Høyttalere Som å banne i kirken.

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Hei.
Tenkte jeg skulle dele noen positive erfaringer gjort i det siste.
La meg først innrømme at mit nåværende hovedannlegg består av elementer som har tålt tidens tann utrolig godt. Har ikke hatt behov for oppgraderinger på mange år. Men så var det jo denne kløen i fingrene for å finne på et eller andet.
For mange år siden hørte jeg de (in)famøse Sonab høyttalere designet av en svenske ved navn Carlsson. Det var noe udefinerbart med lyden fra disse underlige kreasjoner som skulle plasseres i et hjørne. Det hele virket veldig lite audiofilt, men lyden og perspektivet var det ikke noe å utsette på. Nå i det senere har "The Sonus Faber", og ikke minst Beolab-90, vist at punktkilde ikke nødvendigvis er veien til audio nirvana.
Min ide var som følger:
Fortsette å bruke mine fantastiske KEF 107/2, men spe på med litt reflektert lyd fra små kvalitets diskant/mellomtone elementer. Disse kunne da drives av min pensjonerte Yamaha Surroundforsterker, og da ville jeg jo ha muligheten for en "Sub out", så kanskje en ikke alt for stor kvalitets sub kunne dele litt på ansvaret i bunn.
Etter litt googling falt valget på de små Canton CX høyttalere og en 10 tommers SVS sub, hvis denne kunne erhverves for en rimelig penge. For i overkant av 3000.- ble det handlet et komplett Canton surround sett, og en SVS PB10id subwoofer. Ikke verst:)
Stereo'en ser nå slik ut:

Stue 3etasje.JPG


IMG_20151213_121217.jpg


Min Linn forforsterker har heldigvis masse analoge utganger, så yamaha'en er koblet via multi channel input til fronter og sub. Den virker som en ren stereo forsterker. De små Canton satellitter er oppgitt som 4 - 8 Ohm, så de har jeg seriekoblet, og blir foret fra front som "Small". Via remoten kan jeg nå mute all lyd som kommer fra surrond forsterkeren, og derfor sammenligne alle typer musikk uten noe tidsavbrudd. Jeg har kalibrert det slik at det ingen merkbar volumøkning registreres ved innkobling av yamaha'en.

Dette har nå spillt i en ukes tid, og konklusjonen så langt er helt klar. På symfonisk musikk, jeg hører mye på Strauss, Mahler, Sibelius og Shostakovich, er det en helt ny verden. Lydbildet har vokst til å fylde hele bakveggen og litt til. Det virker også som om det er mye mere substans i orkesteret. Ikke minst i dybden. Reverben varer også lenger, noe som klær symfonisk musikk. Mine Kef'er spiller til 20Hz, men med den nye sub innkoblet, er det en helt annen type fundament i materialet. Jeg har vært veldig sparsom med gain på denne 10 tommeren, men likevel oser det kvalitet av det som skjer. På prog rock, som er min andre store lidenslap, er det nesten selvsagt, litt av samme konklusjon. Dårlige produksjoner kan bli litt mere "sausete".
I uka som kommer blir det opera i lange baner. Har et utal utgivelser fra "The golden age", Decca og RCA innspillinger fra 50- og 60-tallet på vinyl, og det blir spennende å se om jeg er like begeistret med det materiale.
Med tanke på hva folk spanderer på marginale endringer/forbedringer i sin HiFi, synes jeg at det er verdt å prøve et oppsett som dette. Mange vil kunne låne komponentene i sine surround oppsett, og bare reversere hvis det ikke fungerer.
Alle innspill vil bli verdsatt.
Steen
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.020
Antall liker
4.365
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
I et av de siste nr av Klang & Ton var det en slik konstruksjon hvor tilleggs-ht (single element i åpen baffel med enkelt filter) stod 90 grader oppå hoved-ht.
Mener Polk hadde noe ala dette på 80-tallet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det å lytte til ulike grader av "rundstråling" er ein annan måte å tilnærme seg naturleg lyd på enn den gjengse. Begge måtar har noko som er svært truverdig over seg, og det kjem i stor grad an på musikksjanger, opptak og personleg preferansar kva som fungerer "best". Eg har alltid vore fasinert av ting som Sonab, Bose, elektrostatar og rundstrålarar, og tenderer nok mest denne vegen, difor tykkjer eg det du driv med er spennande. Eg har vore begeistra over t.d. Snell sine høgtalarar med ekstra diskant bakover, såvel som Carlsson og vidareføringa av hans konstruksjonar. Utan at eg har problem med å sjå at dei med sterkt retningsverkande høgtalarar også kan skåre poeng..
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Nå i det senere har "The Sonus Faber", og ikke minst Beolab-90, vist at punktkilde ikke nødvendigvis er veien til audio nirvana.
Steen
Er ikke meningen å lage noe stort poeng ut av det, men Beloab-90 er ikke primært laget for rundstråling. Da ville konstruksjonen sett langt enklere ut. Beolab-90 bruker et sett med drivere i kombinasjon med DSP for å styre polarresponsen. Den har tre spredningsinnstillinger; smal spredning, bred spredning og rundstrålende. Følgende beskrives om rundstrålende modus; However, the high-frequency lobing, in addition to the beaming in the lower midrange area would indicate that this mode is not appropriate for critical listening. Men man har altså muligheten.

Min erfaring med rundstrålere er at sålenge lydenergien summerer opp riktig så fyller de rommet jevnt med lyd. Dette gjør de veldig godt egnet for bakgrunnsmusikk, eller musikk når man har behov for lik lyd uavhengig av plassering i rommet. Tilsvarende fordeler opplever jeg også i veldig stor grad med høyttalere som har konstant/kontrollert spredning. Personlig foretrekker jeg sisnevnte pga. deres evne til også å presentere et bedre definert perspektiv.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Min erfaring med rundstrålere er at sålenge lydenergien summerer opp riktig så fyller de rommet jevnt med lyd. Dette gjør de veldig godt egnet for bakgrunnsmusikk, eller musikk når man har behov for lik lyd uavhengig av plassering i rommet. Tilsvarende fordeler opplever jeg også i veldig stor grad med høyttalere som har konstant/kontrollert spredning. Personlig foretrekker jeg sisnevnte pga. deres evne til også å presentere et bedre definert perspektiv.
Jeg var selv redd for at nettopp stereoperspektivet kunne bli skadelidende. Som mange andre her på sentralen, har jeg et inngående kjennskap til Roger Waters "Amused to death". Har lyttet gjennom hele + alle de kjennte passasjer med og uten de 4 Canton høyttalere, og kan med hånden på hjertet ikke si at perspektivet blir svekket. Anderledes ja, men ikke dårligere. Effektene oppfører seg som vanlig, men stemmen til Roger opptar simpelthen mere plass enn før. Han befinner seg litt høyere og litt lenger tilbake i rommet, men fordi hele lydbildet har vokst i størrelse, blir forholdet som tidligere.
I kveld blir det opera for alle penga, hvis omgivelsene tillater det.
Steen
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå har jeg hatt Kef 107/2, og jeg må jo si at jeg ikke opplevde det som at de ikke greide å få perspektiv som fyller.stuas bredde og langt bakover...

Johan-Kr
 

Tytte71

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.01.2008
Innlegg
2.150
Antall liker
1.151
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
2
Energiresponsen vil få seg et løft med bakoverfyrende drivere for frekvenser som ligger over baffelstepp. Original KEF eller ikke så er dette høyttalere med et tradisjonelt hifi spredningsmønster og kan dra fordel av ambience krydder. Bikkja til Roger lider ikke under rundstrålende design. Det er mer de eksakte plasseringer av aktørene og instrumentene som viskes ut sammenlignet med smalere spredning. Det er heller ikke alle rom eller settinger som fungerer med rundstrålende lyd.
Jeg har selv hatt rundstrålere og de sjarmerte på sitt vis de også.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Nå har jeg hatt Kef 107/2, og jeg må jo si at jeg ikke opplevde det som at de ikke greide å få perspektiv som fyller.stuas bredde og langt bakover...
Johan-Kr
Du har så rett. Som jeg innledningsvis sa, så var det ikke pga. misnøye med Kef'ene dette skulle prøves, heller om det var en årsak til at noen produsenter valgte litt tilleggs-bounce i sine konstruksjoner. Etter en kveld med Tristan på Decca (vinyl) med Solti, er det dog ingen tvil. Også opera nyter godt av den ekstra fylde, som synes å være den beste beskrivelse at dette eksperiment. Vil legge til at mine ører desverre også har passert 50 år, og jeg har aldri vært blant de som har såkalte gullører, men dette høres. Det er ikke nyanser vi snakker om.
Nyere opera på CD står på programmet i kveld.
Steen
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Er det originale diskanter i dine kef?
Nei, begge diskantene var blåst/tørre da jeg kjøpte disse høyttalere. Det er diskutert i det uendelige på nettet hva som er den beste erstattning for T33, men både måleteknisk og lydmessig synes jeg Vifa sin ringdiskant passet best. Prøvde også en Morel, men den virket litt for laid-back. Har aldri hørt 107/2 med originale T33.¨
Steeb
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.105
Antall liker
1.336
Har ikke mistet troen på dette oppsett ennå. Pga. henvisning i annen tråd legger jeg ut et par nye bilder + litt synspunkter etter flere ukers lytting. Generelt vil jeg si at førsteinntrykket holder seg. Med veldig små ensambler, typisk to eller tre utøvere på akusiske instrumenter og sang, kan det lønne seg å mute, ett tastetrykk:), for å gjøre plasseringen ekstra eksakt. det som da skjer at er alt blir mere punktformig, og derved "mindre" i det totale lydbilde. Med all annen musikk kjører jeg nå full pakke. Da snakker vi om totalt 17 elementer + fire effekttrinn. Alle ekstra-elementene er stadig kalibrert slik at når de kobles inn, høres ingen subjektiv økning i dB. (har ikke målt)
Er stadig litt undrende til at dette ikke prøves av flere, da inngangsbilletten er ekstremt overkommeligi forhold til andre "oppgraderinger".
Steen

Edit. Beklager støv og rot. Er i gang med oppussing av hele etasjen.
 

Vedlegg

Sist redigert:
Topp Bunn