Dette er hva dårlig strøm hindrer deg i å høre

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
..he he, måtte smile litt når jeg leste denne fra dagens Audiophilia forum/high rez highway:

XRCD v. SACD - interesting comparison

I had been so far unable to make sensible comparisons between XRCD and SA-CD versions of the same material other than by comparing the two versions of Mahler's 4th under Reiner (CSO).
My general (past) feeling was that either version had its merits: very broadly speaking, the XRCD more pleasing to the ear, the SACD slightly more aggressive with a - little - bit more sound image.

Last Saturday a friend lent me "just to try" (I am afraid it will stay in the home for long) a brand new Monster Pro Power 5100 PowerCenter conditioner. My system already included power conditioning, but switching to the Monster immediately proved that the Monster is a monster indeed, which brings to the surface many details I was absolutely unaware of in a number of recordings I have always used for testing.

Incidentally, I came to spinning both of the Reiner/Mahler 4ths above and, ... gosh, the XRCD comes out simply shattered from the comparison, with the SACD being a world apart and coming closest than ever to the experience of listening to an orchestra live.

Two basic questions thus arise:

- what does the Monster do that my earlier conditioning was unable to do?

- why did the difference turn out to be so evident in the XRCD/SACD comparison?


Dette stemmer meget godt med mine egne erfaringer. :)
Det er når jeg virkelig har satt fokus på "strømproblematikken" , og fått senket støygulvet i anlegget mitt at high-rez stikker fra CD'en i lydkvalitet. Selv har jeg følgende innspilling på XRCD og SACD: RCA Living Stereo "Scheherazade" m/Reiner 1960. Begge er uten tvil mastret fra samme mastertaper.

http://www.audioasylum.com/forums/hirez/messages/230519.html
 
O

om.s

Gjest
Siterer quad_lars igjen fra en tangerende tråd:

TIl slutt vil jeg sitere LMC: Min er faring er at du vet ikke om du hadde støy før du er kvitt den, mao du oppdaget at støyen faktisk har maskert detaljer og informasjon, som du ikke visste at du hadde før. Dette kan jeg skrive under er tilfelle.


Dette kan jeg skrive under på også, mange tror nok at de har tatt alle forholdsregler hva f.eks strömrensing gjelder, men disse to erfaringene er vel verdt å legge seg på minnet, imho...

mvgh
 
T

tjn

Gjest
Så sant så sant....men så er det mange tråder ang. dette også da...
 
O

om.s

Gjest
Så sant så sant....men så er det mange tråder ang. dette også da...
Joa!, men alikevel ser det jo ikke ut til at det trenger inn alle steder ;) ........

mvh
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg har til og med hørt forskjell på CD og SACD, med samme album selvsagt, men det er på et hotellrom med Claes Ohlson skjøteledninger på helt middels elektronikk, samt DIY høyttalere. Trenger jo ikke strømrenser for å høre forskjell her egentlig, men det er kanskje andre ting enn dynamikk og oppløsning i lydbildet dere sikter til?

Vidar
 
T

tjn

Gjest
Joa!, men alikevel ser det jo ikke ut til at det trenger inn alle steder ;) ........

mvh
Så sant så sant det også...Har en følelse av at det er lettere å bruke penger på dingser, mirakel ledninger og hardware, det viser ihvertfall igjen i rommet, enn å bruke penger og tid på f.eks. egen kurs til hærligheten, billigere oppgradering får du ikke. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.118
Antall liker
2.648
Low- Q
Poenget er at forskjellene bli enda mer påtagelige når du får fjerna den støyen du ikke trodde var der. Denne støyen hindrer deg i å høre low-resolution-details. Disse svake detaljene inkluderer som eks. rominformasjon, ambience, naturlig varme i innspillingene, men også oppfattelsen av gradering av dynamikk, overtonestruktur på instrumenter som gjør at instrumentene/vokal blir mere fyldig/kroppslig m.m.

High-rez digital har et noe lavere støygulv (reelt høyere bitoppløsning) enn CD, det virker som om gevinsten av dette blir borte hvis det totale støygulvet i anlegget ikke er tilstrekkelig lavt.
 
K

knutinh

Gjest
High-rez digital har et noe lavere støygulv (reelt høyere bitoppløsning) enn CD, det virker som om gevinsten av dette blir borte hvis det totale støygulvet i anlegget ikke er tilstrekkelig lavt.
Helt klart. Hvis effekt-addisjonen av støy i elektronikk og akustisk dominerer så er det å forvente at reduksjon i digital-støy ikke gir signifikant endring i SNR ved lytteposisjon.

Spørsmålet er jo om nevnteduppeditter gir en målbar endring i elektronisk støy?

-k
 
Topp Bunn