Høyttalere Line Source høyttalere Vs. Point/Area Source

U

Utgatt24668

Gjest
Etter å ha gjennomført høyttalerjakt for meg selv - og ikke minst hjulpet venner med det samme - så slår det meg hvor mye bedre Line-Source høyttalere lyder i mine og mine venners ører enn Point/Area source. Dette gjelder spesielt i vanskelige rom - der line source spesielt spiller på sine store fordeler - men selv i gode tilpasset hifi rom så synes jeg line-source er en annen verden.

Vi har diskutert hvorvidt dette er en særegenhet vi som vi deler oss imellom - eller om dette er noe som vi deler med andre entusiaster. Det kan være noen ulemper (slik vi klarer å oppfatte det) med line-source - som at sweet spot kan være mindre og at anlegget ikke (muligens) spiller optimalt for de som står utenfor lytte-sonen, men utover dette så er det vanskelig å finne ulemper. Adyton er et eksempel på line source; det samme gjelder flere elektrostater (uten at jeg skal prøve å beskrive disse høyttalerne spesifikt - det er jeg alt for ydmyk til å prøve meg på).

Spørsmålet er hvorfor så mange produsenter fortsetter å bruke 2 og 3 veis design og point source - og hvorfor så få faktisk går for line source. Er det kostnader - og/eller er det øvrige faktorer vi ikke har fått med oss?

Kjør debatt! ;)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Jeg kan si at for min del er Adyton-riggen på det store lytterommet på OHFC nok den største musikkopplevelsen jeg har fått fra et hifi-oppsett. Men det har nok også veldig mye med størrelsen på rommet og hvordan akustikk, plassering og alt annet er helt optimalisert der inne. Der syntes jeg ikke sweet-spoten var liten i det hele tatt. Det jeg likte så mye bedre enn punktkilde-høyttalere, var mest av alt den vertikale høyden i lydbildet. Man kunne reise seg og sette seg, og hele tiden være inne i en slags wall of sound. Har til gode å høre linjekilde-høyttalere i et vanlig rom, så det kan jeg ikke si så mye om. Men fram til i dag er det egentlig bare det oppsettet som virkelig har gitt meg en illusjon av å lytte til musikere som befant seg i samme rom. Tipper dog at en del av de maksimalistiske diy-oppsettene her på sentralen er like gode og vel så det.

Jeg synes likevel generelt det er rart at hifi-bransjen ikke forsøker seg mer fram med utradisjonelle høyttaler-konstruksjoner slik som line source, kardioder eller dipoler (for ikke å snakke om at man fortsatt holder på med passive høyttalere og sammensetning av komponenter, i stedet for å gjøre alt aktivt med en gang). Jeg tror hovedgrunnen til det er at det fortsatt er vanlige, passive høyttalerkonstruksjoner i kasse-form som er mest etterspurt. Det er det man er vant til, og tross alt tar det mindre plass. Så selv om det finnes andre løsninger som ofte kan skape et langt mer realistisk lydbilde (aktive høyttalere, dipoler, linjekilder, osv), blir bransjen ved det vante og gamle. Det kommer nok ikke til å forandre seg før hifi-kjøpere begynner å etterspørre andre typer produkter.

Forøvrig synes jeg CBT-høyttaleren til Don Keele virker som en av de aller mest spennende linjekilde-konstruksjonene som finnes der ute. Godt mulig det blir min neste høyttaler.
 
Sist redigert:
U

Utgatt24668

Gjest
Hei OlavE - godt skrevet og er 100% enig i din beskrivelse av Adyton-anlegget du beskriver. Det var (selvfølgelig) ikke dette anlegget jeg hadde i tankene da jeg nevnte dette med begrenset sweet spot :) Jeg synes til og med at line source er bedre enn tradisjonelle høyttalere utenfor SP - men her vil jeg tro at mange vil protestere.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Regner du ribbon foil som line source?
Her har vi ikke et array av elementer som utgjør line source, men en stk. membranflate som heller ikke kan anses som point source.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Regner du ribbon foil som line source?
Her har vi ikke et array av elementer som utgjør line source, men en stk. membranflate som heller ikke kan anses som point source.
Jeg synes at elektrostater deler mye av karakteristikkene til line-source - men det er meget mulig at disse rent teknisk ikke er samme ting.

Jeg opplever disse som to "vannstråler" av lyd som kommer ut av høyttalerne og som i liten grad går via vegger, møbler og tak. Begge teknologiene beholder mye av dynamikken av lyden når den beveger seg bort fra høyttaleren - litt i motsetning til area/point source.

Det er klart at elektrostater alt for ofte har for lite dynamikk i utgangspunktet - ettersom det er (etter min mening) vanskelig å finne riktig forsterker som klarer å dra ut dette, men i motsetning til hva mange tror - så er det helt mulig å dra ut mye dynamikk ved riktig match.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Linjekjelde-høgtalarar av ein viss storleik har den store føremona at dei kan plasserast ganske nær sidevegg. Er dei bipolare, må dei nok ha litt luft bak seg også, kanskje over ein meter om du skal ha djup bass. Dei har også mindre tap i nivået i dei høge frekvensane, slik at du lett kan få rett nivå på frekvensområdet om du har relativt stor avstand mellom lytteposisjon og høgtalarar. Såleis skapar dei også flotte lydbilde, om du ikkje lesser rommet mellom dei fullt av TV-apparat, rack og greier.
Punktkjelde-høgtalarar er typisk enklare å plassere. Men kven vil ha det enkelt?
 
U

Utgatt24668

Gjest
Linjekjelde-høgtalarar av ein viss storleik har den store føremona at dei kan plasserast ganske nær sidevegg. Er dei bipolare, må dei nok ha litt luft bak seg også, kanskje over ein meter om du skal ha djup bass. Dei har også mindre tap i nivået i dei høge frekvensane, slik at du lett kan få rett nivå på frekvensområdet om du har relativt stor avstand mellom lytteposisjon og høgtalarar. Såleis skapar dei også flotte lydbilde, om du ikkje lesser rommet mellom dei fullt av TV-apparat, rack og greier.
Punktkjelde-høgtalarar er typisk enklare å plassere. Men kven vil ha det enkelt?
Amen!
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Hei OlavE - godt skrevet og er 100% enig i din beskrivelse av Adyton-anlegget du beskriver. Det var (selvfølgelig) ikke dette anlegget jeg hadde i tankene da jeg nevnte dette med begrenset sweet spot :) Jeg synes til og med at line source er bedre enn tradisjonelle høyttalere utenfor SP - men her vil jeg tro at mange vil protestere.
Nå er faktisk Adyton høyttalerne en av linesorce konstruksjonene som har et meget snevert SP. Dette fordi de har en enkel super diskant, og denne vil spille på lag med linjen kun i et punkt (avstandsmessig). Den har også en god del andre teoretiske mangler, men jeg er enig at den låter bra.
 
S

Syncrolux

Gjest
Rent teknisk så er ingen høyttalere line source over hele frekvensområdet før vi har noe som ligner på dette, altså et PA line-array.



Dette fordi linjen må være lengre enn bølgelengden ved en gitt frekvens. F.eks er en 2 meter høy linje line-source bare ned til 1kHz, hvor den gradvis blir en point-source.

Lyden fra en line-source dempes 3 dB per dobling av avstand
For en point-source dempes det 6 dB per dobling.

Konsekvensen av dette er at relativt sett små linjer ikke har samme frekvensrespons på alle avstander. I praksis faller nivået ved lave frekvenser når man beveger seg vekk fra kilden. Dette er ikke bare teori, men et veldig reelt problem som er lett å høre. Derfor er gjerne linjekilder litt problematiske siden man må lytte til de på en gitt avstand.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Løser ikke CBT-høyttaleren til DON Keele en del av de problemene? Det er jo en salgs line source. Fascinerende video her, der han måler dem på ulike avstander : http://youtu.be/RP5Ka_93Tfg
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Løser ikke CBT-høyttaleren til DON Keele en del av de problemene? Det er jo en salgs line source. Fascinerende video her, der han måler dem på ulike avstander : http://youtu.be/RP5Ka_93Tfg
Det hevdes ja, og jeg kan av erfaring si at CBT ikke endrer seg når man beveger seg avstandsmessig fra høyttaleren.
Kult. Hva syntes du ellers om dem, hvis jeg kan spørre?

Neste gang jeg er i markedet for en høyttaler-oppgradering, skal jeg definitivt prøve å få hørt CBTer og se om de er noe for meg. Det overrasker meg egentlig at ikke disse høyttalerne er mer kjent og diskutert blant hifi-folk.

EDIT: Nå kan jeg forresten se på profilbildet at du har dem selv. Kult!
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
PC og LS er vanskelige å sammenligne da kapasiteten vil være ulik. LS har i utganspunktet en utfordring med impulsresponsen i forhold til PS. To av årsakene til at det ikke er flere LS på markedet kan være at flere elementer er fordyrende kombinert med størrelse.
 
U

Utgatt24668

Gjest
Løser ikke CBT-høyttaleren til DON Keele en del av de problemene? Det er jo en salgs line source. Fascinerende video her, der han måler dem på ulike avstander : http://youtu.be/RP5Ka_93Tfg
Det hevdes ja, og jeg kan av erfaring si at CBT ikke endrer seg når man beveger seg avstandsmessig fra høyttaleren.
Kult. Hva syntes du ellers om dem, hvis jeg kan spørre?

Neste gang jeg er i markedet for en høyttaler-oppgradering, skal jeg definitivt prøve å få hørt CBTer og se om de er noe for meg. Det overrasker meg egentlig at ikke disse høyttalerne er mer kjent og diskutert blant hifi-folk.

EDIT: Nå kan jeg forresten se på profilbildet at du har dem selv. Kult!

Selges disse i Norge?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Muligens dette preller av på linjeentusiastene, og muligens er jeg sær, og muligens er det off topic, men for meg er det et visst poeng at lyden gjengis "originalt". Jeg hører gjerne på klassisk musikk gjennom Adyton, men tror nok jeg foretrekker de gode gammeldagse, trauste, tradisjonelle til 60-tallsrock, Sonny Rollins og Count Basie. Kompet skal sitte tight, og ikke brettes ut og smuldres opp som en kavring. Jeg vet hvordan det låt den gangen(noen ganger jævlig....:)), og hjemme hos meg skal det fortsatt låte slik!(Jævlig eller mindre jævlig, men uansett originalt.)
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Løser ikke CBT-høyttaleren til DON Keele en del av de problemene? Det er jo en salgs line source. Fascinerende video her, der han måler dem på ulike avstander : http://youtu.be/RP5Ka_93Tfg
Det hevdes ja, og jeg kan av erfaring si at CBT ikke endrer seg når man beveger seg avstandsmessig fra høyttaleren.
Kult. Hva syntes du ellers om dem, hvis jeg kan spørre?

Neste gang jeg er i markedet for en høyttaler-oppgradering, skal jeg definitivt prøve å få hørt CBTer og se om de er noe for meg. Det overrasker meg egentlig at ikke disse høyttalerne er mer kjent og diskutert blant hifi-folk.

EDIT: Nå kan jeg forresten se på profilbildet at du har dem selv. Kult!

Selges disse i Norge?
Nei, ikke per i dag. Såvidt jeg vet kan de bare bestilles to steder: Som et rimelig kit fra parts express, og som et dyrere og penere (og kanskje bedre) kit fra Selah Audio. Begge basert i USA.

Jeg har hørt rykter om at det finnes aktører i Norge som går med planer om å lage kommersielle CBTer for det norske og internasjonale markedet. Men inntil videre tror jeg nok det er på planleggingsstadiet.
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Løser ikke CBT-høyttaleren til DON Keele en del av de problemene? Det er jo en salgs line source. Fascinerende video her, der han måler dem på ulike avstander : http://youtu.be/RP5Ka_93Tfg
Det hevdes ja, og jeg kan av erfaring si at CBT ikke endrer seg når man beveger seg avstandsmessig fra høyttaleren.
Kult. Hva syntes du ellers om dem, hvis jeg kan spørre?

Neste gang jeg er i markedet for en høyttaler-oppgradering, skal jeg definitivt prøve å få hørt CBTer og se om de er noe for meg. Det overrasker meg egentlig at ikke disse høyttalerne er mer kjent og diskutert blant hifi-folk.

EDIT: Nå kan jeg forresten se på profilbildet at du har dem selv. Kult!
For meg fungerer de meget bra. De har en veldig uniform lyd i hele rommet, noe som vel er viktigst i en kino. De har utrolig dynamikk og lydtrykk (noe som har med linjekilde prinsippet og ikke CBT egentlig). Og igjennom et digitalt delefilter har jeg kunnet skreddersy lydbildet til mine preferanser (heller ikke CBT spesifikt, og jeg kunne helt klart jobbet mere med delefilteret). De spesifike CBT egenskapene er nok viktigere i en kino eller en konsertsall (eller konferansesal), og dette er vel en av hovedgrunnene til at det ikke selges mye av dem (JBL eier vel teknologien, og har ikke valgt å lage en hjemme høytaler av den). Tror det er solg veldig få av den typen jeg har (mulig er jeg eneste eier), og veldig få av senteren. Litt av problemet er vel at det ikke bare er "plug and play" noe som jo skaper en betydelig terskel. Men er man villig til å komme over denne terskelen vil jeg hevde at CBT har de gode sidene av en linjekilde, samtidig som de har fjernet mange av de negative sidene.
 
Topp Bunn