Høyttalere Hva legger folk i kasselyd

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Vi bruker mange begreper innen hifi og veldig ofte legger vi ulikt innhold i begrepene. Et av de kjente og kjære som brukes ofte er graden av hørbar kasselyd og fravær av kasselyd fra høyttalerne. Jeg kan ikke huske å ha sett noen utdype hva de legger i dette.

Jeg skjønner selvfølgelig hva som menes med kasselyd, men hvordan høres egentlig denne såkalte kasselyden ut?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Legg til "verdens beste" foran trådtittel så blir det fart.. :). 8)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Vel, etter 15 år uten kasser er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg, men jeg opplever det som en uro i første rekke, det er ALDRI tyst, disse små kunstpausene som skikkelig musikk er full av kommer ikke til sin rett. Energioppbygging, resonanser etc. Riktig ille er det dersom du kan høre egenlyd osv. fra kabinettene. En merker det kanskje best dersom en har hørt uten kasser en periode og så går tilbake til en eller annen lukket konstruksjon. To måter å få noenlunde bukt med ting på er store åpne kasser alt dempe helvete ut av kabinettene, med alt av andre ulemper det medfører.

Dette er selvsagt kortversjonen - så får forumets mer uttalte teknofreaks bruke tid å krefter på å forklare hvorfor.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Kasselyd kan være veldig bra.

Jeg forsøkte for noen år siden å få en plate med Andres Segovia - spansk stjernegitarist - til å låte maksimalt, men uten å få det til. Mens jeg holdt på, kom avkommet borti en gitar slik at den ramla ned fra en stol og kassa smalt i gulvet og strengene sang. "Se der ja, der var den rette lyden", skreik jeg ut, og mente det faktisk. Et anlegg er sjelden like bra som virkeligheten. :)
 
M

MusicBear

Gjest
To måter å få noenlunde bukt med ting på er store åpne kasser alt dempe helvete ut av kabinettene, med alt av andre ulemper det medfører.

Takk skal De ha Sluket, har i utallige tråder nevnt at dempemateriale ikke har noe i ei høyttalerkasse og gjøre - uten en eneste kommentar! Vel, en billig og grei måte å bøte på et feilkonstruert kabinett - masse dempemateriale - men ellers fy fy greier i en høyttaler.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.173
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kasselyd er minst to ting: mangel på sorthet (hvis kassen er godt dempet) og generende resonanstopper med etterklangstid (hvis kassen er elendig konstruert).

Noe lager høyttalere hvor kassen resonnerer med. Det har jeg aldri forstått....
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har ikke behov for fart og spenning her, HC :D Har vel heller ikke behov for en teknisk forklaring på kasselyd. Jeg er faktisk oppriktig interessert i å skjønne hvordan denne kasselyden kan høres ut :) Sluket hjelper meg litt på vei. Tror selv at dette er et av de ordene vi ofte (mis)bruker i debattene uten å ha et klart forhold til hva vi snakker om eller skriver. Meg om det :) Har selv hatt besøk, hvor vedkommende spratt opp fra stolen og utbasunerte, ah kasselyd. Hva var det han egentlig hørte (og som jeg selvfølgelig skulle spurt om) :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.814
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Sonus Faber er en av de som mener at kassene skal svinge med og fungere som en fiolin eller gitar. Det var iallefall slik tidligere.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kasselyd er minst to ting: mangel på sorthet (hvis kassen er godt dempet) og generende resonanstopper med etterklangstid (hvis kassen er elendig konstruert).

Noe lager høyttalere hvor kassen resonnerer med. Det har jeg aldri forstått....
Er det Harbeth, Tannoy og Spendor du bla tenker på her? Endel av deres modeller er ikke full dempet. Mange av de spiller tildels svært bra allikevel. Men kassa spiller ned. Gjelder vel og audio note og gamle snell.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Kasselyd er minst to ting: mangel på sorthet (hvis kassen er godt dempet) og generende resonanstopper med etterklangstid (hvis kassen er elendig konstruert).

Noe lager høyttalere hvor kassen resonnerer med. Det har jeg aldri forstått....
Har selv hørt Musical Affairs høyttalere hvor kassens ressonans er en bevisst tilnærming fra konstruktøren, ref. fiolin, cello etc.
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Kasselyd er minst to ting: mangel på sorthet (hvis kassen er godt dempet) og generende resonanstopper med etterklangstid (hvis kassen er elendig konstruert).

Noe lager høyttalere hvor kassen resonnerer med. Det har jeg aldri forstått....
Har selv hørt Musical Affairs høyttalere hvor kassens ressonans er en bevisst tilnærming fra konstruktøren, ref. fiolin, cello etc.
Godt poeng. På et smalt segment av musikk, som konstruktør likte, var de magiske. I motsetning til TAD som vi hørte før på dagen. Som jeg oppfattet som korrekte, men og litt kjedelige. Uten kasselyd, TAD altså..
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Vel, etter 15 år uten kasser er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg, men jeg opplever det som en uro i første rekke, det er ALDRI tyst, disse små kunstpausene som skikkelig musikk er full av kommer ikke til sin rett. Energioppbygging, resonanser etc. Riktig ille er det dersom du kan høre egenlyd osv. fra kabinettene. En merker det kanskje best dersom en har hørt uten kasser en periode og så går tilbake til en eller annen lukket konstruksjon. To måter å få noenlunde bukt med ting på er store åpne kasser alt dempe helvete ut av kabinettene, med alt av andre ulemper det medfører.

Dette er selvsagt kortversjonen - så får forumets mer uttalte teknofreaks bruke tid å krefter på å forklare hvorfor.
Du skal bare lave kassen med sanddæmpning og pakke den ind i filt på minimum 1 cm tykkelse, så hører du intet til kasse-lyd, problemer er til for at løses. Og så man naturligvis ikke benytte basreflex det er nok noget af det som giver den allerværste "kasse lyd". Derimod er kontrollerede utætheder acceptabelt akustisk ventil eksv.v., det bringe Q'et ned og letter trykket lidt i kassen.
 
Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Vel, etter 15 år uten kasser er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg, men jeg opplever det som en uro i første rekke, det er ALDRI tyst, disse små kunstpausene som skikkelig musikk er full av kommer ikke til sin rett. Energioppbygging, resonanser etc. Riktig ille er det dersom du kan høre egenlyd osv. fra kabinettene. En merker det kanskje best dersom en har hørt uten kasser en periode og så går tilbake til en eller annen lukket konstruksjon. To måter å få noenlunde bukt med ting på er store åpne kasser alt dempe helvete ut av kabinettene, med alt av andre ulemper det medfører.

Dette er selvsagt kortversjonen - så får forumets mer uttalte teknofreaks bruke tid å krefter på å forklare hvorfor.
Du skal bare lave kassen med sanddæmpning og pakke den ind i filt på minimum 1 cm tykkelse, så hører du intet til kasse-lyd, problemer er til for at løses.
Men Kortvarig, hvordan høres negativ/uønsket kasselyd ut for deg?
 

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Innlegg
983
Antall liker
742
Torget vurderinger
8
Så altså kasselyd er klasselyd ved to tilfeller; 1; hvor den er så godt dempet og dermed usynlig i musikken(?) eller 2; hvor den vet å låte som ett strengeinstrument (gjerne håndlaget i Italia på 1700 tallet) Tror jeg går for 1 jeg da gitt :)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.814
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Så altså kasselyd er klasselyd ved to tilfeller; 1; hvor den er så godt dempet og dermed usynlig i musikken(?) eller 2; hvor den vet å låte som ett strengeinstrument (gjerne håndlaget i Italia på 1700 tallet) Tror jeg går for 1 jeg da gitt :)
hvis du ikke låner øret til et par Sonus Faber, så går du glipp av mye godlyd.

Har selv hatt tre par Sonus Faber, så jeg vet hva jeg snakker om
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
To måter å få noenlunde bukt med ting på er store åpne kasser alt dempe helvete ut av kabinettene, med alt av andre ulemper det medfører.

Takk skal De ha Sluket, har i utallige tråder nevnt at dempemateriale ikke har noe i ei høyttalerkasse og gjøre - uten en eneste kommentar! Vel, en billig og grei måte å bøte på et feilkonstruert kabinett - masse dempemateriale - men ellers fy fy greier i en høyttaler.
Ja " fy grejer" i basreflex ikke i korrekt konstrueret lukket kasse med matrix. I lukket kasse skal det heller ikke pakkes tæt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Vel, etter 15 år uten kasser er kanskje ikke jeg den rette til å uttale meg, men jeg opplever det som en uro i første rekke, det er ALDRI tyst, disse små kunstpausene som skikkelig musikk er full av kommer ikke til sin rett. Energioppbygging, resonanser etc. Riktig ille er det dersom du kan høre egenlyd osv. fra kabinettene. En merker det kanskje best dersom en har hørt uten kasser en periode og så går tilbake til en eller annen lukket konstruksjon. To måter å få noenlunde bukt med ting på er store åpne kasser alt dempe helvete ut av kabinettene, med alt av andre ulemper det medfører.

Dette er selvsagt kortversjonen - så får forumets mer uttalte teknofreaks bruke tid å krefter på å forklare hvorfor.
Du skal bare lave kassen med sanddæmpning og pakke den ind i filt på minimum 1 cm tykkelse, så hører du intet til kasse-lyd, problemer er til for at løses.
Men Kortvarig, hvordan høres negativ/uønsket kasselyd ut for deg?
Camouflage af start og stop.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Mener helt klart at kassehøyttalere kan spille helt ok hvis det er lagt ned litt fornuftighet i konstruksjonen. Men når det er sagt så skal jeg selv over til åpen løsning i det området (60-500 Hz) jeg kanskje ser på som vanskeligst når det kommer til resonanser og energilagring..... uten at jeg tror det vil bli noe fri lunch heller
Spørsmålet om hva folk legger i kasselyd, er jeg mer usikker på. Har i hvert fall registrert at Magico-eiere høre kasselyd i nesten alt annet de høre på.
Kanskje det er som Sluket sier, du må leve uten en stund før du blir var om problemet.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.514
Antall liker
57.383
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Kasselyd i negativ betydning er hørbare resonanser i kassa som ikke låter naturlig samt at musikken/lyden ikke "slipper" og høytalerne derved ikke forsvinner i lydbildet. Man blir sittende og høre på høyttalere og hvor lyden kommer fra i stedet for musikk i rommet.
Hvis man aldri har hatt eller hørt høyttaler som "slipper" er det vanskelig å forstå dette.

Dette er noe annet enn at kassene bevisst spiller med som på f.eks Audio Note, Harbeth, store Klipsch og diverse BBC konstruksjoner med prefiks LS.
Her er kassene brukt for å tune lyden for å frambringe ønsket lydbilde.

Kasselyd er jeg heldigvis spart for i mine Maggies;)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Energilagring og plateresonanser er jeg med på som "kasselyd". Men hva med at kassehøyttalere som regel er rundstrålende i bassen og retningsbestemte i diskanten, med dertil hørende farging av refleksjoner?
 

Outport

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2014
Innlegg
233
Antall liker
39
Kasselyd i negativ betydning er hørbare resonanser i kassa som ikke låter naturlig samt at musikken/lyden ikke "slipper" og høytalerne derved ikke forsvinner i lydbildet. Man blir sittende og høre på høyttalere og hvor lyden kommer fra i stedet for musikk i rommet.
Hvis man aldri har hatt eller hørt høyttaler som "slipper" er det vanskelig å forstå dette.

Dette er noe annet enn at kassene bevisst spiller med som på f.eks Audio Note, Harbeth, store Klipsch og diverse BBC konstruksjoner med prefiks LS.
Her er kassene brukt for å tune lyden for å frambringe ønsket lydbilde.

Kasselyd er jeg heldigvis spart for i mine Maggies;)
Riktig.

Når man hører en fiolin, så lytter man til tonene og tenker ikke på kassa i det hele tatt. Så fort man tenker på kassa er det kasselyd. Dvs. høyttalerkassa eller høyttaleren får lytteren til å bli oppmerksom på treverket(kassa) eller kasselyden.

Hvis man ikke blir oppmerksom på kasselyd, da er det en fra ok til veldig god høyttaler.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Er det da så at noen kasser er mer "døde" enn andre og derav hører bla Magico eiere kasselyd hos andre? Eller er det bare hype?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Som trådstarter kan jeg ikke si at jeg blir særlig klokere av disse svarene i forhold til hvordan uønsket kasselyd høres ut.

Mye diffust, og mange refererer enkelt til plateresonanser eller hørbare resonanser i kassen. Dette er for meg bare en omskrivning, og hjelper meg egentlig ikke videre. Resonanser er for meg gjenklang og kan vel derfor forstås som et annet ord for kasselyd......

Har også litt problemer med at det skal forstås som at musikken ikke slipper høyttalerne. Da begynner kasselyd for meg også å handle om andre ting enn selve konstruksjonen som plassering av høyttalerne og selve innspillingen. Du kan eksempelvis ha innspillinger hvor vokal/piano/trommer "slipper", mens noen instrumenter kommer fra "kassen". Disse instrumentene kan vanskelig beskrives som kasselyd.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
I mine ører oppleves lyden "vektløs" når kassen er borte. Evaluering av start/stopp forsvinner. Kasselyd blir dermed det motsatte.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Jeg har selv kassehøyttalere med syngende kabinetter. Er ikke enig i at dempede kabinetter nødvendigvis er løsningen på å få det til å "slippe". Selv opplever jeg at noe av utfordringen med svært dempede kabinetter nettopp er å få det til å "slippe" og låte frigjort. Men dette er det sikkert like mange oppfatninger om som det er brukere av på forumet. Jeg vil heller ha klang og frislipp av musikken enn total kontroll, andre tenker anderledes.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Som trådstarter kan jeg ikke si at jeg blir særlig klokere av disse svarene i forhold til hvordan uønsket kasselyd høres ut.

Mye diffust, og mange refererer enkelt til plateresonanser eller hørbare resonanser i kassen. Dette er for meg bare en omskrivning, og hjelper meg egentlig ikke videre. Resonanser er for meg gjenklang og kan vel derfor forstås som et annet ord for kasselyd......

Har også litt problemer med at det skal forstås som at musikken ikke slipper høyttalerne. Da begynner kasselyd for meg også å handle om andre ting enn selve konstruksjonen som plassering av høyttalerne og selve innspillingen. Du kan eksempelvis ha innspillinger hvor vokal/piano/trommer "slipper", mens noen instrumenter kommer fra "kassen". Disse instrumentene kan vanskelig beskrives som kasselyd.
Kasselyd som uønsket fenomen kan jo forekomme i hele frekvensområdet fra bunn til topp, hva er det mer spesifikt du tenker på?

For mitt vedkommende, hva bass angår så er det som nevnt i første rekke fravær av ro, det er liksom aldri stille når det skulle vært det. Å beskrive selve denne lyden er ikke enkelt fordi den er en komponent av den musikken som til enhver tid blir spilt. E kasse vil søke å holde igjenelementet (litt avhengig av kassetype) og det inverterte musikksignalet som kommer fra baksiden av elementet må håndteres på en eller annen måte, enten dempes eller frigis. Men å beskrive en spesiell lydmessig karakter er ikke så greit. Men start/stopp blir gjerne mer blørete, merkes særlig godt med kompleks musikk med mye energi i bunn, kickdrums med doble sekstendels takter i høyt tempo, kombinasjonen flere basskraftige og transiente signaler samtidig går i hverandre osv. Reduksjon av dynamisk spennvidde høres bra ut som fenomen.. Grå er det nye sorte på kassehøyttalere.

