Side 1 av 18 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 351
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,382
    Tagget i
    7 Innlegg

    Har Bladelius "løst klasse D problemet" ?

    Utgansgspunkt; jeg bare nekter å tro at en kar som Mikael Bladelius lager noe som ikke låter råbra!

    Leste på Hifi , hemmabio , stort utbud hos Hifi experience om to Bladelius integrerte forsterkerutgaver av Thor og Saga med "klasse A overvåket klasse D forsterker."

    De færreste liker (fortsatt ikke) klasse D konstruksjoner. Samtidig som jeg er sikker på at kjennere av denne svenske hi-fi guruen tenker som meg; Bladelius lager bare ikke noe som er dårlig - basta!

    Har han kommet noen skritt videre med klasse D - hva tror dette forums kloke hoder?

  2. #2
    Overivrig entusiast Strømling's Avatar
    Ble medlem
    May 2014
    Sted
    Nedre Romerike
    Innlegg
    1,192
    Tagget i
    0 Innlegg
    Klasse D kan være meget bra feks jeff rowland continuum s2.
    Stue: Electrocompaniet ECI6, electrocompaniet ecd2, bluesound node 2i, Wilson Audio Sabrina .
    Lytterom: Hegel røst, Pioneer N70AE, Wilson Audio Yvette, Avid Sequel, Avid Pellere, Lyra Delos.

    Annetoxa Signatur mkii, Rega RP3, Abrahamsen V2up,Yamaha Soavo p1

  3. #3
    Banned
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    3,361
    Tagget i
    0 Innlegg
    Klasse D har jo produsert noen utrolug flotte forsterkere

  4. #4
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,411
    Tagget i
    6 Innlegg
    For å sitere min gamle lærer: "I A-klassen kommer de beste. I B-klassen de middelmådige. I C-klassen kommer de dårlige, og i D-klassen de fra landet."

    Jeg tror - og håper - at folk om noen år ikke er så opptatt av klassetilhørighet - enten det gjelder mennesker eller forsterkeri. Den er i mange år blitt produsert utmerkede klasse D-forsterkere.

  5. #5
    Hifi Freak Crusty's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    2,950
    Tagget i
    0 Innlegg
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.
    Let us make our sound between the silence of the waves.

  6. #6
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,628
    Tagget i
    6 Innlegg
    Jeg tror mye ligger i dette. At noen som nettopp du har tillit til slenger seg på orkestervogna.

    Hvem kan, og hvem tør å pushe et klasse D-produkt ut i markedet? Og hvordan kommer det ut av det?

    Det har da vært noen produsenter med 'pedigree' og anseelse i de audiofile kretser. Rowland er nevnt, og ARC kan vel legges til om jeg ikke husker feil. Uten at produktene deres har blitt slaktet, eller at produsenten selv har gått til grunne etter omdømmetap.

    Det kommer sikkert flere etterhvert. Største hinderet er kanskje at dette er nytt og krevende, og at typiske renommerte audiofile merker ikke alltid har ressurser til å fikse det selv?
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  7. #7
    Hifi Freak jonas's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2004
    Sted
    Lørenskog
    Innlegg
    2,850
    Tagget i
    2 Innlegg
    +1
    Lyd: Parasound Halo P6 - Adcom GFA-5500 - Tannoy Legacy Arden - 2 stk Arendal Sub2
    Bilde: Oppo 103D - Sony VPL-HW55ES

  8. #8
    Overivrig entusiast Quisten's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    922
    Tagget i
    1 Innlegg
    Løst eller henger etter ?
    Devialet Phantom Gold i Mono

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    4,382
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Crusty Se Innlegg
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.


    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

    Samtidig som tilbudet av klasse D forsterkere er særdeles lite - uansett hvor mange fordeler og (ikke minst) fremtidsfordeler disse forsterkerne har.

    Hvorfor er tilbudet så lite? Er ikke klasse D bra nok eller er det for få som behersker dette eller for få som tør gå over til det? Osv osv.

  10. #10
    Hifi Freak yngvejos's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2010
    Innlegg
    1,925
    Tagget i
    0 Innlegg
    Tipper grunnen til at tilbudet er lite, er at klasse D ikke har blitt akseptert som audiofilt enda samt at folk innbiller seg at klasse D er digitalt.
    Sleng ett par mursteiner inni, ikke nevn noe om klasse og sett på ett boutique navn, så blir de nok rost opp i skyene av audiofile.
    Mvh
    Yngve
    Min Diy tråd.

  11. #11
    Hifi Freak Crusty's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2012
    Sted
    Horten
    Innlegg
    2,950
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Crusty Se Innlegg
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.


    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

    Samtidig som tilbudet av klasse D forsterkere er særdeles lite - uansett hvor mange fordeler og (ikke minst) fremtidsfordeler disse forsterkerne har.

    Hvorfor er tilbudet så lite? Er ikke klasse D bra nok eller er det for få som behersker dette eller for få som tør gå over til det? Osv osv.
    Nå er det ikke "rent så få" som mener det stikk motsatte. Hva sier det deg?

    Du hevder at det finnes et "problem" med klasse D. Hva er "problemet" egentlig?

    Og jeg er fullstendig klar over at enkelte mener at klasse D forsterkere er "elendige". Men det er deres subjektive mening. Og en subjektiv mening er ikke det samme som en objektiv sannhet.

    Igjen; dette er en tulletråd.
    Siste redigert av Crusty; 24.04.2016 kl. 08:03.
    Let us make our sound between the silence of the waves.

  12. #12
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,183
    Tagget i
    5 Innlegg
    No har eg prøvd nokre få forsterkarar som produsentane har kalla "klasse D" av ein eller annan grunn, utan at eg har opna boksane eller sett meg særleg inn i konstruksjonsprinsipp og detaljar. Men det er lydlege moment som får meg til å tenkje at dei er på den andre sida av den aksen der gode rørforsterkarar er. Men dei er gjerne like ulike som rørforsterkarane. Eg trekk fram to eg hadde sansen for, men som var svært ulike lydmessig; NuForce reference 18 og W4S 1200W. Begge er monoblokker.
    NuForce er fyrst og framst nøytrale. Dei gjev att detaljar, spesielt i bassen, så oppriktig og korrekt at dei vil fungere i svært mange oppsett. Litt svake til mine ekstremt tungdrivne høgtalarar, men det måtte du spele høgt for å oppdage. Men desse forsterkarane ville eg kunne leve med, om eg hadde rette forforsterkar (med ARC SP 10 gjekk det langt betre enn med CJ ET2 - det måtte litt krydder til)
    W4S var billege og vanvittig kraftige. MBL 101 greidde å ta i mot alt eg baud dei på, men då måtte eg ha høyrselsvern, alle resonansar vakna til live, og gjenstandar i rommet tok til å flytte seg. Men det var ikkje pent eller nøytralt nok til min smak. Så kosta desse forsterkarane langt mindre enn NuForce, eller dei andre større forsterkarane eg prøvde ut før eg enda opp på ein ikkje-klasse-D frå ASR.
    Eg veit ikkje om noko Klasse D-"problem". Men det eg har prøvd, iallfall i nyare tid, tilseier at slike forsterkarar sjølvsagt har sin eigenlyd som alle andre, utan at eg kan peike på noko felles for klassen, ut over at dei ikkje har lett for å gå seg varme.

    Eg reknar med at det vil dukke opp sjansar til å prøve ut klasse D-produkt i framtida, og sjå om det er noko produktutvikling. Må vel høyre eit dusin eller to før ein kan våge seg på å seie noko kategorisk om heile klassen.
    (Min fyrste Klasse D-forsterkar var ein Infinity bilstereoforsterkar som ikkje brukte straum. Eigentleg veldig god, samanlikna med andre ting i same kategori, og fin til den bruken eg tenkte den gongen)
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  13. #13
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,864
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Crusty Se Innlegg
    Spørsmålet "har Bladelius løst klasse D problemet" er jo fullstendig meningsløst, da det ikke eksisterer noen enighet om at klasse D faktisk har et "problem" i utgangspunktet.

    Tulletråd.


    Crusty, du må åpenbart klart å unngå alle som her på sentralen mener klasse D konstruksjoner er elendig til gjengivelse av musikk. Ikke så rent få, faktisk.

    Samtidig som tilbudet av klasse D forsterkere er særdeles lite - uansett hvor mange fordeler og (ikke minst) fremtidsfordeler disse forsterkerne har.

    Hvorfor er tilbudet så lite? Er ikke klasse D bra nok eller er det for få som behersker dette eller for få som tør gå over til det? Osv osv.
    Det er ikke min oppfatning heller, men som med alle nye teknologier tar det tid før alle har tiltro til den. Det er ingenting som må løses.

    Forøvrig tror jeg ikke det er flere enn et par-tre store leverandører av klasse D (som for protokollen ikke på noen måte er digitalt) forsterkermoduler, og det ville overraske meg stort dersom ikke Bladelius også kjøper av en av disse, og ikke har "løst" noe særlig selv.

  14. #14
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,581
    Tagget i
    11 Innlegg
    Nei. Klasse D "problemet" er blitt løst for mange år siden.

    Skal klasse D "fikses" for en del audiofile, så handler det nok om at man må kombinere det med en del ørevennlig forvrengning. Som igjen handler i stor grad å kompensere for svakheter andre steder.

    For særlig bedre rent objektivt (lav forvrengning) blir det ikke enn hva de beste klasse D forsterkerne i dag leverer. De er i stor grad lydmessige transparente. Faktisk mer enn hvilke som helst klasse A eller klasse AB forsterker, i alle fall de som det finnes målinger av.
    Representerer lydogakustikk.no og vera-audio.com

  15. #15
    Overivrig entusiast nikosidis's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Innlegg
    742
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    [QUOTE=Orso;2262349]Nei. Klasse D "problemet" er blitt løst for mange år siden.


    klasse D har vært i lang tid nå. Er vel nesten ikke en sub.. ano. 2016 som ikke bruker klasse D. Det er vel også standard i bil, telefoner m.m.
    etter hva jeg har skjønt bruker de fleste receivere klasse D også.
    Nå har NAD kastet som på bølgen som Rotel, Cambridge før de. Til og med de store gutta innen high-end som mark levinson og JR lager klasse D amps. Nå.
    Hvorfor gjør de det ? Fordi klasse D ikke har flere problemer enn andre teknologier, de har faktisk færre.
    Som nevnt i tråden over blir det kanskje for nøytralt og rent for noen selv om klasse D også kan tweakes til å låte forskjellig. Har testet klasse D amps. med veldig forskjellig resultat.
    Det er klasse forskjeller der også. Jeg regner med at når vi snakker klasse D så snakker vi om switching amp. som det finnes forskjellige betegnelser på. Hypex moduler er jo mye det som blir brukt nå av f.eks NAD. Før var det veldig mye bang og olufsen. Noen som har hørt om beolab
    Siste redigert av nikosidis; 24.04.2016 kl. 10:21.
    Aurlaic ark mx+, DAC. Ming Da MC-3R Nordic mk II, Preamp, Theta Interpid 5-Kanals, Forsterker, Yamaha CX-A5000, Prosessor, Rega planar 3, Platespiller, Ortofon quintet blue, Pickup - Rega Fono MC, Riia, Usher 718 DMD, Høytaller Front, Earthquake MKVI-15 Sub. Usher 616 BE, Høytaller Senter, B&W cdm1nt, Høytaller surround, Sony HW50ES, Prosjektor (kalibrert av Gorm), Isotech strømfilter. Wireworld Aurora, Strøm. Nordost, Signal. Van Damme, Høytaller.

  16. #16
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,347
    Tagget i
    6 Innlegg
    Tror det største problem med klasse D er den obligatoriske spole i udgangen. Som regel underdimensioneret. En flaskehals for dynamikken.

  17. #17
    Overivrig entusiast nikosidis's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Innlegg
    742
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Drossel: Og det er det ingen som har løst før du ? Dette er som sagt ikke en ny teknologi. Sikkert vært i 15 + år nå. Hvorfor brukes kun klasse D i sub. hvis det er en flaskehals for dynamikk!

    Problemet for mange er at det spiller for rent og blir ofte veldig avslørende. Akkurat som CD vs Vinyl. Hvor er suset og forvregningen
    Aurlaic ark mx+, DAC. Ming Da MC-3R Nordic mk II, Preamp, Theta Interpid 5-Kanals, Forsterker, Yamaha CX-A5000, Prosessor, Rega planar 3, Platespiller, Ortofon quintet blue, Pickup - Rega Fono MC, Riia, Usher 718 DMD, Høytaller Front, Earthquake MKVI-15 Sub. Usher 616 BE, Høytaller Senter, B&W cdm1nt, Høytaller surround, Sony HW50ES, Prosjektor (kalibrert av Gorm), Isotech strømfilter. Wireworld Aurora, Strøm. Nordost, Signal. Van Damme, Høytaller.

  18. #18
    Hifi Freak coolio's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2015
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    2,758
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Crusty Se Innlegg
    Nå er det ikke "rent så få" som mener det stikk motsatte. Hva sier det deg?

    Du hevder at det finnes et "problem" med klasse D. Hva er "problemet" egentlig?

    Og jeg er fullstendig klar over at enkelte mener at klasse D forsterkere er "elendige". Men det er deres subjektive mening. Og en subjektiv mening er ikke det samme som en objektiv sannhet.

    Igjen; dette er en tulletråd.
    Jeg er ikke enig i at dette er en tulletråd, for så lenge det er en utbredt oppfatning av at klasse D forsterkere er underlegne andre forsterkere, så er et udefinert "problem" absolutt til stede. Trådstarter lar dette problemet være diskusjonstema ved å inkludere bruken av tødler, så det blir litt skivebom å arrestere TS for å unngå å definere dette.

    Selv har jeg vært vitne til mange rare påstander fra respekterte medlemmer angående klasse D, så for min del er det interessant å få høre meninger om hva dette kan komme av fra kunnskapsrike folk.
    Er det psykologi som er hovedårsaken, altså at det er vi forutinntatte mennesker som er "problemet"?
    Er det manglende kvalitet i utviklingen av klasse D? Er det slik at teknologien rett og slett har sterke innebygde svakheter som lar seg høre i mer eller mindre grad, uansett?

    Consider me intrigued. Dette er ikke en tulletråd

  19. #19
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2012
    Innlegg
    5,347
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra nikosidis Se Innlegg
    Drossel: Og det er det ingen som har løst før du ? Dette er som sagt ikke en ny teknologi. Sikkert vært i 15 + år nå. Hvorfor brukes kun klasse D i sub. hvis det er en flaskehals for dynamikk!
    Billigt og trækker ikke mye strøm. Jeg har hørt rigtigt mange Klasse D forstærkere. En af de bedste var den første Tripath med nyt filter bl.a. Har hørt en Klasse D på 600 w ( Spectron) som gjorde det godt

  20. #20
    Hifi-entusiast LA8PV's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2012
    Innlegg
    248
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det største problemet med klasse D forsterkere er for mange bokstaven D som de tror betyr eller assosierer med "digital". Og ordet digital assosieres videre med hardt, kaldt og sterilt. Med denne negative forventningsbias innabords hos lytteren kan klasse D forsterkere gjøre det dårlig i en seende lyttetest.

Side 1 av 18 12311 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed