Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Resultater 21 til 27 av 27
Abonnér på denne tråden
  1. #21
    Hifi-entusiast Hifibasillen's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2018
    Sted
    Telemark/Skien
    Innlegg
    147
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Så egentlig den forsterkeren jeg har solgt for en mnd tid siden som nå er på service av årsaker jeg selv aldri har opplevd i mitt bruk men som kjøper hevder har oppstått når produktet ble brukt hos seg selv,
    så kan ikke kjøper heve kjøpet etter avsluttet service uansett om produktet trengte reparasjon eller ikke?
    har søkt rundt dette med tid for angre av kjøp osv men ikke funnet ut noe, jeg
    har allerede opplyst i min salgs annonse at forsterkeren var uten feil og mangler.

  2. #22
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    En leilighet i Moss
    Innlegg
    6,027
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ved salg av en brukt gjenstand mellom private er det ingen angrefrist. Kjøpt er kjøpt og spist er spist.
    Pioneer U-05, McIntosh MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Bluesound Node 2, Sony K970ES, JA30ES, JA20ES.
    Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld.
    - Good audio engineering is timeless -

  3. #23
    Overivrig entusiast MarkusH's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2015
    Sted
    Toten
    Innlegg
    1,091
    Tagget i
    1 Innlegg
    Har ikke kommet over noen direkte ødelagte produkter hva angår hifi, har både kjøpt og solgt en del, både fungerende og defekte saker og ting, men har såklart alltid opplyst om dette ved salg og derfor en latterlig lav pris. Det jeg har kjøpt som røyk fortest var en SVS SB12 Plus, der tok forsterkeren kvelden etter kun noen uker, men med en gammel sub så kjøper man av og til problemer også. Har også fått igjen noe av kjøpesummen grunnet gale opplysninger i annonse, kjøpte en defekt sub (der forsterkeren hadde gått, visstnok), fikk den hjem og forsterkeren fungerte, men elementet var sprengt (kjøpte suben på grunn av at jeg skulle bruke elementet). Kom nå ut av den dealen med ekstra penger i hånda etter at jeg fikk solgt "restene", men det verste med hele opplegget var at selger blånekta på at elementet var defekt og han kunne heller ikke skjønne at den ene inngangen på forsterkeren ikke fungerte, selv om han tydeligvis hadde klart å knekke rca-kontakta som satt der. Bortsett fra det så har jeg ingen "vonde" bruktkjøp så langt.
    Hjemmekino: Optoma 141X, Marantz SR6010, XTZ 99 WMT, 99.36, 99.26, 10.17p, SVS PB12Plus2, AV123 MFW-15
    Stereo: XTZ Divine 100.33, 8x 8" SB Acoustics SB20PFC-8, Behringer NX3000D, NAD S200, Classe Audio 4, Rotel RDD-1580, Consonance Opera 5.0, Philips F7111
    Diverse DIY
    Mitt anlegg

  4. #24
    Hifi-entusiast johnblund's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2015
    Sted
    Hosle
    Innlegg
    275
    Tagget i
    0 Innlegg
    Solgte ett par høyttalere for ett år siden. Kjøper var her og lyttet, og alt var i orden. Fikk melding etter ca en uke hvor han mener at det ene delefilteret var gått. Høyttalerne var ca 20 år gamle så det var ikke helt usannsynlig at noe skulle skjedd etter at han tok dem med seg. Jeg tilbakebetalte 20% av kjøpesummen. Vet ikke om jeg hadde trengt det da alt var ok da de ble solgt, men ville ikke at kjøper skulle føle seg lurt. Kjøper ble fornøyd, og jeg har god samvittighet.

  5. #25
    Hifi-entusiast Einstein's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2014
    Innlegg
    446
    Tagget i
    0 Innlegg
    Her er det en del misforståelser og noen grove hovedregler....

    1. Du har normalt to års reklamasjonsrett ovenfor butikk (og produsent) og opptil 5 års reklamasjonsrett for «ting som er ment å vare vesentlig lenger». De fleste hifi-ting faller inn under siste kategori. Ved salg følger reklamasjonsretten/garantien varen, altså ikke person. Det er en følge av den generelle regler om at rettigheter fritt kan overdras, og det er jo ingen logikk at butikken skal slippe å reparere et mangelfullt produkt fordi det har byttet eier. Dvs. selger jeg en 6 måneders gammel Hegel-forsterker, og den tar kvelden 1 måned etter hos kjøper, så har kjøper full reklamasjonsrett ovenfor Soundgarden (som jeg kjøpte den av) og Hegel som produsent. Selger kan også gå på meg, men det er normalt lite poeng i å gjøre.

    2. Kjøper du produkter som er utenfor reklamasjonsfrist hos en privat, så kan du gå på den private selgeren dersom den ikke er i samsvar med avtalen, han har gitt uriktige opplysninger, han har gitt mangelfulle opplysninger, eller gjenstanden er i «vesentlig dårligere stand» enn du kunne regne med. Har selgeren ansvar, kan du kreve erstatning, prisavslag eller heve kjøpet.

    3. 14 dagers angrerett har du dersom du kjøper fra butikk (ikke fra privat) og du ikke har kjøpt gjenstanden fysisk i butikken (klare huskeregel). Angrerett gjelder altså ikke kun «nettbutikker»; det gjelder selv om du har snakket med selgeren over telefon, utvekslet e-poster, osv. Poenget er at du ikke har hatt anledning til å se og prøve gjenstanden i butikken. Har du kjøpt via fjernsalg har selgeren en vidtgående opplysningsplikt. Har han ikke overhold plikten har du 12 måneder angrefrist. Med visse hederlige unntak - eneste jeg kan komme på er Hifi-Klubben - så syndes det mye i hifi-bransjen og det er svært mye svada og ulovlig som foregår.

    4. Skal en profesjonell selger reparere tingen (og ikke vil levere ny) har du normalt krav på et tilsvarende låneprodukt, dersom reparasjonen tar mer enn 1 uke. Tar reparasjonen mer enn 4 uker (omtrent) kan du heve kjøpet om ikke selgeren har truffet tiltak for å hjelpe «avsavnet».

    Synes selv de fleste profesjonelle aktører i bransjen slipper alt for lett unna pliktene som følger med å drive butikk.
    Ehhh...I dont know.... The wind just kind of pushed me this way.

  6. #26
    Overivrig entusiast audiom's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2004
    Innlegg
    818
    Tagget i
    1 Innlegg
    Jeg gir UAD garanti, hvis ikke annet er avtalt. Kjøper man brukt utstyr, må man regne med at det kan gi problemer, vanligvis ikke, men det kan skje. Frakt kan ødelegge ting og tang, Posten driter jo i hvordan pakkene behandles, kommer på rullebånd og dumpes ned i kasser, kjekt når det gjelder rør og andre tunge forsterkere
    NB. UAD garanti betyr "Ut av døra" garanti. Det er derfor kjekt å handle uten å sende, men å hente. Da vet man jo at ting er i orden når man kjøper. Jeg har både kjøpt og solgt utstyr som måtte sendes, som regel går det bra, men jeg har også driti på draget pga. Posten, eller dårlig emballert. Det hjelper ikke om man skriver "Denne side opp" "forsiktig glass" eller "fragile" på pakken, de blir behandlet som søppel uansett
    Horn og rør, mest rør!!

  7. #27
    Hifi Freak Terje-A's Avatar
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    En leilighet i Moss
    Innlegg
    6,027
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra audiom Se Innlegg
    Jeg gir UAD garanti, hvis ikke annet er avtalt. Kjøper man brukt utstyr, må man regne med at det kan gi problemer, vanligvis ikke, men det kan skje. Frakt kan ødelegge ting og tang, Posten driter jo i hvordan pakkene behandles, kommer på rullebånd og dumpes ned i kasser, kjekt når det gjelder rør og andre tunge forsterkere
    NB. UAD garanti betyr "Ut av døra" garanti. Det er derfor kjekt å handle uten å sende, men å hente. Da vet man jo at ting er i orden når man kjøper. Jeg har både kjøpt og solgt utstyr som måtte sendes, som regel går det bra, men jeg har også driti på draget pga. Posten, eller dårlig emballert. Det hjelper ikke om man skriver "Denne side opp" "forsiktig glass" eller "fragile" på pakken, de blir behandlet som søppel uansett
    Godt vi er enige, vi har jo handlet tidligere, greit å unngå posten hvis mulig.
    Pioneer U-05, McIntosh MC275 Mk.VI, ProAc Studio SM100, Bluesound Node 2, Sony K970ES, JA30ES, JA20ES.
    Audioquest, Klotz, Van Damme, Wireworld.
    - Good audio engineering is timeless -

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed