Høyttalere Studio høyttalere vs "eliten"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    Hei. Dere har alle helt sikkert en lyd preferanse . Hvorfor har det seg slik at noen liker lyden varm og andre kald ? Det ideelle bør vel være å få lyden slik det blir gjengitt i studio. Derfor undres jeg hvorfor ikke flere her inne sikter seg inn på studio monitorer. Hvis dere virkelig vil høre det slik det er ment å høres ut så gå for en studio monitor .

    dere kan jo se denne videoen så forstår dere kanskje litt hvorfor markedet er som det er. Han i videoen har ikke snøring og har tydeligvis aldri selv spilt et instrument . Hvis man ønsker å høre platen slik den er produsert , bør man vel gå for en studio monitor !

     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Er det galt å få lyden gjengitt slik den er på en konsert med god lyd?

    Studiomonitorer er vel strengt tatt ikke slik det egentlig menes at det skal høres? Er vel ikke uvanlig å ha et hifianlegg i studio for å lytte til og i tillegg? Leste om en popstjerne som lyttet til mixene hennes på ipod med ipod ørepropper før hun godkjente dem.

    For meg er i allefall studiohøytelere dørgende kjedelige å høre på(i allefall de jeg har hørt), ikke ulikt veldig veldig mange hifi høyttalere, de har verken nervene eller PRATen som visse hifioppsett har som jeg er seksuelt tiltrukket av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er ikke bare studiomonitorer som brukes i studio. Her fra Abbey Road...

     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det brukes så mye i studioene, fra mange merker.
    Også "hifi" merker som Focal, B&W osv.

    Når det gjelder lyd i stua, er vi alle forskjellige og har ulike ønsker. Heldigvis.



    Vil tro noe som ofte går igjen blant oss, er ønskelig:

    - Ikke kald lyd-Mer "varm" ekte lyd fra instrumentene.
    Selv f.eks en trompet har mye varme i tonene og dette vil vi ha med.

    -Musikalsk - skal få "fot", Det hjelper lite med kvalitet, hvis vi blir lei en kjedelig lyd over tid.

    -Kvalitet.
     

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Enten er han en tulling som trur han har greie på ting, eller så vil det komme noen veldig fine "audiophile" utgivelser derifra. Tror i utgangspunktet han har greie ører men det å skylde på opptaket kan være å dra det for langt. En Shure SM57 låter allerede komprimert men kan, hvis behandles rett, låte ok. Uten å vite hvilken master han har hørt i bilen vil jeg uansett anta at denne er mastret i god Loudness War stil, som ødelegger all musikk og derav at gitarsolo ikke får nok pusterom. Alt er superkomprimert for tiden dessverre. Det at popstjerner lytter i iPod ørepropper før de godkjenner er jo ett tydelig tegn på at musikken ikke er mastret for å spilles på anlegg som koster mer enn 10.000,-

    Har selv begynt å gjøre noe med at alt som gis ut er alt for komprimert, men jobber foreløpig bare i det små. Tar litt tid å bli skikkelig flink også men her er en liveinnspilling som er mastret for noe mer dynamikk.. Den er akkurat innafor grensene for replaygain i Spotify/Tidal/Youtube så særlig mer dynamikk får man ikke i streaming uten at det blir lavere enn alt annet: https://youtu.be/wVxTd7a8CRk

    Studiomonitorer vs HiFi er veldig smak og behag. Kjøpte noen brukte Dynaudio BM5A og det er ikke godt å høre på. Bruker de kun for å sjekke enkelte ting i miks og ellers som bakhøyttalere i hjemmekinoen. Og for å understreke; Jeg hører ikke på musikk i surround :-D Men på en annen side hadde jeg hatt 70.000,- i budsjett på forsterker/høyttalere hadde jeg fortsatt bare brukt 30.000,- på ett par Neumann Aktive Klasse AB studiomonitorer. Tror i utgangspunktet man kommer "lengre" i kvalitet pr kr i proffmarkedet men ønsker man å farge lyden på noen måte er det kun HiFi som gjelder.

    Ett større problem slik jeg ser det er at flere mastering studioer sitter på vanlige lydkort og ikke skikkelige DA konvertere. Min oppfattelse er at lydkort ofte er mer tilgivende på kompresjon og langt fra så presise/detaljerte som skikkelige DA konvertere.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    Er det galt å få lyden gjengitt slik den er på en konsert med god lyd?

    Studiomonitorer er vel strengt tatt ikke slik det egentlig menes at det skal høres? Er vel ikke uvanlig å ha et hifianlegg i studio for å lytte til og i tillegg? Leste om en popstjerne som lyttet til mixene hennes på ipod med ipod ørepropper før hun godkjente dem.

    For meg er i allefall studiohøytelere dørgende kjedelige å høre på(i allefall de jeg har hørt), ikke ulikt veldig veldig mange hifi høyttalere, de har verken nervene eller PRATen som visse hifioppsett har som jeg er seksuelt tiltrukket av.
    De artistene som godkjenner låtene sine via ørepropper er vel strengt tatt ikke artister . De gjør det kun for penger. Hele poenget med en studiomonitor er jo å høre mikroskopiske detaljer og de er nøyaktige . Hvis man ønsker å høre innspillingen slik den er ment å høres ut så er jo studiomonitor et naturlig valg . Flere kjente artister som rolling stones , beck osv bruker studio monitorer i sine private oppsett .

    Hvilken type studiomonitor har du lyttet til ? Pmc har blant annet flere gode studio monitorer.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    Enten er han en tulling som trur han har greie på ting, eller så vil det komme noen veldig fine "audiophile" utgivelser derifra. Tror i utgangspunktet han har greie ører men det å skylde på opptaket kan være å dra det for langt. En Shure SM57 låter allerede komprimert men kan, hvis behandles rett, låte ok. Uten å vite hvilken master han har hørt i bilen vil jeg uansett anta at denne er mastret i god Loudness War stil, som ødelegger all musikk og derav at gitarsolo ikke får nok pusterom. Alt er superkomprimert for tiden dessverre. Det at popstjerner lytter i iPod ørepropper før de godkjenner er jo ett tydelig tegn på at musikken ikke er mastret for å spilles på anlegg som koster mer enn 10.000,-

    Har selv begynt å gjøre noe med at alt som gis ut er alt for komprimert, men jobber foreløpig bare i det små. Tar litt tid å bli skikkelig flink også men her er en liveinnspilling som er mastret for noe mer dynamikk.. Den er akkurat innafor grensene for replaygain i Spotify/Tidal/Youtube så særlig mer dynamikk får man ikke i streaming uten at det blir lavere enn alt annet: https://youtu.be/wVxTd7a8CRk

    Studiomonitorer vs HiFi er veldig smak og behag. Kjøpte noen brukte Dynaudio BM5A og det er ikke godt å høre på. Bruker de kun for å sjekke enkelte ting i miks og ellers som bakhøyttalere i hjemmekinoen. Og for å understreke; Jeg hører ikke på musikk i surround :-D Men på en annen side hadde jeg hatt 70.000,- i budsjett på forsterker/høyttalere hadde jeg fortsatt bare brukt 30.000,- på ett par Neumann Aktive Klasse AB studiomonitorer. Tror i utgangspunktet man kommer "lengre" i kvalitet pr kr i proffmarkedet men ønsker man å farge lyden på noen måte er det kun HiFi som gjelder.

    Ett større problem slik jeg ser det er at flere mastering studioer sitter på vanlige lydkort og ikke skikkelige DA konvertere. Min oppfattelse er at lydkort ofte er mer tilgivende på kompresjon og langt fra så presise/detaljerte som skikkelige DA konvertere.
    Dyktig artist Deilig stemme. Hvem er damen som synger ? Godt jobbet med denne videoen også ! :D
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Er det galt å få lyden gjengitt slik den er på en konsert med god lyd?

    Studiomonitorer er vel strengt tatt ikke slik det egentlig menes at det skal høres? Er vel ikke uvanlig å ha et hifianlegg i studio for å lytte til og i tillegg? Leste om en popstjerne som lyttet til mixene hennes på ipod med ipod ørepropper før hun godkjente dem.

    For meg er i allefall studiohøytelere dørgende kjedelige å høre på(i allefall de jeg har hørt), ikke ulikt veldig veldig mange hifi høyttalere, de har verken nervene eller PRATen som visse hifioppsett har som jeg er seksuelt tiltrukket av.
    Da burde du lytte til Kii Three. De er absolutt ikke kjedelige i lyden og i tilegg så får de frem et hav av detaljer og kan spille i en normal stue uten store akustikke tiltak for at det skal låte bra. De fleste studio høyttalere er vel aktive med dsp så vi må nok opp i helt andre prisklasser og tiltak for å matche den lyden passitvt. Ja har gått fra horn/rør etc så er vant til "farget" lyd.
    Men jeg synes det er intresant at folk vil ha samme lyden nærmest mulig innspillingen, konsert lyd kan være så mangt og det låter ofte dårlig hvis man ihvertfall tenker utenom klassisk musikk...
     

    aheibo

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    03.03.2009
    Innlegg
    83
    Antall liker
    21
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Har selv begynt å gjøre noe med at alt som gis ut er alt for komprimert, men jobber foreløpig bare i det små. Tar litt tid å bli skikkelig flink også men her er en liveinnspilling som er mastret for noe mer dynamikk.. Den er akkurat innafor grensene for replaygain i Spotify/Tidal/Youtube så særlig mer dynamikk får man ikke i streaming uten at det blir lavere enn alt annet: https://youtu.be/wVxTd7a8CRk
    Dyktig artist Deilig stemme. Hvem er damen som synger ? Godt jobbet med denne videoen også ! :D
    Sofye. Sjeldent akustisk fra henne. Det andre fra henne er mer i synthpop verdenen. Ligger på Tidal etc. Dette er eneste sangen henne jeg har hatt noe med å gjøre.. Videoen er one-take innspilling av lyd og en-kamera produksjon. De spilte låten uten klikk (til kamera crewet sin store fortvilelse) x antall ganger med forskjellige kamera posisjoner hver gang..
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    For min del bør studiomonitorer (om man vil) ha minst 2 kvaliteter, farge lyden minst mulig og være detaljert og presis. Den skal vise deg hvordan opptaket ble, så nøyaktig som mulig, og avsløre om det er noen problemer med det eventuelt slik at det kan fikses. Det er ganske vanlig å ha flere lyttealternativer i studio, til og med flere varianter av monitorer. Typisk sitter man veldig nære høyttalerne og man spiller ikke høyt, kanskje mellom 80-85 db er normalt. Det viktigste er likevel at man kjenner rommet og høyttalerne, slik at man vet hvordan de "oversetter" lyden til forbrukerstereo i alle varianter og kan ta høyde for det ved opptak, miks og eventuell mastering. Masteringstudioer pleier gjerne å ha oppsett mye mer tilnærmet vanlig stereo (eller surround), siden det er den jobben de gjør, tilpasser stereosporet til "forbrukerlyd", kontra studiomonitorer som viser lydtekniker nøyaktig hvordan enkeltspor under opptak, eller en miks av mange enkeltspor under miks låter ned til minste detalj. Foretrekker "vanlige" høyttalere med en litt mer avslappet og bassrik lyd til å høre på musikk og studiomonitorer til verifisering og korrigering av opptak og miks i studio selv om man ikke er proff (men likevel har fusket litt i faget noen år).
    Når det er sagt, kan noen vanlige høytalere være fine til monitorer og omvendt, studiomonitorer er vel bare høyttalere de og, men blir brukt mer som et verktøy for lydteknikeren.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.218
    Sted
    Oslo
    tror nok at sjefen for PS audio har mer kunnskaper en de fleste av oss her på HS;) muligens ikke musiker men har peil på det han lager
    Det har nok ingeniørene bak produktene ja. Hatt Ps audio tidligere og det er kjempe gode produkter , men er overhodet ikke enig med det han sier ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har ingen erfaring med studiomonitorer (kanskje bortsett fra passive AE-1 som jeg digger), men det som trigger med konseptet er "set & forget"-prinsippet (gjelder da de aktive variantene). Ikke noe fuss og kluss med matching. Stikk en XLR-plugg inn i høyttaleren, og thats it. Er selvsagt veldig greit at man liker det man hører da...:rolleyes:
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Har hørt på en del studiomonitorer. De låter like forskjellig som passive hifi-høyttalere. Jeg finner hele denne generaliseringen rundt studiomonitorer ganske underlig.
    Om dere stikker innom feks Evenstad musikk i Grimstad så har de masse monitorer utstilt i en hylleløsning med valgfri svitsj "on the fly". Meget lærerikt.

    Det er med monitorer som med hifi-høyttalere. Man må lytte på dem før kjøp. Naturligvis kan en slik høyttaler brukes til musikk i hjemmet.
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    497
    Sammenligning mellom Yamaha og KRK

     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Er det galt å få lyden gjengitt slik den er på en konsert med god lyd?

    Studiomonitorer er vel strengt tatt ikke slik det egentlig menes at det skal høres? Er vel ikke uvanlig å ha et hifianlegg i studio for å lytte til og i tillegg? Leste om en popstjerne som lyttet til mixene hennes på ipod med ipod ørepropper før hun godkjente dem.

    For meg er i allefall studiohøytelere dørgende kjedelige å høre på(i allefall de jeg har hørt), ikke ulikt veldig veldig mange hifi høyttalere, de har verken nervene eller PRATen som visse hifioppsett har som jeg er seksuelt tiltrukket av.
    Hvordan kan en høyttaler spille mer i utakt, med feil hastighet og eller være mer urytmiske enn andre?
    Og hvorfor er i såfall studioutstyret dårligere på dette?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I så fall bør man vurdere skikkelige studiomonitorer.
    med jbl basser.jpg


    Og skal det låte mer likt som det gjorde i studioet/mastringsrommet, så må man i tillegg gjøre betydelige akustiske tiltak. Dette har langt større betydning på korrekthet enn høyttalerne.
    scalephoto.jpg
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    I så fall bør man vurdere skikkelige studiomonitorer.
    Vis vedlegget 518831

    Og skal det låte mer likt som det gjorde i studioet/mastringsrommet, så må man i tillegg gjøre betydelige akustiske tiltak. Dette har langt større betydning på korrekthet enn høyttalerne.
    Vis vedlegget 518833
    Nå har man jo systemer som Kii Three da som spiller fantastisk i vanlige stuer. De som lukker øynene tror de sitter i et topp akustikk dempet rom
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå har man jo systemer som Kii Three da som spiller fantastisk i vanlige stuer. De som lukker øynene tror de sitter i et topp akustikk dempet rom
    Det blir en vel helst en subjektiv mening og slikt avhenger av referanser. Det er fortsatt stort rombidrag fra en høyttaler med kardioide spredning. Og uavhengig av spredningsgrad, så får man lyden i retur i de fleste rom fra bakveggen. Slikt har man ikke i et behandlet studio og forskjellen på det alene blir stor. Dessuten måler ikke den type høyttaler godt vertikalt noe som tiltak vil minimere.

    Det er fortsatt langt opp til et akustisk godt behandlet rom selv med høyttalere med 90° horisontal spredning (Kii har 120°), noe som forøvrig ikke bør bare bestå av demping. Kun demping gir fort et litt dødt rom.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Kontra passive systemer er du langt på vei og omtaler tyder på at disse låter veldig likt i selv ganske så ulike rom
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alle høyttalere med kontrollert spredning over et større frekvensområde har den egenskapen. Men rombidraget er fortsatt stort i forhold til en korrekt gjengivelse som man etterstreber i de fleste studioer. Så dersom man skal ha lyd som ligner på det, så kommer man ikke utenom betydelige akustiske tiltak.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Noen studiomonitorer låter helt aldeles jævelig, men det er jo disse de fleste miksegutta bruker når de holder på (jeg har selv sett det, vært i studio flere ganger, også i USA).

    Dette med B&W 800-høyttalere stående i div. studioer, bare "reklame-pynt" (les; utlånt kostnadsfritt fra produsenten), det mikses ikke musikk på disse.

    Ellers; NRK TV gir meg ofte noen av de beste (men dog begrensede) musikkopplevelsene, ved at de ofte kjører live musikk som en plateprodusent ikke har rukket å komprimere i halvt i hjel. Hør eksempelvis på Secret Garden jubileumskonsert fra Kilden konsethus i Kristiansand, den ligger i arkivet til NRK.

    Kjører selv aktive studiemonitorer for tiden - australske Event Opal fra mikrofonprodusenten Röde - svært så bra!
    Men som Orso er inne på, dette er alle høyttalere beregnet på bruk i lydbehandlede studio rom som er STOR forskjell.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå har man jo systemer som Kii Three da som spiller fantastisk i vanlige stuer. De som lukker øynene tror de sitter i et topp akustikk dempet rom
    Vel, det handler nok isåfall like mye om erfaring/referanser som kvaliteten på Kii. Det er stor forskjell på å høre Kii i et bra rom og på badet, for å si det slik.
    Min stue kan sikkert sammenlignes med et gjennomsnittlig helfliset bad, så legger ved målinger av Kii i en slik setting;

    kii waterfall.jpg

    kiihihi.jpg


    Bare for å illustrere hvor viktig rommets akustikk er for lydkvalitet kan jeg legge ved en måling som viser med sofa inntil bakvegg kontra 1 meter lengre frem. Man kan glemme å få tilsvarende effekt ved bytting av noe som helst annet i en lydkjede;

    vegg vs 1 m frem.jpg


    Min vurdering er at det finnes ikke særlig bedre egnede vanlige høyttalere i et vanskelig rom enn Kii Three, men vil man få ut hele potensialet i høyttalere så kommer man ikke utenom akustiske tiltak - uavhengig av høyttalerens egenskaper.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hei er enig i at alle systemer låter best i et rom for formålet men tror de fleste passive systemer skal slite mot Kii i en normal stue uten masse akustikke tiltak, er vel det som også har gitt flere skribenter bakoversveis etter testing i eget rom
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Den biten er grei, har målinger som støtter oppunder det også ;)
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Har selv begynt å gjøre noe med at alt som gis ut er alt for komprimert, men jobber foreløpig bare i det små. Tar litt tid å bli skikkelig flink også men her er en liveinnspilling som er mastret for noe mer dynamikk.. Den er akkurat innafor grensene for replaygain i Spotify/Tidal/Youtube så særlig mer dynamikk får man ikke i streaming uten at det blir lavere enn alt annet: https://youtu.be/wVxTd7a8CRk
    Dyktig artist Deilig stemme. Hvem er damen som synger ? Godt jobbet med denne videoen også ! :D
    Sofye. Sjeldent akustisk fra henne. Det andre fra henne er mer i synthpop verdenen. Ligger på Tidal etc. Dette er eneste sangen henne jeg har hatt noe med å gjøre.. Videoen er one-take innspilling av lyd og en-kamera produksjon. De spilte låten uten klikk (til kamera crewet sin store fortvilelse) x antall ganger med forskjellige kamera posisjoner hver gang..
    Ikke for å kverulere (jo da! ;)) så er det vel bare vokalen som er akustisk? Men skjønner hva mener. Korg SV-1 låter fint, og synthbassen låter ganske organisk.

    Paul McGowan snakker som han har vett til som vanlig. Ut fra videoene hans er guru-statusen høyst tvilsom. Han har sikkert ansvar for forretningsstrategi osv, men håper han har ansatt noen dyktig ingeniører til å ta seg av det tekniske.

    Jeg har hatt studiomonitorer på stua i flere år etter at jeg måtte nedskalere pga familiesituasjonen. Kompakt, aktiv deling, bra lyd pr krone. Ser overhodet ikke problemet. De som driver med seriøs hifi tuner jo anlegget etter egne preferanser uansett, enten med dsp, delefilterkomponenter, eller annet, så da spiller det jo ingen rolle om høyttalerne er laget med hifi eller studio i mente. Jeg synes denne polariseringen er sterkt overdrevet.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vis vedlegget 518873
    Fornøyd med studiomonitorene mine jeg
    Ja, dei der er kjekke.
    "Monitor" er eit relativt tynnslitt omgrep. Så det er like stor variasjon mellom desse som mellom høgtalarar generelt. Men gløym no ikkje å ta med verknadane av rommet.
     

    alfao

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.10.2007
    Innlegg
    418
    Antall liker
    112
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    4
    Rommet har jo mye å si uansett høytaler. Opplever selv at studio høyttalere er lettere å få til i ubehandlet rom enn en ‘ hifi ‘ høytaler. Har vel med at de er tunet flatere enn tradisjonelle hifi høyttalere. Er på mitt andre par i heimen nå. Aldri hatt bedre lyd for så lite penger.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Paul McGowan snakker som han har vett til som vanlig.

    De som driver med seriøs hifi tuner jo anlegget etter egne preferanser uansett, enten med dsp, delefilterkomponenter, eller annet, så da spiller det jo ingen rolle om høyttalerne er laget med hifi eller studio i mente. Jeg synes denne polariseringen er sterkt overdrevet.
    Paul McGowan sier det motsatte av hva jeg ville ha sagt på generelt basis, selv om det selvsagt varierer. Han hevder studiofolket som regel bruker monitorer for å høre etter visse spesifikke områder og som ikke er nøytrale. Videre sier han det er det motsatte med audiofile: De vil ha korrekt gjengivelse og høre best mulig hva som ligger på opptaket.

    Det er riktig at en god del i studioverden lytter i tillegg til en ukorrekt høyttaler som f.eks Yamaha NS-10M (heving i 1-2 KHz området), men min inntrykk er at man i stor grad bruker mer nøytrale monitorer til det meste av miksen/masteringen. Nå kan det diskuteres hvor nøytrale høyttalerne er, men de etterstreber i alle fall slike høyttalere. Og er ikke mange audiofile i større grad på jakt etter forvrengning og hva som låter bra fremfor high fidelity? Ellers hadde vel f.eks rørforsterker dødt ut for lenge siden.

    Den største fordelen med studiomonitorer slik jeg ser det er at de er aktive og er løpetidskorrigert. Videre er de som oftest toveis, noe som minimerer fase problemer. Passive 3-veis og 4-veis høyttalere låter i mine ører sjeldent sammenhengende.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt Tannoy studiomonitorer siste 25 årene og det er sjelden jeg hører noe bedre. Vanskelig å bytte ut noe slikt... :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn