Nå har TS allerede en forsterker som ikke er SET, men kan velge mellom diverse KT og EL-rør. Jeg deler ikke helt Håkons meninger om KT-88, noe som nok kan skyldes at Håkon har erfaring med langt flere forsterkere enn meg. I dette tilfellet stod valget mellom KT88 og EL34 i praksis. Mine personlige erfaringer med diverse KT-rør de siste par årene dreier seg spesielt om følgende forsterkere: Quad II (original med KT66), Quad II Fourty (ny konstruksjon med KT88 ) og mine egne monoblokker fra Xindak med KT88. Jeg har vært borti andre på besøk hos mer perifere lydfolk jeg har møtt, og Music Angel KT88 med originale rør synes jeg har fint lite "rørmagi", jeg hadde levd like lykkelig med en tilsvarende priset transistorforsterker selv.
De kantene i stemmeleiet som Håkon beskriver som typisk for endel KT88-forsterkere har jeg ikke erfart selv, men tviler ikke på at Håkon har rett i sin påstand selv om jeg ikke har hørt eksempler på det. Music Angel er et mulig unntak, husker ikke detaljene så godt lenger. Kanskje det skyldes at jeg utover vintageblokkene fra Quad ikke har stor erfaring med billige KT-baserte forsterkere, og de er jo bare rimelige på grunn av sin alder og at det finnes enorme mengder av dem på markedet. Skulle jeg valgt en rimeligere løsning enn mine monoblokker (20k er ikke så dyrt, men det er over entry level i alle fall) hadde jeg først testet den integrerte LM 216IA som nå er på salg for 12k, nedsatt fra 15k. Jeg vet ikke om Håkon har hørt den, og det hadde vært kjekt å vite om han har noen erfaring med om den forsterkeren har de unotene han beskriver i sitt innlegg.
Rimelig EL34 er kanskje mer fri for unoter enn rimelig KT88, men vil fortere kunne oppleves å knele på grunn av for lite kraft. De er ofte litt mer romantiske i klangen og kan bli tungen på vektskålen når et rom ikke er optimalt og høyttalerne krever litt mer kontroll enn det forsterkeren leverer. Det var det jeg opplevde med den forsterkeren som jeg byttet bort i fjor. I dagens krypt ville den garantert vært flott med mine Monopulse, men med Kef i Bergens-krypten ble det for lite kontroll. Faktisk gjorde den litt dyrere EL84-forsterkeren min en bedre jobb der, så den danket ut EL34 og da monoblokkene kom i hus ble EL34-forsterkeren rett og slett overflødig. Nok et bevis på at wattstyrken til rørene ikke nødvendigvis er alfa omega i denne sammenheng, resten av konstruksjonen har like mye å si. Akkurat Fatman har jeg kun sett i en versjon i levende live, og det var en EL84-basert med iPod-dock.
Sett bort fra når vi diskuterer SET vs. rør som KT88 og EL34 så synes jeg det er lurt å ikke være for kategorisk eller forehåndsinntatt med tanke på karakteristikk. Til det er det for mange andre variabler enn selve rørene å ta hensyn til. Jeg fikk som nevnt bedre resultat med mindre og rimeligere rør innen samme familie i en annen og litt dyrere konstruksjon. Det finnes nok kun en måte å finne ut av det på og det er å faktisk teste det selv. Resultatet er også merkeavhengig, Xindak har for eksempel en tendens til å låte litt varmt uansett hvilken rørtype jeg har hørt fra det merket. ARC på sin side antar jeg låter mer nøytralt med tilsvarende rør. Kanskje det er lettere å identifisere de unotene Håkon nevner med slike forsterkere av høyere kvalitet enn mine mellomklasse monoblokker?
Jeg tror nok TS vil oppleve fine dager med sin Fatman som spiller med KT88, og ut fra den erfaringen han får med den kombinasjonen vil han uansett kunne velge andre rør ved neste korsvei siden han da kan tenke seg fram til hvilken effekt man får av et slikt bytte. Kanskje KT66 også er aktuelle, jeg opplever de rørene som fine i Quad II. Og som bersekr skriver så er KT120 et godt valg for førstereisgutt innen rør, i og med at de med sin kraft passer til flere tradisjonelle apekister med lav følsomhet. Det er samme holdning jeg har til KT88. Det skal en god del for at de rørene ikke er kraftige nok til å drive de fleste vanlige høyttalere. Det samme gjelder EL34, men sjansene for mismatch mener jeg øker fordi de ofte er mer romantiske i klangen og fordi det er litt mindre krefter i sving. Dessuten er EL34 et typisk valg for de rimeligste rørforsterkerne, og kvalitet koster som oftest litt penger.
I den aller laveste prisklasse tror jeg det beste valget er høyttalere med virkelig høy følsomhet og EL84. Det er et rør som får liten oppmerksomhet blant hififreaks siden de er så små og nusselige. Hififreaks vil gjerne ha litt prangende og store rør som lyser godt opp i rommet. Musikalsk er det de rørene som har overrasket meg mest i rimelige setups, som den tidligere nevnte MingDa (standard, ikke Nordic) MC-84C jeg hørte levere uvanlig mye magi sammen med de billige Klipsch RB51. For drøyt ti år siden kostet den internasjonale standardutgaven av forsterkeren i underkant av 5000, og den mer påkosta Nordic-versjonen kostet 7000. De to frognertierne som oppgraderingene kostet var virkelig verdt pengene, men det var ikke noe tøys i standardutgave heller. Det viser både hvor mye andre ting enn rørtype betyr i den store sammenheng, men viser også hvor langt du kan nå med de rimeligste rørtypene som tross alt EL84 er i en billig konstruksjon.
Skulle TS har startet fra bunn av og ikke hadde noen forsterker allerede hadde jeg i alle fall snust på kvalitetsforsterkere med EL84. En slik forsterker i 10 kilokroner pluss-klassen er (med sine begrensninger i kraft) det nærmeste jeg synes man kommer virkelig rørmagi for småpenger uten å ty til brukt SET. Personlig ville jeg vurdert Leben med EL84 til dagens krypt, jeg tror det ville fungert bedre enn min nåværende kombinasjon på tross av at det er et mer imponerende sett med monoblokker på 60 watt vs. Lebens 13 watt i en integrert forsterker.
Avslutningsvis vil jeg hevde at det ikke svarer seg å være for ideologisk opptatt av topologi eller å la seg lede av forventninger basert på en annen forsterker med samme type rør. Til det er variablene for store. Jeg pleier generelt å anbefale kraftige KT88 eller EL34 når folk med typiske apekister med en effektivitet på rundt 86 db/w/m vil prøve seg på rør for første gang. Bang for the bucks og trygghet rundt at det ikke vil flyte ut på grunn av manglende kontroll i bunn spiller inn her. Men det er ikke problemstillingene til TS, så han står friere til å velge det som passer hans smak 100%, selv flea power på noen få watt. Skal jeg spå framtiden for TS så tror jeg at Fatman med KT88 gir såpass mye mersmak på enda mer rørmagi slik at han vil satse på en enda bedre konstruksjon med SET som endestasjon for det systemet. Eventuelt en EL34 i en betydelig høyere klasse enn Fatman. For til Klipsch i Heritage-serien tror jeg personlig jeg ville valgt en virkelig god EL34. Med virkelig gode utgangstrafoer er EL-familien universalforsterkere som passer til alt av horn. Jeg vil gå så langt som å hevde at EL-rør passer svært godt til horn, mens KT-type ofte er å anbefale til ordinære apekister som har behov for litt stram kontroll. Selvfølgelig innen en viss prisramme, gode SET-forsterkere finnes knapt i de prisklassene jeg forholder meg til hvis du ikke svinger loddebolten selv.