Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 27
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Medlem
    Ble medlem
    Mar 2019
    Innlegg
    8
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1

    Spørsmål Kjøp og salg hvor HiFi går i stykker - Hvor lenge og hva er akseptert???

    Stiller et par spørsmål her da jeg har hatt en runde med kjøp og salg hvor Murphy åpenbart har bidratt til frustrasjon. Men det fremgår også av opplevelsene at det er forskjellig måte å se på ansvaret på etter at brukt HiHi har byttet eier. På min jakt etter bedre lyd i stuen valgte jeg å kjøpe en effektforsterker på finn.no. Med forsterkeren trygt i hus tenkte jeg å la mitt gamle anlegg gå videre. Så langt vel og bra...
    Etter vel en uke og 4 ganger med påslag på min nylig kjøpte forsterker tok den rett og slett fyr. Flammene sto ut av lufterillene og jeg hadde en frisk jobb med å begrense skaden rundt forsterkeren. Etter en ukes tid fikk jeg en melding fra han som kjøpte mitt forsterkersett på finn.no..., og jaggu hadde ikke det også sluttet å virke.

    Jeg sto da med et pengekrav og retur på mitt gamle og en forsterker som hadde brent opp uten noe brukerfeil hvor selger ikke svarer på min forespørsel om ansvar. Jeg betalte tilbake pengene som jeg hadde fått for mine forsterkere og fikk settet levert tilbake. Samtidig leverte jeg den nye forsterkeren til diagnose og den ble raskt dødsdømt. Den gamle forsterkeren min ble også levert inn på Servicekompaniet og der koster det enda litt å få en diagnose.

    Altså. jeg sitter igjen mellom 3 ledd og betaler for alt og måtte med det kjøpe enda en anlegg for å ha lyd.
    Så spørsmåle er enkelt..., Hva er det som går mellom dere som faktisk kjøper og selger litt her inne
    Er jeg bare uheldig, dum eller dumsnill, eller er det ting i kjøpsloven jeg overser.
    Eller er det en kotyme eller et sett med regler som gjelder blant dere som har gjort dette noen ganger før )


    Hilsen lykkelig eier av nytt Primare sett som faktisk har virket i over en uke )

  2. #2
    Hifi Freak Balle Clorin's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2012
    Innlegg
    2,937
    Tagget i
    0 Innlegg
    Uffamei du er både redelig og uheldig du.
    Jeg kjøpte en dyr preamp brukt og da det viste seg etter få dager at var feil på en inngang så kontaktet jeg selger . Han hadde aldri benyttet den inngangen så feilen kunne vært der lenge, Selger var så grei og redelig og tilbød seg å dekke reparasjonen som utgjorde 10% av det jeg betalte for forsterkeren.
    Det kaller jeg en redelig selger.
    Jeg solgte nettopp en 40 år gammel platespiller og gav returrett om de ikke var fornøyd . Den fungerer perfekt så jeg har ikkje hørt noe...

  3. #3
    Hifi Freak superhkm's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    1,716
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg kjenner ikke kjøpsloven på brukte ting, men kjenner at hvis jeg solgte npe jeg visste virket, ville det være vanskelig å akseptere at det var mitt ansvar hvis det feilet uka etter. Man gir vanligvis ikke garanti på bruktkjøp. Dette reflekteres også i prisen..
    pondering the significance of short-person behavior

  4. #4
    Overivrig entusiast lille hiawata's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Harstad
    Innlegg
    772
    Tagget i
    0 Innlegg
    Both ends burning

  5. #5
    Æresmedlem Evo III's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2009
    Sted
    Follo
    Innlegg
    14,212
    Tagget i
    8 Innlegg
    Album
    1
    Kjøpsloven sier vel 3 mnd uansett ?.

    O
    |Sonus Faber|Accuphase|CEC|Luxman|Acoustic Solid Wood Black|SME|Leema|Ortofon|

  6. #6
    Overivrig entusiast gooner4ever's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2008
    Sted
    Mysen
    Innlegg
    662
    Tagget i
    0 Innlegg
    Brannen dekkes kanskje av inneboforsikring?

  7. #7
    Hifi-entusiast MartinSandvik's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    165
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ved bruktkjøp er det vel så enkelt at varen er din idet selger overleverer den til deg direkte eller leverer den til transportfirma. Uavhengig av hvilken stand den var i når den ble overlevert.

    Så vidt meg bekjent har man ingen garanti eller lignende ved privatkjøp person til person. Som er derfor prisen blir så lav.

    Men det er lov å ha litt samvittiget.

    Er nok et fåtall som selger utstyr de vet er mangelfullt. Skal ikke gjøre mange sånne salg før navn og nummer blir spredt som eksempel på dårlig/uredelig selger.

    Det som er litt spesielt med din situasjon er at både kjøpt og solgt produkt kommer fram til ny eier i tydeligvis ok stand, men at de kort tid etterpå feiler.
    Det at du betalte kjøper tilbake kjøpssum og tok tilbake ditt tidligere utstyr er veldig redelig gjort.
    Men som du skriver, forsterkeren du kjøpte virka når du mottok den, så vet ikke hvor mye du har å stille opp med mot selger.
    Er nok enklere å ta det mot innboforsikringa di.

    --
    Martin

  8. #8
    Hifi-entusiast Hifibasillen's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2018
    Sted
    Telemark/Skien
    Innlegg
    176
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har hatt en situasjon selv med en dønn strøken Rotel RA 1592 jeg solgte i april i år men kjøpt juli 2018, stått på samme plass hele tida og fungert eksemplarisk i mitt eie

    Solgte denne og kjøper hevdet den hadde mye trafo støy samt at Chromecast ikke klarte og lokke seg på dacen, rart da dac og forsterkeren generelt er av øvre klasse og jeg aldri noen gang har hatt et eneste problem med denne men han tester med en Nad master forsterker uten se samme problemene.

    Kjøper ville jeg skulle ta regninga, godt denne er innenfor service perioden.. selvfølgelig verre situasjon for deg runeskalstad men jeg ville bare dele min versjon av en kjøp/salg situasjon jeg enda ikke vet utfallet av.

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2014
    Innlegg
    7,341
    Tagget i
    3 Innlegg
    Er ikke helt blottet for rettigheter ved kjøp mellom private, men det gjelder først og fremst dersom produktet er i betydelig dårligere stand enn hva man kunne forvente. At en brukt vare feiler etter en måneds tid faller neppe innenfor dette. Om den har virket fint for selger har vedkommende ingen grunn til å anta at den snart skal feile.

  10. #10
    Hifi Freak skorob's Avatar
    Ble medlem
    May 2012
    Sted
    Brumunddal
    Innlegg
    2,945
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hadde iallefall aldri gitt noe tilbake på elektornikk som har fungert hos kjøper i noen dager før ting skjær seg. Vet aldri hvordan dem har brukt utstyret siden med mottok det.
    Galskapen: Auralic Aries G2 - Accuphase DC-37- Accuphase C-3850 - Accuphase M-6200 - Spendor D9- Arendal Sub2 - Wireworld Electra7 strømkabling - Cardas signalkabler og Chord høyttalerkabler.
    Stue: Squeezebox Touch - Primare Pre32 & 2xA34.2 - Klipsch RF7mk3 - Luxman JPS100 kabling.

  11. #11
    Hifi-entusiast Hifibasillen's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2018
    Sted
    Telemark/Skien
    Innlegg
    176
    Tagget i
    0 Innlegg
    Blir synsing om åssen et produkt kan ha blitt behandlet, beste er selvfølgelig og skrive rett info om produktet i annonsen, eventuelle feil som selger opplever, men om et produkt er solgt og det begynner og tulle vil jeg si partene burde komme til en enighet med eventuell service om dette er innenfor perioden for produktet, er det noen regel for heving av salg etter en hvis tid?

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Sep 2014
    Innlegg
    7,341
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg kjøpte for en tid tilbake en effektforsterker av en fyr på finn. Fyren sa den var helt strøken, men hadde vært nedpakket noen måneder. Hos meg ble den tysst nesten umiddelbart. Det var heldigvis bare en sikring som hadde gått så jeg kjøpte en ny og siden har den virket som den skal. I mitt tilfelle var det jo enkelt å fikse men jeg må innrømme at jeg hadde funnet det vanskelig å tro helt på selger om det var et mer alvorlig problem. Nå var fyren vennligheten selv og en trivelig kar, så jeg tror forsåvidt på ingen måte at det samme hadde skjedd hos han mens han brukte den. Han hadde åpenbart evig nok teknisk innsikt til å bytte en sikring for å si det slik.

  13. #13
    Hifi-entusiast MartinSandvik's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    165
    Tagget i
    0 Innlegg
    Den Rotel'en må da være dekt gjennom kjøpsloven/5 års reklamasjonsrett. Om han eller du tar med produktet til et utsalgssted for Rotel bør det ordne seg uansett.

    --
    Martin

  14. #14
    Hifi-entusiast Hifibasillen's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2018
    Sted
    Telemark/Skien
    Innlegg
    176
    Tagget i
    0 Innlegg
    [QUOTE=MartinSandvik;2915716]Den Rotel'en må da være dekt gjennom kjøpsloven/5 års reklamasjonsrett. Om han eller du tar med produktet til et utsalgssted for Rotel bør det ordne seg uansett.

    Ja den er under 5år på garanti så den står hos Neby for service nå.

    Kjøper begynte og rable opp ting fra kjøpsloven angående heving av kjøp osv, men om denne servicen ikke går som planlagt, da sitter jeg jo igjen med en forsterker som skulle ha vært solgt, jeg tenker da at feilen ligger hos kjøper og hans leilighet/hus for det er ekstremt merkelig når jeg selv aldri har vært vitne til hva kjøper hevder feiler produktet.
    HK 3770 - Monitor Audio Bronze 6 - 2 X XTZ SUB 10.17 Edge - Qed XTC - Eagle Deluxe SFPB8 - Samsung UE65KS7505 - Xbox One X - Chromecast Ultra - Chromecast Audio

    (Budsjett oppsett)

  15. #15
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    En leilighet i Moss
    Innlegg
    6,495
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Kjøp og salg av brukte ting mellom private gir kjøper få rettigheter.
    Som Forbrukerrådet skriver;
    Når du kjøper noe brukt, står det ofte at varen «selges som den er». Det begrenser rettighetene dine noe, men selgeren må fremdeles ha fortalt deg alt som er viktig, han må holde det han har lovet, og varen skal være som du kan forvente deg.

    Har du kjøpt noe av en privatperson, må varen være vesentlig dårligere enn du kunne forventet deg for at du skal ha grunn til å klage.
    Pioneer U-05, McIntosh MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Bluesound Node 2, Sony K970ES, KA3ES, JA30ES, JA20ES. Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld. Headset: Grado SR60e. På tur; Sony WM-20, MZ-R410, MDR-EX650AP
    - Good audio engineering is timeless -

  16. #16
    Hifi-entusiast MartinSandvik's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    165
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har solgt utstyr som har kommet fram til kjøper defekt (kondensator i strømforsyning som var slått løs under transport i originalembalasje).
    Har også kjøpt utstyr som har hatt mangler ved annkomst.

    Delte rep kostnad 50/50 begge ganger.
    Kjøper foreslo det på den jeg solgte, jeg foreslo det på den jeg kjøpte (kunne jeg se at det var en rep som kom til å ta 1t + deler).

    Ofte enklere og billigere å dele rep kostnad enn å styre med å sende ting fram og tilbake.

    --
    Martin

  17. #17
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    En leilighet i Moss
    Innlegg
    6,495
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Hifibasillen Se Innlegg
    Blir synsing om åssen et produkt kan ha blitt behandlet, beste er selvfølgelig og skrive rett info om produktet i annonsen, eventuelle feil som selger opplever, men om et produkt er solgt og det begynner og tulle vil jeg si partene burde komme til en enighet med eventuell service om dette er innenfor perioden for produktet, er det noen regel for heving av salg etter en hvis tid?
    Heving av kjøp (angrefrist) gjelder ikke når selger er en privatperson.
    Pioneer U-05, McIntosh MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Bluesound Node 2, Sony K970ES, KA3ES, JA30ES, JA20ES. Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld. Headset: Grado SR60e. På tur; Sony WM-20, MZ-R410, MDR-EX650AP
    - Good audio engineering is timeless -

  18. #18
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    6,128
    Tagget i
    1 Innlegg
    Hva skjedde med Finn-garantien?
    Mens Løgnen løp fra Bagdad til Konstantinopel, lette Sannheten fortsatt etter sine sandaler

  19. #19
    Hifi-entusiast MartinSandvik's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2008
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    165
    Tagget i
    0 Innlegg
    Finn garanti sikrer at du som kjøper mottar varen og godkjenner den før selger får pengene sine.
    Om kjøper sier til finn at han har mottatt ei eske med murstein må du som selger kunne dokumentere det du faktisk har sendt. Finn snur det hele på hodet. Flytter all risiko fra kjøper til selger.

  20. #20
    Hifi Freak Aurora's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2004
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Innlegg
    6,128
    Tagget i
    1 Innlegg
    Aha.... Ebay metoden her også....
    Mens Løgnen løp fra Bagdad til Konstantinopel, lette Sannheten fortsatt etter sine sandaler

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed