U
Utgatt24668
Gjest
Etter å ha gjennomført høyttalerjakt for meg selv - og ikke minst hjulpet venner med det samme - så slår det meg hvor mye bedre Line-Source høyttalere lyder i mine og mine venners ører enn Point/Area source. Dette gjelder spesielt i vanskelige rom - der line source spesielt spiller på sine store fordeler - men selv i gode tilpasset hifi rom så synes jeg line-source er en annen verden.
Vi har diskutert hvorvidt dette er en særegenhet vi som vi deler oss imellom - eller om dette er noe som vi deler med andre entusiaster. Det kan være noen ulemper (slik vi klarer å oppfatte det) med line-source - som at sweet spot kan være mindre og at anlegget ikke (muligens) spiller optimalt for de som står utenfor lytte-sonen, men utover dette så er det vanskelig å finne ulemper. Adyton er et eksempel på line source; det samme gjelder flere elektrostater (uten at jeg skal prøve å beskrive disse høyttalerne spesifikt - det er jeg alt for ydmyk til å prøve meg på).
Spørsmålet er hvorfor så mange produsenter fortsetter å bruke 2 og 3 veis design og point source - og hvorfor så få faktisk går for line source. Er det kostnader - og/eller er det øvrige faktorer vi ikke har fått med oss?
Kjør debatt!
Vi har diskutert hvorvidt dette er en særegenhet vi som vi deler oss imellom - eller om dette er noe som vi deler med andre entusiaster. Det kan være noen ulemper (slik vi klarer å oppfatte det) med line-source - som at sweet spot kan være mindre og at anlegget ikke (muligens) spiller optimalt for de som står utenfor lytte-sonen, men utover dette så er det vanskelig å finne ulemper. Adyton er et eksempel på line source; det samme gjelder flere elektrostater (uten at jeg skal prøve å beskrive disse høyttalerne spesifikt - det er jeg alt for ydmyk til å prøve meg på).
Spørsmålet er hvorfor så mange produsenter fortsetter å bruke 2 og 3 veis design og point source - og hvorfor så få faktisk går for line source. Er det kostnader - og/eller er det øvrige faktorer vi ikke har fått med oss?
Kjør debatt!