet der og da enn det man kanskje ønsker i form av live``/intimkonsert opplevelse hjemme,
    men jeg har også forståelse for at noen ønsker studiokvaliteter hjemme og.liker det til en viss grad selv og men jeg ønsker ikke at kontrollen skal gå på bekostning av livet i musikken, det har jeg opplevd med mye nytt og dyrt som måler bra,og da er det lite spillerom og glede til overs for min del.
    Mvh
    Selvfølgelig skal de ha bra utstyr i studio, men et studio og spesielt mikspulten jo er full av remedier som forvrenger den lyden som kommer fra mikrofonene.
    Dette er typisk "circle of confusion" begrepet som har blitt omtalt tidligere.
    Jeg mener at dette er den mest hensiktsmessige måten å komme i mål på:
    1. I studio sitter lydteknikeren og tilfører både 2HD og 3HD på forskjellige steder i frekvensområdet for å få frem instrumenter, stemmer og utklinging i miksen. Han justerer da også den tonale balansen slik at effekten av de harmoniske ikke låter for lyst/mørkt.
    2. Hjemme reproduserer vi dette nøytralt.

    Motsatt vei er jo ikke logisk? Hjemme har man kun ett apparat som tilfører samme effekt på all musikk hele tiden. Ja, det kan låte bra på en del musikk, men er det like bra på all musikk?

    Bare så det er sagt. Jeg sier ikke at det feil at noen foretrekker den ekstra effekten harmoniske gir. Jeg liker det selv jeg på en del spor.

    Den ultimate løsningen kanskje at vi får oss en en slik alle mann
    https://www.youtube.com/watch?v=kJPMjr_fUpo
    In the beginning, there was noise; and then there was signal.

  18. #1998
    Overivrig entusiast Alek264's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2017
    Sted
    Høyjord
    Innlegg
    1,044
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvem av dem som måler best kommer vel an på hvilke lyd signatur man er ute etter? Det finnes sikkert folk her som hadde sluttet å høre musikk med ett helt gjennomsiktig og nøytralt oppsett. Å si at klasse D er best fordi det måler mindre forvrengning er som å fortelle folk hva de liker eller bør like. I min musikk verden er forvrenging helt essensielt.
    Hifirom: Klipsch RF-7 Mk3, Musical Innovation: MI10x2, MI23 Pre, Hegel CDP2A Mk2, Reloop Turn 3, Ortofon 2m Black PU, NLE17 RMUP RIAA, ASR Mini Basis Mk2
    Kjellerstue: ....
    Bad: Klipsch Groove
    Kjøkken: Klipsch The Three
    På lån: Hegel Mohican

  19. #1999
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    6,259
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Armand Se Innlegg
    For å sette ting litt i perspektiv og med kjempestor fare for å tråkke noen på tærne presenterer jeg en sammenligning av en 3 millioner kroners forsterker og en hjemmelaget forsterker til 5000,-. (bygget av Naturlig)
    Testen kan leses her: https://www.stereophile.com/tubepowe...vac/index.html

    EQ-effekten fra utgangsimpedansen vises tydelig i målingene de kjører på simulert høyttalerladt.

    Atkinson er jo også ærlig i at han ikke greier å forklare hvorfor denne forsterkeren høres så bra ut, til tross for horrible måleresultater.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

  20. #2000
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    21,227
    Tagget i
    32 Innlegg
    Sitat Sitat fra KrazyIvan# Se Innlegg
    hvilken forvrengnings karakteristikk har egentlig akustiske instrumenter som,cello,kontrabass piano olign?.
    hvor mange % forvrenger Ole Paus sin stemme? er vel ikke akk så mye med akustiske instrumenter eller vokaler generelt som har noe perfekt``/matematisk ved seg,
    man skulle jo tro hifi high fidelity dreide seg i bunn og grunn mer om å komme nermere musikken enn matematikken?
    har selv et intrykk av at mange lyd``engineerer er mer på det teoretiske planet og jobber mest isolert enn å gå sammen å ha tettere sambånd med ekte musikere når dem skal fremstille nye hifi produkt i dag,skulle vært mer samarbeid mellom musikernes gehør og engineerenes teoretiske kunnskap,
    jeg tolker også såkalte ``målemonstere``mer som studiomat til ha mer kontroll på det som skjer i opptaksrommet der og da enn det man kanskje ønsker i form av live``/intimkonsert opplevelse hjemme,
    men jeg har også forståelse for at noen ønsker studiokvaliteter hjemme og.liker det til en viss grad selv og men jeg ønsker ikke at kontrollen skal gå på bekostning av livet i musikken, det har jeg opplevd med mye nytt og dyrt som måler bra,og da er det lite spillerom og glede til overs for min del.
    Mvh
    Akustiske musikkinstrumenter og stemmer har (per definisjon) ingen forvrengning, men de har et rikt overtonespektrum. Grunntonen som spilles eller synges kan være den samme, men vi hører øyeblikkelig om det er en klarinett eller obo, eller om det er Mark Knopfler eller John Lennon som synger. Det forstår hjernen ut fra overtonestrukturen med alle dens overharmoniske. Noen instrumenter har nesten bare oddeordens overtoner, andre har både like- og oddeordens. De låter helt forskjellig. Noen stemmer har en harmonisk og behagelig overtonestruktur, andre låter skjærende selv om de treffer tonene i melodien helt riktig. Forskjellen på en god og en mindre god klassisk gitar kan være hvilke overtoner den fremhever fra strengene. Prosessering som kompressorer og rørdingser påvirker også dette inntrykket, f eks med litt «varme» fra mild kompresjon med tredje- og femteordens forvrengning.

    Vi er ekstremt følsomme for små endringer her. Vi kan høre en stemme over en båndbreddebegrenset telefon og straks høre hvem det er, hvilket humør personen er i, og at hun er litt forkjølt i dag. Det er ingen overraskelse at vi også lett hører forskjell på avspillingskjeder som legger til ulike forvrengningsspektra. Forvrengningsproduktene går rett inn i denne overtonestrukturen og farger det vi hører.

    Det er ikke så veldig vanskelig å legge på et «låter bedre»-filter på lyden. La oss si at jeg foretrekker lyden av en klarinett fremfor en obo. Vel, jeg kan få oboen til å låte litt mer klarinett-aktig ved å gi den litt ekstra fylde med eq og så fremheve oddeordens overtoner ved å legge på mild kompresjon (som er det samme som å tilføre oddeordens forvrengning). Vips, så låter den litt varmere og fyldigere. Jeg kan også få en billig skoleklarinett til å låte litt mer som et konsertinstrument på omtrent samme måte. Jeg kan til og med få mitt eget talentløse gitarspill på en hjemmesnekret gitar med piezo-pickup til å låte litt bedre ved å sette noen effektpedaler mellom den og høyttalerne, eller ved å skru litt eq og kompresjon på gitarforsterkeren. Vips, så blir anslagene litt jevnere, klangen litt varmere og med mer sustain. Vi forstår det der, vi målehuene også, kanskje bedre enn de fleste.

    Det er heller ikke så vanskelig å lage et «låter verre»-filter. For eksempel: Overtonene i et flygel er litt uharmoniske. Hvis man spiller en A ved 220 Hz er ikke overtonene eksakt ved 440, 880 osv. Overtonene ligger litt høyere, og forskjellen øker med harmonisk orden. Forskjellen er størst for de høyeste tangentene. En tolvteharmonisk kan være så mye som 3-4 % «feil». Det er slik et piano låter. Men elektronisk forvrengning oppfører seg ikke slik. En forsterker genererer forvrengningsprodukter ved matematisk eksakte frekvenser. Hvis den legger på hørbar høyereordens forvrengning vil den havne litt ved siden av pianoets overtoner og få det til å låte annerledes. Om det blir mye av det vil pianoet låte litt surt og ustemt. Hvis en innspilling av en velstemt Bösendorfer begynner å låte som skolepianoet i gymsalen når den spilles av har noe gått veldig galt.

    For meg går det et skille mellom inn- og avspilling der. Overtonestrukturen på opptaket er «hellig» og skal gjengis uskadd. Jeg vil ikke at avspillingskjeden skal endre overtonestrukturen på opptaket, selv ikke som et «låter bedre»-filter for å få alle oboer til å låte mer som klarinetter. Forvrengning er det samme som å legge til frekvenser som ikke fantes på opptaket. Det er litt annerledes enn å korrigere for at rommet og høyttalernes spedningsmønster farger frekvens- og fasegang. Jeg har en equalizer i kjeden for å korrigere den slags lineære avvik, men jeg vil ikke ha ulineære effektbokser som kompressorer og vrengpedaler i avspillingskjeden. Selv ikke om noen forteller meg at alt «låter bedre» om det går gjennom en TC Electronics Hyper Gravity kompressor mellom DAC og preamp, eller at Brand X Vrengmaster effektforsterker får alt til å låte så bra, varmt og intimt. Ikke interessert.
    Siste redigert av Asbjørn; 15.01.2020 kl. 12:18.

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed