Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 97
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg

    Hvor mye koster den VIRKELIG gode lyden?

    Den siste uka har jeg vært veldig i hifi-modus, mer enn på lenge (derav den sterke økningen i forum-aktiviteten min). Jeg lurer på å gjøre endringer/oppgraderinger i anlegget, og har lest, lyttet og tenkt mye. Jeg er tålelig fornøyd med lyden jeg har i dag, men har lurt på hva som eventuelt kunne tatt lyden fra "god" til "super".

    Og i dag var jeg på besøk i storbyen igjen, etter at jeg flyttet fra Oslo for et par år siden. Jeg bestemte meg: Jeg ville tråle gjennom så mange hifi-butikker som jeg kunne klare, og høre på de aller beste høyttalerne og systemene de har utstilt, helt uavhengig av pris. Målet: Å finne ut om det er noe der ute som virkelig høres dramatisk bedre ut enn det jeg har i dag. Og videre: Hva vil det i så fall koste?

    Kort om det anlegget jeg sammenlikner med hjemme hos meg: Uten å gå veldig i detalj, så er det et 2.2. anlegg til ca. 50000 totalt (blanding brukt og nytt), der de to fronthøyttalerne utgjør ca. halvparten av prisen/verdien. Hvis man kobler fra subbene blir det litt for tynt, synes jeg. Men med subber er det alt i alt et anlegg som låter godt, såvidt jeg kan forstå, og som jeg har svært mye glede av. De siste par månedene har jeg imidlertid slitt litt med romakustikken, siden jeg nylig har flyttet til ny leilighet. Hovedhøyttalerne er rundstrålende (ikke 100% men går i den retningen i hvert fall), og i den nye stua er det såpass med refleksjoner at det skaper problemer på visse låter. Planen er derfor uansett å jobbe med akustikk- og rombehandling fremover. Generelt om anlegget så kan det vel sies å være et anlegg som er bedre enn mange entry level-anlegg, men som likevel koster mindre enn mange av anleggene til folk her på forumet.

    Med dette i hodet begynte jeg altså å tråle gjennom Oslos gater, på jakt etter den VIRKELIG gode lyden.

    ----------
    Jeg har/hadde dette som utgangspunkt:

    1) Jeg er grunnleggende kritisk innstilt til min egen hørsel/lytting, og hva den sier om objektive forskjeller. Jeg er fullt klar over at jeg ofte skaper lydforskjeller i mitt eget hode som kanskje ikke er der. I går lyttet jeg for eksempel til streamet musikk fra telefonen min. Jeg lekte meg med en ny equalizer-greie fra telefonen, og finjusterte frem og tilbake, og mente bestemt at lyden og romakustikken ble bedre... før jeg oppdaget at jeg ikke hadde trykket på "på"-knappen. Alle endringene hadde altså vært i mitt eget hode. På den annen side: Hvis jeg hører på anlegget med og uten subwoofer hjemme hos meg, er det ingen som helst tvil om at jeg hører forskjell. Det er umulig å ta feil av om de dype bassfrekvensene er der eller ikke. Det er noen forskjeller det rett og slett er vanskelig å innbille seg, tror jeg. Når jeg hørte på disse ulike anleggene ville jeg altså ikke bry meg om små forskjeller – om noe var LITT klarere, LITT bedre, LITT mer romfølelse, osv. Jeg ville undersøke om det fantes noe som var så dramatisk mye bedre at det rett og slett ikke var til å ta feil av.

    2) Min tilnærming er at høyttalere og romakustikk bestemmer 90% av lyden (pluss godt opptak/god kilde da). Ut fra det jeg har forstått kan forsterkere egentlig bare gjøre en forskjell når de matches med ulike høyttalere. Forsterkere som er laget for å være nøytrale har i liten grad klang i seg selv, ut fra min oppfatning. Dette er det jo en del som er uenige i, og meningen er ikke å skape en debatt her, men bare å forklare hvilke ting jeg så etter. Det jeg var opptatt av å lytte til var derfor først og fremst ulike høyttalere, i de ulike rommene.

    3) Det lydidealet jeg styrer etter er høyttalernes evne til naturtro gjengivelse av akustisk musikk. Jeg har både sunget i kor og spilt akustisk jazz, og det er den standarden av levende musikk og levende instrumenter jeg dømmer anlegg etter. (i tillegg må de evne å spille elektronisk og basstung musikk)

    ---------
    Så langt om utgangspunktet mitt.
    Hvordan gikk det?

    Vel. Jeg var innom fire butikker. Til sammen tipper jeg at jeg hørte på 20-25 anlegg/høyttalere, der selve høyttalerne var i prissegmentet fra 50000 og oppover. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å nullstille meg mellom hver lytteøkt. Ettersom jeg vet hvordan "expectation bias" kan påvirke, prøvde jeg egentlig å være så skeptisk jeg bare kunne inne i meg, og FORVENTE at det ikke skulle være noen store forskjeller. Og dermed ble det slik. Jeg var innom anlegg etter anlegg. De fleste låt selvfølgelig helt fint, vi snakker om et høyt prissegment. Men ingen av anleggene blåste meg over ende. Noen var klarere enn andre, andre hadde en "renere" klang, noen skapte et bedre lydbilde. Men i nesten alle lytterommene jeg var innom hadde jeg den samme opplevelsen: Jeg var hele tiden klar over at jeg hørte musikk som kom fra en boks. Høyttalerne var der hele tiden, umiskjennelig, og jeg fikk aldri illusjonen av jeg var inne i selve musikken. Musikken som kom ut kunne være svært vakker, men det var alltid lyd som kom fra en boks. Det gjaldt selv i de aller beste lytterommene, egentlig.

    Konklusjonen min holdt på å bli at det anlegget jeg har hjemme hos meg er "godt nok". Det finnes åpenbart anlegg som låter bedre, men jeg syntes ikke jeg hadde kommet over noe som var så dramatisk mye bedre at det kunne gi grunn til store oppgraderinger. Men mot slutten av dagen måtte jeg likevel endre mening. Jeg kom over noe som var merkbart bedre enn anlegget hjemme hos meg.

    Først hørte jeg noen elektrostat-høyttalere fra Martin Logan, til rundt 80000. Dette anlegget gjenga musikken betydelig bedre enn mitt eget anlegg, selv om romakustikken i rommet der de sto ikke var spesielt god. Da jeg hørte disse var jeg ikke i tvil. Lydbildet var klart, oppløst og analytisk, men på samme tid avslappet og hyggelig. Men det som virkelig slo meg, var at jeg kunne skru lyden langt ned, uten at klarheten forsvant. I nesten alle andre anlegg jeg har hørt er det stor forskjell på hvor bra det høres ut på høyt og lavt volum. Men her var det nesten like klart når jeg skrudde volumet ned. Jeg var imponert. Dersom jeg lett kunne brukt 80000 sånn helt uten videre, ville jeg kjøpt de på flekken.
    --- Samtidig: Jeg syntes ikke at forskjellen opp fra anlegget hjemme hos meg var dramatisk. Ja, dette var bedre. Men jeg kommer ikke til å dra hjem og være misfornøyd med eget annlegg på grunn av dette. Kanskje blir det oppgradering hvis økonomien etter hvert tillater det... men det er ikke noe som er tvingende nødvendig sånn lydmessig.

    Men... så kommer finalen. Jeg hørte på det som var dagens dyreste anlegg. Jeg forsøkte det jeg kunne å bekjempe expectation bias. "Så dyrt utstyr - det er bare snake oil, snake oil, snake oil", messet jeg for meg selv. Men i det øyeblikket musikken ble satt på var det helt umulig å stå i mot. Det var rett og slett FANTASTISK – jeg har aldri i mitt liv hørt noe som ligner. Lydbildet var fullstendig klart, instrumentene og lydelementene kunne lett skilles fra hverandre, samtidig som klangen hadde en varme over seg. Men det beste var at høyttalerne forsvant fullstendig. Dette rommet var nok svært godt akustisk behandlet, det skal sies. Men det var helt umulig for meg å si hvor lyden kom fra. Høyttalerne sto der foran meg, til høyre og venstre, men lyden kunne like gjerne kommet fra et punkt rett foran meg. Det var jeg ikke i stand til å avgjøre. Når det akustiske pianoet kom på, var jeg ikke i stand til å si om dette var høyttalere, eller om jeg faktisk befant meg i samme rom som et nydelig svart flygel. Dersom høyttalere/anlegg er i stand til å gjengi musikk bedre enn dette, så er i hvert fall ikke jeg i stand til å forestile meg hvordan det ville vært.

    Ja. Dette var noe helt annet enn det jeg har hjemme. SÅ mye kunne jeg ikke lure meg selv. Men... Disse høyttalerne kostet flere hundre tusen. Norskprodusert til og med, fra Adyton. Men godt over mitt budsjett.

    --------

    Etter denne lytterunden vet jeg altså at det faktisk kan finnes anlegg med det som for meg fremstår som perfekt lyd. Men det jeg lurer på, er: Hvor mye må man egentlig betale for å komme dit? Jeg blir neppe i stand til å kjøpe high end-høyttalere fra Adyton de nærmeste årene. På den annen side: Det er kanskje en investering for livet? Jeg vet ikke. Men finnes det rimelige måter? DIY (Linkwitz lab anyone)? Massiv akustikkbehandling i eksisterende rom, eller andre ting? Eller er det dette prisnivået man må opp til for å få høyttalere/anlegg som virkelig er på dette nivået?
    Siste redigert av Olav2; 19.09.2015 kl. 12:17.

  2. #2
    Overivrig entusiast Quisten's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    920
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg tok snarveien til "high-end" lyd via Head-fi.

    Har ikke råd til samme lyd i stor skala, ei heller dedikert lytterom.
    Devialet Phantom Gold i Mono

  3. #3
    Banned
    Ble medlem
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    2,237
    Tagget i
    0 Innlegg
    Ohhh lad være at pive/jamre , kan se der er fri fragt, ja desværre rigtig hi-fi koster kassen, og det er jo ikke gjort med højtaleren alene, der er altid tale om et lydsystem som er sat sammen af delelementer, som til sidst giver helheden.
    Så man kan faktisk komme ud for at selv meget dyre anlæg kan lyder ringe og skuffe fælt. Men normalt for man bedre lyd ved højre pris. Og sådan bør det også være.

  4. #4
    Medlem St3ffaN's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Innlegg
    41
    Tagget i
    0 Innlegg
    Høres egentlig ut som om du ble påvirket av prisen, som du sannsynligvis visste på forhånd.

    Infinity Primus P362 (P360) ble faktisk foretrukket over Martin Logan Vista i en blindtest som ble gjort av Harman (Link). Nå skal det sies at høyttaleren fra Infinity måler vesentlig bedre enn de andre høyttalerne i testen.

    Siden det ikke finnes noen krav til hvor bra en høyttaler må låte (måle) i forhold til pris så blir det feil å bruke pris som ytelsesindikator.

  5. #5
    Hifi Freak Ketil's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    1,926
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra olavelg Se Innlegg
    Ut fra det jeg har forstått kan forsterkere egentlig bare gjøre en forskjell når de matches med ulike høyttalere. Forsterkere som er laget for å være nøytrale har i liten grad klang i seg selv, ut fra min oppfatning. Dette er det jo en del som er uenige i, og meningen er ikke å skape en debatt her, men bare å forklare hvilke ting jeg så etter. Det jeg var opptatt av å lytte til var derfor først og fremst ulike høyttalere, i de ulike rommene.
    Nei, det er ikke nødvendig å lage en debatt om forsterkeres betydning for lyden. Men det jeg opplevde da jeg gikk fra transistor til rørforsterker var at det utgjorde min største oppgradering i forhold til naturlig gjengivelse av akustisk instrumentklang. I tillegg fikk også elektrisk gitar den rette "sounden". Hvis forsterkere har så lite å si for lyd er det jo litt rart at mange gitarister foretrekker rør til gitarforsterkerne sine.
    Bryston BDP-2, PS Audio DirectStream DAC, PS Audio BHK pre, PS Audio BHK 250 effekt, Monitor Audio Platinum 200 II, REL S5 subwoofer, PS Audio P15 Power plant, Perfectwave AC12 strømkabler, Chord Sarum Tuned Aray IC, Chord Sarum Super Aray USB, Shunyata Anaconda HT kabler.

  6. #6
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra St3ffaN Se Innlegg
    Høres egentlig ut som om du ble påvirket av prisen, som du sannsynligvis visste på forhånd.

    Infinity Primus P362 (P360) ble faktisk foretrukket over Martin Logan Vista i en blindtest som ble gjort av Harman (Link). Nå skal det sies at høyttaleren fra Infinity måler vesentlig bedre enn de andre høyttalerne i testen.

    Siden det ikke finnes noen krav til hvor bra en høyttaler må låte (måle) i forhold til pris så blir det feil å bruke pris som ytelsesindikator.
    ja, kan godt være du har rett. Jeg har som sagt ingen illusjoner om å være fri for slike bias. Men Martin Logan syntes jeg altså uansett ikke var dramatisk bedre, bare en del bedre. Men mulig pris-forventningen kicket inn tross alt. Og takk for link!

    EDIT/Klargjøring: Jeg ville ikke veddet 10000 på at jeg ville foretrekke Martin Logan-anlegget foran mitt eget anlegg i en blindtest. Men jeg ville lett veddet enda mer på at jeg ville foretrekke Adyton-anlegget, også med bind for øynene
    Siste redigert av Olav2; 18.09.2015 kl. 20:06.

  7. #7
    Hifi Freak Leikis Lyd's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Kyrksæterøra
    Innlegg
    5,094
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    Du er vel ikke den første som mener att Adyton høyttalere er i toppklassen. Selv liker jeg det meste fra den mannen oppe i nord trøndelag. Geir Fredriksen kan linjekilder og dipoler, jeg har ivertfall falt for hans kreasjoner.
    Det finnes flere rimeligere høyttaler fra den kanten du kan starte med :-)
    Høyttalere : DIY Infinity Emim Tower.
    Bass 12x10" Infinity dipoltårn.
    Integrert: Thule IA 150B
    Effekt bass Anaview ALC-1000
    DBX PA: filter til bass.
    Kabler : Monster M-1, MIT-750.
    Hegel HD-2 Tidal PC usb dac.

  8. #8
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Nov 2012
    Innlegg
    880
    Tagget i
    1 Innlegg
    problemet med den perfekte lyden er att den har en lei tendens til å gå over etter en stund, det som virker perfekt nå kan du være ganske lei av etter en tid. Antagelig ligger nyprisen for de beste høyttalerne ikke så langt unna det du har funnet selv, men brukt kan det bli riktig så hyggelige priser.

  9. #9
    Hifi Freak Cyber's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    9,112
    Tagget i
    2 Innlegg
    Ser du nevner Linkwitz. Prøv å få lyttet til et par korrekt oppsatte LX521. Her ser du hva Stereophile skrev da de var på RMAF messa ifjor - og der er det mye dyrt bling:

    "Early the last morning of the show I got a call from Steve Guttenberg raving about the sound in the Linkwitz Lab's room. Immediately, I threw on my pants and went there to investigate.

    As usual, he was right. The sound was so good that I am now about to go against my whole belief system and state: In the 4th and 5th Atrium floors that I covered, the best sound I heard was the in room with the lowest price system! The Linkwitz Lab's LXmini loudspeakers (a $472 kit from Madisound) produced the most musically enjoyable, naturally balanced, properly toned, correctly detailed, music I experienced in any room on my beat. How good was the sound? Well, to start, it didn't sound like a wood box filled with dynamic drivers at all. It sounded like a high quality electrostatic loudspeaker driven by its perfect matching amplifier. In this case the "perfect amp" was an Emotiva XPA 200 ($399). This combo accomplished so many of the things I admire (but rarely experience).

    Music was lively and joyfully articulated—with nary a belch, fart or squeak. So many systems have all these good audiophile traits but play music in a woeful joyless manner—the LXmini + Emotiva system did the audiophile stuff but it also did joy and abandon! Quick, solid, rich, and transparent are the adjectives that come to mind. Tone color was very close to spot on. I heard all sorts of real music.
    The man behind all this enjoyable sound was Siegfried Linkwitz—the 1970s loudspeaker and crossover design guru behind the Linkwitz-Riley crossover filters. Mr. Linkwitz is someone whose work in crossover design goes back to audio's Golden Era of the late 1970s–early '80s. Every loudspeaker designer at RMAF has surely studied Mr. Linkwitz's research.

    I listened to two Linkwitz Labs speakers. My favorite value per dollar was the LXmini; it is slender, perfectly toned, and quick-like a bunny. But, the larger, much more expensive ($3000) open baffled, quad-amplified LX521 kit shown above provided even more satisfying results. Complete LX521 kits may be purchased from Madisound in "sections"—a set of construction plans ($150), a flat-pack box of wooden parts for the baffles ($580), 12 SEAS drivers ($149, and the all-important analogue Signal Processor ($980). (What? Signal processor?!) Yes, each of these attractive, five-SEAS-driver, open-baffle, loudspeakers was powered by its own 5-channel Emotiva XPA-5 ($999). The LX521 "signal processer" splits the broadband line level input signal into woofer, mid and tweeter frequency bands. It equalizes driver and baffle response for each channel and filters it with LR4 response. The midrange signal is split after the power amplifier by a passive crossover filter into lower-mid and upper-mid driver inputs. These are great music-making machines and Siegfried is truly "The Man!" The expression, "giant-killer" is, in this case, not an exaggeration! "



    RMAF 2014: Reichert on Sunday | Stereophile.com

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    2,761
    Tagget i
    1 Innlegg
    Kanskje er problemet at alle høyttalerne du hørte på hadde samme spredningsmønster, uansett hvor dyre de er? Og at problemet med at du aldri glemte at du satt og hørte på bokser ligger der? Dagens 'utvikling' innenfor høyttalerindustrien går hele tiden ut på èn ting: Videreforedle ett og samme prinsipp med stadig bedre elementer, delefilter og kabinetter; den større eller mindre kassen med en vertikal rekke av elementer som sender lyden rett i mot deg. Går du bakover i historien ser man en mye større eksperimenteringsvilje og utforsking av spredningsmønsteret når man sender lyden bakover, oppover, til siden gjerne med flere diskanter osv. Alt med den hensikt å 'lade ' rommet og ta det i bruk, ikke forsøke å minimere rommets innvirkning.

    Det virker som dette er den reneste helligbrøde nå til dags, alle hermer etter alle selv om det står timelig klart at det ikke er all verdens mer å hente ved å skulle optimalisere duppedingsene mer nå. Så hvorfor eksperimenteres det ikke mer? Jeg for min del er lei av å sitte millimeterplassert og svette med å få huet til å lage et bredt stereobilde av et høyre og venstre punktutslipp av lyd. Venter på et par brukte Heed-høyttalere der elementene vender mer mot taket enn mot meg som lytter. Synes dette virker langt mer spennende enn om jeg dro inn et par tradisjonelle superhøyttalere med elementer av unobtainium, de ville likevel ikke spandere noe særlig annet lydbilde enn det jeg har nå.

  11. #11
    Æresmedlem tkr's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Innlegg
    15,395
    Tagget i
    2 Innlegg
    Torget
    1
    Tør ikke si hvor prispunktet går for riktig god lyd- det blir omtrent som å måle en strikk.

    Det jeg kan si, er at på vinylsiden er det IMO en korrelasjon mellom pris og kvalitet. Ihvertfall et stykke på vei. Personlig tror jeg f.eks at jeg ikke ville hørt forskjell på en vinylrigg til 300 KKr og en til 100 KKr.

    mvh
    If you want to make God laugh, just tell Him that you have made plans
    Musikkserver - Mac Mini - Metric Halo ULN 8 - 2 x CJ Premier 350 SA - Overkill Encore- Tannoy ST 100
    Verdier la Platine - SME V/ London Decca Reference - FR 64 S/Kondo Audio Note Io II -SAEC WE 308L/ Koetsu Coralstone- Soundsmith DL103 Gold - Manley Steelhead ....Apogee Big Ben digitalklokke. Strømførende kabler

  12. #12
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra Odd J Se Innlegg
    Kanskje er problemet at alle høyttalerne du hørte på hadde samme spredningsmønster, uansett hvor dyre de er? Og at problemet med at du aldri glemte at du satt og hørte på bokser ligger der? Dagens 'utvikling' innenfor høyttalerindustrien går hele tiden ut på èn ting: Videreforedle ett og samme prinsipp med stadig bedre elementer, delefilter og kabinetter; den større eller mindre kassen med en vertikal rekke av elementer som sender lyden rett i mot deg. Går du bakover i historien ser man en mye større eksperimenteringsvilje og utforsking av spredningsmønsteret når man sender lyden bakover, oppover, til siden gjerne med flere diskanter osv. Alt med den hensikt å 'lade ' rommet og ta det i bruk, ikke forsøke å minimere rommets innvirkning.

    Det virker som dette er den reneste helligbrøde nå til dags, alle hermer etter alle selv om det står timelig klart at det ikke er all verdens mer å hente ved å skulle optimalisere duppedingsene mer nå. Så hvorfor eksperimenteres det ikke mer? Jeg for min del er lei av å sitte millimeterplassert og svette med å få huet til å lage et bredt stereobilde av et høyre og venstre punktutslipp av lyd. Venter på et par brukte Heed-høyttalere der elementene vender mer mot taket enn mot meg som lytter. Synes dette virker langt mer spennende enn om jeg dro inn et par tradisjonelle superhøyttalere med elementer av unobtainium, de ville likevel ikke spandere noe særlig annet lydbilde enn det jeg har nå.
    Hehe... Det er nettopp Heed-høyttalere jeg har! (Enigma 5). Og ja, noe av grunnen til at det bare var to av høyttalerparene jeg prøvde som jeg egentlig foretrakk var at jeg synes mine egne høyttalere spiller såpass levende. Det høres mye mindre ut som "boks", rett og slett, selv om andre høyttalere nok scorer høyere når det gjelder klarhet osv. Så kanskje jeg rett og slett har et bedre anlegg hjemme enn jeg i utgangspunktet trodde.

  13. #13
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg
    Takk Cyber! Veldig spennende.

    Ja, Linkwitz virker faktisk som et tilfelle der rimelige høyttalere kan konkurrere med langt dyrere, ut fra ting jeg har lest. Pluss at de også har en gjennomtenkt spredningsfilosofi for rommet. Hvor fornøyd er du med dine egne LXmini, til ulike typer musikk?

  14. #14
    Hifi Freak grammofon's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    5,334
    Tagget i
    6 Innlegg
    Du har tydeligvis besøkt Oslo HFC og hørt på det store anlegget der. Det er ikke tvil om at det låter fantastisk, og jeg har lenge hatt lyst til å ta med et par musiker-venner bort for at de skal kunne høre på.

    En annen sak er om du vil være i stand til å etterligne anlegget i din egen stue og få tilsvarende lyd. Her er jeg ganske skeptisk, og det selv om det legges ned betydelig arbeid i å få riktig romakustikk. Hvis du ikke gjorde det da du besøkte Oslo HFC, bør du også høre på et Adyton-par i et av de mindre lytterommene. Det blir langt mer fair i forhold til de andre anleggene du hørte på.

  15. #15
    Bransjeaktør Flageborg's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2005
    Innlegg
    2,819
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra olavelg Se Innlegg
    Så kanskje jeg rett og slett har et bedre anlegg hjemme enn jeg i utgangspunktet trodde.
    Dårlige rom/akustikk er skikkelig ødeleggende for go'lyden - uansett prisklasse
    http://www.kringlyd.no - Hosted by ProIsp

  16. #16
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg
    Sitat Sitat fra grammofon Se Innlegg
    Du har tydeligvis besøkt Oslo HFC og hørt på det store anlegget der. Det er ikke tvil om at det låter fantastisk, og jeg har lenge hatt lyst til å ta med et par musiker-venner bort for at de skal kunne høre på.

    En annen sak er om du vil være i stand til å etterligne anlegget i din egen stue og få tilsvarende lyd. Her er jeg ganske skeptisk, og det selv om det legges ned betydelig arbeid i å få riktig romakustikk. Hvis du ikke gjorde det da du besøkte Oslo HFC, bør du også høre på et Adyton-par i et av de mindre lytterommene. Det blir langt mer fair i forhold til de andre anleggene du hørte på.
    Bingo

    Ja, romakustikken der hadde nok mye å si. Selv når man snakket sammen uten musikk så merket jeg at akustikken var nærmest perfekt. Stemmene bar langt, men uten at det var slitsomt eller for resonnerende. Selvfølgelig vanskelig å vite hvordan det ville vært i et helt annet rom.

    Mulig jeg i første omgang bare skal satse max på en del akustiske tiltak hjemme hos meg, evt. med litt digital romkorreksjon med hjelp av REW, og se hvor langt jeg kommer med det... før jeg evt. handler inn noe nytt.

  17. #17
    Hifi Freak Cyber's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2005
    Innlegg
    9,112
    Tagget i
    2 Innlegg
    Sitat Sitat fra olavelg Se Innlegg
    Takk Cyber! Veldig spennende.

    Ja, Linkwitz virker faktisk som et tilfelle der rimelige høyttalere kan konkurrere med langt dyrere, ut fra ting jeg har lest. Pluss at de også har en gjennomtenkt spredningsfilosofi for rommet. Hvor fornøyd er du med dine egne LXmini, til ulike typer musikk?
    Jeg er fornøyd til alt jeg lytter på, men de er jo ikke "tunge" i bassen. Det er nok ankepunktet. De spiller dypt, men de er forsiktige om det kan sies slik. Endel rock og metall er jo elendig innspilt og låter dritt som det skal, men gode innspillinger låter godt - om det er Spotify Top 20 eller jazz. LX521 har mer bass å by på.

    Jeg vil som sagt anbefale å få en lytt til dem om det finnes par i drift rundt deg.

  18. #18
    Hifi Freak Ketil's Avatar
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    1,926
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg mener dette handler litt om hva man legger i begrepet "den virkelig gode lyden". Jeg tror dette kan variere litt fra person til person. Høy oppløsning og lite forvrengning er for meg to kriteriumer. Jeg har derfor sagt takk og farvel til redbook og prøver å få tak i hirez når det er mulig. Låter så redbook simpelt og low-res? Nei, men de beste hirez opptakene låter i mine ører et hakk over mye annet.

    Og så til lite forvrengning; den oppløste og luftige lyden man opplever med en god hodetelefonforsterker og et par gode hodetelefoner er for meg et ideal i så måte. Hvordan oppnå dette med apekister/"alt det andre" i et vanlig rom? Kutt ut forforsterkeren, men behold behold fyldigheten/varmen via diverse ymse vis. Dette "ymse" kan da handle om alt fra strøm til sub. Og en DAC som er kapabel i forhold til å mate en effekt. Og at effekten ikke låter hardt og tynt som maling på en peisvegg. Heller peis enn peisvegg med andre ord.
    Bryston BDP-2, PS Audio DirectStream DAC, PS Audio BHK pre, PS Audio BHK 250 effekt, Monitor Audio Platinum 200 II, REL S5 subwoofer, PS Audio P15 Power plant, Perfectwave AC12 strømkabler, Chord Sarum Tuned Aray IC, Chord Sarum Super Aray USB, Shunyata Anaconda HT kabler.

  19. #19
    Hifi Freak Imagine's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    osøyro
    Innlegg
    3,656
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvor mye koster den VIRKELIG gode lyden?

    Ja si det jeg er en som synes høyttaleren kommer først , for den skal gi klang signaturen du er ute etter og der etter kommer rommets klang og her er det lurt og bygge rundt høyttalerne , det trenger ikke og koste skorta for at det skal spille hi end lyd. Jeg har blitt ganske glad i klipsch og den lyden den avgir , nå har jeg bare klipsch rp-260 f når jeg spiller musikk men du verden jeg har fått lyd ut av di å. Jeg har vert på let lenge etter denne rette forsterkeren med innebygget dac , som kan spilles av på så si alle høyttalere og dette har jeg nå og vil nok oppgradere til andre høyttalere etterhvert , da jeg har også fått tak i en forsterker som klarer litt tunge last og har bra og stabil strøm forsyning , + den gir høyttalerne den lyden jeg er ute etter over hele registeret i musikk og film + dacen som er innebygget er den beste jeg har hørt av di dacene jeg har hørt utenom. Nå kjører jeg 5.2 system med hovedfokus på 2.0-2.2 stereo musikk , og i mine ører spiller dette over all forventning. Når jeg spiller musikk bruker jeg sonos zp 90 coaxial fra den og inn i exposure sin bnc inngang på dacen og dette låter jævlig bra , og når jeg ser film by passer jeg exposure 3010 s2 dac om til effektforsterker og onkyo tx-nr 838 blir film sjefen og også multi forforsterker. Så og ha en integrert forsterker med innebygget dac og bypass så sparer du mye penger + en umik-1 og programmet rew så er man ganske langt på vei med lyden man vil oppnå der man har anlegget sitt.
    Jeg skal med tiden oppgradere frontene , center , surround og subwoofrene , men dette blir en stund til jeg siklet lenge etter psb imagine t3 , c3 og s + noen fete subwoofere , men nå er jeg ikke sikker på hvilket høyttaler merke jeg vil gå for når den tiden kommer , for det er så mye annet bra jeg har hørt der ute. Men exposure 3010 s2 dac jeg anskaffet meg er den beste forsterkeren jeg hørt laaangt over sin pris klasse , så denne skal få bli med meg videre på vandringen for den har overasket på alle områder som har fått meg ganske paff.

    Imagine
    Tv : Lg Oled 55 Bv6
    Blu-Ray : Ps4 Pro
    Streamer : Sonos Connect
    Høyttaler : Jbl Exstreme forløpig

    Fult hjemmekino oppsett med hovedfokus på stereo kommer

  20. #20
    Overivrig entusiast Quisten's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    920
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har etterhvert fått to tilnærminger til den "perfekte" lyden. Jeg har billig og energisk lo-fi og head-fi.

    min Head-fi er og blir referansen. Her tar jeg bort kasselyden og akustikkproblemene et vanlig anlegg gir og sitter igjen med helt ren lyd. Skulle jeg hatt samme lyd i vanlig stereo som i min head-fi måtte jeg nok lakt 100k+ på bordet, samt hatt et dedikert rom.

    På stereoanlegget har jeg mer fokus på energi, dynamikk og spilleglede. Jeg har vært innom oppløst og flott lyd men det ble etterhvert litt kjedelig, man lyttet etter feil i innspillinger. Musikkgleden kom så tilbake ved å gå for energiske og dynamiske komponenter heller.

    En forsteker som låter varmt og organisk samt noe høyttalere med horn ser ut til å være min oppskrift.

    Overall er det ofte det "dårlige" men engasjerende stereoanlegget som får spille mest musikk.
    Devialet Phantom Gold i Mono

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed