Kabeldragern: Hvis du kommer over noe sånt er det som regel et kvalitetstegn, ja. "De som har, selger ikke ekte klassikere" er oftest min definisjon derav. Da gjør produktet det snakkes om noe fundamentalt riktig i presentasjonen av sitt budskap. Eller er ett av sin klasses mer gjennomtenkte designs. Designs som har vist seg å bare fungere uten det minste fnugg av tvil fra begynnelsen.Og som fortsatt holder stand over tid mot nye konkurrenter eller - tilogmed- både tidligere og seinere versjoner av samme produktet. Det er noe som heter å la være å endre på ei vinnende oppskrift, vet du. Så HVIS da konstruktører velger å endre på slike "landmarks", så er det fordi det reelt ligger et forbedringspotensiale deri. Og nettopp fordi de vet det. Videreutvikling er til en viss grad sunt i alle markeder, og uten den stopper industrien.
Det presset som da ligger på produsenten og deres R&D er i flere tilfeller svært høyt. Det forventes nemlig da av markedet at eventuelle endringer KUN er til det gode, og at intet av det som i tidlige tider definerte produktet som klasseleder eller - skaper - det såkalte DNAet- går tapt i prosessen. I tillegg finnes en filosofi i bakgrunnen. En merkesmessig signatur og forventet kontinuitet som for enhver pris ALDRI må bli fjernet. Fjerner man den karakteren, forsvinner produktet i det havet av andre som markedet faktisk er. Endring for endrings skyld kalles det her i huset. Og det fører sjeldent noe godt med seg. Jeg har flere eksempler, både fra Hi-Fi og bilindustrien:
-Oppsjøen av tredjepartsendringer til Rega.
- Populariteten til forsterkere som Bladelius Thor Mk3, og da spesielt den dyrere Novitas-utgaven.
- Audioarkeologi
- Linn vs. Naim
-Vauxhall vs. Ford vs. VW
-Golf-klassen vs andre bilklasser.
Hva blir resultatet over tid? Vennetråder, entusiaster, kunnskapsdeling, forum viet spesifikke modeller. Men også bitre meningsforskjeller, leirdeling, merkeskrig,prinsippkrig, annen fiendskap. Fordi alt skal og må tilpasses sin individuelle eier, fordi match er ALT og fordi meninger er like forskjellige som antallet mennesker er høyt. Det skal respekteres. Hvis ikke kommer man absolutt ikke langt innen hobbyen våres.
En måte å få liv i bruktmarkedet på, er å heller kjøpe nytt. Da fyller man nemlig PÅ det markedet ved evt videresalg. En ting som garantert dreper bruktmarkedet er enkeltes uvilje til å noensinne kjøpe nytt, og deres hang til å istedet FORVENTE å finne omtrent nye produkter til urealistisk lave priser. Etter like urealistisk kort tid post nylansering av produktet. Utrolig irriterende , det. I et sunt Hi-Fi-marked foregår ikke sånt. Dog, en viss gjenbruksgrad er mer enn OK, det. Både for oss og planeten.
Hvis man derimot bestreber seg på å kjenne sitt marked, gir fair/realistiske priser ift tilbud og etterspørsel, vet når, hvor, hva og ikke minst AV HVEM man bør kjøpe...da funker det.