Ønsker anbefaling Kjøp og salg hvor HiFi går i stykker - Hvor lenge og hva er akseptert???

runeskalstad

Medlem
Ble medlem
28.03.2019
Innlegg
8
Antall liker
1
Stiller et par spørsmål her da jeg har hatt en runde med kjøp og salg hvor Murphy åpenbart har bidratt til frustrasjon. Men det fremgår også av opplevelsene at det er forskjellig måte å se på ansvaret på etter at brukt HiHi har byttet eier. På min jakt etter bedre lyd i stuen valgte jeg å kjøpe en effektforsterker på finn.no. Med forsterkeren trygt i hus tenkte jeg å la mitt gamle anlegg gå videre. Så langt vel og bra...
Etter vel en uke og 4 ganger med påslag på min nylig kjøpte forsterker tok den rett og slett fyr. Flammene sto ut av lufterillene og jeg hadde en frisk jobb med å begrense skaden rundt forsterkeren. Etter en ukes tid fikk jeg en melding fra han som kjøpte mitt forsterkersett på finn.no..., og jaggu hadde ikke det også sluttet å virke.

Jeg sto da med et pengekrav og retur på mitt gamle og en forsterker som hadde brent opp uten noe brukerfeil hvor selger ikke svarer på min forespørsel om ansvar. Jeg betalte tilbake pengene som jeg hadde fått for mine forsterkere og fikk settet levert tilbake. Samtidig leverte jeg den nye forsterkeren til diagnose og den ble raskt dødsdømt. Den gamle forsterkeren min ble også levert inn på Servicekompaniet og der koster det enda litt å få en diagnose.

Altså. jeg sitter igjen mellom 3 ledd og betaler for alt og måtte med det kjøpe enda en anlegg for å ha lyd.
Så spørsmåle er enkelt..., Hva er det som går mellom dere som faktisk kjøper og selger litt her inne???
Er jeg bare uheldig, dum eller dumsnill, eller er det ting i kjøpsloven jeg overser.
Eller er det en kotyme eller et sett med regler som gjelder blant dere som har gjort dette noen ganger før :eek:)


Hilsen lykkelig eier av nytt Primare sett som faktisk har virket i over en uke :eek:)
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
Uffamei du er både redelig og uheldig du.
Jeg kjøpte en dyr preamp brukt og da det viste seg etter få dager at var feil på en inngang så kontaktet jeg selger . Han hadde aldri benyttet den inngangen så feilen kunne vært der lenge, Selger var så grei og redelig og tilbød seg å dekke reparasjonen som utgjorde 10% av det jeg betalte for forsterkeren.
Det kaller jeg en redelig selger.
Jeg solgte nettopp en 40 år gammel platespiller og gav returrett om de ikke var fornøyd . Den fungerer perfekt så jeg har ikkje hørt noe...
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.046
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg kjenner ikke kjøpsloven på brukte ting, men kjenner at hvis jeg solgte npe jeg visste virket, ville det være vanskelig å akseptere at det var mitt ansvar hvis det feilet uka etter. Man gir vanligvis ikke garanti på bruktkjøp. Dette reflekteres også i prisen..
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.766
Antall liker
50.395
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Kjøpsloven sier vel 3 mnd uansett ?.

O
 

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Brannen dekkes kanskje av inneboforsikring?
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Ved bruktkjøp er det vel så enkelt at varen er din idet selger overleverer den til deg direkte eller leverer den til transportfirma. Uavhengig av hvilken stand den var i når den ble overlevert.

Så vidt meg bekjent har man ingen garanti eller lignende ved privatkjøp person til person. Som er derfor prisen blir så lav.

Men det er lov å ha litt samvittiget.

Er nok et fåtall som selger utstyr de vet er mangelfullt. Skal ikke gjøre mange sånne salg før navn og nummer blir spredt som eksempel på dårlig/uredelig selger.

Det som er litt spesielt med din situasjon er at både kjøpt og solgt produkt kommer fram til ny eier i tydeligvis ok stand, men at de kort tid etterpå feiler.
Det at du betalte kjøper tilbake kjøpssum og tok tilbake ditt tidligere utstyr er veldig redelig gjort.
Men som du skriver, forsterkeren du kjøpte virka når du mottok den, så vet ikke hvor mye du har å stille opp med mot selger.
Er nok enklere å ta det mot innboforsikringa di.

--
Martin
 
H

Hifibasillen

Gjest
Har hatt en situasjon selv med en dønn strøken Rotel RA 1592 jeg solgte i april i år men kjøpt juli 2018, stått på samme plass hele tida og fungert eksemplarisk i mitt eie

Solgte denne og kjøper hevdet den hadde mye trafo støy samt at Chromecast ikke klarte og lokke seg på dacen, rart da dac og forsterkeren generelt er av øvre klasse og jeg aldri noen gang har hatt et eneste problem med denne men han tester med en Nad master forsterker uten se samme problemene.

Kjøper ville jeg skulle ta regninga, godt denne er innenfor service perioden.. selvfølgelig verre situasjon for deg runeskalstad men jeg ville bare dele min versjon av en kjøp/salg situasjon jeg enda ikke vet utfallet av.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Er ikke helt blottet for rettigheter ved kjøp mellom private, men det gjelder først og fremst dersom produktet er i betydelig dårligere stand enn hva man kunne forvente. At en brukt vare feiler etter en måneds tid faller neppe innenfor dette. Om den har virket fint for selger har vedkommende ingen grunn til å anta at den snart skal feile.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hadde iallefall aldri gitt noe tilbake på elektornikk som har fungert hos kjøper i noen dager før ting skjær seg. Vet aldri hvordan dem har brukt utstyret siden med mottok det.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Blir synsing om åssen et produkt kan ha blitt behandlet, beste er selvfølgelig og skrive rett info om produktet i annonsen, eventuelle feil som selger opplever, men om et produkt er solgt og det begynner og tulle vil jeg si partene burde komme til en enighet med eventuell service om dette er innenfor perioden for produktet, er det noen regel for heving av salg etter en hvis tid?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.562
Antall liker
13.027
Jeg kjøpte for en tid tilbake en effektforsterker av en fyr på finn. Fyren sa den var helt strøken, men hadde vært nedpakket noen måneder. Hos meg ble den tysst nesten umiddelbart. Det var heldigvis bare en sikring som hadde gått så jeg kjøpte en ny og siden har den virket som den skal. I mitt tilfelle var det jo enkelt å fikse men jeg må innrømme at jeg hadde funnet det vanskelig å tro helt på selger om det var et mer alvorlig problem. Nå var fyren vennligheten selv og en trivelig kar, så jeg tror forsåvidt på ingen måte at det samme hadde skjedd hos han mens han brukte den. Han hadde åpenbart evig nok teknisk innsikt til å bytte en sikring for å si det slik.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Den Rotel'en må da være dekt gjennom kjøpsloven/5 års reklamasjonsrett. Om han eller du tar med produktet til et utsalgssted for Rotel bør det ordne seg uansett.

--
Martin
 
H

Hifibasillen

Gjest
Den Rotel'en må da være dekt gjennom kjøpsloven/5 års reklamasjonsrett. Om han eller du tar med produktet til et utsalgssted for Rotel bør det ordne seg uansett.

Ja den er under 5år på garanti så den står hos Neby for service nå.

Kjøper begynte og rable opp ting fra kjøpsloven angående heving av kjøp osv, men om denne servicen ikke går som planlagt, da sitter jeg jo igjen med en forsterker som skulle ha vært solgt, jeg tenker da at feilen ligger hos kjøper og hans leilighet/hus for det er ekstremt merkelig når jeg selv aldri har vært vitne til hva kjøper hevder feiler produktet.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Kjøp og salg av brukte ting mellom private gir kjøper få rettigheter.
Som Forbrukerrådet skriver;
Når du kjøper noe brukt, står det ofte at varen «selges som den er». Det begrenser rettighetene dine noe, men selgeren må fremdeles ha fortalt deg alt som er viktig, han må holde det han har lovet, og varen skal være som du kan forvente deg.

Har du kjøpt noe av en privatperson, må varen være vesentlig dårligere enn du kunne forventet deg for at du skal ha grunn til å klage.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Har solgt utstyr som har kommet fram til kjøper defekt (kondensator i strømforsyning som var slått løs under transport i originalembalasje).
Har også kjøpt utstyr som har hatt mangler ved annkomst.

Delte rep kostnad 50/50 begge ganger.
Kjøper foreslo det på den jeg solgte, jeg foreslo det på den jeg kjøpte (kunne jeg se at det var en rep som kom til å ta 1t + deler).

Ofte enklere og billigere å dele rep kostnad enn å styre med å sende ting fram og tilbake.

--
Martin
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Blir synsing om åssen et produkt kan ha blitt behandlet, beste er selvfølgelig og skrive rett info om produktet i annonsen, eventuelle feil som selger opplever, men om et produkt er solgt og det begynner og tulle vil jeg si partene burde komme til en enighet med eventuell service om dette er innenfor perioden for produktet, er det noen regel for heving av salg etter en hvis tid?
Heving av kjøp (angrefrist) gjelder ikke når selger er en privatperson.
 

MartinSandvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2008
Innlegg
746
Antall liker
440
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
8
Finn garanti sikrer at du som kjøper mottar varen og godkjenner den før selger får pengene sine.
Om kjøper sier til finn at han har mottatt ei eske med murstein må du som selger kunne dokumentere det du faktisk har sendt. Finn snur det hele på hodet. Flytter all risiko fra kjøper til selger.
 
H

Hifibasillen

Gjest
Så egentlig den forsterkeren jeg har solgt for en mnd tid siden som nå er på service av årsaker jeg selv aldri har opplevd i mitt bruk men som kjøper hevder har oppstått når produktet ble brukt hos seg selv,
så kan ikke kjøper heve kjøpet etter avsluttet service uansett om produktet trengte reparasjon eller ikke?
har søkt rundt dette med tid for angre av kjøp osv men ikke funnet ut noe, jeg
har allerede opplyst i min salgs annonse at forsterkeren var uten feil og mangler.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Ved salg av en brukt gjenstand mellom private er det ingen angrefrist. Kjøpt er kjøpt og spist er spist.
 
M

MarkusH

Gjest
Har ikke kommet over noen direkte ødelagte produkter hva angår hifi, har både kjøpt og solgt en del, både fungerende og defekte saker og ting, men har såklart alltid opplyst om dette ved salg og derfor en latterlig lav pris. Det jeg har kjøpt som røyk fortest var en SVS SB12 Plus, der tok forsterkeren kvelden etter kun noen uker, men med en gammel sub så kjøper man av og til problemer også. Har også fått igjen noe av kjøpesummen grunnet gale opplysninger i annonse, kjøpte en defekt sub (der forsterkeren hadde gått, visstnok), fikk den hjem og forsterkeren fungerte, men elementet var sprengt (kjøpte suben på grunn av at jeg skulle bruke elementet). Kom nå ut av den dealen med ekstra penger i hånda etter at jeg fikk solgt "restene", men det verste med hele opplegget var at selger blånekta på at elementet var defekt og han kunne heller ikke skjønne at den ene inngangen på forsterkeren ikke fungerte, selv om han tydeligvis hadde klart å knekke rca-kontakta som satt der. Bortsett fra det så har jeg ingen "vonde" bruktkjøp så langt. :)
 

johnblund

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.04.2015
Innlegg
576
Antall liker
1.846
Sted
Noreg
Solgte ett par høyttalere for ett år siden. Kjøper var her og lyttet, og alt var i orden. Fikk melding etter ca en uke hvor han mener at det ene delefilteret var gått. Høyttalerne var ca 20 år gamle så det var ikke helt usannsynlig at noe skulle skjedd etter at han tok dem med seg. Jeg tilbakebetalte 20% av kjøpesummen. Vet ikke om jeg hadde trengt det da alt var ok da de ble solgt, men ville ikke at kjøper skulle føle seg lurt. Kjøper ble fornøyd, og jeg har god samvittighet.
 

Einstein

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2014
Innlegg
1.592
Antall liker
3.666
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
3
Her er det en del misforståelser og noen grove hovedregler....

1. Du har normalt to års reklamasjonsrett ovenfor butikk (og produsent) og opptil 5 års reklamasjonsrett for «ting som er ment å vare vesentlig lenger». De fleste hifi-ting faller inn under siste kategori. Ved salg følger reklamasjonsretten/garantien varen, altså ikke person. Det er en følge av den generelle regler om at rettigheter fritt kan overdras, og det er jo ingen logikk at butikken skal slippe å reparere et mangelfullt produkt fordi det har byttet eier. Dvs. selger jeg en 6 måneders gammel Hegel-forsterker, og den tar kvelden 1 måned etter hos kjøper, så har kjøper full reklamasjonsrett ovenfor Soundgarden (som jeg kjøpte den av) og Hegel som produsent. Selger kan også gå på meg, men det er normalt lite poeng i å gjøre.

2. Kjøper du produkter som er utenfor reklamasjonsfrist hos en privat, så kan du gå på den private selgeren dersom den ikke er i samsvar med avtalen, han har gitt uriktige opplysninger, han har gitt mangelfulle opplysninger, eller gjenstanden er i «vesentlig dårligere stand» enn du kunne regne med. Har selgeren ansvar, kan du kreve erstatning, prisavslag eller heve kjøpet.

3. 14 dagers angrerett har du dersom du kjøper fra butikk (ikke fra privat) og du ikke har kjøpt gjenstanden fysisk i butikken (klare huskeregel). Angrerett gjelder altså ikke kun «nettbutikker»; det gjelder selv om du har snakket med selgeren over telefon, utvekslet e-poster, osv. Poenget er at du ikke har hatt anledning til å se og prøve gjenstanden i butikken. Har du kjøpt via fjernsalg har selgeren en vidtgående opplysningsplikt. Har han ikke overhold plikten har du 12 måneder angrefrist. Med visse hederlige unntak - eneste jeg kan komme på er Hifi-Klubben - så syndes det mye i hifi-bransjen og det er svært mye svada og ulovlig som foregår.

4. Skal en profesjonell selger reparere tingen (og ikke vil levere ny) har du normalt krav på et tilsvarende låneprodukt, dersom reparasjonen tar mer enn 1 uke. Tar reparasjonen mer enn 4 uker (omtrent) kan du heve kjøpet om ikke selgeren har truffet tiltak for å hjelpe «avsavnet».

Synes selv de fleste profesjonelle aktører i bransjen slipper alt for lett unna pliktene som følger med å drive butikk.
 

audiom

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2004
Innlegg
935
Antall liker
1.366
Sted
Indre Enfold
Torget vurderinger
15
Jeg gir UAD garanti, hvis ikke annet er avtalt. Kjøper man brukt utstyr, må man regne med at det kan gi problemer, vanligvis ikke, men det kan skje. Frakt kan ødelegge ting og tang, Posten driter jo i hvordan pakkene behandles, kommer på rullebånd og dumpes ned i kasser, kjekt når det gjelder rør og andre tunge forsterkere:mad:
NB. UAD garanti betyr "Ut av døra" garanti. Det er derfor kjekt å handle uten å sende, men å hente. Da vet man jo at ting er i orden når man kjøper. Jeg har både kjøpt og solgt utstyr som måtte sendes, som regel går det bra, men jeg har også driti på draget pga. Posten, eller dårlig emballert. Det hjelper ikke om man skriver "Denne side opp" "forsiktig glass" eller "fragile" på pakken, de blir behandlet som søppel uansett:mad:
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg gir UAD garanti, hvis ikke annet er avtalt. Kjøper man brukt utstyr, må man regne med at det kan gi problemer, vanligvis ikke, men det kan skje. Frakt kan ødelegge ting og tang, Posten driter jo i hvordan pakkene behandles, kommer på rullebånd og dumpes ned i kasser, kjekt når det gjelder rør og andre tunge forsterkere:mad:
NB. UAD garanti betyr "Ut av døra" garanti. Det er derfor kjekt å handle uten å sende, men å hente. Da vet man jo at ting er i orden når man kjøper. Jeg har både kjøpt og solgt utstyr som måtte sendes, som regel går det bra, men jeg har også driti på draget pga. Posten, eller dårlig emballert. Det hjelper ikke om man skriver "Denne side opp" "forsiktig glass" eller "fragile" på pakken, de blir behandlet som søppel uansett:mad:
Godt vi er enige:), vi har jo handlet tidligere, greit å unngå posten hvis mulig.
 
Topp Bunn