Side 4 av 10 FørsteFørste ... 23456 ... SisteSiste
Resultater 61 til 80 av 190
Abonnér på denne tråden
  1. #61
    Hifi Freak Dr Dong's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Innlegg
    7,443
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    kjøling nok her; ingen varme i høyttalervegger unntatt litt høyere temp. enn resten rett over forsterkeriet.

    Navn:      2010-08-08 at 14-33-12.jpg
Visninger: 437
Størrelse: 130.3 Kb
    – Det er malt i de foldede hender… (Parelius)
    – […] there is no criminal more violent and dangerous than the altruist with a bomb. (McNeilly)
    – jeg vet hvem jeg er. (Don Quijote)

  2. #62
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,772
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Jeg er ikke enig i det. Man kan velge å la framveggen spille med på alt, men man kan også velge å unngå å ta med framveggen. Du har vel lest tråden der kardioidehøyttaleren min er brukt som eksempel? Den er jo beregnet for å stå nær framveggen, men for det meste uten å ta denne med seg. Når man helt tar med seg framveggen synes jeg ofte at lyden farges litt av at man har byggematerialer som utsettes for relativt høyt lydtrykk.
    Det er kanskje et poeng verdt å inkludere. Har ingen erfaring med skikkelige in-wall systemer, kun fått med meg de seriøse studioene som velger den løsningen og hvorfor.
    Jeg vet at refleksjoner fra frontvegg er problematisk i kontrollerte tester og selv Toole anbefaler akustisk behandling der. Hvor mange desibel med kansellering er realistisk å oppnå med kardioide bakover? Nok til å komme under den magiske -20 dB grensen for anbefalt demping av tidlige refleksjoner?

  3. #63
    Hifi Freak vidarje's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Rasta
    Innlegg
    4,394
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ingen varme å snakke om her heller Holder mål enda etter min mening.

    Navn:      2983ee23-7d37-4664-b757-c0073695945d.jpg
Visninger: 434
Størrelse: 34.3 Kb
    Squeezebox Touch, Dynaudio AIR20, Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 og Audiolense XO
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ktsrommet.html

  4. #64
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,428
    Tagget i
    4 Innlegg
    Det er mange av de "dyrere aktive høyttalerne" jeg kunne tenkt meg å hatt i mitt eie, men jeg foretrekker hjemmelagde aktive høyttalere siden det gir mange flere fordeler og muligheter.
    Blir jo litt kostbart da, men det er jo en del av moroa og hobbyen.

  5. #65
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,358
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra coolio Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Jeg er ikke enig i det. Man kan velge å la framveggen spille med på alt, men man kan også velge å unngå å ta med framveggen. Du har vel lest tråden der kardioidehøyttaleren min er brukt som eksempel? Den er jo beregnet for å stå nær framveggen, men for det meste uten å ta denne med seg. Når man helt tar med seg framveggen synes jeg ofte at lyden farges litt av at man har byggematerialer som utsettes for relativt høyt lydtrykk.
    Det er kanskje et poeng verdt å inkludere. Har ingen erfaring med skikkelige in-wall systemer, kun fått med meg de seriøse studioene som velger den løsningen og hvorfor.
    Jeg vet at refleksjoner fra frontvegg er problematisk i kontrollerte tester og selv Toole anbefaler akustisk behandling der. Hvor mange desibel med kansellering er realistisk å oppnå med kardioide bakover? Nok til å komme under den magiske -20 dB grensen for anbefalt demping av tidlige refleksjoner?
    20dB-grensen er nok litt teoretisk. Man kan neppe forvente at dette oppfører seg likt hele veien nedover. Når man kommer nedover i frekvens vil også avstanden fra kardioiden til framveggen være såpass kort at det er begrenset hvor absolutt effekten rekker å bli. Det er litt som med SLOB-er, man kan ikke måle dem på 1 meters avstand og få samme resultat som på 3 meters avstand, bare med et lite fall i lydtrykk.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  6. #66
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,558
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Poenget mitt er at om målet er best mulig lyd i et vanlig rom, på 2-3,5 meters avstand, plassert i nærheten av frontvegg som heller ikke er akustisk behandlet, så er det nesten ingen aktive høyttalere som faktisk er laget for dette. Man ender da ofte også opp med et litt kaldt, hardt og "sterilt" lydbilde. Utvalget av aktive høyttalere som er laget for dette er magert, for å si det pent.
    Sant. Og da ender man fort opp med å bygge noe for eksakt den kravspec'en selv.
    Kan dere (@asbjørn og @Snickers-is) forklare meg hva dere mener med at så få aktive høyttalere nær frontvegg ikke fungerer så godt på 2-3,5 meters lytteavstand?

  7. #67
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Oct 2007
    Innlegg
    247
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg eier 2 par aktive høytalere. Begge fra ‘ proffmarkedet ‘ som er beregnet for studiobruk. Ett par i den rimelige delen av skalaen (Eve sc205) og ett litt dyrere( focal solo6 be) Ingen av disse låter kaldt eller klinisk i et vanlig stuemiljø med lytteavstand på 2-3 meter. Eve høyttalerne trives godt både på vegg og på stativ og tegner opp et usedvanlig stort lydbilde nesten uansett plassering. Selvfølgelig best på stativ, men overaskende bra hengende på vegg også. Her er Focalene mer kresen. De låter helt klart best i nærfelt, på stativ og ca meteren fra lytteposisjon. Dette er noe å tenke på hvis man vurderer innkjøp av en studiomonitor. Men kaldt og klinisk er det ikke.
    Siste redigert av alfao; 01.11.2019 kl. 19:41.

  8. #68
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,358
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Poenget mitt er at om målet er best mulig lyd i et vanlig rom, på 2-3,5 meters avstand, plassert i nærheten av frontvegg som heller ikke er akustisk behandlet, så er det nesten ingen aktive høyttalere som faktisk er laget for dette. Man ender da ofte også opp med et litt kaldt, hardt og "sterilt" lydbilde. Utvalget av aktive høyttalere som er laget for dette er magert, for å si det pent.
    Sant. Og da ender man fort opp med å bygge noe for eksakt den kravspec'en selv.
    Kan dere (@asbjørn og @Snickers-is) forklare meg hva dere mener med at så få aktive høyttalere nær frontvegg ikke fungerer så godt på 2-3,5 meters lytteavstand?
    Her synes jeg du blander sammen veldig mye, i hvertfall 3 ting:

    1: Om en høyttaler fungerer best nær eller lenger unna framveggen avhenger i stor grad av klanglabansen i nedre mellomtone, og av spredningsmønsteret til høyttaleren. Lager man en høyttaler for innfelling i framvegg kalkulerer man også med at man har støtte fra framveggen hele veien. Lager man en høyttaler for å ligge oppå mixeren tett på lytteren vil som regel framveggen gi lite støtte nedover. Om man lager en høyttaler for plassering tett på framveggen vil man få en annen type støtte fra framveggen, og spredningsmønsteret blir ganske viktig.

    2: Aktive høyttalere fungerer ikke bedre eller dårligere nær framvegg enn passive høyttalere. Men hoveddelen av aktive høyttalere er laget for studio, og der brukes de som regel enten i små kontrollrom, eller innfelt i veggen i store, akustisk behandlede rom. Med andre ord handler dette ikke på noen som helst måte om hvorvidt høyttalerne er aktive eller passive, men bare det faktum at de fleste aktive høyttalere på markedet er studiomonitorer og ikke høyttalere for mer ordinære private stuer/lytterom.

    3: En høyttaler som er laget for 1 meter lytteavstand vil ofte oppleves som veldig "liten" lydmessig når man lytter til den på lengre avstand. Man får også ofte et visst misforhold mellom diskant og mellomtone, og i tillegg vil effekten av ujevn spredning være mer betydelig når avstanden øker. Dermed burde en høyttaler som er laget for å lyttes til på 1 meters avstand tunes annerledes på flere punkter om den skal brukes på lengre avstand. De parametrene som betyr noe ift lytteavstand er dels uavhengige av dem som betyr noe ift nærhet til framvegg.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  9. #69
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,358
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra alfao Se Innlegg
    Jeg eier 2 par aktive høytalere. Begge fra ‘ proffmarkedet ‘ som er beregnet for studiobruk. Ett par i den rimelige delen av skalaen (Eve sc305) og ett litt dyrere( focal solo6 be) Ingen av disse låter kaldt eller klinisk i et vanlig stuemiljø med lytteavstand på 2-3 meter. Eve høyttalerne trives godt både på vegg og på stativ og tegner opp et usedvanlig stort lydbilde nesten uansett plassering. Selvfølgelig best på stativ, men overaskende bra hengende på vegg også. Her er Focalene mer kresen. De låter helt klart best i nærfelt, på stativ og ca meteren fra lytteposisjon. Dette er noe å tenke på hvis man vurderer innkjøp av en studiomonitor. Men kaldt og klinisk er det ikke.
    Det er mulig jeg var litt frisk i ordbruken der, og bevegde meg nok et stykke forbi det jeg selv mener også.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  10. #70
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,689
    Tagget i
    28 Innlegg
    For min del var poenget kontrollert, bred spredning med kardioidebass i et forsøk på å få jevn power response hele veien rundt og nesten helt ned. Det har i sin tur betydning både for refleksjon og kansellering fra frontvegg og for det spektrale innholdet i førsterefleksjoner fra siden. Det første unngår en dip i mellombassen, det andre gir et bredt lydpanorama uten lokaliserbare høyttalere.

