Steen
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 06.02.2005
- Innlegg
- 1.108
- Antall liker
- 1.344
Hei.
Tenkte jeg skulle dele noen positive erfaringer gjort i det siste.
La meg først innrømme at mit nåværende hovedannlegg består av elementer som har tålt tidens tann utrolig godt. Har ikke hatt behov for oppgraderinger på mange år. Men så var det jo denne kløen i fingrene for å finne på et eller andet.
For mange år siden hørte jeg de (in)famøse Sonab høyttalere designet av en svenske ved navn Carlsson. Det var noe udefinerbart med lyden fra disse underlige kreasjoner som skulle plasseres i et hjørne. Det hele virket veldig lite audiofilt, men lyden og perspektivet var det ikke noe å utsette på. Nå i det senere har "The Sonus Faber", og ikke minst Beolab-90, vist at punktkilde ikke nødvendigvis er veien til audio nirvana.
Min ide var som følger:
Fortsette å bruke mine fantastiske KEF 107/2, men spe på med litt reflektert lyd fra små kvalitets diskant/mellomtone elementer. Disse kunne da drives av min pensjonerte Yamaha Surroundforsterker, og da ville jeg jo ha muligheten for en "Sub out", så kanskje en ikke alt for stor kvalitets sub kunne dele litt på ansvaret i bunn.
Etter litt googling falt valget på de små Canton CX høyttalere og en 10 tommers SVS sub, hvis denne kunne erhverves for en rimelig penge. For i overkant av 3000.- ble det handlet et komplett Canton surround sett, og en SVS PB10id subwoofer. Ikke verst
Stereo'en ser nå slik ut:
Min Linn forforsterker har heldigvis masse analoge utganger, så yamaha'en er koblet via multi channel input til fronter og sub. Den virker som en ren stereo forsterker. De små Canton satellitter er oppgitt som 4 - 8 Ohm, så de har jeg seriekoblet, og blir foret fra front som "Small". Via remoten kan jeg nå mute all lyd som kommer fra surrond forsterkeren, og derfor sammenligne alle typer musikk uten noe tidsavbrudd. Jeg har kalibrert det slik at det ingen merkbar volumøkning registreres ved innkobling av yamaha'en.
Dette har nå spillt i en ukes tid, og konklusjonen så langt er helt klar. På symfonisk musikk, jeg hører mye på Strauss, Mahler, Sibelius og Shostakovich, er det en helt ny verden. Lydbildet har vokst til å fylde hele bakveggen og litt til. Det virker også som om det er mye mere substans i orkesteret. Ikke minst i dybden. Reverben varer også lenger, noe som klær symfonisk musikk. Mine Kef'er spiller til 20Hz, men med den nye sub innkoblet, er det en helt annen type fundament i materialet. Jeg har vært veldig sparsom med gain på denne 10 tommeren, men likevel oser det kvalitet av det som skjer. På prog rock, som er min andre store lidenslap, er det nesten selvsagt, litt av samme konklusjon. Dårlige produksjoner kan bli litt mere "sausete".
I uka som kommer blir det opera i lange baner. Har et utal utgivelser fra "The golden age", Decca og RCA innspillinger fra 50- og 60-tallet på vinyl, og det blir spennende å se om jeg er like begeistret med det materiale.
Med tanke på hva folk spanderer på marginale endringer/forbedringer i sin HiFi, synes jeg at det er verdt å prøve et oppsett som dette. Mange vil kunne låne komponentene i sine surround oppsett, og bare reversere hvis det ikke fungerer.
Alle innspill vil bli verdsatt.
Steen
Tenkte jeg skulle dele noen positive erfaringer gjort i det siste.
La meg først innrømme at mit nåværende hovedannlegg består av elementer som har tålt tidens tann utrolig godt. Har ikke hatt behov for oppgraderinger på mange år. Men så var det jo denne kløen i fingrene for å finne på et eller andet.
For mange år siden hørte jeg de (in)famøse Sonab høyttalere designet av en svenske ved navn Carlsson. Det var noe udefinerbart med lyden fra disse underlige kreasjoner som skulle plasseres i et hjørne. Det hele virket veldig lite audiofilt, men lyden og perspektivet var det ikke noe å utsette på. Nå i det senere har "The Sonus Faber", og ikke minst Beolab-90, vist at punktkilde ikke nødvendigvis er veien til audio nirvana.
Min ide var som følger:
Fortsette å bruke mine fantastiske KEF 107/2, men spe på med litt reflektert lyd fra små kvalitets diskant/mellomtone elementer. Disse kunne da drives av min pensjonerte Yamaha Surroundforsterker, og da ville jeg jo ha muligheten for en "Sub out", så kanskje en ikke alt for stor kvalitets sub kunne dele litt på ansvaret i bunn.
Etter litt googling falt valget på de små Canton CX høyttalere og en 10 tommers SVS sub, hvis denne kunne erhverves for en rimelig penge. For i overkant av 3000.- ble det handlet et komplett Canton surround sett, og en SVS PB10id subwoofer. Ikke verst
Stereo'en ser nå slik ut:
Min Linn forforsterker har heldigvis masse analoge utganger, så yamaha'en er koblet via multi channel input til fronter og sub. Den virker som en ren stereo forsterker. De små Canton satellitter er oppgitt som 4 - 8 Ohm, så de har jeg seriekoblet, og blir foret fra front som "Small". Via remoten kan jeg nå mute all lyd som kommer fra surrond forsterkeren, og derfor sammenligne alle typer musikk uten noe tidsavbrudd. Jeg har kalibrert det slik at det ingen merkbar volumøkning registreres ved innkobling av yamaha'en.
Dette har nå spillt i en ukes tid, og konklusjonen så langt er helt klar. På symfonisk musikk, jeg hører mye på Strauss, Mahler, Sibelius og Shostakovich, er det en helt ny verden. Lydbildet har vokst til å fylde hele bakveggen og litt til. Det virker også som om det er mye mere substans i orkesteret. Ikke minst i dybden. Reverben varer også lenger, noe som klær symfonisk musikk. Mine Kef'er spiller til 20Hz, men med den nye sub innkoblet, er det en helt annen type fundament i materialet. Jeg har vært veldig sparsom med gain på denne 10 tommeren, men likevel oser det kvalitet av det som skjer. På prog rock, som er min andre store lidenslap, er det nesten selvsagt, litt av samme konklusjon. Dårlige produksjoner kan bli litt mere "sausete".
I uka som kommer blir det opera i lange baner. Har et utal utgivelser fra "The golden age", Decca og RCA innspillinger fra 50- og 60-tallet på vinyl, og det blir spennende å se om jeg er like begeistret med det materiale.
Med tanke på hva folk spanderer på marginale endringer/forbedringer i sin HiFi, synes jeg at det er verdt å prøve et oppsett som dette. Mange vil kunne låne komponentene i sine surround oppsett, og bare reversere hvis det ikke fungerer.
Alle innspill vil bli verdsatt.
Steen