Diverse Oppskriften på god lyd!

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Hifisentralens egen guide for godlyd!

Jeg starter en tråd der de som vil kan dele sin egen oppskrift på hvordan du har gått frem for å finne godlyden. Eller hvordan du ville gått frem hvis du skulle begynt på nytt i dag.

Det er mange erfarene entusiaster her på forumet som har mange års erfaring på baken og som vil ha nyttige erfaringer å dele. Det finnes mange ulike tilnærminger så la dette være en tråd for mangfoldet.

Jeg tenker at formen på "oppskriften" dere skriver kan være fri, men en god oppskrift vil nødvendigvis være nødt til å inneholde en del detaljer.

Her er noen punkter jeg ser for meg at er naturlig å streife innom:

- Hvilke høyttalere og hvorfor.
- Hvordan finner du riktig sammensetning av komponenter.
- Tanker om selve lytterommet.
- Hvor plasserer du høyttalerene og hvordan finner du plasseringen?
- Generelle tanker om musikkgjengivelse.


Det er ikke noe bakdel at nybegynnere kan forstå hva dere skriver.


Live-music-Websites1.jpg
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
#1 kjenn dine egne preferanser - lyd, estetikk, «sales pitch», «snake oil» og alt det andre.

Det absolutt viktigste punktet i så mange sammenhenger. «Vi», dvs hver enkelt av oss, tror gjerne at «vi» har sort belte på seg selv, men det er ikke alltid tilfelle, av og til langt derifra. Jeg mener ikke at hver enkelt bør gjøre en komplett psykoanalyse på seg selv, men det hjelper betydelig å være bevist på hva det er en liker, hvorfor, hvordan, hvordan «vi» prioriterer mellom ulike ting «vi» liker, herunder hvilke «sales pitch» som glir rett hjem.

Når preferansene og prioriteringene er lagt på bordet er det også mye enklere å gjøre seg selv bevist på hva en vil oppnå, med hvilke virkemidler. Dvs noe mer konkret og presist enn generiske uttrykk - «best lyd».

mvh
KJ
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg starta med konfirmasjonsanlegget - eit greitt Tandbergoppsett (TR 200 og HiFi12) med Garrard AP 76 platespelar og Pickering pickup. Dette hadde eg mesteparten av gymnasdagane, men oppgraderte til Bose 901 mk II. Og ein Technics integrert forsterkar SU 8080. Opplevde vel eigentleg at ting var greie, men fekk lyst på noko betre. Så eg kjøpte Bose 901 mk III. Det spelte høgre, men ikkje nødvendigvis så mykje betre, så då eg skulle i militære, selde eg unna alt eg hadde, og brukte 15 mnd militærtenestefritid til å verte kjend med det som fantest rundt i landet (kysten frå Tromsø til Oslo). Eg fekk også komme på nokre spennande heimebesøk, mellom anna hos dåverande eigar av oslo hifi-asyl, som hadde Beverigde 2 oppstilt. (Den lydkvaliteten gløymer eg aldri)

Eg hamna på minesveipar, som ferdest langs kysten, og kvar gong eg hadde landlov, vart omgjevnadane saumfarne for hifibutikkar. Og det var mange den gongen. Såleis opparbeidde eg meg ei bråte inntrykk utan at eg kunne brenne av pengane utan vidare (var på båt), sjølv om eg hadde lyst på mykje lekkert.

Så kom tida då eg skulle dimmiterast, og eg oppsummerte erfaringane mine, slik at eg bestemte meg for kva eg ville ha etter lang, lang tids fundering. Det trur eg var lurt.

Så mitt råd er: gje deg tida, høyr fleire løysingar. Ikkje bestem deg før du må.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.965
Antall liker
81.739
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Ved kjøp/oppgraderkng:

-kjøp anlegg etter egen musikksmak
-Stol på egne ører og lommebok
-prøv mest mulig hjemme før kjøp
-styr unna de dyre kablene og andre kostbare tweaks
-bruk masse tid på plassering av høyttalere. Noen cm kan utgjøre alt fra himmel til helvete
-bytt ut en ting av gangen. Bytter du ut fler, er det vanskelig å finne feilkilden
-ha is i magen ved evt kjøp. Tenk: Blir det virkelig bedre?, er det verdt prisdifferansen?
-ikke tro at en mk2 versjon er så fantastisk mye bedre. Vent heller på mk 4 eller 5
-ikke kjøp på kreditt til 35-40% effektiv rente!
-sjekk finn.no og bruktmarkedet
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig med KJ. Vit hva du vil ha.

Og tillegger: Vit hva du vil ofre. Det gjelder både økonomisk, praktisk, estetisk, og sist men ikke minst lydmessig.

Lunsjen er ikke gratis, men prisen er gjenstand for forhandlinger.
 

thohaug

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2014
Innlegg
2.983
Antall liker
1.840
Sted
Fetsund
*Bestemme seg for hvilken lyd man er ute etter og passer seg som person.
*Kjøp brukt
*Sett deg litt inn i hvor mye høyttaler og dens interaksjon med rommet den står i faktisk innvirker på lydkvaliteten.
*Gjør noe med akustikken i rommet, dersom dette er en mulighet. Om ikke, kjøp høyttalere som er mindre avhengig av et godt rom enn andre.
*Bruk lang tid på plassering av både høyttaler og ikke minst lytteposisjon. Her er det enormt mye lydkvalitet å hente. Det vil nesten utelukkende alltid spille bedre med høyttalere på kortvegg enn på langvegg. Har man et kvadratisk rom hjelper det ofte å spille på diagonalen av rommet.
*Kjøp gjerne et separat bassystem slik at høyttalere og bass kan plasseres hver for seg.
*Test gjerne så mange komponenter hjemme før bruk som mulig og bruk god tid på å teste.
*Ha alltid denne tanken i bakhodet når man prøver nye ting: "er det bedre, eller kun annerledes"
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
- Lytt til masse utstyr.
- Ikke lytt til alle premature konklusjoner.
- Lær hvorfor ting låter som det gjør.
- Ikke trekk forhastede konklusjoner verken om årsakssammenheng eller om egen smak.
- Velg høyttalerne du vil ha, og som passer rom, spillestil osv.
- Sørg for at høyttalerne får passende akustiske forutsetninger.
- Gi dem forsterkerkraft som passer til lasten og effektbehovet.
- Sørg for at forforsterkeren har funksjonaliteten som behøves, enten det er snakk om innganger, digitale så vel som analoge, funksjoner for aktiv deling, DSP, RIAA osv.
- Sørg for å ha kildene som behøves for å få spilt av all musikken som er viktig for deg, og at det kan gjøres på en brukervennlig måte.

Når utstyret velges ut i denne rekkefølgen er man på sporet av god lyd. Dersom man må jakte spesiell klang i enkelte komponenter kan det tyde på at man har tråkket feil i et tidligere ledd. Man kan oppnå god lyd ved å gå "feil vei", men ved å følge denne rekkefølgen får man mest for pengene, og den øvre grensen for hva man kan oppnå vil ligge høyest med denne metoden.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kjøp rør og Tannoy - og gi f..n i resten og bare spill musikk! :cool:
(Så sparer du 30 års ørkesløs vandring som bare koster masse penger) ;)

Jeg synes tråden og spørsmålene kan humoriseres med såpass da dette er 100% subjektivt.
Det en person finner som den eneste sannhet (les rør og Tannoy) kan være totalt feil for en annen.
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Det bedste råd jeg kan give er perfekte strømforsyninger realiseret uden modkobling, plus at vælge komponenter/apparater som i lyd er nærmest referencen levende musik, og ikke det som spiller Diane skral eller Patricia pump op bedst, lyt til kor orgel, piano, klassisk symfonisk musik osv, brug det som reference.

Lad hver med at bruge højtalerprincipper som strider direkte imod hvordan stereo grundlægende virker, og så er der efter min mening kun uendelig baffel eller foldet baffel tilbage (evt med akustisk ventil).

Angående rum tilpasning , er anlægget grundlæggende godt/topklasse behøves der normalt ikke nogen rum-kompensering, men man kan top-tune et i forvejen godt anlæg ved at rum korrigere , til gengæld kan man ikke rede en bunke lort, det vil kun bliver til støjdæmpning, hvilket bestemt også kan være en befrielse, men det gør ikke instrument gengivelsen mere rigtig.

Rumtuning gå hovedsagligt ud på at sikre at man får så meget direkte lyd i ørerne som overhovedet muligt (hovedtelefoner er optimalt), plus at opnår en nogenlunde ensartet efterklangstid rummet , jeg har selv fundet LEDE anvendelig som et godt kompromis.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Ha en klar formening om hva du vil ha FØRST, dvs å finne noen referanser (hos andre) kan være lurt.
Bygg/innred et godt rom
Deretter finn høyttalere som passer til rommet, og sørg for at de har kontrollert spredning og nok overhead (for mye er aldri nok)
Bruk elektronikk som er god nok
DSP - mål/juster/lytt
Gi fullstendig beng i alt som har med kabler og fjas å gjøre....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6

Enkelt;

1. Besøk Slukoteket
2. Kopier

:cool:



Alternativt begi seg ut på sin egen audiofile Via Dolorosa.


Kopien kommer, dog noe nedskalert. Godt nok for meg. Justerer ambisjonsnivå etter økonomi.:p

(tips til den som har trang økonomi, ikke besøk Slukoteket)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.550
Antall liker
15.572
Torget vurderinger
2
Fokusér på musikken og lyttegleden den skaper. Vær fornøyd med de beste høyttalerne ørene dine liker, i et rom som samarbeider med dem.

Og kjøp en ultralyd platevasker om du er vinylentusiast.
 
Sist redigert:

permorten

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.10.2005
Innlegg
3.615
Antall liker
1.749
Torget vurderinger
5
Alle har noen økonomiske rammer, hvor legger en inn trykket ? signalkilden - det i mellom- høyttalere ?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Dersom jeg skulle satt opp et anlegg fra bunnen, er noe av det viktigste for meg at anlegget passer lytterommet.
Har bommet stygt på dette selv noen ganger, og også forsøkt anlegg andre steder i huset for å teste.
Rom og akustikk har ofte mer innvirkning på oppfattet lydkvalitet enn type utstyr. (Så lenge vi snakker om hifi, ikke minianlegg etc..)

Skal man ha anlegget i stua som de fleste har, bør en tenke på møbler, gardiner og tepper som demping av rommet.
Store harde flater bør dempes på en eller annen måte, ellers er det bortkastet å kjøpe dyrt hifi-utstyr.
Noe så enkelt som å bytte skinnsofaen i stoffsofa gjør mye med akustikken i rommet.

Når det er sagt, må det vel også sies at det finnes en gylden middelvei. Man må ikke overdrive demping heller.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
885
Hvilke høyttalere og hvorfor:
Til dette vil jeg si at man bør ta en runde meg selv i forhold til om man vil være fornøyd uten de aller nederste oktavene, eller om man føler at en fullfrekvent gjengivelse er nødvendig. Førstnevnte vil som regel indikere en stativhøyttaler og disse kan ha mange positive sider. En av dem er pris. Man betaler ekstra for flere basselementer og større kasse. Og hvis man sammenligner høyttalere i samme serie vil ofte den gulvstående ikke ha noen fordeler i forhold til stativutgaven hvis man tenker mellomtone og diskant, kanskje til og med det motsatte. Dette på grunn av at økt størrelse gir et mindre stivt kabinett gitt at materialer er de samme.

Summen av dette er at hvis mellomtone og diskant er fokuset for gjengivelsen kan en stativhøyttaler være det optimale. Både i forhold til oppbygning og pris.

Hvis man derimot føler at en optimal lyttestund er avhengig av at musikken blir presentert på et solid fundament må man tenke litt annerledes. En gulvstående høyttaler er som regel uungåelig i så henseende. I mine ører er da problemstillingen å finne en gulvstående høyttaler som kombinerer monitorens lettflytende og luftige mellomtone med et solid fundament av bassgjengivelse. Slike høyttalere er som regel ikke billige er min ringe erfaring. Alternativet kan være å kompromisse litt på mellomtone/diskant for å få en høyttaler som også skaper et fundament helt nederst. I så fall vil som regel oppgraderingssyken melde seg etter en stund fordi man ønsker mer kvalitet. På den andre siden vil den samme syken kunne gjøre seg gjeldende hvis man går for monitorvarianten, men da i forhold til mer kvantitet nedover.

Summa summarum vil antagelig denne sykelige trangen tvinge seg frem enten man velger å gå den ene eller andre veien. Min ringe rent konkrete anbefaling er Monitor Audio Gold 300. Denne høyttaleren har både kvalitetene oppover samt fundamentet nedover. En sjelden kombinasjon fra en høyttaler uten å måtte legge astronomiske summer på bordet.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3

Enkelt;

1. Besøk Slukoteket
2. Kopier

:cool:



Alternativt begi seg ut på sin egen audiofile Via Dolorosa.

1. Besøk Slukoteket.
2. Få deg ny jobb.
3. Kopier.
1. Besøk Slukoteket.
2. Gjør som Judas. Gå og heng deg.

Alternativt:
1. Unngå Slukoteket.
2. Følg alle de andre forslagene her.
 

habicht

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
2.792
Antall liker
3.433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Det må da være lærerikt, inspirerende, og morsomt å få høre vad som er mulig i et seriøst hjemme system
Synes ikke at et besøk i Slukoteket må være ensbetydende med økonomisk ruin eller uendelige sjele kvaler.
Tvert om sier jeg, besøk for all del Slukoteket om anledning tilbys og evt. andre som har tatt det langt ut.
Bli inspirert, hold bakke kontakt og gjør egne vurderinger av hvilke aspekter i et slikt system er oppnålige for deg personlig.
Siden bærer det ut på din egen audiofile Via Dolorosa. Men fyf... for en opplevelse


Habicht
 
8

8x12_TOM

Gjest
Dette er jo veldig individuelt

Noen enkle retningslinjer for meg blir
- Elektronikk med minimalt med forvrengning
- Aktive høyttalere med mye kapasitet/membranareal.
- Rom med meget hardt dempet førsterefleksjoner og så god kontroll nedover i frekvens som mulig.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.122
Antall liker
5.070
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
- Kjøp høyttalere før inngåelse av samboerforhold eller ekteskap. Det kan være svært ufordrende å øke størrelsen på HT i etterkant. Kjøp høyttalere først. De setter ambisjonsnivået.

- Lytt til erfarne fjell(lyd)folk - men vær skeptisk til råd fra de som har brukt de siste 30 år på å gå seg vill.

- vær bevisst at desto mer penger og tid du legger ned i anlegget - desto høyere blir terskelen for å være fornøyd. Millionanlegg som låter ille gir fort selvtilliten en liten knekk.

- Ikke prøv å kompensere en feil i en retning med en feil i motsatt retning. Det ender med en musikksamling der kun et fåtall plater låter bra og frynsete nerver når besøkende kommer med egen musikk for å høre anlegget.

- Forstå at bytting til et bedre mer transparent og anonymt komponent ikke nødvendigvis medfører at anlegget subjektivt låter bedre. Det kan låte tydeligere dårlig. Finn feilen - ikke skyld på det transparente komponentet. (Den vanligste feilen HIFI nerder gjør - en sikker oppskrift på en lang ørkenvandring).

Final
 
Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Min metode

1. Kjøp deg den beste høyttaleren du har ikke råd til.
2. Kjøp deg den beste avspillingsenheten du ikke har råd til
3. Kjøp deg den beste forsterkeren du har råd til og oppgrader etter at du har stablet deg på beina ved kjøp av 1 og 2. Gjerne brukt.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
-
- Lytt til erfarne fjell(lyd)folk - men vær skeptisk til råd fra de som har brukt de siste 30 år på å gå seg vill.

Final
Hvordan skille de vise menn fra de villfarne og fortapte ??? :rolleyes:
Når det gjelder HFS, les mellom linjene, bruk hodet og sunn fornuft.
Les også historikken til de gamle traverne.
Mange har mye å fare med, mens noen går i ring og sidelengs.
Hvem disse er må man finne ut av selv...

Selv foretrekker jeg å lese DIY trådene. Her er det mye spennende prosjekter som peker nese til ferdig hifi som koster 6 og 7 sifrede beløp.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det er garantert en rekke veier til god lyd. Men min erfaring er at den mest effektive (og kostnadseffektive) er slik:
1- Kjøp deg eller bygg deg et par hornhøyttalere
2- Finn deg en liten tass av en klasse A-forsterker. Fortrinnsvis rør.
2b- Finn en rimelig stødig sub til noen få k.
3- Dropp CD-spiller. Ripp heller CD-samlingen din til lossless og spill den av gjennom en habil DAC.
4- For den virkelige kosegodlyden trenger du en vinylspiller. Start gjerne med en solid vintage-spiller og les deg opp på hvilken PU som kan passe til den.
4b- Du trenger en RIAA. Vurdér en forforsterker med RIAA. En med tonekontroller! For det vil du trenge om du også vil spille 70-tallsvinyl og / eller har et vanskelig rom.
5- Dropp dyre kabler! Men vær obs på kapasitansen i PU-kabelen om du velger å kjøre MM. (Den skal ikke være for liten). Og kvaliteten på TosLink-kabelen om du kjører slik kopling fra dataen til DACen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Fortapt og villfaren ... tja, det står vel retningspiler på Nordost-kablene, så da kan man i hvert fall klare å stake ut himmelretningene.....
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.793
Antall liker
11.189
Sted
Ytterst i havgapet...
Apropos Nordost... så nettopp en prisliste.....er det virkelig noen som betaler 75.000 for en meter kabel med XLR ???????????????????

No vart æ verkelig skræmt,no..........
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Helt enig, vinagunner. Men nå tilbake til utgangspunktet:

Jeg starter en tråd der de som vil kan dele sin egen oppskrift på hvordan du har gått frem for å finne godlyden.
I løpet av det siste året har jeg vært gjennom denne prosessen. Det har virkelig vært en Via Dolorosa og flere ganger kunne den gamle salmen «Ingen vinner frem til den evige ro» ha passet godt.

Ibsens kjente sitat fra Vildanden «Tar du livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske, tar du lykken fra det med det samme» var utgangspunktet for denne smertefulle ferden. Jeg spilte nemlig med et sett høyttalere og samme forsterker i over 18 år. Akkurat som Hjalmar i Vildanden var jeg lullet inn i livsløgnen og trodde at dette var god lyd. Så begynte forsterkeren å svikte, og med en god porsjon vemod måtte jeg innrømme at den måtte skiftes ut. Da begynte elendigheten. Livsløgnen ble knust i fillebiter. Joda, det låt mye, mye bedre med en ny forsterker, men nå begynte det å låte så forferdelig slitsomt og musikken som jeg før hadde kost meg med, ga meg øreverk. På snakkevolum. Jeg begynte å unngå sweet spot, for der var det verst.

Da jeg en kveld tok meg selv i at jeg satt og googlet "piping i ørene" og leste om symptomer på tinnitus, skjønte jeg at dette ikke kunne fortsette. Høyttalerne måtte vekk.

- Hvilke høyttalere og hvorfor.
Vel, her må jeg takke de engasjerte medlemmene på hfs for at de introduserte meg for noen trauste engelskmenn som fra før var helt ukjente for meg; Spendor og Harbeth. Jeg orket ikke tanken på mer slitsom lyd, og ville ha noe som spilte musikalsk og "varmt". Jeg måtte riktignok over fjellet for å få hørt på disse, men de mange timene i bilen var absolutt verdt det. Etter å ha tilbrakt nærmere tre timer hos en lidenskapelig interessert selger og hørt både på det ene og det andre og det tredje, endte jeg opp med et par nøttebrune småtasser (Spendor A3) som hadde sjarmert meg i senk med sin entusiastiske spilleglede fullstendig blottet for slitsom og øretrettende lyd.

- Hvordan finner du riktig sammensetning av komponenter.
Timene hos den lidenskapelige selgeren ble brukt godt. Han introduserte meg ikke bare for ulike høyttalere, men også ulike forsterkere som passet spesielt godt sammen med de ulike høyttalermodellene. Økonomien tillot ikke en slik investering med det samme, så det ble litt halvveis de første månedene med et par "venteforsterkere", men så dukket den ideelle forsterkeren opp på brukten, og en tilhørende dac fulgte også med på kjøpet (Exposure). Da dette kom i hus, satt det «så ei kula altså» for å sitere Jazzhjørnet. NÅ hørte jeg ikke på lyd lenger, jeg begynte å høre på musikk.

- Tanker om selve lytterommet.
Høyttalere passer godt i forhold til rommet som er rundt 25 kvm. De er plasseringsvennlige og ikke spesielt vanskelige å få til å spille bra. I forhold til de som kan akustikk, kan vel jeg regnes som en amøbe. Men etter å ha lest om denne "speilmetoden", tenkte jeg å prøve det og ble veldig overrasket da det faktisk forandret lyden mye. Spesielt demping i taket (flatt tak) gjorde store utslag og fikk fram mye mer dybde og detaljer. Det ble også en helt annen ro over det hele.

- Hvor plasserer du høyttalerene og hvordan finner du plasseringen?
Igjen; jeg er på amøbestadiet. Men jeg plasserte de etter anbefalt avstand fra bakvegg og ikke for nær sidevegg. Rommet har en utforming som ikke gir så mange alternativ i forhold til plassering. Men disse småtassene er ikke plasseringskresne, så jeg brukte ikke noe særlig tid på det.

- Generelle tanker om musikkgjengivelse.
Når jeg kan spille musikk uten å tenke på lyd, er jeg godt fornøyd. Det er vel dette som kalles "musikalsk" lyd, selv om jeg synes det er et ganske upresist begrep. Men tanken med det er vel at man ikke henger seg opp i selve lydgjengivelsen, men lar seg engasjere i musikken enten det er Madrugada, Eric Clapton, Burzum eller David Bowie. Jeg er ikke spesielt knyttet til musikksjanger, og jeg blir mer og mer imponert over disse småtassene hvordan de klarer å formidle alt fra Satyricon til Leiv Ove Andsnes' tolkninger av Beethoven. Jeg merker at jeg tenker mindre og mindre på hvilken lyd jeg har, men blir mer og mer opptatt av musikken. Det er vel kanskje et tegn på at jeg faktisk har vunnet frem til den evige ro selv om den gamle salmen vil ha det til at ingen gjør det?
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
24.466
Antall liker
31.811
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
-
- Lytt til erfarne fjell(lyd)folk - men vær skeptisk til råd fra de som har brukt de siste 30 år på å gå seg vill.

Final
Hvordan skille de vise menn fra de villfarne og fortapte ??? :rolleyes:
Hjemmebesøk?
Hjemmebesøk er et godt innspill:)
Om du til en viss grad har staket ut kursen mot den lyden du trur/ønsker å oppnå hjemme så kan hjemmebesøk gi deg mange gode føringer. Butikk og messe demoer er sjelden riktig vei å gå.
Elektronikk og talere er en ting, rommet/forutsetningene en annen meget viktig faktor;)
Alt for mange "millionanlegg" i små kott/håpløse stuer osv osv. Så se på dine egne forutsetninger og vær edruelig til forventningene du måtte ha:)

gismo
 

torf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
175
Antall liker
185
Taktikk jeg brukte ca 1980:

Kjøpte Stax Zigma hodetelefoner av typen som ble kjørt på høytalerutgangene fra forsterker fra Audioscan. Det var de beste jeg fant dengang.

Tok med Staxene rundt omkring på hjemmebesøk og i Oslos hifibutikker og hørte på forsterkere med min medbrakte favorittmusikk. Lytteromsuavhengig. Endte opp med Electrocompaniet.

Satte opp elkompen hjemme og sammenliknet mange høytalere fra lytteposisjonen direkte med Staxene.

Endte opp med brukte Quad ELS og sub. (pre AudioPro??)

Platespilleren var Michell Gyrodeck med SAEC arm og Dynavector pickup av en eller annen type.

Idag kjører jeg Myryad forforsterker på Genelec aktive hjemmehøytalere, Det er jo slik produsenten har lagd musikken eller?? Synes dette låter bra i mine skuddskadde ører etter 40 år som aktiv skytter :)
 
Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
AtleT's spørsmål aller først i tråden, har fått meg til å reflektere. Hva er "god lyd"? Ikke det samme for meg som for andre. Jeg frekventerer et hifi-forum - men begynner etterhvert å innse at kan hende er jeg ikke engang hifi-interessert. Så for alt det kan være verdt: her er mine svar på spørsmålene:

Hvilke høyttalere og hvorfor:

Det begynte med en tilfeldighet: En av mine barndomsvenner hadde et ganske oppegående stereoanlegg – med et par KEF Concerto høyttalere. Da bestemte jeg meg for at ”jeg vil også ha stereoanlegg”. Så da han skulle oppgradere, og spurte om jeg var interessert i å kjøpe disse KEF ”hundehusene”, slo jeg til. Det var i studietiden – rundt 1970 - så det eneste jeg hadde å tilby disse høyttalerne var en liten studenthybel.

Så gikk det nærmere 25 år. KEFene fulgte med på lasset. Kone og barn, diverse flyttinger – KEFene gjorde faktisk jobben helt til eldstemann skulle begynne å studere. Da var tiden inne til å takke for lang og tro tjeneste. Eldstemann – som hadde kjøpt seg elektronikk som var bedre enn min – fikk KEFene med seg da han flyttet på hybel for å studere. Deretter overtok yngstemann KEFene da han sin tur begynte å studere – men etter 35 år, begynte de omsider å skrante, så da ga jeg dem bort til en entusiast.

I mellomtiden: en annen tilfeldighet: En gang i begynnelsen av 1990-årene hørte jeg et par ProAc – husker ikke hvilke – og bestemte meg der og da for at ”en eller annen gang skal jeg også ha ProAc”. Men det skulle gå nesten 10 år før det ble slik. I mellomtiden var det fortsatt hjemmeværende barn å ta hensyn til – og de ville ha noe mer rocka enn ProAc da eldstemann stakk av med KEFene (ikke særlig rocka , de heller, forresten). Så det ble noen år hvor jeg overlot stuen og hifi’en til barna – og avspiste dem med et par B&W DM603, og etterhvert et par Audiovector M3 Signature. For så vidt grei lyd som ikke var helt ulidelig for meg heller.

Men så var det disse ProAc’ene, da. For litt over 10 år siden var tiden inne. Da ble det ProAc over hele linjen. Tre par ProAc på rappen i tre anlegg – snakk om galskap. Response D25, Response 1SC og Response D1. De to sistnevnte med hver sin sub. Jeg vet at mange anser at sub er helt uforenlig med musikk, men for meg er subene helt uunværlige. Bruker sub til Dagsrevyen også – fungerer helt utmerket.

Og slik hadde det nok fortsatt hvis det ikke hadde vært for at kona og jeg bestemte oss for å selge huset og flytte til leilighet. De gulvstående ProAc D25 fikk reisepass – ikke p.g.a. lyden, men p.g.a. plassforholdene. I hovedstuen var det umulig å finne en passende plass til elektronikken – og i TV-stuen var det ingen plass til et par gulvstående høyttalere. Det måtte bli aktive høyttalere i hovedstuen – og det endte opp med et par Beolab 5. De små ProAc’ene overlevde. Det ene paret står oppå en spesiallaget stereobenk i TVstuen, og det andre paret står rett foran meg på skrivebordet på arbeidsrommet.

Hvordan finner du riktig sammensetning av komponenter:

Tilfeldigheter igjen: De første KEFene måtte suppleres med forsterker, tuner og platespiller. Med et begrenset budsjett – det var de siste konfirmasjons- og sommerjobbpengene som forsvant her – var det ikke så mange muligheter for å slå ut håret. Det ble en Sansui AU-555 og en Sansui tuner – pluss en Philips GA202 platespiller. Alt kjøpt i én og samme butikk – etter anbefaling fra min hifi-interesserte bror, som mente at det burde være greit nok. Når jeg ikke hadde penger til noe dyrere. Det låt jo ikke så verst på en liten hybel – men ble litt veikt da jeg giftet meg og flyttet til noe større. Men ikke verre enn at Sansui overlevde barnas oppvekst.

Men da ProAc’ene kom i hus, begynte min Via Dolorosa. ProAc’ene ble kjøpt inn uten tanke på annet enn ”ProAc skal jeg bare ha!” – og de låt jo naturligvis helt elendig på snill elektronikk som passet til de Audiovector høyttalerne jeg hadde, og som jeg så velvillig hadde overlatt til datteren min og mannen hennes da de kjøpte sin første leilighet og hadde behov for litt godlyd. Så jeg durte ned til Lyric Hifi, og fikk Tor Aa til å kjøre demo med ProAc og Bryston 4B SST – og det falt i smak. Av hensyn til plassen ble det monoversjonen av 4B SST – et par PowerPac 300 SST (en 4B SST kuttet i to) – i stuen, mens en brukt 4B SST etterhvert kom på plass i TVstuen. Jeg var innom Krell også – en KAV150a – og den er fortsatt min favoritt på de små ProAc’ene – men da eldstemann fikk behov for et effekttrinn, fikk han overta Krell’en.

Da vi flyttet til leilighet, ble det ene Bryston-settet overflødig. Jeg kunne godt ha tenkt meg å bruke dette settet på arbeidsrommet, men plassforholdene gjorde det helt umulig. Så jeg beholdt PowerPac’ene og solgte 4B SST. På arbeidsrommet – med ProAc, der også – måtte jeg ha noe som kunne stå trangt og utilgjengelig. Altså noe klasse-D-greier. Begynte med et lite Jeff Rowland effekttrinn – men det manglet litt sting – så da overtok et par Bel Canto Ref. 1000 monoblokker showet – og det låt riktig så bra. Helt til yngstemanns forsterker fikk hikke i fjor. Da fikk han overta mine Bel Canto forsterkere – og jeg fikk en Benchmark AHB-2 til hjemlån fra ProLyd. D.v.s. heller en ”pengene tilbake hvis du ikke blir fornøyd”-avtale. Jeg ble fornøyd – men lot meg friste til å gjenta prøveordningen med ProLyd – så nå står det to brokoblede Benchmark-forsterkere – som ikke er klasse D, men klasse H - under skrivebordet – og det låter veldig bra.

M.h.t. kilde, ble jeg etter hvert ganske klar på at ProAc – etter min smak – skulle ha en ganske tight elektronikk. Så på DAC-siden ble det fullt opp av Benchmark i første omgang. Men som kjent : appetitten kommer mens man spiser – og mine mistanker om at ProAc’ene hadde mer å gå på, ble bekreftet da jeg fikk en Weiss DAC-2 på hjemlån – igjen med denne greie ProLyd-ordningen. Weiss falt i smak, og da spurte jeg ProLyd og de hadde noe enda råere enn Weiss DAC-2 – og det hadde de: Weiss DAC-1 MkII – som jeg kjøpte bare på gefühlen. Ingen hjemlånsordning her, for den var ikke lagervare hos ProLyd. Men jeg kom ned på bena – og har hatt storebror-Weiss i 6 år nå. Mens lillebror-Weiss – p.g.a. flyttingen – er overtatt av eldsgtemann. Vi driver utstrakt resirkulering innen familien hos oss – og det er jo win-win for alle.

I og med overgangen fra CDspillere og tunere til Squeezebox for en 10 år siden, er dette med valg av drivverk, FM og slikt et tema som ikke er aktuelt lenger. Vinylen kvittet jeg meg med da vi solgte huset og flyttet til leligheten. Alt dette har fornklet boksologien ganske kraftig - og er vel en av grunnene til at jeg fortsatt kan breie meg med tre ganske oppegående, men ikke fullt så plasskrevende, anlegg. Overgangen til harddiskbasert musikkspilling har for øvrig hatt den hyggelige bieffekten at kona har begynt å spille mer musikk.

Til forforsterker brukte jeg i mange år et par Primare surroundprosessorer. Vi kjørte jo surround i TVstuen på den tiden – så i TVstuen var det et helt naturlig valg. Men i stueanlegget syntes jeg det litt ullent i lengden – så da slo jeg til på en brukt Mark Levinson 320s. Ble sterkt anbefalt det av noen hifivenner å kjøpe den, så da tok jeg sjansen. Igjen – jeg kom ned på bena. Og da surround i TVstuen ble til stereo da vi flyttet, og Beolab 5 kom på plass i hovedstuen, rykket ML 320s inn i TVstuen – sammen med Weiss DAC-1 som også ble arbeidsledig i hovedstuen p.g.a. flyttingen. I TVstuen har jeg også en Hegel HD20 DAC. Av hensyn til kona. Weiss DACen er koblet slik at den bare spiller musikk – mens Hegel DACen er koblet slik at den tar seg av TVlyden. Ingen svitsjing av innganger på DACene altså – så nå kan kona velge innganger på forforsterkeren slik hun gjorde før vi flyttet. På arbeidsrommet har jeg i alle år brukt DACen som forforsterker - for tiden en Benchmark DAC-2 rett inn i effekttrinnene.

Våger man å si noe om kabler på et hififorum? Det får stå sin prøve. Jeg kan godt betale en tusenlapp eller to eller tre for et par analoge kabler – det ligger mye god nattesøvnfaktor for meg når jeg legger meg på det nivået. Men det er definitivt ”hit, men ikke lenger”. Digitalkablene mine er uten unntak billigste sort - Clas Ohlson og slikt. Når det gjelder strømkabler bruker jeg de medfølgende sorte standardkablene uten å blunke. Strømfiltre har jeg heller aldri sett noe behov for. En enkel og kan hende naiv sjel på dette området – vil mange si - men jeg har funnet mitt trivselsnivå.

Tanker om selve lytterommet:

Jeg har aldri hatt noe dedikert lytterom, og kommer nok aldri til å få det. Hos meg har hifi’en alltid stått i et oppholdsrom, og prioriteringen har alltid vært at oppholdsrommet primært skal fungere som et oppholdsrom, sekundært som et lytterom. Dette har ikke noe med WAF å gjøre – jeg har fakltisk aldri diskutert dette med kona – det er bare sånn jeg har villet ha det. Men jeg tror nok at kona synes at dette er en grei ordning. Men som sagt: uten at dette noen gang hært vært noe tema.

Hvor plasserer du høyttalerene og hvordan finner du plasseringen?

Mitt første lytterom var en liten studenthybel. Det var knapt plass til meg og stereoanlegget samtidig – så jeg måtte finne en praktisk ordning. Med fokus på at jeg skulle kunne bevege meg i rommet. Og – jeg har aldri hatt noe dedikert lytterom - dette har jeg fortsatt med: møblene skal stå der møblene skal stå, stereoanlegget får finne sin plass ut fra det, og til slutt får lytteren bare finne seg en ledig stol eller sofa og sitte eller gjerne ligge der og lytte. Høyttalere langt ute på gulvet har aldri vært aktuelt. Da barna var små, plasserte jeg høyttalerne oppå en veggseksjon – ikke ideelt for lyden, men helt utmerket med tanke på barnas muligheter til inneaktiviter, f.eks. innefotball, sisten, mørkgjemsel og slikt. Så i alle år har jeg lyttet til musikk uten tanke på dette med sweet spot. Klang har vært viktig – men selv klangen har måttet vike for det overordnede prinsippet at et oppholdsrom primært skal fungere som et oppholdsrom.

Dette fører jo til ganske underlige lytteposisjoner – sett med hifipuristenes øyne. I hovedstuen sitter jeg enten med ryggen halvveis mot høyttalerne, eller jeg legger meg i sofaen, og får lyden ganske rett fra siden, mens jeg gjerne ligger der med lukkede øyne og bare lytter. I TVstuen har vi to mulige lytteposisjoner – begge ca. 45 grader ut på siden. På arbeidsrommet står høyttalerne i armlengdes avstand – typisk nærfeltlytting altså – men ikke tett nok etter boken – men igjen: den praktiske bruken av rommet er overordnet.

Generelle tanker om musikkgjengivelse:

Som nevnt tidligere: klang, ”twang” eller hva man velger å kalle det, er viktig. Vel å merke på de lyttenivåene som er aktuelle for meg. Og så vil jeg ha dypbassen med i lydbildet – altså er det snakk om iboende dypbassgjengivelse (som i Beololab’ene) eller sub. Selv om jeg vet at mange har en annen oppfatning. Jeg har aldri hatt noen tanker om å spille på ”realistiske” eller ”konsertsalen eller konsertarenaen hjemme i stuen” lyttenivåer. Først og fremst p.g.a. ørene – jeg spiller aldri så høyt at ørene på noen måte blir stresset. Langt fra diskoteknivå og slikt. Men også av hensyn til naboene. Da vi valgte å flytte til leilighet, valgte vi også bort det aller høyeste lyttevolumet. Det er naturligvis en helt frivillig sak – henger vel sammen med den oppdragelsen jeg har fått.

Jeg er ikke noe god på slike lydbeskrivende ord som ”varm”, ”musikalsk” og slikt. Så jeg vet egentlig ikke hva slags lyd jeg har – og samme kan det være. Musikken er det viktigste. Om syngedamen står midt ute på gulvet, eller hvor hun nå måtte velge å stå, er helt uinteresseant for meg. Jeg tror ikke at Beethoven skrev symfoniene sine med tanke på at trianglet skulle plinge akkurat DER – oppe til høyre eller venstre eller noe sånt. Det viktigste er at anlegget funger slik at det ikke avleder oppmerksomheten fra musikken - og det synes jeg at jeg fått til. Men det er meg og mine ører, da…

Så for meg har det vært om å gjøre – en lang vei – å finne det kompromisset som spiller bra på akkurat de lyttenivåene som praktiseres her hjemme. Som spiller bra til tross for elendige akustiske rammebetingelser. Og som spiller bra på all slags musikk og på de fleste innspillinger. Beolab’ene har adskillig mer å gå på i forhold til hvor høyt jeg spiller, men små-ProAc’ene er helt på grensen. T.o.m. kona merker at de blir stresset når vi en sjelden gang drar på litt ekstra i TVstuen i f.m. en konsert eller en musikkvideo.

Tilslutt noen ord om økonomien. Mange vil sikkert hevde at jeg har overinvestert i elektronikk, og underinvestert i høyttalere. Objektivt har de ganske sikkert rett. Men mine kassehøyttalere er akkurat så store som de kan være – og jeg trives med mine ProAc – så sånn blir det. Overinvesteringen i elektronikk henger i hovedsak sammen med at jeg – etter at barna flyttet ut – opplevde en merkbar økning i cash-flow. Når alt annet er låst – høyttalere, høyttalerplassering etc. etc – er det i grunnen bare elektronikken som gir muligheter til å gjøre noen hifi-sprell. Sånn sett alltid velkomment med at det oppstår "hifi-nød" hos ett av barna - en glimrende anledning til å oppgradere litt. Men det er helt opplagt at hadde rammebetingelsene vært annerledes – f.eks. hvis jeg hadde vært single, hatt et dedikert lytterom etc. etc. – så hadde det nok sett annerledes ut. Livet er fullt av kompromisser.
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Oppskriften min på hvordan man får god lyd er å skaffe seg en "god hørselssans".

Hifi handler om musikk. Musikk er lyd. Lyd komuniserer med hørselsapparatet. Dette handler ikke så mye om kvaliteten på selve hørselssansen, men mer om bevisstheten på musikken man hører.

Reproduksjon av lyd og hifi er en jungel av meninger. I den jungelen hjelper det med et sterkt kompass som viser retningen uavhengig av velmente råd. I denne verdenen er kompasset musikkpreferanser.

Min vei mot godlyden har bestått av to hovedepoker. Den første epoken lette jeg etter godlyden ved kun å lytte uten å forstå hvorfor ting lød som det lød. Den andre epoken forstod jeg sammenhengene, men hørte det samme siden musikkpreferansene var de samme.

Jeg har fortsatt ikke møtt en eneste som vektlegger bestandelene i musikken helt likt som meg selv og det gjelder nok for de fleste andre også.

Jo mer bevisst på hvordan lyd du vil ha, jo lettere er det å oppnå den.
 

IvarT

Fløyelsgutten
Ble medlem
19.02.2015
Innlegg
2.058
Antall liker
4.924
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
2
Jo mer bevisst på hvordan lyd du vil ha, jo lettere er det å oppnå den.
Det er en erfaring jeg støtter fullt ut, og sikkert derfor jeg også er strålende fornøyd med den lyden jeg har. For lyden er jo akkurat slik som jeg vil ha den :)
 
Topp Bunn