Resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Lydsignatur

Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,189
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1

    Lydsignatur

    Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
    Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
    "Galskapen": XTZ Divine 100.49, Classe DR-4, 2x Anaview AMS1000 brokobla, Rotel RDD-1580, Consonance CDP 5.0, Thorens TD160Super.
    "Kosen": XTZ Divine 100.33, Hegel P2A, NAD S200, NAD D1050
    "Kinoen": XTZ 99.36, XTZ 99.26, XTZ 99 WMT, XTZ 10.17p, SVS PB12Plus2, AV123 MFW-15, Marantz SR6010, PS4, Optoma 141X

  2. #2
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,665
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
    Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
    Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

    Hva var byttet ditt?

  3. #3
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,189
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
    Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
    Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

    Hva var byttet ditt?
    Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.

  4. #4
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,665
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
    Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
    Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

    Hva var byttet ditt?
    Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
    For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans

    Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

    Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet

  5. #5
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,226
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvis man jobber ut fra tanken om at en «perfekt» gjengivelse av signalet er uten signatur så er avviket fra det perfekte lavest i form av thd, frekvensgang og andre former for avvik i digitale kilder og forsterkere. Samspillet mellom forsterker og høyttaler betyr en del, mens samspillet mellom høyttalere og rom i meget stor grad er det som fører til avvik fra perfekt gjengivelse av signalet.
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  6. #6
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,189
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Er det noen her med kunnskap om hvor (hvilken komponent) som i hovedsak står for en lydsignatur, eller er det sammensatt av flere faktorer? Hvis det er sammensatt av flere faktorer, er det da noen her som har en røff oversikt over hva som gir mest av lydsignaturen i et stereoanlegg?
    Grunnen til min undring er at etter et bytte av effektforsterkere så endret lydsignaturen seg totalt, en så stor forandring som jeg ikke trodde var mulig kun etter bytte av effektforsterkere.
    Mener vel fortsatt at høyttaleren setter mest preg på lyden, men på forsterker er også klare forskjeller.

    Hva var byttet ditt?
    Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
    For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans

    Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

    Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
    Var ikke tips jeg var på jakt etter, det funker aldri uansett, må høre/oppleve selv.
    Min formening her i heimen er:
    Rom: gir tyngde i den aller dypeste bassen, med nok membranareal (som divine forøvrig har), midbass gir trøkk med høy nok deling samt membranareal, mellomtonen er klar og vokal fyller bra fra gulv til tak langs framvegg, hovedvokal er rimelig sentrert (alt etter plassering og toe-in), koring sitter der hvor absorbenter i førsterefleksjon står. Venstre høyttaler må stå cirka 1 cm lenger ut på gulvet enn høyre for at lyden skal treffe samtidig. Ellers er diskanten dempet, som er et must for min del, rommet spiller rimelig greit etter min preferanse.
    Høyttalerne: "nøytrale" er vel ordet jeg ville brukt
    Anaview: "nøytrale"
    Classe: nøytral med et hint av varme
    Rotel dac: nøytral
    Cd-spiller: nøytral via transistor, varm via rør
    Platespiller: varm, men oppløst og med en mer sammensatt lyd enn cd/dac.

    Om noe mangler, så er det å få frem vokal litt bedre i forhold til "komp", dette er plasseringsavhengig her, "godt" stereoperspektiv gir meg dempet vokal.

    Vil prøve å "styre" de fleste ledd i kjeden med sølvbelagt kabler og tri-wiring mellom anaview og høyttalere, da jeg ikke er noe fan av broene på divine.

    Grunnen til tråden var i utgangspunktet ikke dette, men det er kanskje ingen som vet hvor i et system at signaturen egentlig sitter? Kildene er jo helt klart et av stedene.

  7. #7
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,226
    Tagget i
    0 Innlegg
    Signatur er i mine ører et avvik fra ufarget gjengivelse i hvert ledd. Så man kan dermed introdusere signatur hvor man ønsker hvis målet er å påvirker gjengivelsen. Jeg er nok99% på linje med the Shy her. Så framt du har gode og transparante komponenter så er det først og fremst høyttaler og rom interaksjonen som skaper store variasjoner i frekvensgang, med mindre du velger å korrigere frekvensgang ved dsp eller på annet vis.
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  8. #8
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,835
    Tagget i
    4 Innlegg
    Alle komponentar har meir eller mindre ein "signatur", men det varierer veldig kor mykje det vil slå ut i ulike konstellasjonar. Det mest markante for effektforsterkarar, vil vere korleis dei matchar høgtalarane. Til dømes er synergiane mellom elektrostathøgtalarar og rørforsterkarar nesten alltid hyggjeleg.

    Akkurat korleis det vil slå ut, må du nesten prøve sjøl, men eg tenkjer gjerne slik når eg held på med oppgraderingar

    - Det viktigaste er å få høgtalarane til å passe saman med rommet. Gjere oppstillingsarbeid, eventuelt gjere akustiske tiltak.
    - Sikre at effektforsterkaren er avpassa til høgtalarane, spesielt når det gjeld impedanse. (For tida er eg mest oppteken av straumforsyninga, tykkjer det sit mykje "fingeravtrykk" der)
    - Passe på at utgangsimpedanse til forforsterkar matchar effektforsterkaren sin inngangsimpedanse. Ikkje kritisk, men dersom skilnaden ikkje er stor nok, kan oppsettet få tydeleg "fingeravtrykk", og endåtil verte lettmottakeleg for kabelskilnadar.
    - Passe på at eg likar forforsterkaren sin signatur. Dette er ofte det mest individualistiske apparatet i anlegget, som gjerne har ein signatur som ikkje varierer særleg mykje mellom kva signalkjelder du brukar, og tek med seg signaturen over i andre oppsett.
    - Så må sjølvsagt signalkjeldene passe saman med forforsterkar - så vel som anlegget elles. Signalkjelder er eit stort felt, og eg er mest entusiastisk rundt vinyl, der riaaforsterkar og pickupval ikkje berre er eit heilt kapittel for seg, då snararae heile bøker....

    Hugs også på at plassering av utstyr og leidningar bør tenkjast over og gjerast fornuftig.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  9. #9
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,226
    Tagget i
    0 Innlegg
    For å utdype egen erfaring litt. Da jeg for noen år siden fikk på plass kombinasjonen med Adyton Imagic og basstårn så opplevde jeg for første gang noe som ligner på «konsertlyd» i heimen. Jeg mener at det har med membranareal og dynamisk kapasitet å gjøre. Da flyttet fokuset seg i enda større grad over på å optimalisere klangbalansen i forhold til ønsket frekvensrespons og klang i rommet. For meg ble klangmessige forskjeller i elektronikken langt mindre viktige.

    Samtidig så skal det nok sies at jeg er en «makrolytter» og ikke en «mikrolytter». I det legger jeg at opplevelsen for meg i stor grad ligger i evnen til å gjengi musikken «så stort som det skal være, dynamisk, fullfrekvent, med lav forvrengning, støyfritt og med riktig klangbalanse». Jeg ser at det er andre lyttere som oppfatter og legger større vekt på andre deler av gjengivelsen som feks riktig reproduksjon av et instrument, hvor godt vokalisten er in tune, timbre etc. Den ene av guttene mine er i langt større grad enn meg en naturlig musiker og plukker ut detaljer i gjengivelsen på en helt annen måte. Det er det jeg ville kalt for en «mikrolytter». Det kan bety at en mikrolytter ville valgt andre optimiseringsparametre enn meg selv. -så jeg mener ikke at det ene er bedre enn det andre, men det kan være greit å finne ut hva som gjør deg selv mest fornøyd. Da kan det være greit å høre noen helt forskjellige oppsett for å forstå hvor stort utfallsrommet kan være. Jeg tipper at noen av de største systemene som er representert på sentralen (feks the Shy, Sluket, Emokid, Vermin etc) vil være en øre-åpner for dem som primært kjenner til kommersielle systemer. Likevel er det inke sikkert at det er din «cup of tea».
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  10. #10
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    En leilighet i Moss
    Innlegg
    7,162
    Tagget i
    0 Innlegg
    McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
    McIntosh C49, MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Lindemann Limetree Bridge, Sony K970ES, KA3ES, JA30ES, JA20ES, Technics RS-B565. Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld. Headset: Grado SR60e. På tur; Sony WM-20, MZ-R410, SRS-XB10
    - Good audio engineering is timeless -

