Resultater 1 til 4 av 4
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Medlem Tamburinmann's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Innlegg
    17
    Tagget i
    0 Innlegg

    HT med lignende signatur som KEF

    Mitt første møte med KEF var da jeg kjøpte KEF koda 7 til min daværende kjæreste på midten av 90-tallet. Jeg hadde abonnement på Audio, og leste diverse engelskspråklige hifi-magasiner jeg kom over på Narvesen når jeg var ute å reiste. Kodaene kom meget godt ut i test og var et "best buy" i den tiden. Jeg var selv overasket over hvor godt de låt. Husker enda hvor sjokkert jeg var da Hurtigrute med Kari Bremnes ble spilt på dem. Jeg har vært innom forskjellige HT merker de senere årene, men merker at at jeg tiltrekkes mer mot en litt "mørkere" homogen gjengivelse for å si det enkelt..

    Jeg kom over noen eldre KEF høyttalere for en liten stund siden og merket fort at her var det full klaff mtp lyd-signatur. Jeg er nysgjerrig på KEF sin Reference serie av eldre årgang på litt sikt, men ønsker å få innspill på andre merker som kan være litt i samme gate som KEF. Jeg tror jeg har lest meg til at Piega kan være et slikt merke. Patos kan kanskje også være litt i samme gate rent signaturmessing?

    Håper på innspill som kan utvide horisonten min .

  2. #2
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,671
    Tagget i
    4 Innlegg
    KEF har modernisert etter kvart, så KEF-signaturen er litt varierande ut frå kva tidsepoke vi snakkar om. Eg hugsar veldig godt då eg ikkje greidde bestemme meg for KEF 107 eller B&W 801, som var demonstrerte i Bergen i same tidsrom på 70-talet. Det vart til at eg kjøpte noko heilt anna i staden, men her vart omgrepet "engelsk lyd" dissekrert så til dei grader.....Koda 7 trur eg at eg har vore bort i ved nokre høve, men den beste eg har høyrt av slaget, er den moderne "Blade"

    Det eg likar best med "normale KEFfar, må vere plasseringa av diskantelementet inne i basselementet/mellomtonen, slik at det vert lett å få til det gode perspektivet på orkesteret, også når du sit i nærfelt. Såleis er det nærliggjande å trekkje fram Tannoy som "brother in arms" til KEF.

    No er det svært lenge sidan eg gjorde direkte samanlikningar med tanke på lydleg slektskap, men både ProAc og Epos har litt av dette, sjølv om dei kanskje hallar meir mot det nøytrale klangmessig.
    Hugsar også eg likte Snell veldig godt den gongen då eg var fasinert av KEF.

    Piega har eg ikkje fått høve til å leike meg med.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  3. #3
    Medlem Tamburinmann's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2016
    Innlegg
    17
    Tagget i
    0 Innlegg
    Takker for svar Arve. Du har helt rett mtp at KEF signaturen har vært i endring mtp utvikling og implementering av element. Det er KEF med uni-Q element jeg har nå. Jeg kan godt tenke meg at Snell kan ha lignende signatur etter hva jeg har lest om dem tidligere. Skal ha ProAc og Epos i "mente" når det blir aktuelt å se seg om etter andre HT.

    Vedrørende Tannoy så skulle man nok tro at de skulle ligne siden de benytter consentric prinsippet, men jeg kjøpte DC6T SE nye og ble aldri helt fortrolige med dem. De skapte en fantastisk holografi da jeg spilte "Amused to death" på dem, men det låt for tynt etter min smak på mye av musikken jeg foretrekker. Jeg brukte dem med spikes, men burde kanskje prøvd dem uten...

    Piega har jeg heller aldri hørt, men de får gode omtaler av folk som også liker KEF. Swiss made er vel heller ikke helt feil..

    KEF blade sitt design er jeg litt ambivalent til, men jeg tviler ikke på at de spiller fortreffelig! Kanskje de kan være aktuelle et stykke frem i tid når synsnervene mine har akklimatisert seg, og lytterommet har blitt litt større

  4. #4
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    15,671
    Tagget i
    4 Innlegg
    Storleiken og utforminga på lytterommet har faktisk meir å seie for sluttresultatet enn noko anna. Når det gjeld spinkel Tannoy-lyd er nok det ikkje særleg typisk.
    På sist Hortenmesse fekk eg høve til å låne eit sett DC 10 (trur eg det var), som fekk det vesle hotellrommet til å gå skikkeleg bananas - så dette er eit spørsmål om kva modell du brukar. Om DC6 ikkje funka i ditt oppsett, kan du vurdere å gå opp eit hakk eller tre. Men kvifor ikkje prøve litt rundt? Du kan til dømes høyre deg gjennom det du kjem over av engelske høgtalarprodusentar. Veldig mykje fornuftig der. Og det er mange andre nasjonalitetar å ta av, om du ser deg syn med det, er det alltid lurt å sjå seg rundt etter spennande konstruksjonar på gode tilbod.

    Høgtalardesign er spennande, og det meste av det "sære" ser nok i utgangspunktet ut som det gjer av funksjonelle årsakar. Så har interiørdesignarane fått boltre seg etterpå. Lukke til!
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed