Diverse Oswalds Mill Audio

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Starter en ny tråd kun med det for øyet at jeg ble veldig begeistret over å lese om denne svært originale og unike produsenten, som hopper over all nymotens audio og går rett tilbake til den gang høyttalerne var store og lydutstyr ble laget for å låte best - og uten hensyn til design og størrelse og pris! Oppdaget Oswalds Mill Audio da jeg så Stereofil fører dette merket i Norge nå. Fantastisk å lese selvfølgeligheter som ikke nødvendigvis er så selvfølgelig i dagens bransje. At høy virkningsgrad og lav forsterkereffekt sammen låter best når man skal spille på realistisk nivå. Og at horn må være koniske som en ropert og ikke buede som en trumpet, for å spre lyden riktig. Gå inn på hjemmesiden og les selv!

https://oswaldsmillaudio.com/
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.373
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Høy virkningsgrad/lav effekt = best er på ingen måte noen selvfølgelighet.
Heller ikke at koniske horn er best.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
Hørte et konisk horn hos en proffessionel Elektronik mand og anmelder på Nerds. Det var ikke netop noget å rope hurra for.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.428
Antall liker
25.882
Torget vurderinger
24
Uten hensyn til design stemmer ikke. Få produsenter er så opptatt av design og estetikk som OMA. Garantert.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Høy virkningsgrad/lav effekt = best er på ingen måte noen selvfølgelighet.
Heller ikke at koniske horn er best.
Svaret er vel som med det meste annet: "It depends".

For de som ikke har hengt på Audio Asylum de siste 20 årene kan jeg gjenta noe av historien rundt disse produktene, slik jeg husker den. (Korriger meg gjerne).

Steve Schell og Rich Drysdale hadde lenge vært fascinert av den gamle kompresjonsdriveren RCA 1428. Dette var en field coil driver beregnet på store kinosystemer, og designet i mellomkrigstida av tyske ingeniører som hadde emigrert til Amerika. De laget en moderne kopi av denne driveren under merket Cogent Audio, og har holdt på i mange år med å prøve å implementere den på en god måte i et system. De har vært vist fram på show (Rocky Mountain?)med JMMLC horn og forskjellige koniske horn, og har i følge tilhørere vist potensial, men ikke klart å få det helt ut.

Brikkene så ut til å falle på plass da de teamet sammen med hornmaker Bill Woods. Han er kjent for bl.a å ha jobbet for pro-høyttalerfabrikanten RCF. Woods sverger til koniske horn, og lager dem gjerne av en kombinasjon av metall og edelt/hardt tre. Jonathan Weiss fra OMA har vel mer talent i forretning og markedsføring (og design?) enn de andre herrene til sammen, så han har tatt på seg oppgaven med å gjøre disse produktene kommersielt tilgjengelige. Tidligere var Woods horn tilgjengelige via hans webside for en ok pris, men nå ser det ut til at de kun er tilgjengelige via OMA i ferdige systemer. Og det er kostbart, men håndverk koster. Hvis jeg ikke tar feil, er de minst kostbare produktene utstyrt med (rimelige) RCF-elementer, mens de dyrere modellene har Cogent field coil-drivere. Bill Woods fikk forresten laget en egen rimeligere utgave av den legendariske RCA 1428 gjennom sine kontakter i bransjen. Det er B&C DCM 50 som er en permanent magnet versjon av driveren, og denne har vært testet ut av flere brukere på dette forumet.

I tillegg er de opptatt av skifer, generelt gammel teknologi og historiefortelling. Jeg har ikke hørt disse produktene, men må si jeg har sans for design og filosofi, selv om prisene er helt hinsides.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
Høy virkningsgrad/lav effekt = best er på ingen måte noen selvfølgelighet.
Heller ikke at koniske horn er best.
For noen mennesker er det viktigste å være «uenig». I stedet for å bygge opp noe selv, er målet å rive ned det andre bygger.

Høy virkningsgrad er definitiv viktig om man skal spille høyt. Les hva som sies på Oswalds Mill Audio’s sider. Høy effekt gjennom kabler og spoler øker forvregningen pga varme. Lettere også å lage gode forsterkere med få watt enn med mange watt.
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.783
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
uttalelsen om at sluket har som mål å rive ned det andre bygger, i stedet for å bygge opp noe selv, er såpass tilbakestående at det vil fremkalle latter hos de fleste som frekventerer dette forumet.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.373
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Høy virkningsgrad/lav effekt = best er på ingen måte noen selvfølgelighet.
Heller ikke at koniske horn er best.
For noen mennesker er det viktigste å være «uenig». I stedet for å bygge opp noe selv, er målet å rive ned det andre bygger.

Høy virkningsgrad er definitiv viktig om man skal spille høyt. Les hva som sies på Oswalds Mill Audio’s sider. Høy effekt gjennom kabler og spoler øker forvregningen pga varme. Lettere også å lage gode forsterkere med få watt enn med mange watt.
Kristian - det er faktisk mulig du har rett! Jeg skal gå i meg selv og prøve å lære meg litt mer om det du skriver.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
For noen mennesker er det viktigste å være «uenig». I stedet for å bygge opp noe selv, er målet å rive ned det andre bygger.
Det har du helt rett i. Det er bra vi har slike som Sluket som forsøker å faktisk gjøre noe selv.

Høy virkningsgrad er definitiv viktig om man skal spille høyt. Les hva som sies på Oswalds Mill Audio’s sider. Høy effekt gjennom kabler og spoler øker forvregningen pga varme. Lettere også å lage gode forsterkere med få watt enn med mange watt.
Dette er selvsagt helt riktig, men du må opp i ganske mange tusen watt før en billig spole begynner å gå i metning. Varmen vil være ganske konstant for en spole siden den er viklet tett, så noen nevneverdig termisk forvrengning vil ikke følge av effekten i seg selv.

Kjører man 10-50kW impulser gjennom en 2,5kvmm kabel vil man produsere støy i størrelsesorden noen mikrovolt (Edit, her snakker vi picovolt eller i verste fall nanovolt), og i tillegg vil varmen som genereres og moduleres oppå signalet være ekstremt liten. For en frittliggende kabel på 3 meter med 100kW i en last på 8 ohm går det 112,5A i kabelen, og spenningsfallet utgjør 4,5 av de 900V som ligger over lasten. Avhengig av hvordan kabelen ligger kan temperaturen stige med kanskje 10 grader siden peak effekt alltid er impulser. Serieresistansen på 40mOhm kan da gå opp til over 41mOhm, noe som gjør at spenningsfallet øker fra 4,5 til drøyt 4,6 Volt, eller altså øke fra 0,5 til 0,511% av lasten. Forskjellen er da 0,011%, og for en isolert kabel skjer ikke denne endringen voldsomt raskt. Dette er altså om man kjører 100 000W i en relativt tynn høyttalerkabel.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Siden denne tråden beveger seg i retning diskusjon om kvalitet og teknologi bak OMA: Ser mange har kommentert på videoen under at selve håndarbeidet (her: loddearbeidet) er langt fra den kvaliteten man ville forventet på produkter i millionklassen. Som lite erfaren lodder ble jeg nysgjerrig på om dette stemmer, eller om det er bedrevitere som uttaler seg om ting de ikke kan?

Her er video med time-stamp: https://youtu.be/wX65iSZTI7E?t=325
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.341
Sted
Østfold
Siden denne tråden beveger seg i retning diskusjon om kvalitet og teknologi bak OMA: Ser mange har kommentert på videoen under at selve håndarbeidet (her: loddearbeidet) er langt fra den kvaliteten man ville forventet på produkter i millionklassen. Som lite erfaren lodder ble jeg nysgjerrig på om dette stemmer, eller om det er bedrevitere som uttaler seg om ting de ikke kan?

Her er video med time-stamp: https://youtu.be/wX65iSZTI7E?t=325
Det er en rekke feil man kan gjøre når man lodder. Her er noen eksempler:

8b3bbd136029217.jpg


Jeg aner ikke hva det er bilde av i videoen, men mellom R23_L og C4_L ser det ut til at spesielt motstanden ikke har hatt tilstrekkelig varme ved loddingen, eller at urenheter på komponentbeinet, og mangel på flux, har gjort at loddetinnet ikke har festet seg til komponenten.

OMA PCB.jpg


Ting som er typiske for uerfarne loddere er:
- Man varmer for lenge. Dette medfører at lakken rundt smelter, flux flyter utover kortet, kretskortbaner løsner, komponenter overopphetes osv.
- Man varmer for kort tid. Dette medfører at tinnet ikke flyter ut skikkelig og/eller ikke fester seg til komponentene.
- Man tilfører tinnet på feil måte. Dette medfører at fluxåren i tinnet koker bort og ikke får gjort jobben der det trengs. Man får dermed ikke tinnet til å feste seg der det skal.
- Man forsøker å tilføre mer tinn ved å ha tinn på loddebolten og føre den mot loddepunktet. Da får man rett og slett stygge/klumpete loddepunkter.
- Man lodder med for svak varme. Dette fører ofte til at loddepunktene blir matte/ruglete i overflaten, og ikke halvblanke slik de skal være. Slike loddinger inneholder ofte porer og kan gi dårlig kontakt. I tillegg må man varme veldig lenge, noe som kan skade komponentene og komponentbanene.
- Man lodder med for sterk varme. Man må være relativt rask om man lodder med sterk varme. Til gjengjeld kan en som er erfaren med lodding få loddepunktene til å se ut som om de kommer rett fra en loddemaskin. Gjør man dette riktig er det også mindre sjanse for å skade komponentene. Men nøler man bittelitt skader man lett komponenter, og man koker lakken rundt loddepunktet veldig raskt. Somler man litt og drar inn urenheter i loddepunktet kan det også sprute tinn da materialer med ulike kokepunkter kan skape raskt ekspanderende gassbobler inne i tinnet.

Om vi ser rundt teksten C4_L fra videoeksempelet er det noe tinn ca 5mm over loddepunktet til kondensatoren. Dette er mest sannsynlig fra at loddebolten har vært i kontakt med kortet og lagt fra seg tinn. Imidlertid kan vi se mindre tinnforekomster, som små lyse prikker, rundt flere av loddepunktene. Dette er gjerne tinn som har sprutet, og dette skyldes normalt for høy varme, enten ved at man har tatt seg litt for god tid, eller ved at varmen overgår det som er anbefalt for flussmiddelet i loddetråden. Man kan se senere i videoen at de lodder med gass, og dette er nok ganske typisk for gasslodding. Det som er mindre typisk for gasslodding i seg selv er utseendet på loddepunktene. En gassloddebolt byr normalt på mer enn tilstrekkelig med effekt (mer enn 40W og mer enn 350 grader celcius) til at man kan få pene "maskinlodding-aktige" loddepunkter.

Men så skal det legges til at komponentene man ser på bildet ikke er særlig temperaturfølsomme. Da er hovedproblemet med dårlige loddinger at det ikke ser spesielt vakkert ut, og at man får høyere feilfrekvens. Det meste av sistnevnte plukker man ut om man tester produktene før man leverer dem. Imidlertid hadde Goldstar (LG i gamle dager) store problemer med kvaliteten på sine loddinger, noe som førte til at produkter bare sluttet å virke sånn uten videre. Jeg jobbet i Posten som ungdom (fra jeg var 15) og jeg tror det var 4 kolleger som tok med seg sine reise-TV-er av merket Goldstar som hadde sluttet å virke, jeg gikk over og varmet mange av loddepunktene og de begynte alle å virke igjen etter den øvelsen.

Men så er det ett aspekt til, og det er at de gamle Goldstar-kortene var ensidige, og hadde ikke såkalte maljer (metallhylser gjennom kortet). Det kan se ut til at kortet på bildet er tosidig, og da er det en viss sjanse for at det også er maljer her. Da sitter selve loddingen inni kortet, og i mindre grad på oversiden. Da blir det også sjelden feil.

Dog undres jeg over hvorfor for eksempel punktet til venstre for C4_L også har loddetinn på seg. Det sitter jo ingen komponent der. Det kan enten skyldes at man har hatt behov for å forbinde forside og bakside, og man hadde ikke malje i hullet, eller det kan bety at kortet på ett eller annet tidspunkt har passert gjennom en loddemaskin, for så senere å bli loddet på for hånd.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Takker så mye for ekstensivt svar :) - Ble nysgjerrig når de snakker om håndarbeid og kvalitet, og samtidig viser til print og lodding som så ut til å ha fått juling av en loddebolt.

Siden denne tråden beveger seg i retning diskusjon om kvalitet og teknologi bak OMA: Ser mange har kommentert på videoen under at selve håndarbeidet (her: loddearbeidet) er langt fra den kvaliteten man ville forventet på produkter i millionklassen. Som lite erfaren lodder ble jeg nysgjerrig på om dette stemmer, eller om det er bedrevitere som uttaler seg om ting de ikke kan?

Her er video med time-stamp: https://youtu.be/wX65iSZTI7E?t=325
Det er en rekke feil man kan gjøre når man lodder. Her er noen eksempler:

Vis vedlegget 540598

Jeg aner ikke hva det er bilde av i videoen, men mellom R23_L og C4_L ser det ut til at spesielt motstanden ikke har hatt tilstrekkelig varme ved loddingen, eller at urenheter på komponentbeinet, og mangel på flux, har gjort at loddetinnet ikke har festet seg til komponenten.

Vis vedlegget 540599

Ting som er typiske for uerfarne loddere er:
- Man varmer for lenge. Dette medfører at lakken rundt smelter, flux flyter utover kortet, kretskortbaner løsner, komponenter overopphetes osv.
- Man varmer for kort tid. Dette medfører at tinnet ikke flyter ut skikkelig og/eller ikke fester seg til komponentene.
- Man tilfører tinnet på feil måte. Dette medfører at fluxåren i tinnet koker bort og ikke får gjort jobben der det trengs. Man får dermed ikke tinnet til å feste seg der det skal.
- Man forsøker å tilføre mer tinn ved å ha tinn på loddebolten og føre den mot loddepunktet. Da får man rett og slett stygge/klumpete loddepunkter.
- Man lodder med for svak varme. Dette fører ofte til at loddepunktene blir matte/ruglete i overflaten, og ikke halvblanke slik de skal være. Slike loddinger inneholder ofte porer og kan gi dårlig kontakt. I tillegg må man varme veldig lenge, noe som kan skade komponentene og komponentbanene.
- Man lodder med for sterk varme. Man må være relativt rask om man lodder med sterk varme. Til gjengjeld kan en som er erfaren med lodding få loddepunktene til å se ut som om de kommer rett fra en loddemaskin. Gjør man dette riktig er det også mindre sjanse for å skade komponentene. Men nøler man bittelitt skader man lett komponenter, og man koker lakken rundt loddepunktet veldig raskt. Somler man litt og drar inn urenheter i loddepunktet kan det også sprute tinn da materialer med ulike kokepunkter kan skape raskt ekspanderende gassbobler inne i tinnet.

Om vi ser rundt teksten C4_L fra videoeksempelet er det noe tinn ca 5mm over loddepunktet til kondensatoren. Dette er mest sannsynlig fra at loddebolten har vært i kontakt med kortet og lagt fra seg tinn. Imidlertid kan vi se mindre tinnforekomster, som små lyse prikker, rundt flere av loddepunktene. Dette er gjerne tinn som har sprutet, og dette skyldes normalt for høy varme, enten ved at man har tatt seg litt for god tid, eller ved at varmen overgår det som er anbefalt for flussmiddelet i loddetråden. Man kan se senere i videoen at de lodder med gass, og dette er nok ganske typisk for gasslodding. Det som er mindre typisk for gasslodding i seg selv er utseendet på loddepunktene. En gassloddebolt byr normalt på mer enn tilstrekkelig med effekt (mer enn 40W og mer enn 350 grader celcius) til at man kan få pene "maskinlodding-aktige" loddepunkter.

Men så skal det legges til at komponentene man ser på bildet ikke er særlig temperaturfølsomme. Da er hovedproblemet med dårlige loddinger at det ikke ser spesielt vakkert ut, og at man får høyere feilfrekvens. Det meste av sistnevnte plukker man ut om man tester produktene før man leverer dem. Imidlertid hadde Goldstar (LG i gamle dager) store problemer med kvaliteten på sine loddinger, noe som førte til at produkter bare sluttet å virke sånn uten videre. Jeg jobbet i Posten som ungdom (fra jeg var 15) og jeg tror det var 4 kolleger som tok med seg sine reise-TV-er av merket Goldstar som hadde sluttet å virke, jeg gikk over og varmet mange av loddepunktene og de begynte alle å virke igjen etter den øvelsen.

Men så er det ett aspekt til, og det er at de gamle Goldstar-kortene var ensidige, og hadde ikke såkalte maljer (metallhylser gjennom kortet). Det kan se ut til at kortet på bildet er tosidig, og da er det en viss sjanse for at det også er maljer her. Da sitter selve loddingen inni kortet, og i mindre grad på oversiden. Da blir det også sjelden feil.

Dog undres jeg over hvorfor for eksempel punktet til venstre for C4_L også har loddetinn på seg. Det sitter jo ingen komponent der. Det kan enten skyldes at man har hatt behov for å forbinde forside og bakside, og man hadde ikke malje i hullet, eller det kan bety at kortet på ett eller annet tidspunkt har passert gjennom en loddemaskin, for så senere å bli loddet på for hånd.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.669
Torget vurderinger
10
Høy virkningsgrad/lav effekt = best er på ingen måte noen selvfølgelighet.
Heller ikke at koniske horn er best.
Svaret er vel som med det meste annet: "It depends".

For de som ikke har hengt på Audio Asylum de siste 20 årene kan jeg gjenta noe av historien rundt disse produktene, slik jeg husker den. (Korriger meg gjerne).

Steve Schell og Rich Drysdale hadde lenge vært fascinert av den gamle kompresjonsdriveren RCA 1428. Dette var en field coil driver beregnet på store kinosystemer, og designet i mellomkrigstida av tyske ingeniører som hadde emigrert til Amerika. De laget en moderne kopi av denne driveren under merket Cogent Audio, og har holdt på i mange år med å prøve å implementere den på en god måte i et system. De har vært vist fram på show (Rocky Mountain?)med JMMLC horn og forskjellige koniske horn, og har i følge tilhørere vist potensial, men ikke klart å få det helt ut.

Brikkene så ut til å falle på plass da de teamet sammen med hornmaker Bill Woods. Han er kjent for bl.a å ha jobbet for pro-høyttalerfabrikanten RCF. Woods sverger til koniske horn, og lager dem gjerne av en kombinasjon av metall og edelt/hardt tre. Jonathan Weiss fra OMA har vel mer talent i forretning og markedsføring (og design?) enn de andre herrene til sammen, så han har tatt på seg oppgaven med å gjøre disse produktene kommersielt tilgjengelige. Tidligere var Woods horn tilgjengelige via hans webside for en ok pris, men nå ser det ut til at de kun er tilgjengelige via OMA i ferdige systemer. Og det er kostbart, men håndverk koster. Hvis jeg ikke tar feil, er de minst kostbare produktene utstyrt med (rimelige) RCF-elementer, mens de dyrere modellene har Cogent field coil-drivere. Bill Woods fikk forresten laget en egen rimeligere utgave av den legendariske RCA 1428 gjennom sine kontakter i bransjen. Det er B&C DCM 50 som er en permanent magnet versjon av driveren, og denne har vært testet ut av flere brukere på dette forumet.