  11. #11
    Hifi Freak Kalle Klovn's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2009
    Sted
    Sandnes
    Innlegg
    2,226
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Terje-A Se Innlegg
    McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
    Jeg har hatt masse McIntosh og er skikkelig fan. Det jeg egentlig har likt best er det jeg oppfatter som totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse. I utgangspunktet er det linære produkter, men ved å redusere harmonisk forvrengning så reduserer man mengden (uønskede) høy-frekvente signalet, slik at de framstår som varmere. (Da harmonisk forvrengning i all hovedsak legger seg over grunntonen i frekvens)
    Auralic Aries, Denon DP-59L/DL304, ASR Mini Basis ii, Cambridge Audio 751BD, Anthem STR Pre + Power, Adyton Imagic 2.0TC, Kalle Klovns DIY Tower of Power:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/...gic-2-0-t.html

  12. #12
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    En leilighet i Moss
    Innlegg
    7,162
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kalle Klovn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Terje-A Se Innlegg
    McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
    Jeg har hatt masse McIntosh og er skikkelig fan. Det jeg egentlig har likt best er det jeg oppfatter som totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse. I utgangspunktet er det linære produkter, men ved å redusere harmonisk forvrengning så reduserer man mengden (uønskede) høy-frekvente signalet, slik at de framstår som varmere. (Da harmonisk forvrengning i all hovedsak legger seg over grunntonen i frekvens)
    Du beskriver det godt; "totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse". Dette kan jeg støtte meg 100% til
    McIntosh C49, MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Lindemann Limetree Bridge, Sony K970ES, KA3ES, JA30ES, JA20ES, Technics RS-B565. Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld. Headset: Grado SR60e. På tur; Sony WM-20, MZ-R410, SRS-XB10
    - Good audio engineering is timeless -

  13. #13
    Æresmedlem Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    17,201
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    3
    Høyttalere, plassering av de og plassering av sweetspot vil jeg si gir den største forandringen av signatur.
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  14. #14
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,189
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Terje-A Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Kalle Klovn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Terje-A Se Innlegg
    McIntosh har en "varm" signatur og kan passe godt for oss som sliter med hørselskader og ikke tåler ssss lyder og skrikende diskant.
    Jeg har hatt masse McIntosh og er skikkelig fan. Det jeg egentlig har likt best er det jeg oppfatter som totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse. I utgangspunktet er det linære produkter, men ved å redusere harmonisk forvrengning så reduserer man mengden (uønskede) høy-frekvente signalet, slik at de framstår som varmere. (Da harmonisk forvrengning i all hovedsak legger seg over grunntonen i frekvens)
    Du beskriver det godt; "totalt stressfri og uforvrengt gjengivelse". Dette kan jeg støtte meg 100% til
    Dette er jeg forøvrig enig i også.

  15. #15
    Hifi Freak The Shy's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2017
    Innlegg
    3,665
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg

    Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
    For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans

    Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

    Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
    Var ikke tips jeg var på jakt etter, det funker aldri uansett, må høre/oppleve selv.
    Min formening her i heimen er:
    Rom: gir tyngde i den aller dypeste bassen, med nok membranareal (som divine forøvrig har), midbass gir trøkk med høy nok deling samt membranareal, mellomtonen er klar og vokal fyller bra fra gulv til tak langs framvegg, hovedvokal er rimelig sentrert (alt etter plassering og toe-in), koring sitter der hvor absorbenter i førsterefleksjon står. Venstre høyttaler må stå cirka 1 cm lenger ut på gulvet enn høyre for at lyden skal treffe samtidig. Ellers er diskanten dempet, som er et must for min del, rommet spiller rimelig greit etter min preferanse.
    Høyttalerne: "nøytrale" er vel ordet jeg ville brukt
    Anaview: "nøytrale"
    Classe: nøytral med et hint av varme
    Rotel dac: nøytral
    Cd-spiller: nøytral via transistor, varm via rør
    Platespiller: varm, men oppløst og med en mer sammensatt lyd enn cd/dac.

    Om noe mangler, så er det å få frem vokal litt bedre i forhold til "komp", dette er plasseringsavhengig her, "godt" stereoperspektiv gir meg dempet vokal.

    Vil prøve å "styre" de fleste ledd i kjeden med sølvbelagt kabler og tri-wiring mellom anaview og høyttalere, da jeg ikke er noe fan av broene på divine.

    Grunnen til tråden var i utgangspunktet ikke dette, men det er kanskje ingen som vet hvor i et system at signaturen egentlig sitter? Kildene er jo helt klart et av stedene.
    Du spør om kunnskap om hva som fører til signatur. Det er vanskelig å gi et entydig svar på. Det finnes jo et sammensurium av forskjellige typer forvrengning. Eller avvik fra lineært. Det setter signatur. Her er det bare å blande etter beste evne eller minimere så godt en kan

  16. #16
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,189
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Shy Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MarkusH Se Innlegg

    Jeg bytta fra Nad S200 til Anaview. Det var to helt forskjellige verdener. Jeg har i tillegg forskjellig lydsignatur på dac (nøytral, men litt tynn), cd (nøytral og ekstremt detaljert fra topp til tå) og platespiller som drar lyden mot det varme med en god fylde i bunnen, dette er hørbart i alle fall for meg. Er et slikt oppsett jeg vil ha, men jeg er ute etter å gjøre forskjellene større ved bruk av de forskjellige kildene, derfor hadde det vært greit å vite om 50% av lydsignaturen satt i høyttalerne og resten i elektronikken eller om 30% er i effekt-trinnet osv.
    For min del har jeg valgt komponenter som går for å være transparente, så en slipper den runddansen med komponentbytter. I stedet valgte jeg en annen runddans

    Dette er et valg du må finne ut av selv, og egentlig litt vanskelig å komme videre med tips fra andre. Det er så mange forskjellige meninger om ting og du ser ut som en som vet hvordan du vil ha det

    Reise litt rund å høre, for å slippe og prøve alt er jo også en mulighet
    Var ikke tips jeg var på jakt etter, det funker aldri uansett, må høre/oppleve selv.
    Min formening her i heimen er:
    Rom: gir tyngde i den aller dypeste bassen, med nok membranareal (som divine forøvrig har), midbass gir trøkk med høy nok deling samt membranareal, mellomtonen er klar og vokal fyller bra fra gulv til tak langs framvegg, hovedvokal er rimelig sentrert (alt etter plassering og toe-in), koring sitter der hvor absorbenter i førsterefleksjon står. Venstre høyttaler må stå cirka 1 cm lenger ut på gulvet enn høyre for at lyden skal treffe samtidig. Ellers er diskanten dempet, som er et must for min del, rommet spiller rimelig greit etter min preferanse.
    Høyttalerne: "nøytrale" er vel ordet jeg ville brukt
    Anaview: "nøytrale"
    Classe: nøytral med et hint av varme
    Rotel dac: nøytral
    Cd-spiller: nøytral via transistor, varm via rør
    Platespiller: varm, men oppløst og med en mer sammensatt lyd enn cd/dac.

    Om noe mangler, så er det å få frem vokal litt bedre i forhold til "komp", dette er plasseringsavhengig her, "godt" stereoperspektiv gir meg dempet vokal.

    Vil prøve å "styre" de fleste ledd i kjeden med sølvbelagt kabler og tri-wiring mellom anaview og høyttalere, da jeg ikke er noe fan av broene på divine.

    Grunnen til tråden var i utgangspunktet ikke dette, men det er kanskje ingen som vet hvor i et system at signaturen egentlig sitter? Kildene er jo helt klart et av stedene.
    Du spør om kunnskap om hva som fører til signatur. Det er vanskelig å gi et entydig svar på. Det finnes jo et sammensurium av forskjellige typer forvrengning. Eller avvik fra lineært. Det setter signatur. Her er det bare å blande etter beste evne eller minimere så godt en kan
    Ja, det er klart det er et vanskelig emne, men dere er da glad i utfordringer rundt lyd, er dere ikke? For meg er det en del av "moroa", de fleste vil nok kalle systemet mitt nøytralt, men cd og dac gir helt klart mest nøytral lyd. Jeg digger lyden jeg har, men det som er bra vil (nesten) alltid kunne bli bedre. Jeg mener at anaview kler divine 100.49 veldig godt, samt resten av elektronikken jeg bruker i dag. Plassering har jeg jobbet en del med, som Peter er inne på så er det viktig, men slik jeg opplever det så gir ikke forskjellig plassering en klar signatur, rør for eksempel gjør det hos meg. Kabler i mindre grad, men sølv kabel til cd-spiller var et godt valg mener jeg.

    Slik jeg oppfatter signaturen her så er det platespiller/Classe som setter størst signaturpreg på lyden (vekk fra nøytralt). Der anaview, høyttalere, dac og cd alle utfolder seg i det nøytrale hva angår signatur. Poenget mitt med tråden var at her opplever jeg et effektbytte som omtrent hele forskjellen i signaturen, fordi alt det andre her er det samme. Mens jeg levde i den forestillingen om at signaturen i hovedsak ville bli den samme som forforsterker.

  17. #17
    Hifi-entusiast MPT's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    128
    Tagget i
    0 Innlegg
    Rommet mener jeg er den "komponenten" som bestemmer lydsignaturen mest siden det er den største akustiske delen i anlegget.
    Demper en rommet kan en ikke forvente å høre mer lyd, tvert om. Ubehandlet rom låter vel så dårlig og en helt annet type lyd. Bruker en materialer som har musikalsk lydsignatur vil gi absolutt største oppgradering og forandringen i forhold til lydsignaturen en ønsker. Så valget av hvilket type materialer en velger å bruke i rommet er avgjørende hvilken type lyd en vil høre.
    Siste redigert av MPT; 01.09.2019 kl. 00:42.

  18. #18
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,189
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra MPT Se Innlegg
    Rommet mener jeg er den "komponenten" som bestemmer lydsignaturen mest siden det er den største akustiske delen i anlegget.
    Demper en rommet kan en ikke forvente å høre mer lyd, tvert om. Ubehandlet rom låter vel så dårlig og en helt annet type lyd. Bruker en materialer som har musikalsk lydsignatur vil gi absolutt største oppgradering og forandringen i forhold til lydsignaturen en ønsker. Så valget av hvilket type materialer en velger å bruke i rommet er avgjørende hvilken type en vil høre.
    Dette må du utdype litt mer, ubehandla rom er ikke bra og behandla rom er ikke bra .... hvilke materialer gir henholdsvis nøytral, varm og kald lyd?

    I min erfaring er rombehandling helt nødvendig for å oppnå det jeg er på jakt etter, rommet mitt ble et helt annet etter bassfeller og førsterefleksjonstiltak, annet i denne sammenheng betyr bedre. Jeg skal nok justere litt mer på plassering av høyttalere og sweetspot og håpe og be om at jeg kommer nærmere målet.

    Hvordan er det ellers med forumistene, er dere fornøyd med deres lydsignatur? Hvorfor og hvordan?

  19. #19
    Hifi Freak oyvjorge's Avatar
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Akershus,Vestby
    Innlegg
    2,295
    Tagget i
    0 Innlegg
    Husker jeg satte inn en effektforsterker i systemet og ganske samtidig fikke jeg nye HT, Martens. Forskjellen ble ganske stor fra det var før og tilskrev det Martens, men byttet så ut forsterkeren til en Rogue(hvis jeg ikke husker helt feil). Men da forsvant en tydelig lydfarging. Martens og Rogue fremsto da som klart mer nøytrale.
    Hilsen Øyvind


    For: Aesthetix Janus Signatur med intern RIIA , Effekt: ARC VT130SE , HT: PMC Fact8, CD: OPPO 105D Coris(oppgradert), Platespiller Rega RP8 med PU Apheta2, AU24 HTkabler ,

  20. #20
    Hifi-entusiast MPT's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    128
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hei MarkusH!
    Ja rombehandlig er absolutt nødvendig for å få god lyd!
    Min tidligere kommentar var egentlig ikke meningen å diskutere hva som låter hva, men at rommet bestemmer mye hvordan anlegget låter. Ingen rom låter likt. Ingen høyttaler låter likt i forskjellige rom og ingen ører hører det samme, så hva som er "riktig" er hva en selv liker best. Noen syntes dempet rom låter varmt og andre syntes det låter dempet.
    "Don't kill your sound! You can never restore what you have lost!"

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed