Diverse Mørkt lydbilde?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hadde hyggelig hifi-besøk i kveld etter å ha rattet inn ny forsterker. Trengte en "second opinion" fordi jeg går nå her og suller uten korreks fra noen. Vedkommende sa mye fornuftig, han sa bl. a. at:

    1) "Hos deg sitter man foran scenen, hos meg sitter man mer inni musikken"
    2) "Det låter mørkere hos deg enn hos meg, men alt er jo der! "

    I mitt hode henger dette sammen, i.o.m. at jeg sitter gode 5 m fra høyttalerne, og har rattet inn en litt fallende frekvenskurve. Alene det å sitte så langt unna ht. vil vel føre til et visst tap av høyfrekvent lyd.

    Men hovedpoenget mitt er at hvis man går på en konsert og hører på f. eks. uforsterket klassisk musikk, vil dette i nesten alle tilfelle høres mørkere ut enn et tilsvarende musikkstykke fra lp eller cd. Nærmikket rockmusikk, på sin side, vil som oftest låte mer "in your face" uansett om det er live eller fra lydhermetikk.

    Men hva er riktig? Jeg foretrekker et mørkere lydbilde, med litt mer "kjøtt på beina" i grunntoneområdet rundt 350-450 Hz, men de fleste anleggene jeg har hørt legger mer vekt på presensområdet oppover til ca. 4,5 til 5,5 kHz. Det høres jo riktignok imponerende og veldig detaljert ut, men IMO kan det bli vel flinkislyd.

    Hva sier dere andre?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Live musikk er alltid mørkere og mere basstungt ja, antagelig for små elementer og anlegg i heimen. Men lang lytteavstand er ikke optimalt , . 30 grader til hver høyttaler og god avstand 1m+ til alle vegger er optimalt men ikke så oppnåelig desverre
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Live musikk er alltid mørkere og mere basstungt ja, antagelig for små elementer og anlegg i heimen. Men lang lytteavstand er ikke optimalt , . 30 grader til hver høyttaler og god avstand 1m+ til alle vegger er optimalt men ikke så oppnåelig desverre
    Lang lytteavstand er ikke helt optimalt, nei. Hvis du lurer på hvorfor jeg lytter slik, gå inn på anleggstråden min, innlegg# 2563.

    mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Heller en tanke mørk i stede for lys signatur på lyden.

    Neste gang du er i området tar du en tur. Her er mørkere lyd enn noen gang. Det vil si mindre hengekurve, eller som du nevner flinkislyd "hifilyd". Bortimot 10 db fall og alle detaljer på plass. Nå hører ikke jeg helt opp da.
     
    Sist redigert:

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mørkt her også, iflg noen som har vært her og hørt. Liker det slikt. "Kjøtt på beina" er også å foretrekke, bare det er stramt nok, og ikke minst med smekk. Får meg til å høre på flere skiver om gangen. Dog sitter jeg ca 2,3m unna og er kanskje mere "inne i musikken", men det er en klar "scenekant" her også.
    Uansett, smak og behag, som mye annet.

    Edit: legger til at det ikke er alltid jeg får det til å låte slik jeg egentlig ønsker det. Kan gå tid før justeringer sitter, som feks føtter under ht (i henhold til underlaget). Der har DSP-gutta nok et mer effektivt verktøy med hensyn til kjappe justeringer (men det betyr seff ikke at de nødvendigvis slår seg kjappere til ro/komme kjappere "i mål").
     
    Sist redigert:

    Kristian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    447
    Antall liker
    280
    Sted
    Levanger
    Torget vurderinger
    32
    Optimal lyd er dønn nøytralt og åpent! Med ingen forvregning noen steder og maks dynamikk. Lyden skal gjenspeile innspillingen og akustikken fra opptaket. Alt for mørk og tung lyd blir feil det også. Hvis man går inn i rommet ved siden av, og lyden fra stuen høres ut som live-musikk kommer derfra, er man i mål!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Riktig er den lyden du selv trives med. Her er det nok noe frempå i forhold til mange. - 3db ved 10Khz iforhold til 1500hz
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Bruken av nærmicer er en av grunnene til at Bruele & Kjær kom frem til at en korrekt frekvensrespons for lytting ikke skulle være helt flat, men gradvis fallende fra bass til diskant. I tillegg kommer aspekter som hvordan låten er mikset/mastret, spredningsmønster til høyttalere, feil/svakheter fra høyttalerne og akustikk i lytterommet.
    Type musikk man hører har også stor betydning. En del musikk er f.eks mastret med mye nivå i presensområdet og blir fort slitsomt med en nøytral B&K kurve.

    Å finne en gyldig middelvei er vanskelig. Blir det for lyst, kan det bli slitsomt. Blir det for mørkt kan det bli litt kjedelig da man mister detaljer. Selv foretrekker jeg nok heller litt for mørkt enn for lyst. Evt. kan man lytte til en del innspillinger med en del lavere nivå for å unngå at man blir lyttetrett. I alle når man bruker transparent elektronikk som er avslørende.

    Ellers tenker jeg at Overkill høyttalerne låter litt mørkere enn mye annet fordi spredningen til Manger elementet blir smalere tidlig i frekvens. Det gjør at man får mindre reflektert energi oppover i frekvens sammenlignet med det under og det påvirker den totale energibalansen. I et ubehandlet rom med lang lytteavstand kan det være en fordel. En elektrostat har mye av det tilsvarende, men blir gjerne enda smalere oppover i frekvens.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Men hovedpoenget mitt er at hvis man går på en konsert og hører på f. eks. uforsterket klassisk musikk, vil dette i nesten alle tilfelle høres mørkere ut enn et tilsvarende musikkstykke fra lp eller cd. Nærmikket rockmusikk, på sin side, vil som oftest låte mer "in your face" uansett om det er live eller fra lydhermetikk.

    Men hva er riktig? Jeg foretrekker et mørkere lydbilde, med litt mer "kjøtt på beina" i grunntoneområdet rundt 350-450 Hz, men de fleste anleggene jeg har hørt legger mer vekt på presensområdet oppover til ca. 4,5 til 5,5 kHz. Det høres jo riktignok imponerende og veldig detaljert ut, men IMO kan det bli vel flinkislyd.
    For å utbrodere litt, så er det du sier her omtrent det samme jeg tenker om saken, og grunnen til at jeg har valgt høyttalere som har litt mer saft og kraft nedover, selv om de ikke oppfattes som korrekte eller nøytrale av de toneangivende massene i hifi-milljøet. For meg låter de allikevel mye mer naturlig og "ekte" enn det som gjerne går for å være mer "nøytralt". Det er nesten noe orwelliansk i hvordan ordet "nøytralt" har blitt misbrukt av hifi-selgere og kanskje også skribenter, og fått det til å bety noe helt annet i mitt hode enn sin opprinnelige mening. Bottom line, jeg mener at det som gjerne regnes som mørkt i hifi-sammenheng faktisk er mer nøytralt enn det som av noen regnes som "nøytralt".

    Som andre er inne på her, så tror jeg det kan henge sammen med at svært få anlegg har kapasitet til å levere de massive kreftene i grunntoneområdet som skal til for å virkelig få instrumenter, akustiske eller forsterket, til å høres naturlig ut.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Mørk" klangfarge er nøytral i ein viss avstand. Og mikrofonplasseringa i opptaket er styrande for kva som er "nøytralt". Prøv å høyre skilnaden på tidlege Opus 3-opptak samanlikna med Sheffield record sine innspelingar. Med mine noverande høgtalarar kan eg ganske enkelt endre avstand mellom høgtalarar og lytteposisjon for å få det slik eg oppfatta det som "rett", medan eg før (då eg hadde elektrostatar), måtte justere høgtalarane mot endra sweetspot, om eg skulle vere nøye på det. Dette var sjølvsagt ikkje gjort kvar lytteøkt.

    Mine musikkpreferansar har lenge vore akustisk, helst symfoniar eller opera, på ein stad nær midtlinja i konsertsalen, ikkje for langt unna orkesteret. Eg lyttar altså "nær" orkesteret, men har likevel ein ide om at ei noko mørkare klangbalanse er meir korrekt enn det eg oppfattar som "nøytralt".
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Det opplevelsene jeg har hatt av MBL har helt klart vært i den lyse enden av segmentet, høyttalere.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Heller en tanke mørk i stede for lys signatur på lyden.

    Neste gang du er i området tar du en tur. Her er mørkere lyd enn noen gang. Det vil si mindre hengekurve, eller som du nevner flinkislyd "hifilyd". Bortimot 10 db fall og alle detaljer på plass. Nå hører ikke jeg helt opp da.
    Hehe, det passer bra. Jeg hører ikke helt opp jeg heller!;)

    Tar meg gjerne en tur når jeg er på dine kanter. Følger med på tråden din med stor interesse.

    Mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.692
    Antall liker
    37.925
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Litt mørkt lydbilde her også som jeg er veldig godt fornøyd med, Hadde mye lysere klang med den forrige preen men ikke i tvil om hva jeg foretrekker .)

    mvh
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hei, jeg legger i dag mer vekt på den lysere ende, med så mye luft og oppløsning som mulig. Dette fordi jeg i en leililighet har god demping av rommet, samt at det lyttes mye på lavere volum. Da kan det fort bli vanskelig å få frem nok detaljer.
    Dette kan nok fort endre seg når jeg flytter og får mer plass og rom som skal fylles, samt ikke har de lydmessige begrensningene et godt naboskap fordrer. Kan jo også hende at ører som nærmer seg 50 behøver litt mer toppende:rolleyes:
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Men hovedpoenget mitt er at hvis man går på en konsert og hører på f. eks. uforsterket klassisk musikk, vil dette i nesten alle tilfelle høres mørkere ut enn et tilsvarende musikkstykke fra lp eller cd. Nærmikket rockmusikk, på sin side, vil som oftest låte mer "in your face" uansett om det er live eller fra lydhermetikk.

    Men hva er riktig? Jeg foretrekker et mørkere lydbilde, med litt mer "kjøtt på beina" i grunntoneområdet rundt 350-450 Hz, men de fleste anleggene jeg har hørt legger mer vekt på presensområdet oppover til ca. 4,5 til 5,5 kHz. Det høres jo riktignok imponerende og veldig detaljert ut, men IMO kan det bli vel flinkislyd.
    For å utbrodere litt, så er det du sier her omtrent det samme jeg tenker om saken, og grunnen til at jeg har valgt høyttalere som har litt mer saft og kraft nedover, selv om de ikke oppfattes som korrekte eller nøytrale av de toneangivende massene i hifi-milljøet. For meg låter de allikevel mye mer naturlig og "ekte" enn det som gjerne går for å være mer "nøytralt". Det er nesten noe orwelliansk i hvordan ordet "nøytralt" har blitt misbrukt av hifi-selgere og kanskje også skribenter, og fått det til å bety noe helt annet i mitt hode enn sin opprinnelige mening. Bottom line, jeg mener at det som gjerne regnes som mørkt i hifi-sammenheng faktisk er mer nøytralt enn det som av noen regnes som "nøytralt".
    Jeg har forsøkt å starte en diskusjon om akkurat det en gang, utifra tanken om at det jo er vanskelig å vite hvordan et musikkstykke låt i masteringsrommet, men det ble ikke noe særlig diskusjon ut av det.

    Som andre er inne på her, så tror jeg det kan henge sammen med at svært få anlegg har kapasitet til å levere de massive kreftene i grunntoneområdet som skal til for å virkelig få instrumenter, akustiske eller forsterket, til å høres naturlig ut.
    Nå er vel effektkravene også en funksjon av høyttalereffektivitet (eller manglende sådan) men her i tkr Towers biampes det med totalt 4 x 350 W RMS i 8 Ohm, og det skulle jo nå et stykke på vei. Her er det heller rommet som begrenser.

    Mvh
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Mitt svar på dette er superdiskant. Fikk meg nettopp Townsend superdiskant som jeg satt på toppen av 5 år gamle audiophysic tempo 25. Åhoi! Snakk om mer luft og livefølelse. Syns du musikken er litt mørk på lang lytteavstand, kjøp deg superdiskant. Til og med bassen er ikke til å kjenne igjen. Drittopptak låter bedre også.

    Men det er sånn med hi-fi at man må gi det litt tid.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Men hovedpoenget mitt er at hvis man går på en konsert og hører på f. eks. uforsterket klassisk musikk, vil dette i nesten alle tilfelle høres mørkere ut enn et tilsvarende musikkstykke fra lp eller cd. Nærmikket rockmusikk, på sin side, vil som oftest låte mer "in your face" uansett om det er live eller fra lydhermetikk.

    Men hva er riktig? Jeg foretrekker et mørkere lydbilde, med litt mer "kjøtt på beina" i grunntoneområdet rundt 350-450 Hz, men de fleste anleggene jeg har hørt legger mer vekt på presensområdet oppover til ca. 4,5 til 5,5 kHz. Det høres jo riktignok imponerende og veldig detaljert ut, men IMO kan det bli vel flinkislyd.
    For å utbrodere litt, så er det du sier her omtrent det samme jeg tenker om saken, og grunnen til at jeg har valgt høyttalere som har litt mer saft og kraft nedover, selv om de ikke oppfattes som korrekte eller nøytrale av de toneangivende massene i hifi-milljøet. For meg låter de allikevel mye mer naturlig og "ekte" enn det som gjerne går for å være mer "nøytralt". Det er nesten noe orwelliansk i hvordan ordet "nøytralt" har blitt misbrukt av hifi-selgere og kanskje også skribenter, og fått det til å bety noe helt annet i mitt hode enn sin opprinnelige mening. Bottom line, jeg mener at det som gjerne regnes som mørkt i hifi-sammenheng faktisk er mer nøytralt enn det som av noen regnes som "nøytralt".
    Jeg har forsøkt å starte en diskusjon om akkurat det en gang, utifra tanken om at det jo er vanskelig å vite hvordan et musikkstykke låt i masteringsrommet, men det ble ikke noe særlig diskusjon ut av det.

    Som andre er inne på her, så tror jeg det kan henge sammen med at svært få anlegg har kapasitet til å levere de massive kreftene i grunntoneområdet som skal til for å virkelig få instrumenter, akustiske eller forsterket, til å høres naturlig ut.
    Nå er vel effektkravene også en funksjon av høyttalereffektivitet (eller manglende sådan) men her i tkr Towers biampes det med totalt 4 x 350 W RMS i 8 Ohm, og det skulle jo nå et stykke på vei. Her er det heller rommet som begrenser.

    Mvh
    Ja, nå var det egentlig bare tilstrekkelig membranareale for å skape det skyvet som trengs jeg mente med nok "kapasitet". :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Etter noen hundretalls timer med testing frem og tilbake med titalls forskjellige klangbalanser har jeg funnet ut at jeg liker en "mørkere" klangbalanse, jeg også. Den kurven jeg bruker nå er den jeg foretrekker over tid på veldig forskjellig materiale. Har også ganske lite klang i rommet etter siste akustikk-prosjekt, og forventet egentlig at jeg skulle ende opp med en klangbalanse som var litt lysere enn det jeg gjorde.

    Men Sean Olive har via forskningen med foretrukket klangbalanse i hodetelefoner funnet at den balansen som subjektivt oppleves mest likt den som er foretrukket i reflektivt rom med høyttalere (ca -10 dB flat fallende kurve) er den balansen som subjektivt foretrekkes med hodetelefoner også.
    Dette gikk han detaljert inn på i en diskusjon på audioholics.com mener jeg det var.
    Interessant funn, men ikke overraskende utifra mine egne erfaringer.

    Filter1- Kii only.jpg
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Når dere snakker om senekant eller litt bak i lokalet så kjenner jeg igjen det fra der anlegget har stått før. Etter at jeg flyttet det ut i garasjen føler jeg at jeg sitter midt i orkesteret. Har nå lydbilde på 180/190 grader, og har effekter i flere innspillinger som minner om Roger Waters berømte Amused ..... Er det flere av dere som har samme effekt?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Når dere snakker om senekant eller litt bak i lokalet så kjenner jeg igjen det fra der anlegget har stått før. Etter at jeg flyttet det ut i garasjen føler jeg at jeg sitter midt i orkesteret. Har nå lydbilde på 180/190 grader, og har effekter i flere innspillinger som minner om Roger Waters berømte Amused ..... Er det flere av dere som har samme effekt?
    Kommer vel av refleksjoner. Uheldige eller besnærende blir vel opptil eier
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er jeg ikke så sikker på, da det ikke er slik på alle innspillinger. Rommet er behandlet av norsk akustikk senter
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Det er jeg ikke så sikker på, da det ikke er slik på alle innspillinger. Rommet er behandlet av norsk akustikk senter
    Glemte meg bort litt og tenkte på hva jeg spiller til daglig. Spiller du mye elektronika eller studio- manipulerte musikk? Infisert sopp og lignende. Der er det mye sånt. Norsk akustikk senter har sikkert fått kontroll på rommet
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Er sikkert flere ting som spiller inn.
    På ett Quad oppsett (2905 + Quad elektronikk) er dette erfart inne hos en bekjent,
    på enkelte innspillinger.

    Ute på enkelte innspillinger,og da spesielt med elektronikk fra Mark Levinson.
    (The Man,v Tom Colangelo)

    Tidvis også inne kan en få antydning til slikt,på enkelte innspillinger.
    Så i mitt hode er dette en kvalitet vi mister,ikke noe en skaper pga akustikk.
    Spiller ikke elektronika eller lignende,har heller aldri spilt/hørt denne berømte
    amused to death ? saken.





    Og ellers så søkes alltid det mer mørke lyd ideal.
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    D5097945-91F4-4720-9406-A608BDA391DD.jpg
    15DB916B-50BE-4D9D-8EF4-AF1C2D194821.jpg


    Har ikke målinger, her skimter du litt av hva som er i taket og side/bakvegg. Det samme er gjort på front vegg, mens sidevegg med vinduer har demping under vinduer pluss tykke gardiner. Jeg spiller mye Pink Floyd, men dette høres på mange innspillinger av andre artister: Dire Strates, 10CC, Manfred Mann, osv osv Kari Bremnes har ikke den effekten
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er ikke villig til å ofre noe i toppen for å få det mer "behagelig" å lytte til
    Prøver så godt det lar seg gjøre å få ut all info på innspillingene
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er heller ingen tilhenger av å rulle av toppen, vil helst ha det noenlunde flatt opp til minst 15k. Nå hører jeg ikke lenger det spøyt over 15k så over der spiller det mindre rolle.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Foretrækker anlægget lyder som det lød der mikrofonerne stod.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke villig til å ofre noe i toppen for å få det mer "behagelig" å lytte til
    Prøver så godt det lar seg gjøre å få ut all info på innspillingene
    Det er mer snakk om å gi litt mer "skyv" i grunntoneområdet enn å trekke ned i diskanten. Jeg synes at det låter mer naturlig da.

    Det er umulig å utelukke rommet fra ligningen når en ratter fordi rommet gir et stort bidrag til lyden i sweetspot, men hos meg er den fallende kurven ned med bare 1 dB ift. flatt over ca. 10 kHz. Det er ikke mye.

    mvh
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Når det er kontroll i de nederste oktavene , kommer diskanten tydelig fram selv med litt fallende nivå øverst.
    Og ingen av oss har god nok kontroll i bunnen.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Når det er kontrol i de nederste oktavene , kommer diskanten tydelig fram selv med litt fallende nivå øverst.
    Og ingen av oss har god nok kontroll i bunnen
    Fuldstændigt enig hvis bassen er for dominerende hører man ikke så mange detaljer i mellemtone og diskant. Sådan oplever jeg de fleste højttaler systemer er.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.985
    Antall liker
    20.116
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Når dere snakker om senekant eller litt bak i lokalet så kjenner jeg igjen det fra der anlegget har stått før. Etter at jeg flyttet det ut i garasjen føler jeg at jeg sitter midt i orkesteret. Har nå lydbilde på 180/190 grader, og har effekter i flere innspillinger som minner om Roger Waters berømte Amused ..... Er det flere av dere som har samme effekt?
    Har flere testsopr hvor dette skjer. Samtidig din at lyden ikke samler seg i senter mellom høyttalerene. Jeg kan sitte å plukke instrumenter på utsiden av høyttalerene. Langt bak høyttaleren, ut til siden, mellom høyttaler og senterlinjen.

    De fleste slke effekter er på elektronisk musikk, men har noen testspor fra pop og rock også.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Hos meg er det slik på mye av musikken, når det gjelder bass så har jeg måttet bruke subber for å få den til. Det er noe jeg ikke hadde behov for i de andre rommene jeg har brukt tidligere
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hos meg er det slik på mye av musikken, når det gjelder bass så har jeg måttet bruke subber for å få den til. Det er noe jeg ikke hadde behov for i de andre rommene jeg har brukt tidligere
    Hvis du har trævægge og træ tak så suger det masser af bas.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er dobbel gips i taket og sponplater på vegg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Det er dobbel gips i taket og sponplater på vegg.
    Jeg fik ordentlig bas i mit rum med dobbelte gipsvægge med 45 mm Rockwool bag. Før det havde jeg helt ukontrolleret bas. De gipsvægge tager mye bas hvis der er dæmpning bag.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.205
    Antall liker
    4.544
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Problemet mitt var ikke å få kontroll på bassen, den var der ikke
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er sikkert flere ting som spiller inn.
    På ett Quad oppsett (2905 + Quad elektronikk) er dette erfart inne hos en bekjent,
    på enkelte innspillinger.

    Ute på enkelte innspillinger,og da spesielt med elektronikk fra Mark Levinson.
    (The Man,v Tom Colangelo)

    Tidvis også inne kan en få antydning til slikt,på enkelte innspillinger.
    Så i mitt hode er dette en kvalitet vi mister,ikke noe en skaper pga akustikk.
    Spiller ikke elektronika eller lignende,har heller aldri spilt/hørt denne berømte
    amused to death ? saken.
    Lydscene og lydeffekter rundt omkring handler om fase, spredning og frekvensrespons (ute) samt eventuelt forholdet mellom tidlige og sene refleksjoner og det relative nivået mellom dem (inne). Det er altså hovedsaklig høyttalerens egenskaper og samspillet med rommet de står i som utgjør hvor bra dette blir.

    Tradisjonelle høyttalere uten fasekorreksjon plassert i en normal stue uten kontroll på førsterefleksjonen vil per definisjon være helt krise på disse egenskapene.
    Kan alltids låte ypperlig lell. Herlig med muligheten til å spille ute! ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn