Side 1 av 15 12311 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 288
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast liliya's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    751
    Tagget i
    0 Innlegg

    Faen ta Posten(Bring)


    La først ut denne under off topic. Kanskje ikke så mange som svipper innom der. Synes både at mine erfaringer fortjener å bli lest av flere til "skrekk og advarsel", samt at det kanskje ville være noen lesere som har erfart tilvarende. Kanskje det er noen som har oppnådd å få mere ut av erstatningen enn hva jeg ble tilbydd??

    "Hvor elendig service går det an å levere anno 2015. Tidligere har jeg opplevd at tunge sluttrinn(selv "bygd" inn i trekasse) ikke har kommet helskinnet fram til mottaker pga Postens håndtering. Retur og reparasjon er ikke gøy for noen av partene. Men det jeg nå har opplevd med å sende min NAD 208 til sevice i Sverige tar "kaka". Da dette dreide seg om en gratis service på tidligere utført arbeid, søkte jeg råd hos Posten før forsendelse for å unngå komplikasjoner/kostnader ved retur til Norge. Pakka ble sendt 17.08.2015. Etter utallige telefoner til Sverige kom endelig beskjeden om at pakka var forsvunnet. Av Bring i Sverige ble jeg anmodet om kreve erstatning, hvilket selvfølgelig ble gjort, og svaret kom i dag. Sendinger til UTLANDET blir erstattet etter vekt + utlagt frakt. Jeg sitter igjen med en erstatning på kr.1300. Mitt krav lå på kr.8000+frakt. Dette beløpet har jeg kommet fram til ved å kikke på annonser i bla. Sverige på hva en i dag må ut med for en NAD208. Selv hadde jeg før sending byttet samtlige utgangstransistorer og lytter i strømforsyningen. Jeg regnet med å få tilbake en fullt ytedyktig og nesten "god som ny" NAD 208. Den har tjent meg trofast og godt som subforsterker i over 15 år. Nå sitter jeg igjen med et tomt chassis og en trafo. Synd jeg ikke sendte hele forsterkeren og ikke bare kortene med kjøleprofiler. Det ville ha dratt opp vekta og dermed erstatninga(men det er en gedigen trafo, finner nok en bruk til den).
    At jeg sitter igjen med et betydelig økonomisk tap pga slik rot, gjør meg oppriktig forbanna. Må jeg jeg bære tapet for andres rot? ER det virkelig forskjell på hvilket ansvar Posten har for sending innenlands i forhold til utenlands? Kan erstatningen jeg tilbys "ankes" på noen slags måte, eller må jeg bare " bite i det sure eplet"? Kanskje det er noen som har erfaring med hvordan det er mulig å oppnpå mere enn hva jeg gjorde?"

    Eivind Stillingen

  2. #2
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,611
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ble det skrevet verdi på pakken/tollpapirene?
    Bladelius - Accuphase - Bel Canto - Cary - Sony - Beyma - Sonus Faber - Logitech - Oppo - T+A - BASH - Monitor Audio - Calyx - KingRex - Teddy Pardo

  3. #3
    Overivrig entusiast liliya's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    751
    Tagget i
    0 Innlegg
    Proforma Invoice ble fylt ut med en verdi på kr. 8000. Ingen betydning svarer Posten. Vekta som teller. Så sender du en meget verdifull ting med liten vekt, så sliter du i følge Postens tankegang. Og hvorfor skiller de mellom innenlands og utenlands post?

  4. #4
    Hifi Freak Joppe's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Sydpolen
    Innlegg
    1,514
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra liliya Se Innlegg
    Proforma Invoice ble fylt ut med en verdi på kr. 8000. Ingen betydning svarer Posten. Vekta som teller. Så sender du en meget verdifull ting med liten vekt, så sliter du i følge Postens tankegang. Og hvorfor skiller de mellom innenlands og utenlands post?
    du har fått x antall sdr (special drawing rights) basert på vekt. dette er normalt ift. incoterms og det er derfor viktig å tegne tilleggsforsikring ved utlandssending (eller hvis du kjøper noe dyrt fra utlandet og får det befordret feks med jetcarrier).

    ift. ditt tilfelle står det mest sannsynlig her:

    CarryOn cash - pakke til utlandet - posten.no

    Erstatning
    SDR 40 pr pakke pluss SDR 4,50 pr kg ved skade eller tap.

    ---
    kjipt at du ikke visste det, og ikke for å putte salt i såret, men det er en normal løsning internasjonalt, så gjelder ikke bare posten. dyr og kjip lærepenge....

  5. #5
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,006
    Tagget i
    15 Innlegg
    Torget
    1

    HURRA for Posten (Bring)

    En liten solskinnshistorie (eller..?)


    Kjøpte to fine stoler (fra verdens største land - Utlandet) til en verdi av EURO 1.300 / stk. for et par-tre uker siden - lørdag ramlet det ned to hentelapper i postkassa; bare å plukke de opp hos butikken på hjørnet 127 m. borti gata, ingenting å betale!!

    Beklager om dette ikke får deg i bedre humør liliya - men kunne ikke la være å dreie kniven et par tørn

    BTW, sjekk hjemforsikringen din, mulig den dekker et slikt tilfelle.

  6. #6
    Hifi-entusiast atletico's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2002
    Innlegg
    298
    Tagget i
    1 Innlegg
    HURRA FOR POSTEN OG BRING II
    Har bare positive opplevelser med Posten og Bring. Har fått tilsendt og selv sendt utallige sendinger med hi-fi utstyr, gitarer og gitar-utstyr. Ingen ting er hittil blitt skadet eller blitt borte. Selve forsendelsen foregår også som regel raskt og smertefritt.
    Ventet på en gitar med verdi 40K Denne skulle ta max to dager fra Oslo til Vestlandet.
    Etter 4 dager og ingen oppdatering på sporing begynner jeg å få lett angst og ringer Posten sin Kundeservice. En blid dame får sporingsnummeret og sier hun ringer tilbake om et øyeblikk. 10 min etter får jeg telefon at gitaren står på Kiwi butikken og der har den stått i 2 dager. Feilen her lå hos butikkpersonalet på Kiwi butikken...

    Bestilte i sommer noe datautstyr fra Komplett.no sendt med private Post Nord og som etter sporing ankom terminalen 3 km fra Kiwi butikken natt til tirsdagen. Dette ble liggende helt til fredag formiddag før Post Nord transporterte dette ut til Kiwi butikken og jeg fikk hentemelding på sms. Tok dermed akkurat en uke fra bestilling.
    Så hvis noen tror at private aktører automatisk betyr bedre service stemmer ikke dette.
    Det finnes bare to typer musikk, god og dårlig

  7. #7
    Moderator X-Cell's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    6,861
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    1
    Posten har jeg litt variert erfaring med.. og her i nord tar det konsekvent 7 dager fra oslo og opp.. med postnord tar det sjeldent mer enn 4... så man kan jo lure..
    "Blood makes you related. Loyalty makes you family"

    Musical Innovation - System Audio - Jamo - Bluesound - Reloop - DhLabs - Audioquest - Sony
    Tandberg Troll - Klipsch - Chromecast - Bluejeans

  8. #8
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,786
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra hutsefrutsⁿ Se Innlegg
    Sitat Sitat fra liliya Se Innlegg
    Proforma Invoice ble fylt ut med en verdi på kr. 8000. Ingen betydning svarer Posten. Vekta som teller. Så sender du en meget verdifull ting med liten vekt, så sliter du i følge Postens tankegang. Og hvorfor skiller de mellom innenlands og utenlands post?
    du har fått x antall sdr (special drawing rights) basert på vekt. dette er normalt ift. incoterms og det er derfor viktig å tegne tilleggsforsikring ved utlandssending (eller hvis du kjøper noe dyrt fra utlandet og får det befordret feks med jetcarrier).

    ift. ditt tilfelle står det mest sannsynlig her:

    CarryOn cash - pakke til utlandet - posten.no

    Erstatning
    SDR 40 pr pakke pluss SDR 4,50 pr kg ved skade eller tap.

    ---
    kjipt at du ikke visste det, og ikke for å putte salt i såret, men det er en normal løsning internasjonalt, så gjelder ikke bare posten. dyr og kjip lærepenge....
    Og innenlands opererer Posten med maks 10.000 kroner i erstatning. Trådstarter smetter såvidt under dette- og hadde sånn sett klart seg bra - men det er mye hifi-utstyr som koster mer enn 10.000 kroner som sendes rundt omkring i landet, og da er man ille ute om det skulle skje noe.

    Les den lille skriften! Uansett hvor man skal sende pakken eller hvor pakken kommer fra.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  9. #9
    Hifi Freak Leikis Lyd's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kyrksæterøra
    Innlegg
    5,094
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Har du en inbo pluss forsikring dekkes det vel der tror jeg !
    Høyttalere : DIY Infinity Emim Tower.
    Bass 12x10" Infinity dipoltårn.
    Integrert: Thule IA 150B
    Effekt bass Anaview ALC-1000
    DBX PA: filter til bass.
    Kabler : Monster M-1, MIT-750.
    Hegel HD-2 Tidal PC usb dac.

  10. #10
    Hifi Freak lovemusikk's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2009
    Innlegg
    7,015
    Tagget i
    2 Innlegg
    Kan jo lime inn min kommentar fra en tidligere tråd.

    Ingen problem med posten.
    MEN det er viktig at avsender pakker like godt som om det skulle gått med andre.
    Plast, papp, bobleplast osv er det ikke vanskelig å få tak i + en solid eske. Esker får en gratis fra butikkene.
    Kolliet skal da ligge beskyttet inni med embalasje rundt som også hindrer at det slenger frem og tilbake inni eska.
    Jeg teiper alltid helt rundt kantene på eskens bunn, siden de ofter får slitasjen der. Teiper alle kanter på f.eks høyttalere og sånne ting.
    Da unngår en at eskene går hull på pga slitasje mot gulv, transportbånd, lasteplan osv.

    Forøvrig er det posten som har desidert minst skader/ingen. Skriver ingen fordi det er meget skjeldent skader.
    Jobber hos Norges største offshorebase så her ser vi det.
    Gå litt i dere selv også å se om avsender har pakket godt nok. Ellers har Posten 10.000 i forsikring pr pakke + at du kan få en billig forsikring for dyrere ting.
    Koster ikke mye.
    Hovedanlegg:
    DAC: Heed Obelisk DA m/oppgraderte kort PRE: Musical Innovation, MI25 EFFEKT: Musical Innovation, MI18 HØYTTALERE: Uscher Dancer Mini 2 DMD KABLER: Ja
    Billig anlegget:
    Signalkilde: Marantz CD 17 DAC:Bel Canto 2.5 Forsterker: Marantz PM 17 Høyttalere: Klipsch RP160M

  11. #11
    Hifi-entusiast atletico's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2002
    Innlegg
    298
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra lovemusikk Se Innlegg

    Gå litt i dere selv også å se om avsender har pakket godt nok. Ellers har Posten 10.000 i forsikring pr pakke + at du kan få en billig forsikring for dyrere ting.
    Koster ikke mye.
    Ellers kan en velge den litt dyrere Posten over natten kontant med hurtig levering og en forsikring på 50 000,- pr. pakke.... men som privatperson ville jeg kjørt veldig langt og hentet varen selv (les hi-fi utstyret) hvis den reelle verdien var mye over 50 000,-. Noe jeg forøvrig også har gjort
    Det finnes bare to typer musikk, god og dårlig

  12. #12
    Overivrig entusiast liliya's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Innlegg
    751
    Tagget i
    0 Innlegg
    Å benytte innboforsikringen skal undersøkes. At flere av dere har "solskinnshistorier" å fortelle skulle bare mangle, vi betaler jo alle en relativ høy pris for de tjenesrter som posten og Bring tilbyr. Det er jo logikken i at i det pakken forlater Norge så er den plutselig mye mindre verdt når jobben ikke blir skikkelig utført og pakka forsvinner som jeg ikke greier å "svelge". I samtalen med Posten sentralt før jeg sendte pakken, så opplyste jeg om hvilken verdi pakken hadde. Da hadde det vært ok og fått en en info om at med så "stor" verdi på innholdet, ville en egen forsikring være fornuftig. Nettopp fordi om uhellet skulle være ute "må du være klar over hvilke regler som gjelder".

  13. #13
    Hifi Freak Joppe's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2003
    Sted
    Sydpolen
    Innlegg
    1,514
    Tagget i
    0 Innlegg
    postens satser er skrekkelige. de burde informert, men til syvende og sist så er det en selv som har ansvaret for å være informert. på fraktbrevet sto også disse opplysningene ift. erstatning ved tap... en veldig sur lærepenge...

  14. #14
    Bransjeaktør Gjallarhorn Audio's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2010
    Sted
    Trollkleiva, Heggedal
    Innlegg
    1,094
    Tagget i
    0 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Torget
    45
    Tilleggsforsikring hos Posten koster 3% av verdien (ekskl. MVA) sist jeg sjekket. Dette benytter vi alltid på forsendelser med kostbart innhold og spesielt i tilfeller hvor det er fare for skade. Vel anvendte penger som ("dessverre") har gjort nytte for seg ved et par anledninger.
    Jeg representerer Gjallarhorn Audio.

  15. #15
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2003
    Innlegg
    2,611
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg var sannelig ikke klar over at det gjøres så stor forskjell på innen og utenlandspakker. Man får jo greit erstatning opp til 10000 ved ødelagt eller mistet pakke innenlands.
    Jeg har solgt noen ting via ebay i det siste, og tok det for gitt at samme regler gjaldt her. Dette er virkelig noe jeg må ta i betraktning neste gang jeg skal selge noe på ebay. For trådstarter er dette veldig kjedelig selvsagt. Særdeles dårlig av posten, fy!
    Bladelius - Accuphase - Bel Canto - Cary - Sony - Beyma - Sonus Faber - Logitech - Oppo - T+A - BASH - Monitor Audio - Calyx - KingRex - Teddy Pardo

  16. #16
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,686
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra atletico Se Innlegg
    HURRA FOR POSTEN OG BRING II
    Har bare positive opplevelser med Posten og Bring. Har fått tilsendt og selv sendt utallige sendinger med hi-fi utstyr, gitarer og gitar-utstyr. Ingen ting er hittil blitt skadet eller blitt borte. Selve forsendelsen foregår også som regel raskt og smertefritt.
    Ventet på en gitar med verdi 40K Denne skulle ta max to dager fra Oslo til Vestlandet.
    Etter 4 dager og ingen oppdatering på sporing begynner jeg å få lett angst og ringer Posten sin Kundeservice. En blid dame får sporingsnummeret og sier hun ringer tilbake om et øyeblikk. 10 min etter får jeg telefon at gitaren står på Kiwi butikken og der har den stått i 2 dager. Feilen her lå hos butikkpersonalet på Kiwi butikken...

    Bestilte i sommer noe datautstyr fra Komplett.no sendt med private Post Nord og som etter sporing ankom terminalen 3 km fra Kiwi butikken natt til tirsdagen. Dette ble liggende helt til fredag formiddag før Post Nord transporterte dette ut til Kiwi butikken og jeg fikk hentemelding på sms. Tok dermed akkurat en uke fra bestilling.
    Så hvis noen tror at private aktører automatisk betyr bedre service stemmer ikke dette.

    Posten er en privat aktør nå, vel? Postnord er det svenske postverkets norske avdeling, og burde være omtrent tilsvarende.

    Edit: Sorry. Posten Norge AS er 100% eid av Staten.
    Siste redigert av Dazed; 23.10.2015 kl. 17:15.

  17. #17
    Hifi Freak Andy's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2003
    Sted
    Nøtterøy
    Innlegg
    1,863
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
    Micro Seiki Vinyl - Bluesound Node 2i - Samsung Brett - Copland CD - Copland Pre - Audio Research VT100mk3 - Canton Speakers

  18. #18
    Hifi Freak Ingeniøren's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2007
    Sted
    Tranby
    Innlegg
    3,149
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Andy Se Innlegg
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
    Klage skriftelig til Posten og forlage å få erstatning via forsikring - siden det er sporing er den vel forsikret. Det er Posten som har den å må gjøre rede for den så lenge de ikke har dokumentasjon/signatur på at den er utlevert selger.
    Stereo: Passlabs X250.5|Classe CP-500|Bluesound Node 2|AudioGD NFB27|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan Summit X|Velodyne CHT10R
    Kino: Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Electra1027be/Profile908/SR800|SVS 2039PC+

  19. #19
    Bransjemedlem Audiomix's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    10,998
    Tagget i
    4 Innlegg
    Album
    7
    Torget
    35
    Sitat Sitat fra Andy Se Innlegg
    Har ventet lenge på en pakke fra Kina. Har flyttet og forandret gateadressen min. Forandret dette hos e-bay men den gamle gateadressen min ble oppgitt til selger likevel. Pakken ble da sendt i retur til Kina fra postens side enda jeg har meldt om adresseforandring. Sender i Kina har ikke mottatt pakken. Selger påstår at pakken er utlevert i Norge fordi det står det når en bruker postens sporing, men det stemmer jo ikke. Har snakket med posten og de innrømmer å ha sendt den tilbake for over en måned siden.

    Hva gjør jeg? Hilsen forbannet.
    Kjøp ikke noe fra Kina!
    Jeg kjøpte og betalte i fjor høst.
    Ingen varer og selgeren svarer ikke.
    Lurt av en kinesisk kjeltring.
    Hans - DIY'er

  20. #20
    Hifi Freak
    Ble medlem
    May 2002
    Sted
    Narvik
    Innlegg
    5,852
    Tagget i
    2 Innlegg
    Handler man fra Kina er Paypal eller kredittkort det en må bruke, og så kjøre chargeback på det om varene ikke dukker opp.

    All den tid dette ikke er selgers feil, ville jeg kjørt erstatningskrav mot posten i første omgang.

    For min del, så har jeg bare gode erfaringer med å shoppe fra Kina, men så har jeg bare kjøpt for 400 kr en gang, og varer for 300kr en annen gang, og begge kom rett i postkassa.

    Johan-Kr
    Solid State: A component that has been specifically designed to make a guitar amplifier sound bad. Compared to tubes, these devices can have a very long lifespan, which guarantees that your amplifier will retain its thin, lifeless, and buzzy sound forever.

Side 1 av 15 12311 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed