Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Har tenkt litt over dette i det siste selv. En erkjennelse som har slumret i bevisstheten innimellom er at forsterkere over et visst nivå stort sett er "bra nok", selv om det naturligvis er forskjell på forsterkere, og matching mot høyttalere er viktig. Men til syvende og sist er vi prisgitt ikke minst kilden, men kanskje like mye selve kildematerialet for å kunne få gode opplevelser når vi spiller musikk over et anlegg. Dårlige eller gode innspillinger kan være mer avgjørende for sluttresultatet enn hva som er komfortabelt å tenke på, sluttsummen av et typisk anlegg tatt i betraktning.Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Godt innlegg, berserkr. Sånn sett er det litt ironisk at så mange av oss her inne - meg selv ikke minst!! - bruker så mye mer tid på å diskutere og krangle om utstyr enn å dele erfaringer om hvilke opptak og produksjoner som virkelig er gode...Har tenkt litt over dette i det siste selv. En erkjennelse som har slumret i bevisstheten innimellom er at forsterkere over et visst nivå stort sett er "bra nok", selv om det naturligvis er forskjell på forsterkere, og matching mot høyttalere er viktig. Men til syvende og sist er vi prisgitt ikke minst kilden, men kanskje like mye selve kildematerialet for å kunne få gode opplevelser når vi spiller musikk over et anlegg. Dårlige eller gode innspillinger kan være mer avgjørende for sluttresultatet enn hva som er komfortabelt å tenke på, sluttsummen av et typisk anlegg tatt i betraktning.Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Og like selvfølgelig er innspillingen viktig, men som jeg har sagt noen ganger før;
Det er langt flere dårlige avspillinger enn det er dårlige innspillinger.
Takk. Det er bare en litt kjip anerkjennelse man gjør seg, første gang man innser at alle pengene man har brukt på anlegg egentlig er litt bortkastet siden musikken man liker aller best stort sett spilles inn på kjipeste måte med komprimering og alt mulig annet man kan kan finne på for å få den til å låte dårligst mulig. Så starter kanskje en årelang jakt på utstyr som kan jobbe litt rundt dette, og plutselig en dag sitter man på hifisentralen tjue år senere og skriver innlegg om det midt på natta.Godt innlegg, berserkr. Sånn sett er det litt ironisk at så mange av oss her inne - meg selv ikke minst!! - bruker så mye mer tid på å diskutere og krangle om utstyr enn å dele erfaringer om hvilke opptak og produksjoner som virkelig er gode...Har tenkt litt over dette i det siste selv. En erkjennelse som har slumret i bevisstheten innimellom er at forsterkere over et visst nivå stort sett er "bra nok", selv om det naturligvis er forskjell på forsterkere, og matching mot høyttalere er viktig. Men til syvende og sist er vi prisgitt ikke minst kilden, men kanskje like mye selve kildematerialet for å kunne få gode opplevelser når vi spiller musikk over et anlegg. Dårlige eller gode innspillinger kan være mer avgjørende for sluttresultatet enn hva som er komfortabelt å tenke på, sluttsummen av et typisk anlegg tatt i betraktning.Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Vel, kobler man en SB til en DAC til 500k k kr, så er det neppe DACen som er flaskehalsen. Eller om man setter på en PU til 350 kr i en arm/drivverk kombo til 500k kr. Slå forøvrig opp def for hva en kilde er for noe.Selvfølgelig gjelder det også digitale kilder også. Kilde er kilde.Tenker du primært på vinyl da, Impulse, eller mener du at dette også gjelder digitale kilder?Men hvis kilden er crap, kan du ratte til du går fra forstanden. Det du mister der, får du ikke hentet inn igjen uansett.
Og like selvfølgelig er innspillingen viktig, men som jeg har sagt noen ganger før;
Det er langt flere dårlige avspillinger enn det er dårlige innspillinger.
Mener du da kilde som i avspiller ala Squeezebox, Aries osv. eller DAC?
Du må åpenbart slutte å spise så mye bønner og kål, TT.I rasshølet
Jmf egen tråd om emnet
For dårlig til hva? For hvem?Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
Siden ingen komponent spiller solo. La oss heller ta det helt ut og slå fast at hvis anlegget har en sound, så er den for dårlig. Jo mer den '"sounder" jo dårligere er den.Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
Så et anlegg låter bra kun når man spiller albumet " absolut silent" altså?Hvis en komponent har en 'sound' er den for dårlig. Jo mer 'sound' den har jo dårligere er den.
Av de to, helt klart forforsterker!Jeg sitter her å lurer litt på, hvor "sitter lyden" (hvor blir "sounden" definert)? I forforsterker eller i effektforsterker?
Sent fra min SM-A510F via Tapatalk
Det vil vel si at lyden sitter mellom ørene? Tror mange er enig med deg der!Tidals utbredelse er kjekk. Få butikken til å sette på en av ens egne produksjoner, lytt andektig og bruk minnebanken mellom ørene. Gå hjem og flir litt fordi det låter enda bedre der.
I utgangspunktet vil jeg si pre.Selv om jeg er helt enig i at det er flere kilder til hvordan lyden oppfattes så er det jo ikke slik at alle forsterkere høres like ut. Så om vi eliminerer påvirkninger som høytalere, kilde, rom og "mellom øra". Hvilket komponent av pre og effekt er det som er som setter "signaturen" mest i lyden?
Sent fra min SM-A510F via Tapatalk