Arne_Marco
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 19.03.2002
- Innlegg
- 238
- Antall liker
- 1
I går hadde jeg en hyggelig lyttekveld hos Geir Henriksen. Oppsettet var Musical Fidelity A5, Core Audios første preamprototyp, Antique Sound Lab Monsoon monoblokker med KT88 rør og James Loudspeaker. Vi hørte en del meget forskjellig musikk og hadde det riktig hyggelig. Det lød riktig fint og ordentlig.
Men så hentet Geir opp to monoblokker som han har til overhaling og rørskifte, tilhørende Robert Amundsen. Det var LA Audios Mono Triode Power Amplifier p-66 med 4 300B rør i hver. Kjempesvære blokker som er særdeles tunge å bevege.
Til disse hadde Geir kjøpt inn nye JJ/Tesla rør. Disse satte han først inn, koblet de til anlegget, justerte biasen og så fyrte vi de opp.
Du verden ... dette var lyd ... jeg ble helt forbløffet. Dette var en helt annen gjengivelse. Jeg fikk nesten tårer i øynene, så levende og skjønt ble det. Jeg har fått høre noen fine røranlegg, men jeg tror aldri har jeg fått oppleve den såkalte rørmagien så sterkt. Det var så musikalsk, dynamisk og henførende at jeg haken begynte å løsne og ség nedover ...
Vi hadde András Schiffs nye Beethoven sonater liggende i spilleren. Klaveret var plutselig meget mer realistisk med en helt annen fylde og bredde i lydbildet. Det var så realistisk og skjønnheten i musikken og spillet kom frem på en utrolig måte.
Dernest et par kutt fra Katie Meluas Piece by Piece, f.eks. On the Road Again. Den særegne stemmen hennes kom så nydelig frem. I instrumentene en helt annen driv og attakk. Stortrommen slo inn på en meget realistisk måte rett i magen ...
Deretter hørte vi et kutt, jeg ikke vet navnet på, men med sax etc. Levende og nært.
Tilslutt ble vi sittende en stund å høre på Rameaus Hippolyte et Aricie, Les Arts Florissants dirigert av William Christie med Padmore, Panzarella, Hunt, Naouri og James som solister, en frisk barokkopera jeg kjøpte sist jeg var i Oslo (Erato 0630-15517-2). En frisk musikk som ble ennå friskere med disse magiske blokkene. Stemmene var utrolig flotte.
Det var en særdelens oppløftende og medrivende erfaring å få musikk gjengitt på en sik levende, realistisk og nær måte. Insrumentene hørtes ut som om de var virkelige på en helt ny måte for meg. 300B ser ut til å være en "hemmelig" formel til musikalitet ;D
Men så hentet Geir opp to monoblokker som han har til overhaling og rørskifte, tilhørende Robert Amundsen. Det var LA Audios Mono Triode Power Amplifier p-66 med 4 300B rør i hver. Kjempesvære blokker som er særdeles tunge å bevege.
Til disse hadde Geir kjøpt inn nye JJ/Tesla rør. Disse satte han først inn, koblet de til anlegget, justerte biasen og så fyrte vi de opp.
Du verden ... dette var lyd ... jeg ble helt forbløffet. Dette var en helt annen gjengivelse. Jeg fikk nesten tårer i øynene, så levende og skjønt ble det. Jeg har fått høre noen fine røranlegg, men jeg tror aldri har jeg fått oppleve den såkalte rørmagien så sterkt. Det var så musikalsk, dynamisk og henførende at jeg haken begynte å løsne og ség nedover ...
Vi hadde András Schiffs nye Beethoven sonater liggende i spilleren. Klaveret var plutselig meget mer realistisk med en helt annen fylde og bredde i lydbildet. Det var så realistisk og skjønnheten i musikken og spillet kom frem på en utrolig måte.
Dernest et par kutt fra Katie Meluas Piece by Piece, f.eks. On the Road Again. Den særegne stemmen hennes kom så nydelig frem. I instrumentene en helt annen driv og attakk. Stortrommen slo inn på en meget realistisk måte rett i magen ...
Deretter hørte vi et kutt, jeg ikke vet navnet på, men med sax etc. Levende og nært.
Tilslutt ble vi sittende en stund å høre på Rameaus Hippolyte et Aricie, Les Arts Florissants dirigert av William Christie med Padmore, Panzarella, Hunt, Naouri og James som solister, en frisk barokkopera jeg kjøpte sist jeg var i Oslo (Erato 0630-15517-2). En frisk musikk som ble ennå friskere med disse magiske blokkene. Stemmene var utrolig flotte.
Det var en særdelens oppløftende og medrivende erfaring å få musikk gjengitt på en sik levende, realistisk og nær måte. Insrumentene hørtes ut som om de var virkelige på en helt ny måte for meg. 300B ser ut til å være en "hemmelig" formel til musikalitet ;D