Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 33
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    1,004
    Tagget i
    0 Innlegg

    Studiomonitorer på lite lytterom?

    Hei,

    Med begrenset budsjett etter huskjøp ser jeg meg rundt etter noe rimelig til å ha på en lite lytterom på ca 12kvm.

    Skal brukes med en Macbook og Pinell USB dac som kilde.
    Har sett litt på bruktmarkedet etter høyttalere og integrert til rundt 3000kr samlet, men finner ikke så mye intressant desverre.

    Kom tilfeldigvis på at kansje et sett studiomonitorer kunne være noe for meg? Her er det jo mye å velge i innenfor 3000kr.
    Et must må være at de spiller bra med bass da jeg ikke har mulighet (eller orker styret) med å integrere en subwoofer på det lille rommet.

    De må også være behagelig å høre musikk på over lengere perioder.

    Kan noen komme med noen anbefallinger?

    Har sett litt på Yamaha HS7, M-Audio BX6/8, Presonus Eris E5, KRK Rockit 6 og JBL LSR305/308.

  2. #2
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,786
    Tagget i
    0 Innlegg
    ProLyd i Oslo har et utvalg av Dynaudio aktive høyttalere - bl.a. disse:

    Dynaudio Professional BM5 mkIII Toveis 2x50w, 42 Hz - 24kHz, 116 dB - Prolyd
    På papiret går de ned til 42Hz - ikke verst for slike småtasser - men de blir kan hende litt for dyre?
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  3. #3
    Overivrig entusiast TrondW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Innlegg
    542
    Tagget i
    0 Innlegg
    Har et hobbyrom i huset selv, ca 12 kvm. Bruker der JBL LSR305, styrt av Steinberg UR22 og med en liten PC som kilde. Dette spiller latterlig bra til litt over 4000kr. Kanskje siden det ikke heter hifi og har et lekkert utseende...
    Testet JBLene opp mot KRK Rokit og M-Audio BX-6. Og JBL var en klar vinner for spilleglede. Finere detaljer, flottere dybde, rett og slett knakende bra lyd til prisen.
    1. PMC Twenty5.22 - Devialet Expert 120
    2. Dynaudio Xeo 3
    3. JBL LSR 305 - Audiolab M-Dac

  4. #4
    Hifi Freak aam01's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2014
    Sted
    Sandvika
    Innlegg
    2,119
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra Ulf-B Se Innlegg
    ProLyd i Oslo har et utvalg av Dynaudio aktive høyttalere - bl.a. disse:

    Dynaudio Professional BM5 mkIII Toveis 2x50w, 42 Hz - 24kHz, 116 dB - Prolyd
    På papiret går de ned til 42Hz - ikke verst for slike småtasser - men de blir kan hende litt for dyre?
    Jeg har disse selv som PC-høyttalere og jeg er meget fornøyd. Men det er to grunner til at jeg ikke vil anbefale dem til trådstarter. For det første koster de over 3 ganger busjettet han har, 9300.- for et par pluss 1000.- til volumkontroll. For det andre er de nærfeltsmonitorer og fungerer best når du sitter 1 meter foran dem. Uansett så kan jeg anbefale dem på det varmeste til noen som er ute etter nye PC-høyttalere.

  5. #5
    Hifi Freak Ulf-B's Avatar
    Ble medlem
    May 2008
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7,786
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra aam01 Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Ulf-B Se Innlegg
    ProLyd i Oslo har et utvalg av Dynaudio aktive høyttalere - bl.a. disse:

    Dynaudio Professional BM5 mkIII Toveis 2x50w, 42 Hz - 24kHz, 116 dB - Prolyd
    På papiret går de ned til 42Hz - ikke verst for slike småtasser - men de blir kan hende litt for dyre?
    Jeg har disse selv som PC-høyttalere og jeg er meget fornøyd. Men det er to grunner til at jeg ikke vil anbefale dem til trådstarter. For det første koster de over 3 ganger busjettet han har, 9300.- for et par pluss 1000.- til volumkontroll. For det andre er de nærfeltsmonitorer og fungerer best når du sitter 1 meter foran dem. Uansett så kan jeg anbefale dem på det varmeste til noen som er ute etter nye PC-høyttalere.
    Beklager - du har naturligvis rett. Prisen i linken er for 1 stk. høyttaler ikke 1 par.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Touch, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD20 DAC, Copland DRC-205, Primare BD32, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc DB1, REL S3 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-3 HGC, 2x Benchmark AHB2, ProAc D1, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

  6. #6
    Hifi Freak Class's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra sirop Se Innlegg
    Har sett litt på Yamaha HS7, M-Audio BX6/8, Presonus Eris E5, KRK Rockit 6 og JBL LSR305/308.
    Jeg kjøpte først Eris E5 og synes de spilte bra men leverte de tilbake da de hadde en konstant høyfrekvent hiss. I tillegg var de vel pysete i bassen synes jeg.
    De andre har jeg bare hørt i butikk og JBL 305 virket som de hadde mest kontroll på spredningen.
    Jeg endte opp med Yamaha HS7 og er veldig fornøyd. De har et veldig trangt sweet spot, ellers har jeg ikke noe å utsette på de.

    Husk stativer.
    RME UCX - Novation Bass Station II - NI Maschine 2 - Arturia Beatstep Pro
    Akai LPK - Novation Impulse - Yamaha HS7 - Novation Circuit
    Korg Volca Sample - Logic Pro X - Ableton Live - Mac OS

  7. #7
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,987
    Tagget i
    7 Innlegg
    Studiomonitorer kan være SÆRDELES sære og MÅ høres.

    Noen studiomonitorer låter så sykt dårlig i våre hi-fi ører at vi knapt mener de spiller musikk, mens enkelte lydteknikere er enda mer begeistret for de som verktøy i miksing.

    Selv har jeg (via Bergfinn her på forumet) ramlet over australske aktive studiemonitorer som er det "stereo-anlegg-element" som har imponert meg mest på de drøyt fire tiår dette har vært min interesse. De spiller så bra at jeg etter noen uker fortsatt irriterer meg over at jeg sitter og hører på lyden av dem når eksempelvis Dagsrevyen står på, for selv en nyhetsoppleser høre mer "menneskestemme/mindre høyttaler" ut over disse og på en måte så jeg er nesten mer fokusert på stemmegjengivelsen enn innholdet av setningen :-)

  8. #8
    Hifi Freak Class's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    2,763
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det er mye fint brukt også, sjekk eBay osv. for Dynaudio, Genelec og slikt.
    Den første utgaven av BM5 f.eks. låter slett ikke dårlig.
    RME UCX - Novation Bass Station II - NI Maschine 2 - Arturia Beatstep Pro
    Akai LPK - Novation Impulse - Yamaha HS7 - Novation Circuit
    Korg Volca Sample - Logic Pro X - Ableton Live - Mac OS

  9. #9
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    272
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Studiomonitorer kan være SÆRDELES sære og MÅ høres.

    Noen studiomonitorer låter så sykt dårlig i våre hi-fi ører at vi knapt mener de spiller musikk, mens enkelte lydteknikere er enda mer begeistret for de som verktøy i miksing.

    Selv har jeg (via Bergfinn her på forumet) ramlet over australske aktive studiemonitorer som er det "stereo-anlegg-element" som har imponert meg mest på de drøyt fire tiår dette har vært min interesse. De spiller så bra at jeg etter noen uker fortsatt irriterer meg over at jeg sitter og hører på lyden av dem når eksempelvis Dagsrevyen står på, for selv en nyhetsoppleser høre mer "menneskestemme/mindre høyttaler" ut over disse og på en måte så jeg er nesten mer fokusert på stemmegjengivelsen enn innholdet av setningen :-)
    Du har vår fulle og hele oppmerksomhet.

    Hvilke da?

  10. #10
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,987
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra Ulf-B Se Innlegg
    ProLyd i Oslo har et utvalg av Dynaudio aktive høyttalere - bl.a. disse:

    Dynaudio Professional BM5 mkIII Toveis 2x50w, 42 Hz - 24kHz, 116 dB - Prolyd
    På papiret går de ned til 42Hz - ikke verst for slike småtasser - men de blir kan hende litt for dyre?

    Trådstarter lurer ikke på studiomonitorer i denne prisklasse, men for oss med litt dyrere apparaturer mener jeg dette her er litt av fremtiden, her trenger man kun DAC/pre og ett sett XLR-kabler.

    Drøyt 75.000 for AKTIVE høyttalere i ekte Dynaudio-kvalitet, og med 400 W per side uten delefilterkomponenter som suger effekt - tror ikke dette er så galt:
    Dynaudio Professional AIR 20 Master A+D Treveis 200+200w, 31Hz - 22kHz, 131 dB - Prolyd

    Samme produsent, samme forsterkereffekt og samme størrelse på bass men som to-veis og rett under 50.000 kroner:
    Dynaudio Professional AIR 15 Master A+D Toveis 200+200w, 33Hz - 22kHz, 128 dB - Prolyd

    Fra Finske Genelec, tre-veis med DSP og forsterkere og formstøpt rått alukabinett til 80.000 for to:
    Genelec 8260APM DSP Mon, 10"LF 5+.75 M/HF, 150 x2 120W, Antr - - Benum - The Sound Company

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,987
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra NasseNoff Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Studiomonitorer kan være SÆRDELES sære og MÅ høres.

    Noen studiomonitorer låter så sykt dårlig i våre hi-fi ører at vi knapt mener de spiller musikk, mens enkelte lydteknikere er enda mer begeistret for de som verktøy i miksing.

    Selv har jeg (via Bergfinn her på forumet) ramlet over australske aktive studiemonitorer som er det "stereo-anlegg-element" som har imponert meg mest på de drøyt fire tiår dette har vært min interesse. De spiller så bra at jeg etter noen uker fortsatt irriterer meg over at jeg sitter og hører på lyden av dem når eksempelvis Dagsrevyen står på, for selv en nyhetsoppleser høre mer "menneskestemme/mindre høyttaler" ut over disse og på en måte så jeg er nesten mer fokusert på stemmegjengivelsen enn innholdet av setningen :-)
    Du har vår fulle og hele oppmerksomhet.

    Hvilke da?

    Sorry (de mangler for øyeblikket norsk importør, men jeg tror Norsk Musikk vil ha de også i fremtiden):
    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

    For øvrig samme australske produsent som av Røde mikrofoner (noen av verdens beste!), så dette er noen som i hver ende av elektronikk kjeden vet å omdanne lydbølger til "strøm-signaler" - eller omvendt.

  12. #12
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    272
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg

    Sorry (de mangler for øyeblikket norsk importør, men jeg tror Norsk Musikk vil ha de også i fremtiden):
    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

    For øvrig samme australske produsent som av Røde mikrofoner (noen av verdens beste!), så dette er noen som i hver ende av elektronikk kjeden vet å omdanne lydbølger til "strøm-signaler" - eller omvendt.
    De ser veldig spennende ut - men steike - små er de ikke:-)

  13. #13
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,264
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra Nassenoff Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Studiomonitorer kan være SÆRDELES sære og MÅ høres.

    Noen studiomonitorer låter så sykt dårlig i våre hi-fi ører at vi knapt mener de spiller musikk, mens enkelte lydteknikere er enda mer begeistret for de som verktøy i miksing.

    Selv har jeg (via Bergfinn her på forumet) ramlet over australske aktive studiemonitorer som er det "stereo-anlegg-element" som har imponert meg mest på de drøyt fire tiår dette har vært min interesse. De spiller så bra at jeg etter noen uker fortsatt irriterer meg over at jeg sitter og hører på lyden av dem når eksempelvis Dagsrevyen står på, for selv en nyhetsoppleser høre mer "menneskestemme/mindre høyttaler" ut over disse og på en måte så jeg er nesten mer fokusert på stemmegjengivelsen enn innholdet av setningen :-)
    Du har vår fulle og hele oppmerksomhet.