    Studiomonitorer i samme kaliber er typisk ment for innfelling i vegg i et akustisk behandlet rom, gjerne en variant av live end/dead end eller en geometrisk utforming for en refleksjonsfri sone ved lytteposisjon. Da holder det om man kontrollerer spredningsmønsteret i halfspace fremover, men med frittstående høyttalere i et reflekterende rom har man ikke den luksusen. Ingen høyttaler med alle lydkildene plassert på frontbaffelen vil være i stand til å gjøre dette, uansett om den er aktiv eller passiv.

    Skjønt, Genelec har også forstått det med aktiv kardioidebass: https://www.genelec.com/w371
    For the first time ever, your studio can now experience all the benefits of a main monitor, but with the freedom to locate this free-standing system in optimal positions within your control room; even providing the option to switch between nearfield and main monitors without image-shifting.
    Just precis.

  11. #71
    Hifi Freak Dr Dong's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2011
    Innlegg
    7,443
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    det virker også som om at hifiadelen som vil ha mange bokser med minst mulig i, ikke har den samme holdningen til sub; der er det liksom helt greit med aktive saker.
    – Det er malt i de foldede hender… (Parelius)
    – […] there is no criminal more violent and dangerous than the altruist with a bomb. (McNeilly)
    – jeg vet hvem jeg er. (Don Quijote)

  12. #72
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,358
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra Dr Dong Se Innlegg
    det virker også som om at hifiadelen som vil ha mange bokser med minst mulig i, ikke har den samme holdningen til sub; der er det liksom helt greit med aktive saker.
    Vi skal jo ikke mange år tilbake før sub for mange var totalt uaktuelt, og for en del er det vel fortsatt sånn. Men ser vi på demoer er sub i hvertfall blitt mye vanligere selv om ganske påkostede oppsett.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  13. #73
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Innlegg
    2,892
    Tagget i
    2 Innlegg
    Jeg tror også at mange faller for fristelsen til å dytte ting inn i helt (u)spesifikke kategorier. Dermed blir en aktiv høyttaler nærmest automatisk en 4-kantet boks med en XLR-input og en 230V ledning. Dernest en mattsort boks fordi den er ment å stå i et dunkelt belyst studio. Jeg har ikke vært rundtom og hørt noe særlig, men om jeg skulle skutt fra hoften og bare kjøpt noe "aktivt" til en normal stue eller et litt sådær lytterom: Tror faktisk jeg hadde sjekket ut Lyngdorf. Har ikke hørt det, men det er omtrent så langt unna en" 2-veis nærfelt aktiv monitor" man kan komme. Det er vel semiaktivt med suber, men tror det ville fungert bedre i mange sammenhenger enn f.eks. en aktiv, analog 2-veis sak fra Genelec eller Dynaudio med 6,5" bassmellomtone(?)
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400
    > MiniDsp NanoDigi > Lynx Aurora 8 > 2 x LabGruppen IP450 > S400 + 4 x 18" AE IB suber

  14. #74
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,689
    Tagget i
    28 Innlegg
    Steinway Lyngdorf er et stykke fra «2-veis nærfeltmonitor», ja:
    https://steinwaylyngdorf.com/
    Navn:      9848DF36-117B-4D83-9E3C-885645F9A961.jpg
Visninger: 374
Størrelse: 27.1 Kb

  15. #75
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,558
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    For min del var poenget kontrollert, bred spredning med kardioidebass i et forsøk på å få jevn power response hele veien rundt og nesten helt ned. Det har i sin tur betydning både for refleksjon og kansellering fra frontvegg og for det spektrale innholdet i førsterefleksjoner fra siden. Det første unngår en dip i mellombassen, det andre gir et bredt lydpanorama uten lokaliserbare høyttalere.

    Studiomonitorer i samme kaliber er typisk ment for innfelling i vegg i et akustisk behandlet rom, gjerne en variant av live end/dead end eller en geometrisk utforming for en refleksjonsfri sone ved lytteposisjon. Da holder det om man kontrollerer spredningsmønsteret i halfspace fremover, men med frittstående høyttalere i et reflekterende rom har man ikke den luksusen. Ingen høyttaler med alle lydkildene plassert på frontbaffelen vil være i stand til å gjøre dette, uansett om den er aktiv eller passiv.

    Skjønt, Genelec har også forstått det med aktiv kardioidebass: https://www.genelec.com/w371
    For the first time ever, your studio can now experience all the benefits of a main monitor, but with the freedom to locate this free-standing system in optimal positions within your control room; even providing the option to switch between nearfield and main monitors without image-shifting.
    Just precis.
    Det er snart 20 år siden Geithain lanserte sin kardiodieteknologi:

    https://www.me-geithain.de/de/assets...ysik-02_02.pdf

    De lager for øvrig høyttalere for både små og store rom. Og forsterkningen kan i mange tilfeller plasseres utenfor høyttaleren.

    Poenget mitt er at jeg har vanskelig for å se hvorfor det har vært så vanskelig å finne aktive høyttalere som passer ens preferanser.

  16. #76
    Hifi Freak RojohII's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Innlegg
    2,892
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Steinway Lyngdorf er et stykke fra «2-veis nærfeltmonitor», ja:
    Kanskje best å styre unna Steinway-biten. Ellers har jeg troen:
    Yamaha CD-S1000 > Lavry DA-11 > EAR Yoshino 861 > Buchardt S400
    > MiniDsp NanoDigi > Lynx Aurora 8 > 2 x LabGruppen IP450 > S400 + 4 x 18" AE IB suber

  17. #77
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    4,059
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra vidarje Se Innlegg
    Ingen varme å snakke om her heller Holder mål enda etter min mening.

    Navn:      2983ee23-7d37-4664-b757-c0073695945d.jpg
Visninger: 434
Størrelse: 34.3 Kb
    Holder i lange baner, og er vel et av de beste oppsettet jeg hører - Mangler noe på kapasitet og dynamikk men tar det igjen på kvalitet på det som er der.
    Mye heller dette en f.eks det jeg hørte Beolab 90 prestere i København, og de var veldig fornøyd med hvor bra de hadde fått det til.

  18. #78
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,358
    Tagget i
    13 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Mye heller dette en f.eks det jeg hørte Beolab 90 prestere i København, og de var veldig fornøyd med hvor bra de hadde fått det til.
    Det er fascinerende og skremmende hvor fort man slår seg til ro med noe som er helt middels etter å ha kjempet i noen minutter for å prøve å få noe som er helt avsindig dyrt til å fungere som det burde.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  19. #79
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    4,059
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Mye heller dette en f.eks det jeg hørte Beolab 90 prestere i København, og de var veldig fornøyd med hvor bra de hadde fått det til.
    Det er fascinerende og skremmende hvor fort man slår seg til ro med noe som er helt middels etter å ha kjempet i noen minutter for å prøve å få noe som er helt avsindig dyrt til å fungere som det burde.
    Kanskje den allerede er nærme sitt potensialet?
    Stor komplekse høyttalere som står i vanlige rom og som skal reddes inn av DSP kommer ikke i nærheten av så god lyd som en kan få på andre måter.
    Hørte en gang en stor høyttaler i Halden der konstruktøren hadde brukt noen minutter på å få den til å yte optimalt. Minnes jeg reagere på samme måten som når jeg hørte Beolab 90 - Mye og kraftfull lyd som bærer preg av å ha et slør over seg som dreper musikkgleden og troverdigheten.

    Edit: Vil bare påpeke at ingen av de opplevelsene hadde dårlig lyd på noen måte, bare en lyd jeg antagelig ikke hadde fått lave skuldre av - ødelagt som jeg er.
    Siste redigert av The Shy; 02.11.2019 kl. 13:49.

  20. #80
    Hifi Freak vidarje's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2009
    Sted
    Rasta
    Innlegg
    4,394
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nå vet ikke jeg hvordan de gjorde det i København, men i Sandvika hadde de gjort alle målingene i mens senteret var åpent og med vifteanlegget i drift. Da er det i utgangspunktet dømt til å bli feil/dårlig. Min erfaring er at støygulvet må være så lavt som overhode mulig og det må ikke være noe som skrangler under målingen som skal ligge til grunn for DSP korreksjonen.
    Squeezebox Touch, Dynaudio AIR20, Dayton 12" med miniDSP PWR-ICE 125 og Audiolense XO
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...ktsrommet.html

Side 4 av 10 FørsteFørste ... 23456 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed