Rørutstyr Tips til rør pre

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg søkte i arkivene her og fant et par tråder, men de begynner å bli noen år gamle så jeg fant ut at jeg skulle starte en ny:)

Har for tiden inne et par Burson Timekeeper og en Cayin SC-10 til testing i anlegget, som ellers består av Gallo ref. 3.1 høyttalere, Hegel H300 amp, Gallo SA amp, Hegel Hd25 dac og Primare CD21. Pluss en del andre ting men dette er det som er viktigst i denne sammenhengen.

Grunnen til at jeg leter etter nytt forsterkeri er at jeg finner Hegelen litt kjedelig, flat, litt for slank i mellomtoneområdet. Litt lite levende:)

Audition med Burson og Cayin gav mersmak! Én Timekeeper i stereo-modus gav mye av den varme klangen i mellomtonen og det låt, ihvertfall i forhold til H300, ganske så organisk og varmt, men den manglet kontroll i bass og låt litt ullent og innestengt. Lydbildet ble mindre, og ikke så oppløs som hos Hegel.
Med to Timekeepere i mono-modus åpnet alt seg opp og ble mye større, det som er bra med Hegel var bra her og, men i tillegg ble denne "varmen", og mellomtonegjengivelsen fra én Timekeeper bevart. Om enn ikke like fremtredende da bass og diskant kom mer med.

Jeg likte det! Spesiellt sammen med Cayin sin pre, som hentet frem informasjon som jeg ikke hadde hørt før på plater jeg kjenner godt.

Dette høres jo supert ut, men problemet er, tror jeg, gain i Cayin. Det er full blås fra ca 8 på volumvrideren. Det blir for lite å arbeide med:) Det er muligens et problem med forholdet mellom impedans og, da Cayin har ca 900 ohm på utgangen og Burson har 20k på inngangen. Det skal jo fungere men er muligens litt lite?

For å oppsummere fikk jeg stor tro på rør pre og transistor effekt, og jeg liker Burson Timekeeper veldig godt.

Så jeg lurer derfor på om noen har forslag til en rør-pre som dere tror vil være en god match med Timekeeperne.
På dette tidspunktet er jeg åpen for alle forslag, men kanskje ikke de mest ekstravagant prisede kreasjonene der ute:)

Det trengs kanskje litt informasjon om hva jeg liker å høre på. Fokus på akustisk musikk, jazz, klassisk, men hører på mye forskjellig. Det eneste det blir litt lite av er den aller tyngste metallen, men det er innom det og:)

Innspill mottas med takk!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Takk for svar:) Har du noen tanker om hva det er som gjør at de helst bør ha høy inngangsimpedanse? Og TVC, hva er det?:)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Takk for svar:) Har du noen tanker om hva det er som gjør at de helst bør ha høy inngangsimpedanse? Og TVC, hva er det?:)
Ditt poeng med at det finnes gode transistorbaserte løsninger er heller ikke et dumt et:) Akkurat nå kjører jeg Timekeeperne gjennom forforsterker-delen på H300 og det var rett og slett ganske vakkert.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg hadde også helt nylig en tråd hvor jeg ønsket anbefalinger av forforsterkere, og gjerne med rør.

Ble blant annet anbefalt Electrocompaniet EC 4.8 både i tråden og på PM, og selv om den er transistorbasert kunne det virke interessant. Var også i utgangspunktet ganske nysgjerrig på Audio Valve Eklipse, og etter å ha søkt litt mer på forumet her fant jeg blant annet et par stykker som hadde hatt nettopp EC 4.8, og var storfornøyde etter å ha byttet dem ut med Audio Valve Eklipse, begge to. Både EC 4.8 og Eklipse er pre'er jeg iallfall kunne tenkt meg å prøve.
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.101
Antall liker
742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
122
Jeg søkte i arkivene her og fant et par tråder, men de begynner å bli noen år gamle så jeg fant ut at jeg skulle starte en ny:)

Har for tiden inne et par Burson Timekeeper og en Cayin SC-10 til testing i anlegget, som ellers består av Gallo ref. 3.1 høyttalere, Hegel H300 amp, Gallo SA amp, Hegel Hd25 dac og Primare CD21. Pluss en del andre ting men dette er det som er viktigst i denne sammenhengen.

Grunnen til at jeg leter etter nytt forsterkeri er at jeg finner Hegelen litt kjedelig, flat, litt for slank i mellomtoneområdet. Litt lite levende:)

Audition med Burson og Cayin gav mersmak! Én Timekeeper i stereo-modus gav mye av den varme klangen i mellomtonen og det låt, ihvertfall i forhold til H300, ganske så organisk og varmt, men den manglet kontroll i bass og låt litt ullent og innestengt. Lydbildet ble mindre, og ikke så oppløs som hos Hegel.
Med to Timekeepere i mono-modus åpnet alt seg opp og ble mye større, det som er bra med Hegel var bra her og, men i tillegg ble denne "varmen", og mellomtonegjengivelsen fra én Timekeeper bevart. Om enn ikke like fremtredende da bass og diskant kom mer med.

Jeg likte det! Spesiellt sammen med Cayin sin pre, som hentet frem informasjon som jeg ikke hadde hørt før på plater jeg kjenner godt.

Dette høres jo supert ut, men problemet er, tror jeg, gain i Cayin. Det er full blås fra ca 8 på volumvrideren. Det blir for lite å arbeide med:) Det er muligens et problem med forholdet mellom impedans og, da Cayin har ca 900 ohm på utgangen og Burson har 20k på inngangen. Det skal jo fungere men er muligens litt lite?

For å oppsummere fikk jeg stor tro på rør pre og transistor effekt, og jeg liker Burson Timekeeper veldig godt.

Så jeg lurer derfor på om noen har forslag til en rør-pre som dere tror vil være en god match med Timekeeperne.
På dette tidspunktet er jeg åpen for alle forslag, men kanskje ikke de mest ekstravagant prisede kreasjonene der ute:)

Det trengs kanskje litt informasjon om hva jeg liker å høre på. Fokus på akustisk musikk, jazz, klassisk, men hører på mye forskjellig. Det eneste det blir litt lite av er den aller tyngste metallen, men det er innom det og:)

Innspill mottas med takk!
hei..impedansen til Burson er 22x større enn Cayin, saa det skal gaa fint.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også helt nylig en tråd hvor jeg ønsket anbefalinger av forforsterkere, og gjerne med rør.

Ble blant annet anbefalt Electrocompaniet EC 4.8 både i tråden og på PM, og selv om den er transistorbasert kunne det virke interessant. Var også i utgangspunktet ganske nysgjerrig på Audio Valve Eklipse, og etter å ha søkt litt mer på forumet her fant jeg blant annet et par stykker som hadde hatt nettopp EC 4.8, og var storfornøyde etter å ha byttet dem ut med Audio Valve Eklipse, begge to. Både EC 4.8 og Eklipse er pre'er jeg iallfall kunne tenkt meg å prøve.
Takk! Jeg overså visst den. Skal gjennomgås umiddelbart:) Audio Valve Eklipse så interessant ut. 300 ohm utgangsimpedans. Vet du noe om gain?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg hadde også helt nylig en tråd hvor jeg ønsket anbefalinger av forforsterkere, og gjerne med rør.

Ble blant annet anbefalt Electrocompaniet EC 4.8 både i tråden og på PM, og selv om den er transistorbasert kunne det virke interessant. Var også i utgangspunktet ganske nysgjerrig på Audio Valve Eklipse, og etter å ha søkt litt mer på forumet her fant jeg blant annet et par stykker som hadde hatt nettopp EC 4.8, og var storfornøyde etter å ha byttet dem ut med Audio Valve Eklipse, begge to. Både EC 4.8 og Eklipse er pre'er jeg iallfall kunne tenkt meg å prøve.
Takk! Jeg overså visst den. Skal gjennomgås umiddelbart:) Audio Valve Eklipse så interessant ut. 300 ohm utgangsimpedans. Vet du noe om gain?
Nei dessverre, men mulig du finner ut noe om du finleser det som er av tester o.l. på nettet. En svakhet med omtalen i Fidelity er at det står vel ikke noe om hvilket utstyr den ble testet sammen med, selv om de gir den en uforbeholden anbefaling. Står heller ikke noe om gain såvidt jeg kan se på det som jeg tror er hjemmesiden til Audio Valve. Men en ting alle omtaler ser ut til å være veldig enige om, er at den låter bra. :)

Ting som er litt minus i mine øyne er at det bare er en kvasibalansert utgang, også syns jeg det er litt merkelig at det er forskjellig følsomhet på inngangene:

  • input configuration:
    CD1 - 17 dB - 20K
    CD1 - 22 dB - 16K5
    AU1 - 15 dB - 19K
    AU2 - 20 dB - 15K
    AU3 - 24 dB - 15K
    TUN - 26 dB - 17K
    TP - 26 dB - 17K
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Dette med gain og impedansematching mellom rørpre og transistoreffekt er ganske kinkige greier. Har 100kOhm inngangsimpedans på transistoreffektforsterker, og lurer på om det nesten er litt som å kaste å penger ut av vinduet hvis man egentlig bør ha fem ganger så høy impedanse for å få full glede av rørpre.

Er det noen transistor pre'er du kan anbefale som vil funke bedre for oss som egentlig har lyst på rør? Har også vurdert TVC, men ser at veldig mange har gått bort fra det igjen etter at det var kjempepopulært for noen få år siden.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg hadde også helt nylig en tråd hvor jeg ønsket anbefalinger av forforsterkere, og gjerne med rør.

Ble blant annet anbefalt Electrocompaniet EC 4.8 både i tråden og på PM, og selv om den er transistorbasert kunne det virke interessant. Var også i utgangspunktet ganske nysgjerrig på Audio Valve Eklipse, og etter å ha søkt litt mer på forumet her fant jeg blant annet et par stykker som hadde hatt nettopp EC 4.8, og var storfornøyde etter å ha byttet dem ut med Audio Valve Eklipse, begge to. Både EC 4.8 og Eklipse er pre'er jeg iallfall kunne tenkt meg å prøve.
Takk! Jeg overså visst den. Skal gjennomgås umiddelbart:) Audio Valve Eklipse så interessant ut. 300 ohm utgangsimpedans. Vet du noe om gain?
Nei dessverre, men mulig du finner ut noe om du finleser det som er av tester o.l. på nettet. En svakhet med omtalen i Fidelity er at det står vel ikke noe om hvilket utstyr den ble testet sammen med, selv om de gir den en uforbeholden anbefaling. Står heller ikke noe om gain såvidt jeg kan se på det som jeg tror er hjemmesiden til Audio Valve. Men en ting alle omtaler ser ut til å være veldig enige om, er at den låter bra. :)

Ting som er litt minus i mine øyne er at det bare er en kvasibalansert utgang, også syns jeg det er litt merkelig at det er forskjellig følsomhet på inngangene:

  • input configuration:
    CD1 - 17 dB - 20K
    CD1 - 22 dB - 16K5
    AU1 - 15 dB - 19K
    AU2 - 20 dB - 15K
    AU3 - 24 dB - 15K
    TUN - 26 dB - 17K
    TP - 26 dB - 17K
Disse halvbalanserte inngangene er vel der for å tekkes de med utstyr som kun har balanserte utganger. Når det gjelder ulik følsomhet på de forskjellige inngangene så kan det ihvertfall gjøre det enklere å matche ulike kilder med pre. Men jeg får vel nesten sjekke den ut:) Har så lyst på rør av en eller annen grunn. Har man først hørt det...
 
Sist redigert:

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Dette med gain og impedansematching mellom rørpre og transistoreffekt er ganske kinkige greier. Har 100kOhm inngangsimpedans på transistoreffektforsterker, og lurer på om det nesten er litt som å kaste å penger ut av vinduet hvis man egentlig bør ha fem ganger så høy impedanse for å få full glede av rørpre.

Er det noen transistor pre'er du kan anbefale som vil funke bedre for oss som egentlig har lyst på rør? Har også vurdert TVC, men ser at veldig mange har gått bort fra det igjen etter at det var kjempepopulært for noen få år siden.
100k høres ikke så aller verst ut. Etter det jeg kan lese så er forholdet 1/100 ikke ille. Minst 1/10 ser det ut til, men bedre med 1/100:) Hvilke forsterker/e er det du sitter på?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Jeg hadde også helt nylig en tråd hvor jeg ønsket anbefalinger av forforsterkere, og gjerne med rør.

Ble blant annet anbefalt Electrocompaniet EC 4.8 både i tråden og på PM, og selv om den er transistorbasert kunne det virke interessant. Var også i utgangspunktet ganske nysgjerrig på Audio Valve Eklipse, og etter å ha søkt litt mer på forumet her fant jeg blant annet et par stykker som hadde hatt nettopp EC 4.8, og var storfornøyde etter å ha byttet dem ut med Audio Valve Eklipse, begge to. Både EC 4.8 og Eklipse er pre'er jeg iallfall kunne tenkt meg å prøve.
Takk! Jeg overså visst den. Skal gjennomgås umiddelbart:) Audio Valve Eklipse så interessant ut. 300 ohm utgangsimpedans. Vet du noe om gain?
Nei dessverre, men mulig du finner ut noe om du finleser det som er av tester o.l. på nettet. En svakhet med omtalen i Fidelity er at det står vel ikke noe om hvilket utstyr den ble testet sammen med, selv om de gir den en uforbeholden anbefaling. Står heller ikke noe om gain såvidt jeg kan se på det som jeg tror er hjemmesiden til Audio Valve. Men en ting alle omtaler ser ut til å være veldig enige om, er at den låter bra. :)

Ting som er litt minus i mine øyne er at det bare er en kvasibalansert utgang, også syns jeg det er litt merkelig at det er forskjellig følsomhet på inngangene:

  • input configuration:
    CD1 - 17 dB - 20K
    CD1 - 22 dB - 16K5
    AU1 - 15 dB - 19K
    AU2 - 20 dB - 15K
    AU3 - 24 dB - 15K
    TUN - 26 dB - 17K
    TP - 26 dB - 17K
Disse halvbalanserte inngangene er vel der for å tekkes de med utstyr som kun har balanserte utganger. Når det gjelder ulik følsomhet på de forskjellige inngangene så kan det ihvertfall gjøre det enklere å matche ulike kilder med pre. Men jeg får vel nesten sjekke den ut:) Har så lyst på rør av en eller annen grunn. Har man først hørt det...
Det er to vanlige single ended (ubalanserte) utganger, også er det en kvasibalansert utgang med XLR tilkobling såvidt jeg har skjønt. Ingen av inngangene er balanserte, men dette med forskjellig følsomhet syns jeg er litt merkelig som sagt, og det virker litt slitsomt hvis man må prøve seg fram for å finne ut hvilken inngang som passer best til de ulike kildene man har.

Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Dette med gain og impedansematching mellom rørpre og transistoreffekt er ganske kinkige greier. Har 100kOhm inngangsimpedans på transistoreffektforsterker, og lurer på om det nesten er litt som å kaste å penger ut av vinduet hvis man egentlig bør ha fem ganger så høy impedanse for å få full glede av rørpre.

Er det noen transistor pre'er du kan anbefale som vil funke bedre for oss som egentlig har lyst på rør? Har også vurdert TVC, men ser at veldig mange har gått bort fra det igjen etter at det var kjempepopulært for noen få år siden.
100k høres ikke så aller verst ut. Etter det jeg kan lese så er forholdet 1/100 ikke ille. Minst 1/10 ser det ut til, men bedre med 1/100:) Hvilke forsterker/e er det du sitter på?
Neida, 100k Ohm er ikke det laveste og burde i teorien være innafor, men i innlegget jeg siterte så sier jo Rognlien at hans erfaring er at en rørpre helst bør se en inngangsimpedanse på 500k Ohm og oppover. Såvidt jeg vet er ikke det kjempevanlig på transistoreffekttrinn. :)

Har Krell effekt fra KAV serien, en 150 og en 250 watter. Er ikke noe butikk å selge dem igjen, så vil helst få utnyttet dem på best mulig måte. Men de er såpass høylytte at jeg trenger en pre som kan spille lavt, så høy gain er ubeleilig. Har faktisk tenkt at passiv drift kan være noe som er verdt å prøve også.
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nei dessverre, men mulig du finner ut noe om du finleser det som er av tester o.l. på nettet. En svakhet med omtalen i Fidelity er at det står vel ikke noe om hvilket utstyr den ble testet sammen med, selv om de gir den en uforbeholden anbefaling. Står heller ikke noe om gain såvidt jeg kan se på det som jeg tror er hjemmesiden til Audio Valve. Men en ting alle omtaler ser ut til å være veldig enige om, er at den låter bra. :)

Ting som er litt minus i mine øyne er at det bare er en kvasibalansert utgang, også syns jeg det er litt merkelig at det er forskjellig følsomhet på inngangene:

  • input configuration:
    CD1 - 17 dB - 20K
    CD1 - 22 dB - 16K5
    AU1 - 15 dB - 19K
    AU2 - 20 dB - 15K
    AU3 - 24 dB - 15K
    TUN - 26 dB - 17K
    TP - 26 dB - 17K
Disse halvbalanserte inngangene er vel der for å tekkes de med utstyr som kun har balanserte utganger. Når det gjelder ulik følsomhet på de forskjellige inngangene så kan det ihvertfall gjøre det enklere å matche ulike kilder med pre. Men jeg får vel nesten sjekke den ut:) Har så lyst på rør av en eller annen grunn. Har man først hørt det...
Det er to vanlige single ended (ubalanserte) utganger, også er det en kvasibalansert utgang med XLR tilkobling såvidt jeg har skjønt. Ingen av inngangene er balanserte, men dette med forskjellig følsomhet syns jeg er litt merkelig som sagt, og det virker litt slitsomt hvis man må prøve seg fram for å finne ut hvilken inngang som passer best til de ulike kildene man har.

Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Dette med gain og impedansematching mellom rørpre og transistoreffekt er ganske kinkige greier. Har 100kOhm inngangsimpedans på transistoreffektforsterker, og lurer på om det nesten er litt som å kaste å penger ut av vinduet hvis man egentlig bør ha fem ganger så høy impedanse for å få full glede av rørpre.

Er det noen transistor pre'er du kan anbefale som vil funke bedre for oss som egentlig har lyst på rør? Har også vurdert TVC, men ser at veldig mange har gått bort fra det igjen etter at det var kjempepopulært for noen få år siden.
100k høres ikke så aller verst ut. Etter det jeg kan lese så er forholdet 1/100 ikke ille. Minst 1/10 ser det ut til, men bedre med 1/100:) Hvilke forsterker/e er det du sitter på?
Neida, 100k Ohm er ikke det laveste og burde i teorien være innafor, men i innlegget jeg siterte så sier jo Rognlien at hans erfaring er at en rørpre helst bør se en inngangsimpedanse på 500k Ohm og oppover. Såvidt jeg vet er ikke det kjempevanlig på transistoreffekttrinn. :)

Har Krell effekt fra KAV serien, en 150 og en 250 watter. Er ikke noe butikk å selge dem igjen, så vil helst få utnyttet dem på best mulig måte. Men de er såpass høylytte at jeg trenger en pre som kan spille lavt, så høy gain er ubeleilig. Har faktisk tenkt at passiv drift kan være noe som er verdt å prøve også.
Hehe. Ja jeg er enig i at det kan høres slitsomt ut:) Og når det gjelder 500k på effekt så vet jeg ikke, men det er nok ikke veldig vanlig. Med de 20k som Burson stiller med så bør jeg vel være varsom, det er bare det at det svingte så voldsomt. Både med Cayin rør-pre og med H300 som pre var det virkelig veldig gøy. Jeg får vel bare stole på ørene og velge det som høres best ut for meg:) Det er bare så skummelt med så mange utrolig flinke og erfarne folk der ute, når Håkon_Rognlien sier at han ikke syns det svinger før 500k så er jeg liksom redd for at jeg tar feil, at det jeg hører ikke er riktig godt nok. Det er vel faren med å spørre så erfarne folk om råd. Og fordelen:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
^Du hører jo hva du hører, og må jo kunne stole på det. Hvis du syns det spiller bra på tross av tommelfingerregler om impedanseforhold, så er vel det viktigste at det spiller bra. :)
Har ikke erfart så mye angående dette selv, men jeg prøvde for lenge siden passiv drift av en effektforsterker med 20k, og det var bare "så där", men på en forsterker med 100k så svingte det ganske bra. :)

