Digitale avspillere Pris/ytelsesforhold på digitale avspillere - hva skjer?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
I denne rare hobbyen vår er det (stort sett og til en viss grad) sammenheng mellom pris og ytelse. I alle kategorier finnes det selvsagt røverkjøp.

Men, når det gjelder digitale avspillere, har det skjedd noe. I Stereophiles Recommended Components A+ klasse er det nå komponenter fra $299 til
$ 28.000.-

Dette er jo interessant, for å si det mildt.

Er dette reellt? ER det m.a.o. mer snakk om smak og behag, enn reell lydforbedring ?

Kjør debatt. :)
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Beklager hvis jeg fjerner premisset for diskusjonen i første post, men hvis du leser stereophile så burde du være klar over at billigste DAC som kommer til å være klasse A+ etter oppdateringen i oktober mest sansynlig vil koste ca 2k USD (dvs. det begynner på ca 14k i norge). V90 DAC blei hasteplasert i klasse A+, men den skulle vært plassert i klasse B med orginal strømforsyning og i klasse A hvis man kjører med enten V-PSU eller V-PSU 2 etter min mening. I follow up review av V90 så ble det sagt at den hører hjemme i høy klasse B eller lav klasse A i recommended components. At en komponent blir plassert i klasse A+ betyr ikke nødvendigvis at en komponent er på nivå med de beste, men at den kommer i nærheten lydmessig.

Er i budsjett og nedre mellomklasse (under 10k) hvor de store framskrittene har vært. Topp digital i high end klassen for 10 år siden er fortsatt bra i dag, og tåler sammenlikning rent lydmessig med nye DACer og CD-Spillere som får masse skryt i prisklassen 10-20k og muligens høyere. Derimot så fikk man ikke brukbar digital under 6-7k for 15 år siden, mens man i dag kan kjøpe en brukbar DAC til 2k og en ganske bra DAC til 4-5k.

Man må være obs på at de fleste hi-fi blader og anmeldere lever av å skryte opp det nye og få det til å høres ut som en enorm oppgradering kontra det som var på topp for 3 år siden. Ingen som er interresert i å lese om det nye produktet som er ca. like bra eller marginalt bedre enn produktet som det skal erstatte. Store deler av bransjen (blader, anmeldere, forhandlere og produsenter) lever på å selge nye produkter, uavhengig av om det er en oppgradering eller ikke i ditt anlegg. Kjøper ønsker å tro at det gjøres enorme framskritt innen hi-fi, og at anlegget som er bygget på moderat budsjett, blir vanvittig mye bedre dersom man har det nyeste. Ofte så kan det være en sideveisforskyvning fra lyden man hadde gått litt trøtt på. Etter å ha hørt en del eldre designer som har vært solgt nesten uendret over mange år og en del sjeldent vintage utstyr så er min oppfatning at det ofte gjøres museskritt framover og noen ganger går lydkvaliteten bakover i høyere prisklasser.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Du fjerner på ingen måte premisset, men jeg var kanskje ikke helt presis. Poenget er ikke Stereophile og deres motiver. Det kan være tema for en annen tråd :)

Om billigste toppklasse er $299 eller $ 2.990 er ikke mitt poeng. Men forskjellen rent lydmessig mellom $2.990 og $ 29.990 er mitt poeng. Har digitalteknikken, kanskje pga "trickle-down" effekter fra databransjen, jevnet ut forskjellene i den grad at det mer er smak og behag enn objektive, lydmessige kvaliteter som skiller.
Det var det jeg var ute etter.

Jeg hadde i sin tid Mark Levinson 30 og 31, transport og dac. Tror de kostet 300.000 på den tiden - 20 år siden (?). Det var en helt annen idrett enn det meste som fantes på markedet. Hadde vært spennende å høre på dem i dag.
 

evhvis

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
780
Antall liker
641
Sted
Grimstad
Torget vurderinger
14
Du fjerner på ingen måte premisset, men jeg var kanskje ikke helt presis. Poenget er ikke Stereophile og deres motiver. Det kan være tema for en annen tråd :)

Om billigste toppklasse er $299 eller $ 2.990 er ikke mitt poeng. Men forskjellen rent lydmessig mellom $2.990 og $ 29.990 er mitt poeng. Har digitalteknikken, kanskje pga "trickle-down" effekter fra databransjen, jevnet ut forskjellene i den grad at det mer er smak og behag enn objektive, lydmessige kvaliteter som skiller.
Det var det jeg var ute etter.

Jeg hadde i sin tid Mark Levinson 30 og 31, transport og dac. Tror de kostet 300.000 på den tiden - 20 år siden (?). Det var en helt annen idrett enn det meste som fantes på markedet. Hadde vært spennende å høre på dem i dag.
Kan nok gå litt mer i detalj for standpunktet mitt da jeg eier både NAD M51 og V90 DAC med V-PSU II som begge er listet opp som klasse A+ i april (tipper A+ på M51 og B på V-90 i oktober når de justerer men M51 er nedre A+). NAD M51 brukes til 2-kanals hjemmekino og bakgrunnsmusikk, mens V90 er til headphone oppsettet. Eier også en EMC 1-UP som er produsert i 2009 med en del tweaks og en design som stammer fra 2003. Ingen av DACene matcher EMC 1-up på oppløsning, driv, fyldighet, timing, romfølelese og generel musikalitet når det kjøres 44.1khz. Er først når man bruker hi-res at M51 spiser inn mesteparten av forspranget. Har også testet M51 opp mot Wadia 381 rett i effekt og Wadiaen forskjellen var tilsvarende det som jeg opplever mot EMC 1-up, muligens enda større. Hadde nok blitt litt nærmere hvis jeg hadde drassa med pre-ampen (ble ikke testet hos meg, men med min effektforsterker) når det ble testet mot Wadia da M51 sitt utgangstrinn ikke klarer mellombassen eller romfølelsen ordentlig uten en pre-amp i mellom. For all del M51 er en god DAC (ellers hadde den gått på brukten med de vanvittig hyggelige bruktprisene som er på ting kjøpt på hi-fi klubben), men tenker ikke på den som high-end til tross for at stereophile har plassert den i klasse A+.

Har også hørt en eldre luxman toploader og noen eldre øvre mellomklasse/high-end DACer i andre sine anlegg (10 år eller mer siden de ble laget) og har ikke følt at kilden var noen svakhet. Er enig i at trickle down har gjort både budsjett og mellomklasse mye nærmere high-end, men er fortsatt et stykke igjen. Det vil alltids være noen produkter som stikker seg ut som mye bedre enn prisen skulle tilsi, men tenker mer på det generelle nivået.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Etter min oppfatning forrykkes pris/ytelses forholdet ved at CD drivverket etterhvert begynner å bli en saga blott. Jeg tror det har vært en begrensende faktor i utviklingen av digitalmediet. Mediespilleren jeg bruker nå overgår ihvertfall alle CD drivverk jeg har hatt tidligere. At DAC delen er frigjort fra drivverket tror jeg også er positivt da det vel er vist at servo-korreksjons kretsene har negativ innvirkning på lydkvaliteten i en CD spiller.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Tror prisen påvirkes mye av funksjonalitet. Mener at for en Dac for PCM 16bit 44khz avspilling med kun en usb-inngang, så kommer man langt med 5-8 lapper. Legger man til de vanlige digitale inngangene og de og eventuelt noen digitale filtre øker prisen fort til 15-20 lapper, men ikke nødvendigvis ytelsen fra USB.
De modulbaserte dacene kan nok strekke strikken enda litt lengre, men koster MYE mer. I tillegg kommer høyoppløslige muligheter og der er det mye forskjellig prising ute å går.
Proffmarkedet ligger enda litt under.

Trur eg..
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror prisen påvirkes mye av funksjonalitet. Mener at for en Dac for PCM 16bit 44khz avspilling med kun en usb-inngang, så kommer man langt med 5-8 lapper. Legger man til de vanlige digitale inngangene og de og eventuelt noen digitale filtre øker prisen fort til 15-20 lapper, men ikke nødvendigvis ytelsen fra USB.
De modulbaserte dacene kan nok strekke strikken enda litt lengre, men koster MYE mer. I tillegg kommer høyoppløslige muligheter og der er det mye forskjellig prising ute å går.
Proffmarkedet ligger enda litt under.

Trur eg..
Vel, en multifunksjonsboks med 8 kanaler med ad/da, DSP, (romkorreksjon, eq, delay og allslags lydtweaking, måleprogram) i proffmarkedet ligger fra 20- 40 KKr, men nan får unektelig mye for pengene, IMO.

mvh
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Tror prisen påvirkes mye av funksjonalitet. Mener at for en Dac for PCM 16bit 44khz avspilling med kun en usb-inngang, så kommer man langt med 5-8 lapper. Legger man til de vanlige digitale inngangene og de og eventuelt noen digitale filtre øker prisen fort til 15-20 lapper, men ikke nødvendigvis ytelsen fra USB.
De modulbaserte dacene kan nok strekke strikken enda litt lengre, men koster MYE mer. I tillegg kommer høyoppløslige muligheter og der er det mye forskjellig prising ute å går.
Proffmarkedet ligger enda litt under.

Trur eg..
Vel, en multifunksjonsboks med 8 kanaler med ad/da, DSP, (romkorreksjon, eq, delay og allslags lydtweaking, måleprogram) i proffmarkedet ligger fra 20- 40 KKr, men nan får unektelig mye for pengene, IMO.

mvh
Enig. Var vel noe sånt jeg også skrev eller burde ha skrevet.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tror prisen påvirkes mye av funksjonalitet. Mener at for en Dac for PCM 16bit 44khz avspilling med kun en usb-inngang, så kommer man langt med 5-8 lapper. Legger man til de vanlige digitale inngangene og de og eventuelt noen digitale filtre øker prisen fort til 15-20 lapper, men ikke nødvendigvis ytelsen fra USB.
De modulbaserte dacene kan nok strekke strikken enda litt lengre, men koster MYE mer. I tillegg kommer høyoppløslige muligheter og der er det mye forskjellig prising ute å går.
Proffmarkedet ligger enda litt under.

Trur eg..
Vel, en multifunksjonsboks med 8 kanaler med ad/da, DSP, (romkorreksjon, eq, delay og allslags lydtweaking, måleprogram) i proffmarkedet ligger fra 20- 40 KKr, men nan får unektelig mye for pengene, IMO.

mvh
Enig. Var vel noe sånt jeg også skrev eller burde ha skrevet.
I så tilfelle var det jeg skrev bare en presisering. ;)

mvh
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.281
Antall liker
2.525
Torget vurderinger
1
Det er da årevis siden det digitale var noen begrensning på hva den gjeve hifier klarer å oppnå av lyd
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det ser ut som det har vore ei rivande utvikling av dei rimelege segmenta innan hifielektronikk, og ein kan innimellom fryde seg. Men av og til besøkjer eg Stig Arne Skilbrei, som legg mykje ressusar i å lytte til "gammalt ræl". Dette fører alltid til sjokk og tankevekkjande vurderingar. Forsterkarar frå 70-talet er ikkje å kimse av, sjølv om dei berre spelar 30 - 40 Watt og ser ganske triste ut samanlikna med dagens designideal. Og gamle høgtalarkonstruksjonar kan i mange parametrar og samanhengar spele til dels mykje betre enn moderne greier i rimeleg prisklasse.

Men når det gjeld det som ein må rekne som avantgarde, det verkeleg hårete utstyret, er det svært mange nyvinningar. Kanskje ikkje så mange nye idear, men gjennom å "ta han heilt ut" i ressursbruken, køyre overkill på ein del problemløysing, har vi fått fantastiske konstruksjonar. Eg er svært fornøgd med lyden frå høgtalarar som rett nok er svinedyre, men som har eit fotavtrykk tilsvarande eit A3-ark. Eg har også forsterkar som har raffinert straumforsyninga i ein slik grad at det fyller tre separate boksar. Men det er ikkje rart når ein ser utviklinga av prisnivået. Attende på midten av 70-talet då eg fekk hifi-interesse for alvor, kunne ein kjøpe eit sett Audio Research-forsterkarar og topphøgtalarane frå Magnepan for mindre enn kva ein liten bil kosta. Dette var den tids topputstyr. I dag kan ein fint bruke eit par millionar for å ligge i same divisjon....
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Interessant det der Arve, selv om det ikke handlet så mye om den digitale verdenen :) Jeg har også forsterkere med tre bokser per side. Prisen er helt hinsides, men for meg er de verdt det.

Men, mitt poeng er at jeg mistenker at når det gjelder digitale kilder (først og fremst dacer og streamere) kan man faktisk oppnå fantastisk kvalitet til en pris som er nærmere en pen dress enn en tysk luksusbil.

Interessant å høre fra flere som har konkrete erfaringer med rimelige/dyre digitale kilder
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Men, mitt poeng er at jeg mistenker at når det gjelder digitale kilder (først og fremst dacer og streamere) kan man faktisk oppnå fantastisk kvalitet til en pris som er nærmere en pen dress enn en tysk luksusbil.

Interessant å høre fra flere som har konkrete erfaringer med rimelige/dyre digitale kilder
Hvis du kjører Mac og Firewire, sjekk ut Metric Halo. Alle produkter, selv de som nå er blitt 12-13 år gamle er fullt oppgraderbare. USB 3 - oppgradering er på gang. Ny software blir lagt ut på nett, og oppgradering er latterlig enkelt.

Helt enestående kundeservice. Hadde et FW- problem på fredag kveld og sendte en mail. Svar etter en time med nye drivere sendt. Oppfølging på lørdag formiddag med spm. om hvordan det gikk.

mvh
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
For oss som har brukt pro utstyr, så er ikke dette noe nytt. Der har man kunnet få high-end DAC/lydkort til lave priser siden begynnelsen av 2000-tallet. Og kvalitetsmessig virker de ikke å ha blitt forbigått av noe nytt.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Du er inne på noe veldig interessant der orso. Hadde vært interessant hvis du kunne utdype litt mer. Hvilke proff-dacer mener du er state of the art i dag. Og hvilke av de eldre modellene mener du er på høyden i dag?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant det der Arve, selv om det ikke handlet så mye om den digitale verdenen :) Jeg har også forsterkere med tre bokser per side. Prisen er helt hinsides, men for meg er de verdt det.

Men, mitt poeng er at jeg mistenker at når det gjelder digitale kilder (først og fremst dacer og streamere) kan man faktisk oppnå fantastisk kvalitet til en pris som er nærmere en pen dress enn en tysk luksusbil.

Interessant å høre fra flere som har konkrete erfaringer med rimelige/dyre digitale kilder
Jeg har en Logitech Transporter (streamer) og en DEQX HDP4 (preamp, delefilter, høyttalerkorreksjon, equalizer, romkorreksjon, DAC, ...) og ser ikke noe behov for å bytte ut noen av delene. Er det transparent, så er det transparent. Transporteren inneholder også en riktig god DAC, selv om jeg bare bruker den som digital kilde. De komponentene kostet vel ca 50k tilsammen, men jeg mistenker at det er mulig å finne transparente digitalkomponenter til en brøkdel av prisen.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis man leser hifi-blekkene og tror på hva som står der, så må konklusjonen være at all hifi har blitt en trilliard ganger bedre siden 60-tallet. Alt nytt er jo en solid oppgradering fra alt som kom i fjor osv.... Men hvorfor låter da "vintage" hifi likevel bra? Hm...
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du er inne på noe veldig interessant der orso. Hadde vært interessant hvis du kunne utdype litt mer. Hvilke proff-dacer mener du er state of the art i dag. Og hvilke av de eldre modellene mener du er på høyden i dag?
Tenker da først og fremst på Lynx og RME. Spesielt de interne lydkortene hvor man ikke trenger å legge penger i kabinett. E-MU har også hatt noen som har gitt noe sånt som 80% av disse igjen og til en mye lavere pris. Mange har brukt disse og modifisert de for å de siste prosentene. Lynx regnes forøvrig som hakket bedre enn RME.

Jeg tror nok både tkr sin Metric Halo og DAD (Digital Audio Denmark) er litt bedre enn f.eks Lynx Two og Lynx Aurora, men forskjellen skal være særdeles liten ifølge de som har sammenlignet direkte. Lynx sin Hilo er derimot kanskje på nivå med de aller beste og koster betydelig mindre og du får en hodetelefonforsterker med på kjøpet. Det er uansett forsvinnende små forskjeller mellom beste DACene, vel og merke når de er laget for å låte transparente. Noe f.eks ikke min tidligere Marantz SACD spiller til nærmere 30k var.

Foruten gamle Lynx Two-B (kom i 2003 tror jeg) som har lenge vært min referanse, så har jeg opplevd at en godt bygget Buffalo II DAC og Hypex DLCP (delefilter) også holder et topp nivå. De er også rimelige, men det er DIY produkter.
 
S

Syncrolux

Gjest
RME låter ikke så altfor bra synes jeg, alle modellene jeg har hørt har vært litt flisete i toppen. Men DAD AX24 er top notch, det samme kan sies om Lynx Aurora også egentlig.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.971
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
I utviklingsåra der digitale avspillere har blitt bedre (påstått) så har det i samme periode oppstått utfordringer med å få nyere musikk til å lyde bra med tanke på de komprimerte formater og komprimering i seg selv.
Leser stadig i diverse tester av High End utstyr at det kreves innspillinger/filer av høy kvalitet for at det ikke skal bli for spisst osv.
og slikt utstyr får gjerne top score.
Eller man kan lese at produsenten har "holdt igjen" for at alle innspillinger skal være ørevennlige, så blir produsenten rost for dette og kan også få top score..
Synes High End begrepet blir vanskelig å få tak på, og at det er alt for mange variabler for riktig bedømming og kategorisering.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.701
Antall liker
7.945
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Digitalteknikken har utvikla seg i stor grad. Å høyre høgoppløyst lyd frå t.d. 2L via ein Oppo BDP 105 (som eg gjer rett som det er), er noko heilt anna enn å lytte til dei gamle CD-klassikarane via ein Philips CD100 (gjorde dette i sommar). Men likevel - eg undrar meg over den kvaliteten som det gamle treskeverket frå Philips greier å levere... Det var dårleg nok til at eg heldt fram med vinyl (kostbar rigg, må det innrømmast) heilt til ein gong ut på slutten av 90-talet, men i dag opplever eg andre kvalitetar som viktigare enn det som var tvilsamt. Det har nok med persepsjonen å gjere. Denne endrar seg vel så mykje med tida som teknologiske framsteg.
Kan elles tilrå lesing av vår nye skribent Miriam på www.audiophile.no: Miriam
Ho har ei tilnærming til lydlege opplevingar som er vel verd å tenkje over før ein kjøper det hippaste hippe....
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Spennende med disse proff-dacene. Men, brukt i et hjemmeanlegg, for avspilling av musikk i to kanaler, kan det virke som om disse boksene har ganske mye man ikke trenger?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
I utviklingsåra der digitale avspillere har blitt bedre (påstått) så har det i samme periode oppstått utfordringer med å få nyere musikk til å lyde bra med tanke på de komprimerte formater og komprimering i seg selv.
Leser stadig i diverse tester av High End utstyr at det kreves innspillinger/filer av høy kvalitet for at det ikke skal bli for spisst osv.
og slikt utstyr får gjerne top score.
Eller man kan lese at produsenten har "holdt igjen" for at alle innspillinger skal være ørevennlige, så blir produsenten rost for dette og kan også få top score..
Synes High End begrepet blir vanskelig å få tak på, og at det er alt for mange variabler for riktig bedømming og kategorisering.
Skal ikke vri debatten her, men IMO så skyldes det vel så mye svakheter i høyttalerne og integrering i rom. De virkelige gode høyttaler konstruksjonene befinner seg i et perifert marked eller DIY og relativt få audiofile har muligheter til å gjøre så mye med rommene de lytter i. Transparent elektronikk vil ikke bare avsløre svakheter i innspillingen, men også svakheter fra høyttaler/rom vil komme tydeligere frem.
 
N

Nyttbrukernavn555

Gjest
Har nevnt det tidligere, men jeg sidestiller hifiverdens DAC med det som tidligere var gullkabelen. Spesifikasjonene er viktig, men med dagens teknologi kan selv et billig produkt være godt innenfor kravene. Ta DACen som finnes i de fleste smarttelefoner i dag. Komponentene koster ikke mange kronene i innkjøp, men lydkvaliteten de leverer er langt innenfor spesifikasjonene for hva som er nødvendig i et portabelt produkt.

De fleste Hifi DAC består i grunn ikke av annet enn et pent eksteriør og tar man bort alle tilleggskomponentene som ikke direkte har med konverteringen å gjøre ender man opp med en liten chip på 2x2cm som selges av leverandøren for under en hundrings.

Ta eksempelvis DacMagic Plus fra Cambridge Audio som er en relativt respektert DAC i hifimarkedet, men heller ikke den hvis jeg husker riktig er stort mer enn to stk. Wolfson Microelectronics W8740 DAC brikker hvis man stripper det ned til det mest grunnleggende. W8740 er god DAC for all del. Har brukt den samme chipen selv i et produkt til 1/6 av prisen i et par år nå og er veldig fornøyd. Produktet ser riktignok ikke like pen ut som DacMagic, men jeg er fast bestemt på at funksjonen er den samme fordi når man koker det ned til hva produktet består av er det samme brikke som ligger til grunn.

Man kan fint betale hundretusener for en fin merkeveske som man kan ha tingene sine i om man ønsker det, men samme funksjon kan oppnås med en plastpose fra Rimi. Digital til analog converter markedet fungerer på nøyaktig samme måte. De som ønsker å betale mer kan få et finere produkt, men ikke tro at funksjonen er annerledes. Det har utallige blindtester allerede tilbakevist.
 
S

Syncrolux

Gjest
God sagt Mats ...

Men det er noen forskjeller her. Damer som kjøper dyre vesker gjør det fordi veska er fin og/eller den har et viktig, kjent merkenavn som gjør at venninnene dåner av misunnelse. Hifi-gutta kjøper dyre apparater og tilbehør fordi de faktisk tror det er bedre....
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Forskjellen mellom DAC' er opplever jeg som betydelige. Min 20 år gamle DPDAC har 3 gain innspillinger og den lydmessige forskjell mellom disse opplever jeg som vesentlig.
Denne DAC en har nok en godt dimensjonert strømforsyning og ditto analogdel. Selve D/A konverteringen går kun til 44.1 khz og Hirez er utelukket.
Jeg har vært på jakt etter en entydig bedre DAC. Med bedre mener jeg mer transparent. Noe må ha skjedd på 20 år+. DAC'er som er laget for å forandre eller farge lyden er ikke interessante.

Hva finnes her som fyller disse kriteriene ?

Weiss 202 er kanskje et alternativ Lynx Hilo likeså.

Final
 
S

Syncrolux

Gjest
Skal du ha Hi-rez opp til DXD eller DSD så er ikke valgene veldig mange, så og si alle er i finne i proff-segmentet og har rack-ører..... ;)
 

Hamsun

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.05.2014
Innlegg
55
Antall liker
13
Torget vurderinger
7
Er du åpen for å blind-teste før eventuelt kjøp?

Selv har jeg ved anledninger kjøpt inn dac for å kjøre signalet fra cd-spilleren dit fremfor å benytte dacen i spilleren. Har da et ønske om å høre forskjell, men jeg klarer jo ikke å høre forskjell selv med min beste vilje.
Som en snøball i helvete.
Umulig.
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Blindtest kan fungere hvis gain er identisk. Gjorde det sammen med en annen når jeg gikk over fra drivverk til PC med SPDIF konverter. PC var bedre. Har prøvd mye gain testing. Det tar lenger tid og er ikke egnet for blindtest. Forskjellen er imidlertid stor. Mye tørrere lyd, strammere bunn og topp ved laveste gain.
Varmere og fetere lyd ved høyeste gain. Mer "utklingning". Som to forskjellige DAC'er.

For den som måtte lure. Lavt gain mener jeg er riktigst og best.

Min DAC er også filterløs og det er hull igjennom for å si det slik.

Finner jeg et alternativ vil jeg nok prøve over litt tid hjemme før jeg bestemmer meg.

Sidelengs forskyvning er dyrt og unødvendig.

Final
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Spennende med disse proff-dacene. Men, brukt i et hjemmeanlegg, for avspilling av musikk i to kanaler, kan det virke som om disse boksene har ganske mye man ikke trenger?
Tja. Det er jo ganske kjekt å kunne tweake lyden da.

Og hvis man ønsker et elektronisk eksternt delefilter, så ligger det jo der. Ønsker du faseriktig lyd fra høyttalreren- legg inn delay. En peak på 30 Hz? Eq den ned. For lite gain i RIAAen? Ikke noe problem, du kan legge inn mer gain digitalt.

Jeg tror de færreste forstår hvor kraftig verktøy de får. Noe overkill er det selvfølgelig, men et forseggjort kabinett er jo også en slags overkill.

mvh
 
S

Syncrolux

Gjest
En ren DAC kan ikke gjøre det der. Og det var vel DAC'er vi snakket om akkurat her.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Har nevnt det tidligere, men jeg sidestiller hifiverdens DAC med det som tidligere var gullkabelen. Spesifikasjonene er viktig, men med dagens teknologi kan selv et billig produkt være godt innenfor kravene. Ta DACen som finnes i de fleste smarttelefoner i dag. Komponentene koster ikke mange kronene i innkjøp, men lydkvaliteten de leverer er langt innenfor spesifikasjonene for hva som er nødvendig i et portabelt produkt.

De fleste Hifi DAC består i grunn ikke av annet enn et pent eksteriør og tar man bort alle tilleggskomponentene som ikke direkte har med konverteringen å gjøre ender man opp med en liten chip på 2x2cm som selges av leverandøren for under en hundrings.

Ta eksempelvis DacMagic Plus fra Cambridge Audio som er en relativt respektert DAC i hifimarkedet, men heller ikke den hvis jeg husker riktig er stort mer enn to stk. Wolfson Microelectronics W8740 DAC brikker hvis man stripper det ned til det mest grunnleggende. W8740 er god DAC for all del. Har brukt den samme chipen selv i et produkt til 1/6 av prisen i et par år nå og er veldig fornøyd. Produktet ser riktignok ikke like pen ut som DacMagic, men jeg er fast bestemt på at funksjonen er den samme fordi når man koker det ned til hva produktet består av er det samme brikke som ligger til grunn.

Man kan fint betale hundretusener for en fin merkeveske som man kan ha tingene sine i om man ønsker det, men samme funksjon kan oppnås med en plastpose fra Rimi. Digital til analog converter markedet fungerer på nøyaktig samme måte. De som ønsker å betale mer kan få et finere produkt, men ikke tro at funksjonen er annerledes. Det har utallige blindtester allerede tilbakevist.
Du tror ikke kvaliteten på det analoge utgangstrinnet i en dac, og en god strømforsyning har minst like mye å si for resultatet som chip'ene som brukes, da?




 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En ren DAC kan ikke gjøre det der. Og det var vel DAC'er vi snakket om akkurat her.
Vi snakket vel om overkill og studiodacer. Hvis det er en ren 2 kanals studiodac, er det vel ikke noe annet i dem enn to kanaler med da- konvertering. Et studio lydkort, derimot.....

mvh
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.506
Antall liker
35.405
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mine $0,02: Kvalitetsforskjellene mellom DAC'er finnes stort sett på analogsiden, i strømforsyningen, og i layout av kretskort. Bra opamp'er, separate strømforsyninger for analog og digitale kretser, og gjennomtenkt jording gjør en forskjell. De aller fleste DAC-chips er mer enn gode nok.
 
S

Syncrolux

Gjest
En ren DAC kan ikke gjøre det der. Og det var vel DAC'er vi snakket om akkurat her.
Vi snakket vel om overkill og studiodacer. Hvis det er en ren 2 kanals studiodac, er det vel ikke noe annet i dem enn to kanaler med da- konvertering.

mvh
Det som ofte skiller pro fra consumer utstyr er antall kanaler og tilkoblingsmuligheter.... f.eks ala RME Fireface UFX, som er et monster i så måte:


Connectivity

30 Input / 30 Output channels
12 x Analog I/O
4 x Mic/Instrument Preamp, digitally controlled
1 x AES/EBU I/O
2 x ADAT I/O (or 1 x ADAT I/O plus 1 x SPDIF I/O optical)
1 x Word Clock I/O
2 x MIDI I/O
1 x FireWire 400
1 x USB 2.0
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.576
Antall liker
27.685
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
En ren DAC kan ikke gjøre det der. Og det var vel DAC'er vi snakket om akkurat her.
Vi snakket vel om overkill og studiodacer. Hvis det er en ren 2 kanals studiodac, er det vel ikke noe annet i dem enn to kanaler med da- konvertering.

mvh
Det som ofte skiller pro fra consumer utstyr er antall kanaler og tilkoblingsmuligheter.... f.eks ala RME Fireface UFX, som er et monster i så måte:


Connectivity

30 Input / 30 Output channels
12 x Analog I/O
4 x Mic/Instrument Preamp, digitally controlled
1 x AES/EBU I/O
2 x ADAT I/O (or 1 x ADAT I/O plus 1 x SPDIF I/O optical)
1 x Word Clock I/O
2 x MIDI I/O
1 x FireWire 400
1 x USB 2.0
Joa, men da bør vi kanskje først bli enige om hva definisjonen på en studiodac er.

Dette er er en ad/da

hilo.png


Dette er en ren tokanals dac.
lavry da 11.png


Dette er miin egen dac/adc, osv, osv, mao lydkort.


ULN8_Angle.jpg


Hvordan definerer du disse?


mvh
 
S

Syncrolux

Gjest
Nevnte RME Fireface UFX ville jeg kategorisert som et eksternt lydkort i hvertfall.
ULN-8 ville jeg sagt er en DSP-boks.

En DAC er en DAC, den utfører kun D-A konvertering.

Og som jeg sa tidligere: det som skiller hifi fra pro er rack-ørene. Hehe.
 
  • Liker
Reaksjoner: tkr

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Weiss 202 er kanskje et alternativ Lynx Hilo likeså.
Final
Der har du to glimrende kandidater. Ville ikke bli overrasket over at de låter mer eller mindre dønn likt.

Lynx har gjort et nummer av ved å bruke to chiper, så øker man dynamikken og reduserer forvrengningen. Men spørs om det utgjør noe annet enn en målemessig forbedring.
 
Sist redigert:

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
@Orso - fullstendig transparente vil jo som du vel er inne på være perfekte og låte helt likt, dvs hverken legge til eller trekke fra. Min DAC oppgis fra produsent å ha 0.0008% prosent forvrengning fra 16Hz til 20Khz og et frekvensavvik på 0,01 db. Likefullt hører jeg forskjell i lydkvalitet ved å øke gain med 5 db (med noe økt forvrengning og støy antagelig).

Kan nok godt tenkes at forvrengnings forskjeller mellom Lynx og Weiss er hørbare selvom de begge måler godt.

Flere forslag til shortlisten over transparente DAC'ER mottas med takk.

Final;)
 
Topp Bunn