Som trådstarter kan jeg ikke si at jeg blir særlig klokere av disse svarene i forhold til hvordan uønsket kasselyd høres ut.
Mye diffust, og mange refererer enkelt til plateresonanser eller hørbare resonanser i kassen. Dette er for meg bare en omskrivning, og hjelper meg egentlig ikke videre. Resonanser er for meg gjenklang og kan vel derfor forstås som et annet ord for kasselyd......
Har også litt problemer med at det skal forstås som at musikken ikke slipper høyttalerne. Da begynner kasselyd for meg også å handle om andre ting enn selve konstruksjonen som plassering av høyttalerne og selve innspillingen. Du kan eksempelvis ha innspillinger hvor vokal/piano/trommer "slipper", mens noen instrumenter kommer fra "kassen". Disse instrumentene kan vanskelig beskrives som kasselyd.
Kasselyd som uønsket fenomen kan jo forekomme i hele frekvensområdet fra bunn til topp, hva er det mer spesifikt du tenker på?
For mitt vedkommende, hva bass angår så er det som nevnt i første rekke fravær av ro, det er liksom aldri stille når det skulle vært det. Å beskrive selve denne lyden er ikke enkelt fordi den er en komponent av den musikken som til enhver tid blir spilt. E kasse vil søke å holde igjenelementet (litt avhengig av kassetype) og det inverterte musikksignalet som kommer fra baksiden av elementet må håndteres på en eller annen måte, enten dempes eller frigis. Men å beskrive en spesiell lydmessig karakter er ikke så greit. Men start/stopp blir gjerne mer blørete, merkes særlig godt med kompleks musikk med mye energi i bunn, kickdrums med doble sekstendels takter i høyt tempo, kombinasjonen flere basskraftige og transiente signaler samtidig går i hverandre osv. Reduksjon av dynamisk spennvidde høres bra ut som fenomen.. Grå er det nye sorte på kassehøyttalere.
Kasser lagrer energi på en eller annen måte (unntatt store oldschool konstruksjoner med stive fine vegger) og denne energien må frigis igjen, og det skjer selvsagt i etterkant av det originale signalet som du hører fra elementets forside. Mange snakker varmt om bl.a. Matrix løsninger, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det også nødvendigvis må lagre/frigi energi. Anyway, dette er ting vi er ferdige med for lengst ,
nå får andre ta kassestafettpinnen og lage gode løsninger.
Det er mye enklere å høre dette dersom du har anledning til å sammenlikne kjent musikk av nevnt karakter på en typisk kassekonstruksjon vs. en (kapabel) kasseløs bass. Da blir det litt flåsete sagt som ed vin, greit å hygge seg med en god hverdagsvin til hundrelappen, men sitter du med en riktig temperert Rotschild i glasset, med tilhørende god mat og setting, så merker du det til gangs dersom du må over på pappvinen når Rotschild'en er tom...