Høyttalere Er point source å foretrekke ved nærfeltslytting?

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Tenker å sette sammeb et annlegg nr2 på et lite rom hvor høyttalerne kommer knappe 2 meter fra lytteposisjon, lurer derfor på om høyttalere med point source oppbygging (kef, tannoy) er å foretrekke framfor vanlig til dette?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.392
Antall liker
3.575
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hva med aktive nærfeltsmonitorer? Jeg sitter ca to meter unna mine:)
 
S

Syncrolux

Gjest
Er 2 meter å betrakte som nærfelt egentlig?
Jeg lytter på 1,2 meter, og synes ikke det heller er spesielt nærme.

De fleste normale høyttalere kan fint lyttes til på 2 meter, og kortere enn det også.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Point source har mye for seg uansett, kanskje spesielt i små rom hvor veggene kommer nær lydgjengiverne.
Når det er sagt så er har jo disse konstruksjonen sine andre utfordringer. Fordelene i spredningsmønster, som redusert kamfiltereffekt blir delvis oppveid med ulinjær off-axis respons i høyfrekvensen. Enkelte konstruksjoner har også en ganske tydelig "cupped hands" egenlyd da diskantelementet ofte sitter montert rett over mellomtonens svingspole og altså da har akustiske omgivelser lignende et horn.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Jeg synes nå det viktigste er å finne en høyttaler man liker lyden i, point source eller ikke. Lyden mellom ulike fabrikater varierer mye mer enn det den gjør mellom konstruksjonsprinsipp. Jeg elsker Tannoy Autograph men mislikte KEF LS50. Jeg spiller selv på et lite rom med veldig kort avstand til høyttalerne. Opplever ikke konvensjonelle toveis som uegnet til nærfeltslytting.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Min personlige erfaring er at det ikke er så viktig med point source fra 1,87 meter. (lasermålermann :) )

Gikk fra Tannoy XT8F til Spendor A6 og opplever A6 som hakket vassere på holografi og plassering av instrumenter. Mulig det bidrar at A6 er en godt konstruert 2 veis 2 elements sak.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Min personlige erfaring er at det ikke er så viktig med point source fra 1,87 meter. (lasermålermann :) )

Gikk fra Tannoy XT8F til Spendor A6 og opplever A6 som hakket vassere på holografi og plassering av instrumenter. Mulig det bidrar at A6 er en godt konstruert 2 veis 2 elements sak.
For å gi mine betraktninger delvis utenfor det du lurer på tror jeg høyden på hvor lyden kommer fra har mer å si på så "kort" avstand. Ørehøyde gjør alt litt mer naturlig.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Nærfeltslytting er fasinerande, og kan vere svært truverdig lydattgjeving. Men det kjem også an på opptaket, i tillegg til høgtalarkonstruksjonen.
Hugsar eit sett svært små, japanske, eittelements "fulltone"høgtalarar som var rigga på eit par stenger. Dette baud på ganske ekstrem realisme på dei rette opptaka. Men dynamikk og frekvensekstramar var ikkje særleg interessant.
Har du fleire element på ein høgtalar, og sit svært nær dei, vil du merke at du høyrer meir av det eine elementet enn dei andre. Her er det best med berre eitt fulltoneelement. Eit linjekjeldeelement (line source) kan også fungere.
Er det nokon som har prøvd Manger "Swing" forresten?
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har linesource, ca 2 meter høye. Lytter som sagt på 1,2 meter. Det begynner å nærme seg nærfelt.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Nærfeltslytting er fasinerande, og kan vere svært truverdig lydattgjeving. Men det kjem også an på opptaket, i tillegg til høgtalarkonstruksjonen.
Hugsar eit sett svært små, japanske, eittelements "fulltone"høgtalarar som var rigga på eit par stenger. Dette baud på ganske ekstrem realisme på dei rette opptaka. Men dynamikk og frekvensekstramar var ikkje særleg interessant.
Har du fleire element på ein høgtalar, og sit svært nær dei, vil du merke at du høyrer meir av det eine elementet enn dei andre. Her er det best med berre eitt fulltoneelement. Eit linjekjeldeelement (line source) kan også fungere.
Er det nokon som har prøvd Manger "Swing" forresten?
Kan det ha vært Eclipse du hørte? Het Fujitsu Ten før.

Hørte dem på messa i Munchen for et par år siden. De låt utrolig spennende og direkte i lyden. Åpenbare problemer på frekvensfløyene men noen klare kvaliteter i det brede mellomtoneområdet. Disse er laget for nærfeltslytting. Skulle gjerne hatt et par slike som jeg kunne hentet fram fra tid til annen.

TD510MK2 Unparalleled performance | ECLIPSE Home Audio Systems
 
Topp Bunn