Ønsker anbefaling Garantireparasjoner på AudioResearch produkter

Status
Stengt for ytterligere svar.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har en AudioResearch REF75 som har brent ut en lysdiode i ett av instrumentene på fronten. Denne ble levert inn 28 september som en garantireparasjon. Fremdeles etter 2 måneder er denne til reparasjon og etter utallige purringer til forhandler/importør/serviceverksted/produsent foreligger det fremdeles ikke en løsning. Er det normalt at servicerep. på AudioResearch tar mer enn to mnd? Jeg er ikke fornøyd.:mad:
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Har aldri hatt noe til reparasjon, men har fått god hjelp med rask respons på emailer fra ARC. Hadde noen spørsmål angående min SP-11 i sommer og fikk svar på mail etter 1 time. Det er det ikke så mange som slår.
Hva sier ARC når du beklager lang ventetid?
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Det mangler ikke på unnskyldninger. ARC sier de har hatt sykdom og dataproblemer, importøren virker tiltaksløs, verkstedet har ikke rutiner for bestilling av deler. Bestilling av deler skal gå gjennom importøren, men verkstedet bestilte deler direkte fra ARC uten at dette hjalp. President CEO hos ARC (David Onan)har endelig personlig kommet på banen nå, regner med at de har litt oppvask der borte etter dette.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.798
Antall liker
352
Torget vurderinger
3
Kjedelige greier, spesielt med en så ny forsterker. Hvis det bare er en diode som er gått burde de bestille denne og få den levert før de byttet den på forsterkeren din. Da kunne du i hvert fall hatt forsterkeren operativ i mellomtiden.
Har som sagt bare hatt gode erfaringer med ARC i mange år. Leonard Gustavson, som nå er pensjonist, svarte alltid i "gamle dager" og nå svarer Kevin og Chris både raskt og informativt.
 
A

ANM

Gjest
Alltså, man må være klar over sine rettigheter om produktet er kjøpt hos norsk forhandler sier loven følgende:

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.


Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.


Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
 
A

ANM

Gjest
Du kan legge til grunn at 2mnd ikke er rimelig tid for skifte av en lysdiode og kan, om ønskelig, heve kjøpet.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.387
Antall liker
83.887
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Er litt spent på hvilken farge og størrelse denne LED har?
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
Du kan legge til grunn at 2mnd ikke er rimelig tid for skifte av en lysdiode og kan, om ønskelig, heve kjøpet.
Heve kjøpet av et produkt til sekssifret beløp på bakgrunn av en defekt lysdiode? :confused:

Dette burde være en smal sak å fikse imo!
 
A

ANM

Gjest
Du kan legge til grunn at 2mnd ikke er rimelig tid for skifte av en lysdiode og kan, om ønskelig, heve kjøpet.
Heve kjøpet av et produkt til sekssifret beløp på bakgrunn av en defekt lysdiode? :confused:

Dette burde være en smal sak å fikse imo!
Prisen har vel ingenting med saken å gjøre. Det er hvorvidt det er rimelig for kunden å vente 2mnd. Han synes åpenbart ikke det siden han tar opp temaet, jeg er enig. Hvorvidt han skal kreve å få hevet kjøpet eller kreve omlevering, det får han avgjøre selv.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Helt utrolig dårlig service i denne saken, jeg forstår ikke selv hvordan det kan gå an å bruke så lang tid på denne bagatellen. Hva skjer om det er en mer alvorlig feil på produktet, må man vente like lenge eller lengre da?
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Jeg har ikke noe imot produktet, men ventetiden på reparasjonen. Har heller ikke fått tilbakemeldinger uten at jeg selv aktivt har purret opp. Noe av problemstillingen er vel endring av importør, da det tidligere var AudioNord i Sverige som hadde argenturet for skandinavia. Nå er der en norsk importør som igjen bruker et annet servicverksted. Alt ligger tilrette for misforståelser og i og med at det mangler klare rutiner for hvem som gjør hva. Serviceverkstedet som importøren benytter bestilte deler direkte fra ARC, det skulle de ikke, bestillingen av deler skulle gå igjennom importør. Saken gikk helt til topps hos ARC og ble ikke løst før direktøren selv tok saken i egne hender. Dioden ble således sendt fra US for en uke siden. Når den sitter i mitt apparat er ute i det blå, håper på før jul.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis den dioden er på vei over dammen må din forsterker bli prioritet #1 i det øyeblikket den ankommer verkstedet, det er helt sikkert. Hvis ikke må de låne deg en kompetent forsterker for julen, og jeg tror neppe de ønsker hverken det eller den dårlige publisiteten denne saken allerede har fått i miljøet gjennom denne tråden. Men slike tråder er noen ganger nødvendige for at bransjeaktører skal få satt foten på gassen og få saken ut av verden så raskt som mulig.
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Saken er avsluttet og jeg er lovet frie dioder om flere ryker, da dette har skjedd med flere. Serviceverkstedet skiftet denne umiddelbart etter at de mottok dioden. Saken har satt lys på en del sviktende rutiner både her og der. Dette skal nå være rettet opp i.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Alltså, man må være klar over sine rettigheter om produktet er kjøpt hos norsk forhandler sier loven følgende:

§ 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.


Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning.
Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.


Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.
Tusen takk for den paragrafen.
Som servicemann biter jeg meg merke i at det er bare SELGER som omtales. Verkstedet er ikke nevnt engang.
Det skal jeg huske på neste gang det ringer en sur butikk med spørsmål om hvorfor det problem-produktet han har sendt inn ikke er ferdig.
Jeg gleder meg....
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Dette holder ikke mål.Når man tenker at ARC som produsent er opptatt av kvalitetsstempel på sine produkter.Når store produsenter har valgt å gå inn i allianser
med andre for å overhode få salg på sine produkter er dette et tankekors.
Her burde importør/forhandler umiddelbart rydde opp.Når vi forbrukere blir møtt med dette er det ikke å vente at man begynner å bli skeptisk.Dermed blir det
automatikk i å dra alliansen som helhet over samme kam.Nei huff og huff.
Mvh Kenneth
 

Dolbytor

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
7.188
Antall liker
22.830
Sted
Setesdal
Torget vurderinger
8
Jeg sendte en McIntosh MX121 til Neby i høst. Det gikk to uker fra jeg sendte den og til jeg hadde den tilbake. De måtte bestille deler ifra USA i mellomtiden. De lovet meg en tilbakemelding på hvordan det gikk, men det fikk jeg ikke. Litt småurolig ringte jeg inn og lurte på hvordan det gikk. "Den gikk i posten i går" var svaret jeg fikk. Veldig kjapp og god service :)
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.950
Antall liker
1.314
Saken er avsluttet og jeg er lovet frie dioder om flere ryker, da dette har skjedd med flere. Serviceverkstedet skiftet denne umiddelbart etter at de mottok dioden. Saken har satt lys på en del sviktende rutiner både her og der. Dette skal nå være rettet opp i.
Hvis det er en vanlig sak at lysdiodene ryker, hadde jeg stilt meg rimelig skeptisk til hvordan resten av appratet er satt sammen.
Det er ikke akuratt rocket science å beregne riktig motstand forran en lysdiode slik at den varer år etter år.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.108
Antall liker
4.965
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er nok dioden og ikke motstanden som er problemet.
En batch med dårlige dioder.
HUSK:
Det er alltid selger / forhandler en skal forholde seg til. Ingen andre.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.920
Antall liker
8.207
Torget vurderinger
1
Da tror jeg at det viktigste er sagt, og vi lukker med det tråden.

moderator
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn