Digitale avspillere Styre unna MQA uten MQA-dac?

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Fant ikke noe vettu tråd om MQA i farten, så tar det opp her. Det bør jo være relevant for en god del lydhoder der ute! Opplever MQA filene på f.eks Tidal som masete/slitsomme når jeg spiller de via Node`n til Rega Dac. Dvs Node`n tar for seg MQA-konverteringen og sender digitalsignalet videre til dac`n. Flere som har opplevd dette? Er vel ikke så mange der ute med MQA-dac?

Må si jeg er litt overrasket over at de vanlige filene på Tidal låter mer organisk og triveligere enn MQA-filene..

Og, ja, jeg har huket av "NO" på "MQA external dac"
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Opplever også MQA som svakere enn den ordinære utgaven. Synes MQA blir blodfattig og litt tynn i lyden. Siste jeg testet var nyeste Steven Wilson. Jeg kjører Auralic aries mini. Auralic har lagd en proprietær MQA dekoding som gjør at man kan kjøre sporene helt opp i 384khz sampling rate.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Har ikke testet så mye MQA enda men synes litt for mange av de jeg har hørt er litt slitsomme i forhold til cd rip FLAC eller cd kvalitet versjon på Tidal. Analogt fra node2, håper jeg får den nye dac/preampen tilbake snart så jeg får prøvet ut digitalt også.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.062
Antall liker
4.939
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Sist redigert:

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Innlegg
2.799
Antall liker
3.159
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Har vært stille om MQA en stund nå.
Kanskje det skyldes at de største plateselskapene
ikke vil være med?🙄
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Har vært stille om MQA en stund nå.
Kanskje det skyldes at de største plateselskapene
ikke vil være med?🙄
Helt stille er det nå ikke.

This week dCS announced the release of a software update that provides MQA compatibility to many of their current products specifically the: dCS Rossini, Vivaldi One, Vivaldi DAC, and Network Bridge.
Currently all four major labels (Sony, Universal, Warner, Merlin) have signed up to support MQA and offer both their back catalog and new content in MQA.
Ken Forsythe of MQA skrev:
“While we are two years old in the market, we have only had a product under the TIDAL brand for 10 months. TIDAL crossed a pretty significant milestone last week, they now have 7500 albums in MQA. In 10 months, MQA has helped the labels put out seven times the amount of hi-rez content into the market then what existed prior to MQA.”

https://parttimeaudiophile.com/2017/10/19/announcement-dcs-brings-on-mqa/
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Interessant at noen sitter med samme inntrykk som meg da, i hvert fall. Kan kanskje virke som at dette er politikk, og at resterende produsenters engasjement for MQA stort sett kommer fra de som står oppi formatet med begge beina?

I så fall er det jo synd om det ikke funker som det var tenkt, for bedre lyd brenner vi jo for! Eller er vi inne i en "betamax" episode her, der folk velger enkleste vei, og ikke tar skrittet fullt ut med MQA-dac, for så å nyte av formatets fulle potensial?

Ps. Når jeg leser litt mer om MQA hos 6Moons, virker det jo nesten som at de bak MQA prøver å kuppe bransjen! Jo før det dør, jo bedre?
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.496
Antall liker
6.869
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
MQA er jo en genistrek av patentholderen - de raker inn lisenspenger på alle ledd, og ler hele veien til banken...

Johan-Kr
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Jeg må påstå att jeg har en helt annen oppfatning av master på Tidal.
Synes lydkvaliteten er betydelig bedre enn 16bit 44.1.
Ofte større lydbilde mere homogent og bedre oppløsning.
Lyttet på siste albumet av Robert plant,Kari Bremnes og Mary J Blige i går.
Jeg ble mildt sagt imponert.
Men jeg tror det kreves att man bruker riktige intillinger og utstyr for og utnytte kvaliteten.
Jeg kjører Eterneth fra ruter rett i Devialet forsterkeren og bruker PC i-PAD som kontroll enhet via roon.
Minst mulig PC interference.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.838
Antall liker
10.640
Torget vurderinger
10
Jeg kjørte mqa fra Tidal fra laptop via m2tech hiface2 usb->coax overgang til Groundsound dsp som prosesserer 24/96.
Forsterkerne er fra Anaview og hornsystemet har berylliumsmembran og er oppløst.

Kona hørte at mqa var litt åpnere. Jeg hørte ikke forskjell.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
X3 - Ja, da er man jo inne på tittelen på tråden. MQA krever at man ikke kjører noen snarveier, men legger til rette for formatet. Ser at du har en ok DAC for å si det slik, men likevel kjører du signalet rett i Devialet. I min verden vil det da mao kanskje være en løsning å kjøre signalet rett fra Node til preamp..?

Platene du spiller er jo av ypperste klasse. Har du testet f.eks litt eldre plater av mer normal kvalitet? Du oppfatter MQA på samme måte da?
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Det største problemet for meg er at MQA musikkutvalget bare er heeelt ræva.
Kompisen min fråtser i Master utvalget og jeg finner ikke et eneste album jeg liker (gjesp), så da er det vel ikke noe stort poeng i mitt tilfelle, ihverfall ikke til nå.
Litt som for SACD.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.266
Antall liker
1.168
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg må påstå att jeg har en helt annen oppfatning av master på Tidal.
Synes lydkvaliteten er betydelig bedre enn 16bit 44.1.
Ofte større lydbilde mere homogent og bedre oppløsning.
Lyttet på siste albumet av Robert plant,Kari Bremnes og Mary J Blige i går.
Jeg ble mildt sagt imponert.
Men jeg tror det kreves att man bruker riktige intillinger og utstyr for og utnytte kvaliteten.
Jeg kjører Eterneth fra ruter rett i Devialet forsterkeren og bruker PC i-PAD som kontroll enhet via roon.
Minst mulig PC interference.
Enig meg deg på det lydmessige. Syns det låter bedre på de som er merket MQA kontra CD gjennom min Bluesound Node 2 spiller og AudioGD DAC. Og så har jeg fordelen av å like slike som Kari Bremnes og Diana Krall ......
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Må være noe galt med utstyret dersom de ikke synes master recording er bedre på tidal!
Som X3 sier..... Hør på den nye plata til kari bremnes på master.... Hos meg er det vertfall et hakk opp :)
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Må være noe galt med utstyret dersom de ikke synes master recording er bedre på tidal!
Som X3 sier..... Hør på den nye plata til kari bremnes på master.... Hos meg er det vertfall et hakk opp :)
Jeg kjenner faktisk han som har mastret og mixet nye skiva til Kari Bremnes. Både profesjonelt, og som nabo. Jeg kan spørre han om hva han tenker rundt sin egen jobb, og hva han tenker MQA har gjort med "verket" hans ;) To be continued!
 
X

X186841

Gjest
Audirvana på Mac låter litt bedre på endel plater, verre på noen og mye bedre på noen innimellom. Audirvana dekoder MQA til 24/96.
Lånte en Mytek Brooklyn og lot den ta hele decodinga , men det låt så dårlig (både på MQA og alt annet faktisk) att jeg sendte den tilbake etter kort tid.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Så da har jeg pratet med vedkommende som har mixet og mastret "Det vi har", og det er jo selvfølgelig herlig diplomatisk, som det alltid er fra de proffe! "Kult å høre at den låter bra i MQA. Er så godt mixet vettu!:) " Stort sett har jeg inntrykket av at så fort ei plate er gjennomarbeidet i studio, og den forsvinner ut døra, så er jobben til teknikeren gjort, og neste prosjekt er fokus. Sånn sett er det et blindspor for oss hifi-nerds.. J.E Kongshaug er av samme avstamning. De bryr seg lite om det som skjer utenfor studioets vegger stort sett ;)

Edit.

Jeg må nok ta meg i nakkeskinnet. Denne gangen ble mine antagelser gjort til skamme. Les under.

Ytterligere svar tilføyer at de har gjort A/B-tester i studio med en Mytek dac for en stund siden, men at de ikke kunne høre store forskjellen mellom 24/96 master og MQA. Dette var ikke "Det vi har", men en annen skive. Gjort med en kar fra Tidal i studio, faktisk.

Men ren synsing fra det holdet holdt en knapp på at forskjell på at noen MQA-utgaver låter bedre enn andre, kunne ha noe med hvor høyt enkelte skiver er mastret i utgangspunktet. "Det vi har" er visstnok ikke mastret høyt. Ytterligere forskning fra det holdet skulle visstnok foretas :)
 
Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
..og det utdypes videre :"MQA fjerner pre-ringing fra brick wall filteret brukt i ad-konverteren i mastringen.. Det vil gi noe mer klarhet og dybde, men subtilt"

Dvs subtilt i vår verden er det vel ingenting som heter :) Videre forklares det at "Det vi har" er mastret i 96khz. Andre album har nok ikke denne fordelen når de går gjennom MQA-kverna, og vil påvirkes mer. Mulig til det negative, eller om noe til det samme.

Fikk denne linken også, men ingen av oss har rukket å lese den ennå.. :
https://www.soundonsound.com/techniques/mqa-time-domain-accuracy-digital-audio-quality
 
Sist redigert:

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Da ble det en interessant dag i forskningens tegn, som det jo ofte er med hi-fi. Konklusjonen blir at de normale filene på Tidal funker fint, og spesielt de eldre skivene. Eksempelvis "Tre Hombres" med ZZ Top, som låter et hestehode bedre i vanlig versjon, kontra MQA. Dette også etter at jeg koblet Node`n rett i preamp, slik at konverteringen fikk gå upåaktet hen inni boksen uten innblanding fra Dac.

George, som har gjort fantastisk mange skiver, spesielt i Norge, hadde ett og annet å komme med angående tanker rundt MQA. Men han var åpen på at han manglet litt på erfaringsbasert research foreløpig. Han mente dog at MQA-konvertering kan gjør ting med lyden som ikke er ønskelig fra verken lydtekniker eller bandet sitt ståsted, da de har forholdt seg til et tenkt resultat under mix og mastring. Selv tenker jeg at grunnarbeid er vesentlig viktigere enn hva MQA klarer å gjøre i ettertid.

Siden "Det vi har" er et godt stykke teknisk arbeid, kunne det vært meget interessant å høre hva en MQA-konvertering gjør med skiva, men Tidal har kun MQA-versjonen, så noen a/b blir det ikke her idag. Men på et senere tidspunkt satser vi på å ta en gjennomgang av noen skiver her, så får vi komme tilbake til teknikerens egne ord med tid og stunder :)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
En fantastisk oppsummering av Archimago som har hatt MQA under lupen i lang tid nå.

Archimago's Musings: MQA: FINAL "Final" comments... Simply put, why I don't like MQA.

Les gjerne alt inkludert linker og gjør opp egen mening.
1. It adds complexity and cost (unnecessarily):
a. We already have many high-resolution DACs out there. Do we need a new "format" that's not "fully" backward compatible?
b. Only MQA-certified software / hardware available for decoding. This reduces options for consumers and likely always will especially in the audiophile world where small manufacturers may find it hard to justify licensing costs. Furthermore, small independent developers, free software and Linux distributions would not be able to develop for MQA decoding unless under some kind of license. Ultimately this reduces innovation.
c. MQA versions of downloads such as what we see on 2L (US$19 for 24/96, $23 for 24/192, $24 for MQA, and $30 for studio master DXD) often costs more than downsampled very high quality 24/192. Does MQA encoding actually add any value or are we seeing the added licensing fee passed on to consumers? Is there any justification for the existence of MQA for file downloads when we're not faced with the bitrate limitations of streaming over the Internet?

2. Technical concerns:
a. It reduces the actual bitdepth to the aforementioned "typically 15.85 bits" and up to "17-bits" resolution when decoded. These numbers are from Bob Stuart. I know they want us to ignore this and focus on the analogue output rather than care about the digital technical values. We can argue about this of course; but the point is that a resolution limit has been imposed which is lower than standard 24-bit digital audio.
b. Reconstruction of the first unfold into the 24-48kHz audio frequencies is lossy in nature compared to the original. Again, they may argue that there is no audible difference, and yet again, a limitation has been imposed that would not exist with 24/96, much less from a 24/192 source.
c. MQA upsampling is done with "leaky" filters resulting in weak ultrasonic suppression of aliasing. Remember that DAC designers can easily program their devices to do this if felt to be preferable for their designs. Also, we as consumers can choose to do this ourselves with software upsampling if we really think this is a good idea (software like HQPlayer perhaps or even SoX).
d. For those who want to do advanced DSP like room correction filters, ambisonic processing (like this one), or surround processing, we cannot have access to the full digital resolution because of the proprietary MQA decode process. (This is a big deal IMO that limits flexibility and progress as we aim for better sound quality for hi-fi enthusiasts.)
[Given the technical concerns, what is the meaning of advertising claims of "de-blurring", how can it "fundamentally change the way we all enjoy music", represent a "new paradigm", or "reveal every detail of the original recording"?]

3. Minimal audible difference:
a. Digital subtraction tests show little difference.
b. Blind listening test with 83 listeners show no clear preference. (In fact, in some situations, standard hi-res was preferred.)
c. Inter-DAC comparisons with MQA decoding show no evidence of significant "authentication" of a standard "studio sound" in the analogue output beyond the expected DAC differences.

4. Unclear Digital Rights Management (DRM) implications:
a. Already as in (1), MQA certified products such as an MQA DAC adds expense and there are fewer software playback options. It locks us into a proprietary mechanism right from the start. This is a backward step considering the years of open and free (for consumer) lossless file formats like WAV, FLAC, ALAC, WV, APE, etc...
b. Potential future stronger mechanisms such as encryption or scrambling to enforce playback only with licensed products at the expense of significant sound quality if one does not "buy in". This is not an issue currently if you feel undecoded MQA sounds as good as CD resolution. However, there are hints in the MQA firmware that more severe forms of DRM can be imposed. It doesn't take a genius to see how that MQA "authentication" indicator can be linked to such a mechanism. Do we even need to entertain this possibility as consumers in 2017 after years of rejected attempts at DRM and digital watermarking?
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Jeg trur dette koker ned til at MQA er en god business-modell(med en ok intensjon i bunn), men at opptaket i seg selv, slik det kommer fra studioet, spiller størst rolle! MQA-kodingen er litt hit and miss! Jeg legger i hvert fall ballen død for denne gang!
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.159
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Kommer an på hvilket ståsted man har. På Meridian forum er man ikke nådig med Archimangos skriverier - og da er det vurdert teknisk og ikke forretningsmessig. Selv har jeg ikke innsikt nok til å vurdere kompleksiteten eller teknikken bak hverken for eller i mot. Spiller MQA over mitt lille anlegg enten over Roon eller Amarra med EQ. Det går så greit så!

INTERNET BLIND TEST: MQA Core Decoding vs. Standard Hi-Res Audio | MQA - Related technology, products and music | The Hitchhikers Guide To Meridian

His test methodology is completely flawed. He claims to be distributing clips of 2L music files from their test bench to double blind compare MQA and original hi-res files, but none of the files he's distributing are MQA encoded.

He claims to have "pre-decoded them" (not using an MQA device of any kind) by making assumptions as to the nature of MQA "filters" as he upsamples the raw MQA files.


The sad thing is some people will take the results he collects as useful.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.419
Antall liker
35.193
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Begrunnelsen for de tekniske valgene i testen er her: Archimago's Musings: MQA Core vs. Hi-Res Blind Test Part I: Procedure

Kortversjonen er at en "ekte" MQA-dekoder introduserer såpass mange ultrasoniske artifakter at det ville være nok å ta et blikk på filen i Audacity eller tilsvarende for å vite hva som er MQA og hva som er referansesporet. Ikke mye vits i å gjøre en blindtest over internett da. Derfor har han i praksis reimplementert MQA-filteret for å få samme filtrering, men uten artifaktene. At dette er nødvendig å gjøre sier i seg selv en hel del om MQA.

Her er hans reverse engineering av MQA rendering: Archimago's Musings: MEASUREMENTS: AudioQuest Dragonfly Black 1.5 - PART 2 (On "MQA Rendering")

Composite_of_Hi-Res_and_MQA%u00252B-%u00252BAnotated.png


Den blå kurven er når den berømte MQA-lysdioden er tent. Ooops.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Charles Hansen (Ayre) om MQA
Posted by Charles Hansen (M) on October 19, 2017 at 21:46:22
In Reply to: RE: Question for John Atkinson posted by John Atkinson on October 19, 2017 at 16:35:20:

If MQA is successful, audio will be distributed and rented in the same way that video is distributed and rented.
Look at what happened with video - they made it so that only giant mega-corporations could compete - Sony, Panasonic, Toshiba, Pioneer, Denon, because the up-front licensing fees for DVD were $150,000 with an annual renewal of $50,000, plus a 4% royalty on the entire unit. Four percent of a $200 DVD player was almost tolerable, but on a true high-end player, most of the money goes into the power supplies, the higher-quality parts, the elaborate analog and video circuitry, the clocks, the chassis - all things that have nothing to do with the patented technology that is being licensed. The royalty alone would cost as much as a high-quality chassis. It simply was unworkable for small, innovative manufacturers.

A handful of companies (Theta, Muse, Ayre) made "pirate" DVD players by purchasing a completely finished, fully-licensed and royalty-paid player at wholesale from Pioneer (or in one case Panasonic) and then "modifying" it to one degree or another. (As far as I know, Ayre was the only one of these companies to literally re-build the unit from the ground up. See link below.) The problem with that approach is that the Japanese giants "churn" their product line every year or two, and there is no stable platform to base a high-end player on. (This is what killed high-end CD transports in the early 2000's - nobody sold transports except Philips, and they changed models every year with no support - eg, replacement lasers - for previous models.)

This "pirate" practice reached its nadir when Lexicon (a division of Harman and sister company to Levinson at the time, and who had DVD licenses but not Blu-ray licenses) released its Blu-ray player. It sold for $3000 and it turned out that it was literally a $500 Oppo stuck inside another fancy box. They didn't even bother to take the parts out of the Oppo box - even the Oppo chassis went right in. The *only* thing that changed was the logo on the start-up splash screen.

This is one of the main reasons that people think the high end is a rip-off and a joke - in many cases it is.

Did the print magazines publish any of this?

If MQA succeeds, it will turn audio into the same exact thing. I've heard rumors that the MQA up-front licensing fee is $200,000 but that they will "waive" it for the "early adopters". The royalty rate is supposed to be a percentage of the cost of the product, but I've heard they are making special deals with the "early adopters" - only a buck-two-ninety-eight. What they probably want is a few percent of the wholesale cost of the product. If it goes mainstream, a few percent of all cell phone sales could add up to some *really* big bucks. Someone has to pay for Bob's mansion.

And that is the world that Bob lives in now. MQA is financed by the Rupert family of South Africa. Multi-billionaires that made fortunes by killing people with cigarettes. The elder Rupert (now deceased) invented the "king-size" cigarette, the "menthol" cigarette, and many other lovely things. One of the sons of big Daddy Rupert runs Reinet Investments, owners of both MQA and Meridian.

So if you want to see our "hobby" turned into a giant parasitic industry controlled by licensing organizations (like the video industry is - HDMI, Dolby, and DTS set all the standards and mandate changes every couple of years to create product "churn"), go ahead and support MQA and Bob Stuart and the greedy Rupert family of billionaires.

As I said, I would rather dig ditches.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.159
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Har stor sans for Charles Hansen - og hadde kanskje ventet meg litt pro/cons om MQA og ikke et politisk innlegg om globalisering,store konsern og lisenser. Sukk!
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Han har mye annet også. Kan hoste det opp ved anledning :) MQA dreier seg egentlig ikke om lydkvalitet men noe annet så ordene hans er veldig relevante.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.689
Antall liker
2.293
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg har stor sans for Charles Hansen og jeg har et par av produktene hans i hylla. Det han skriver her er viktig. Vi får bare håpe at flest mulig tar til seg denne advarselen og at MQA stille og rolig forsvinner.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har fått veldig sansen for han selv også. Han har stor "know how", virker etterettlig og seriøs. I motsetning til mange andre.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.159
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Så så - du vet at han også hører forskjell på kabler :)
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Synes det meste låter bedre i Tidal hifi kontra Master
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Mildt sagt voldsomme nyheter dette, om det Charles Hansen skriver stemmer! Men er det noen som ville tatt seg bryderiet med å sjekke de tre utgavene i screenshot for å se hva slags filtype dere får opp? Den nede til venstre låter best, mens de to over låter likt, med et slags "Hall"-effekt!! Ps. Tvinger ingen til å høre på dem, bare få opp specs på filer :)

Image-1.jpg
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Takk for info! Da låter altså de to øverste MQA og 16/44 likt, mens den siste 16/44 låter bedre enn de to :)
 
Sist redigert:

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.159
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Dette viser bare hvor vanskelig det er å vurdere like album. Hvilken utgave er gjort til MQA, "god utgivelsen eller søppel utgivelsen"?

"I honestly think the original 1986 version of Peace Sells is the best way to go for this awesome album. :righton: The drums and bass in the 2004 version were completely butchered, same goes for the Rust In Peace remaster. The drums on the old CDs have thunder-like impact, while on the remix they are too clicky and digital sounding for my taste. I know there was also a recent 2011 Remaster of this album as well, I thought it was a bit too compressed though, still not as bad as the 2004 remix! :yikes: a lot of people say that the old CD versions of Peace Sells sounds flat with no bass, but i think it sounds pretty darn good considering the low budget the band had worked with on this album. It's indeed quite crankable on a decent system!:righton: Some people favor the remix too. So to each his own.

So anyways what do you guys say? Original 1986 Capitol CD? Or the 2004 Remix/Remaster?"
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.120
Antall liker
10.575
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Siden Mqa står for master må det vel være det og ikke remaster :)

Men ja. Kontroll på det har vi ikke med dette proprietære formatet
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Dette viser bare hvor vanskelig det er å vurdere like album. Hvilken utgave er gjort til MQA, "god utgivelsen eller søppel utgivelsen"?

"I honestly think the original 1986 version of Peace Sells is the best way to go for this awesome album. :righton: The drums and bass in the 2004 version were completely butchered, same goes for the Rust In Peace remaster. The drums on the old CDs have thunder-like impact, while on the remix they are too clicky and digital sounding for my taste. I know there was also a recent 2011 Remaster of this album as well, I thought it was a bit too compressed though, still not as bad as the 2004 remix! :yikes: a lot of people say that the old CD versions of Peace Sells sounds flat with no bass, but i think it sounds pretty darn good considering the low budget the band had worked with on this album. It's indeed quite crankable on a decent system!:righton: Some people favor the remix too. So to each his own.

So anyways what do you guys say? Original 1986 Capitol CD? Or the 2004 Remix/Remaster?"
Ganske funny at noen har tatt for seg nettopp DEN skiva. haha. Ser ut som at cd-versjonen jeg har av "Peace sells.." er printa i Holland 1990. Kan ta en lytt på den etterpå for moro skyld!
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.412
Antall liker
12.486
Sted
Sørlandet
Jeg måtte bare... til tross for at det er maaaange år siden sist jeg lyttet til Dave Mustaine og Co.

MASTER MQA: https://tidal.com/album/77622277

Låter helt platt, dødt, distansert. Rett og slett dårlig!

REMASTER 2004: https://tidal.com/album/157107

Nå kommer det seg. Mer energi, mer direkte. Slappe trommer så enig med Mustaine. Langt bedre en MQA!

REMASTER 2011 https://tidal.com/album/7038936

Den dårlige lyden er tilbake igjen. Distanse, mistet all dynamikk. Elendige trommelyd.

PC via DAC til Sennheiser M2 hodetelefoner.

-BB-
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Takk for info! Da låter altså de to øverste MQA og 16/44 likt, mens den siste 16/44 låter bedre enn de to :)
Altså, her refererer jeg til mitt screenshot. Dvs som BeetleBug sier, da er remaster 2004 ganske så bra, men MQA og 2011(som sikkert er brukt til MAQ-konverteringen) stusselige greier.

Igjen, dette sier ikke sååå mye om MQA, men mer om hvordan skiva er spilt inn, evt hvilken fil MQA er laget utifra. Og det er tydelig at det ikke er en original master, men heller en 2011-remaster som er brukt denne gangen ;)
 
Topp Bunn