Kasser lagrer energi på en eller annen måte (unntatt store oldschool konstruksjoner med stive fine vegger) og denne energien må frigis igjen, og det skjer selvsagt i etterkant av det originale signalet som du hører fra elementets forside. Mange snakker varmt om bl.a. Matrix løsninger, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det også nødvendigvis må lagre/frigi energi. Anyway, dette er ting vi er ferdige med for lengst ,:D nå får andre ta kassestafettpinnen og lage gode løsninger.

Det er mye enklere å høre dette dersom du har anledning til å sammenlikne kjent musikk av nevnt karakter på en typisk kassekonstruksjon vs. en (kapabel) kasseløs bass. Da blir det litt flåsete sagt som ed vin, greit å hygge seg med en god hverdagsvin til hundrelappen, men sitter du med en riktig temperert Rotschild i glasset, med tilhørende god mat og setting, så merker du det til gangs dersom du må over på pappvinen når Rotschild'en er tom...
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.205
Antall liker
62.246
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Som trådstarter kan jeg ikke si at jeg blir særlig klokere av disse svarene i forhold til hvordan uønsket kasselyd høres ut.

Mye diffust, og mange refererer enkelt til plateresonanser eller hørbare resonanser i kassen. Dette er for meg bare en omskrivning, og hjelper meg egentlig ikke videre. Resonanser er for meg gjenklang og kan vel derfor forstås som et annet ord for kasselyd......

Har også litt problemer med at det skal forstås som at musikken ikke slipper høyttalerne. Da begynner kasselyd for meg også å handle om andre ting enn selve konstruksjonen som plassering av høyttalerne og selve innspillingen. Du kan eksempelvis ha innspillinger hvor vokal/piano/trommer "slipper", mens noen instrumenter kommer fra "kassen". Disse instrumentene kan vanskelig beskrives som kasselyd.
Kasselyd som uønsket fenomen kan jo forekomme i hele frekvensområdet fra bunn til topp, hva er det mer spesifikt du tenker på?

For mitt vedkommende, hva bass angår så er det som nevnt i første rekke fravær av ro, det er liksom aldri stille når det skulle vært det. Å beskrive selve denne lyden er ikke enkelt fordi den er en komponent av den musikken som til enhver tid blir spilt. E kasse vil søke å holde igjenelementet (litt avhengig av kassetype) og det inverterte musikksignalet som kommer fra baksiden av elementet må håndteres på en eller annen måte, enten dempes eller frigis. Men å beskrive en spesiell lydmessig karakter er ikke så greit. Men start/stopp blir gjerne mer blørete, merkes særlig godt med kompleks musikk med mye energi i bunn, kickdrums med doble sekstendels takter i høyt tempo, kombinasjonen flere basskraftige og transiente signaler samtidig går i hverandre osv. Reduksjon av dynamisk spennvidde høres bra ut som fenomen.. Grå er det nye sorte på kassehøyttalere.

Kasser lagrer energi på en eller annen måte (unntatt store oldschool konstruksjoner med stive fine vegger) og denne energien må frigis igjen, og det skjer selvsagt i etterkant av det originale signalet som du hører fra elementets forside. Mange snakker varmt om bl.a. Matrix løsninger, men jeg kan ikke skjønne annet enn at det også nødvendigvis må lagre/frigi energi. Anyway, dette er ting vi er ferdige med for lengst ,:D nå får andre ta kassestafettpinnen og lage gode løsninger.

Det er mye enklere å høre dette dersom du har anledning til å sammenlikne kjent musikk av nevnt karakter på en typisk kassekonstruksjon vs. en (kapabel) kasseløs bass. Da blir det litt flåsete sagt som ed vin, greit å hygge seg med en god hverdagsvin til hundrelappen, men sitter du med en riktig temperert Rotschild i glasset, med tilhørende god mat og setting, så merker du det til gangs dersom du må over på pappvinen når Rotschild'en er tom...
Takk for skikkelig svar, Sluket :)

Som jeg skrev tidligere, gav det første svaret ditt mening og økt forståelse for meg. Jeg kan forstå følelsen og opplevelsen det gir når en har spilt på systemer uten kasse og så hører på et system med kassehøyttalere. Har ingen problemer med å skjønne at denne opplevelsen eller forskjellen er vanskelig å beskrive i detalj med ord for å gi mening for den enkelte. Den må oppleves.

Det med følelsen av ro og av å kunne fremføre øyeblikkene av ro og stillhet som er viktig for musikken gir også mening for meg. Jeg vil likevel tro at dette da handler om nyanser og krever et lavt støygulv for å registrere. Et støygulv som jeg med mine vinduer med dobbeltglass på dagtid dessverre ikke drar utbytte av pga. trafikken utenfor.

Mye av det som har vært skrevet tidligere gir meg kjøtt på beinet. Likevel synes jeg innleggene godt underbygger bruken av nok et ord i denne hobbyen som ser tilforlatelig ut, men nok brukes med forskjellig innhold av mange og med til dels lavt bevissthets-nivå på hva de egentlig mener. Vi tror vi forstår hverandre, men misforstår egentlig bare hverandre, noe som forsovet også er med på å gjøre denne hobbyen spennende :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.286
Antall liker
34.823
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
At noen instrumenter låter frigjort fra høyttalerne, mens andre henger fast i dem, kan skyldes markante kasseresonanser ved bestemte frekvenser hvor noen instrumenter har mye energi. Innvendige matriser og avstivninger flytter resonansene til høyere frekvenser hvor det også er lettere å dempe dem.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Lavt støygulv er viktig ja - men avhengig av lyttenivå så er disse forskjellen godt hørbare i vanlige rom også faktisk. Når en så har superlavt støygulv, dønn tyst anlegg og en rigg som fint klarer 50 - 110 dB++ spennvidde gjort mulig med digitale medier da blir det direkte voldsomt forskjell.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Spørsmål: er det ikke slik det som er igjen av "bakbølgen" kommer ut gjennom elementet etter å ha tatt en rundtur i kassen?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Jo
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Kasselyd i negativ betydning er hørbare resonanser i kassa som ikke låter naturlig samt at musikken/lyden ikke "slipper" og høytalerne derved ikke forsvinner i lydbildet. Man blir sittende og høre på høyttalere og hvor lyden kommer fra i stedet for musikk i rommet.
Hvis man aldri har hatt eller hørt høyttaler som "slipper" er det vanskelig å forstå dette.

Dette er noe annet enn at kassene bevisst spiller med som på f.eks Audio Note, Harbeth, store Klipsch og diverse BBC konstruksjoner med prefiks LS.
Her er kassene brukt for å tune lyden for å frambringe ønsket lydbilde.

Kasselyd er jeg heldigvis spart for i mine Maggies;)
Riktig.

Når man hører en fiolin, så lytter man til tonene og tenker ikke på kassa i det hele tatt. Så fort man tenker på kassa er det kasselyd. Dvs. høyttalerkassa eller høyttaleren får lytteren til å bli oppmerksom på treverket(kassa) eller kasselyden.

Hvis man ikke blir oppmerksom på kasselyd, da er det en fra ok til veldig god høyttaler.
Lyden av fiolin er jo også kasselyd. Hvordan skiller du kasselyden fra fiolinen og høyttalerne?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Det er i stor grad bakblåsten som ER problemet - kanskje det ikke kom tydelig nok frem, men det er den energien jeg sikter til hele tiden. Det fasevendte signalet som er likt forsiden.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.204
Antall liker
101.691
Torget vurderinger
23
Hadde det vært så enkelt du...
 
Topp Bunn