Resultater 1 til 14 av 14
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,640
    Tagget i
    2 Innlegg

    Digital kontra analog crossover ?

    Testet litt forskjellige løsninger for aktiv deling , digitalt DD / AD / ADA / DA gir det et hav av muligheter du kan skru til rotta tar deg men hver gang jeg henter frem et godt analogt aktivt delefilter kommer magien tilbake i musikken ( tok et raskt søk på nett å fant flere som deler den samme erfaringen )


    Noen flere som har gjort samme erfaring ( Da cd spilleren kom sa vi alltid hakke en god biff opp i 0-1 for å så montere den i hop kunne aldri gå helt godt )

    Mvh

    Litt stuss igjen

  2. #2
    Medlem Helge.A's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2006
    Innlegg
    46
    Tagget i
    0 Innlegg
    Gode digitale delefiltre låter bedre enn sine analoge motparter, men koster deretter.
    Hvis du titter i linken under finner du et filter som låter helt fantastisk, men det er ikke gratis

    https://produkter.avab-cac.no/detail...essor-2in-6out

  3. #3
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,640
    Tagget i
    2 Innlegg
    Finnes det noe bilder der ute av innmaten på LM26 ?

    Mvh

  4. #4
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,640
    Tagget i
    2 Innlegg

  5. #5
    Hifi Freak gut_man's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    5,040
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har gått fra svindyre Dueund CAST baserte filtre til Groundsound DCN28 og har stikk motsatt erfaring. Jeg går aldri tilbake til analoge filtre. Her finner man nok ingen allmengyldige svar desverre, men som Helge.A sier så koster det litt. Ikke bare blanke kroner, men også tid og krefter for å lære seg fornuftig bruk av verktøyet. At andre er uenige og har avvikende erfrainger har jeg full respekt for. Som med alt annet innen hifi handler dette om preferanser og prioriteringer så dette er nok en diskusjon som kan rulle og gå i evighet uten at alle blir enige. Det er mange veier til Rom, og ikke alle vil til Rom heller...
    Høytt; gut_horns active system m/GroundSound DCN28. Digitalkilde; ROON Nucleus,, dCS Paganini, dCS Puccini U-clock. Analogkilde; Studer A80R, Aesthetix IO signature,Consen RIIA,VPI TNT, Lenco PTP4, Kuzma 4point, FR64fx, Airtangent 2b, FR64fx, Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul Colibri XGP, VdH The Canary, VdH Grasshopper GLA, Audio Technica AT33 mono. Amper: Aesthetix Callisto, 8 kanaler Anaviiew.

  6. #6
    Hifi Freak slowmotion's Avatar
    Ble medlem
    May 2009
    Innlegg
    5,860
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg tror litt av problemet ligger inni hodet, slik er det i hvert fall hos meg.
    Jeg spiller primært vinyl, så hvorfor i all verden skal jeg digitalisere det analoge signalet, modifisere det digitalt, og så analogisere det igjen?
    Det kan jo aldri gå bra. Men så er det slik at livet er fullt av kompromisser, og så må man velge noe man kan leve med.
    Jeg er langsomt på vei mot digitalt delefilter igjen, selv om det gjør vondt i sjelen.

    Noe som er veldig viktig er at delefilteret blir justert inn av noen som vet hva de driver med.
    - Jan -

    diy vinyl rør horn/bafler

    rør er best. fuck the rest.

  7. #7
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,264
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra Laban MK3 Se Innlegg
    Testet litt forskjellige løsninger for aktiv deling , digitalt DD / AD / ADA / DA........
    Om man ikke er avhengig av vinylspiller så finnes det flere digitale aktive løsninger hvor du slipper DD / AD / ADA / DA.
    Kunne jo hende pipa hadde fått en annen lyd da....ikke vet jeg, har ikke testet og sammenlignet selv.

  8. #8
    Hifi Freak Haavard's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Lena
    Innlegg
    6,478
    Tagget i
    3 Innlegg
    Er i ferd med å prøve ut analoge filtre mellom pre og effekttinn
    Det er også en løsning. Dette kombinert med tradisjonelle filtre på høyttalerne mine.

    haavard.

    Esoteric x03se Sacd & Veridian Utopia dac
    Thor Audio into First watt b4
    Heart DoubleBeat 300b monoblokker
    Lectron JH50
    Great Plains Audio 414a, 288a, 802a
    Lakrissnorer fra HGA & hjemmestrikket sølv

    Hornalliansen

  9. #9
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,982
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra gut_man Se Innlegg
    Har gått fra svindyre Dueund CAST baserte filtre til Groundsound DCN28 og har stikk motsatt erfaring. Jeg går aldri tilbake til analoge filtre. Her finner man nok ingen allmengyldige svar desverre, men som Helge.A sier så koster det litt. Ikke bare blanke kroner, men også tid og krefter for å lære seg fornuftig bruk av verktøyet. At andre er uenige og har avvikende erfrainger har jeg full respekt for. Som med alt annet innen hifi handler dette om preferanser og prioriteringer så dette er nok en diskusjon som kan rulle og gå i evighet uten at alle blir enige. Det er mange veier til Rom, og ikke alle vil til Rom heller...


    Har selv "hvilt øynene" på Groundsound flere ganger, kommet til at prisen på deres DCN28 er til å leve med - forutsatt at den er i øverste sjikte både som forforsterker og som delefiltere.

    gut_man; kan du være snill og beskrive litt hvordan du opplever DCN28 mot analoge filtere? Jeg antar de bruksmessig, på delefiltersiden, er innertier fra A til Å. Men hva rent lydmessig - hva du mener eletroniske filtere gir - samt forforsterkerdelen i denne?

    Ser også at de nå selger en klasse H forsterker - til dem å være så billig at jeg lurer litt på hva denne konstruksjonen egentlig er?

  10. #10
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    379
    Tagget i
    1 Innlegg
    Kan man bruke en DCN28 som en crossover for et vanlig HT-par og flere subwoofere uten å partere høyttaleren og fjerne delefiltere etc? Altså kun integrere suber bedre med HT?
    Clearaudio Concept MC, NAD M51, DSpeaker DC 2.0, Burmester 011, 2 * Burmester 036, Adyton Imagic 2.0 Signature, 2 * Audio Physic Rhea II

  11. #11
    Hifi Freak Laban MK3's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Sted
    Plankebyen
    Innlegg
    1,640
    Tagget i
    2 Innlegg
    Ble litt nysgjerrig på Lake LM 26 fant noe bilder av innmaten hos Store Bjørn ""

    Navn:      Skjermbilde.jpg
Visninger: 241
Størrelse: 60.4 KbNavn:      Skjermbilde1.jpg
Visninger: 238
Størrelse: 85.8 Kb
    Model LM 26
    Features
    Module configuration 2 Contour or 4 Mesa modules
    Channel processing 6 in Contour mode, 4 in Mesa mode
    Input routers 8 input routers with 4 priorities in each, seamless failover to lower priorities
    Module input mixer 4 ch. for Contour, 8 ch. for Mesa-modules. Mix any ratio between all input routers.
    Input processing Raised Cosine Mesa and Ideal Graphic input equalizers
    Output processing Linear phase or Classic crossovers, Parametric EQ, shelving and all-pass filters
    Features Delay, Mute, Phase, Gain etc.
    Limiters LimiterMax with Peak and RMS limiter. Configurable MaxRMSLevel, MaxRMSCorner, MaxRMSAttack
    SuperModule compatible Yes
    Audio Performance
    Conversion resolution 24-bit
    Internal Sample Rate / Data path 96 kHz / 32 bit floating point
    Product propagation delay Best case (AES synchronous 96 kHz to AES synchronous 96 kHz via module) 0.871 ms Analog (Analog in to Analog out via module) 1.039 ms Pass thru (Analog in to AES synchronous 96 kHz bypassing module) 0.158 ms
    Maximum available user delay 2 seconds
    Analog
    Inputs and Outputs 2 inputs, 6 outputs
    Frequency response, digital-to-analog +/-0.03 dB, 20 Hz to 20 kHz
    Frequency response, analog-to-digital +/-0.1 dB, 20 Hz to 20 kHz
    THD+Noise, inputs 0.00024% typical at 1 kHz
    THD+Noise, Outputs 0.00037% typical at 1 kHz
    Dynamic range, inputs 116 dB
    Dynamic range, Outputs 115 dB
    Input impedance 20 kOhm balanced, 10 kOhm unbalanced
    Common Mode Rejection (CMR) -74 dB, 20 Hz to 20 kHz
    Crosstalk, inputs -98 dB, 20 Hz to 20 kHz
    Dante Audio Network
    Inputs and Outputs 4 inputs, 8 outputs
    Supported sample rates 48, 96 kHz
    Support redundant paths Yes
    Flexible topology yes
    Device presets
    Frame presets 100
    AES Inputs
    Inputs and Outputs 4 inputs, 8 outputs
    Supported resolutions Up to 24-bit
    Supported sample rates 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4, 192 kHz
    Termination Selectable
    GPIO
    Inputs 2 General Purpose Inputs (GPI) supporting external contact closure
    Outputs 2 General Purpose Outputs (GPO) with internal contact closure
    Software configurable input control Standby state, Mute state, Dual preset recall
    Software configurable output indication Standby state, Mute state, Faults, Ready
    Ethernet
    Gigabit Ethernet 1000 Base-T
    Fast Ethernet 100 Base-Tx
    Back panel Interface
    Analog Inputs and Outputs 2 + 6 XLR
    AES Inputs and Outputs DB-25, with selectable termination
    Ethernet Ports Dual Neutrik® etherCON®
    GPIO DB-9
    Power Detachable locking 3-pin IEC
    Control and monitoring interface Via Ethernet for Lake Controller software
    Front-panel user interface
    Display Daylight readable monochrome (128 x 64)
    Meters LED for signal level and clip indicators per channel
    LED Fault and Warning indication Yes
    Parameter adjustment Single/multiple parameter edits with rotary encoder
    Standby Power button On/Standby
    Power
    Nominal voltage 100 – 240 VAC
    Operating voltage 70-265 V AC
    Power consumption 30 W maximum
    Dimensions
    Dimensions 483 mm (19"), 44 mm (1 U), 290 mm (11.5")
    Weight
    Weight 5 kg (11 lbs)
    Finish
    Finish Black painted steel chassis with cast alumimum handles
    Approvals
    Approvals CE, ANSI/UL 60065 (ETL), CSA C22.2 NO. 60065, FCC


    Så skrur vi klokken tilbake rundt 17 år i tid bare på gøy å dette er ikke en LAM kun en ? Noen som klarer gjette merket , har sladdet bilde så godt jeg kan .

    Navn:      01.PNG
Visninger: 233
Størrelse: 118.3 KbNavn:      02.PNG
Visninger: 218
Størrelse: 168.7 KbNavn:      IMG_0402.jpg
Visninger: 240
Størrelse: 44.1 KbNavn:      IMG_0405.jpg
Visninger: 237
Størrelse: 97.9 Kb
    Siste redigert av Laban MK3; 28.03.2016 kl. 19:56.

  12. #12
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,473
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Har selv "hvilt øynene" på Groundsound flere ganger, kommet til at prisen på deres DCN28 er til å leve med - forutsatt at den er i øverste sjikte både som forforsterker og som delefiltere.

    gut_man; kan du være snill og beskrive litt hvordan du opplever DCN28 mot analoge filtere? Jeg antar de bruksmessig, på delefiltersiden, er innertier fra A til Å. Men hva rent lydmessig - hva du mener eletroniske filtere gir - samt forforsterkerdelen i denne?
    Jeg har sammenlignet den mot Lynx Two-B lydkort. Opplevde at DCN28 hadde en del hørbar forvrengning. Men det er mulig den har kommet med ulike buffere og andre kan låte annerledes enn den jeg prøvde. Eksemplaret som jeg prøvde vil jeg dog ikke karakterisere som lydmessig high-end.
    Representerer lydogakustikk.no

  13. #13
    Hifi Freak gut_man's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    5,040
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hørbar forvrengning har jeg ikke hørt noe til foruten de gangene jeg har skrudd meg bort i skoddeheimen og fremprovosert digital klipping. Ellers opplever jeg at fordelene med å kunne glatte ut targetkurvene for hver enkelt driver (med EQ), samt voice høyttalersystemet som så store at de overskygger evt. mangler elektronikken måtte ha. Hos meg erstattet DCN28 Aesthetix Callisto og jeg kan ikke si at jeg hører at det har medført noe lydmessig degradering. Tvert imot så klarte jeg å få til en enda bedre mellomtone enn jeg hadde med Aesthetix preampen og BorderPatrol S10 EXD med WE300B rør. Dette til tross for at jeg nå ikke har et eneste rør i forsterkere (bortsett fra det ene riaa trinnet mitt da). Jeg fikk også muligheten til å bygge meg et større høyttalersystem som ville vært svært vanskelig og tidkrevende (langt utover min kompetanse) dersom jeg ikke hadde hatt DCN28. Eneste jeg skulle øsnke meg var muligheten for flere kanaler. Selv har jeg et 5 veis høyttalersystem, mens DCN28 kun håndterer 4veis. Løsningen ble å dele to av diskantdriverne passivt slik at de styres med en kanal fra DCN28.
    Høytt; gut_horns active system m/GroundSound DCN28. Digitalkilde; ROON Nucleus,, dCS Paganini, dCS Puccini U-clock. Analogkilde; Studer A80R, Aesthetix IO signature,Consen RIIA,VPI TNT, Lenco PTP4, Kuzma 4point, FR64fx, Airtangent 2b, FR64fx, Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul Colibri XGP, VdH The Canary, VdH Grasshopper GLA, Audio Technica AT33 mono. Amper: Aesthetix Callisto, 8 kanaler Anaviiew.

  14. #14
    Bransjeaktør Midas's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Sted
    Stavangerområdet
    Innlegg
    1,054
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Digitale delefilters kvalitet ligger hovedsaklig de de analoge kretsene og i ADC+DAC-ene. Når signalet er digitalt og man har tilstrekkelig headroom og oppløsning, så er filtrering rimelig rett frem og standardisert. For å si det litt enkelt: Et IIR (eller biquad) lavpassfilter fra produsent A er akkurat det samme IIR lavpassfilter fra produsent B når de samme parametrene brukes. Låter det veldig forskjellig har man/de trolig gjort noe feil et sted.

    Dette er en av grunnene til at man tilstreber å holde signalet digitalt så lenge man kan, og helst kjøre delefilteret heldigitalt helt frem til én enkelt DAC konvertering før signalet kjøres rett inn i effektamp.

    Til info og med referanse for de som var på DSP-kurset: DCN28 er forresten et produkt som bruker Texas Instruments DSP.
    Min hjemmekino ----- Byggetråd ----- Sony VPL-HW50ES ----- 106" DreamScreen V4 DynaGrey ----- Yamaha CX-A5100, RX-A1020, RX-V757 ------ B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos ------ 2x SVS SB13-Ultra Sub ------ Anti-mode 8033-SII ------ Oppo BDP-103D
    Driver Seldal Lyd - lydmann (live) og hjemmekino

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed