Diverse Here’s Why You Should Consider Converting Your Music To A=432 Hz

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Kom over denne denne artikkelen og overskrifta når jeg googla noe helt urelatert. Jeg har aldri hørt om dette før.
Er det bare sprøyt og svada, eller kan det være noe i det?

En kilde til her
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.079
Antall liker
1.085
Sted
'
432 Hz er en slags aronittisk velsignelse, pakket inn i new age, som løfter sitt åsyn på deg og gir deg fred.
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Kom over denne denne artikkelen og overskrifta når jeg googla noe helt urelatert. Jeg har aldri hørt om dette før.
Er det bare sprøyt og svada, eller kan det være noe i det?

En kilde til her
Jeg skal ikke bevege meg inn på det healing-greiene, men ulik musikk og ulik musikksammensetninger har ofte ulik tuning. Standarden er A=440Hz, men i orkestersammenhenger er ofte A=442Hz mye vanlig -- iallefall her i norge. Andre orkester andre steder har standardisert seg på andre frekvenser.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.565
Antall liker
3.116
Sted
Oslo
Denne Masaru Emoto og hans vannhukommelse er gansk evelkjent, og vitenskapelig underkjent.
https://en.wikipedia.org/wiki/Masaru_Emoto
Trolig lget han ganske enkelt mange snøkrystaller og valgte de som lignet det han ville ha, for ingen har klart å etterprøve eksperimentene under kontrollerte forhold.

Dermed er artikkelen helt fra starten langt inne i "altie-land" og resten omtrent like stor grunn til å ta alvorlig.
 
S

Syncrolux

Gjest
Himmel og hav .... :)

Hvordan vet DAC'en hva den opprinnelige pitchen er forresten?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Himmel og hav .... :)

Hvordan vet DAC'en hva den opprinnelige pitchen er forresten?
Det vet den ikke, men å senke alt med 8Hz er vel ikke så vanskelig.

Hele idéen er selvsagt bare humbug.

Lyd-homøopati.
 
S

Syncrolux

Gjest
Å? Jeg trodde dette var dønn seriøst jeg... hehe.

Det neste jeg vil ha er en DAC som sørger for at tempoet er perfekt og konstant hele tida. Og at all musikk går i 112 bpm.
 

Gondor

Fersking
Ble medlem
08.09.2014
Innlegg
3
Antall liker
0
Å? Jeg trodde dette var dønn seriøst jeg... hehe.

Det neste jeg vil ha er en DAC som sørger for at tempoet er perfekt og konstant hele tida. Og at all musikk går i 112 bpm.
Kanskje det kan være lurt å sette seg ordentlig inn i dette emne...før man latterliggjør og dømmer. Det er vel en grunn til at de gamle mestere lagde musikk for 432 Hz. Og at instrumentene var stemt etter 432.
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.565
Antall liker
3.116
Sted
Oslo
Å? Jeg trodde dette var dønn seriøst jeg... hehe.

Det neste jeg vil ha er en DAC som sørger for at tempoet er perfekt og konstant hele tida. Og at all musikk går i 112 bpm.
Kanskje det kan være lurt å sette seg ordentlig inn i dette emne...før man latterliggjør og dømmer. Det er vel en grunn til at de gamle mestere lagde musikk for 432 Hz. Og at instrumentene var stemt etter 432.
Hvordan vet man det?

Uansett: når begrunnelsen er latterlig er det lett å regne med at det gjelder konklusjonen også. Trolig hadde det vært lettere å tro på det om de ikke prøvde å late som om det var vitenskap.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Jeg velger å være åpen for mye rart, men å "tune" allerede innspilt musikk ned 68 hz finner jeg ikke annet en underlig.

Å spille inn, konstruere instrumenter med tuning med 432hz kan absolutt ha noe for seg hvis man vil oppnå en spesiell sound. For alt jeg vet kan det ha sterkere musikkterapautisk effekt, men jeg ser på det som noe helt annet enn den 432 "bølgen" som hypes opp nå.

432hz kalles riktignok Verdi pitch og Stradivarius brukte visstnok denne stemmingen til sine instrumenter, men det er mange store mestre som brukte andre pitcher og Stradivarius instrumentene bearbeides til annen pitch i dag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
For alle andre enn de med absolutt gehør vil jo ikke musikk med A lik 432Hz høres annerledes ut enn musikk med A lik 440Hz, og selv for de med absolutt gehør, burde det vel ikke høres noe bedre ut, så lenge hele orkesteret bruker samme A? ...Og det håper jeg de fleste orkestre gjør! ;)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg velger å være åpen for mye rart, men å "tune" allerede innspilt musikk ned 68 hz finner jeg ikke annet en underlig.

Å spille inn, konstruere instrumenter med tuning med 432hz kan absolutt ha noe for seg hvis man vil oppnå en spesiell sound. For alt jeg vet kan det ha sterkere musikkterapautisk effekt, men jeg ser på det som noe helt annet enn den 432 "bølgen" som hypes opp nå.

432hz kalles riktignok Verdi pitch og Stradivarius brukte visstnok denne stemmingen til sine instrumenter, men det er mange store mestre som brukte andre pitcher og Stradivarius instrumentene stemmes til annen pitch i dag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch


68Hz? Er ikke 440Hz vanlig?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Å? Jeg trodde dette var dønn seriøst jeg... hehe.

Det neste jeg vil ha er en DAC som sørger for at tempoet er perfekt og konstant hele tida. Og at all musikk går i 112 bpm.
Kanskje det kan være lurt å sette seg ordentlig inn i dette emne...før man latterliggjør og dømmer. Det er vel en grunn til at de gamle mestere lagde musikk for 432 Hz. Og at instrumentene var stemt etter 432.
De stemte i alle mulige frekvenser. Hvert orkester og kor hadde sin "standard" som kunne variere fra gang til gang.

"Sopran! Syng en 'A'!"

"AAAaaaaa..."

Stemmegaffelen ble ikke oppfunnet før i 1711. Før det hadde musikere og instrumentmakere ingen måte å måle frekvens på, og måtte i praksis stemme etter gehør. Ytterpunktene i det lille som finnes dokumentert ser ut til å være 392 - 465 Hz. Stemmegafler fra 1700-tallet varierer fra A rundt 400 Hz til A rundt 450 Hz uten noe bestemt mønster. Utover 1800-tallet var det en "loudness war" hvor kammertonen kravlet gradvis oppover. Strenger og stemmebånd begynte å ryke over 450 Hz, så etterhvert stabiliserte den seg litt lavere. Barokkmusikere har blitt enige om å bruke 415 Hz, en halvtone lavere enn standard 440 Hz, for å spille "gammel" musikk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch#History_of_pitch_standards_in_Western_music
http://pbosf.blogspot.no/2010/01/story-of-more-about-baroque-pitch.html
http://www.amazon.com/History-Performing-Pitch-Bruce-Haynes/dp/0810841851

Å si at "de gamle mestere lagde musikk for 432 Hz" er historieløst, og hele hypen med "432 Hz" er vissvass. Bildene av "penere bølgemønster" i et glass vann ved "riktig" frekvens kommer vel så mye an på diameteren på glasset. Bruk et litt mindre glass, og A = 455 Hz vil være like perfekt.

Edit: Jeg leste meg litt opp på dette i forbindelse med et gitarprosjekt for noen måneder siden. Fascinerende historie, og et herlig rot. For ingeniører og andre vinkelhuer er "scientific pitch" med C4 = 2^8 = 256 Hz også attraktivt. Da blir alle C eksakte potenser av to og A = 430,54 Hz som alle selvsagt må innse at er Det Eneste Riktige. Mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_pitch

Men jeg ender nok opp med å bygge den gitaren til A = 440 Hz likevel.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Jeg velger å være åpen for mye rart, men å "tune" allerede innspilt musikk ned 68 hz finner jeg ikke annet en underlig.

Å spille inn, konstruere instrumenter med tuning med 432hz kan absolutt ha noe for seg hvis man vil oppnå en spesiell sound. For alt jeg vet kan det ha sterkere musikkterapautisk effekt, men jeg ser på det som noe helt annet enn den 432 "bølgen" som hypes opp nå.

432hz kalles riktignok Verdi pitch og Stradivarius brukte visstnok denne stemmingen til sine instrumenter, men det er mange store mestre som brukte andre pitcher og Stradivarius instrumentene stemmes til annen pitch i dag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch


68Hz? Er ikke 440Hz vanlig?
440 - 8 = 432.

Ganske åpenbart en typo, eller? :)
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Takk! Tydeligvis akutt hjerneblødning herfra. Edit: evt typo. 68hz er bare tull. Beklager, trenger ferie...

Små forskjeller i tuningfrekvenser høres ganske godt på lyse akustiske instrumenter fordi instrumentene klinger forskjellig og er ofte laget for å fungere til en spesiell tuningfrekvens. Eksempelvis er gamle fioliner i senere tid tilpasset moderne tuning.
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Å? Jeg trodde dette var dønn seriøst jeg... hehe.

Det neste jeg vil ha er en DAC som sørger for at tempoet er perfekt og konstant hele tida. Og at all musikk går i 112 bpm.
Kanskje det kan være lurt å sette seg ordentlig inn i dette emne...før man latterliggjør og dømmer. Det er vel en grunn til at de gamle mestere lagde musikk for 432 Hz. Og at instrumentene var stemt etter 432.
De stemte i alle mulige frekvenser. Hvert orkester hadde sin "standard" som kunne variere fra gang til gang.

"Sopran! Syng en 'A'!"

"AAAaaaaa..."

Stemmegaffelen ble ikke oppfunnet før i 1711. Før det hadde musikere og instrumentmakere ingen måte å måle frekvens på, og måtte i praksis stemme etter gehør. Stemmegafler fra 1700-tallet varierer mellom A like over 400 Hz til A rundt 450 Hz. Utover 1800-tallet var det en "loudness war" hvor kammertonen kravlet gradvis oppover. Strenger og stemmebånd begynte å ryke over 450 Hz, så etterhvert stabiliserte den seg litt lavere.
https://en.wikipedia.org/wiki/Concert_pitch#History_of_pitch_standards_in_Western_music

Å si at "de gamle mestere lagde musikk for 432 Hz" er historieløst, og hele hypen med "432 Hz" er vissvass. Bildene av "penere bølgemønster" i et glass vann ved "riktig" frekvens kommer vel så mye an på diameteren på glasset. Bruk et litt mindre glass, og A = 455 Hz vil være like perfekt.

Edit: Jeg leste meg litt opp på dette i forbindelse med et gitarprosjekt for noen måneder siden. Fascinerende historie, og et herlig rot. For ingeniører og andre vinkelhuer er "scientific pitch" med C4 = 2^8 = 256 Hz også attraktivt. Da blir alle C eksakte potenser av to. Mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_pitch

Men jeg ender nok opp med å bygge den gitaren til A = 440 Hz likevel.
I tillegg spilte lokale klimaforskjeller inn. Først og fremst tempratur som er betydelig, men også høyde over havet og luftfuktighet kan gi små variasjoner.
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Jeg har en god del erfaring med å synge i kor. Spesielt i amatørkor så har man en konstant varierende kammertone... dvs man synker. Å havne en halvtone lavere når man slutter er helt vanlig... og i grelle eksempler havnet vi en ters (!) lavere. Yikes. Har også opplevd å stige i tonehøyde. Ganske interessant å synge med orkester, så har man en liten acapella bit... og så kommer orkesteret inn igjen i et litt annen toneart enn koret.:p
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg har en god del erfaring med å synge i kor. Spesielt i amatørkor så har man en konstant varierende kammertone... dvs man synker. Å havne en halvtone lavere når man slutter er helt vanlig... og i grelle eksempler havnet vi en ters (!) lavere. Yikes. Har også opplevd å stige i tonehøyde. Ganske interessant å synge med orkester, så har man en liten acapella bit... og så kommer orkesteret inn igjen i et litt annen toneart enn koret.:p
Derfor hater jeg å synge i kor, og går knapt på korkonserter, med mindre koret har et piano eller orgel å følge. Også skolekorps kan være irriterende. Likeså eldre innspillinger hvor tempoet - og dermed tonehøyden - er skrudd opp eller ned, og dem er det mange av. Dessuten platespillere som ikke går riktig. Kirkeklokkene er ikke renstemt, og i det hele tatt er det vanskelig å leve......:cool:
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.508
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Det aller værste er dog amatørenes amatører - dvs. de som kun synger til jul eller i kirken.. og som i tillegg bommer på takten og fremskynder "Ja vi elsker.." med en takt eller så :rolleyes: etter første vers. Har de dårlig tid?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Kom over denne denne artikkelen og overskrifta når jeg googla noe helt urelatert. Jeg har aldri hørt om dette før.
Er det bare sprøyt og svada, eller kan det være noe i det?

En kilde til her
Jeg ser forresten at linkene henviser til "scientific tuning" med hhv C3 = 128 Hz og C4 = 256 Hz (multipler av 2) og bruker det som argument for dette sludderet. Hvis man stemmer C slik vil en veltemperert A bli en faktor på 2^(9/12) høyere, altså 430,5 Hz som jeg nevnte ovenfor, ikke 432 Hz. Det er "off" med ca 4 cent. Kanskje ikke nok til å låte ustemt, men likevel bemerkelsesverdig for noen som påberoper seg å ha funnet harmonien i universet. Men det er kanskje for mye forlangt at slike new age-profeter skal forstå en musikalsk skala.

Det virker som opprinnelsen til alt dette er Lyndon LaRouche's Schiller Institute. Merkelig sak for en politisk bevegelse/kult å propagandere for.
According to Zucker, the Institute offered a bill in Italy to impose the Verdi tuning on state-sponsored musicians that included provisions for fines and confiscation of non-Verdi tuning forks. Zucker has written that he believes the claims about the Verdi tuning are historically inaccurate. Institute followers are reported by Tim Page of Newsday to have stood outside concert halls with petitions to ban the music of Vivaldi and even to have disrupted a concert conducted by Leonard Slatkin in order to pass out pamphlets titled "Leonard Slatkin Serves Satan."
https://en.wikipedia.org/wiki/Schiller_Institute#Verdi_tuning
https://en.wikipedia.org/wiki/LaRouche_movement
https://en.wikipedia.org/wiki/Lyndon_LaRouche#1989:_Musical_interests_and_Verdi_tuning_initiative
 
Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Edit:

Jeg tenker at en filosofi som bygger på en perfekt kammertone som syr alle overtonene sammen til høyere enhet forutsetter at musikk i seg selv er spilt rent.

Hovedproblemet for filosofien slik jeg ser det er at musikk ikke er rent matematisk. En tuningfrekvens tar utgangspunkt i en enkelt tone A. I teorien skal alle A-er være multipler av denne. Hvis man tar utgangspunkt i et piano så vil grunntonen A være den eneste rene tonen som stemmer med filosofien fordi det bruker temperert stemming. Enkelt forklart vil fra naturens side ikke alle toner i en akkord ha matematisk like forhold som går opp i oktaven. Dette vil igjen si at det vil kun være A akkorder som lyder tilnærmet rent, mens andre akkorder vil være urene. Nærmes all studiomusikk er temperert.

Instrumenter med mindre faste tonehøyder som blåsere og strykere kan i teorien spille utemperert rent slik at intervallene i de ulike akkordene stemmer med overtonene fra grunntonen. Grovmessing vil ofte ligge veldig nær utpemperert intonasjon.
De øvrige instrumentene bruker ofte til gjengjeld noe vi kaller vibrato. Det er i praksis tonehøydeskift som alene visker ut forskjeller på 8hz kammertone.

En annen faktor er at man forsterker musikkuttrykket med intonasjon slik at en lystig frase intoneres gjerne over stemming, mens en sørgmodig frase gjerne intoneres lavere. Dette kan også variere fra tone til tone.

Det brukes massevis av bevisste og ubevisste knep for å forsterke musikkuttrykket som ødelegger den "perfekte harmonien".

En annen faktor er psykoakustikken. Vi intonerer slik at det høres rent ut for menneskeøret i situasjonen. Hvis man eksempelvis skrur ned tempoet på innspilt musikk elektronisk mye nok vil den intonasjonen som høres ren ut i riktig tempo og pitch oppleves uren hvis den skrus ned i et lavere tempo. Musikken er ikke lenger tilpasset øret i situasjonen.

Personlig synes jeg filosofien om nedpitcing faller på egen urimelighet siden musikk først og fremst ikke er ren nok i utgangspunktet.

Det er langt fra slik at all musikk blir spilt inn med kammertone 440, så hvis anlegget skal pitche ned til 432 må det vite nøyaktig hvilken pitch den opprinnelige musikken ble spilt inn i. Pitch har også mye med klang og sound å gjøre så ved å pitche ned vil man forandre uttrykket musikerene i utgangspunktet har ønsket å formidle.

Psykoakustisk er hører vi lettest om ting er surt eller rent når tonehøyden nærmer seg 2khz. Hør på åpningen på Mahlers symfoni nr 1 der strykere og treblåsere spiller uten vibrato i det frekvensområde. Umenneskelig oppgave. Finn en tunerapp og se hvor "rent" de spiller. Satt på spissen er klangfarge faktisk en viktigere faktor en pitch (inntil en viss grad selvfølgelig) for hvor rent vi opplever musikken.
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ja, som amatørgitarist og gitarsnekker innser man fort at dette er et imperfekt instrument. En standard Stratocaster er sjokkerende langt ute av tune med seg selv hvis man spiller en solo oppover halsen. Junior bruker en del loopere og spiller gjerne solo over sine egne riff. Da var intonasjon et tema. Men likevel er det et musikalsk kompromiss som stemmer sånn passe med forskjellige tonearter.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.226
Antall liker
4.850
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Artig visualisering av frekvenser og resonanser, men hvorvidt noe tilsvarende opptrer på cellulært, mitokondrielt eller nevrologisk nivå, er en annen sak.

 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.253
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
432-kunder... jo da, jeg har en del av de. Snakker ikke om antall kunder, men de som ønsker å få sitt piano eller flygel stemt i A=432hz. Dette skal visst påvirke og roe ned kropp og sjel. Jeg stemmer de i 432hz - og går. Personlig så stemmer jeg mitt i 440hz og er godt fornøyd med det..😊
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Kom over denne denne artikkelen og overskrifta når jeg googla noe helt urelatert. Jeg har aldri hørt om dette før.
Er det bare sprøyt og svada, eller kan det være noe i det?

En kilde til her
Dette er typisk New Age-tristesse. De korrumperer gammel kunnskap.

Å stemme A til 432HZ har med harmonier å gjøre. Klangen av et instrument defineres av dets overtoner. Skal en få en akkord til å klinge bra må instrumentenes overtoner også spille i harmoni. Ellers vil det låte surt.

Jeg tillater meg å stjele noen sider fra en utmerket amerikansk lærebok: "Windows on Music. Jeffrey Evans."
Les og bli klok! ;)
(Sidene kom av ukjent grunn i feil rekkefølge. Nederste side leses først. Og så må en jobbe seg nedover fra toppen!)

IMG_6437.jpg
IMG_6438.jpg
IMG_6439.jpg
IMG_6436.jpg


PS!
Har du et digitalpiano/orgel kan du helt sikkert endre stemmingen (temperament) på det og teste ut selv. Sjekk manualen!
Det er ikke uten grunn at Bachs orgelverk går i de toneartene de gjør.

(Men du endrer ikke klangen om du spiller Bach 8Hz saktere)
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.438
Antall liker
35.253
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Å stemme A til 432HZ har med harmonier å gjøre. Klangen av et instrument defineres av dets overtoner. Skal en få en akkord til å klinge bra må instrumentenes overtoner også spille i harmoni. Ellers vil det låte surt
Låter det surt i A=440hz?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men det har jo ingen sammenheng med hvilken grunntone som benyttes. De tabellene gjelder bare forholdet mellom de enkelte tonene, ikke hvilken absoluttverdi de har i Hertz. Om man låser skalaen til A = 440, A = 432 eller C = 256 Hz har ingen betydning for intervallene. Alt sammen flyttes bare litt opp eller ned, og et dissonant intervall låter like dissonant ved den nye stemmingen.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Men det har jo ingen sammenheng med hvilken grunntone som benyttes. De tabellene gjelder bare forholdet mellom de enkelte tonene, ikke hvilken absoluttverdi de har i Hertz. Om man låser skalaen til A = 440, A = 432 eller C = 256 Hz har ingen betydning for intervallene. Alt sammen flyttes bare litt opp eller ned, og et dissonant intervall låter like dissonant ved den nye stemmingen.
Ja og nei. Stemmingen av et instrument kan påvirke instrumentets klang.

Jeg fant en fin artikkel som tar et oppgjør med 432-myten:

Centre de recherche Medson - Le mythe du La 432 Hz

God lesning :)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Forsåvidt. Stevie Ray Vaughans gitarsound kommer tildels av at han brukte de tykkeste strengene som var å oppdrive, og så tunet hele greia ned en halvtone for at det skulle være mulig å spille på tingen. Det påvirker overtonestrukturen og klangen av instrumentet, ja. Tror vi er ganske enige her.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Forsåvidt. Stevie Ray Vaughans gitarsound kommer tildels av at han brukte de tykkeste strengene som var å oppdrive, og så tunet hele greia ned en halvtone for at det skulle være mulig å spille på tingen. Det påvirker overtonestrukturen og klangen av instrumentet, ja. Tror vi er ganske enige her.
Javisst er vi enige.

Death Metal-gutta liker forresten også å stemme ned gitarene sine.
 
Topp Bunn