Hi-Fi magasin Skulle vi laga ein taksonomi for hifi? Eller Hi-end?

Kva meinar du er dei viktigaste tinga å omtale innan hifi-journalistikk?

  • Klangbalanse

    Stemmer: 20 62.5%
  • Frekvensomfang

    Stemmer: 5 15.6%
  • oppøøysingsevne

    Stemmer: 11 34.4%
  • evne til å nyansere mikrodynamikk

    Stemmer: 13 40.6%
  • evne til å gje att makrodynamikk

    Stemmer: 13 40.6%
  • evne til å gje att lokalitetane til innspelinga

    Stemmer: 7 21.9%
  • evne til å gje att plasseringa av instrumenta på scena

    Stemmer: 14 43.8%
  • design, utsjånad, merkevare og feelgood-kjensle

    Stemmer: 3 9.4%
  • soliditet og brukskomfort

    Stemmer: 2 6.3%
  • andre faktorar

    Stemmer: 9 28.1%

  • Totalt antall stemmer
    32
  • Avstemningen er stengt .

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Spennande tråd. Skulle du kanskje sette opp at man kan krysse av for 3 feks. For aller er jo viktige, men i større eller mindre grad. Så kor longt ned på prioritetslista skal man gå?
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.661
Antall liker
58.501
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Dette tror jeg det kommer lite ut av. I beste fall tidtrøyte.

Jeg har erkjent for lenge siden at vi lever i Babel.
Vi snakker ulike språk og har ulike begrepsoppfatning rundt dette med å beskrive lyd.
Hvor mange vet hva som ligger i begreper som f.eks "oppløysingsevne", "makrodynamikk". "evne til å gje att plasseringa av instrumenta på scena."
Eksisterer det en felles forståelse?

Det er en kjensgjerning at mange HFS -brukere knapt har vært ute fra gutterommet for å høre noe som helst.
Synd men sant.

Mvh
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Synes det er et morsomt initiativ. Det er imidlertid en del utfordringer med inndeling av lyd i "disipliner". For å ta et eksempel. Evne til å gjengi innspillingslokalet vil en udynamisk forsterker score høyt på. Dette fordi romklangen i en slik forsterker relativt sett forsterkes for mye ift instrumentene. En dårlig forsterker får da høy score på et område selvom den totalt sett er dårlig.

Fravær av egen lydsignatur, korrekt klangbalanse og dynamikk er viktigst for meg hvis HIFI og ikke TAFI (Taste Fidelity) er kvalitetskriteriene.



Final
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Alt er vel TAFI når det koker ned til stykket... "Nøytralt" er et av de mest misvisende ord jeg hører brukt innen hobbyen. Nøytralt ifht hva? Opptaket? Er det nøytralt? Hvordan får det blitt det via en miksepult, for å si det slik...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
^ Nøytralt og transparent er «utput» sammenliknet med «input». Det er på ingen måter misvisende dersom man holder tunga rett i kjeften.

Opptak er så og si aldri nøytrale eller transparente, og det er sannsynligvis heller ikke meningen, eller nødvendig for å vurdere om hifiutstyret er nøytralt og transparent. Det beste vi kan gjøre er å ta opptakene for gitt - de er som de er og premissene for «korrekt» reproduksjon er sjeldent kjent. Det er ikke det at det ikke finnes gode og dårlige opptak, og enkelte opptak fungerer bedre i bestemte sammenhenger enn andre opptak, men det er en litt annen skål.

Nøytral og transparent er vanskelige begreper for transdusere, spesielt høyttalere, da det er svært situasjonsbetinget (lytterom og oppsett) og en god referanse eksisterer kanskje ikke. Begrepene er straks mye enklere for elektronikk, særlig for vanlige forsterkere uten EQ og hvor input og output er på samme «format».

EDIT til topic så mener jeg «transparent» og «nøytralt» er viktige referanserammer for å forstå lyden/ytelsen i utstyret. Utstyrsreportasjer som ikke har et klart og bevist forhold til disse begrepene blir veldig fort verdiløse for meg. Deretter setter jeg pris på gode omtaler av byggekvalitet, design, funksjonalitet og «teknologi».

mvh
KJ
 
Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2010
Innlegg
1.942
Antall liker
1.277
Torget vurderinger
2
Alt er vel TAFI når det koker ned til stykket... "Nøytralt" er et av de mest misvisende ord jeg hører brukt innen hobbyen. Nøytralt ifht hva? Opptaket? Er det nøytralt? Hvordan får det blitt det via en miksepult, for å si det slik...
Ja, det er ikke så lett å vite eksakt hva som mener med det. Det kan være at det ikke er noen frekvenser som stikker seg frem.
Å vite hva som er nøytralt i forhold til opptaket er nok ikke lett spesielt vanskelig med mye av musikken som jeg hører på som f.eks. som elektrisk gitar og trommer hvor trommene er spilt inn på plast cymbaler og trommer med en trigget og lyden kun er en sample som han som mixer cden justerer på ettersom hva han synes høres kult ut. Samme med elektriske gitarer, hvor de bare mikser til de finner noe som høres bra ut og kanskje skiller seg fra andre band. Keyboard synth sier også seg selv... De færreste (ingen?) nye live opptak er egentlig live. De tar opp på konserten, men så sitter bandmedlemmene i studio og synger/spiller på toppen for at det skal bli bra nok kvalitet. Så bare mikser de det inn sånn at det skal høres sånn passe live ut.

Ordliste fra head-fi.org, med en del ord som er brukt i hi-fi sammenheng


Aggressive - Forward and bright sonic character.

Airy - Spacious. Open. Instruments sound like they are surrounded by a large reflective space full of air. Good reproduction of high frequency reflections. High frequency response extends to 15 or 20 kHz.

Ambience - Impression of an acoustic space, such as the performing hall in which a recording was made.

Analytical - Highly detailed.

Articulate - Intelligibility of voice(s) and instruments and the interactions between them.

Attack - The leading edge of a note and the ability of a system to reproduce the attack transients in music.

Balance - essentially tonal balance, the degree to which one aspect of the sonic spectrum is emphasized above the rest. Also channel balance, the relative level of the left and right stereo channels.

Bass - The audio frequencies between about 60Hz and 250Hz.

Bassy - Emphasized Bass.

Blanketed - Weak highs, as if a blanket were put over the speakers.

Bloated - Excessive mid bass around 250 Hz. Poorly damped low frequencies, low frequency resonances. See tubby.

Blurred - Poor transient response. Vague stereo imaging not focused.

Body - Fullness of sound, with particular emphasis on upper bass. Opposite of thin.

Boomy - Excessive bass around 125 Hz. Poorly damped low frequencies or low frequency resonances.

Boxy - Having resonances as if the music were enclosed in a box. Sometimes an emphasis around 250 to 500 Hz.

Breathy - Audible breath sounds in woodwinds and reeds such as flute or sax. Good response in the upper mids or highs.

Bright - A sound that emphasizes the upper midrange/lower treble. Harmonics are strong relative to fundamentals.

Brilliance - The 6kHz to 16kHz range controls the brilliance and clarity of sounds. Too much emphasis in this range can produce sibilance on the vocals. Cable Microphonics - The noise heard due to the movement of a headphone or in-ear-monitor's cable rubbing against an object (ie. a shirt).

Chesty - The vocalist sounds like their chest is too big. A bump in the low frequency response around 125 to 250 Hz.

Clear - See Transparent.

Closed - A closed-in sound lacking in openness, delicacy, air, and fine detail usually caused by Roll-off above 10kHz; in contrast to Open.

Congested- Smeared, confused, muddy, and flat; lacking transparency.

Coloured - Having timbres that are not true to life. Non flat response; peaks or dips.

Cool- Moderately deficient in body and warmth, due to progressive attenuation of frequencies below about 150Hz.

Crisp - Extended high frequency response, especially with cymbals.

Dark - A tonal balance that tilts downwards with increasing frequency. Opposite of bright. Weak high frequencies.

Decay - The fadeout of a note, it follows the attack.

Definition (or resolution) - The ability of a component to reveal the subtle information that is fundamental to high fidelity sound.

Delicate - High frequencies extending to 15 or 20 kHz without peaks.

Depth - A sense of distance (near to far) of different instruments.

Detail - The most delicate elements of the original sound and those which are the first to disappear with lesser equipment.

Detailed - Easy to hear tiny details in the music; articulate. Adequate high frequency response, sharp transient response.

Dry - Lack of reverberation or delay as produced by a damped environment. May comes across as fine grained and lean. Opposite of Wet.

Dull - See Dark.

Dynamic - The suggestion of energy and wide dynamic. Related to perceived speed as well as contrasts in volume both large and small.

Edgy - Too much high frequency response. Trebly. Harmonics are too strong relative to the fundamentals. Distorted, having unwanted harmonics that add an edge or raspiness.

Euphonic - An appealing form of distortion that generally enhances perceived fidelity, often ascribed to the harmonic elaborations of some valve amps.

Fast - Good reproduction of rapid transients which increase the sense of realism and "snap".

Fat - See Full and Warm. Or, spatially diffuse; a sound is panned to one channel, delayed, and then the delayed sound is panned to the other channel. Or, slightly distorted with analogue tape distortion or tube distortion.

Focus - A strong, precise sense of image projection.

Forward(ness) - Similar to an aggressive sound, a sense of image being projected in front of the speakers and of music being forced upon the listener. Compare "Laid-back".

Full - Strong fundamentals relative to harmonics. Good low frequency response, not necessarily extended, but with adequate level around 100 to 300 Hz. Male voices are full around 125 Hz; female voices and violins are full around 250 Hz; sax is full around 250 to 400 Hz. Opposite of thin. Fun - A term coined by Currawong referring to a tonal balance in a piece of audio gear that has a boosted bass (mid-bass) and treble that is most appealing on first or casual listening but isn't intended to be tonally neutral. Fun gear is characterized by a U-to-V shaped signature, with good bass impact, energetic (but manageable) highs, and mids that - while recessed - are typically not veiled.

Gentle - Opposite of edgy. The harmonics (of the highs and upper mids) are not exaggerated, or may even be weak.

Grainy - A slightly raw, exposed sound which lacks finesse. Not liquid or fluid.

Grip - A sense of control and sturdiness in the bass.

Grungy - Lots of harmonic or I.M. (Intermodulation) distortion.

Hard - Too much upper midrange, usually around 3 kHz. Or, good transient response, as if the sound is hitting you hard. Uncomfortable, forward, aggressive sound with a metallic tinge.

Harsh - Grating, abrasive. Too much upper midrange. Peaks in the frequency response between 2 and 6 kHz. Or, excessive phase shift in a digital recorder's low pass filter.

Headstage - The perception of the Soundstage while listening to headphones.

Highs - The audio frequencies above about 6000 Hz.

High Midrange (High Mids, Upper Mids) - The audio frequencies between about 2kHz and 6kHz.

Hollow - Recessed mids.

Honky - Like cupping your hands around your mouth. A bump in the response around 500 to 700 Hz.

Imaging - The sense that a voice or instrument is in a particular place in the room.

Juicy - Sound that has joie de vivre, energy and life.

Laid-back - Recessed, distant-sounding, having exaggerated depth, usually because of a dished midrange. Compare "Forward".

Liquid - Textureless sound.

Low Level Detail - The quietest sounds in a recording.

Low Midrange (Low Mids) - The audio frequencies between about 250Hz and 2000Hz.

Lush - Very Rich/Full.

Lush (2) - A "lush" sound has a sense of warmth and fullness. Notes are more authoritative and have a sense of life about them. It is a sound free of any sibilance or brightness. It does not mean colored, however. It is an open and inviting sound enveloping the listener into its soundstage. (source: unkown headfier)

Mellow - Reduced high frequencies, not Edgy.

Midrange (Mids) - The audio frequencies between about 250 Hz and 6000 Hz.

Muddy - Not clear. Weak harmonics, smeared time response, I.M. distortion.

Muffled - Sounds like it is covered with a blanket. Weak highs or weak upper mids.

Musical (or musicality) - A sense of cohesion and subjective "rightness" in the sound.

Nasal - Honky, a bump in the response around 600 Hz.

Naturalness - Realism.

Opaque - Unclear, lacking Transparency.

Open - Sound which has height and "air", relates to clean upper midrange and treble.

Pace - Often assoc. with rhythm, a strong sense of timing and beat.

Piercing - Strident, hard on the ears, screechy. Having sharp, narrow peaks in the response around 3 to 10 kHz.

PRaT - Pace, Rhythm and Timing

Presence Range - The presence range between 4kHz and 6kHz is responsible for the clarity and definition of voices and instruments. Increasing this range can make the music seem closer to the listener. Reducing the 5kHz content makes the sound more distant and transparent.

Presence - A sense that the instrument in present in the listening room. Synonyms are edge, punch, detail, closeness and clarity. Adequate or emphasized response around 5 kHz for most instruments, or around 2 to 5 kHz for kick drum and bass.

Puffy - A bump in the response around 500 Hz.

Punchy - Good reproduction of dynamics. Good transient response, with strong impact. Sometimes a bump around 5 kHz or 200 Hz.

Range - The distance between the lowest and highest tones.

Resolution (or Resolving) - See Definition
Reverberation - is the persistence of sound in a particular space after the original sound is removed. A reverberation, or reverb, is created when a sound is produced in an enclosed space causing a large number of echoes to build up and then slowly decay as the sound is absorbed by the walls and air.
Rich - See Full. Also, having euphonic distortion made of even order harmonics.

Roll-off (Rolloff) - The gradual attenuation that occurs at the lower or upper frequency range of a driver, network, or system. The roll-off frequency is usually defined as the frequency where response is reduced by 3 dB.

Round - High frequency rolloff or dip. Not edgy.

Rhythm - The controlled movement of sounds in time.

Saturation - The point at which a magnetic tape is fully magnetized and will accept no more magnetization.

Seismic - Very low bass that you feel rather than hear.

Shrill - Strident, Steely.

Sibilant (or Sibilance) - "Essy", exaggerated "s" or "sh" sounds in vocals. Sibilant sounds carry most of their energy through the 4Khz to 8Khz range, but can extend to 10kHz, depending on the individual. Sibilance is often heard on radio.

Sizzly - See Sibilant. Also, too much highs on cymbals.

Smeared - Lacking detail. Poor transient response, too much leakage between microphones. Poorly focused images.

Smooth - Easy on the ears, not harsh. Flat frequency response, especially in the midrange. Lack of peaks and dips in the response.

Snap - A system with good speed and transient response can deliver the immediacy or "snap" of live instruments.

Soundstage - The area between two speakers that appears to the listener to be occupied by sonic images. Like a real stage, a soundstage should have width, depth, and height. Sound Signature - The general sound of a headphone as a result of its frequency response (e.g. bassy, treblely, neutral, etc.).

Spacious - Conveying a sense of space, ambiance, or room around the instruments. Stereo reverb. Early reflections.

Speed - A fast system with good pace gives the impression of being right on the money in its timing.

Steely - Emphasized upper mids around 3 to 6 kHz. Peaky, non flat high frequency response. See Harsh, Edgy.

Strident - See Harsh, Edgy.

Sturdy - Solid, powerful, robust sound.

Sub-Bass - The audio frequencies between about 20Hz and 80Hz.

Sweet - Not strident or piercing. Delicate. Flat high frequency response, low distortion. Lack of peaks in the response. Highs are extended to 15 or 20 kHz, but they are not bumped up. Often used when referring to cymbals, percussion, strings, and sibilant sounds.

Telephone Like - See Tinny.

Texture - A perceptible pattern or structure in reproduced sound.

Thick - A lack of articulation and clarity in the bass.

Thin - Fundamentals are weak relative to harmonics. Bass light.

Tight - Good low frequency transient response and detail.

Timbre - The tonal character of an instrument

Timing - A sense of precision in tempo.

Tinny - Narrowband, weak lows, peaky mids. The music sounds like it is coming through a telephone or tin can.

Tone - The sound of definite pitch.

Transient - The leading edge of a percussive sound. Good transient response makes the sound as a whole more live and realistic.

Transparent - Easy to hear into the music, detailed, clear, not muddy. Wide flat frequency response, sharp time response, very low distortion and noise. A hear through quality that is akin to clarity and reveals all aspects of detail.

Tubby - Having low frequency resonances as if you're singing in a bathtub. See bloated.

Upper Midrange (Upper Mids, High Mids) - The audio frequencies between 2 kHz and 6 kHz. V-Shaped - The description of a frequency response curve for a speaker or headphone. In layman's terms it means more prominent lows and highs with a recessed mid-range, hence the "V" shape formed from such a sound signature. Similar to a "U" shaped response curve but is generally used to describe a more dramatic difference.

Veiled - Like a silk veil is over the speakers. Slight noise or distortion or slightly weak high frequencies. Loss of detail due to limited transparency.

Warm - Good bass, adequate low frequencies, adequate fundamentals relative to harmonics. Not thin. Also excessive bass or mid bass. Also, pleasantly spacious, with adequate reverberation at low frequencies. Also see Rich, Round. Warm highs means sweet highs.

Wet - A reverberant sound, something with decay. Opposite of Dry.

Weighty - Good low frequency response below about 50 Hz. A sense of substance and underpinning produced by deep, controlled bass. Suggesting an object of great weight or power, like a diesel locomotive.

Woolly - Loose, ill-defined bass.

Describing Sound A Glossary - Head-Fi.org Community
 

janke

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.10.2009
Innlegg
56
Antall liker
17
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
14
Takk for ordlisten PowerMetal,
Det hjalp godt for å sortere inntrykkene og opplevelsene. Ikke minst når jeg blander meg borti ulike audio-fora i US.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
^ Nøytralt og transparent er «utput» sammenliknet med «input». Det er på ingen måter misvisende dersom man holder tunga rett i kjeften.

Opptak er så og si aldri nøytrale eller transparente, og det er sannsynligvis heller ikke meningen, eller nødvendig for å vurdere om hifiutstyret er nøytralt og transparent. Det beste vi kan gjøre er å ta opptakene for gitt - de er som de er og premissene for «korrekt» reproduksjon er sjeldent kjent. Det er ikke det at det ikke finnes gode og dårlige opptak, og enkelte opptak fungerer bedre i bestemte sammenhenger enn andre opptak, men det er en litt annen skål.

Nøytral og transparent er vanskelige begreper for transdusere, spesielt høyttalere, da det er svært situasjonsbetinget (lytterom og oppsett) og en god referanse eksisterer kanskje ikke. Begrepene er straks mye enklere for elektronikk, særlig for vanlige forsterkere uten EQ og hvor input og output er på samme «format».

EDIT til topic så mener jeg «transparent» og «nøytralt» er viktige referanserammer for å forstå lyden/ytelsen i utstyret. Utstyrsreportasjer som ikke har et klart og bevist forhold til disse begrepene blir veldig fort verdiløse for meg. Deretter setter jeg pris på gode omtaler av byggekvalitet, design, funksjonalitet og «teknologi».

mvh
KJ
Mye kloke tanker her KJ, men her legger du til ting. Jeg snakker om gjengivelse ifra opptak. Du snakker om, overraskende nok, om nøytralitet i en forsterker eller noe. To forskjellige ting. Så hvilken kjeft du har tunga i, men det er to forskjellige ting..
:cool:
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Veldig grei, den lista. Eit godt utgangspunkt for ein taksonomi. TAS hadde noko liknande som var veldig godt fundert, men eg har ikkje funne det att trass i leiting i gamle blad.
Problemet vert nok at ein del omgrep ikkje har noko målbart over seg, sjølv om ein er i stand til å påpeike det som fenomen.
Kan ein t.d. bruke "analytisk" som eit kriterium? Eller "varm", "musikalsk"? Og korleis målast mikrodynamiske kvalitetar? Kva med tredimensjonalitet? Bass og diskant, og til dels mellomtone skal vi vel få til, men kva med "karakter"?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.158
Antall liker
4.322
Torget vurderinger
1
Som antydet så blir det fort litt (alt) for usikkert og uklart å gjøre en vurdering av transparens/nøytralitet på en hel reproduksjonskjede. Det er enklere å vurdere de enkelte bestanddelene hver for seg. Vurderingen må også løsrives fra kvaliteten på den musikkhermetikken som brukes til evalueringen. Og som nevnt er det slett ikke trivielt ift. å vurdere høyttalere, siden ytelsen i veldig stor grad er avhengig av hvordan de passer til konkrete oppsett i konkrete lytterom og «formatkonverteringen» gjør det vanskelig å sammenlikne output med input.

mvh
KJ
 
Topp Bunn