Erfaringer til diskusjon

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg hadde en herlig runde i Hi-Fi butikkene i sentrum av Oslo mitt i julerushet. Var innom fire butikker. Det var lite kunder, så jeg fikk fin service i alle butikkene. Lyttet til litt ulike ting, men anlegg som lå i prisleie mellom 100.000 til 200.000. Hadde takket glad og fornøyd om julenissen hadde gitt meg et av dem, uansett hvilken. På den annen side var det et av dem som skilte seg betydelig ut fra dem andre: Det var Proac D38, Cary CAD 280SA (V-12R) med den rimeligste rør pre fra Cary og noe rått i signalkilden fra Theta. Kombinasjonen Cary og Proac har jeg hørt rykter om at skal være bra, men fytti katta. Lyden var mye mer uti rommet, det fylte rommet rundt meg - helt rått nærvær.

Nok om bakgrunnen. Det jeg gjerne ønsker å drøfte er den sistnevnte effekten noen systemer synes å ha; at de liksom er uti rommet. På Proac/Cary kombinasjonen var dette umiddelbart hørbart. Jeg fikk fantasier om å gå til banken umiddelbart for å be om lån. Men er dette også en del av problemet. Er det noen som erfaring med at dette kan bli krevende eller trøttende over lengre tids lytting. Det er vanskelig å beskrive effekten jeg ønsker å diskutere, men jeg tror andre har liknende erfaringer. At noen systemer går utenpå høytaleren - det liksom slipper. Kanskje en kunne si at lyden bærer i luften og ikke i systemet. Hvorfor er det mange bra systemer som ikke synes å prioritere denne effekten.

Jeg har selv et rimeligere anlegg og drømmer om det rå utstyret, så jeg bruker tiden frem til anskaffelse (en del år frem i tid) til å forstå det jeg hører. Så innspill fra andre om dette kan være til hjelp. :D
 
R

Rojoh

Gjest
Nå er det mulig jeg driter litt på draget, men tror at den tonale balansen er viktigste årsak til fenomenet. Typisk når det er litt ekstra nivå i mellomtone-området (hva nå det er).

Kan kanskje blitt litt slitsomt i lengden, ja. Kanskje man kan karakterisere dette som et avvik/farging som vil fargelegge all musikk - noe til det bedre, og noe til det verre... ??? Liker best når anlegget låter helt forskjellig fra innspilling til innspilling - men om det skulle tippe over i en retning: Litt frempå og uti rommet. Gjerne med litt ekstra nivå i nedre mellomtone for "varmen" sin del.

Kan hende jeg tar helt feil også... Kom også til å tenke på at ProAC bruker disse store mellomtone-domene i sine større høyttalere. Mer spredning/refleksjoner/ambience i mellomtonen??

Mvh. Johan.
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Det kan godt være at du har rett i dette - at effekten av "lyden uti rommet", som jeg de gangene jeg hører det får alltid haka slepp av, er en form for farging. Dersom dette er tilfellet, er jeg enig i at det peker i retning av å legge til rette for lyttetrøtthet. På den annen side de anleggene jeg har hørt denne effekten på tidligere er av den mer anerkjente sorten - som for eksempel opplevde jeg det med Avantgarde Duo/Accuphase og Audiopax. Dette er jo utstyr som ofte får rå bra anmeldelser og sånn sett burde vært problematisert for sin farging/krevende uttrykk. Eller hva tror du/dere?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hmm

Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener.
Er det at lyden kommer opp og frem?
At artisten er nett foran nesa på deg, og gir et nærvær av en annen verden?

R
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
"At noen systemer går utenpå høytaleren - det liksom slipper"
Har problemer med å se dette som annet en positivt, poenget, er at høyttalerene skal forsvinne, om det er det du mener. Er det at lyden blir litt frempå, litt rett i tryne, blir det slitsomt i lengden, men det kan kanskje virke imponerende til å begynne med.
 

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
1.192
Antall liker
0
At det virker som om lyden oppstår i rommet er et tegn på at anlegget er godt, at forsterkeren er rask og har kontroll, at høyttalerene er responsvillige. Lettere å få en musikalsk opplevelse når det er slik, og det er jo målet.
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg forstår at det er vanskelig å forstå hva jeg tar, det er nettopp derfor jeg vil diskutere det. Som dere trekker frem, så opplever jeg det som positivt. Det er mer det at jeg er usikker på om jeg blir forført av noe jeg ikke har helt grep på, eller begreper på. Dersom jeg skal holde fast, som det fleste av dere synes å gjøre, at denne effekten er positiv, da kommer spørsmålet om hvorfor ikke andre produsenter av anerkjente komponenter ikke oppnår det samme. Ikke sant! Dersom noe er et utvilsomt gode, så ville vel alle strebe i produktutviklingen mot det samme, eller?
 
B

bamsemann

Gjest
Hvis lyden er frisk,dynamisk og veldig imponerende med en gang, kan den bli slitsom i lengden. Trå varsomt her, ellers kan det bli en dyrkjøpt erfaring....
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Jeg forbinder lyttetretthet først og fremst med en problematisk diskant?
 

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Innlegg
709
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Hadde vært interesant å se om den samme effekten hadde kommet tilbake hvis du gikk tilbake og lyttet igjen etter å ha hørt de andre,og hadde forventninger til lyden som du nevner..Har flere ganger opplevd det du nevner for senere høre den nøyaktig samme plata på det samme annlegget og da ikke fått den transe feelingen..
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Er denne effekten noe du hører på messer/demoer?

I så tilfelle kan det jo hende det er de stedene hvor man har fått det til, du hører effekten?

Anlegg som ikke "slipper" og kommer løs fra høyttalerne er jo ikke optimalt satt opp?
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Til RoDa: Det jeg hører noen ganger er på tvers av arbeidet med å sette opp anleggene. Det er ikke det at jeg ikke liker det andre har satt opp i butikkene eller på messa. Jeg er ikke veldig kresen sånn sett. Jeg synes mye utstyr låter bra og kunne tenke meg det, men det er noe som liksom kommer ut... Jeg vet ikke helt, men tror BalticThor er inne på noe. Det er nok lurt å komme tilbake og høre flere ganger, så en får nullet ut faktorer som har mer med situasjonen der og da å gjøre. Audiopax utstyret jeg nevnte tidligere er et oppsett jeg har hørt flere ganger i ulike settinger - det imponerer hver gang. Problemet er at det koster skjorta, ihvertfall for meg. Det var derfor jeg ble så ***** gira når jeg hørte på Proac/Cary utstyret til en 1/3 av prisen, men med noe av samme effekten. Musikken og musikerne liksom er der. Ellers er jeg enig i Paal Iksom som knytter lyttetretthet til problematisk diskant. Jeg tror ikke det var det jeg hørte idag, men selvfølgelig kan sånt, erfaringsmessig, ta tid å finne ut av.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.250
Antall liker
16.225
Sted
Østfold
Ofte kan man høre et lydbilde man liker, men om man så prøver å tenke seg om noe kunne vært fjernet for å gjøre det enda mer frigjort er som regel svaret JA. Ofte tror jeg dette kan ha sammenheng med hvordan lydbildet oppfører seg som en total opplevelse inklusive rommet.

Mange høyttalere har et spredningsmønster som bærer preg av at diskanten er en dome som spiller fra rundt 2,5-3kHz og opp i en relativt smal baffel uten spesiell waveguide eller liknende. Det gjør at man ved et oppsett foran en vegg som normalt vil oppleve at diskantens nederste frekvenser i stor grad reflekteres fra veggen bak høyttalerne og legger seg oppå lydbildet som et tungt og kaldt slør som stjeler rom mellom det som skjer i lydbildet.

Oppsettet du hørte på Lyric kan enten (dersom det er mangelen på ovenstående effekt som har forårsaket opplevelsen) ha vært plassert litt ut i rommet, med dempet bakvegg eller med en høyttaler som har svært kontrollert spredningsmønster. Jeg vil sammenlikne effekten med det man får fra hornhøyttalere og det er ikke umiddelbart naturlig å tro at D38 sprer på samme måte som en hornhøyttaler.

Audiopax ref 100 har en 8" mellomtone, en ringdiskant med en mild waveguide, bred baffel og xo på 3200Hz. Alt dette er med på å gjøre høyttaleren relativt smal i spredningskarrakteristikken. Sist men ikke minst trives de med god avstand til bakveggen, noe som også er med på å redusere problematikken med lyd tilbake fra bakveggen.

Poenget mitt er enkelt: du må ta hensyn til hvordan høyttalerne skal stå hos deg. Det er ikke sikkert det låter likt hos deg.
 

Hagto

Bransjeaktør
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
3.621
Antall liker
517
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
33
Dette er noe av det man får til med godt oppsatte og gode anlegg. Synes dette har vært lettere å få til med rørforsterkere, man blir liksom mer tilstede og høyttalerne forsvinner. Det er liksom ikke så tydelig at lyden kommer fra anlegget. Synes dette minner om et godt anlegg!
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Beklager at jeg ikke har fulgt opp det jeg har satt igang, men jeg har ikke hatt tilgang til internett gjennom julen. O jul med din glede.

Til Hagto: Din erfaring av at gode rør anlegg har det fingeravtrykket jeg har forsøkt å beskrive - med lyden i rommet og ikke fra anlegget - er også min gryende erfaring. Jeg sier gryende fordi jeg fortsatt har begrenset med lytteerfaring på slike systemer.

Til Snickers-is: Beklager så mye min forsinkete respons. Du har et innspill som er oppklarende for meg, da du spesifiserer karakteristikker ved høytaler konstruksjonen som bidrar til det jeg har hørt hos Lyric, samt hvordan rommet virker inn på dette. Din antagelse om plassering av høytaler er helt korrekt. Proac D38 sto ganske langt ut i rommet og fri fra sidevegger. Det nedtrykkende med ditt innspill er sannsynligheten av at det betyr at jeg - med en normal liten stue og kone som er opptatt av interiør - ikke kan sette opp høytalere som vil tillate denne frie spillestilen. Eller?
 
T

timc

Gjest
Tror jeg forstår hva du mener med opplevelsen din Oslo2. Jeg føler jeg har fått til mye av det samme hjemme, med Eterahøyttalerne. Mulig janhella har lignende erfaringer? Det som er felles for de annlegg som har denne effekten er høyttalerne forsvinner fra lydbildet og ikke trekker til seg oppmerksomhet. For at dette skal skjer må desverre høyttalerne en del ut fra bakveggen. Ialfall har det vært tilfelle de gangene jeg har opplevd dette. Jeg er imidlertid ikke av den oppfatning at dette har samenheng med frempå lydkarakterestikk av noen slag. At refleksjoner spiller en rolle derimot er nok ganske sikkert. Jeg synes at denne effekten er utvetydig positiv, om ikke helt nøytral nødvendigvis. Jeg har en kompis som spiller på ProAc R2.5 kloner og han har anntydninger til dette flotte lydbildet du beskriver. Men 2.5'ene må ha kraftig forsterker for å få til dette. Han spiller på en Mark Levinson 200 watter og det fungerer utmerket. Vi prøvde med min forriege forsterker, Zapsolute mk4 50W, den klarte det ikke.

Siden du har begrensede plaseringsmuligheter ville jeg gått for en stativhøyttler med bassport i front, eller en trykkammerkonstruksjon. Disse er ofte lettere å få til dersom plassering er et problem. En høttaler jeg vet fungere utmerket i mindre rom (bassport bak) er SF Cremona Audiotor. Den har en flott klang og naturtro gjenngivelse. Går dypt i bassen størrelsen tatt i betraktning, og er en relativt lett last.

Mvh
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Hva med å låne med hjem. Så kan du prøve både lyden over tid og plassering?
 

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Innlegg
813
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke penger til å kjøpe nytt for tiden. Bruker derfor tiden på å skaffe med overblikk over produkter og gjør meg erfaringer om type lydkvalitet jeg verdsetter. Det var i den forbindelse jeg startet denne tråden, ikke for å finne ut hvordan jeg skal gjøre et godt kjøp - den tid, den glede.
 
Topp Bunn