Side 6 av 10 FørsteFørste ... 45678 ... SisteSiste
Resultater 101 til 120 av 196
Abonnér på denne tråden
  1. #101
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,134
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra HCS Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra HCS Se Innlegg
    Kan hende jeg tar med den samme gjengen som var hos Peter. Siden vi da ble eksponert for så dårlig lyd regner jeg med at oppsettet ditt vil blåse oss i bakken.. Tar du utfordringen?
    Jeg tar gjerne imot besøk fra folk som spør pent, men det der låt mer som enslags trussel. Prøv igjen, så får vi se (og høre, ikke minst).
    Ingen trussel, snarere godlynt nyskjerrighet.. Og antagelig en brobygger. Ulik tilnærming gjør at det forhåpentligvis er noe å lære, for alle. Så igjen er spørsmålet rettet..
    Du har PM.

  2. #102
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,134
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra TAS Se Innlegg
    Audio note er en produsent, men hvem er alle disse andre tunge globale aktører fra innlegg #47...gi oss 5 kjente, klarer du det blir det påske egg...
    Ikke mine ord. Men de som generelt ender opp med vederstyggelig dårlige ytelser er gjerne "audiofile" småprodusenter uten kompetanse og ressurser til å drive reell produktutvikling, så de satser på å hausse opp greiene med positive vitnesbyrd fra "gullører" og generell nedrakking på målbare ytelser.

    Her har du for eksempel Schiit Audio DAC3:
    https://www.audiosciencereview.com/f...di-3-dac.4742/
    Navn:      Schiit Modi 3 DAC Jitter Measurement.jpg
Visninger: 283
Størrelse: 50.0 Kb

    A piece of Schiit, men bedre enn AN DAC 2.1 Signature (og fortsatt dårligere enn Chromecast).

    Eller italienske Lector Strumenti Audio, som greier kunststykket å være både dyrere ($3595) og dårligere enn Audio Note:
    https://www.stereophile.com/content/...D26TjZCfsjk.97
    Navn:      514LeDigfig13.jpg
Visninger: 283
Størrelse: 39.2 Kb

    However, the Digitube's truly dreadful measured performance in the digital domain, along with its disappointing showing in the analog domain, rule it out of contention, in my opinion.

  3. #103
    Hifi Freak The Gunner's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    6,471
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra tkr Se Innlegg
    En analogi, fordi jeg nå engang bor i et 102 år gammelt, skakt og skeivt hus:

    Hadde alt i tkr Towers vært i lodd og vater, hadde det vært lettere, IMO, å tilføye "kreative" vinkler i etterkant......

    Er ikke ute etter å krangle her, og innser at andre kan ha andre meninger.

    mvh
    Tror mye av kranglinga kommer av at noen påberoper seg å vite hva sk nøytralitet er, både for seg selv og ikke minst for andre. Heck, de er neppe enige med hverandre engang hva det er, disse menneskene. Ellers hadde de hatt identiske lyd i sine respektive anlegg, hele gjengen? Og når de blir bedt om å redegjør konkret hva pokker er denne nøytraliteten, så makter de ikke det. Eller i beste fall komme med hver sin forklaring/definisjon.

    Et skjevt hus er langt lettere å bli enige om
    Wilson Benesch The Circle/Nanotube One/The Carbon * Micromega Duo CD3.1 * Danish Audio Design DAC10/PSU10/CAP10 * Cary PH-302 * Red Wine Audio Isabella LFP-V Edition * Consonance Cyber 211 * Impulse Ta'us * 2x Ken Kreisel DXD-808 * Heed Audio Orbit 2 * Isotek MiniSub GII * Harmonic Technology ProSilwayII/Pro9+

    The Gunner's Dream

  4. #104
    Hifi Freak Voff's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Innlegg
    5,339
    Tagget i
    0 Innlegg
    Nøytralitet er Hi-Fi. Et begrep som inngår i navnet på dette forumet...

  5. #105
    Overivrig entusiast TAS's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Norge
    Innlegg
    733
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    3
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra TAS Se Innlegg
    Audio note er en produsent, men hvem er alle disse andre tunge globale aktører fra innlegg #47...gi oss 5 kjente, klarer du det blir det påske egg...
    Ikke mine ord. Men de som generelt ender opp med vederstyggelig dårlige ytelser er gjerne "audiofile" småprodusenter uten kompetanse og ressurser til å drive reell produktutvikling, så de satser på å hausse opp greiene med positive vitnesbyrd fra "gullører" og generell nedrakking på målbare ytelser.

    Her har du for eksempel Schiit Audio DAC3:
    https://www.audiosciencereview.com/f...di-3-dac.4742/


    A piece of Schiit, men bedre enn AN DAC 2.1 Signature (og fortsatt dårligere enn Chromecast).

    Eller italienske Lector Strumenti Audio, som greier kunststykket å være både dyrere ($3595) og dårligere enn Audio Note:
    https://www.stereophile.com/content/...D26TjZCfsjk.97


    However, the Digitube's truly dreadful measured performance in the digital domain, along with its disappointing showing in the analog domain, rule it out of contention, in my opinion.
    Fair nok det Asbjørn, blir dårlig med påskeegg enn så lenge. Ingen av de 2 eksemplene over representere tunge aktører med dyre dac produkter som låter dritt. Så da kan vi slå fast utsagnet til Snikers som usaklig utspill enkelt og greit.

    For øvrig, leser man seg litt opp på digital teknikk finner man 5 forskjellige tilnærminger å konstruere en dac på og da forstår man også bedre hvorfor enkelte produsenters/produkter lyd filosofi måler og låter som de gjør uten at det ene er mer riktig eller galt enn det andre, selv om det fins unntak som i alt annet.
    Pure Audio Project | Audio Research | Musical Fidelity | Analysis Plus - Klotz | Member of OAS |

    "Hearing is believing and measurements are useful tools, but don't let them hold you hostage."

  6. #106
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,624
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Ah, seff sitter det en DAC i CA. My bad. Men da er vel ditt svar til TS ganske grei, da? At hverken gedigne analogdel eller forseggjorte og påkostede PSU har noe betydning. Men kanskje det sitter SOTA av de nevnte komponentene i miniformat i CA?
    Strømforsyning, analogdel osv vil også være en del av disse målingene. At noe er stort er ikke synonymt med at det er bra. Hvor mye strøm tror du en DAC egentlig trenger? Og hvordan lager man en best mulig strømforsyning for å dekke nettopp dette behovet?

    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    SBT spilte bdre enn CA hos meg. Men det er dessverre etter mine ører, og de kan jeg jo ikke stole. Får finne målinger som backer det opp. Hvis målingene er i CAs favør, så ryker seff SBT ut døra. Man vil ha det beste, ikke sant?
    Uansett ligger det an til at min SBT gruser enhver AN DAC, og det er jo noe...
    Retorikken din holder vann, kun dersom anlegget ditt forøvrig er tilnærmet perfekt.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  7. #107
    Hifi Freak The Gunner's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    6,471
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Nei, mitt anlegg spiller nok ikke perfekt. Kjenner du noen som besitter et sådan anlegg (i et perfekt rom)?
    Wilson Benesch The Circle/Nanotube One/The Carbon * Micromega Duo CD3.1 * Danish Audio Design DAC10/PSU10/CAP10 * Cary PH-302 * Red Wine Audio Isabella LFP-V Edition * Consonance Cyber 211 * Impulse Ta'us * 2x Ken Kreisel DXD-808 * Heed Audio Orbit 2 * Isotek MiniSub GII * Harmonic Technology ProSilwayII/Pro9+

    The Gunner's Dream

  8. #108
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,624
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Nei, mitt anlegg spiller nok ikke perfekt. Kjenner du noen som besitter et sådan anlegg (i et perfekt rom)?
    Nei, ikke som jeg vet om.

    Hvordan kan du da vite at SBT er et bedre produkt enn CA?
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  9. #109
    Hifi Freak The Gunner's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    6,471
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Ah, seff sitter det en DAC i CA. My bad. Men da er vel ditt svar til TS ganske grei, da? At hverken gedigne analogdel eller forseggjorte og påkostede PSU har noe betydning. Men kanskje det sitter SOTA av de nevnte komponentene i miniformat i CA?
    Strømforsyning, analogdel osv vil også være en del av disse målingene. At noe er stort er ikke synonymt med at det er bra. Hvor mye strøm tror du en DAC egentlig trenger? Og hvordan lager man en best mulig strømforsyning for å dekke nettopp dette behovet?
    Størrelsen er ikke synonymt med at det er bra, nei.

    Og her har noen misforstått det hele ift en Cromecast Audio

    https://www.veridian-utopia.com/index.php/balanced-dac/
    Wilson Benesch The Circle/Nanotube One/The Carbon * Micromega Duo CD3.1 * Danish Audio Design DAC10/PSU10/CAP10 * Cary PH-302 * Red Wine Audio Isabella LFP-V Edition * Consonance Cyber 211 * Impulse Ta'us * 2x Ken Kreisel DXD-808 * Heed Audio Orbit 2 * Isotek MiniSub GII * Harmonic Technology ProSilwayII/Pro9+

    The Gunner's Dream

  10. #110
    Hifi Freak Distinctive's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    9,506
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    1
    Sitat Sitat fra Voff Se Innlegg
    Nøytralitet er Hi-Fi. Et begrep som inngår i navnet på dette forumet...
    Det kan diskuteres om høy naturtrohet er det samme som nøytralitet, sånn rent begrepsmessig.
    Noen 6’’ stativhøyttalere kan sikkert lyde nøytralt, men neppe gjengi AC/DC på fullt konsertvolum, noe som muligens ville gitt en mer naturtro gjengivelse.

  11. #111
    Hifi Freak The Gunner's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    6,471
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Nei, mitt anlegg spiller nok ikke perfekt. Kjenner du noen som besitter et sådan anlegg (i et perfekt rom)?
    Nei, ikke som jeg vet om.

    Hvordan kan du da vite at SBT er et bedre produkt enn CA?
    Jeg skrev det i innlegget, blant andre ting
    Siste redigert av The Gunner; 16.04.2019 kl. 01:28.
    Wilson Benesch The Circle/Nanotube One/The Carbon * Micromega Duo CD3.1 * Danish Audio Design DAC10/PSU10/CAP10 * Cary PH-302 * Red Wine Audio Isabella LFP-V Edition * Consonance Cyber 211 * Impulse Ta'us * 2x Ken Kreisel DXD-808 * Heed Audio Orbit 2 * Isotek MiniSub GII * Harmonic Technology ProSilwayII/Pro9+

    The Gunner's Dream

  12. #112
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    10,624
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Nei, mitt anlegg spiller nok ikke perfekt. Kjenner du noen som besitter et sådan anlegg (i et perfekt rom)?
    Nei, ikke som jeg vet om.

    Hvordan kan du da vite at SBT er et bedre produkt enn CA?
    Jeg skrev det i innlegget
    Helt ærlig så sliter jeg med å tolke om du er ironisk eller bare rett frem i en del av disse innleggene, så om jeg har bommet på det kan du bare se bort fra kommentarene mine.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  13. #113
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    2,852
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg

    "Bare" $4900,- for DAC 2.1, smått absurde $153,753 for Fifth Element. Jeg ville ikke hatt noen av dem i huset om jeg så fikk dem gratis.
    Bare så det er klart fra start, jeg er 100% enig i betraktningene omkring prisnivået for disse DAC'ene.

    Men de senere uker (og i skrivende stund) har jeg hatt en AN DAC 4.1X i huset, og bevare meg vel...! Dette spiller altså så intenst, nærværende, dynamisk, levende, klangfullt, brutalt... kort sagt, jeg har aldri hatt andre DAC'er i huset som gir meg en såpass subjektivt fantastisk musikkopplevelse. Fra alle stilarter, bare for å ha det klart. Og jeg har hatt mange DAC'er innom, også.
    Teknisk sett har du sikkert rett i dine utlegninger, men noe spennende er det her. Jeg verken har råd til eller kommer til å få råd til å kjøpe meg AN DAC igjen, men jeg synes akkurat det er litt leit, må jeg innrømme, her jeg sitter og nyter hvert sekund av det som strømmer mot meg. Hele anlegget måler feil og er alt for dyrt, men som det spiller musikk!
    (Anlegget er i skrivende stund: AN CDT4, DAC 4.1X, Spec M99, Ø høyttalere)

    Eeehh... ja så hva som er viktig med en DAC, er analogutgangen, bare for å konkludere!

    Mvh
    Håkon Rognlien

    EDIT / PS: Ganske interessant å lese hva den teknisk svært kyndige Martin Colloms skriver om Audio Note, for øvrig. Han har hørt top of the line, og målt på dem i tillegg. Alle hans ratinger finner du her: https://www.hificritic.com/digital-audio.html
    Ikke en av de digitale kildene han har på lista er i nærheten av å levere den lyden han får fra den "feilkonstruerte" AN-DAC'en.
    Siste redigert av Håkon_Rognlien; 16.04.2019 kl. 07:45.
    No-one was more black than Blackmore! But now he's just black as Night...

  14. #114
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,134
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Størrelsen er ikke synonymt med at det er bra, nei.

    Og her har noen misforstått det hele ift en Cromecast Audio

    https://www.veridian-utopia.com/index.php/balanced-dac/
    Definitivt ikke min greie, nei. Rognliens anmeldelse tyder også på at denne har ganske mye forvrengning, kanskje ikke spesielt flat frekvensgang heller, og passer best til typisk «audiofile» innspillinger av en solo cello eller enkel vokaltrio. https://rognlien.wordpress.com/2018/...ia-sirius-dac/

    Fint det, men jeg vil helst få gjengitt det som er på opptaket, uansett musikkform, uten at komponentene skal utøve redaksjonelle vurderinger. Dette er en helt annen tilnærming enn hva jeg holder på med.

    Jeg ville nok ikke vært interessert i produsentens elektrostathøyttalere heller. Vanskelig å få til en jevn spredningskarakteristikk i rommet med slike. Igjen en helt annen innfallsvinkel enn min.
    Siste redigert av Asbjørn; 16.04.2019 kl. 08:05.

  15. #115
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    2,852
    Tagget i
    3 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Størrelsen er ikke synonymt med at det er bra, nei.

    Og her har noen misforstått det hele ift en Cromecast Audio

    https://www.veridian-utopia.com/index.php/balanced-dac/
    Definitivt ikke min greie, nei. Rognliens anmeldelse tyder også på at denne har ganske mye forvrengning, kanskje ikke spesielt flat frekvensgang heller, og passer best til typisk «audiofile» innspillinger av en solo cello eller enkel vokaltrio. Jeg vil helst få gjengitt det som er på opptaket, uansett musikkform, uten at komponentene skal utøve redaksjonelle vurderinger. Dette er en helt annen tilnærming enn hva jeg holder på med.
    https://rognlien.wordpress.com/2018/...ia-sirius-dac/
    Veridian oppleves ikke som helt nøytral, nei. Og den er ikke i klasse med AN 4.1X, men så koster den heller ikke i nærheten så mye. Den er stor og kan benyttes som forforsterker, og representerer på mange måter mye for pengene. For min egen del ikke en DAC jeg ville kjøpe, men jeg har forståelse for at mange liker den.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    No-one was more black than Blackmore! But now he's just black as Night...

  16. #116
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    19,134
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Tror mye av kranglinga kommer av at noen påberoper seg å vite hva sk nøytralitet er, både for seg selv og ikke minst for andre. Heck, de er neppe enige med hverandre engang hva det er, disse menneskene. Ellers hadde de hatt identiske lyd i sine respektive anlegg, hele gjengen? Og når de blir bedt om å redegjør konkret hva pokker er denne nøytraliteten, så makter de ikke det. Eller i beste fall komme med hver sin forklaring/definisjon.
    Det er kanskje bedre å bruke begrepet transparent. Det er lett å definere: Komponenten tilfører ingen hørbar farging eller støy til lyden. Det som kommer ut er likt det som gikk inn, bare med den endringen komponenten er ment å gjøre. En DAC skal ta et digitalt signal inn og levere et analogt signal ut.

    Det er lett å teste også. Hvis man gjør både en A/D- og D/A-konvertering og det analoge signalet ut ikke kan skilles fra det opprinnelige analoge signalet er konverteringene transparente. Lett å teste ved lytting, mer krevende å bedømme fra målinger.

    Som regel vil det være mulig å måle forskjeller, f eks ulike forvrengningsspektra, på nivåer som ingen vil kunne høre. Forvrengningskomponenter lavere enn -100 dB fra signalet er formodentlig ikke hørbare, mens forvrengningskomponenter ved -80 dB eller deromkring formodentlig vil tilføre en eller annen form for «personlighet». Avvik i frekvensgang på mindre enn +/- 0,1 dB gjennom audiobåndet vil formodentlig ikke tilføre hørbar farging, med størst toleranse på ytterfløyene, mens avvik på 0,5 dB eller så kan gjøre noe med klangbalansen.

    Det er helt opplagt fra målingene at en Audio Note DAC farger lyden. Den har forvrengningskomponenter ved -50-60 dB, frekvensavvik på opptil 1,25 dB og skjev kanalbalanse med 0,25 dB. Det synes jeg ikke en DAC skal holde på med, så jeg mister interessen allerede der. Om den fargingen er subjektivt eufonisk eller ikke er en annen vurdering. Det kan se ut til at forvrengningen fra analogdelen er relativt snill, dominert av andreordens forvrengning som den er, mens responsen på jitter er et mer aggressivt stakitt av oddeordens forvrengning. Den ulineære utgangsimpedansen som varierer med frekvens mellom 900 og 15000 ohm vil også nærmest garantere at frekvensgangen vil avhenge av etterfølgende preamp og kan påvirkes av kablingen mellom.

    Dette er sikkert glimrende for noen som liker å sitte og finlytte etter «forskjeller» mellom diverse komponenter og kabler i jakten på den magiske «matchingen». Tingen vil «avsløre» forskjeller mellom det meste. Det er bare ikke min innfallsvinkel til hobbyen. Fordi min erfaring er at jeg får bedre og sikrere resultater ved å bruke mer forutsigbare komponenter som ikke tilfører unødvendig farging. Høyttalere og rom er allerede store nok kilder til slikt.
    Siste redigert av Asbjørn; 16.04.2019 kl. 09:02.

  17. #117
    Hifi Freak Fosse's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2003
    Innlegg
    8,860
    Tagget i
    3 Innlegg
    Jeg må takke for mange gode innspill. Asbjørn, jeg vet jeg spurte om det samme om igjen, og allerede hadde fått mange svar. Jeg ville bare sikre å ha fått så mange som mulig ulike innspill på det opprinnelige spørsmålet før tråden tok sin egen vending. Nå kan den leve fritt.

    Jeg har fått mange gode innspill og svar. Og jeg er av nok av de som står med en fot i hver leir. Jeg liker å forstå prinsippene for konstruksjonen, få innspill på hva som betyr mest. Det må måle godt, men til slutt skal det låte godt i mitt anlegg. Så ser jeg at det kan være ulikt om man kjører med og uten DSP.

    Så vil tiden vise hva jeg ender opp med.
    Studer A80RC | Bergmann Galder og Odin | Kuzma 4point | SME V-D | Schick | Vdh Colibri XCP | DV XV-1s | Jan Allaerts MC2 Finish Gold | Garrard 301 med CTC power | EMT 997 | DV507MKII | EMT TSD15 og TMD25 | SPU Classic E | Music First | DV SUP-200 | Fidelity Research XF-1 | Gryphon Head | Allnic H-1500IIPlus | Accuphase C-27 | Eximus CD5 | DIY pre | Joule Electra VZN-160 | Harbeth 40.2 |
    Bel Canto Dac 1.5 | Ars-Sonum Filarmonia SE | Tannoy Sandringham

  18. #118
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    2,852
    Tagget i
    3 Innlegg
    @Asbjørn,
    Om vi holder lytte etter forskjeller i tilknyttede komponenter unna, hva med å lytte etter forskjeller i klangbilder i forskjellige opptak i stedet? De DAC'ene som måler absolutt mest korrekt har av en eller annen årsak ikke samme evne til å (gjen)skape rom og atmosfære fra det originale opptaket, som den nevnte Audio Note DAC'en, kontrastene mellom forskjellige innspillinger er større med en AN DAC, enn med så å si hvilken som helst annen DAC jeg har vært borti. Akkurat det finner jeg interessant, det er selvsagt mulig det er en ren tolkning av virkeligheten, i stedet for en gjengivelse av den, men om det er tilfellet, så har i sannhet AN endelig løst alkymigåten.

    Jeg finner det direkte fascinerende at et hifi-anlegg har en så stor evne til å vise fram en hver innspillings særegenheter, klanger og dynamisk uttrykk, tilsynelatende uten å verken fjerne eller legge til noe. Da får det være så feil det vil, men for meg er det uansett en måte å komme nærmere musikerne på. Glem ikke at mitt slogan er: "Livet er for kort for kjedelig hifi".

    Klippet fra Martin Colloms artikkel i HiFi Critic:
    Certainly this Audio Note system possessed remarkable
    transparency and low level resolution, bringing a rich
    deep texture to the timbre of familiar midrange sounds.
    While it was very capable on rock and involving with
    jazz, classical program let the musical performances rule,
    with grand perspectives and fine recovery of the hall
    acoustic. Not only were dynamics lively and ear-catching,
    but I sometimes heard information revealed which I
    had not heard before from the silver disc, yet knew was
    present in the vinyl equivalent.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    No-one was more black than Blackmore! But now he's just black as Night...

  19. #119
    Æresmedlem HCS's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Innlegg
    19,150
    Tagget i
    12 Innlegg
    Sitat Sitat fra Asbjørn Se Innlegg
    Sitat Sitat fra The Gunner Se Innlegg
    Tror mye av kranglinga kommer av at noen påberoper seg å vite hva sk nøytralitet er, både for seg selv og ikke minst for andre. Heck, de er neppe enige med hverandre engang hva det er, disse menneskene. Ellers hadde de hatt identiske lyd i sine respektive anlegg, hele gjengen? Og når de blir bedt om å redegjør konkret hva pokker er denne nøytraliteten, så makter de ikke det. Eller i beste fall komme med hver sin forklaring/definisjon.
    Det er kanskje bedre å bruke begrepet transparent. Det er lett å definere: Komponenten tilfører ingen hørbar farging eller støy til lyden. Det som kommer ut er likt det som gikk inn, bare med den endringen komponenten er ment å gjøre. En DAC skal ta et digitalt signal inn og levere et analogt signal ut.

    Det er lett å teste også. Hvis man gjør både en A/D- og D/A-konvertering og det analoge signalet ut ikke kan skilles fra det opprinnelige analoge signalet er konverteringene transparente. Lett å teste ved lytting, mer krevende å bedømme fra målinger.

    Som regel vil det være mulig å måle forskjeller, f eks ulike forvrengningsspektra, på nivåer som ingen vil kunne høre. Forvrengningskomponenter lavere enn -100 dB fra signalet er formodentlig ikke hørbare, mens forvrengningskomponenter ved -80 dB eller deromkring formodentlig vil tilføre en eller annen form for «personlighet». Avvik i frekvensgang på mindre enn +/- 0,1 dB gjennom audiobåndet vil formodentlig ikke tilføre hørbar farging, med størst toleranse på ytterfløyene, mens avvik på 0,5 dB eller så kan gjøre noe med klangbalansen.

    Det er helt opplagt fra målingene at en Audio Note DAC farger lyden. Den har forvrengningskomponenter ved -50-60 dB, frekvensavvik på opptil 1,25 dB og skjev kanalbalanse med 0,25 dB. Det synes jeg ikke en DAC skal holde på med, så jeg mister interessen allerede der. Om den fargingen er subjektivt eufonisk eller ikke er en annen vurdering. Det kan se ut til at forvrengningen fra analogdelen er relativt snill, dominert av andreordens forvrengning som den er, mens responsen på jitter er et mer aggressivt stakitt av oddeordens forvrengning. Den ulineære utgangsimpedansen som varierer med frekvens mellom 900 og 15000 ohm vil også nærmest garantere at frekvensgangen vil avhenge av etterfølgende preamp og kan påvirkes av kablingen mellom.

    Dette er sikkert glimrende for noen som liker å sitte og finlytte etter «forskjeller» mellom diverse komponenter og kabler i jakten på den magiske «matchingen». Tingen vil «avsløre» forskjeller mellom det meste. Det er bare ikke min innfallsvinkel til hobbyen. Fordi min erfaring er at jeg får bedre og sikrere resultater ved å bruke mer forutsigbare komponenter som ikke tilfører unødvendig farging. Høyttalere og rom er allerede store nok kilder til slikt.
    Et lite hint er kanskje at det og finnes flere modeller av AudioNote dac. Skal en komme med påstander så bør en holde seg til det en vet å ikke dra hele merkenavnet med seg med en gang.. . Og det du skriver er jo bare en annen tilnærming, som ikke er noe bedre/dårligere enn de som faktisk bruker ørene for å finne ut hva de liker, ikke støtter seg på specs fordi de ser at specs er "bra"..Bare for å nevne det, dårligste dac jeg har hatt var Bryston BDA2. I sammenligning med Jan R sin skranglete Audinote ( ! ) dac 1.1 lurte flere av oss som hørte på om Bryston var feilkonstruert. Vil alltid fasit alltid være til fordel for "forutsigbare" komponenter når en lytter til de ? Nei, ikke så lenge de utgjør en del av kjeden..Og her kommer denne "matchingen" som det gjøres vitser rundt. Uansett, vi må tørre ha ulike måter å kose oss med hobbyen på. Noen er merkegutter som kun digger egen merker, andre bygger PA anlegg og koser seg med det, andre konstruerer fra bunn høyttalere, forsterkere osv. Det er rom for alle.
    “Music expresses that which cannot be put into words and that which cannot remain silent”

  20. #120
    Hifi Freak The Gunner's Avatar
    Ble medlem
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    6,471
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra Håkon_Rognlien Se Innlegg
    @Asbjørn,
    Om vi holder lytte etter forskjeller i tilknyttede komponenter unna, hva med å lytte etter forskjeller i klangbilder i forskjellige opptak i stedet? De DAC'ene som måler absolutt mest korrekt har av en eller annen årsak ikke samme evne til å (gjen)skape rom og atmosfære fra det originale opptaket, som den nevnte Audio Note DAC'en, kontrastene mellom forskjellige innspillinger er større med en AN DAC, enn med så å si hvilken som helst annen DAC jeg har vært borti. Akkurat det finner jeg interessant, det er selvsagt mulig det er en ren tolkning av virkeligheten, i stedet for en gjengivelse av den, men om det er tilfellet, så har i sannhet AN endelig løst alkymigåten.

    Jeg finner det direkte fascinerende at et hifi-anlegg har en så stor evne til å vise fram en hver innspillings særegenheter, klanger og dynamisk uttrykk, tilsynelatende uten å verken fjerne eller legge til noe. Da får det være så feil det vil, men for meg er det uansett en måte å komme nærmere musikerne på. Glem ikke at mitt slogan er: "Livet er for kort for kjedelig hifi".

    Klippet fra Martin Colloms artikkel i HiFi Critic:
    Certainly this Audio Note system possessed remarkable
    transparency and low level resolution, bringing a rich
    deep texture to the timbre of familiar midrange sounds.
    While it was very capable on rock and involving with
    jazz, classical program let the musical performances rule,
    with grand perspectives and fine recovery of the hall
    acoustic. Not only were dynamics lively and ear-catching,
    but I sometimes heard information revealed which I
    had not heard before from the silver disc, yet knew was
    present in the vinyl equivalent.
    Mvh
    Håkon Rognlien
    Du hører på musikk, Håkon R. Der ligger forklaringen.
    Wilson Benesch The Circle/Nanotube One/The Carbon * Micromega Duo CD3.1 * Danish Audio Design DAC10/PSU10/CAP10 * Cary PH-302 * Red Wine Audio Isabella LFP-V Edition * Consonance Cyber 211 * Impulse Ta'us * 2x Ken Kreisel DXD-808 * Heed Audio Orbit 2 * Isotek MiniSub GII * Harmonic Technology ProSilwayII/Pro9+

    The Gunner's Dream

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 45678 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed