Forsterkere Forforsterker til Dp A1b

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
For tiden spilles det på DpA1b / Dcs Debussy -dac / XTZ Divine 100.49.
En kombo som spiller nøytralt, gjennomsiktig og kraftfullt. Er egentlig veldig fornøyd.
Savner imidlertid varme og brystklang fra tidligere rørkomponenter.
Så, ja takk, begge deler!
Er løsningen å lete etter en rørforforsterker?
I så fall hvilke? Audio Note, McIntosh,....osv...?
Vil nødig gi for mye slipp på gjennomsiktigheten jeg har i nåværende oppsett.
Siden Dp'en er balansert, hvor mye av potensiell kvalitet går man glipp av, ved bruk av ubalansert pre....?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Hvis du først har vent deg til gjennomsiktigheten det gir å kjøre uten forforsterker kan det være ganske vanedannende. Jeg er vel tilbøyelig til å si at nærmest uansett hvilken forforsterker du setter inn i kjeden så vil den ta bort en del av gjennomsiktigheten det gir å kjøre uten.

Selv bruker jeg nå en DAC av høy kvalitet (APL DSD-S) hvor konstruktøren i tillegg har gitt volumkontroll-delen av DAC'en ekstra oppmerksomhet. Denne kobler jeg direkte inn i en rør-effektforsterker (ARC Ref-75). Resultatet er både varme og gjennomsiktighet, altså pose og sekk. Men da har jeg i tillegg fått inn noen meget bra kabler som har gitt ekstra substans til lyden.

Hvis du vil prøve en forforsterker i oppsettet ditt tror jeg at ville ha anbefalt Aesthetix Calypso. Ikke fordi jeg har hørt den selv, men fordi Paul McGovan i PS Audio bruker denne i en del sammenhenger hvor han føler at pre-delen i Directstream DAC'en deres ikke gir nok substans til lyden. Denne er jo også balansert så den burde passe bra med DAC og effektforsterkeren din.
 
Sist redigert:

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Takker for respons :)
Angående gjennomsiktighet, så har jeg innsett at det må ofres noe, for å oppnå mer på andre områder.

Er veldig usikker på hva Dp'en vil trives med av pre'er. Har hørt at enkelte ikke har lykkes med å matche denne med rørpre'er.
Imidlertid glemmer jeg ikke lyden av bla.a. min tidligere AN 2.1 rør-dac. Er derfor fristet til å prøve med et AN linjetrinn.
Er godt klar over at det kan bli litt 'russisk rulett'. Det går gjerne 'åt skogen', men den som intet våger.... :)

Tipset om Aesthetix Calypso er heller ikke dumt, andre har lykkes med det hører jeg, så man får se....
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
887
Antall liker
433
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Jeg er langt på vei enig med Ketil. Jeg har også en Debussy og ble helt satt ut av forbedringen jeg fikk ved å ta Mark Levison No 326S ut av signalkjeden!

Vi sier vel alle at vi er ute etter nøytral lyd, men oppfatningen av hva som er "nøytralt" later til å variere ganske mye. Jeg kjører Adyton sluttrinn og synes denne komboen gir meg det jeg ønsker meg.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er langt på vei enig med Ketil. Jeg har også en Debussy og ble helt satt ut av forbedringen jeg fikk ved å ta Mark Levison No 326S ut av signalkjeden!
Hva som er best, er kan hende avhengig av hvor høyt man spiller. Jeg kjøpte jo din ML 326s, og da vi koblet den opp hos broren min - som inntil da hadde gjort volumreguleringen via noen ganske oppegående DCS-greier - kunne han skru opp volumet fra DCS til maks, og gjøre volumreguleringen i preampen i stedet. Bakoversveis er bare forbokstaven. Broren min spiller gjennomgående ganske lavt - og det endte med at han overtok ML 326s der og da.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: POB

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.691
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er klart du skal ha linjetrinn!

Det første jeg ville sett etter var en brukt Dynamic Presision DPC1b. Ikke rørbasert,
men varm i klangen. Laget for effektforsterkeren din og en av de virkelig gode linjetrinnene
der ute. Med god margin den beste norske forforsterkeren som er laget (sammen med
(innvendig identiske) storebror Dynamic Presision DPC1s). Dog er begge utstyrt med
verdens tåpligste fjernkontroll!:p

Ellers er effektforsterkeren din lett å matche med linjetrinn. Med en inngangsimpedans
på 200 kOhm kan denne drives av transistorer, FETer, rør, trafoer eller passive volum-
kontroller. Teoretisk vil alt virke greit.

Når det gjelder rørbaserte - balanserte - linjetrinn, vokser ikke disse på trær. ARC (Audio
Research Cooperation) og BAT (Balanced Audio Technology) er vel hovedleverandørene
her, med noen få modeller hver. Dagens modeller er dessuten nesten alltid basert på det
russiske "superrøret" 6H30 som ikke tilfører spesielt mye varme til lyden. Dessuten mister
du muligheten til å eksprimentere med forskjellige rørtyper, da valget kun står mellom
nyproduserte Sovtek og NOS Sovtek (som er best, men etterhvert skjeldne og dyre).

Min anbefaling er derfor å gå for en eldre modell fra ARC - basert på dobbeltrioden;
ECC88/E88CC/6922/6DJ8 som gir deg varme og et enormt utvalg av forskjellige gamle
og nye rør - alle med forskjellig lydkarakteristikk. Se etter modeller som REFERENCE 1,
REFERENCE 2 osv... (unngå de nyere REFERENCE 3 og REFERENCE 5 som er basert på
6H30 røret).
ARCDB - Line stages

En annen og kanskje ennå bedre mulighet er å klare seg med en single ended (RCA)
rør forforsterker/linjetrinn, da utvalget er langt langt større. Særlig de litt eldre og dyrere
modellene fra Conrad Johnson, utstyrt med volumkontroll basert på faste motstander
og releer og samme ECC88/E88CC/6922/6DJ8 røret er fantastisk musikalske og varme
komponenter. Modeller som ART, ART2, ART3, Premier PR-16LS, Premier PR-17LS osv.
(unngå ACT2 som er basert på 6H30 røret og Premier PR-18LS som er basert på FETer).
Vintage conrad-johnson Products

Lykke til. :)
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Har gjort akkurat samme erfaringer som Ulf-B.
En god forforsterker er viktig i et anlegg.

Kan anbefale BAT, de har bra PRaT.
Ikke spesielt rørlyd hvis du sammenligner med AN, men nok til å få gode vibber av akustiske instrumenter. Bra på etterklanger og smekk.

Edit : Forøvrig også enig med Gunnar i hans innlegg, som kom mens jeg skrev. Bortsett fra at jeg synes BAT er bedre enn ARC på et par punkter.
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Jeg vil modsat Gunnar anbefale dig at prøve en ARC ref 3 eller 5 :) Jeg købte en Ref 5 for et par måneder siden. Jeg bruger den sammen med en Audia Flight FL 100 og Focus audio master 2.5 højttalere. Jeg har aldrig haft så gennemsigtig og smuk lyd som jeg har nu. Kæmpestort og flot soundstage, hvor mænd lyder som mænd, og kvinder lyder som kvinder :)
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
Hegel, Bryston, Classe og Gamut er bra hvis man liker lite farging i lyden, prøv å få låne noen hjem for test.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.691
Sted
Kongsberg
Jeg vil modsat Gunnar anbefale dig at prøve en ARC ref 3 eller 5 :) Jeg købte en Ref 5 for et par måneder siden. Jeg bruger den sammen med en Audia Flight FL 100 og Focus audio master 2.5 højttalere. Jeg har aldrig haft så gennemsigtig og smuk lyd som jeg har nu. Kæmpestort og flot soundstage, hvor mænd lyder som mænd, og kvinder lyder som kvinder :)
Hei.

Jeg er den siste til å fraråde REF 3 og REF 5, da jeg syntes dette er fantastiske forsterkere (liksom BATene).
(Jeg bruker selv ARC MP-1 - verdens beste multikanal forforsterker - som spiller ganske så likt disse i klangen).

Men i dette oppsettet (som trenger tilført varme) anbefaler jeg heller linjetrinn basert på ECC88 da dette røret
(kan) spille langt varmere enn det supernøytrale 6H30 røret. Dessuten har man uendelige muligheter til å tweeke
lyden i etterkant ved hjelp av rørbytte...

mvh
Gunnar Brekke
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
593
ønsker man litt mer farging/varme bør du teste Parasound og Primare.
 
J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
En av de absolutt beste rør/transistor comboene jeg har prøvd var da jeg hadde Dynamic Precision A5 og en Audio Research Ref.3. Hadde også en DPC1b på samme tiden men Ref. 3 var noe annet. Større, dypere, mer dynamikk, rett og slett mer musikk. Mistet ikke noen ting bare fikk mer. Likte den så mye bedre enn den DP`en at den ble solgt. Nå var ikke dette samme forsterker som trådstarter sin men en DP var det okke som.:)

Har hatt mange DP forsterker og prøvd dem med forskjellig pre amper, også rør, noe ble bra noe ikke fullt så bra. Likte det ikke da jeg prøvde med Audible Illusion, Sonic Frontier og CJ husker jeg. BAT og ARC derimot var veldig bra og da spesielt med Ref.3. Noen år siden dette men man husker da noe.

Men vi er alle forskjellige så ta det for det det er verdt.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hei.

Det er klart du skal ha linjetrinn!

Det første jeg ville sett etter var en brukt Dynamic Presision DPC1b. Ikke rørbasert,
men varm i klangen. Laget for effektforsterkeren din og en av de virkelig gode linjetrinnene
der ute. Med god margin den beste norske forforsterkeren som er laget (sammen med
(innvendig identiske) storebror Dynamic Presision DPC1s). Dog er begge utstyrt med
verdens tåpligste fjernkontroll!:p

Ellers er effektforsterkeren din lett å matche med linjetrinn. Med en inngangsimpedans
på 200 kOhm kan denne drives av transistorer, FETer, rør, trafoer eller passive volum-
kontroller. Teoretisk vil alt virke greit.

Når det gjelder rørbaserte - balanserte - linjetrinn, vokser ikke disse på trær. ARC (Audio
Research Cooperation) og BAT (Balanced Audio Technology) er vel hovedleverandørene
her, med noen få modeller hver. Dagens modeller er dessuten nesten alltid basert på det
russiske "superrøret" 6H30 som ikke tilfører spesielt mye varme til lyden. Dessuten mister
du muligheten til å eksprimentere med forskjellige rørtyper, da valget kun står mellom
nyproduserte Sovtek og NOS Sovtek (som er best, men etterhvert skjeldne og dyre).

Min anbefaling er derfor å gå for en eldre modell fra ARC - basert på dobbeltrioden;
ECC88/E88CC/6922/6DJ8 som gir deg varme og et enormt utvalg av forskjellige gamle
og nye rør - alle med forskjellig lydkarakteristikk. Se etter modeller som REFERENCE 1,
REFERENCE 2 osv... (unngå de nyere REFERENCE 3 og REFERENCE 5 som er basert på
6H30 røret).
ARCDB - Line stages

En annen og kanskje ennå bedre mulighet er å klare seg med en single ended (RCA)
rør forforsterker/linjetrinn, da utvalget er langt langt større. Særlig de litt eldre og dyrere
modellene fra Conrad Johnson, utstyrt med volumkontroll basert på faste motstander
og releer og samme ECC88/E88CC/6922/6DJ8 røret er fantastisk musikalske og varme
komponenter. Modeller som ART, ART2, ART3, Premier PR-16LS, Premier PR-17LS osv.
(unngå ACT2 som er basert på 6H30 røret og Premier PR-18LS som er basert på FETer).
Vintage conrad-johnson Products

Lykke til. :)
Gunnar Brekke
Du verden. Dette må da være en av de mest konkrete, mest detaljerte og mest tillitvekkende anbefalingene jeg har lest på lenge. Og finner ikke trådstarter noe brukandes her, ja da...:)

Edit: Jeg glemte grundig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Hei.

Det er klart du skal ha linjetrinn!

Det første jeg ville sett etter var en brukt Dynamic Presision DPC1b. Ikke rørbasert,
men varm i klangen. Laget for effektforsterkeren din og en av de virkelig gode linjetrinnene
der ute. Med god margin den beste norske forforsterkeren som er laget (sammen med
(innvendig identiske) storebror Dynamic Presision DPC1s). Dog er begge utstyrt med
verdens tåpligste fjernkontroll!:p

Ellers er effektforsterkeren din lett å matche med linjetrinn. Med en inngangsimpedans
på 200 kOhm kan denne drives av transistorer, FETer, rør, trafoer eller passive volum-
kontroller. Teoretisk vil alt virke greit.

Når det gjelder rørbaserte - balanserte - linjetrinn, vokser ikke disse på trær. ARC (Audio
Research Cooperation) og BAT (Balanced Audio Technology) er vel hovedleverandørene
her, med noen få modeller hver. Dagens modeller er dessuten nesten alltid basert på det
russiske "superrøret" 6H30 som ikke tilfører spesielt mye varme til lyden. Dessuten mister
du muligheten til å eksprimentere med forskjellige rørtyper, da valget kun står mellom
nyproduserte Sovtek og NOS Sovtek (som er best, men etterhvert skjeldne og dyre).

Min anbefaling er derfor å gå for en eldre modell fra ARC - basert på dobbeltrioden;
ECC88/E88CC/6922/6DJ8 som gir deg varme og et enormt utvalg av forskjellige gamle
og nye rør - alle med forskjellig lydkarakteristikk. Se etter modeller som REFERENCE 1,
REFERENCE 2 osv... (unngå de nyere REFERENCE 3 og REFERENCE 5 som er basert på
6H30 røret).
ARCDB - Line stages

En annen og kanskje ennå bedre mulighet er å klare seg med en single ended (RCA)
rør forforsterker/linjetrinn, da utvalget er langt langt større. Særlig de litt eldre og dyrere
modellene fra Conrad Johnson, utstyrt med volumkontroll basert på faste motstander
og releer og samme ECC88/E88CC/6922/6DJ8 røret er fantastisk musikalske og varme
komponenter. Modeller som ART, ART2, ART3, Premier PR-16LS, Premier PR-17LS osv.
(unngå ACT2 som er basert på 6H30 røret og Premier PR-18LS som er basert på FETer).
Vintage conrad-johnson Products

Lykke til. :)
Gunnar Brekke
Du verden. Dette må da være en av de mest konkrete, mest detaljerte og mest tillitvekkende anbefalingene jeg har lest på lenge. Og finner ikke trådstarter noe brukandes her, ja da...:)

Edit: Jeg glemte grundig.
Syns også dette var et fordømt godt og informativt innlegg. Skulle jeg funnet ut dette med de forskjellige rørenes karakteristikk og hvilke konkrete modeller som gir hva selv, så kunne det tatt gudvethvor lang tid som helst.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Viss du spelar av musikk digitalt frå datamaskin, kan du jo prøve digital romkorreksjon, og lage deg ei huskurve som gir meir brystklang. Det er i alle fall meir rimeleg og fleksibelt enn ein forforsterkar.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Min anbefaling er derfor å gå for en eldre modell fra ARC - basert på dobbeltrioden;
ECC88/E88CC/6922/6DJ8 som gir deg varme og et enormt utvalg av forskjellige gamle
og nye rør - alle med forskjellig lydkarakteristikk. Se etter modeller som REFERENCE 1,
REFERENCE 2 osv... (unngå de nyere REFERENCE 3 og REFERENCE 5 som er basert på
6H30 røret).
Hvorfor anbefaler du Ref 1 og 2 kontra ref 3 og 5. De siste har jeg selv opplevd som bra og de har mottatt strålende tilbakemeldinger, blant annet i Fidelity..

Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom forforsterkerdelen i APL DAC S kontra APL DSD-S?
Hos meg meg er det en stor forbedring å bruke en rørpre i tillegg og alle jeg har AB testet med mener det samme. Rogue 99 Magnum med gromme 6SN7 rør.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Jeg vil modsat Gunnar anbefale dig at prøve en ARC ref 3 eller 5 :) Jeg købte en Ref 5 for et par måneder siden. Jeg bruger den sammen med en Audia Flight FL 100 og Focus audio master 2.5 højttalere. Jeg har aldrig haft så gennemsigtig og smuk lyd som jeg har nu. Kæmpestort og flot soundstage, hvor mænd lyder som mænd, og kvinder lyder som kvinder :)
(Jeg bruker selv ARC MP-1 - verdens beste multikanal forforsterker - som spiller ganske så likt disse i klangen).
Dette er strengt talt ingen rørforforsterker, men en transistorversjon :) Har sett du har lagt den ut tilsalgs tidligere og det hadde vært gøy å teste den i eget oppsett.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Her var det mange gode råd og forslag!
Takker spesielt for oversikten av Gunnar Brekke!
Man kan bli svimmel av mindre... :)
Som nevnt, er ute etter mer varme, og kjøtt på beinet.
Har tidligere hatt Thorhauge og AN-dac + Doxa 73. Da var der varme og dybde, men litt på bekostning av detaljeringsgrad.
Thorhaugen var virkelig god, men både Dcs og Dp havnet nok etterhvert en liten divisjon over denne.
Savner nok mest AN-dac'en, som gav stort og varmt lydbilde.
Tidligere kjørte jeg også på diy-høyttalere, der jeg kunne regulere frekvensbalansen.
Siden har jeg byttet til XTZ 100.49, som jeg har ryddet kraftig opp i. Blitt en total annen høyttaler enn den originale.
Ut med metervis med unødvendig kabling og terminaler. Inn med nye ledninger og kvalitetskondensatorer, og vips en superoppløst kvalitetshøyttaler.
Så derfor prøver man også å få litt av varmen tilbake i heimen.
La inn bud på en Cary slp-05, men har ikke hørt noe fra annonsør...
Forslaget fra Gunnar om en C-J LS 17 på brukt'n virker ikke dumt. I tillegg fra en lokal forhandler, så kanskje man skulle ta en tur innom for en sjekk.
Angående en Dp C1b, så har jeg lest at denne ikke har sin største styrke i toppoktavene...?
Er ikke superkresen, men i de øvre frekvensene må alt være på stell, ellers blir man grinete.... :)
 
Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Da vi flyttet inn i et nytt hus, var vår preamp Conrad-Johnson LS17 til reparasjon hos Audiofreaks. For i det hele tatt å få lyttet til musikk, måtte vi plugge vår daværende cd-spiller Audio Aero Capitole direkte inn i våre Cary 805 monoblokker. Det låt hardt, brutalt og i det hele tatt ikke noe å glede seg over.

Men så, kom C-J tilbake, og da ble det andre boller! Vi opplevde at lyden ble mer oppløst, mindre aggressiv, og i det hele tatt til å leve med. At vi etter hvert kvittet oss med både Audio Aero'en og C-J'en, var et ledd i en annen prosess.

Forøvrig all mulig ros til Audiofreaks i denne forbindelse. Der var det en positiv innstilling og kundeservice rund baut! ;)
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Dette høres meget bra ut.
Må visst sjekke ut denne C-J'en i morgen den dag :)

Et lite praktisk problem, dog. Ser ut fra specs, at den er bredere enn de fleste.
Har bare 46cm til rådighet i stereohyllene.
Så da må det i tilfelle sages i enten hyller eller forforsterker....
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Jeg har en DP C1B som jeg kan ta med om du vil ha besøk for en test hjemme hos deg selv.
Min erfaring med forforsterkere er begrenset, men jeg bor i Bergen og kan ta turen etter avtale om det skulle være ønskelig.
Fjernkontrollen er ekstremt stor, men jeg bruker en Logitech som fungerer utmerket.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Hvordan vil du beskrive forskjellen mellom forforsterkerdelen i APL DAC S kontra APL DSD-S?
Hos meg meg er det en stor forbedring å bruke en rørpre i tillegg og alle jeg har AB testet med mener det samme. Rogue 99 Magnum med gromme 6SN7 rør.
Jeg erstattet den gamle effektforsterkeren min, en Sugden Sapphire FBA-800, omtrent samtidig som jeg byttet ut DAC-S med DSD-S. Så jeg fikk ikke testet ut den nye DAC'en mot samme effektforsterker som DAC-S. Således er ikke sammenligningen av pre-delen i DAC'ene helt rettferdig. Jeg hadde en stund en EC4.8 mellom DAC-S og FBA-800 og foretrakk å spille uten EC4.8. Jeg opplevde således pre delen i DAC-S som bra, men ikke helt optimal. Etter at jeg fikk ARC Ref-75 sammen med DSD-S føler jeg imidlertid at jeg ikke savner noe vesentlig.

Jeg har en mistanke om at dette med om DAC+effekt er vellykket handler en del om effektforsterkeren. Det kan være rent elektriske egenskaper, altså impedansmatching, som er enklere med enkelte effekter. Men det kan også handle om hvilken lydkarakter effektforsterkeren har. En effektforsterker med en litt tynn lydkarakter vil kanskje trenge et signal inn med litt "kjøtt på beinet" for at det ikke skal skjære seg helt. Med andre ord et signal som er "fetet" litt opp av f.eks en rør-pre.

Jeg opplever også at å bruke DAC rett i effekt gjør lydbildet veldig følsomt for små forandringer. Jeg byttet ut digitalkabelen og signalkabelen samtidig som jeg modifiserte og dempet høyttalerstativene (med sorbothane), og jeg vil beskrive forskjellen som ganske stor. F.eks ble kuttene med kvinnelig vokal på "Anastasis" (Dead Can Dance) langt mindre skarpe i toppen. Nå fikk jeg rett nok inn en sub omtrent samtidig, så den kan nok også ha medvirket også på de høyere frekvenser.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Jeg har en DP C1B som jeg kan ta med om du vil ha besøk for en test hjemme hos deg selv.
Min erfaring med forforsterkere er begrenset, men jeg bor i Bergen og kan ta turen etter avtale om det skulle være ønskelig.
Fjernkontrollen er ekstremt stor, men jeg bruker en Logitech som fungerer utmerket.
Takker så mye for det, 'Lynvingen'. Er absolutt et interessant tilbud.
Hva synes du selv om oppløsningen i de øvre frekvensene hos C1b'en?
Har lest at den er behagelig, men litt avrundet i toppen og solid i bunnen?
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Som sagt har jeg begrenset erfaring med preamper.
Men, jeg har hatt Hegel som går for å være oppløst i toppen.
Jeg synes ikke DP gjør seg bort mot Hegel, tvert imot.
Lite forvrengning og maktfullt basstrykk.
Hos meg høres det behagelig og fint ut uten at jeg savner detaljer.
Men jeg kan ta turen om det passer for deg en dag.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Som sagt har jeg begrenset erfaring med preamper.
Men, jeg har hatt Hegel som går for å være oppløst i toppen.
Jeg synes ikke DP gjør seg bort mot Hegel, tvert imot.
Lite forvrengning og maktfullt basstrykk.
Hos meg høres det behagelig og fint ut uten at jeg savner detaljer.
Men jeg kan ta turen om det passer for deg en dag.
Kjempeflott :)
Kan kanskje sende deg en pm en av de nærmeste dagene...?
 

Lynvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2010
Innlegg
887
Antall liker
295
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Som sagt har jeg begrenset erfaring med preamper.
Men, jeg har hatt Hegel som går for å være oppløst i toppen.
Jeg synes ikke DP gjør seg bort mot Hegel, tvert imot.
Lite forvrengning og maktfullt basstrykk.
Hos meg høres det behagelig og fint ut uten at jeg savner detaljer.
Men jeg kan ta turen om det passer for deg en dag.
Kjempeflott :)
Kan kanskje sende deg en pm en av de nærmeste dagene...?
Bare å si i fra når det passer, men i morgen har jeg 20års bryllupsdag så da er det nok best å holde fortet.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Som sagt har jeg begrenset erfaring med preamper.
Men, jeg har hatt Hegel som går for å være oppløst i toppen.
Jeg synes ikke DP gjør seg bort mot Hegel, tvert imot.
Lite forvrengning og maktfullt basstrykk.
Hos meg høres det behagelig og fint ut uten at jeg savner detaljer.
Men jeg kan ta turen om det passer for deg en dag.
Kjempeflott :)
Kan kanskje sende deg en pm en av de nærmeste dagene...?
Bare å si i fra når det passer, men i morgen har jeg 20års bryllupsdag så da er det nok best å holde fortet.
Sikkert lurt hvis du har livet kjært.... :)
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.571
Antall liker
1.306
Sted
Oslo
jeg bruker en sonic frontiers den fungerer bra på min dp
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.145
Antall liker
2.691
Sted
Kongsberg
Hei.

Skal du prøve Conrad Johnson må du ha et par sånne (eller tilsvarende):
electrocompaniet_ecp5xlr_rca-til-xlr-adapter.jpg

samt et par single ended (RCA) signalkabler for å koble sammen for- og
effekt-forsterker. I tillegg må du huske å bytte om + og - på effekt-
forsterkerens høyttalerterminaler (begge kanaler) da C-J'en
inverterer absolutt fase.


Handler du C-J'en, bør du få laget deg en overgangskabel (RCA til XLR)
der fasen snues i signalkablen (+ RCA til Pin 3 - XLR / - RCA til Pin 1 - XLR)
så du slipper å bytte om på høyttalerterminalene.

DACen din har vel RCA ut, så i den enden er det vel ingen problemer...

----

Når det gjelder DPC1b'en tror jeg ikke du vil oppleve noen problemer med
redusert oppløsning i toppen. Dette er vel mer et "problem" med DP effekt-
forsterkerne snarere enn forforsterkeren.
Jeg setter uttrykket "problem" i gåseøyne da dette snarere er et resultat
av forsterkerens utrolig lave forvrengning (som resulterer i at man ikke får
"klirring" i toppen), snarere enn en objektiv "feil". Men mange, deriblant meg
selv, foretrekker den økte "klirringen" i toppen som man for eksempel får med
Electrocompaniet og de aller fleste andre effektforsterkere. Men jeg skulle
gjerne hatt bassen fra DP'en din.

Dette finner du ut av med velvillig hjelp fra Lynvingen (et sååå mye kulere
navn enn originale Batman). Flott å se hvordan HFS medlemmer kan formidle
hjelp på denne måten...

mvh
Gunnar Brekke
 
Sist redigert:

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Hei.

Skal du prøve Conrad Johnson må du ha et par sånne (eller tilsvarende):
Vis vedlegget 329986
samt et par single ended (RCA) signalkabler for å koble sammen for- og
effekt-forsterker. I tillegg må du huske å bytte om + og - på effekt-
forsterkerens høyttalerterminaler (begge kanaler) da C-J'en
inverterer absolutt fase.


Handler du C-J'en, bør du få laget deg en overgangskabel (RCA til XLR)
der fasen snues i signalkablen (+ RCA til Pin 3 XLR / - RCA til Pin 1 XLR)
så du slipper å bytte om på høyttalerterminalene.

DACen din har vel RCA ut, så i den enden er det vel ingen problemer...

----

Når det gjelder DPC1b'en tror jeg ikke du vil oppleve noen problemer med
redusert oppløsning i toppen. Dette er vel mer et "problem" med DP effekt-
forsterkerne snarere enn forforsterkeren.
Jeg setter uttrykket "problem" i gåseøyne da dette snarere er et resultat
av forsterkerens utrolig lave forvrengning (som resulterer i at man ikke får
"klirring" i toppen), snarere enn en objektiv "feil". Men mange, deriblant meg
selv, foretrekker den økte "klirringen" i toppen som man for eksempel får med
Electrocompaniet og de aller fleste andre effektforsterkere. Men jeg skulle
gjerne hatt bassen fra DP'en din.

Dette finner du ut av med velvillig hjelp fra Lynvingen (et sååå mye kulere
navn enn originale Batman). Flott å se hvordan HFS medlemmer kan formidle
hjelp på denne måten...

mvh
Gunnar Brekke
Tusen takk for all info! :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Ketil,
Jeg tror ikke du kan si dette på generelt grunnlag. Først og fremst fordi det APL bedriver neppe kan beskrives som allemannseie, så man kan virkelig ikke trekke sine konklusjoner basert på hva som er mulig med komponenter fra APL. Dernest fordi en god del effekttrinn der ute er en vanskelig last, og dermed er avhengige av en forforsterker for å vise sine beste sider.
Det finnes flere veier til Rom, og enkelte av disse innebærer faktisk forforsterker.

Mvh
Håkon Rognlien
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Ketil,
Jeg tror ikke du kan si dette på generelt grunnlag. Først og fremst fordi det APL bedriver neppe kan beskrives som allemannseie, så man kan virkelig ikke trekke sine konklusjoner basert på hva som er mulig med komponenter fra APL. Dernest fordi en god del effekttrinn der ute er en vanskelig last, og dermed er avhengige av en forforsterker for å vise sine beste sider.
Det finnes flere veier til Rom, og enkelte av disse innebærer faktisk forforsterker.

Mvh
Håkon Rognlien
På den andre siden er heller ikke hifi anlegg med kilde-forforsterker-effektforsterker allemannseie. Det er ikke sikkert det er pris alene som er avgjørende i forhold til hvorvidt man anskaffer seg hifi. For mange vil det være utelukket å ha 3-4 store bokser plassert i en stue eller lignende. Minimalisme er nøkkelen til utbredelsen av hifi og således tror jeg Devaliet tenker helt rett når de lager én boks med dac-pre-effekt i. Jeg kan ikke heller se helt hvorfor det skulle være noe problem å lage en DAC med forforsterker på høyde med en separat pre uansett hvor vanskelig last effekttrinnet skulle utgjøre. Personlig føler jeg det ikke er noe behov for pre med min DSD-S, men jeg ser at andre føler de får bedre lyd med en pre imellom med samme DAC. Mulig jeg prøver å låne en pre og få testet det ut en gang.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Ketil,
Jeg tror ikke du kan si dette på generelt grunnlag. Først og fremst fordi det APL bedriver neppe kan beskrives som allemannseie, så man kan virkelig ikke trekke sine konklusjoner basert på hva som er mulig med komponenter fra APL. Dernest fordi en god del effekttrinn der ute er en vanskelig last, og dermed er avhengige av en forforsterker for å vise sine beste sider.
Det finnes flere veier til Rom, og enkelte av disse innebærer faktisk forforsterker.

Mvh
Håkon Rognlien
På den andre siden er heller ikke hifi anlegg med kilde-forforsterker-effektforsterker allemannseie. Det er ikke sikkert det er pris alene som er avgjørende i forhold til hvorvidt man anskaffer seg hifi. For mange vil det være utelukket å ha 3-4 store bokser plassert i en stue eller lignende. Minimalisme er nøkkelen til utbredelsen av hifi og således tror jeg Devaliet tenker helt rett når de lager én boks med dac-pre-effekt i. Jeg kan ikke heller se helt hvorfor det skulle være noe problem å lage en DAC med forforsterker på høyde med en separat pre uansett hvor vanskelig last effekttrinnet skulle utgjøre. Personlig føler jeg det ikke er noe behov for pre med min DSD-S, men jeg ser at andre føler de får bedre lyd med en pre imellom med samme DAC. Mulig jeg prøver å låne en pre og få testet det ut en gang.
Tror du gjør lurt i å teste ut selv hva en god pre kan gjøre med lyden!
Hvilken setting bruker du med PS Audio P10 Power plant? Her spiller jeg i TubeWave.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Preampen sin tid er nok snart forbi når de fleste etterhvert utelukkende går over til å bruke digitale kilder. Å introdusere en hel komponent utelukkende for en funksjon som en DAC uten problemer kan utføre er jo på grensen til idioti. Problemet er at DAC produsentene ikke bruker nok ressurser på pre-delen i DAC'en. Resultatet kan bli en litt tynn og fargeløs lyd. Men det kan òg tenkes at en pre i en del tilfeller maskerer svakheter ved kilden og kan tune lyden i en retning som noen kan like. Den tuningen av lyd kan sikkert være grei for noen, men man kommer aldri utenom at en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden på et vis.
Ketil,
Jeg tror ikke du kan si dette på generelt grunnlag. Først og fremst fordi det APL bedriver neppe kan beskrives som allemannseie, så man kan virkelig ikke trekke sine konklusjoner basert på hva som er mulig med komponenter fra APL. Dernest fordi en god del effekttrinn der ute er en vanskelig last, og dermed er avhengige av en forforsterker for å vise sine beste sider.
Det finnes flere veier til Rom, og enkelte av disse innebærer faktisk forforsterker.

Mvh
Håkon Rognlien
På den andre siden er heller ikke hifi anlegg med kilde-forforsterker-effektforsterker allemannseie. Det er ikke sikkert det er pris alene som er avgjørende i forhold til hvorvidt man anskaffer seg hifi. For mange vil det være utelukket å ha 3-4 store bokser plassert i en stue eller lignende. Minimalisme er nøkkelen til utbredelsen av hifi og således tror jeg Devaliet tenker helt rett når de lager én boks med dac-pre-effekt i. Jeg kan ikke heller se helt hvorfor det skulle være noe problem å lage en DAC med forforsterker på høyde med en separat pre uansett hvor vanskelig last effekttrinnet skulle utgjøre. Personlig føler jeg det ikke er noe behov for pre med min DSD-S, men jeg ser at andre føler de får bedre lyd med en pre imellom med samme DAC. Mulig jeg prøver å låne en pre og få testet det ut en gang.
Tror du gjør lurt i å teste ut selv hva en god pre kan gjøre med lyden!
Hvilken setting bruker du med PS Audio P10 Power plant? Her spiller jeg i TubeWave.
Jeg bruker bare P10 i vanlig modus. På den gamle Premier Power Plant som jeg hadde før P10 prøvde jeg litt de andre mode'ene som skulle gi mer "kraft" i bølgetoppene på strøm-sinuskurven. Jeg tror jeg ble litt skeptisk til det da jeg engang hørte at effektforsterkeren jeg hadde dengang gav fra seg en liten suse-lyd da jeg skiftet mellom mode'ene. Sikkert helt ufarlig men jeg er nå litt forsiktig med det meste.

Tenker det kunne vært artig å prøve med en god ARC pre engang. Det vil nok uansett medføre litt mer forvrengning, noe alle komponenter i en lydkjede gjør, men det kan godt hende de positive virkningene ville overskygget dette.
 

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har måttet trykke på den økonomiske pauseknappen for en stund, men jobber med saken.
Har en liten liste, som jeg skal utforske når så langt kommer.
Må uansett få understreke at nåværende lyd absolutt er til å leve med.
Gjennomsiktigheten er nesten til humre av.... og tror de færreste ville klage på kvaliteten her, men....
Det blir nok rør, ser det ut som.
Rør er kjekt, og tuberolling er morosam tidtrøyte.
Dyre tonekontroller, kanskje, men når det klaffer er belønningen kjekk :)
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Hos meg brukes Wyetech Labs Opal No.040 som pre på dp A1b EBW. Tror ikke at alle aner hvike kvaliteter disse dp'ene innehar!
Måtte bare nevnes..fordi jeg nyter musikk mer enn noensinne i heimen!:)

I Opal'en benyttes 6SN7GT både som driver- og utgangsrør.
Her et bilde av "pre-beistet" på 26 kg. (Separat strømforsyning i tillegg)
Wyetech Opal g.jpg


Benytter kun NOS rør og matcher nøye!! Bruker nå Sylvania 6SN7GT som drivere og 6SN7GT "Bad Boys" på utgang. (alle fra 1950/51)
Har litt NOS rør i reserve..
Ikke alle er like skjeldne som som disse Russiske Melz 6H8M (6N8M) = forgjenger til 6H8C (6N8S)
Melz 6H8M.1.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: 2m

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Har måttet trykke på den økonomiske pauseknappen for en stund, men jobber med saken.
Har en liten liste, som jeg skal utforske når så langt kommer.
Må uansett få understreke at nåværende lyd absolutt er til å leve med.
Gjennomsiktigheten er nesten til humre av.... og tror de færreste ville klage på kvaliteten her, men....
Det blir nok rør, ser det ut som.
Rør er kjekt, og tuberolling er morosam tidtrøyte.
Dyre tonekontroller, kanskje, men når det klaffer er belønningen kjekk :)
Hei, er du fortsatt i pausemodus..fyller bingen?:)

Er enig i at slik tuning gir belønning..rørmagi:) Nesten ufattelig dette -selv mellom teknisk like rør. (-motsatt av forringende tonekontroller..men det visste du nok.) De som ikke har prøvd, lever et fattig audio liv!;)
-Bare spør meg; Hele mitt audio & tekniske liv har "kvalitet" bestått i varianter av transistor, klasse D, "Utvikling"..
Rørene har vært forbeholt min antikke radiosamling. Inntil jeg så rør-lyset for ~2 år siden..:rolleyes:

Et lite tillegg ang. Gunnar Brekke's glimrende & informative innlegg; ARC Reference 2 MkII varianten har også 6H30 røret, hvis du vil "unngå" dette -for tuberolling.

En merknad til Ketil's "tuning av lyd kan sikkert være grei for noen..en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden.."(-ang. preamp)
-En volumkontroll/passiv pre er kun 1 komponent imellom. Jeg gjorde mange forsøk for noen år siden. Du verden så flatt lydbilde jeg fikk, uansett kvalitet. "Linjedriv" behøves som oftest.

Ellers; lykke til i pre-valg!:)
 
Sist redigert:

erikr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Innlegg
265
Antall liker
445
Sted
Bergen
Torget vurderinger
10
Har måttet trykke på den økonomiske pauseknappen for en stund, men jobber med saken.
Har en liten liste, som jeg skal utforske når så langt kommer.
Må uansett få understreke at nåværende lyd absolutt er til å leve med.
Gjennomsiktigheten er nesten til humre av.... og tror de færreste ville klage på kvaliteten her, men....
Det blir nok rør, ser det ut som.
Rør er kjekt, og tuberolling er morosam tidtrøyte.
Dyre tonekontroller, kanskje, men når det klaffer er belønningen kjekk :)
Hei, er du fortsatt i pausemodus..fyller bingen?:)

Er enig i at rør gir belønning. Rør har, om ikke magi, den mest ufattelige påvirkningen -selv mellom teknisk like rør. (-motsatt av forringende tonekontroller..men det visste du nok.) De som ikke har prøvd, lever et fattig audio liv!;)
-Bare spør meg; Hele mitt audio & tekniske liv har "kvalitet" bestått i varianter av transistor, klasse D, "Utvikling"..
Rørene har vært forbeholt min antikke radiosamling. Inntil jeg så rør-lyset for ~2 år siden..:rolleyes:

Et lite tillegg ang. Gunnar Brekke's glimrende & informative innlegg; ARC Reference 2 MkII varianten har også 6H30 røret, hvis du vil "unngå" dette -for tuberolling.

En merknad til Ketil's "tuning av lyd kan sikkert være grei for noen..en en ekstra komponent i kjeden vil forringe lyden.."(-ang. preamp)
-En volumkontroll/passiv pre er kun 1 komponent imellom. Jeg gjorde mange forsøk for noen år siden. Du verden så flatt lydbilde jeg fikk, uansett kvalitet. "Linjedriv" behøves som oftest.

Ellers; lykke til i pre-valg!:)
Endte opp med en Audio Valve Eclipse.
En særdeles god og et tydeligvis relativt ukjent produkt her på 'sentralen.
En forforsterker som er meget detaljert og gjennomsiktig.
Var virkelig fornøyd etter diverse tube rolling.
Hørtes til slutt ut som en "ampliwire". En forsterker uten egenlyd. Stort kompliment i min verden, men også et resultat av mine rørvalg.
Andre ville gjerne ha valgt rør med større egenlyd. Kall det gjerne for rørlyd osv.

Imidlertid ble det positive til et omvendt problem. Mitt lydideal ble bare forsterket.
Det viste seg at Dcs Debussy-dac'en laget omtrent lik lyd uten at Eclipse'n var tilkoblet....
Debussy'en hadde en mye bedre analogutgang enn jeg var klar over...!
Ingen flat lyd her, nei. Rikelig med kjøtt på beina i hele frekvensområdet.

Hadde ikke dacen vært så god, hadde Eclipsen blitt stående her lenge. Med de rette tilpassede rørene er den virkelig god.
 
Topp Bunn