I tillegg er de opptatt av skifer, generelt gammel teknologi og historiefortelling. Jeg har ikke hørt disse produktene, men må si jeg har sans for design og filosofi, selv om prisene er helt hinsides.
En nydelig driver med oppløst varm klang. Rett implementert (400 til 2-3000 Hz i passende horn) er den et kupp.
Kan høres hos bjarnetv :)
 

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Innlegg
2.626
Antall liker
2.497
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Har hørt litt på OMA Mini. Uten å ta hensyn til prisen er det en høyttaler som spiller helt greit. Åpen og leken lyd. Noe grovkornet i toppen. Bassen henger ikke helt med hornet. Det er en enkel og rimelig konstruksjon så man kan vel ikke forvente all verden. :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.847
Antall liker
10.669
Torget vurderinger
10
Har hørt litt på OMA Mini. Uten å ta hensyn til prisen er det en høyttaler som spiller helt greit. Åpen og leken lyd. Noe grovkornet i toppen. Bassen henger ikke helt med hornet. Det er en enkel og rimelig konstruksjon så man kan vel ikke forvente all verden. :)
Enig.

For de som driver med DIY og har prøvd forskjellige dynamiske drivere og kompresjonsdrivere aktivt delt så erfarer man muligheter og begrensninger med forskjellige materialer og prinsipper.
 

Kristian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
447
Antall liker
280
Sted
Levanger
Torget vurderinger
32
uttalelsen om at sluket har som mål å rive ned det andre bygger, i stedet for å bygge opp noe selv, er såpass tilbakestående at det vil fremkalle latter hos de fleste som frekventerer dette forumet.
Jeg har stort sett bare sett Sluket forsøke å rive ned mine innlegg i å skulle hevde at det meste jeg står for er tull. Og jeg bygger veldig mye selv, om du ikke tror det får du ta deg en tur og se på mitt anlegg. Jeg har også deltatt med mange tråder med egne opplevelser av Hi-Fi utstyr, men får stort sett så øra flagrer av smålige likesinnede. Det kalles å rive ned, når det er viktigere å motbevise andres erfaringer enn å prøve produktene selv.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.373
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Gi meg noen eksempler da, Kristian, på at jeg "river" ned dine innlegg og hevder at det meste du står for er tull! Kom med eksempler - så skal jeg se om jeg urettmessig har sagt noe ufordelaktig som kanskje kan revideres og/eller beklages! Større er jeg ikke.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.900
Antall liker
3.227
uttalelsen om at sluket har som mål å rive ned det andre bygger, i stedet for å bygge opp noe selv, er såpass tilbakestående at det vil fremkalle latter hos de fleste som frekventerer dette forumet.
Jeg har stort sett bare sett Sluket forsøke å rive ned mine innlegg i å skulle hevde at det meste jeg står for er tull. Og jeg bygger veldig mye selv, om du ikke tror det får du ta deg en tur og se på mitt anlegg. Jeg har også deltatt med mange tråder med egne opplevelser av Hi-Fi utstyr, men får stort sett så øra flagrer av smålige likesinnede. Det kalles å rive ned, når det er viktigere å motbevise andres erfaringer enn å prøve produktene selv.
Link til en af dine tråde? Jeg har vist aldrig set en.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.373
Antall liker
102.332
Torget vurderinger
23
Gi meg noen eksempler da, Kristian, på at jeg "river" ned dine innlegg og hevder at det meste du står for er tull! Kom med eksempler - så skal jeg se om jeg urettmessig har sagt noe ufordelaktig som kanskje kan revideres og/eller beklages! Større er jeg ikke.

Venter fortsatt.....
 

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Er vel riktig det med at koniske horn har en annen, kanskje mer optimal spredning. Og trolig en delforklaring på at de har fått såpass utbredelse , og at de er enkle å bygge da .
En ting er vel at de også går lenger ned i frekvens enn andre horn på samme størrelse.
Men de er vel generelt mer ulineære og derfor mindre attraktive, til bassbruk kan de vel ha noen vesentlige fordeler.
Ulineariteten kan jo brukes aktivt komplimentert til rommet ( kun diy) og kombinert med spredningen kan dette være gunstig ?
Nå har det vel kommet varianter som består av kombinasjoner av konisk med andre start/ avslutninger .

Jeg støtter den med at OMA satser like mye på eierglede/ materialvalg. Har problemer med å se at det er så stor forskjell på jernkvaliteten i stativ/ sokkel at dette er noe å bruke store ressurser på. Tenker man kun audiofilt burde vel umagnetiske / resonansfrie materialer være førstevalg ?

Rettelser på innlegg er velkomne !
 
Topp Bunn