Forsterkere Nad M-51 som pre?

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Jeg bruker M-51 som forforsterker i stuen kombinert md en bryston 4bsst2 og SA master explorer høyttalere. Vil det bli en god forbedring og ha en ren stereo forforsterker som pre?
Er egentlig ganske fornøyd med lyden, men mye vil ha mer :)
eller evt kjøpe en ny integrert forsterker, vil for eks hegel H360 være bedre?
takker for evt forslag :)
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har M-51 og har ikke fått testet den som forforsterker ennå da jeg tror det er bedre med egen forforsterker.
Men jeg vet ikke.


Kanskje jeg skal forsøke i kveld å koble om anlegget?

Er egentlig spent på resultatet selv.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Det er ingen høflig måte å si det på, så jeg turer rett på:
NAD M51 er ikke lenger i toppen av DAC-skiktet. Jeg har sammenlignet min Audiobyte Black Dragon med den på Hifiklubben - no contest. En hel mengde detaljer i musikken ble rett og slett borte på NAD M51. Det fins også en rekke andre DAC'er som skal være like gode som min, om ikke bedre, i samme prisleie - fra Chord, NuPrime osv, samt en haug om du vil gå opp i pris. Flere av siste generasjon DAC'er har ganske anstendige preampseksjoner.
Jeg tenker du bør skifte DAC først jeg. Kraft og høyttalere tenker jeg er heller ikke vits i å skifte før du hører hva som er "goin' on" i lydbildet :) Det er vel bra greier, skal være.

Håper du tar det pent, det er godt ment :)
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.446
Antall liker
2.630
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Har hatt M51 i flere år, og den er en respektabel dac. Sikkert ikke den beste i klassen pr jan 2017, men ei heller ikke dårlig!.

Jeg har i en årrekke trodd at less-is-more, og at en slik digital volumkontroll ikke kunne gjøre all verden av ugang. Den teorien fekk jeg smake på sist høst når jeg slo til på drømme pre-ampn, kobla den mellom M51 (volum 100%) og effekttrinn. Det jeg hørte kom som et sjokk. Greit, dette er en av de beste preampr ever og ikke noe å alle investerer i, men likevel. Jeg skal iallefall beholde preamp'n, og M51 ble solgt for å dekke kostnadene av denne. Markedet bugner av dac'n med DSD støtte og denslags... Masssse å velge i...

Men M51&Bryston -> Hegel... nei nei nei.

mvh Kai
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har selv prøvd M51 som for, og den kan ikke konkurere med en dedikert god for. Samme leser jeg gang på gang her inne.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
M51 er vel en DAC med muligheter,-ikke en forforsterker med DAC.
Sjøl bruker jeg min kun som DAC.

Det som er interesssante er jo hva man setter inn i stedet.
(Hvilken pre).

-og når trådstarter sier han vil ha mere, -av hva ?

Det blir alltid litt annerledes ved bytte av komponenter, men man bør ha en viss idè om hva som evt gjør det bedre.
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Dette blir rett og slett smak og behag, noen er fornøyde med lyden fra m51, andre foretrekker litt farging/tonekontroll. M51 leverer mer enn kraftig nok signal ut til å drive de fleste effektforsterkere i klipping, så å montere ekstra gain trinn etter den blir bare tull og vil redusere SNR. Hvis man på død og liv må ha analog volumkontroll, bør man gå for en passiv attenuator, gjerne etterfulgt av en buffer.

Da jeg brukte m51 som pre, kjørte jeg litt dsp på kilden i mangel av tonekontroller.

IMO bør du se mot høyttalerene hvis du er fornøyd med lyden, men vil ha mer. ;)
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
I min bok er M51 fortsat en topklasse dac, og linken bekræftiger det. Bruktpriserne ved at snige sig under 7000, og er et røverkøb (den blev solgt black friday til 7etellerandet)

Har prøvet min som pre på en Hegel H360, og fungerede glimrende (og en relativ tydelig opgradering til Hegelens indbyggede dac). Luftig og detaljeret, samtidigt med at Arendal højtalerne garanterede smekk i bassen. Derimod kunne jeg forestille mig at OPs Master Explorer blir lige luftige nok til alt annet enn jazz og obskur kammermusik.

Vi tar lige texten fra Stereophile:
NAD M51 Direct Digital: $1999 $$$ ★
The M51 is an attractive, full-width D/A converter with a digital volume control and useful front-panel vacuum-fluorescent display that indicates input, volume status, and sampling rate. It offers AES/EBU, coaxial, optical, USB, and two HDMI inputs, as well as analog (one pair each single-ended and balanced) and digital (HDMI) outputs. While all of the NAD's inputs can handle PCM audio data of resolutions up to 24-bit/192kHz, the M51 converts everything it receives to a pulse-width-modulation (PWM) signal at a sampling rate of 844kHz, controlled by a clock running at 108MHz. The NAD had a "wonderfully detailed and revealing sound," said JI. JA noted measured performance that was "almost beyond reproach." Compared to the Auralic Vega, the NAD produced a cleaner, leaner, airier, less forgiving sound, said JA, though he still highly recommends the M51 as a great value for the price. Readers have reported—and JA has now confirmed—that the M51's earlier v.1.39 firmware offers a better, "fatter" sound than the later v.1.41, probably die to a 1dB higher output; later versions of the M51 can be easily "rolled back."
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Sammenlignet du med en annen pre?

Dette blir rett og slett smak og behag, noen er fornøyde med lyden fra m51, andre foretrekker litt farging/tonekontroll. M51 leverer mer enn kraftig nok signal ut til å drive de fleste effektforsterkere i klipping, så å montere ekstra gain trinn etter den blir bare tull og vil redusere SNR. Hvis man på død og liv må ha analog volumkontroll, bør man gå for en passiv attenuator, gjerne etterfulgt av en buffer.

Da jeg brukte m51 som pre, kjørte jeg litt dsp på kilden i mangel av tonekontroller.

IMO bør du se mot høyttalerene hvis du er fornøyd med lyden, men vil ha mer. ;)
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Helt generelt er det sjelden lyden blir bedre av å sette en haug med komponenter (les forforsterker) i signalveien. Et unntak er selvfølgelig hvis utgangen på dac'en ikke klarer å drive sluttrinnene skikkelig.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
I min bok er M51 fortsat en topklasse dac, og linken bekræftiger det. Bruktpriserne ved at snige sig under 7000, og er et røverkøb (den blev solgt black friday til 7etellerandet)

Har prøvet min som pre på en Hegel H360, og fungerede glimrende (og en relativ tydelig opgradering til Hegelens indbyggede dac). Luftig og detaljeret, samtidigt med at Arendal højtalerne garanterede smekk i bassen. Derimod kunne jeg forestille mig at OPs Master Explorer blir lige luftige nok til alt annet enn jazz og obskur kammermusik.

Vi tar lige texten fra Stereophile:
NAD M51 Direct Digital: $1999 $$$ ★
The M51 is an attractive, full-width D/A converter with a digital volume control and useful front-panel vacuum-fluorescent display that indicates input, volume status, and sampling rate. It offers AES/EBU, coaxial, optical, USB, and two HDMI inputs, as well as analog (one pair each single-ended and balanced) and digital (HDMI) outputs. While all of the NAD's inputs can handle PCM audio data of resolutions up to 24-bit/192kHz, the M51 converts everything it receives to a pulse-width-modulation (PWM) signal at a sampling rate of 844kHz, controlled by a clock running at 108MHz. The NAD had a "wonderfully detailed and revealing sound," said JI. JA noted measured performance that was "almost beyond reproach." Compared to the Auralic Vega, the NAD produced a cleaner, leaner, airier, less forgiving sound, said JA, though he still highly recommends the M51 as a great value for the price. Readers have reported—and JA has now confirmed—that the M51's earlier v.1.39 firmware offers a better, "fatter" sound than the later v.1.41, probably die to a 1dB higher output; later versions of the M51 can be easily "rolled back."

Er ikke denne Stereophile-testen fra 2012 da? Uansett.
M51 ble kobla opp før Classé effekttrinn og så direkte inn i B&W 802 D3 i lytterommet til Hifiklubben. Deretter min egen Audiobyte Black Dragon DAC. Klasseforskjell. ABD hadde fremfor alt bedre oppløsning. Som om alt ble gråere, døllere, med M51. Vi var flere lyttere, alle skjønt enige. For eksempel er det kjedelige å ikke høre knirket fra pianokrakken til Alfred Brendel i det hele tatt. At den er utkonkurrert - annet er ikke å forvente. Utviklingen har vært stor på DAC-feltet de siste årene, og en modell fra 2012 må finne seg i å bli passert. Så må jeg spørre - er en 5 år gammel DAC til 7000 virkelig et supergodt kjøp? Tipper minstemann til Chord til 5000 ikke er langt unna...

Da tenker jeg effektforsterkeren fra Bryston sikkert står seg bedre.
Høyttalerne kjenner jeg ikke, men ser det er mange her på forumet som skryter av dem, se f.eks. tråd fra 2014.

Jeg ville gått for ny DAC.
Når det er sagt kan man sikkert få både knallgode høytalere på brukten, og en ny super DAC til prisen av en Hegel H360.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Som der står:
2016 Recommended Components Digital Processors.


 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
I min bok er M51 fortsat en topklasse dac, og linken bekræftiger det. Bruktpriserne ved at snige sig under 7000, og er et røverkøb (den blev solgt black friday til 7etellerandet)

Har prøvet min som pre på en Hegel H360, og fungerede glimrende (og en relativ tydelig opgradering til Hegelens indbyggede dac). Luftig og detaljeret, samtidigt med at Arendal højtalerne garanterede smekk i bassen. Derimod kunne jeg forestille mig at OPs Master Explorer blir lige luftige nok til alt annet enn jazz og obskur kammermusik.

Vi tar lige texten fra Stereophile:
NAD M51 Direct Digital: $1999 $$$ ★
The M51 is an attractive, full-width D/A converter with a digital volume control and useful front-panel vacuum-fluorescent display that indicates input, volume status, and sampling rate. It offers AES/EBU, coaxial, optical, USB, and two HDMI inputs, as well as analog (one pair each single-ended and balanced) and digital (HDMI) outputs. While all of the NAD's inputs can handle PCM audio data of resolutions up to 24-bit/192kHz, the M51 converts everything it receives to a pulse-width-modulation (PWM) signal at a sampling rate of 844kHz, controlled by a clock running at 108MHz. The NAD had a "wonderfully detailed and revealing sound," said JI. JA noted measured performance that was "almost beyond reproach." Compared to the Auralic Vega, the NAD produced a cleaner, leaner, airier, less forgiving sound, said JA, though he still highly recommends the M51 as a great value for the price. Readers have reported—and JA has now confirmed—that the M51's earlier v.1.39 firmware offers a better, "fatter" sound than the later v.1.41, probably die to a 1dB higher output; later versions of the M51 can be easily "rolled back."

Er ikke denne Stereophile-testen fra 2012 da? Uansett.
M51 ble kobla opp før Classé effekttrinn og så direkte inn i B&W 802 D3 i lytterommet til Hifiklubben. Deretter min egen Audiobyte Black Dragon DAC. Klasseforskjell. ABD hadde fremfor alt bedre oppløsning. Som om alt ble gråere, døllere, med M51. Vi var flere lyttere, alle skjønt enige. For eksempel er det kjedelige å ikke høre knirket fra pianokrakken til Alfred Brendel i det hele tatt. At den er utkonkurrert - annet er ikke å forvente. Utviklingen har vært stor på DAC-feltet de siste årene, og en modell fra 2012 må finne seg i å bli passert. Så må jeg spørre - er en 5 år gammel DAC til 7000 virkelig et supergodt kjøp? Tipper minstemann til Chord til 5000 ikke er langt unna...

Da tenker jeg effektforsterkeren fra Bryston sikkert står seg bedre.
Høyttalerne kjenner jeg ikke, men ser det er mange her på forumet som skryter av dem, se f.eks. tråd fra 2014.

Jeg ville gått for ny DAC.
Når det er sagt kan man sikkert få både knallgode høytalere på brukten, og en ny super DAC til prisen av en Hegel H360.
Hvis knirket fra pianokrakken er med på opptaket, vil ingen DACer filtrere bort det. Det er umulig å fjerne dette under dekoding uten å aktivt manipulere dataene. Datastrømmen vil se helt forskjellig ut med og uten knirket.

Jeg leser litt om Audiobyte black dragon
Custom Hybrid-Phase Digital Filter
A high-performance upsampling block for conditioning the incoming signals. It is especially effective on standard resolution digital signals, like 44.1/48 KHz. With a large number of taps and a carefully adjusted response, the extension and atmosphere of the recordings are virtually enhanced prior to conversion. The filter can be enabled or disabled from the menu interface.
Dette tolker jeg som at den har innebygd DSP som kan aktiveres eller deaktiveres. Var dette filteret av eller på da dere gjorde sammenligningen?
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen

Hvis knirket fra pianokrakken er med på opptaket, vil ingen DACer filtrere bort det. Det er umulig å fjerne dette under dekoding uten å aktivt manipulere dataene. Datastrømmen vil se helt forskjellig ut med og uten knirket.


Jeg leser litt om Audiobyte black dragon
Custom Hybrid-Phase Digital Filter
A high-performance upsampling block for conditioning the incoming signals. It is especially effective on standard resolution digital signals, like 44.1/48 KHz. With a large number of taps and a carefully adjusted response, the extension and atmosphere of the recordings are virtually enhanced prior to conversion. The filter can be enabled or disabled from the menu interface.
Dette tolker jeg som at den har innebygd DSP som kan aktiveres eller deaktiveres. Var dette filteret av eller på da dere gjorde sammenligningen?

Etter din logikk er vel alle DAC'er like da? Da er det jo bare å kjøpe den billigste?
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
NAD har lansert en ny DAC som heter C510 og koster rundt 5000,- mindre enn M51. Ifølge en tidligere tråd her inne har t.o.m. NAD bekreftet at dette i praksis er M51 i rimeligere innpakning, så det tyder på at NAD også mener M51 ikke helt forsvarer samme pris som den gjorde for noen år siden. Da kommer det sikkert snart en oppgradert modell i Master Series.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvilken behandling får egentlig et analogt signal i en forforsterker som gjør det bedre enn det som en DAC med volumkontroll genererer alene? Det jeg lurer på er om signalet får egenlyden til en pre, altså at forforsterkeren fungerer som en slags tonekontroll. Signalet fra en virkelig god DAC trenger kanskje ikke å skjønnhetsbehandles i en pre i etterkant?
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312

Hvis knirket fra pianokrakken er med på opptaket, vil ingen DACer filtrere bort det. Det er umulig å fjerne dette under dekoding uten å aktivt manipulere dataene. Datastrømmen vil se helt forskjellig ut med og uten knirket.


Jeg leser litt om Audiobyte black dragon
Custom Hybrid-Phase Digital Filter
A high-performance upsampling block for conditioning the incoming signals. It is especially effective on standard resolution digital signals, like 44.1/48 KHz. With a large number of taps and a carefully adjusted response, the extension and atmosphere of the recordings are virtually enhanced prior to conversion. The filter can be enabled or disabled from the menu interface.
Dette tolker jeg som at den har innebygd DSP som kan aktiveres eller deaktiveres. Var dette filteret av eller på da dere gjorde sammenligningen?

Etter din logikk er vel alle DAC'er like da? Da er det jo bare å kjøpe den billigste?
Selve DAC chippene har blitt så forfinet gjennom årene at forskjellen mellom dem kun er av akademisk interesse. Jeg har feks 3 forskjellige filter på min dac, forskjellen på disse er lett å måle, men vanskelig å høre.
Min påstand er at evt forskjeller i ferdigbygde DACer hovedsaklig ligger i utgangstrinn (det analoge domenet) og evt signal prosessering (dsp).
Du trenger ikke å putte meg i båsen "NAD fans", da jeg ikke har ett eneste NAD produkt i hus.

Men over til mitt spørsmål, var filteret av eller på da du sammenlignet NAD og Black dragon?

Ketil: Du har rett i det. Signalet kan ikke bli bedre enn det kommer ut av DACen, en ekstra forforsterker kan kun svekke signalet ved å legge til støy/forvrenging. Hvis forforsterkeren er av dårlig kvalitet (evt er spesifikt designet for å fungere som en tonekontroll) kan dette føre til at signalet ut er forskjellig fra signal inn og at det låter bedre iht personlige preferanser. (En god forforsterker gir samme signal ut som inn og gjør ingenting annet enn å forsterke det).

Selv gjør jeg noe så dumt som å DA konvertere signalet, kjøre det gjennom volumkontroll og pre-amp for så å AD konvertere det, kjøre det gjennom DSP og DA konvertere det ut til effektforsterkerene. Dette degraderer signalet kraftig og blir veldig lite hifi korrekt, men pga justeringene i DSP låter det mer behagelig for mine ører.
 
Sist redigert:

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen

Hvis knirket fra pianokrakken er med på opptaket, vil ingen DACer filtrere bort det. Det er umulig å fjerne dette under dekoding uten å aktivt manipulere dataene. Datastrømmen vil se helt forskjellig ut med og uten knirket.


Jeg leser litt om Audiobyte black dragon
Custom Hybrid-Phase Digital Filter
A high-performance upsampling block for conditioning the incoming signals. It is especially effective on standard resolution digital signals, like 44.1/48 KHz. With a large number of taps and a carefully adjusted response, the extension and atmosphere of the recordings are virtually enhanced prior to conversion. The filter can be enabled or disabled from the menu interface.
Dette tolker jeg som at den har innebygd DSP som kan aktiveres eller deaktiveres. Var dette filteret av eller på da dere gjorde sammenligningen?

Etter din logikk er vel alle DAC'er like da? Da er det jo bare å kjøpe den billigste?
Selve DAC chippene har blitt så forfinet gjennom årene at forskjellen mellom dem kun er av akademisk interesse. Jeg har feks 3 forskjellige filter på min dac, forskjellen på disse er lett å måle, men vanskelig å høre.
Min påstand er at evt forskjeller i ferdigbygde DACer hovedsaklig ligger i utgangstrinn (det analoge domenet) og evt signal prosessering (dsp).
Du trenger ikke å putte meg i båsen "NAD fans", da jeg ikke har ett eneste NAD produkt i hus.

Men over til mitt spørsmål, var filteret av eller på da du sammenlignet NAD og Black dragon?

Ketil: Du har rett i det. Signalet kan ikke bli bedre enn det kommer ut av DACen, en ekstra forforsterker kan kun svekke signalet ved å legge til støy/forvrenging. Hvis forforsterkeren er av dårlig kvalitet (evt er spesifikt designet for å fungere som en tonekontroll) kan dette føre til at signalet ut er forskjellig fra signal inn og at det låter bedre iht personlige preferanser. (En god forforsterker gir samme signal ut som inn og gjør ingenting annet enn å forsterke det).

Selv gjør jeg noe så dumt som å DA konvertere signalet, kjøre det gjennom volumkontroll og pre-amp for så å AD konvertere det, kjøre det gjennom DSP og DA konvertere det ut til effektforsterkerene. Dette degraderer signalet kraftig og blir veldig lite hifi korrekt, men pga justeringene i DSP låter det mer behagelig for mine ører.
Jeg har svart deg jeg. FIR OFF. Betyr Filter Off.
Når det gjelder hva det er for noe, så låter det som en veldig forsiktig kompressor når det er på. Hjelper sikkert på dårlige liveopptak o.l. uten at jeg bruker det. Det flyter bedre uten.

Men det er du som slenger ut påstander om at ingen DAC i verden osv. Så du får forklare det du. Det kan godt være den analoge delen, og jeg har ikke sagt det er noe annet.

Jf ellers Sst sin post.
Ellers lite konstruktiv tilbakemelding til trådstarter. Jeg står på at det er en rekke nyere DACer som vil gi et løft for pengene.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Jeg bruker M-51 som forforsterker i stuen kombinert md en bryston 4bsst2 og SA master explorer høyttalere. Vil det bli en god forbedring og ha en ren stereo forforsterker som pre?
Er egentlig ganske fornøyd med lyden, men mye vil ha mer :)
eller evt kjøpe en ny integrert forsterker, vil for eks hegel H360 være bedre?
takker for evt forslag :)
Det vil bli en forandring å koble til en god pre som feks Bryston bp25/26 event Hegel p20, jeg selv synes de fungerte bedre enn Hegel Hd30/25 som forforsterker. Det sikreste er att du tester selv i eget oppsett å hører om du liker forandringen. Med Hegel h360 blir det neppe til det bedre. Beste tipset er kan være å la det være som det er hvis man er fornøyd nå. Veldig sjelden att man får i pose og sekk att alle parametere blir bedre, veldig ofte kun annerledes. Og bytte til annen Dac vil også gi deg en forandring men i mye mindre omfang enn om du bytter forforsterker.
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
879
Antall liker
415
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
ikke enig, du må prøve og sammenligne. En god pre vil tilføre rom og luftighet.
Ja, jeg er absolutt enig i at det må testes, og jeg har opplevd at dette har gått begge veier. Men jeg er forholdsvis sikker på at det var dac'ens manglende evne til å drive sluttrinnene som var årsaken til et betydelig løft den gangen opplevelsen gikk i den retningen.

Så konklusjonen din er jeg enig i, men jeg holder fast ved at færre komponenter i signalveien normalt gir bedre resultat gitt at det ikke er dårlig kompatibilitet mellom komponentene.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Også eng i at færre komponenter er best. Men som du også (egentlig) sier er at teori og praksis kan være forskjellig.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hvilken behandling får egentlig et analogt signal i en forforsterker som gjør det bedre enn det som en DAC med volumkontroll genererer alene? Det jeg lurer på er om signalet får egenlyden til en pre, altså at forforsterkeren fungerer som en slags tonekontroll. Signalet fra en virkelig god DAC trenger kanskje ikke å skjønnhetsbehandles i en pre i etterkant?
Jeg tror at mye av dette henger sammen med to forhold:

1) Hvordan DACen gjør volumreguleringen. Volumregulering i det digitale domenet KAN gi litt mindre sting og klarhet i lyden ved lavt volum. Jeg vet ingenting om NAD M51, så for alt det jeg vet, er ikke dette noe problem med denne DACen.

2) Kvaliteten av de anloge kretsene. De analoge utgangene på en DAC trives normalt best mot høyimpedante innganger - typisk inngangstrinnet på en forforsterker (f.eks. har min ML326s en inngangsimpedans på > 100 kOhm). En forforsterker er normalt mer robust overfor de lavere inngangsimpedanser som er typiske for mange effekttrinn. En del effekttrinn har langt lavere inngangsimpedanser enn enn forforsterker har (Mine Bryston monoblokker ligger på 20 kOhm) - og dette KAN stresse DACen hvis den kobles direkte mot et effekttrinn med lavere inngangsimpedans enn det DACen trives med. I mitt tilfelle snakker vi om at strømtrekket i DAC øker en faktor på 5.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
I min bok er M51 fortsat en topklasse dac, og linken bekræftiger det. Bruktpriserne ved at snige sig under 7000, og er et røverkøb (den blev solgt black friday til 7etellerandet)

Har prøvet min som pre på en Hegel H360, og fungerede glimrende (og en relativ tydelig opgradering til Hegelens indbyggede dac). Luftig og detaljeret, samtidigt med at Arendal højtalerne garanterede smekk i bassen. Derimod kunne jeg forestille mig at OPs Master Explorer blir lige luftige nok til alt annet enn jazz og obskur kammermusik.

Vi tar lige texten fra Stereophile:
NAD M51 Direct Digital: $1999 $$$ ★
The M51 is an attractive, full-width D/A converter with a digital volume control and useful front-panel vacuum-fluorescent display that indicates input, volume status, and sampling rate. It offers AES/EBU, coaxial, optical, USB, and two HDMI inputs, as well as analog (one pair each single-ended and balanced) and digital (HDMI) outputs. While all of the NAD's inputs can handle PCM audio data of resolutions up to 24-bit/192kHz, the M51 converts everything it receives to a pulse-width-modulation (PWM) signal at a sampling rate of 844kHz, controlled by a clock running at 108MHz. The NAD had a "wonderfully detailed and revealing sound," said JI. JA noted measured performance that was "almost beyond reproach." Compared to the Auralic Vega, the NAD produced a cleaner, leaner, airier, less forgiving sound, said JA, though he still highly recommends the M51 as a great value for the price. Readers have reported—and JA has now confirmed—that the M51's earlier v.1.39 firmware offers a better, "fatter" sound than the later v.1.41, probably die to a 1dB higher output; later versions of the M51 can be easily "rolled back."

Er ikke denne Stereophile-testen fra 2012 da? Uansett.
M51 ble kobla opp før Classé effekttrinn og så direkte inn i B&W 802 D3 i lytterommet til Hifiklubben. Deretter min egen Audiobyte Black Dragon DAC. Klasseforskjell. ABD hadde fremfor alt bedre oppløsning. Som om alt ble gråere, døllere, med M51. Vi var flere lyttere, alle skjønt enige. For eksempel er det kjedelige å ikke høre knirket fra pianokrakken til Alfred Brendel i det hele tatt. At den er utkonkurrert - annet er ikke å forvente. Utviklingen har vært stor på DAC-feltet de siste årene, og en modell fra 2012 må finne seg i å bli passert. Så må jeg spørre - er en 5 år gammel DAC til 7000 virkelig et supergodt kjøp? Tipper minstemann til Chord til 5000 ikke er langt unna...

Da tenker jeg effektforsterkeren fra Bryston sikkert står seg bedre.
Høyttalerne kjenner jeg ikke, men ser det er mange her på forumet som skryter av dem, se f.eks. tråd fra 2014.

Jeg ville gått for ny DAC.
Når det er sagt kan man sikkert få både knallgode høytalere på brukten, og en ny super DAC til prisen av en Hegel H360.
Jeg skal ikke gjøre dette til en diskusjonstråd vedr M51/Stereophile, men jeg vil gjerne gjøre det litt klarere for de som ikke kjenner Stereophiles ratingsystem.

Et par kommentarer:

Stereophiletesten er fra 2012, rett.
Anbefalingen er fra 2016.

Hvis du leser Stereophile`s anbefalte komponentliste så ser du at apparater som ikke er relevante (ute av produksjon, uten distribusjon osv)
blir strøket av lista for hvert halvår lista revideres
.
Dette gjelder også komponenter som ikke har vært lyttet til i senere tid.
Det er altså ikke slik at en komponent blir vurdert som bra, og så blir der.
Det er en kontinuerlig prosess.

Dessuten Har M51 fått A+ -rating. Høyest mulig karakter.
Du kan altså sammenligne hvilke andre DACer som har vært testet, og har like god lydkvalitet i 2016.

At Nad M51 låt grått livløs og døll på demoen i sammenligning med din Audiobyte, kan jeg ikke mene noe om,
men det er i hvert fall ikke slike karakteristikker jeg vil gi den.

Audiobyte Black Dragon er sikkert en veldig god DAC.
Det finnes uten tvil bedre og like bra DACer som NAD M51. Og det er riktig at den begynner å få noen år på baken.
Men til prisen, og med den fleksibiliteteten? Show me!

Vedrørende alder, så er softwareoppdatering mulig, men ganske mange foretrekker en eldre versjon.
Dette har nok mye med matching i anlegget ellers å gjøre.

Ankepunktet vedrørende M51 er etter mitt syn, ikke at den låter lite transparent eller kjedelig, derimot kan den virke for tynn/lys i en del oppsett.
Det er derfor ikke slik at alle bør kjøpe Nad M51. Dette gjelder forsovet alle DACer. De må matches med anlegget.

Litt på siden av temaet,-beklager.
Mvh
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.382
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Også eng i at færre komponenter er best. Men som du også (egentlig) sier er at teori og praksis kan være forskjellig.

RBN her på hfs har en State of The Art MSB digitalrigg med mange oppsettingsmuligheter.
Han prøvde å kjøre signalet direkte utenom den meget gode PASS forforsterkeren han har.
Han hevder at det låter best med PASS i mellom. (Jeg har kun hørt anlegget med forforsterker)
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Da har jeg Koblet bort min DP C1B for å teste litt.
Forforsterkeren blir tilkoblet ganske raskt.

Jeg kan ikke si at det er noe galt med M51 som pre, men mye av magien forsvant.
Detaljene er tilstede som før, men det mangler liksom litt.
Skulle ønske det var annerledes da jeg kunne kuttet ned litt på boksene.

Forøvrig synes jeg M51 er veldig god som dac, men nådde ikke opp hos meg som pre.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Har inntrykk av at mange opplever dette, inkl. meg selv. Antar at det er analogdelen som ikke er god nok.
 

NLS

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2013
Innlegg
633
Antall liker
330
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Må jo også sige at jeg har sat en rør pre ind, så M51 bruges som ren dac - i det aktuelle opsæt gir det en tydelig rundere lyd, en tanke varmere uden lyttetræthed, og bedre til min musiksmag. Vel også mere tilgivende ift ikke helt optimale indspildninger.. Men fint at ha M51 pre i baghånden som en helt ok mellemløsning hvis rørene begynder at røre..

Og dac'en, den er glimrende den.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.599
Antall liker
1.377
Sted
Saksvik - Trøndelag
Dette kan sikkert høres flåsete ut, men jeg mener det:

Hvis det blir bedre med én (unødvendig) komponent i form av en forforsterker, burde det ikke bli enda bedre med to eller tre forforsterkere koblet i serie? Hvor bra kan signalet bli ved å kjøre det gjennom bokser som strengt tatt ikke trengs?
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Teoretisk tror jeg du har rett, men kanskje litt farging av lyden gjør seg i noen oppsett.
Jeg mener hifikomoponentene går litt i feil retning.
De siste årene har hifien blitt mer og mer oppløst.
Dette mener jeg går på bekostning av varme og glød.
Fokuset for de fleste produsentene går i den retning.

Ofte når jeg kobler til noe gamle greier blir det mer ørevennlig.
Kanskje har det med mer forvrengning, ikke vet jeg.
Jeg er ikke teoretiker, men jeg stoler på ørene mine.

Dac'er er unntaket, da jeg erfarer at de blir stadig mer ørevennlig og mer lik analog lyd.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Dette kan sikkert høres flåsete ut, men jeg mener det:

Hvis det blir bedre med én (unødvendig) komponent i form av en forforsterker, burde det ikke bli enda bedre med to eller tre forforsterkere koblet i serie? Hvor bra kan signalet bli ved å kjøre det gjennom bokser som strengt tatt ikke trengs?
Forutsetningene for at en forforsterker ikke trengs er at DACen er like god å gi ut lavt signal som den er på høyt signal, at utgangstrinnet driver alle impedanser uten å bli påvirket og at volumkontrollen i DACen er 100% transparent. Den beskrivelsen passer nok få om ingen komponenter. Et påkostet forforsterker vil virke som en impedanskorreksjon, samt i de aller fleste tilfeller ha et bedre utgangstrinn. Det store spørsmålet er om man taper mer på en ekstra kabel og den ekstra elektronikken man får med flere kretser. Hos meg så NAD M51 hadde godt av å ha en god pre-amp mellom seg og effektrinnet når jeg hadde min for noen år tilbake. Samtidig så koster en god pre-amp fort mer enn en ny M51, selv på brukten så det vil være et økonomi spørsmål.

M51 er ganske kilen på jitter på inngangen da den ikke har noen reklokkingskrets. Brukte lenge en Sonos til streaming når det ikke var en prioritet, men når jeg lånte en NAD M50 i 8-9 måneders tid så ble mesteparten av gråheten i M51 borte.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Å si at utviklingen på dac'er har tatt store steg de siste årene må jeg si er rimelig bullshit.
Det er ikke dac'chipen alene som avgjør lyde, og heller er det ikke slik at de nyere chipene låter bedre enn de eldre. I så fall er det merkelig at en haug av folk her inne har bygd nos dac som er filterløse. Basert på eldre laddedacs ala philips tda 1543.
Selv har jeg nettopp kjøpt meg ny dac basert på AD1865, ladderdac, filterløs. Spiller fantastisk. Analogdelen i dac'er må ikke glemmes.
 

superclementz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2013
Innlegg
249
Antall liker
61
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg levde fint med M51 som forforsterker uten å miste nattesøvn. Lever fint med M12 også, og sover like godt. Tror du vil oppleve større forskjeller ved å endre på høyttalere om du vil ha mer av noe, men nyanser finnes det sikkert.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Ketil: Du har rett i det. Signalet kan ikke bli bedre enn det kommer ut av DACen, en ekstra forforsterker kan kun svekke signalet ved å legge til støy/forvrenging. Hvis forforsterkeren er av dårlig kvalitet (evt er spesifikt designet for å fungere som en tonekontroll) kan dette føre til at signalet ut er forskjellig fra signal inn og at det låter bedre iht personlige preferanser. (En god forforsterker gir samme signal ut som inn og gjør ingenting annet enn å forsterke det).

Selv gjør jeg noe så dumt som å DA konvertere signalet, kjøre det gjennom volumkontroll og pre-amp for så å AD konvertere det, kjøre det gjennom DSP og DA konvertere det ut til effektforsterkerene. Dette degraderer signalet kraftig og blir veldig lite hifi korrekt, men pga justeringene i DSP låter det mer behagelig for mine ører.
Klart kan signalet bli bedre enn det som kommer ut av dac. DCS har da laget egne bokser som gjør noe med digitalsignalet. Jitter kan reduseres.

Hva gjør en forforsterker. Mener du virkelig at den bare tilføyer forvrengning og støy? Du sier jo egentlig mot deg selv. en god forforsterker tilføyer ikke noen ting, mens en dårlig kan endre signalet slik at det passer bedre med ens egne preferanser. Dette blir da ei salig smørje av målemessige kvantitaitve argumenter og subjektive kvalitative argumenter.
 

OleLyttøye

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.06.2015
Innlegg
555
Antall liker
228
Sted
Bergen
Helt enig, Lynvingen, i forhold til DAC'er.

Bluesbreaker, jeg vet hvordan Stereophileratingen funker. Men ikke tale om at den er beste DAC til den prisen lenger. Selv folka på Hifiklubben var tydelige i A/B-testingen vi gjorde. Tipper NAD kommer med en ny modell snart. Og for å nevne fleksibilitet:
NAD M51 -
  • Digital input: 16/24 bit, 32 / 44,1 / 48 / 88,2 / 96 / 176,4 / 192 kHz
  • master clock 108 MHz
Audiobyte Black Dragon:
  • 44.1-384 KHz on USB, I2S (PCM)
  • DSD64, 128 on USB
  • 44.1-192 KHz on spdif, aes-ebu
  • 44.1-96 KHz on toslink
  • 32 bit over I2S and USB
  • 24 bit over S/PDIF, AES/EBU, TOSLINK
  • master clock 500 Mhz
  • balansert konvertering.
Og har en respektabel hodetelefonutgang.
Har selvsagt også firmwareupdate.
Pre-delen skal være nesten, men ikke fullt, så god som Hegel P20, ifølge andre her på forumet.
Tipper lignende specs finnes på en haug andre konvertere som er kommet siste året.

Poenget her er at NAD M51 sikkert er helt fin. Helt til man sjekker ut noen nyere DAC'er. Alltid noen som etter noen år lager noe bedre. Er sikkert en enkel sak å få låne med seg en hjem fra Moiz eller OHC, eller Stereofil eller hva man vil. Man trenger absolutt ikke kjøpe ABD, på brukten nå ligger en NuPrime DAC 10 som trolig er en hel del bedre enn NAD M51. 8000,- burde være et godt kjøp. Sammenlign med hva du må ut med for en Hegel H360: 39.000. Da har du 31.000 igjen til å kjøpe Pre for.
Da kan du kjøpe en hel bøtte med godiser. Man kan sågar også slå til på et par Audio Physic Tempo 25 til 19000 på brukten, hvis du også har lyst på nye høyttalere, og ha 12.000 igjen til ny pre. Skal være mulig å finne en bra pre for det.

Til trådstarter, du må kjøpe hva du vil, og begynne i hvilken ende du vil. Og til det budsjettet du antyder - for en lykkelig situasjon å befinne seg i :)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Ketil: Du har rett i det. Signalet kan ikke bli bedre enn det kommer ut av DACen, en ekstra forforsterker kan kun svekke signalet ved å legge til støy/forvrenging. Hvis forforsterkeren er av dårlig kvalitet (evt er spesifikt designet for å fungere som en tonekontroll) kan dette føre til at signalet ut er forskjellig fra signal inn og at det låter bedre iht personlige preferanser. (En god forforsterker gir samme signal ut som inn og gjør ingenting annet enn å forsterke det).

Selv gjør jeg noe så dumt som å DA konvertere signalet, kjøre det gjennom volumkontroll og pre-amp for så å AD konvertere det, kjøre det gjennom DSP og DA konvertere det ut til effektforsterkerene. Dette degraderer signalet kraftig og blir veldig lite hifi korrekt, men pga justeringene i DSP låter det mer behagelig for mine ører.
Klart kan signalet bli bedre enn det som kommer ut av dac. DCS har da laget egne bokser som gjør noe med digitalsignalet. Jitter kan reduseres.

Hva gjør en forforsterker. Mener du virkelig at den bare tilføyer forvrengning og støy? Du sier jo egentlig mot deg selv. en god forforsterker tilføyer ikke noen ting, mens en dårlig kan endre signalet slik at det passer bedre med ens egne preferanser. Dette blir da ei salig smørje av målemessige kvantitaitve argumenter og subjektive kvalitative argumenter.
Å redusere jitter forbedrer ikke signalet på noe vis. Som sagt, kan signalet kun degraderes etter ferdig produksjon. Det finnes ingen magisk boks som kan legge til det som har blitt mistet på veien. (feks hvis den tidligere nevnte pianokrakken har druknet i støygulvet til ett gain steg)
Alle forsterkertrinn tilfører støy og forvrenging. En god forsterker tilfører lite, en dårlig tilfører mye.

Ideelt sett, har man en gain struktur hvor man oppnår maks ønskede volum med volumkontrollen på fullt. Signalet ut ifra en dac er ofte høyt nok til å klippe de fleste forsterkere og trenger kun demping.
Hvis man kjører denne DAC med fullt volum inn i en pre amp som feks forsterker 6db, vil man først dempe signalet 6db mer enn nødvendig pga det etterfølgende gain trinnet for så å forsterke dette og evt støy som har blitt plukket opp med 6db. Med dette blir SNR redusert.
 
Sist redigert:

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Ketil: Du har rett i det. Signalet kan ikke bli bedre enn det kommer ut av DACen, en ekstra forforsterker kan kun svekke signalet ved å legge til støy/forvrenging. Hvis forforsterkeren er av dårlig kvalitet (evt er spesifikt designet for å fungere som en tonekontroll) kan dette føre til at signalet ut er forskjellig fra signal inn og at det låter bedre iht personlige preferanser. (En god forforsterker gir samme signal ut som inn og gjør ingenting annet enn å forsterke det).

Selv gjør jeg noe så dumt som å DA konvertere signalet, kjøre det gjennom volumkontroll og pre-amp for så å AD konvertere det, kjøre det gjennom DSP og DA konvertere det ut til effektforsterkerene. Dette degraderer signalet kraftig og blir veldig lite hifi korrekt, men pga justeringene i DSP låter det mer behagelig for mine ører.
Klart kan signalet bli bedre enn det som kommer ut av dac. DCS har da laget egne bokser som gjør noe med digitalsignalet. Jitter kan reduseres.

Hva gjør en forforsterker. Mener du virkelig at den bare tilføyer forvrengning og støy? Du sier jo egentlig mot deg selv. en god forforsterker tilføyer ikke noen ting, mens en dårlig kan endre signalet slik at det passer bedre med ens egne preferanser. Dette blir da ei salig smørje av målemessige kvantitaitve argumenter og subjektive kvalitative argumenter.
Å redusere jitter forbedrer ikke signalet på noe vis. Som sagt, kan signalet kun degraderes etter ferdig produksjon. Det finnes ingen magisk boks som kan legge til det som har blitt mistet på veien. (feks hvis den tidligere nevnte pianokrakken har druknet i støygulvet til ett gain steg)
Alle forsterkertrinn tilfører støy og forvrenging. En god forsterker tilfører lite, en dårlig tilfører mye.
Jitter er forvrengning i digitalsignalet og manifesterer seg primært som støy og fase-/frekvensfeil i analogsignalet.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Etter dine begreper er rørforsterkere dårlige da de tilfører mer støy/forverngning enn andre.
 
Topp Bunn