Hi-Fi forretninger Mitt to-års jubileum i påvente av Ayre oppgradering hos MONO!!!

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
Burde kanskje stått under Ayre vennetråden, men jeg jeg må være innehaver av rekorden for ventetid på oppgradering av HIFI-utstyr:eek:!

Ayre DAC-en QB-9 står her enda, etter at jeg i snitt annenhver måned i to år har spurt MONO om når en kan forvente oppgraderingsmulighene som Ayre begynte å tilby sommeren 2013. Ingen køordning, ingen prisinfo, ingenting... Og ingen oppgradering i sikte:mad:!

Det er slående hvor dårlig kundeservice en kan tilby og komme unna. Ayre har nok en del av skylda med å levere ut små kvanta av oppgraderingssett, men etter å ha skrevet til dem, har de sagt at MONO skal ha mottatt diverse sett. Dermed er det nok MONO som ikke har kundeservicen sin på plass.

Andre som har opplevd det samme med MONO, eller kanskje har fått sin DAC oppgradert?
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Burde kanskje stått under Ayre vennetråden, men jeg jeg må være innehaver av rekorden for ventetid på oppgradering av HIFI-utstyr:eek:!

Ayre DAC-en QB-9 står her enda, etter at jeg i snitt annenhver måned i to år har spurt MONO om når en kan forvente oppgraderingsmulighene som Ayre begynte å tilby sommeren 2013. Ingen køordning, ingen prisinfo, ingenting... Og ingen oppgradering i sikte:mad:!

Det er slående hvor dårlig kundeservice en kan tilby og komme unna. Ayre har nok en del av skylda med å levere ut små kvanta av oppgraderingssett, men etter å ha skrevet til dem, har de sagt at MONO skal ha mottatt diverse sett. Dermed er det nok MONO som ikke har kundeservicen sin på plass.

Andre som har opplevd det samme med MONO, eller kanskje har fått sin DAC oppgradert?
Har du aldri fått noe svar fra dem?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.316
Antall liker
83.402
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
På tide å møte opp personlig?
Mono, Østerdalsgata 1, 0658 Oslo
 

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
Vel, etter å sendt dem de jevnlige purringer de siste to årene, har de som regel kommet med svar, ikke alltid. Svaret har alltid vært kort at de ikke får fått oppgraderingene fra Ayre.

De har aldri fulgt opp på egen hand, eller besvart hvorfor de ikke kan innføre køordning eller komme med pris på oppgradering. Jeg har vært og besøkt dem, og hatt en forsåvidt hyggelig, men intetsigende samtale.

Det er også påfallende at andre importører i utlandet har besvart mailer på at de kan oppgradere, og har nok oppgraderingssett på lager, men da kommer momsspørmsålet inn om jeg sender noe ut og inn av landet.

På meg virker det som MONO ikke prioriterer Ayre, og følger dårlig opp mot leverandør, noe som er synd både for dem og kunder...

Er det noen som i det hele tatt har fått til en oppgradering av Ayre-utstyr gjennom MONO?
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Fantastisk historie. Betenkelig for Mono da!
Morten
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.018
Antall liker
2.108
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Tja, har vel samme erfaring da jeg tok kontakt angående oppgradering av min cd spiller.
Hadde et siste spørsmål jeg ville ha svar på før jeg bestemte meg. Venter på svar ennå. På den annen side var vel jeg også noe uklar. Det som tok rimelig lang tid var å oppnå kontakt.

Prøvde også den danske importøren, de hadde like dårlig service. Ikke fått noe svar ennå.

håvard
 

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
Tenkte jeg skulle følge litt opp med siste info.

Haavard, kan underskrive på at den danske leverandøren er like dårlig, har aldri fått ut et pip fra ham. Derimot er den, av alle ting, polske importøren lytter velvilje, og han kan uten videre oppgradere.:D Men igjen, da kommer moms-spøkelset inn...

Ayre dermot svarer sporadisk, og lovte å sende upgraderingssett til Mono i midten av september. Snakket også med Terje Rommen selv, sjefen for Mono, og han opplyste at de skulle bruke denne forsendelsen til å gjøre en oppgradering internt, for å finne ut hvor lang tid det tok. Deretter skulle han ta kontakt med meg for å oppgradere min Ayre.

Avtalen var at om jeg ikke hørte fra ham innen 15 oktober, skulle jeg ta kontakt.

Vel, hva skjer? Ingen kontakt, svarer ikke på henvendelser, ingen info på hjemsiden, ingenting:-X. Og nå har det snart gått 2 1/2 år siden Ayre begynte å sende ut oppgraderingskitene, det er jo grenser for hvor lenge dette er interessant, snart er vel en ny oppgradering på banen...

Det kan rett og slett se ut som Mono ikke har noen interesse av å serve Ayre-kundene, og det er jo nærliggende å anta at de ønsker at vi skal kjøpe ny Ayre, i stedet for å oppgradere. For meg som kunde er imidlertid hele historien i ferd med å bli uforståelig og lett absurd, jeg står med tusenlappene klare og har bare et ønske, å bruke dem hos Mono. Men det det ser ikke ut til at de vil ha pengene:confused:
 
X

X186841

Gjest
Hvor mye blir det i moms ved å sende den til Polen ? Ser jo ikke akkurat ut som du får gjort det her i Norge.
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
det er mulig å bare betale moms på selve oppgraderingen men da må det gjøres litt papir jobb først, men igjen pass på at butikken og leverer alt som trengs av papirer ellers så er posten/dhl kreative med å anslå verider på alt mulig
 

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
Sjekket med tollvesenets sider, og det er faktisk ikke så vanskelig som jeg trodde, antar at reglene har blitt litt endret siden sist jeg sjekket. Det er som javerion sier:
Du kan enten registrere (deklarere) utførselen selv hos Tollvesenet eller du kan be transportøren, i de fleste tilfeller Posten, gjøre det for deg. Velger du å la transportøren gjøre det for deg, må du si fra om at varen skal bli registrert som midlertidig utførsel for reparasjon.

Har du deklarert varen som midlertidig utførsel, slipper du å betale avgifter på selve varen når den kommer tilbake.

Det betyr at du

  • slipper å betale avgifter når varen kommer tilbake hvis reparasjonen er en garantisak som du ikke skal betale for
  • bare må betale merverdiavgift og eventuelt toll av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen

Det er noen krav for å slippe å betale toll for hele varens verdi når varen gjeninnføres:

  • varen må gjeninnføres innen ett år etter utførselen
  • gjeninnførselen foretas av den samme som utførte varen
  • at det verken er eller vil bli søkt om refusjon av toll ved utførselen.



Henta infoen fra selve tollvesenet selv, så da må det stemme!
 
Sist redigert:

gooner4ever

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.02.2008
Innlegg
834
Antall liker
830
Sted
Mysen
Torget vurderinger
1
Sjekket med tollvesenets sider, og det er faktisk ikke så vanskelig som jeg trodde, antar at reglene har blitt litt endret siden sist jeg sjekket. Det er som javerion sier:
Du kan enten registrere (deklarere) utførselen selv hos Tollvesenet eller du kan be transportøren, i de fleste tilfeller Posten, gjøre det for deg. Velger du å la transportøren gjøre det for deg, må du si fra om at varen skal bli registrert som midlertidig utførsel for reparasjon.

Har du deklarert varen som midlertidig utførsel, slipper du å betale avgifter på selve varen når den kommer tilbake.

Det betyr at du

  • slipper å betale avgifter når varen kommer tilbake hvis reparasjonen er en garantisak som du ikke skal betale for
  • bare må betale merverdiavgift og eventuelt toll av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake hvis du selv betaler for reparasjonen

Det er noen krav for å slippe å betale toll for hele varens verdi når varen gjeninnføres:

  • varen må gjeninnføres innen ett år etter utførselen
  • gjeninnførselen foretas av den samme som utførte varen
  • at det verken er eller vil bli søkt om refusjon av toll ved utførselen.



Henta infoen fra selve tollvesenet selv, så da må det stemme!

Retur for reparasjon
Det er nok ikke nye regler. De var slik når jeg jobbet i Tollvesenet på 80-tallet også.
 
Topp Bunn