Diverse Hvor mye koster den VIRKELIG gode lyden?

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Den siste uka har jeg vært veldig i hifi-modus, mer enn på lenge (derav den sterke økningen i forum-aktiviteten min). Jeg lurer på å gjøre endringer/oppgraderinger i anlegget, og har lest, lyttet og tenkt mye. Jeg er tålelig fornøyd med lyden jeg har i dag, men har lurt på hva som eventuelt kunne tatt lyden fra "god" til "super".

Og i dag var jeg på besøk i storbyen igjen, etter at jeg flyttet fra Oslo for et par år siden. Jeg bestemte meg: Jeg ville tråle gjennom så mange hifi-butikker som jeg kunne klare, og høre på de aller beste høyttalerne og systemene de har utstilt, helt uavhengig av pris. Målet: Å finne ut om det er noe der ute som virkelig høres dramatisk bedre ut enn det jeg har i dag. Og videre: Hva vil det i så fall koste?

Kort om det anlegget jeg sammenlikner med hjemme hos meg: Uten å gå veldig i detalj, så er det et 2.2. anlegg til ca. 50000 totalt (blanding brukt og nytt), der de to fronthøyttalerne utgjør ca. halvparten av prisen/verdien. Hvis man kobler fra subbene blir det litt for tynt, synes jeg. Men med subber er det alt i alt et anlegg som låter godt, såvidt jeg kan forstå, og som jeg har svært mye glede av. De siste par månedene har jeg imidlertid slitt litt med romakustikken, siden jeg nylig har flyttet til ny leilighet. Hovedhøyttalerne er rundstrålende (ikke 100% men går i den retningen i hvert fall), og i den nye stua er det såpass med refleksjoner at det skaper problemer på visse låter. Planen er derfor uansett å jobbe med akustikk- og rombehandling fremover. Generelt om anlegget så kan det vel sies å være et anlegg som er bedre enn mange entry level-anlegg, men som likevel koster mindre enn mange av anleggene til folk her på forumet.

Med dette i hodet begynte jeg altså å tråle gjennom Oslos gater, på jakt etter den VIRKELIG gode lyden.

----------
Jeg har/hadde dette som utgangspunkt:

1) Jeg er grunnleggende kritisk innstilt til min egen hørsel/lytting, og hva den sier om objektive forskjeller. Jeg er fullt klar over at jeg ofte skaper lydforskjeller i mitt eget hode som kanskje ikke er der. I går lyttet jeg for eksempel til streamet musikk fra telefonen min. Jeg lekte meg med en ny equalizer-greie fra telefonen, og finjusterte frem og tilbake, og mente bestemt at lyden og romakustikken ble bedre... før jeg oppdaget at jeg ikke hadde trykket på "på"-knappen. Alle endringene hadde altså vært i mitt eget hode. På den annen side: Hvis jeg hører på anlegget med og uten subwoofer hjemme hos meg, er det ingen som helst tvil om at jeg hører forskjell. Det er umulig å ta feil av om de dype bassfrekvensene er der eller ikke. Det er noen forskjeller det rett og slett er vanskelig å innbille seg, tror jeg. Når jeg hørte på disse ulike anleggene ville jeg altså ikke bry meg om små forskjeller – om noe var LITT klarere, LITT bedre, LITT mer romfølelse, osv. Jeg ville undersøke om det fantes noe som var så dramatisk mye bedre at det rett og slett ikke var til å ta feil av.

2) Min tilnærming er at høyttalere og romakustikk bestemmer 90% av lyden (pluss godt opptak/god kilde da). Ut fra det jeg har forstått kan forsterkere egentlig bare gjøre en forskjell når de matches med ulike høyttalere. Forsterkere som er laget for å være nøytrale har i liten grad klang i seg selv, ut fra min oppfatning. Dette er det jo en del som er uenige i, og meningen er ikke å skape en debatt her, men bare å forklare hvilke ting jeg så etter. Det jeg var opptatt av å lytte til var derfor først og fremst ulike høyttalere, i de ulike rommene.

3) Det lydidealet jeg styrer etter er høyttalernes evne til naturtro gjengivelse av akustisk musikk. Jeg har både sunget i kor og spilt akustisk jazz, og det er den standarden av levende musikk og levende instrumenter jeg dømmer anlegg etter. (i tillegg må de evne å spille elektronisk og basstung musikk)

---------
Så langt om utgangspunktet mitt.
Hvordan gikk det?

Vel. Jeg var innom fire butikker. Til sammen tipper jeg at jeg hørte på 20-25 anlegg/høyttalere, der selve høyttalerne var i prissegmentet fra 50000 og oppover. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å nullstille meg mellom hver lytteøkt. Ettersom jeg vet hvordan "expectation bias" kan påvirke, prøvde jeg egentlig å være så skeptisk jeg bare kunne inne i meg, og FORVENTE at det ikke skulle være noen store forskjeller. Og dermed ble det slik. Jeg var innom anlegg etter anlegg. De fleste låt selvfølgelig helt fint, vi snakker om et høyt prissegment. Men ingen av anleggene blåste meg over ende. Noen var klarere enn andre, andre hadde en "renere" klang, noen skapte et bedre lydbilde. Men i nesten alle lytterommene jeg var innom hadde jeg den samme opplevelsen: Jeg var hele tiden klar over at jeg hørte musikk som kom fra en boks. Høyttalerne var der hele tiden, umiskjennelig, og jeg fikk aldri illusjonen av jeg var inne i selve musikken. Musikken som kom ut kunne være svært vakker, men det var alltid lyd som kom fra en boks. Det gjaldt selv i de aller beste lytterommene, egentlig.

Konklusjonen min holdt på å bli at det anlegget jeg har hjemme hos meg er "godt nok". Det finnes åpenbart anlegg som låter bedre, men jeg syntes ikke jeg hadde kommet over noe som var så dramatisk mye bedre at det kunne gi grunn til store oppgraderinger. Men mot slutten av dagen måtte jeg likevel endre mening. Jeg kom over noe som var merkbart bedre enn anlegget hjemme hos meg.

Først hørte jeg noen elektrostat-høyttalere fra Martin Logan, til rundt 80000. Dette anlegget gjenga musikken betydelig bedre enn mitt eget anlegg, selv om romakustikken i rommet der de sto ikke var spesielt god. Da jeg hørte disse var jeg ikke i tvil. Lydbildet var klart, oppløst og analytisk, men på samme tid avslappet og hyggelig. Men det som virkelig slo meg, var at jeg kunne skru lyden langt ned, uten at klarheten forsvant. I nesten alle andre anlegg jeg har hørt er det stor forskjell på hvor bra det høres ut på høyt og lavt volum. Men her var det nesten like klart når jeg skrudde volumet ned. Jeg var imponert. Dersom jeg lett kunne brukt 80000 sånn helt uten videre, ville jeg kjøpt de på flekken.
--- Samtidig: Jeg syntes ikke at forskjellen opp fra anlegget hjemme hos meg var dramatisk. Ja, dette var bedre. Men jeg kommer ikke til å dra hjem og være misfornøyd med eget annlegg på grunn av dette. Kanskje blir det oppgradering hvis økonomien etter hvert tillater det... men det er ikke noe som er tvingende nødvendig sånn lydmessig.

Men... så kommer finalen. Jeg hørte på det som var dagens dyreste anlegg. Jeg forsøkte det jeg kunne å bekjempe expectation bias. "Så dyrt utstyr - det er bare snake oil, snake oil, snake oil", messet jeg for meg selv. Men i det øyeblikket musikken ble satt på var det helt umulig å stå i mot. Det var rett og slett FANTASTISK – jeg har aldri i mitt liv hørt noe som ligner. Lydbildet var fullstendig klart, instrumentene og lydelementene kunne lett skilles fra hverandre, samtidig som klangen hadde en varme over seg. Men det beste var at høyttalerne forsvant fullstendig. Dette rommet var nok svært godt akustisk behandlet, det skal sies. Men det var helt umulig for meg å si hvor lyden kom fra. Høyttalerne sto der foran meg, til høyre og venstre, men lyden kunne like gjerne kommet fra et punkt rett foran meg. Det var jeg ikke i stand til å avgjøre. Når det akustiske pianoet kom på, var jeg ikke i stand til å si om dette var høyttalere, eller om jeg faktisk befant meg i samme rom som et nydelig svart flygel. Dersom høyttalere/anlegg er i stand til å gjengi musikk bedre enn dette, så er i hvert fall ikke jeg i stand til å forestile meg hvordan det ville vært.

Ja. Dette var noe helt annet enn det jeg har hjemme. SÅ mye kunne jeg ikke lure meg selv. Men... Disse høyttalerne kostet flere hundre tusen. Norskprodusert til og med, fra Adyton. Men godt over mitt budsjett.

--------

Etter denne lytterunden vet jeg altså at det faktisk kan finnes anlegg med det som for meg fremstår som perfekt lyd. Men det jeg lurer på, er: Hvor mye må man egentlig betale for å komme dit? Jeg blir neppe i stand til å kjøpe high end-høyttalere fra Adyton de nærmeste årene. På den annen side: Det er kanskje en investering for livet? Jeg vet ikke. Men finnes det rimelige måter? DIY (Linkwitz lab anyone)? Massiv akustikkbehandling i eksisterende rom, eller andre ting? Eller er det dette prisnivået man må opp til for å få høyttalere/anlegg som virkelig er på dette nivået?
 
Sist redigert:

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Ohhh lad være at pive/jamre , kan se der er fri fragt, ja desværre rigtig hi-fi koster kassen, og det er jo ikke gjort med højtaleren alene, der er altid tale om et lydsystem som er sat sammen af delelementer, som til sidst giver helheden.
Så man kan faktisk komme ud for at selv meget dyre anlæg kan lyder ringe og skuffe fælt. Men normalt for man bedre lyd ved højre pris. Og sådan bør det også være.
 

St3ffaN

Medlem
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
44
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Høres egentlig ut som om du ble påvirket av prisen, som du sannsynligvis visste på forhånd.

Infinity Primus P362 (P360) ble faktisk foretrukket over Martin Logan Vista i en blindtest som ble gjort av Harman (Link). Nå skal det sies at høyttaleren fra Infinity måler vesentlig bedre enn de andre høyttalerne i testen.

Siden det ikke finnes noen krav til hvor bra en høyttaler må låte (måle) i forhold til pris så blir det feil å bruke pris som ytelsesindikator.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Ut fra det jeg har forstått kan forsterkere egentlig bare gjøre en forskjell når de matches med ulike høyttalere. Forsterkere som er laget for å være nøytrale har i liten grad klang i seg selv, ut fra min oppfatning. Dette er det jo en del som er uenige i, og meningen er ikke å skape en debatt her, men bare å forklare hvilke ting jeg så etter. Det jeg var opptatt av å lytte til var derfor først og fremst ulike høyttalere, i de ulike rommene.
Nei, det er ikke nødvendig å lage en debatt om forsterkeres betydning for lyden. Men det jeg opplevde da jeg gikk fra transistor til rørforsterker var at det utgjorde min største oppgradering i forhold til naturlig gjengivelse av akustisk instrumentklang. I tillegg fikk også elektrisk gitar den rette "sounden". Hvis forsterkere har så lite å si for lyd er det jo litt rart at mange gitarister foretrekker rør til gitarforsterkerne sine.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Høres egentlig ut som om du ble påvirket av prisen, som du sannsynligvis visste på forhånd.

Infinity Primus P362 (P360) ble faktisk foretrukket over Martin Logan Vista i en blindtest som ble gjort av Harman (Link). Nå skal det sies at høyttaleren fra Infinity måler vesentlig bedre enn de andre høyttalerne i testen.

Siden det ikke finnes noen krav til hvor bra en høyttaler må låte (måle) i forhold til pris så blir det feil å bruke pris som ytelsesindikator.
ja, kan godt være du har rett. Jeg har som sagt ingen illusjoner om å være fri for slike bias. Men Martin Logan syntes jeg altså uansett ikke var dramatisk bedre, bare en del bedre. Men mulig pris-forventningen kicket inn tross alt. Og takk for link!

EDIT/Klargjøring: Jeg ville ikke veddet 10000 på at jeg ville foretrekke Martin Logan-anlegget foran mitt eget anlegg i en blindtest. Men jeg ville lett veddet enda mer på at jeg ville foretrekke Adyton-anlegget, også med bind for øynene
 
Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
5.464
Antall liker
2.120
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Du er vel ikke den første som mener att Adyton høyttalere er i toppklassen. Selv liker jeg det meste fra den mannen oppe i nord trøndelag. Geir Fredriksen kan linjekilder og dipoler, jeg har ivertfall falt for hans kreasjoner.
Det finnes flere rimeligere høyttaler fra den kanten du kan starte med :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
problemet med den perfekte lyden er att den har en lei tendens til å gå over etter en stund, det som virker perfekt nå kan du være ganske lei av etter en tid. Antagelig ligger nyprisen for de beste høyttalerne ikke så langt unna det du har funnet selv, men brukt kan det bli riktig så hyggelige priser.
 
C

Cyber

Gjest
Ser du nevner Linkwitz. Prøv å få lyttet til et par korrekt oppsatte LX521. Her ser du hva Stereophile skrev da de var på RMAF messa ifjor - og der er det mye dyrt bling:

"Early the last morning of the show I got a call from Steve Guttenberg raving about the sound in the Linkwitz Lab's room. Immediately, I threw on my pants and went there to investigate.

As usual, he was right. The sound was so good that I am now about to go against my whole belief system and state: In the 4th and 5th Atrium floors that I covered, the best sound I heard was the in room with the lowest price system! The Linkwitz Lab's LXmini loudspeakers (a $472 kit from Madisound) produced the most musically enjoyable, naturally balanced, properly toned, correctly detailed, music I experienced in any room on my beat. How good was the sound? Well, to start, it didn't sound like a wood box filled with dynamic drivers at all. It sounded like a high quality electrostatic loudspeaker driven by its perfect matching amplifier. In this case the "perfect amp" was an Emotiva XPA 200 ($399). This combo accomplished so many of the things I admire (but rarely experience).

Music was lively and joyfully articulated—with nary a belch, fart or squeak. So many systems have all these good audiophile traits but play music in a woeful joyless manner—the LXmini + Emotiva system did the audiophile stuff but it also did joy and abandon! Quick, solid, rich, and transparent are the adjectives that come to mind. Tone color was very close to spot on. I heard all sorts of real music.
The man behind all this enjoyable sound was Siegfried Linkwitz—the 1970s loudspeaker and crossover design guru behind the Linkwitz-Riley crossover filters. Mr. Linkwitz is someone whose work in crossover design goes back to audio's Golden Era of the late 1970s–early '80s. Every loudspeaker designer at RMAF has surely studied Mr. Linkwitz's research.

I listened to two Linkwitz Labs speakers. My favorite value per dollar was the LXmini; it is slender, perfectly toned, and quick-like a bunny. But, the larger, much more expensive ($3000) open baffled, quad-amplified LX521 kit shown above provided even more satisfying results. Complete LX521 kits may be purchased from Madisound in "sections"—a set of construction plans ($150), a flat-pack box of wooden parts for the baffles ($580), 12 SEAS drivers ($1498), and the all-important analogue Signal Processor ($980). (What? Signal processor?!) Yes, each of these attractive, five-SEAS-driver, open-baffle, loudspeakers was powered by its own 5-channel Emotiva XPA-5 ($999). The LX521 "signal processer" splits the broadband line level input signal into woofer, mid and tweeter frequency bands. It equalizes driver and baffle response for each channel and filters it with LR4 response. The midrange signal is split after the power amplifier by a passive crossover filter into lower-mid and upper-mid driver inputs. These are great music-making machines and Siegfried is truly "The Man!" The expression, "giant-killer" is, in this case, not an exaggeration! "



RMAF 2014: Reichert on Sunday | Stereophile.com
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.799
Antall liker
2.784
Torget vurderinger
1
Kanskje er problemet at alle høyttalerne du hørte på hadde samme spredningsmønster, uansett hvor dyre de er? Og at problemet med at du aldri glemte at du satt og hørte på bokser ligger der? Dagens 'utvikling' innenfor høyttalerindustrien går hele tiden ut på èn ting: Videreforedle ett og samme prinsipp med stadig bedre elementer, delefilter og kabinetter; den større eller mindre kassen med en vertikal rekke av elementer som sender lyden rett i mot deg. Går du bakover i historien ser man en mye større eksperimenteringsvilje og utforsking av spredningsmønsteret når man sender lyden bakover, oppover, til siden gjerne med flere diskanter osv. Alt med den hensikt å 'lade ' rommet og ta det i bruk, ikke forsøke å minimere rommets innvirkning.

Det virker som dette er den reneste helligbrøde nå til dags, alle hermer etter alle selv om det står timelig klart at det ikke er all verdens mer å hente ved å skulle optimalisere duppedingsene mer nå. Så hvorfor eksperimenteres det ikke mer? Jeg for min del er lei av å sitte millimeterplassert og svette med å få huet til å lage et bredt stereobilde av et høyre og venstre punktutslipp av lyd. Venter på et par brukte Heed-høyttalere der elementene vender mer mot taket enn mot meg som lytter. Synes dette virker langt mer spennende enn om jeg dro inn et par tradisjonelle superhøyttalere med elementer av unobtainium, de ville likevel ikke spandere noe særlig annet lydbilde enn det jeg har nå.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.570
Antall liker
27.613
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tør ikke si hvor prispunktet går for riktig god lyd- det blir omtrent som å måle en strikk.

Det jeg kan si, er at på vinylsiden er det IMO en korrelasjon mellom pris og kvalitet. Ihvertfall et stykke på vei. Personlig tror jeg f.eks at jeg ikke ville hørt forskjell på en vinylrigg til 300 KKr og en til 100 KKr.

mvh
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Kanskje er problemet at alle høyttalerne du hørte på hadde samme spredningsmønster, uansett hvor dyre de er? Og at problemet med at du aldri glemte at du satt og hørte på bokser ligger der? Dagens 'utvikling' innenfor høyttalerindustrien går hele tiden ut på èn ting: Videreforedle ett og samme prinsipp med stadig bedre elementer, delefilter og kabinetter; den større eller mindre kassen med en vertikal rekke av elementer som sender lyden rett i mot deg. Går du bakover i historien ser man en mye større eksperimenteringsvilje og utforsking av spredningsmønsteret når man sender lyden bakover, oppover, til siden gjerne med flere diskanter osv. Alt med den hensikt å 'lade ' rommet og ta det i bruk, ikke forsøke å minimere rommets innvirkning.

Det virker som dette er den reneste helligbrøde nå til dags, alle hermer etter alle selv om det står timelig klart at det ikke er all verdens mer å hente ved å skulle optimalisere duppedingsene mer nå. Så hvorfor eksperimenteres det ikke mer? Jeg for min del er lei av å sitte millimeterplassert og svette med å få huet til å lage et bredt stereobilde av et høyre og venstre punktutslipp av lyd. Venter på et par brukte Heed-høyttalere der elementene vender mer mot taket enn mot meg som lytter. Synes dette virker langt mer spennende enn om jeg dro inn et par tradisjonelle superhøyttalere med elementer av unobtainium, de ville likevel ikke spandere noe særlig annet lydbilde enn det jeg har nå.
Hehe... Det er nettopp Heed-høyttalere jeg har! (Enigma 5). Og ja, noe av grunnen til at det bare var to av høyttalerparene jeg prøvde som jeg egentlig foretrakk var at jeg synes mine egne høyttalere spiller såpass levende. Det høres mye mindre ut som "boks", rett og slett, selv om andre høyttalere nok scorer høyere når det gjelder klarhet osv. Så kanskje jeg rett og slett har et bedre anlegg hjemme enn jeg i utgangspunktet trodde.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Takk Cyber! Veldig spennende.

Ja, Linkwitz virker faktisk som et tilfelle der rimelige høyttalere kan konkurrere med langt dyrere, ut fra ting jeg har lest. Pluss at de også har en gjennomtenkt spredningsfilosofi for rommet. Hvor fornøyd er du med dine egne LXmini, til ulike typer musikk?
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Du har tydeligvis besøkt Oslo HFC og hørt på det store anlegget der. Det er ikke tvil om at det låter fantastisk, og jeg har lenge hatt lyst til å ta med et par musiker-venner bort for at de skal kunne høre på.

En annen sak er om du vil være i stand til å etterligne anlegget i din egen stue og få tilsvarende lyd. Her er jeg ganske skeptisk, og det selv om det legges ned betydelig arbeid i å få riktig romakustikk. Hvis du ikke gjorde det da du besøkte Oslo HFC, bør du også høre på et Adyton-par i et av de mindre lytterommene. Det blir langt mer fair i forhold til de andre anleggene du hørte på.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Du har tydeligvis besøkt Oslo HFC og hørt på det store anlegget der. Det er ikke tvil om at det låter fantastisk, og jeg har lenge hatt lyst til å ta med et par musiker-venner bort for at de skal kunne høre på.

En annen sak er om du vil være i stand til å etterligne anlegget i din egen stue og få tilsvarende lyd. Her er jeg ganske skeptisk, og det selv om det legges ned betydelig arbeid i å få riktig romakustikk. Hvis du ikke gjorde det da du besøkte Oslo HFC, bør du også høre på et Adyton-par i et av de mindre lytterommene. Det blir langt mer fair i forhold til de andre anleggene du hørte på.
Bingo :)

Ja, romakustikken der hadde nok mye å si. Selv når man snakket sammen uten musikk så merket jeg at akustikken var nærmest perfekt. Stemmene bar langt, men uten at det var slitsomt eller for resonnerende. Selvfølgelig vanskelig å vite hvordan det ville vært i et helt annet rom.

Mulig jeg i første omgang bare skal satse max på en del akustiske tiltak hjemme hos meg, evt. med litt digital romkorreksjon med hjelp av REW, og se hvor langt jeg kommer med det... før jeg evt. handler inn noe nytt.
 
C

Cyber

Gjest
Takk Cyber! Veldig spennende.

Ja, Linkwitz virker faktisk som et tilfelle der rimelige høyttalere kan konkurrere med langt dyrere, ut fra ting jeg har lest. Pluss at de også har en gjennomtenkt spredningsfilosofi for rommet. Hvor fornøyd er du med dine egne LXmini, til ulike typer musikk?
Jeg er fornøyd til alt jeg lytter på, men de er jo ikke "tunge" i bassen. Det er nok ankepunktet. De spiller dypt, men de er forsiktige om det kan sies slik. Endel rock og metall er jo elendig innspilt og låter dritt som det skal, men gode innspillinger låter godt - om det er Spotify Top 20 eller jazz. LX521 har mer bass å by på.

Jeg vil som sagt anbefale å få en lytt til dem om det finnes par i drift rundt deg.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Jeg mener dette handler litt om hva man legger i begrepet "den virkelig gode lyden". Jeg tror dette kan variere litt fra person til person. Høy oppløsning og lite forvrengning er for meg to kriteriumer. Jeg har derfor sagt takk og farvel til redbook og prøver å få tak i hirez når det er mulig. Låter så redbook simpelt og low-res? Nei, men de beste hirez opptakene låter i mine ører et hakk over mye annet.

Og så til lite forvrengning; den oppløste og luftige lyden man opplever med en god hodetelefonforsterker og et par gode hodetelefoner er for meg et ideal i så måte. Hvordan oppnå dette med apekister/"alt det andre" i et vanlig rom? Kutt ut forforsterkeren, men behold behold fyldigheten/varmen via diverse ymse vis. Dette "ymse" kan da handle om alt fra strøm til sub. Og en DAC som er kapabel i forhold til å mate en effekt. Og at effekten ikke låter hardt og tynt som maling på en peisvegg. Heller peis enn peisvegg med andre ord.
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
[h=2]Hvor mye koster den VIRKELIG gode lyden?[/h]
Ja si det jeg er en som synes høyttaleren kommer først , for den skal gi klang signaturen du er ute etter og der etter kommer rommets klang og her er det lurt og bygge rundt høyttalerne , det trenger ikke og koste skorta for at det skal spille hi end lyd. Jeg har blitt ganske glad i klipsch og den lyden den avgir , nå har jeg bare klipsch rp-260 f når jeg spiller musikk men du verden jeg har fått lyd ut av di å. Jeg har vert på let lenge etter denne rette forsterkeren med innebygget dac , som kan spilles av på så si alle høyttalere og dette har jeg nå og vil nok oppgradere til andre høyttalere etterhvert , da jeg har også fått tak i en forsterker som klarer litt tunge last og har bra og stabil strøm forsyning , + den gir høyttalerne den lyden jeg er ute etter over hele registeret i musikk og film + dacen som er innebygget er den beste jeg har hørt av di dacene jeg har hørt utenom. Nå kjører jeg 5.2 system med hovedfokus på 2.0-2.2 stereo musikk , og i mine ører spiller dette over all forventning. Når jeg spiller musikk bruker jeg sonos zp 90 coaxial fra den og inn i exposure sin bnc inngang på dacen og dette låter jævlig bra , og når jeg ser film by passer jeg exposure 3010 s2 dac om til effektforsterker og onkyo tx-nr 838 blir film sjefen og også multi forforsterker. Så og ha en integrert forsterker med innebygget dac og bypass så sparer du mye penger + en umik-1 og programmet rew så er man ganske langt på vei med lyden man vil oppnå der man har anlegget sitt.
Jeg skal med tiden oppgradere frontene , center , surround og subwoofrene , men dette blir en stund til jeg siklet lenge etter psb imagine t3 , c3 og s + noen fete subwoofere , men nå er jeg ikke sikker på hvilket høyttaler merke jeg vil gå for når den tiden kommer , for det er så mye annet bra jeg har hørt der ute. Men exposure 3010 s2 dac jeg anskaffet meg er den beste forsterkeren jeg hørt laaangt over sin pris klasse , så denne skal få bli med meg videre på vandringen for den har overasket på alle områder som har fått meg ganske paff.

Imagine
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg har etterhvert fått to tilnærminger til den "perfekte" lyden. Jeg har billig og energisk lo-fi og head-fi.

min Head-fi er og blir referansen. Her tar jeg bort kasselyden og akustikkproblemene et vanlig anlegg gir og sitter igjen med helt ren lyd. Skulle jeg hatt samme lyd i vanlig stereo som i min head-fi måtte jeg nok lakt 100k+ på bordet, samt hatt et dedikert rom.

På stereoanlegget har jeg mer fokus på energi, dynamikk og spilleglede. Jeg har vært innom oppløst og flott lyd men det ble etterhvert litt kjedelig, man lyttet etter feil i innspillinger. Musikkgleden kom så tilbake ved å gå for energiske og dynamiske komponenter heller.

En forsteker som låter varmt og organisk samt noe høyttalere med horn ser ut til å være min oppskrift.

Overall er det ofte det "dårlige" men engasjerende stereoanlegget som får spille mest musikk.
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.268
Sted
Oslo
Den siste uka har jeg vært veldig i hifi-modus, mer enn på lenge (derav den sterke økningen i forum-aktiviteten min). Jeg lurer på å gjøre endringer/oppgraderinger i anlegget, og har lest, lyttet og tenkt mye. Jeg er tålelig fornøyd med lyden jeg har i dag, men har lurt på hva som eventuelt kunne tatt lyden fra "god" til "super".

Og i dag var jeg på besøk i storbyen igjen, etter at jeg flyttet fra Oslo for et par år siden. Jeg bestemte meg: Jeg ville tråle gjennom så mange hifi-butikker som jeg kunne klare, og høre på de aller beste høyttalerne og systemene de har utstilt, helt uavhengig av pris. Målet: Å finne ut om det er noe der ute som virkelig høres dramatisk bedre ut enn det jeg har i dag. Og videre: Hva vil det i så fall koste?

Kort om det anlegget jeg sammenlikner med hjemme hos meg: Uten å gå veldig i detalj, så er det et 2.2. anlegg til ca. 50000 totalt, der de to fronthøyttalerne utgjør ca. halvparten av prisen/verdien. Hvis man kobler fra subbene blir det litt for tynt, synes jeg. Men med subber er det alt i alt et anlegg som låter godt, såvidt jeg kan forstå, og som jeg har svært mye glede av. De siste par månedene har jeg imidlertid slitt litt med romakustikken, siden jeg nylig har flyttet til ny leilighet. Hovedhøyttalerne er rundstrålende (ikke 100% men går i den retningen i hvert fall), og i den nye stua er det såpass med refleksjoner at det skaper problemer på visse låter. Planen er derfor uansett å jobbe med akustikk- og rombehandling fremover. Generelt om anlegget så kan det vel sies å være et anlegg som er bedre enn mange entry level-anlegg, men som likevel koster mye mindre enn mange av anleggene til folk her på forumet.

Med dette i hodet begynte jeg altså å tråle gjennom Oslos gater, på jakt etter den VIRKELIG gode lyden.

----------
Jeg har/hadde dette som utgangspunkt:

1) Jeg er grunnleggende kritisk innstilt til min egen hørsel/lytting, og hva den sier om objektive forskjeller. Jeg er fullt klar over at jeg ofte skaper lydforskjeller i mitt eget hode som kanskje ikke er der. I går lyttet jeg for eksempel til streamet musikk fra telefonen min. Jeg lekte meg med en ny equalizer-greie fra telefonen, og finjusterte frem og tilbake, og mente bestemt at lyden og romakustikken ble bedre... før jeg oppdaget at jeg ikke hadde trykket på "på"-knappen. Alle endringene hadde altså vært i mitt eget hode. På den annen side: Hvis jeg hører på anlegget med og uten subwoofer hjemme hos meg, er det ingen som helst tvil om at jeg hører forskjell. Det er umulig å ta feil av om de dype bassfrekvensene er der eller ikke. Det er noen forskjeller det rett og slett er vanskelig å innbille seg, tror jeg. Når jeg hørte på disse ulike anleggene ville jeg altså ikke bry meg om små forskjeller – om noe var LITT klarere, LITT bedre, LITT mer romfølelse, osv. Jeg ville undersøke om det fantes noe som var så dramatisk mye bedre at det rett og slett ikke var til å ta feil av.

2) Min tilnærming er at høyttalere og romakustikk bestemmer 90% av lyden (pluss godt opptak/god kilde da). Ut fra det jeg har forstått kan forsterkere egentlig bare gjøre en forskjell når de matches med ulike høyttalere. Forsterkere som er laget for å være nøytrale har i liten grad klang i seg selv, ut fra min oppfatning. Dette er det jo en del som er uenige i, og meningen er ikke å skape en debatt her, men bare å forklare hvilke ting jeg så etter. Det jeg var opptatt av å lytte til var derfor først og fremst ulike høyttalere, i de ulike rommene.

3) Det lydidealet jeg styrer etter er høyttalernes evne til naturtro gjengivelse av akustisk musikk. Jeg har både sunget i kor og spilt akustisk jazz, og det er den standarden av levende musikk og levende instrumenter jeg dømmer anlegg etter. (i tillegg må de evne å spille elektronisk og basstung musikk)

---------
Så langt om utgangspunktet mitt.
Hvordan gikk det?

Vel. Jeg var innom fire butikker. Til sammen tipper jeg at jeg hørte på 20-25 anlegg/høyttalere, der selve høyttalerne var i prissegmentet fra 50000 og oppover. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å nullstille meg mellom hver lytteøkt. Ettersom jeg vet hvordan "expectation bias" kan påvirke, prøvde jeg egentlig å være så skeptisk jeg bare kunne inne i meg, og FORVENTE at det ikke skulle være noen store forskjeller. Og dermed ble det slik. Jeg var innom anlegg etter anlegg. De fleste låt selvfølgelig helt fint, vi snakker om et høyt prissegment. Men ingen av anleggene blåste meg over ende. Noen var klarere enn andre, andre hadde en "renere" klang, noen skapte et bedre lydbilde. Men i nesten alle lytterommene jeg var innom hadde jeg den samme opplevelsen: Jeg var hele tiden klar over at jeg hørte musikk som kom fra en boks. Høyttalerne var der hele tiden, umiskjennelig, og jeg fikk aldri illusjonen av jeg var inne i selve musikken. Musikken som kom ut kunne vært svært vakker, men det var alltid lyd som kom fra en boks. Det gjaldt selv i de aller beste lytterommene, egentlig.

Konklusjonen min holdt på å bli at det anlegget jeg har hjemme hos meg er "godt nok". Det finnes åpenbart anlegg som låter bedre, men jeg syntes ikke jeg hadde kommet over noe som var så dramatisk mye bedre at det kunne gi grunn til store oppgraderinger. Men mot slutten av dagen måtte jeg likevel endre mening. Jeg kom over noe som var merkbart bedre enn anlegget hjemme hos meg.

Først hørte jeg noen elektrostat-høyttalere fra Martin Logan, til rundt 80000. Dette anlegget gjenga musikken betydelig bedre enn mitt eget anlegg, selv om romakustikken i rommet der de sto ikke var spesielt god. Da jeg hørte disse var jeg ikke i tvil. Lydbildet var klart, oppløst og analytisk, men på samme tid avslappet og hyggelig. Men det som virkelig slo meg, var at jeg kunne skru lyden langt ned, uten at klarheten forsvant. I nesten alle andre anlegg jeg har hørt er det stor forskjell på hvor bra det høres ut på høyt og lavt volum. Men her var det nesten like klart når jeg skrudde volumet ned. Jeg var imponert. Dersom jeg lett kunne brukt 80000 sånn helt uten videre, ville jeg kjøpt de på flekken.
--- Samtidig: Jeg syntes ikke at forskjellen opp fra anlegget hjemme hos meg var dramatisk. Ja, dette var bedre. Men jeg kommer ikke til å dra hjem og være misfornøyd med eget annlegg på grunn av dette. Kanskje blir det oppgradering hvis økonomien etter hvert tillater det... men det er ikke noe som er tvingende nødvendig sånn lydmessig.

Men... så kommer finalen. Jeg hørte på det som var dagens dyreste anlegg. Jeg forsøkte det jeg kunne å bekjempe expectation bias. "Så dyrt utstyr - det er bare snake oil, snake oil, snake oil", messet jeg for meg selv. Men i det øyeblikket musikken ble satt på var det helt umulig å stå i mot. Det var rett og slett FANTASTISK – jeg har aldri i mitt liv hørt noe som ligner. Lydbildet var fullstendig klart, instrumentene og lydelementene kunne lett skilles fra hverandre, samtidig som klangen hadde en varme over seg. Men det beste var at høyttalerne forsvant fullstendig. Dette rommet var nok svært godt akustisk behandlet, det skal sies. Men det var helt umulig for meg å si hvor lyden kom fra. Høyttalerne sto der foran meg, til høyre og venstre, men lyden kunne like gjerne kommet fra et punkt rett foran meg. Det var jeg ikke i stand til å avgjøre. Når det akustiske pianoet kom på, var jeg ikke i stand til å si om dette var høyttalere, eller om jeg faktisk befant meg i samme rom som et nydelig svart flygel. Dersom høyttalere/anlegg er i stand til å gjengi musikk bedre enn dette, så er i hvert fall ikke jeg i stand til å forestile meg hvordan det ville vært.

Ja. Dette var noe helt annet enn det jeg har hjemme. SÅ mye kunne jeg ikke lure meg selv. Men... Disse høyttalerne kostet flere hundre tusen. Norskprodusert til og med, fra Adyton. Men godt over mitt budsjett.

--------

Etter denne lytterunden vet jeg altså at det faktisk kan finnes anlegg med det som for meg fremstår som perfekt lyd. Men det jeg lurer på, er: Hvor mye må man egentlig betale for å komme dit? Jeg blir neppe i stand til å kjøpe high end-høyttalere fra Adyton de nærmeste årene. På den annen side: Det er kanskje en investering for livet? Jeg vet ikke. Men finnes det rimelige måter? DIY (Linkwitz lab anyone)? Massiv akustikkbehandling i eksisterende rom, eller andre ting? Eller er det dette prisnivået man må opp til for å få høyttalere/anlegg som virkelig er på dette nivået?
Altfor langt innlegg.


mvh
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Interessann problemstilling, men det er vanskeleg å finne eit svar. Eg vil seie at det dukkar opp ein god del alternative anlegg i høg prisklasse, men få/ingen som kombinerar alle gode lydfaktorar. Du vil t.d. få problem med å finne eit anlegg som lagar både ambience og pinpointing (På Reneissance audio i Bergen står det for tida eit pinpointeanlegg i ganske unik klasse, høyrde det i går. Kjempeoppsett, men det gjer ikkje alt, dette heller. Også mitt heimeanlegg er glimrande, men fiksar ikkje pinpointing som Bergensanlegget).
Kva går du etter, for å få rett lyd? Det er mange ting å velje i, og du kan ikkje få alle, er eg redd...
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
 
Sist redigert:

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
Jeg ville doblet det.
 

Rene.J

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.01.2015
Innlegg
179
Antall liker
44
Et sæt dynaudio focus 600 XD så det bliver ikke meget bedre. Om du så brugte det dobbelte til et almindeligt passivt system ville det ikke være bedre.

Aktive højttalere er vejen frem:)
 

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
1.453
Antall liker
1.121
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
Jeg ville doblet det.
Egen erfaring og preferanse. Jeg syns jeg har golyden og jeg vet hva det koster, at det fins mer og dyrere. Selvsagt.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Pris er en uting i slike diskusjoner. Fordi at enkelte ganger kan særs billige ting spille fantastisk. Og andre ganger spiller dyre ting helt ræva. Har også vært hos tømnervik og hørt en adyton kreasjon i det rommet. Men med det lyttenivået det ble lagt opp til av Geir låt det jævlig. Og jeg vet det kan låte meget bra, har hatt høyttalere fra Fredriksen før.

Uansett, pris som retningslinjer for god lyd er feilslått. Har også hørt korrekte målemessige ting som låter dønn kjedelig. Mens mer ukorrekte høyttalere har fått smilet frem på musikk jeg liker.
 
Sist redigert:

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Innlegg
922
Antall liker
804
Sted
Bergen
Høyttalerne er det viktigeste etter min mening.Har man høyttalere som ikke bremser og stritter imot og gjør det vanskelig for forsterkeren kan relativt små og rimelige slike spille særdeles godt.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Takker for et god beskrivelse "olavelg"! Jeg synes slike innlegg er en berikelse for HFS. :)

Oslo er en fin hifiby hvor man på relativt kort tid kan pløye gjennom mye forskjellig. Det mest interessante med teksten din synes jeg er at du som skeptisk på en slags måte konkluderer med at virkelig god lyd koster mye penger. Jeg registrerer også at du som meg opplever at det er få anlegg som skiller klinten fra hveten uavhengig av pris.

Jeg tror et godt anlegg handler om detaljer i alle ledd. Det ligger enormt mye arbeid bak for at den Adytonriggen skal låte så bra som mulig og jeg regner med at det var det store rommet du hørte anlegget i? Størrelse på rommet er kanskje den aller viktigste faktoren for godlyd og det rommet er jo kjempestort. Å sammenligne dette rommet med konkurrentenes blir nesten litt skjeve lag. Lyttet du til egen musikk eller OHFC sin?

Kvalitet koster, men hvor mye skal det koste? Spør noen av DIY folkene her om hvor mye de har brukt på delene i høyttalerene sine og så kan du gange det opp for kommersielt salg. :)
Det billigste "kompromissløse" (hva er kompromissløs stereo likseom, hmmm... la oss kalle det et veldig godt et... ) kommersielle anlegget jeg kan komme på vil koste rett i overkant av 200.000 + lytterom + akustikktiltak.

Et litt dårligere anlegg med større kompromisser og like mye musikkglede får du får ca 50.000,-
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Takker for et god beskrivelse "olavelg"! Jeg synes slike innlegg er en berikelse for HFS. :)

Oslo er en fin hifiby hvor man på relativt kort tid kan pløye gjennom mye forskjellig. Det mest interessante med teksten din synes jeg er at du som skeptisk på en slags måte konkluderer med at virkelig god lyd koster mye penger. Jeg registrerer også at du som meg opplever at det er få anlegg som skiller klinten fra hveten uavhengig av pris.

Jeg tror et godt anlegg handler om detaljer i alle ledd. Det ligger enormt mye arbeid bak for at den Adytonriggen skal låte så bra som mulig og jeg regner med at det var det store rommet du hørte anlegget i? Størrelse på rommet er kanskje den aller viktigste faktoren for godlyd og det rommet er jo kjempestort. Å sammenligne dette rommet med konkurrentenes blir nesten litt skjeve lag. Lyttet du til egen musikk eller OHFC sin?

Kvalitet koster, men hvor mye skal det koste? Spør noen av DIY folkene her om hvor mye de har brukt på delene i høyttalerene sine og så kan du gange det opp for kommersielt salg. :)
Det billigste "kompromissløse" (hva er kompromissløs stereo likseom, hmmm... la oss kalle det et veldig godt et... ) kommersielle anlegget jeg kan komme på vil koste rett i overkant av 200.000 + lytterom + akustikktiltak.

Et litt dårligere anlegg med større kompromisser og like mye musikkglede får du får ca 50.000,-
Takk for fint svar! Ja, det er mulig jeg faktisk undervurderte betydningen av det rommet hos HFC, på tross av all min inngrodde utstyrs-skeptisisme... ;)
Jeg føler jeg ble litt klokere nå. Jeg lurer på om den korteste og rimeligste veien til virkelig god lyd kan være å gå for noen high end aktive høyttalere. Der vet man at alle komponentene allerede er perfekt matchet. Men at jeg sannsynligvis bør begynne med å jobbe seriøst med romakustikken hos meg. Og se hvor langt jeg kommer!
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.665
Torget vurderinger
1
Interessann problemstilling, men det er vanskeleg å finne eit svar. Eg vil seie at det dukkar opp ein god del alternative anlegg i høg prisklasse, men få/ingen som kombinerar alle gode lydfaktorar. Du vil t.d. få problem med å finne eit anlegg som lagar både ambience og pinpointing (På Reneissance audio i Bergen står det for tida eit pinpointeanlegg i ganske unik klasse, høyrde det i går. Kjempeoppsett, men det gjer ikkje alt, dette heller. Også mitt heimeanlegg er glimrande, men fiksar ikkje pinpointing som Bergensanlegget).
Kva går du etter, for å få rett lyd? Det er mange ting å velje i, og du kan ikkje få alle, er eg redd...
Interessant. Men jeg er litt usikker på om jeg forstår deg riktig når det gjelder ambience og pinpointing. Med pinpointing, mener du at man kan lett lokalisere ulike elementer på ulike "steder" i lydbildet? Mens ambience kanskje handler om den mer generelle opplevelsen av 3D i lydbildet? Med en trade-off mellom det, er jeg ikke i tvil om at jeg foretrekker god ambience og opplevelse av 3D/rom. Det er kanskje fordi jeg har såpass mye erfaring av livemusikk. Da er det stort sett ikke detaljene man lytter etter, enten man er tilhører eller utøver, men heller helheten og opplevelsen av hvordan musikken fyller og beveger seg i rommet.
(gitt disse preferansene er det kanskje uansett riktig for meg å ha høyttalere som til en viss grad beveger seg mot det rundstrålende?)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kvalitet koster, men hvor mye skal det koste? Spør noen av DIY folkene her om hvor mye de har brukt på delene i høyttalerene sine og så kan du gange det opp for kommersielt salg. :)
Det billigste "kompromissløse" (hva er kompromissløs stereo likseom, hmmm... la oss kalle det et veldig godt et... ) kommersielle anlegget jeg kan komme på vil koste rett i overkant av 200.000 + lytterom + akustikktiltak.

Et litt dårligere anlegg med større kompromisser og like mye musikkglede får du får ca 50.000,-
50.000,- ja det kunne eks. vært meg. Kanskje nærmere 55k.

Men jeg har bedre og billigere lyd nå enn for 20 år siden. Da hadde jeg anlegg til nesten 200k.
Jeg tror dsp og aktiv deling gjør det mye enklere å få god lyd i dag. Selv for en lat mann som meg som kjøper ferdigvare og ikke gidder å bygge.
B
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
Den er ved at være der når du kan pege på/fokuserer/koncentrere dig om et enkelt et enkelt objekt/instrument af mange og så "zoome" ind på dette instrument som ved live, men når du ikke gør dette skal man hører en helhed uden at lægge mærker til "detaljer osv".

Som du selv har været inde på sker dette når højtaleren er helt væk og perspektivet ikke er bundet til højtalerne mere ,når man ingen fornemmelse har af denne lyd kommer fra højtalerne og jo mindre høres selve rummet også, mange af de såkaldte "rumproblemer" folk har skyldes dårlige højtalerer (basreflex bl.a.) og dårlig elektronik.

Optimalt står højtalerne og ser dumme ud som et hvert andet møbel i stuen, og viste man ikke tilfældigvis at lyden kom derfra ville man umuligt kunne gætte det.
Er man nødt til at bruge alle disse fine hi-fi ord for at beskrive lyden indikerer det bare efter min mening at der er noget galt med lyden.

Der er to betingelse for at det ovenstående beskrivende kan ske, det er en fuldstændig harmonisk og korrekt gengivelse fra selve anlægget , jo bedre anlægget er jo mere forsvinder højtalerne og jo mere variabelt er perspektivet fra plade til plade, perspektivet virker ikke bundet til højtalernes placering, samme perspektiv hele tiden indikerer en konstant fejl. Og det gælder uanset hvordan akustikken så end er.
Men med akustiske tiltag kan man forbedre illusionen, og mulighederne for at den perfekte lyd fra højtaleren ramme ørerne, uden nævneværdig påvirkning fra rummet .

Så barrierer nummer to er at få den perfekte lyd fra anlægget ind i ørerne så upåvirket af rummet som muligt, hvis man kunne sætte en stor gummislange omkring højtaleren og putte den anden ende ind i øret , ville det være ideelt, eller man kan tænke på at det skal virker som en hovedtelefon, hovedtelefoner som stereo oprindeligt er udviklet til.

Når man for den perfekte lyd ind i ørerne så kan hjernen ikke lade være med at danne den optagende rumakustik, plus at tegne rummet op for en, er det et lille studio , måske en kirke osv, hjernen kan heller ikke lade være med at placerer de optagende instrumenter de rigtige steder og i de rigtige størrelsesforhold, hvis optagelsen er lavet sådan, dermed er også sagt at der er mange syge optagelser som mildest talt ikke er særlig naturtro.
Korrekte størrelsesforhold som iøvrigt også tit er et problem med middelmådig hi-fi indikerer også en konstant fejl.

Et kirkeorgel er højt , et kor er bredt, og korsangene står op , et piano er et piano, piano er desværre tit optaget nede i klangkassen så det række fra den ene højtaler til den anden, men på et godt anlæg så hører man tydeligt at der fiflet med optagelsen på denne måde.
En indikator for hvor nøjagtigt alt dette forløber er som sagt at højtalerne virkelig forsvinder, men også fornemmelsen af at man sider i sit eget rum på sin lytteplads og i kigger ind i et andet rum, et studio, et kirkerum eller hvad det nu er som er optaget bliver forstærket og mere tydelig.
Faktisk som når vi ser fjernsyn , hvor vi også kigger ind i en anden "verden" fra vores egen stue.
 
Sist redigert:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
Jeg ville doblet det.
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
Sånn.

Jeg mener virkelig musikalsk lyd ikke behøver å koste stort.

Jeg har hatt mye dyrt utstyr men det jeg husker best, det som ga meg mest musikk glede, var Snell E2, Quad 606 og en eller annen Rotel pre. Det var også en Micro Seiki RX1500, SME 3009r (tror jeg).
Besøkende hos meg kommenterte uoppfordret at det spilte herlig.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
Jeg ville doblet det.
Det skal vel være årslønner? :rolleyes:

Jeg tror den største begrensningen fort kan bli rommet når man kommer opp i elevert klasse.
Der hvor man ikke har et dedikert lytterom kan man normalt ikke montere opp en haug med diffusorer ol, pga. lav SAF.
 

Johannesen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2012
Innlegg
254
Antall liker
179
Sted
stavanger
den gode lyden trenger ikke koste så voldsomt mye,kjøp gammelt,ikke nytt..jeg fikk tak i noen 80 talls legender,yamaha ns 2000 høytalere for et par år siden til en virkelig grei pris,og der va lyden i boks gitt...jeg har hatt mye høytalere opp gjennom årene,men ingen har vert i nærheten av disse,har vert og lyttet hos mange med dyre annlegg,yamahaene spiller glatt røven av høytalere opp i 50 tusen kroners klassen vist du mater de med passe god forsterker,jeg kjører nå rør på disse,og har aldri hørt på maken så disse spiller,så får du tak i gammle legender i et eller annet merke,så trenger ikke den gode lyde og bli så himmelsk dyr som hvis du skal kjøpe ny god lyd til dagens priser :)
 

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Innlegg
2.237
Antall liker
764
Sted
Danmark
På "disse trådene" er jeg litt fan av å svare på topic i stedet for detaljene i et laangt innlegg;
Min erfaring er at tokanals golyd koster ca brutto 2-3 månedslønninger.
Sånn.

Jeg mener virkelig musikalsk lyd ikke behøver å koste stort.

Jeg har hatt mye dyrt utstyr men det jeg husker best, det som ga meg mest musikk glede, var Snell E2, Quad 606 og en eller annen Rotel pre. Det var også en Micro Seiki RX1500, SME 3009r (tror jeg).
Besøkende hos meg kommenterte uoppfordret at det spilte herlig.
Vi taler om hi-fi , jeg har haft masser af musikalske oplevelse foran fjernsynet og køkkenradioen, og også store musikalske oplevelser ved koncerter hvor det ikke har lydt særlig godt , ja måske endda nogen af de bedste, musik oplevelser og musikglæde osv. har intet med hi-fi at gøre , hi-fi er at lave en naturtro gengivelse af en live begivenhed , også hvis den oprindelige begivenhed lyder ad helvede til.
Og det koster kassen at lave dette , sådan er det bare , det drejer sig om præcision og klang, et bud er dette system Og der kan selv de mest inkarnerede hornfolk få alt det lydtryk og dynamik de ønsker sig, samtidig med at de for hi-fi gengivelse.
 
Sist redigert:
Topp Bunn