    Hvilke da?

    Sorry (de mangler for øyeblikket norsk importør, men jeg tror Norsk Musikk vil ha de også i fremtiden):
    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

    For øvrig samme australske produsent som av Røde mikrofoner (noen av verdens beste!), så dette er noen som i hver ende av elektronikk kjeden vet å omdanne lydbølger til "strøm-signaler" - eller omvendt.
    Event Opal blir nok for store på 12 m2. Og for kostbare for trådstarter. Jeg ville sjekka bruktmarkedet etter Dynaudio BM5A, de har jeg sett til 3-4000,-
    Når det er sagt, henger jeg meg på Musicbears uttalelser. Jeg har også likt god lyd i 40 år og har hatt mye forskjellig, men Opalene sjokkerte meg da jeg kobla de opp første gang. (hadde ikke hørt dem på forhånd, magefølelsen sa meg at disse måtte jeg ha)
    Dette er studioverktøy med dertil industriell finish, men det er også hifi på meget høyt nivå i mine ører.
    Har hatt de i to år nå og kommer til å ha de i mange år til.
    B

  14. #14
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,264
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra NasseNoff Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg

    Sorry (de mangler for øyeblikket norsk importør, men jeg tror Norsk Musikk vil ha de også i fremtiden):
    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

    For øvrig samme australske produsent som av Røde mikrofoner (noen av verdens beste!), så dette er noen som i hver ende av elektronikk kjeden vet å omdanne lydbølger til "strøm-signaler" - eller omvendt.
    De ser veldig spennende ut - men steike - små er de ikke:-)
    Til stativhøttaler å være er de ganske store, ja. De er 45cm høye. Over 20 kg stk.
    Men når du hører hvor stor og vektfull lyden er skal jeg love deg at de ser veldig små ut.
    Disse "stativerne" spiller uanstrengt og dynamisk ned til 30 hz.
    Jeg har hørt andre små ht gå ned til nesten 30hz, men da har det gått på bekosting av andre steder i bass/mellomtone.
    Opalene gir uanstrengt lyd fra topp til bunn, jeg bor på Tøyen om noen vil høre.
    B

  15. #15

  16. #16
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    1,004
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra NasseNoff Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Studiomonitorer kan være SÆRDELES sære og MÅ høres.

    Noen studiomonitorer låter så sykt dårlig i våre hi-fi ører at vi knapt mener de spiller musikk, mens enkelte lydteknikere er enda mer begeistret for de som verktøy i miksing.

    Selv har jeg (via Bergfinn her på forumet) ramlet over australske aktive studiemonitorer som er det "stereo-anlegg-element" som har imponert meg mest på de drøyt fire tiår dette har vært min interesse. De spiller så bra at jeg etter noen uker fortsatt irriterer meg over at jeg sitter og hører på lyden av dem når eksempelvis Dagsrevyen står på, for selv en nyhetsoppleser høre mer "menneskestemme/mindre høyttaler" ut over disse og på en måte så jeg er nesten mer fokusert på stemmegjengivelsen enn innholdet av setningen :-)
    Du har vår fulle og hele oppmerksomhet.

    Hvilke da?

    Sorry (de mangler for øyeblikket norsk importør, men jeg tror Norsk Musikk vil ha de også i fremtiden):
    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

    For øvrig samme australske produsent som av Røde mikrofoner (noen av verdens beste!), så dette er noen som i hver ende av elektronikk kjeden vet å omdanne lydbølger til "strøm-signaler" - eller omvendt.
    4sound.no selger vel disse.

  17. #17
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Jan 2013
    Innlegg
    3,987
    Tagget i
    7 Innlegg
    Sitat Sitat fra sirop Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Sitat Sitat fra NasseNoff Se Innlegg
    Sitat Sitat fra MusicBear Se Innlegg
    Studiomonitorer kan være SÆRDELES sære og MÅ høres.

    Noen studiomonitorer låter så sykt dårlig i våre hi-fi ører at vi knapt mener de spiller musikk, mens enkelte lydteknikere er enda mer begeistret for de som verktøy i miksing.

    Selv har jeg (via Bergfinn her på forumet) ramlet over australske aktive studiemonitorer som er det "stereo-anlegg-element" som har imponert meg mest på de drøyt fire tiår dette har vært min interesse. De spiller så bra at jeg etter noen uker fortsatt irriterer meg over at jeg sitter og hører på lyden av dem når eksempelvis Dagsrevyen står på, for selv en nyhetsoppleser høre mer "menneskestemme/mindre høyttaler" ut over disse og på en måte så jeg er nesten mer fokusert på stemmegjengivelsen enn innholdet av setningen :-)
    Du har vår fulle og hele oppmerksomhet.

    Hvilke da?

    Sorry (de mangler for øyeblikket norsk importør, men jeg tror Norsk Musikk vil ha de også i fremtiden):
    Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

    For øvrig samme australske produsent som av Røde mikrofoner (noen av verdens beste!), så dette er noen som i hver ende av elektronikk kjeden vet å omdanne lydbølger til "strøm-signaler" - eller omvendt.
    4sound.no selger vel disse.


    Har du visst rett i, dvs. de må nok bestille dem, da alt over en liten bunke tusenlapper er bestillingsvare i den sjappa der :-)

    Ei heller har de Røde mikrofoner der (samme eierskap som disse høyttalerne), det vet jeg bestemt fordi jeg kjøpte en Shure mic der forrige uke.

  18. #18
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,264
    Tagget i
    4 Innlegg
    Jeg casha ut mine på den lokale 4sound sjappa, men 4sound bestillte de fra Norsk Musikk.
    B

  19. #19
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    1,004
    Tagget i
    0 Innlegg
    Var en runde på 4sound i går og hørte på Yamaha HS7, Focal Alpha 50/65 og en annen monitor jeg ikke husker navnet på.
    Jeg tror nok jeg likte fydligheten til Focal best, selv om jeg ble imponert over den usminkede og ærlige toppen på HS7.

    Et spørsmål: Har en studiomonitor samme egenskaper som en hi-fi høyttaler med tanke på dynamikk og holografi?
    Lytteomgivelsene var ikke helt optimal på 4sound..

  20. #20
    Overivrig entusiast TrondW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2012
    Sted
    Bergenser i Ålesund
    Innlegg
    542
    Tagget i
    0 Innlegg
    Sitat Sitat fra sirop Se Innlegg
    Var en runde på 4sound i går og hørte på Yamaha HS7, Focal Alpha 50/65 og en annen monitor jeg ikke husker navnet på.
    Jeg tror nok jeg likte fydligheten til Focal best, selv om jeg ble imponert over den usminkede og ærlige toppen på HS7.

    Et spørsmål: Har en studiomonitor samme egenskaper som en hi-fi høyttaler med tanke på dynamikk og holografi?
    Lytteomgivelsene var ikke helt optimal på 4sound..
    Focal Alpha er en meget bra sak. Spiller ganske likt som JBL LSR, et lite hakk mer punchy, mens JBL hadde en litt mer behagelig mellomtone. Den ærlige toppen på studiomonitorer er fascinerende, men samtidig den jeg kan finne noe anstrengende etter lang lytting. Da foretrekker jeg klart mer varme, over tid. Som man finner i JBL LSR og Focal Alpha.

    Virker som de fleste lokale musikkforretningene kan bestille Event, men er skeptiske til å ha dem i butikken grunnet høy pris og antakelig ikke veldig høy etterspørsel.
    1. PMC Twenty5.22 - Devialet Expert 120
    2. Dynaudio Xeo 3
    3. JBL LSR 305 - Audiolab M-Dac

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed