Forsterkere Hvor "sitter lyden"?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg sitter her å lurer litt på, hvor "sitter lyden" (hvor blir "sounden" definert)? I forforsterker eller i effektforsterker?

😊



Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
 
8

8x12_TOM

Gjest
Kommer litt ann på hvilken vinkling du har på denne hobbyen. Hos meg er det rommet og min dsp styrte høyttaler som former lyden i størst grad.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Jeg ville også sagt at det er høyttalerne og romakustikken som setter mesteparten av lyden. Og hvis man driver med DSP og eq kan man jo ta styringen og "sette" lyden selv.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Jeg vil tro at sounden blir definert i ens eget hode.Dette må man naturligvis ha hjelp med av stereo-komponenter etter eget valg.Det vi velger er så ymse at vi heller aldri blir helt enige.Men det "rette soundet" er svært vanskelig å få tak i så vi oppgraderer stadig vekk.Det kan se ut som vi aldri får riktig tak i dette men det er kanskje ikke meningen heller.Noe som er det rette for meg er ikke det rette for naboen.Men at sounden blir definert i mitt eget hode er jeg aldeles sikker på og at den forandres over tid er ikke jeg ikke i tvil om.
Mvh Kenneth
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Har tenkt litt over dette i det siste selv. En erkjennelse som har slumret i bevisstheten innimellom er at forsterkere over et visst nivå stort sett er "bra nok", selv om det naturligvis er forskjell på forsterkere, og matching mot høyttalere er viktig. Men til syvende og sist er vi prisgitt ikke minst kilden, men kanskje like mye selve kildematerialet for å kunne få gode opplevelser når vi spiller musikk over et anlegg. Dårlige eller gode innspillinger kan være mer avgjørende for sluttresultatet enn hva som er komfortabelt å tenke på, sluttsummen av et typisk anlegg tatt i betraktning.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?
Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.

Og like selvfølgelig er innspillingen viktig, men som jeg har sagt noen ganger før;
Det er langt flere dårlige avspillinger enn det er dårlige innspillinger.
 
Sist redigert:

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Har tenkt litt over dette i det siste selv. En erkjennelse som har slumret i bevisstheten innimellom er at forsterkere over et visst nivå stort sett er "bra nok", selv om det naturligvis er forskjell på forsterkere, og matching mot høyttalere er viktig. Men til syvende og sist er vi prisgitt ikke minst kilden, men kanskje like mye selve kildematerialet for å kunne få gode opplevelser når vi spiller musikk over et anlegg. Dårlige eller gode innspillinger kan være mer avgjørende for sluttresultatet enn hva som er komfortabelt å tenke på, sluttsummen av et typisk anlegg tatt i betraktning.
Godt innlegg, berserkr. Sånn sett er det litt ironisk at så mange av oss her inne - meg selv ikke minst!! - bruker så mye mer tid på å diskutere og krangle om utstyr enn å dele erfaringer om hvilke opptak og produksjoner som virkelig er gode...
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.305
Antall liker
83.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Mellom ørene, i hjernen!
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?
Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.

Og like selvfølgelig er innspillingen viktig, men som jeg har sagt noen ganger før;
Det er langt flere dårlige avspillinger enn det er dårlige innspillinger.

Mener du da kilde som i avspiller ala Squeezebox, Aries osv. eller DAC?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Har tenkt litt over dette i det siste selv. En erkjennelse som har slumret i bevisstheten innimellom er at forsterkere over et visst nivå stort sett er "bra nok", selv om det naturligvis er forskjell på forsterkere, og matching mot høyttalere er viktig. Men til syvende og sist er vi prisgitt ikke minst kilden, men kanskje like mye selve kildematerialet for å kunne få gode opplevelser når vi spiller musikk over et anlegg. Dårlige eller gode innspillinger kan være mer avgjørende for sluttresultatet enn hva som er komfortabelt å tenke på, sluttsummen av et typisk anlegg tatt i betraktning.
Godt innlegg, berserkr. Sånn sett er det litt ironisk at så mange av oss her inne - meg selv ikke minst!! - bruker så mye mer tid på å diskutere og krangle om utstyr enn å dele erfaringer om hvilke opptak og produksjoner som virkelig er gode...
Takk. :) Det er bare en litt kjip anerkjennelse man gjør seg, første gang man innser at alle pengene man har brukt på anlegg egentlig er litt bortkastet siden musikken man liker aller best stort sett spilles inn på kjipeste måte med komprimering og alt mulig annet man kan kan finne på for å få den til å låte dårligst mulig. Så starter kanskje en årelang jakt på utstyr som kan jobbe litt rundt dette, og plutselig en dag sitter man på hifisentralen tjue år senere og skriver innlegg om det midt på natta.

Hifi er egentlig ganske tunge, eksistensielle greier. :D
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Men tenk over dette et øyeblikk: hvor i kjeden er det de største endringene kommer? Se på målingene til John Atkinson i Stereophile feks. Hvor store avvik i frekvensrespons osv finner han på forsterkere, dacer og forforsterkere? Avvikene kan være der, men de er stort sett små. Og så kan man se på målingene for typiske høyttalere. Plutselig snakker vi ganske store avvik i frekvensrespons, impulsrespons, med mer. Atkinson måler ikke forvrengning i høyttalere av en eller annen grunn, men i mange høyttalere kan den fort bli tosifret i bassen feks. I tillegg vil høyttalere få relativt forskjellig frekvensrespons av å plasseres i ulike rom, eller av å plasseres på ulike steder i samme rom.

For meg virker det bare ganske logisk at høyttalerne preger lyden mye mer enn elektronikken. Eller er det kan hende viktige ting som disse målingene ikke fanger opp? Skal være åpen for det også.

EDIT: det var en kommentar henvendt til alle og ingen :)
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?
Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.

Og like selvfølgelig er innspillingen viktig, men som jeg har sagt noen ganger før;
Det er langt flere dårlige avspillinger enn det er dårlige innspillinger.

Mener du da kilde som i avspiller ala Squeezebox, Aries osv. eller DAC?
Vel, kobler man en SB til en DAC til 500k k kr, så er det neppe DACen som er flaskehalsen. Eller om man setter på en PU til 350 kr i en arm/drivverk kombo til 500k kr. Slå forøvrig opp def for hva en kilde er for noe.:)
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.305
Antall liker
83.310
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
I rasshølet

Jmf egen tråd om emnet
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.933
Antall liker
17.206
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
Siden ingen komponent spiller solo. La oss heller ta det helt ut og slå fast at hvis anlegget har en sound, så er den for dårlig. Jo mer den '"sounder" jo dårligere er den.:p

Edit: mitt eget forsøk på å være mystisk og dyp.:)
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
Så et anlegg låter bra kun når man spiller albumet " absolut silent" altså?

Fra spøk til alvor.
Jeg bruker kun deler som farger lyden på sitt vis jeg: Direktedreven platespiller, Riia med ulike settinger, Sugden klA forsterker og Lowther fulltoner i en hornkasse.
Likevel vil jeg påstå at det er rommet mitt som fargelegger musikken i størst grad.
Mulig jeg må ut i naturen med anlegget.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Her var det kommet mange svar ja ☺ Jeg er helt enig i at både høytalere, rom og ører vil ha en betydning for "sounden", men jeg har den siste tiden forsøkt flere forsterkere på mine høyttalere (samme plassering av høytalerene) og opplever til dels store forandringer i lyd og lydbildet. Eksempelvis var jeg så heldig å få teste den nye classe 2200i, og den er mye mer detaljert og har et annnet lydbilde enn den jeg har nå. Så testet jeg å koble på en effektforsterker på den integrerte forsterkeren jeg har, og synes spesielt vokalen ble mer fremtredende, mens når jeg koblet samme effekt på en annen integrert forsterker (på andre høytalere i en annen stue) var forskjellen før og etter svært liten. Det ble muligens litt mer bunn i lyden, men ikke noe signifikant bedring.

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Når du har et anlegg du selv liker lyden på så siter lyden i hjernen.

Ut og hør på naturlig musikk/konserter og juster egne preferanser. Dette vil på sikt gjøre anlegget ditt bedre for deg (stadig bedre preferanser avslører det svakeste leddet i ditt anlegg).

Dette er en lang prosess, og spesielt krevende å navigere mellom besservissere som tror de vet alt om temaet. Du må selv gå den veien der, ingen andre kan avgjøre dette for deg. Lykke til! ;D
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.602
Antall liker
58.077
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Matching av komponenter, rom, og ikke minst opptaket, er det som skaper uttrykket.

Inntrykket er subjektivt, og kan til en viss grad tunes med f.eks. single malt og godt selskap.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En god kilde riktig satt opp er viktigst, for uten det så er du fortapt. Mange mener at "magien" skapes i pre og forsterkes i effekt, men det er ikke så enkelt heller. Egenskapene til høyttalerne (hovedsaklig motstand men også effektivitet) avgjør også mye. Spesielt motstanden i høyttalerne kan føre til at totalresultatet blir helt feil. For eksempel fungerer høyimpedante høyttalere ofte best med utgangsrør. Mine høyttalere får en klar hengekurve drevet av transistor, noe som jeg mistenker skyldes høyimpedante peaker. Quad elektrostater spiller også mer fyldig og med mer pådrag i bunn med rør av samme årsak. Med enkelte andre elektrostater er det motsatt, de har mer ekstreme dipper ned mot ren kortslutning, og da mister ofte rør kontrollen i bassen.

Det er med andre ord totaloppsettet som skaper karakteren til et anlegg, påvirket av rommet det står i.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Føler dagsform slår inn, hvor lyden sitter. Slik som i dag sitter jeg i tilstøtende rom til anlegget, tre meter unna sweetspot og med en delvegg i mellom. Det låter helt knall! Akkurat som det er liten konsert i rommet ved siden av. Men er ikke i lyttemodus så sweetspoten frister ikke akkurat nå. (Litt feber og manflu)

Musikken som råder uansett!
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.159
Antall liker
688
Torget vurderinger
1
Tar man rom og høyttalere ut av ligningen så starter alt her:
All gain devices have imperfections in their gain. Distortion is what you get when the gain is not constant. If the devices had perfectly constant gain under all conditions, they would have no distortion.

gain.JPG
 

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Innlegg
5.208
Antall liker
2.634
Sted
Liten by
Jeg sitter her å lurer litt på, hvor "sitter lyden" (hvor blir "sounden" definert)? I forforsterker eller i effektforsterker?

😊

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
Av de to, helt klart forforsterker!

Men som andre sier, dritt inn, dritt ut!
Og rommet, den glemte komponent, betyr veldig mye!
Alt henger sammen egentlig... :rolleyes:
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Sounden defineres selvsagt av innspillingen/miksingen. Alle systemer gjengir dette i mer eller mindre suksessfull grad og alle komponenter inkludert rom påvirker graden av suksess.

De fire store bærebjelkene er innspilling, kilde, høyttalere og rom. I forhold til disse bjelkene er alt annet bare krydder. Men selv den beste råvare kan bli ødelagt med feil krydder, så ingenting er uvesentlig.

Jeg er forøvrig enig med den som skrev at preferansene hele tiden endrer seg og dermed endrer vår opplevelse av lyd. Men siden lyd er et fysisk fenomen vil jeg si at det er innspilling/miksing som definerer sounden og anleggene prøver å gjengi denne sounden med varierende hell.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.998
Antall liker
12.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hvor "sitter" lyden?

....I digital deling og DIY ht.:p
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Her får man gjøre slik som demonstrert i enkelte sammenhenger:

1. La en liten gruppe og en syngedame fremføre en låt live.
2. Hør på lydopptak med den samme gruppen med ulikt utstyr.
3. Velg det utstyret/anlegget som gir mest naturtro gjengivelse.

Og så fortsettelsen:
4. Ta med anlegget hjem.
5. Opplev at anlegget slett ikke låter som forventet, verken på den innspi8llingen du hørte under demoen eller på noen andre låter.
6. Gå og heng deg.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tidals utbredelse er kjekk. Få butikken til å sette på en av ens egne produksjoner, lytt andektig og bruk minnebanken mellom ørene. Gå hjem og flir litt fordi det låter enda bedre der. ;)
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tidals utbredelse er kjekk. Få butikken til å sette på en av ens egne produksjoner, lytt andektig og bruk minnebanken mellom ørene. Gå hjem og flir litt fordi det låter enda bedre der. ;)
Det vil vel si at lyden sitter mellom ørene? Tror mange er enig med deg der! :)
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Selv om jeg er helt enig i at det er flere kilder til hvordan lyden oppfattes så er det jo ikke slik at alle forsterkere høres like ut. Så om vi eliminerer påvirkninger som høytalere, kilde, rom og "mellom øra". Hvilket komponent av pre og effekt er det som er som setter "signaturen" mest i lyden?

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Selv om jeg er helt enig i at det er flere kilder til hvordan lyden oppfattes så er det jo ikke slik at alle forsterkere høres like ut. Så om vi eliminerer påvirkninger som høytalere, kilde, rom og "mellom øra". Hvilket komponent av pre og effekt er det som er som setter "signaturen" mest i lyden?

Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
I utgangspunktet vil jeg si pre.
Der ligger de største forskjellene. De som svarer dette tar ofte forbehold om at "hvis forsterkere måler likt".
Problemet er at det gjør de ikke alltid.
Man kan fint finne forsterkere som låter veldi annerledes.
Også vanlig å tenke at forsterker skal være nøytral og pre skal være "tone"kontrollen.
Da kan jo jeg tilføye at en pre som farger lyden er feil laget. Da denne bør være nøytral og ikke tillegge noe. For hvorfor skal den trenge det om forsterker delen er nøytral?

Men har man prøvd nok så ser man at mange merker har en sound.
Så det nytter ikke å si noe bestemt.

Tilpasning mellom pre effekt er også viktig.
Og en pre som er for lys på en effekt behøver ikke være det på en annen effekt.
Nok om det.
Finnes flere krangle tråder på forumet om dette: )
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.625
Antall liker
21.403
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det blir ikke lyd (igjen) før elektrisiteten beveger høyttalermembranene.
 
Topp Bunn