Bra dette kommer litt mer fram i lyset, siden mange foretrekker å mikse og matche utstyr fra forskjellige produsenter. Egentlig burde det vel nesten vært en felles standard på dettte, men det er vel for mye å håpe på i en bransje med så mange individualister og cowboyer som hifi-bransjen.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
495
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hvis du er tiltrukket av å prøve en rørpre, ville jeg prøvd ut litt forskjellige brukte. Hvis du handler litt klokt, kan du klare det uten noe særlig pengetap, og får litt erfaring. Det ligger ofte noen på bruktmarkedet. Hvis du er litt erfaren med loddebolt er det også et godt alternativ å bygge et KIT fra f.eks Products

Hvis du kjøper brukt ville jeg vært forsiktig med kinesiske produkter. Det finnes bra ting fra Kina, men man skal være veldig selektiv.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.211
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har selv nylig kjøpt meg en Audio Valve Eclipse. Det tekniske er noe jeg har minimal greie på, men John Atkinson skriver i Stereophile at man bør ha en utgangsimpedanse på minst 30kOhm på ampen. Selv har jeg akkurat dette på min transistoramp og synes selv det låter riktig så bra :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Du har ikke vurdert høyttaler bytte istendenfor? Grunnen til spørsmålet er att jeg har hørt høyttaleren din ved flere anledninger med forskjellig utstyr og alltid sittet igjen med samme inntrykk som du beskriver med Hegelen, da tenker jeg att det kan være høyttaleren som er problemet kanskje?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Hvis du er tiltrukket av å prøve en rørpre, ville jeg prøvd ut litt forskjellige brukte. Hvis du handler litt klokt, kan du klare det uten noe særlig pengetap, og får litt erfaring. Det ligger ofte noen på bruktmarkedet. Hvis du er litt erfaren med loddebolt er det også et godt alternativ å bygge et KIT fra f.eks Products

Hvis du kjøper brukt ville jeg vært forsiktig med kinesiske produkter. Det finnes bra ting fra Kina, men man skal være veldig selektiv.
Vet ikke om dette var til meg, men svarer for det. Har vurdert brukt selvsagt, det er bare ikke så ofte de produktene jeg er interessert i ligger ute. Også tenker jeg at fordelen med å handle nytt fra forhandler er at da kan man kanskje få låne produktet hjem for å prøve det under kjente forhold, før man kjøper. Tror det blir enda billigere enn å kjøpe brukt for å selge videre det man ikke liker også. :)

Er ikke helt uerfaren med loddebolt, men ser ikke for meg å starte med selvbygg akkurat nå siden det er mye på gang ellers i hverdagen. Dessuten vil jeg aller helst ha mulighet for balansert drift, men siden det begrenser utvalget kraftig vil jeg kanskje bli nødt til å fire litt på det. Et sånt kit er noe som hadde vært moro å prøve, men man er jo litt stuck hvis lyden ikke faller i smak, ser for meg at det kan være vanskelig å få solgt igjen senere.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Har selv nylig kjøpt meg en Audio Valve Eclipse. Det tekniske er noe jeg har minimal greie på, men John Atkinson skriver i Stereophile at man bør ha en utgangsimpedanse på minst 30kOhm på ampen. Selv har jeg akkurat dette på min transistoramp og synes selv det låter riktig så bra :)
Utfra hva jeg klarer å lese meg til på hjemmesidene til Karan så har KA-L Reference en utgangsimpedanse på 0,6 Ohm ved 6 V. Det er ganske stor forskjell fra Eklipse sine 300 Ohm.

Regner med du mener inngangsimpedanse når du sier 30k Ohm, som jeg formoder er effektforsterkeren. :) Da er jo "regelen" om 100x høyere inngangsimpedanse på effekten i forhold til utgangsimpedanse på forforsterkeren ivaretatt, så det er jo også teoretisk på stell.

Det er bare Rognlien som må komme og fucke opp nattesøvnen vår med sin erfaring om at det ikke begynner å bli moro før effektforsterkeren har inngansimpedanse på 500k Ohm og oppover. :)
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.211
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har selv nylig kjøpt meg en Audio Valve Eclipse. Det tekniske er noe jeg har minimal greie på, men John Atkinson skriver i Stereophile at man bør ha en utgangsimpedanse på minst 30kOhm på ampen. Selv har jeg akkurat dette på min transistoramp og synes selv det låter riktig så bra :)
Utfra hva jeg klarer å lese meg til på hjemmesidene til Karan så har KA-L Reference en utgangsimpedanse på 0,6 Ohm ved 6 V. Det er ganske stor forskjell fra Eklipse sine 300 Ohm.

Regner med du mener inngangsimpedanse når du sier 30k Ohm, som jeg formoder er effektforsterkeren. :) Da er jo "regelen" om 100x høyere inngangsimpedanse på effekten i forhold til utgangsimpedanse på forforsterkeren ivaretatt, så det er jo også teoretisk på stell.

Det er bare Rognlien som må komme og fucke opp nattesøvnen vår med sin erfaring om at det ikke begynner å bli moro før effektforsterkeren har inngansimpedanse på 500k Ohm og oppover. :)
Jepp, skulle selvfølgelig være inngangsimpedansen. Var bare ment som et innspill på at mine preferanser for lyd kan ivaretas med lavere nivåer på ampen enn hva Rognlien foretrekker :)
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
Dette med gain i effektforsterkere er etter min mening et tema som får alt for liten oppmerksomhet blant produsenter da dette fort kan bli et problem da mange som driver med hifi mixer merker.
Har selv opplevd dette med for eksempel Plinius SA102 som har en gain på 38db som er helt vanvittig. Nesten umulig å bruke andre preamper enn Plinius sine egne. Et "normalt" nivå på gain i effektforsterkere, som er uproblematisk er etter min erfaring rundt 25db. Jo lavere jo bedre.....
Men problemet er at mange produsenter ikke oppgir dette.... Finner ikke dette i spec. verken hos Hegel eller Burson ampene du nevner.... Alt for dårlig....
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Først, det er ikke impedans som skaper det volumproblemet, det er gain. Normalen i en ren rørlinje er at det er mest gain i forforsterker, mens transistorlinjen har ofte mest gain i effekttrinnet. Dermed blir det ofte litt voldsomt når du kombinerer rør pre og transistor effekt. Altså bør du i første omgang se etter en rør pre med lav gain. Fra mitt ståsted synes jeg stort sett ikke 20kOhm inngansimpdans funker særlig bra med good ol' rørforsterkerteknologi; jeg liker det best når forforsterkeren ser inn i 500 k og over. Teknisk sett funker det vel, men skal det virkelig "synge" opplever jeg at det er mer moro med høyere inngangsimpedans på effekttrinnet.

Men ingen (subjektiv) regel uten en masse unntak, så det er fullt mulig du har funnet deg noe moro her. Glem uansett ikke at det også finnes masse gode transistoriserte forforsterkere med gode klanglige kvaliteter. Dessuten finnes TVC. Har du muligheten til å lytte på det, kan det være du finner akkurat hva du søker.

Mvh
Håkon Rognlien
Dette med gain og impedansematching mellom rørpre og transistoreffekt er ganske kinkige greier. Har 100kOhm inngangsimpedans på transistoreffektforsterker, og lurer på om det nesten er litt som å kaste å penger ut av vinduet hvis man egentlig bør ha fem ganger så høy impedanse for å få full glede av rørpre.

Er det noen transistor pre'er du kan anbefale som vil funke bedre for oss som egentlig har lyst på rør? Har også vurdert TVC, men ser at veldig mange har gått bort fra det igjen etter at det var kjempepopulært for noen få år siden.
Jeg har 600 Ohm ud på min Audio Research Ref 5 og 23Kohm ind på min Audia Flight 100 Transistorforstærker. Det passer fint sammen :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Betryggende å se at det er avvikende meninger om dette, og at alt ikke er svart/hvitt (noe jeg ikke mener noen har gitt uttrykk for at det er heller). :)

Men spørsmål til dere som bruker rør-pre på transistor-effekt: Hva syns dere rør gir som dere ikke får med transistor-pre?
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.211
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Betryggende å se at det er avvikende meninger om dette, og at alt ikke er svart/hvitt (noe jeg ikke mener noen har gitt uttrykk for at det er heller). :)

Men spørsmål til dere som bruker rør-pre på transistor-effekt: Hva syns dere rør gir som dere ikke får med transistor-pre?
Skal være veldig forsiktig da jeg ikke har mer erfaring i min egen stue med rør enn med Eclipsen, og jeg antar det er like mye forskjeller her som med mye annet innenfor denne hobbyen Jeg har heller ikke spilt særlig lenge, og har bevisst ikke forsøkt å sammenligne for mye med transistor preampen min. I tillegg spiller mitt transistor-utstyr i klasse A på de lyttevolumene jeg opererer med.

Jeg har til nå spilt med Telefunken og Mullard rør på Eclipsen. Den største forskjellen opplever jeg med Mullard-rørene. Kort forklart vil jeg beskrive det som en fyldigere og varmere klang enn hva jeg er vant til med min Karan preamp. Hvor mye som eventuelt maskeres av detaljer har jeg foreløpig ikke gjort noen sammenligninger på den siste tiden. For min egen del kunne jeg levd godt med begge deler, noe jeg for så vidt gjør for øyeblikket :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Betryggende å se at det er avvikende meninger om dette, og at alt ikke er svart/hvitt (noe jeg ikke mener noen har gitt uttrykk for at det er heller). :)

Men spørsmål til dere som bruker rør-pre på transistor-effekt: Hva syns dere rør gir som dere ikke får med transistor-pre?
Skal være veldig forsiktig da jeg ikke har mer erfaring i min egen stue med rør enn med Eclipsen, og jeg antar det er like mye forskjeller her som med mye annet innenfor denne hobbyen Jeg har heller ikke spilt særlig lenge, og har bevisst ikke forsøkt å sammenligne for mye med transistor preampen min. I tillegg spiller mitt transistor-utstyr i klasse A på de lyttevolumene jeg opererer med.

Jeg har til nå spilt med Telefunken og Mullard rør på Eclipsen. Den største forskjellen opplever jeg med Mullard-rørene. Kort forklart vil jeg beskrive det som en fyldigere og varmere klang enn hva jeg er vant til med min Karan preamp. Hvor mye som eventuelt maskeres av detaljer har jeg foreløpig ikke gjort noen sammenligninger på den siste tiden. For min egen del kunne jeg levd godt med begge deler, noe jeg for så vidt gjør for øyeblikket :)
Men sitter du med en følelse av at rør maskerer detaljer, selv om du ikke har gjort uttømmende sammenligninger? Hva med softing av transienter og anslag, attack, dynamikk, o.s.v.? Rytmiske egenskaper og timing er noe av det jeg anser som det kanskje viktigste når musikk skal gjengis, sammen med klangbalanse.
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.211
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Betryggende å se at det er avvikende meninger om dette, og at alt ikke er svart/hvitt (noe jeg ikke mener noen har gitt uttrykk for at det er heller). :)

Men spørsmål til dere som bruker rør-pre på transistor-effekt: Hva syns dere rør gir som dere ikke får med transistor-pre?
Skal være veldig forsiktig da jeg ikke har mer erfaring i min egen stue med rør enn med Eclipsen, og jeg antar det er like mye forskjeller her som med mye annet innenfor denne hobbyen Jeg har heller ikke spilt særlig lenge, og har bevisst ikke forsøkt å sammenligne for mye med transistor preampen min. I tillegg spiller mitt transistor-utstyr i klasse A på de lyttevolumene jeg opererer med.

Jeg har til nå spilt med Telefunken og Mullard rør på Eclipsen. Den største forskjellen opplever jeg med Mullard-rørene. Kort forklart vil jeg beskrive det som en fyldigere og varmere klang enn hva jeg er vant til med min Karan preamp. Hvor mye som eventuelt maskeres av detaljer har jeg foreløpig ikke gjort noen sammenligninger på den siste tiden. For min egen del kunne jeg levd godt med begge deler, noe jeg for så vidt gjør for øyeblikket :)
Men sitter du med en følelse av at rør maskerer detaljer, selv om du ikke har gjort uttømmende sammenligninger? Hva med softing av transienter og anslag, attack, dynamikk, o.s.v.? Rytmiske egenskaper og timing er noe av det jeg anser som det kanskje viktigste når musikk skal gjengis, sammen med klangbalanse.
Sorry, har ikke lyst å begi meg ut på synsing :) Ta det bare som min første opplevelse med å benytte rør i signalveien :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.014
Torget vurderinger
2
Har selv nylig kjøpt meg en Audio Valve Eclipse. Det tekniske er noe jeg har minimal greie på, men John Atkinson skriver i Stereophile at man bør ha en utgangsimpedanse på minst 30kOhm på ampen. Selv har jeg akkurat dette på min transistoramp og synes selv det låter riktig så bra :)
Utfra hva jeg klarer å lese meg til på hjemmesidene til Karan så har KA-L Reference en utgangsimpedanse på 0,6 Ohm ved 6 V. Det er ganske stor forskjell fra Eklipse sine 300 Ohm.

Regner med du mener inngangsimpedanse når du sier 30k Ohm, som jeg formoder er effektforsterkeren. :) Da er jo "regelen" om 100x høyere inngangsimpedanse på effekten i forhold til utgangsimpedanse på forforsterkeren ivaretatt, så det er jo også teoretisk på stell.

Det er bare Rognlien som må komme og fucke opp nattesøvnen vår med sin erfaring om at det ikke begynner å bli moro før effektforsterkeren har inngansimpedanse på 500k Ohm og oppover. :)
Beklager, mine venner, ta det nå ikke så tungt! :)
Prøv litt forskjellig og nyt livet i mellomtiden. Det finnes svært gode unntak, det er flere variabler enn bare impedans...

Mvh
Håkon Rognlien
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.204
Antall liker
62.211
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Har selv nylig kjøpt meg en Audio Valve Eclipse. Det tekniske er noe jeg har minimal greie på, men John Atkinson skriver i Stereophile at man bør ha en utgangsimpedanse på minst 30kOhm på ampen. Selv har jeg akkurat dette på min transistoramp og synes selv det låter riktig så bra :)
Utfra hva jeg klarer å lese meg til på hjemmesidene til Karan så har KA-L Reference en utgangsimpedanse på 0,6 Ohm ved 6 V. Det er ganske stor forskjell fra Eklipse sine 300 Ohm.

Regner med du mener inngangsimpedanse når du sier 30k Ohm, som jeg formoder er effektforsterkeren. :) Da er jo "regelen" om 100x høyere inngangsimpedanse på effekten i forhold til utgangsimpedanse på forforsterkeren ivaretatt, så det er jo også teoretisk på stell.

Det er bare Rognlien som må komme og fucke opp nattesøvnen vår med sin erfaring om at det ikke begynner å bli moro før effektforsterkeren har inngansimpedanse på 500k Ohm og oppover. :)
Beklager, mine venner, ta det nå ikke så tungt! :)
Prøv litt forskjellig og nyt livet i mellomtiden. Det finnes svært gode unntak, det er flere variabler enn bare impedans...

Mvh
Håkon Rognlien
Er det noen som har tatt det tungt da :rolleyes:;)
 

Pabbe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2015
Innlegg
129
Antall liker
23
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du har ikke vurdert høyttaler bytte istendenfor? Grunnen til spørsmålet er att jeg har hørt høyttaleren din ved flere anledninger med forskjellig utstyr og alltid sittet igjen med samme inntrykk som du beskriver med Hegelen, da tenker jeg att det kan være høyttaleren som er problemet kanskje?
Hehe. Jo de er nok litt slanke i mellomtonen, men de har så mange andre fine kvaliteter som jeg ikke har lyst til å miste. Jeg har selvsagt hørt mange høyttalere som høres enda bedre ut, men de koster gjerne en del mer enn det jeg kan ta meg råd til på en mager student-inntekt:) Derfor prøver jeg ved hjelp av litt nennsom matching av utstyr å få den lyden jeg vil ha:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Betryggende å se at det er avvikende meninger om dette, og at alt ikke er svart/hvitt (noe jeg ikke mener noen har gitt uttrykk for at det er heller). :)

Men spørsmål til dere som bruker rør-pre på transistor-effekt: Hva syns dere rør gir som dere ikke får med transistor-pre?
Skal være veldig forsiktig da jeg ikke har mer erfaring i min egen stue med rør enn med Eclipsen, og jeg antar det er like mye forskjeller her som med mye annet innenfor denne hobbyen Jeg har heller ikke spilt særlig lenge, og har bevisst ikke forsøkt å sammenligne for mye med transistor preampen min. I tillegg spiller mitt transistor-utstyr i klasse A på de lyttevolumene jeg opererer med.

Jeg har til nå spilt med Telefunken og Mullard rør på Eclipsen. Den største forskjellen opplever jeg med Mullard-rørene. Kort forklart vil jeg beskrive det som en fyldigere og varmere klang enn hva jeg er vant til med min Karan preamp. Hvor mye som eventuelt maskeres av detaljer har jeg foreløpig ikke gjort noen sammenligninger på den siste tiden. For min egen del kunne jeg levd godt med begge deler, noe jeg for så vidt gjør for øyeblikket :)
Men sitter du med en følelse av at rør maskerer detaljer, selv om du ikke har gjort uttømmende sammenligninger? Hva med softing av transienter og anslag, attack, dynamikk, o.s.v.? Rytmiske egenskaper og timing er noe av det jeg anser som det kanskje viktigste når musikk skal gjengis, sammen med klangbalanse.
Sorry, har ikke lyst å begi meg ut på synsing :) Ta det bare som min første opplevelse med å benytte rør i signalveien :)
Den er grei, det beste er jo om jeg kan få somlet meg til å erfare ting selv. :) Men når jeg spør og graver så hender det jo at det dukker opp erfaringsbasert informasjon som er nyttig for videre vurderinger. At du derimot velger å ha integriteten i behold istedenfor å la deg lure utpå med synsing, må jeg jo bare respektere. :cool:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Har selv nylig kjøpt meg en Audio Valve Eclipse. Det tekniske er noe jeg har minimal greie på, men John Atkinson skriver i Stereophile at man bør ha en utgangsimpedanse på minst 30kOhm på ampen. Selv har jeg akkurat dette på min transistoramp og synes selv det låter riktig så bra :)
Utfra hva jeg klarer å lese meg til på hjemmesidene til Karan så har KA-L Reference en utgangsimpedanse på 0,6 Ohm ved 6 V. Det er ganske stor forskjell fra Eklipse sine 300 Ohm.

Regner med du mener inngangsimpedanse når du sier 30k Ohm, som jeg formoder er effektforsterkeren. :) Da er jo "regelen" om 100x høyere inngangsimpedanse på effekten i forhold til utgangsimpedanse på forforsterkeren ivaretatt, så det er jo også teoretisk på stell.

Det er bare Rognlien som må komme og fucke opp nattesøvnen vår med sin erfaring om at det ikke begynner å bli moro før effektforsterkeren har inngansimpedanse på 500k Ohm og oppover. :)
Beklager, mine venner, ta det nå ikke så tungt! :)
Prøv litt forskjellig og nyt livet i mellomtiden. Det finnes svært gode unntak, det er flere variabler enn bare impedans...

Mvh
Håkon Rognlien
Skal prøve å ikke ta det så tungt, men ting som dette er jo bensin på bålet hvis man har et lite snev av hifi-autisme fra før av. ;D
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Betryggende å se at det er avvikende meninger om dette, og at alt ikke er svart/hvitt (noe jeg ikke mener noen har gitt uttrykk for at det er heller). :)

Men spørsmål til dere som bruker rør-pre på transistor-effekt: Hva syns dere rør gir som dere ikke får med transistor-pre?
Jeg synes ikke der er så stor forskel i dag på en morderne tube-pre og en trans-pre. Dog synes jeg at en god rørforstærker har en lidt bedre holografi. Jeg synes også min ARC ref 5 lyder lidt mere letflydende en min tidligere AudiaFlight pre.
 
Topp Bunn