Diverse Sentralens påvirkning på bransjeaktørers hverdag og fremtid

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I hvilken form påvirker vi på Sentralen våre bransjeaktører i det daglige, og hvordan påvirker vi fremtidsutsiktene for bransjens fysiske butikker?

I lys av en interessant problemstilling ymtet frempå i en annen tråd synes jeg temaet fortjener en egen diskusjon. Har Sentralen en positiv eller negativ effekt på levedyktigheten for våre kommersielle gledesspredere?
Har vi skapt et klima som bidrar positivt når det kommer til kompetanse, tjenester, produkter og fokus for våre aktører og som gagner den jevne sluttbruker i det lange løp, eller har vi en negativ effekt på både aktører og rekruttering av nye entusiaster?

Er dette noe vi burde ofre en tanke?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.367
Antall liker
102.309
Torget vurderinger
23
WFTC.... men det er ikke vanskelig å spotte leverandører som, bitt av bølgen har kastet seg på trender og opinioner som har sett dagens lys her inne, har gått på spesielle produkter, i sin grenseløse agenturkåthet. Mer eller mindre vellykket.
Men det er nok langt flere aktører som ikke tar så stor notis av hva som skjer her inne.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sluket; Sentralen påvirker nok de aktører som bruker mye tid her inne og som gjerne også sikter seg inn mot en målrettet gruppe, men jeg tenker mer bredt enn bare disse få. Det er ikke til å stikke under en stol at forumer som Sentralen har en informativ effekt på nysgjerrige sjeler, og med tanke på at det er fryktelig få forumer i Norge som handler om denne nisje-hobbyen så tenker jeg at tidsånden her inne også bidrar til å definere tidsånden der ute.
Om ikke nødvendigvis på aktører direkte, men kanskje indirekte ved å bidra til at flere entusiaster øker kunnskapsnivået og dermed stiller andre krav og spørsmål til aktørene.

Flere ganger har aktører blitt regelrett angrepet i sine egne reklame-tråder av forskjellige grunner som pris, kvalitet, service-nivå osv, og det kan være et eksempel på hvor lett et offentlig forum kan påvirke hverdagen, og muligens også fremtiden, for en aktør.
Bør vi som forummedlemmer ha dette i bakhodet på hvordan vi formulerer oss?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.367
Antall liker
102.309
Torget vurderinger
23
En variant jeg synes er uheldig er når folk legger inn et innlegg som starter med "Er xxx konkurs.. lagt ned... borte..." osv. Overskriften blir gjerne stående, selv om vedkommende person/bedrift er fullt oppegående. En bør passe seg for slik ordbruk - det handler om levebrødet til mennesker.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Føler at det gis både ris og ros. Begge deler kan være fortjent...

Funbunny
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.238
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
0
Opplever litt at det som foregår på HFS er en liten parallell parentes i bransjen. Vi på HFS er et økosystem som gjør andre konklusjoner enn den gemene kundegruppen i butikkene.

For min del er HFS på sitt beste nærmest genialt og nyskapende, men på sitt verste noe de fleste på den «andre siden» kan le av i fellesskap.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Klart hifisentralen har påvirkningskraft, men hvor omfattende den er tør jeg ikke gjette på.

Mange, meg selv inkludert, bruker hifisentralen for å lese om produkter som enten er aktulle for kjøp, eller man finner ut hvilke produkter man skal unngå. Og det er trender, hyper, ting som er populære over lang tid mer eller mindre upåvirket av hva som skrives her inne, og ting som kanskje får en flying start fordi noen omtaler det i rosende ordelag her inne. F.eks. Veridian Utopia, Kinki, og Monopulse er mindre produsenter jeg muligens aldri hadde hørt om hvis ikke jeg hadde lest om det her inne. Samtidig kan det være brukererfaringer man får med seg her på HFS som kan være nok til at man finner ut at produkter ikke passer for en selv, og det er gjerne ting man ikke hadde fått vite i en typisk test i hifi pressen.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Påvirkningskraften til HFS kan nok diskuteres, ja.
Men jeg misunner ikke de bransjeaktørene som prøver å legge ut nyheter her som ikke ‘kan dokumenteres’.
Noen ganger er det sikkert på plass med noen syrlige innspill, men her skjæres alt over ėn kam.
Kritikk i nyhetsspalten synes jeg er dårlig kotyme og spesielt når annonseringen ikke har den kundegruppen som syter mest (og som aldri kjøper noe som helst) i tankene. Dette er tydeligvis veldig sårt for enkelte, spesielt når man kunne tenkt seg produktet, men til en brøkdel av prisen :confused:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er ei utfordring å kunne klare seg på Hifisentralen. Og den største utfordringa er å vere hifi-forhandlar. Det er eit behov for å både gje objektiv informasjon, og samstundes kunne promotere/reklamere for produkta sine. Og så har vi annonsene i tillegg, då, det er ein annan skål.
Eg trur at Hifisentralen og liknande diskusjonsforum vil verte viktigare, fordi det er ein dialogsarena, i staden for slike nettstadar som meir eller mindre er nettversjonar av tradisjonelle papirmagasin.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.288
Sted
Ytterst i havgapet...
Enig med deg, Arve.. problemet er vel de som mener at dialog er ensbetydende med velsignelse av egne meninger......
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hifisentralen er et sted hvor det utveksles kunnskap. Virkningen på markedet, og dermed de kommersielle aktørene som opererer i det? Mer kompetente og krevende kunder, og dermed bedre omsetning for de som leverer varene og dårligere omsetning for de som ikke gjør det. Vinn vinn.
 
M

MusicBear

Gjest
Flott og optimistisk formulert, Zombie. Men er Hifisentralen ein lærande organisasjon? Greier vi å ta til oss erfaringsutveksling og teori, eller niheld vi på den oppfatning vi danna oss attende ein gong i tenåra?
Vi som er her - vi lærer. Og vi skiller stort sett ut visdom og antakelser. Så kan man (også) spørre seg selv om de som mener de kan alt, og produserer hi-fi utstyr i Norge, er her i like stor grad. Neppe. De fleste cowboyene har gitt opp her inne, tilbake sitter mange engasjerte kunnskaprike mennesker som lærer, underholder og påvirker de av oss som sanser det. Jeg kan ikke få fullrost dette sted, i så måte.
 

Espen L

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2010
Innlegg
3.983
Antall liker
10.563
Sted
Skien
Påvirkningskraften til HFS kan nok diskuteres, ja.
Men jeg misunner ikke de bransjeaktørene som prøver å legge ut nyheter her som ikke ‘kan dokumenteres’.
Noen ganger er det sikkert på plass med noen syrlige innspill, men her skjæres alt over ėn kam.
Kritikk i nyhetsspalten synes jeg er dårlig kotyme og spesielt når annonseringen ikke har den kundegruppen som syter mest (og som aldri kjøper noe som helst) i tankene. Dette er tydeligvis veldig sårt for enkelte, spesielt når man kunne tenkt seg produktet, men til en brøkdel av prisen :confused:
+1



Mvh: Espen L
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg tror effekten av forumer på internettet er større enn vi tror. Det som diskuteres på nett leses av en god del av de mest interesserte, og de mest interesserte sprer sine tanker videre til andre både på Facebook, samtaler og i møte med forhandlere.
Skribenter i hifi-pressen leser og deltar på forumer og tar med seg bekymringer, spørsmål, kunnskap og tanker til tekster, tester og til intervjuer med produsenter.

Vi kan lese det på måten tekster forfattes i dag både i norske blekker og i store utenlandske blekker som Stereophile. Stereo+ i Norge er et strålende eksempel på hvordan ordlyden og relative betraktninger har fulgt tidsånden, synes jeg.

Derfor undrer jeg meg på om det relativt harde klimaet på sentralen og feks Audiosciencereview når det kommer til å prate ned gode og veldig gode produkter og løsninger fordi det eksisterer bedre påvirker både mangfold, salg og levebrød til de entusiastene som åpner dørene og tillater oss alle å ta del i hobbyen?

Er det slik at det er en fare for entusiasmen blant folket at det beste blir det godes fiende slik det har en tendens til å bli både her inne og på andre dedikerte forum?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Derfor undrer jeg meg på om det relativt harde klimaet på sentralen og feks Audiosciencereview når det kommer til å prate ned gode og veldig gode produkter og løsninger fordi det eksisterer bedre påvirker både mangfold, salg og levebrød til de entusiastene som åpner dørene og tillater oss alle å ta del i hobbyen?

Er det slik at det er en fare for entusiasmen blant folket at det beste blir det godes fiende slik det har en tendens til å bli både her inne og på andre dedikerte forum?
Det blir vel som å kritisere kvalifiserte og frittalende biltester for at «entusiaster» som Lada og Yugo etter hvert forsvinner fra markedet. Man behøver ikke dra raljeringen med dårlige produkter så langt som Top Gear gjør, men i «vår» bransje er det fortsatt alt for mye prat rundt grøten om et produkt ikke fungerer. Man vil helst ikke fornærme produsent og importør (for da får man kanskje ikke fler produkter til test), eller det er enslags misforstått velvilje. Men det tjener ikke konsumenten å dekke seg bak runde formuleringer hvis et produkt ikke leverer.

Mer informerte og krevende testere og konsumenter vil over tid føre til bedre produkter og til at overpriset ræl forsvinner. Det vil nok også føre til at små produsenter uten ressurser til å gjøre ting ordentlig blir utkonkurrert, men jeg ser ikke det store problemet med det. Det er jo ikke sånn at hvem som helst kan lansere seg selv som bilprodusent ved å smelle sammen noe i garasjen, selge det til en million, og så forvente å bli tatt seriøst av en presse og konsumenter som ikke påpeker alvorlige feil og mangler ved kreasjonen. Kanskje det var mulig i 1920, men ikke i 2020.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Flott og optimistisk formulert, Zombie. Men er Hifisentralen ein lærande organisasjon? Greier vi å ta til oss erfaringsutveksling og teori, eller niheld vi på den oppfatning vi danna oss attende ein gong i tenåra?
På samme måte og i samme grad som mennesker forøvrig vil jeg tro. :)

Klart det er motstand og fordommer i oss, klart vi i stor grad reagerer emosjonelt når noen utfordrer oss med noe som er på kant med det vi "vet" fra før.

Men friksjon er det bare der det er bevegelse.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det er jo ikke sånn at hvem som helst kan lansere seg selv som bilprodusent ved å smelle sammen noe i garasjen, selge det til en million, og så forvente å bli tatt seriøst av en presse og konsumenter som ikke påpeker alvorlige feil og mangler ved kreasjonen. Kanskje det var mulig i 1920, men ikke i 2020.
Disser du DIY generelt, eller var det bare salgsprisen som ble uspiselig? >:D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg disser definitivt ikke DIY eller entusiasme, men noen ganger er det litt for kort vei fra amatørmessig DIY-prosjekt til plutselig å være påstått verdensledende produsent av hifi-dingser. Om du eller jeg mekket sammen en bil etter eget hode i garasjen ville det vært et morsomt prosjekt, men å sende den til Top Gear for testing med påstand om at produktet er på høyde med Lexus og Bentley ville gi litt fallhøyde.

Og det skriver jeg som glad amatør i full gang med å konstruere en effektforsterker, som vi ubeskjedent nok håper å kunne sende til audiosciencereview for å få uavhengig attest på at den faktisk er verdens beste i sitt slag. Deretter kan du hjelpe oss med å sette en pris i tilfelle vi skal selge DIY-kreasjonen til andre. :)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.002
Antall liker
12.883
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Skogrand kabler og Bifrost er vel begge garasje produkter, men jeg ville nok valgt sistnevnte for en reell oppgradering av lydgjengivelsen.

Du var vel ufrivillig starthjelp til Skogrand sirkuset og, Asbjørn? Lurer meg på om han tjener noe penger på dette i dag.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, jeg gjorde en enkel overslagsberegning av LRC-egenskaper og impedans ut fra fysiske dimensjoner mens det fortsatt ble presentert som et DIY-prosjekt av nicket Oblidobli her inne. Det var kanskje 15 min arbeid, men jeg ble litt overrasket over å finne igjen tallene på produsentens hjemmeside da dette plutselig hadde blitt til en kommersiell produsent av «verdens beste kabler». Deretter slettet han DIY-tråden og klagde i lokalpressen over at det ikke var hjelp å få i Norge for en internasjonal kapasitet som ham.

Regnskapstallene hans er offentlige:
https://www.proff.no/selskap/skogrand-cables-as/øyer/produsenter/IDIXKBW016D/

Jeg tror forøvrig Armand har loddehulen sin i kjelleren, ikke garasjen. :)
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Ja, jeg gjorde en enkel overslagsberegning av LRC-egenskaper og impedans ut fra fysiske dimensjoner mens det fortsatt ble presentert som et DIY-prosjekt av nicket Oblidobli her inne. Det var kanskje 15 min arbeid, men jeg ble litt overrasket over å finne igjen tallene på produsentens hjemmeside da dette plutselig hadde blitt til en kommersiell produsent av «verdens beste kabler». Deretter slettet han DIY-tråden og klagde i lokalpressen over at det ikke var hjelp å få i Norge for en internasjonal kapasitet som ham.

Regnskapstallene hans er offentlige:
https://www.proff.no/selskap/skogrand-cables-as/øyer/produsenter/IDIXKBW016D/

Jeg tror forøvrig Armand har loddehulen sin i kjelleren, ikke garasjen. :)
Han har visstnok fått et bra marked i Japan. Han bor rett borti her og da jeg snakket med han for tre år siden sa han at han satt godt i det. Tviler på at de tallene viser det hele bildet. Smått utrolig hva litt dyrt gardinstoff, noen små plasthylser og litt vanlig kobber solid core kan bli...
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Skulle til nevne noe om de tallene. 1,12 mill i omsetning, og 14% fortjeneste høres ut som en hyggelig biinntekt, hvis han ikke har bevilget seg en generøs lønn fra selskapet i tillegg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Regnskapet viser null i lederlønn, totale lønnskostnader på 29k og en varekostnad på 79k. (Den lønns- og varekostnaden sier en hel del om et eller annet.) Største kostnadspost er «andre kostnader» på 803k (reklame og reiser til messer rundt om?), og deretter «ordinære avskrivninger» på 114k. Overskudd etter skatt ble 59k.

I balansen er største post et «varig anleggsmiddel» verdt 446k, nedskrevet fra 560k året før. For meg ser det ut til at han har kjøpt en bil og skrevet den på firmaet, men null i lønn og 59k i overskudd er kanskje ikke den største gullhøna jeg har sett.

https://www.proff.no/regnskap/skogrand-cables-as/øyer/produsenter/IDIXKBW016D/

Notat til meg selv: Ikke si opp dagjobben riktig ennå.
 
Sist redigert:

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.906
Antall liker
8.200
Torget vurderinger
1
Hi-Fi blir man ikke nødvendigvis rik av.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.250
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Skape seg en liten formue i hifi bransjen ? Start med en stor en ;)
Egentlig ingenting å le av, er nok flere som starter med dette og prøver å gjøre hobbyen til et levebrød. Da forsvinner lett gleden med hobbyen og etter flere år med jobbing nærmest døgnet rundt så oppdager man at man sitter igjen med omtrent null og niks.
 
M

MusicBear

Gjest
Synd for alle som driver små butikker. Men jeg mener langt på vei de nærmest burde slått seg sammen, flere av dem. Til én stor felles hi-fi "godteri-butikk" :)

Jeg sikter til å kunne oppleve det samme for forbrukeren som man gjør hos KT Radio, på Frederiksberg i København. Hvor de har enormt MANGE merker og enormt UTVALG fra hver av merkene. Samt UJÅLETE selgere som ikke en gang forsøker putte på en noe svada om svada-ting rundt hi-fi, de vil bare hjelpe en.

Denne butikken, relativt liten, men allikevel fylt opp til taklistene av produkter - er som å vandre rundt i en minimesse - så mye å velge mellom som man ellers kun ser på bilder at det både stimulerer ens egen interesse og samtidig gjør terskelen liten for å høre A på B eller C på A - kort og godt en usedvanlig velvillig betjening som bytter om til det du spør om.

Tenk, om mange små norske butikker hadde slått seg sammen, drevet de sammen som en felles stor butikk, et eller annet sted i Oslo (fordi det er hovedstaden med hovedflyplassen og flytoget rett på døra). Slik at folk fra hele landet - hele året - kunne shoppe billige flybilletter og hatt mulighet til å besøke denne "messe-butikken..." Hva det ville hatt å si for både hi-fi interessen, og sikkert salget også.

Så kan man si at Hifiklubben jo HAR disse butikkene spredt rundt hele landet, men - og det er et stort men - de har ikke flere merker i sortimentet enn halvparten av den ene kortveggen hos KT Radio...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Tror avviklingen av Fidelity har mye mer å si for bransjeaktørene enn hva som blir skrevet her på HFS ihvertfall.
I de dager kunne de vel i og for seg bare passe på å ha de apparatene som fikk ros i "tester" der på lager så var de sorte tallene i boken sikret den måneden.
 
M

MusicBear

Gjest
Tror avviklingen av Fidelity har mye mer å si for bransjeaktørene enn hva som blir skrevet her på HFS ihvertfall.
I de dager kunne de vel i og for seg bare passe på å ha de apparatene som fikk ros i "tester" der på lager så var de sorte tallene i boken sikret den måneden.
Jeg ville trodd det var helt fullstendig motsatt. For makan til sutring & klaging fra importørene, dersom det var beskrevet eller tolket litt annerledes av Fidelity gjengen enn hva leverandøren av produktet hadde trodd eller ment det skulle være, skal man lete lenge etter. I tillegg var det ofte vanskelig for Fidelity gjengen å låne produkter til test, var vel neppe økonomi som gjorde sitt til at de ikke gadd mer...
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.798
Antall liker
2.783
Torget vurderinger
1
Hagto Audio var vel en aktiv skribent og entusiast her på sentralen før han tok hobbyen et hakk videre og startet som forhandler. Kunne vært artig å høre litt om hvordan han opplever hifi fra ‘den andre siden’...
 

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Innlegg
4.564
Antall liker
1.467
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
72
Bransjen opplever oss som «pain on the as». … eller som en gjeng med gjerrigknarker som arver utstyret til hverandre og snakker nedlatende og driver med byggesett. Hifisentralen er totalt ødeleggende for hifibransjen, da av dem som er godtroende til denne sekten da. ;)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.905
Antall liker
11.288
Sted
Ytterst i havgapet...
KT Radio har nok bygd seg opp egenkapital over mange tiår, - i motsetning til å starte noe i dag. Jeg begynte vel å kjøpe danske "Radio og TV_teknikk" på slutten av 60-tallet, og jeg er veldig sikker på at KT Radio annonserte allerede da....
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.587
Antall liker
14.490
Sted
Langesund
Den sekten du kaller oss er vel de som lever i samme verden som proffene på musikk, og flertallet av verdens befolkning. Den lille hifi-bransjen er vel sekten her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Bransjen opplever oss som «pain on the as». … eller som en gjeng med gjerrigknarker som arver utstyret til hverandre og snakker nedlatende og driver med byggesett. Hifisentralen er totalt ødeleggende for hifibransjen, da av dem som er godtroende til denne sekten da. ;)
Er det noen i bransjen som har sagt dette?
 
M

MusicBear

Gjest
Bransjen opplever oss som «pain on the as». … eller som en gjeng med gjerrigknarker som arver utstyret til hverandre og snakker nedlatende og driver med byggesett. Hifisentralen er totalt ødeleggende for hifibransjen, da av dem som er godtroende til denne sekten da. ;)
Er det noen i bransjen som har sagt dette?
Jeg har hørt det samme. Fra flere forhandlere og importører. Flere ganger opp gjennom årene. Og det sutres like mye overfor de medier som har tilhørt bransjen opp gjennom, som dette nettsted. Uansett - å tro de som er her inne kun kjøper brukt utstyr - bevitner bare om at de som tror det har høyere sko-nummer enn IQ.

Dette er merkelig nok et slags "hi-fi bransje problem..." For jeg har aldri vært innom en bransje hvor leverandørene sutrer mer.
Snakk bare med folk i musikk-/PA bransjen, man hører bare ikke om sånt der.

Så kan man undre seg over hva som er årsaken til hi-fi bransjens sutring, fra leverandørhold... Kanskje (!?) har aktørene i utgangspunktet vært for få og har for liten konkurranse, da blir man lett lat fremfor på offensiven overfor kundene. Hører også med til historien at eierne av Lyd & Bilde opp gjennom har grisebanket kundene så mye etter annonsekroner, at de med rette har fått medier opp i halsen. I dag har Lyd & Bilde under en håndfull reportasjer hver gang, om hi-fi, og det eneste konkurrerende blad er et nettblad; Stereo+

Vi har også to store kjeder som selger hi-fi, hvor deres størrelse (og da mener jeg "gamle" Soundgarden, hvor den andre selvfølgelig er Hifiklubben), med sitt relativt begrensede vareutvalg, gjør at alle andre forretninger blir mindre. Lett å sutre da, for de mindre, kanskje med rette. Tenk, om f.eks. Hifiklubben hadde hatt vareutvalget til danske KT Radio - butikkbesøk hadde således nesten vært som et messebesøk.

Spennende, den dagen Elkjøp og Power (eventuelt...) oppdager at folk kjøper musikkanlegg til over kr 1.995,-, for DA kan de små grue seg og sutre enda mer.

Vi ser også en liten privat aktør som pøser på med tilbud, kundekvelder & spesialdemoer og annet om dagen - ingen sutring der - snakker selvfølgelig om Mala Audio i Drammen. Kanskje dette er oppskriften, vise til vilje & smilerynker overfor kundene. Unnskyld, dere andre som også driver slik, kjenner dere ikke alle så derfor Mala som et eksempel.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.427
Antall liker
35.210
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Tenk så fint det hadde vært om kundene bare tok enhver påstand fra selgeren som absolutt sannhet uten noen form for kritisk sans eller virkelighetskontakt. Det hadde vært enda finere om kundene også hadde vidåpen lommebok uten å skjele til hva f eks proffutstyr med tilsvarende ytelse koster. Egentlig burde ikke kundene spørre om «ytelser» i det hele tatt, bare nøye seg med selgerens forsikring om at «denne låter bedre» og dra gullkortet. :rolleyes:
 
Topp Bunn