Hi-Fi forretninger smart strategi for salg av hi-fi ?

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Ingen dum strategi det der. Stikke innom for en lytt, bestemme seg for hva man vil ha, og så klikke inn bestillingen på nett. Det må iallfall bli ganske kostnadsbesparende for kjeden.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg tror det er helt riktig og tvingende nødvendig for å overleve.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Under all markedssnakket, er det ikke tett på det store deler av bransjen allerede gjør? I den dyre enden i hvert fall? Legger lagerhold over på distributører og produsenter?

Platespiller, arm og pickup måtte bestilles da jeg kjøpte. Drøyt for en liten eller mellomstor detaljist å sitte med sånne ting på lager til en hver tid. Den største forskjellen for mitt vedkommende var vel at jeg måtte hente varene i butikken. Men det skulle være en rett fram affære å legge om til levering hjemme hos kunden.
 
C

cruiser

Gjest
Dette gjelder nok for endel av disse promperomsbedriftene som drives på mer eller mindre hobbybasis, selvom de ikke har strømlinjeformet hverken nettsidene eller logistikken i den grad det prates om her.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Tipper at dei på sikt reduserer antal ansatte i butikkane (kanskje så lang som mogleg med naturleg avgang) og truleg også reduserer antal butikkar, investerer betydeleg meir i gjera nettbutikken god og det som vert nemnt i artikkelen angåande distribusjon.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Platespiller, arm og pickup måtte bestilles da jeg kjøpte. Drøyt for en liten eller mellomstor detaljist å sitte med sånne ting på lager til en hver tid.
For ein liten/mellomstor detaljist kan det nok vera utfordrande å gjera tilsvarande forandring som det Hi-Fi Klubben nå gjer. Ein liten butikk har utfordringen som du nemner: Dyrt å ha det på lager. Samtidig er det for små detaljistar nok også dyrt (relativt til omsetningen) å etablera god nettbutikk. Så viss ny kjøp/distribusjonsstruktur vert ein suksess, så er det nok dei største detaljistane som drar mest fordel av det. Jamfør sportsbransjen. Kanskje det også vert meir direktesalg i frå produsentane (som er noko som skjer i sportsbransjen).
Nå er det sagt, så er større omleggingar som den Hi-Fi Klubben skal gjennomføra heller ikkje utan økonomisk risiko.
 

ugn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2005
Innlegg
244
Antall liker
119
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da ligger det vel i kortene at de også bare kommer til å selge produkter de har agentur/monopol på?
Litt sært å stikke innom og teste philips tv, for så å sjekke prisjakt at elkjøp er billigst og handle den der.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Gjelder nok alt som foregår i de tusen promperom, ja. Men er det nødvendigvis promperom om man ikke lagerfører Feickert sine tre spillermodeller i de sikkert ti finishvariantene de kan levere for hver av dem? At det mangler en strømlinjeformet nettside med 'legg i handlekurven' følger vel av seg selv når man skal selge platespillerdrivverk til 50.000,- i en by med rundt 600.000 innbyggere, og et land med ca. 5 mill?
 
C

cruiser

Gjest
Alt er selvsagt ikke promperom, men det er nok mange flere importører enn det er audiofile til, her må man da spe på inntekten med en jobb på siden. Det ser man jo lett på regnskapene, i mange tilfeller ganske begredelige. I tillegg så drives de jo nettopp hjemmefra, eller promperommet om du(jeg) vil :)
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Ingen dum strategi det der. Stikke innom for en lytt, bestemme seg for hva man vil ha, og så klikke inn bestillingen på nett. Det må iallfall bli ganske kostnadsbesparende for kjeden.
Det må jo vera difor ledelsen innfører dette. Eit kritisk suksesskriterie tipper eg at er at kundane som besøker butikk for å kjøpa ofte gjennomfører kjøpet (på nettet) når han/ho er i butikken.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Når Soundgarden "starta opp igjen" etter at Spaceworld/Soundgarden mislyktes så sa sjefen der at dei skulle satsa meir på nettsalg. Vert interessant å sjå kva Soundgarden etter kvart kjem opp med av "løysing".
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Kan hende dette er hvordan framtidens butikker vil være lagt opp, men dette er ikke et konsept som jeg er fristet til å oppsøke før det eventuelt er tvingende nødvendig.

Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
Viss butikkane vert som Komplett (eller at dei selger gjennom Komplett eller ein "tilsvarande" markedsplass) så vert det nok (i stor grad) slutt på pruting.
 

sprellemannen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
243
Antall liker
95
Hvorfor skal man forhandle om pris, er det ikke bare å sette riktig pris med en gang. Det er kanskje det som er mest irriterende med bransjen.
Enig i at fast (og låg) pris er det beste. Synes at Hi-Fi Klubben har hatt ei grei linja når det gjeld det.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
Viss butikkane vert som Komplett (eller at dei selger gjennom Komplett eller ein "tilsvarande" markedsplass) så vert det nok (i stor grad) slutt på pruting.
Og det er i og for seg greit nok det, iallfall ved kjøp av mer generisk hyllevare i lavere prisklasser. Men så fort ting begynner å koste litt så er det ikke uvanlig å få noen prosent i rabatt, men kanskje de har måter å løse dette på også.
 
C

cruiser

Gjest
Satt opp et kjøkken for svigermor i sommer, hun hadde fått alle Bauknecht hvitevarene til "halv pris" hos Skousen. Ett raskt nettsøk viste at disse produktene var priset himmelhøyt veil. prisen man faktisk endte opp med å betale var heller ikke spesielt lav.. Men hun var nå overbevist om at dette var tidenes handel.. Billigste trikset i boka det der.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Det blir jo også vanskelig å forhandle om pris hvis man skal bestille selv over nett, men HFK har vel aldri vært hardest på å gi rabatter uansett.
Viss butikkane vert som Komplett (eller at dei selger gjennom Komplett eller ein "tilsvarande" markedsplass) så vert det nok (i stor grad) slutt på pruting.

På Komplett så pruter man gjennom chat. Går ofte greit.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det virket som om artikkelen fokuserer på at man skal skape vekst med denne forretningsmodellen. Samtidig registrerer jeg at Netonnet har åpnet en del varehus rundt omkring, og de begynte jo som nettbutikk. Jeg kommer ikke helt bort fra tanken om at dette må trekke omsetningen en del ned. De kan jo redusere varelageret en del, redusere antallet ansatte, og sikkert øke fortjenesten. Men det spørs jo om disse demoromene blir rent ned av folk om de ikke har noe som helst man kan kjøpe over disk.
 
M

MusicBear

Gjest
Hifiklubben undervurderer sterkt "den gode samtale" mellom kunder og betjening.

Med et rent demosenter blir terskelen for besøk høyere.

Det Hifi-klubben sparer i form av direktetransport ut til kunde fremfor til sine egne butikker, hvor varen blir tatt med hjem - er småpenger.

Skal de spare inn tiden en ansatt bruker på å skrive ut fakturaen og mens kunden taster inn kredittkort nummeret sitt, bør de i stedet tenke ytterligere besparelse og legge ned hele sjappa.

Hvor dumme går det an å bli... De burde i stedet forsøke å skaffe seg flere agenturer, å selge kun et par tre forsterkermerker i en så stor hi-fi kjede, blir som om Peppez skulle tilby kun én pizza.

Bedrifters økonomer burde endre ordet spare til by på mere.
 

Lilac1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2011
Innlegg
153
Antall liker
33
De burde i stedet forsøke å skaffe seg flere agenturer, å selge kun et par tre forsterkermerker i en så stor hi-fi kjede, blir som om Peppez skulle tilby kun én pizza.
Når man tar med hvilken produsent som eier hvilke merker, blir spekteret enda smalere. Men det er vel NAD, B&W, Classé (B&W) Slyngdorf, Dali og CV til de går i grava.
 
C

cruiser

Gjest
Selvsagt sparer de mye penger på å ikke ha lager i hver eneste butikk. Noen av oss(og veldig mange under 30) driter langt i den "gode samtalen mellom kunde og betjening" jeg personlig vil helst unngå den for enhver pris. Dette er nok fremtiden enten man vil eller ikke. Klubben merker nok dette betydelig i andre deler av Europa så det er nok helt riktig å ruste seg for dette også i Norge.

Man kan sikkert si mye rart om klubben og produktene de selger(evt ikke selger) men de kan drive butikk og tjene penger.
 

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Innlegg
661
Antall liker
107
Det er viktig også å kunne gjøre impulskjøp man bare kan dra og hente med en eneste gang.
 
2

2xJ

Gjest
Jeg holder på med 3PL, og det er nok der en del av nøkkelen ligger... tror jeg.
I andre bransjer så er detalj handelen på vei ned... store aktører som Enklere Liv og PM (Personlig Mote) gått konkurs i det siste.. EL er forsåvidt igang igjen og det jobbes med løsninger for PM. Dem har ca 65 butikker og 51 butikker i Norge og noen få i Sverige. Det går knapt an og drive slikt uten og ha enormt med cash i ryggen.. "alt" går over til netthandel, og dem s om ikke er med på den båten, kommer til og slite veldig. Eget lagerhold koster.. derfor dem outsourcer den biten.. kanskje det er et nisjemarked ? Hifi 3PL ?
Folk vil se varene... og med rette. Men det koster for mye med fysiske butikker og mange ansatte, rett og slett. Og så kjipe som vi kan være, er det ikke rart at det blir endringer.... Vi får se hvem som lever lengst.......
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Som jeg alltid har sagt; alt handler om service! Hvis man ikke forstår dette så burde man finne seg noe annet å bedrive tiden med.

-BB-
Veldig einig. Å selje berre på låge prisar er det lite framtid i, bortsett frå under storkjededrift. Det fører også til standardisering av eit kjedeleg vareutval, som t.d. Elkjøp og Power. Sjølv om servicen med desse kjedene er ganske bra, er det gørrkjedeleg
å besøke butikken, samanlikna med ein entusiastbutikk.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
IKEA prøvde på det samme på Skøyen. Det gikk ikke.

Butikkhandelen er truet fra mange kanter og det blir ikke bedre av deres egne selvskudd. Små hifibedrifter opererer med 80-95% nettsalg og relativt lav risiko med små (ingen) varelagre, lav lager(hus) leie og lave lønnskostnader. Dessverre er dem sårbare ovenfor produsentene og spesielt hvis disse beslutter å levere direkte til sluttkunder som man ser at flere nå gjør.

Som jeg alltid har sagt; alt handler om service! Hvis man ikke forstår dette så burde man finne seg noe annet å bedrive tiden med. Det er absolutte minimumskrav at man:

- Har en bra webportal!
- Har en klar mediastrategi og forstår nytten av sosiale medier.
- Har en sikker betalingsløsning.
- Svarer raskt på mail!
- Tilbyr hjemlån.
- Tilbyr support.
- Tar telefonen når den ringer!

Når dette er på plass er det kjekt hvis:

- Man tilbyr transport begge veier.
- Evner å snakke flere språk.
- Er høflig og vennlig.

Og man må utnytte bransjetreff/messer da dette er deres mulighet til å vise frem produktene og butikken til nye og eksisterende kunder. Man kan ikke "gjemme" seg bort på et hotellrom og håpe på at noen banker på døra. Får man ett eneste nytt lead så følg opp dette umiddelbart. Man må jobbe med messer både før og etter den er ferdig.

-BB-
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.226
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg håper det er slik at god service og kunnskap lønner seg, men jeg har mistanke om at det ikke lønner seg nok. Nettbutikker og logistikk som stadig blir bedre vil drepe de aller fleste fysiske utsalgssteder. Og hvis vi drar dette litt videre, hvorfor skal vi ha flere ledd i kjeden? Når netthandel blir standarden så kan (eller kanskje de må, utifra konkurransen) produsent, ev. distributør ha nettbutikken selv. Varehandelen står virkelig overfor spennende tider.
 
X

X186841

Gjest
En nødvendig og velkommen utvikling. Bra de begynner å omstille seg før det er forsent.
 

Janpe

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.08.2015
Innlegg
669
Antall liker
742
IKEA prøvde på det samme på Skøyen. Det gikk ikke.

Butikkhandelen er truet fra mange kanter og det blir ikke bedre av deres egne selvskudd. Små hifibedrifter opererer med 80-95% nettsalg og relativt lav risiko med små (ingen) varelagre, lav lager(hus) leie og lave lønnskostnader. Dessverre er dem sårbare ovenfor produsentene og spesielt hvis disse beslutter å levere direkte til sluttkunder som man ser at flere nå gjør.

Som jeg alltid har sagt; alt handler om service! Hvis man ikke forstår dette så burde man finne seg noe annet å bedrive tiden med. Det er absolutte minimumskrav at man:

- Har en bra webportal!
- Har en klar mediastrategi og forstår nytten av sosiale medier.
- Sikker betalingsløsning.
- Svarer raskt på mail!
- Tilbyr hjemlån.
- Tilbyr support.
- Tar telefonen når den ringer!

Når dette er på plass er det kjekt hvis:

- Man tilbyr transport begge veier.
- Evner å snakke flere språk.
- Er høflig og vennlig.

Når dette er på plass så må man også fullt ut utnytte bransjetreff/messer fordi dette er deres mulighet til å vise frem produktene og butikken til nye og eksisterende kunder. Her kan man ikke gjemme seg bort på et hotellrom og håpe på at noen banker på døra. Får man ett eneste nytt lead så følg opp dette umiddelbart etterpå.

-BB-
Er enig i mye av dette. Men en av bransjens (eller hobbyens) store utfordringer er rekruttering av yngre mennesker. Dagens unge vokser opp med helt andre lyttevaner og har derfor helt andre krav til lydgjengivelse. Iphone og hodetelefoner er "mer enn bra nok" for 90 % av den oppvoksende slekt. Hvordan snu den trenden?
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Det er viktig også å kunne gjøre impulskjøp man bare kan dra og hente med en eneste gang.
Ja, de forhandlerne som kan ta seg råd til å ha en stor lagerbeholdning av dyrt og mer eller mindre "eksotisk" utstyr har nok en fordel der. Dette blir selvfølgelig et sjansespill, hvor noen produkter trolig må selges til reduserte priser etter å ha blitt liggende lenge på lager, men jeg tenker at dette også påvirker butikkens profil over tid. Se for eksempel på OHC og Soundgarden, som fører noen av de samme merkene. Hvis man bestemmer seg for å kjøpe et nokså dyrt produkt kan man ofte bare svinge innom OHC og få dem til å plukke det ned fra hylla. Handler man slike ting fra Soundgarden blir det fort en måneds leveringstid. Da blir det gjerne slik at pengene legges igjen hos førstenevnte, og på sikt tror jeg at dette blir en selvforsterkende tendens.

Også ved nøye planlagte kjøp kan det jo spille inn at butikk A sannsynligvis har varen på lager, mens butikk B har lang leveringstid.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Også ved nøye planlagte kjøp kan det jo spille inn at butikk A sannsynligvis har varen på lager, mens butikk B har lang leveringstid.
Har man planlagt nøye så vet man at man kan lytte i butikk A og deretter vente til at butikk B selger varen på tilbud. Dette ser vi skjer gang etter gang, år etter år. Utrolig merkelig merkevarestrategi!

-BB-
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
En nødvendig og velkommen utvikling. Bra de begynner å omstille seg før det er forsent.
Veit ikkje om du har rett. Dei færraste butikkar vil satse på anna enn mainstreamporodukt, dersom dei er store nok, og tilstrekkjeleg uniformerte.
Og kvar skal ein få høyre ein Audio Research i framtida, på Power, kanskje?
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Er enig i mye av dette. Men en av bransjens (eller hobbyens) store utfordringer er rekruttering av yngre mennesker. Dagens unge vokser opp med helt andre lyttevaner og har derfor helt andre krav til lydgjengivelse. Iphone og hodetelefoner er "mer enn bra nok" for 90 % av den oppvoksende slekt. Hvordan snu den trenden?
Det er ikke en trend da det har pågått i lang tid. Man kan for eksempel starte med å være inkluderende og samtidig redusere høyden på dørterskelen.

-BB-
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
315
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Har man planlagt nøye så vet man at man kan lytte i butikk A og deretter vente til at butikk B selger varen på tilbud. Dette ser vi skjer gang etter gang, år etter år. Utrolig merkelig merkevarestrategi!

-BB-
Det er klart at dette forekommer - for den saks skyld også med produkter man får på hjemlån fra én butikk, som senere kjøpes billigere fra en annen butikk eller bruktmarkedet. Men dette med leveringstid kan jo fortsatt være relevant. Jeg hadde for eksempel lenge hatt lyst på en IsoTek Titan til 40 lapper, og da jeg plutselig fant ut at jeg hadde råd bare stakk jeg innom OHC og hentet den på dagen. I det tilfellet var det liten vits å høre med andre forhandlere - den tanken streifet meg ikke engang.
 
C

cruiser

Gjest
Du kan jo bestille deg en AR på Amazon Arve og få den levert dagen etter hjemme eller på jobb og returnere den kostnadsfritt om den ikke faller i smak og få pengene tilbake. Ser overhode ikke problemet.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Jeg har ikke inntrykk av at den oppvoksende generasjon er spesielt mye mer interessert i å vente et par dager ekstra når de først har bestemt seg for noe. Jeg har to av arten her i huset, og i blant føler jeg meg som selve definisjonen på tålmodighet sammenliknet med dem.
 
M

MusicBear

Gjest
Du kan jo bestille deg en AR på Amazon Arve og få den levert dagen etter hjemme eller på jobb og returnere den kostnadsfritt om den ikke faller i smak og få pengene tilbake. Ser overhode ikke problemet.
Joda, for sånne som deg og meg som stort sett vet hva de skal ha.

Men at mannen i gata gidder dette - som en del av å prøve ut og finne ut hva han selv skal sitte igjen med - nope.
 
Topp Bunn