Side 1 av 9 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 176
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,584
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her

    Den nye trenden - lyd med morofaktor

    Et par innlegg i noen tråder inspirerer meg til å starte en diskusjon om denne nye trenden, som en ser mer og mer av, både her og i andre miljøer i andre land.

    Det handler om entusiaster som bytter ut ofte veldig dyre "audiofile" høyttalere og oppsett og erstatter disse med høyttalere med høy morofaktor - det er horn, det ligner PA mer enn tradisjonell hifi, det er dynamikk og det er kapasitet.
    De som går foran her er gjerne folk som er spesielt opptatt av selve lydopplevelsen, og mindre nøye på hva slags merke som står på utstyret.
    Det betyr ikke at de bruker mindre penger på oppsettet, snarere tvert om, men innsatsen legges i høyttalere, subwoofersystemet og romakustikk.

    Mange som går denne veien opplever større lytteglede og bedre lydopplevelser, og blir ofte overrasket over hvor bra det ble.
    Ofte er slike oppsett kombinert som kino/mediarom, der det i utgangspunktet var tiltenkt bra filmlyd, og kanskje noe reduserte forventninger til hvordan det vil låte på musikk.

    Her har jeg to oppsett stående klar til bruk nå om dagen.
    Det er filmoppsettet som blir brukt, ikke bare til film, men også til musikk.
    Det audiofile systemet med klasse-A og høyttalere med sandfylte kabinettflater blir sjelden kjørt i gang.
    Ikke fordi det låter dårlig; på enkelte aspekter så må jeg vel innrømme at det faktisk er bedre, men, filmoppsettet er bare så mye mere engasjerende å lytte til.
    Og så kan jeg skru opp uten å tenke på kapasiteten til anlegget, lydnivået tilpasses etter behag og max bestemmes egentlig av ørene.

    Lyden opplever jeg som mere engasjerende, som allerede nevnt, og det er vel den viktiske enkeltfaktoren.
    Videre er det også mere rått og upolert, på en måte, er opptaket brutalt så blir lyden brutal.
    Den kontrollerte spredningen gir et helt annet lydbilde, og definisjonen og plasseringen av lyder er mye mere eksakt.
    Smekk og smell i mellomtonen er mere slik at ved demo bør en spille gjennom på lavt nivå først.
    Bassen er fysisk og tildels brutal, men kan også være nyansert, spesielt for dynamiske og transiente lyder, slik som trommer.
    Og det rare er at lydkarakteren holder seg selv på veldig lavt lydnivå, når en spiller lavt kan en likevel ane dynamikken og kraften i musikken.

    Slike morofaktor-oppsett kan ofte ha noen åpenbare lydmessige "egenskaper".
    Men enkelte feil er tilgivelige og lett å høre forbi, spesielt hvis det låter engasjerende og er arti å lytte til.

    En god måleparameter for hvor bra lyden er, er å observere om det blir brukt.
    Forholdsvis enkelt å måle, og veldig avslørende.


    Har du selv gått veien fra typiske hifihøyttalere og over til noe med mere dynamikk og mere lyd?
    Hvordan er din erfaring med hifi-lyd kontra denne nye retningen?
    Kanskje har du helt motsatte erfaringer, og foretrekker mere tradisjonelt utstyr og lydbilde?
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  2. #2
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Dec 2007
    Innlegg
    1,016
    Tagget i
    0 Innlegg
    Jeg har selv gått mer og mer den samme veien selv.
    Hornladning gir definitivt "sounden" jeg liker, litt ekstra smekk i mellombassen er også heller ikke å forakte.
    Dette gjør det morsomt og engasjerende å lytte til musikk, og jeg tar meg i å lytte mer til musikk når oppsettet favoriserer disse egenskapene.

  3. #3
    Hifi-entusiast
    Ble medlem
    Sep 2010
    Innlegg
    358
    Tagget i
    0 Innlegg
    Hvis det er Modern Talking man liker å danse til, så holder det sikkert med Cerwin Vega eller gamle Fisher-høyttalere.

  4. #4
    Bransjeaktør Retep's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2005
    Sted
    Mogreina
    Innlegg
    17,394
    Tagget i
    2 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    1
    Har du selv gått veien fra typiske hifihøyttalere og over til noe med mere dynamikk og mere lyd?
    Ja, man kan vel si at jeg har gått den veien selv, heldigvis.

    Hvordan er din erfaring med hifi-lyd kontra denne nye retningen?
    Etter å ha famla rundt delvis i blinde i mange år, kjøpt og prøvd, kjøpt og prøvd, så fjerna jeg meg sakte men sikkert bort fra lyden som gav meg fot og musikkglede. Anleggene jeg har hatt de siste årene har blitt dyrere og dyrere og bedre og bedre på hifi pling plong musikk som jeg kaller det. Det har fungert på rock&roll også så absolutt, men i forhold til det oppsettet jeg har "nedgradert" til i vår ( signatur ) så blir det dørgende kjedelig. Mye av dette er nok på grunn av min musikksmak som er basert på mye elgitarer, dobbel basspedal og stort sett ikke innspillt med audiofil kvalitet.

    Det jeg har mistet ved å gå denne veien, er litt oppløsning og litt dybde i lyden ( har fortsatt veldig fin dybde og høyde ) spesiellt på slike plingplong cd-er. Det jeg har fått er dynamikk, trøkk og en langt større morrofaktor. Jeg merker at jeg ikke ser så ofte på bruktbørsen lenger, og synes egentlig at jeg har det greit der oppe i hulen. Jakter på effekttinn til surround delen og bruker faktisk en surround reciver som forforsterker i oppsettet også på musikk i 2 kanaler.

    Den største oppgraderingen er nok at jeg starta med å intr meg for akustikk og hva som skjer med lyden etter den forlater høyttalerene, før den treffer øret mitt. For meg så har det vert den viktigste delen av dette hifi eventyret. Har hatt et åpent sinn for DSP løsninger, surround recivere, subwoofere, akustiske tiltak. Har lest mye på nett og samlet sammen en del ting og prøvd dette ut selv. Prøv å feile metoden kan man si. Har fått mye hjelp her på forumet ( takker til alle som har bidratt ) og her er det virkelig mye kunnskap.

    Summa sumarium alt dette gjør nå at jeg hører mer og mer på musikk, og tilbringer mer tid på lydrommet både for meg slev og sammen med min kjære. Vi setter oss heller ned med Squeezeboksen og hver sin kontroll og velger sanger annenhver gang, enn å sitte å titte på den store flate boksen borti hjørnet.

    Dette betyr vel at for meg så var dette et riktig steg å ta.

    Var vel kanskje ikke et direkte svar på quoten men... Min ærfaring er at dagens oppsett gir meg mer musikkglede enn med de tidligere anleggene. Og jeg har mer tid i sweetspot nå enn før. Selv om jeg innimellom savner den oppløsningen og den sinnsyke dybden i lyden jeg hadde. Men så setter vi på noe Nightwish eller Mastadon, Metallica for den saks skuld, så sitter jeg der og smiler, foten går og jeg vugger med i musikken som aldri før... Og tenker STEIKE dette svinger!
    Jobber deltid hos Mala Audio.

  5. #5
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,678
    Tagget i
    28 Innlegg
    Er så definitivt på spasertur langs den veien, ja.

  6. #6
    Tittentei
    Guest
    Har holdt mest på med hodetelefoner de siste årene, men begynte med høyttalere igjen for cirka ett år siden, og det har ballet på seg fort. Mitt ideal er lyd der man ikke hører høyttalerne, hvor bassen er stor, dyp, knallkontant, ren og slår noe fryktelig i brystkassen, men det skal riste så lite som mulig i saker og ting. Mellomtonen skal være naturlig og diskanten være krystallklar. smooth og kunne knittre til ved lytting til f.eks. elektronika uten å bli sibilant på komprimert musikk. Tall order, men jeg mener nå jeg er på vei i den retningen, mye takket være komboen av store bassere, horn og EQ. Det skal også låte åpent og bra på lavt volum, men må være rom for å guffe på skikkelig. Tonalitetsmessig liker jeg nok en noe boostet bass. Er glad i mørk lyd, men som sagt skal det knittre også.

    Har nok på sett og vis hatt underskuddsdekning på behovet for fysikalitet i musikken de siste årene, og nå overkompenseres det muligens for det tapte

    Det eneste som teller, er at det er moro/deilig/avslappende/trist=engasjerende å høre på musikk og at jeg kan sitte og tørste halvt ihjel uten å klare å rive meg løs fra varmen fra elektronikken, fordi jeg bare skal høre ei låt til.

    Prioriteringsmessig legger jeg kronene i det som betyr mest for mine preferanser, og det er verken kabler eller små HFT's fra Synergestic Research. Skulle gjerne hatt et par McIntosh 1.2kW stående til pynt, men det har jeg ikke råd til, så da får jeg klare meg med PA-amper i bassen.

    Kommer aldri til å gå for små hifihøyttalere i esoterisk design, har mer lyst på stort rom og basstårn fra gulv til tak i tillegg til noen store, friske horn. Hadde jeg vært rik, så hadde jeg hatt begge deler, men siden jeg må prioritere, så blir det som over siden det gir mest engasjement.

    Synes også det er morsommere å lære om måling, akustikk, DSP, DIY og ha en hands on approach ift. å bla i magasiner etter det neste sultobjektet som er litt bedre enn det forrige.
    Siste redigert av Tittentei; 10.08.2014 kl. 23:33.

  7. #7
    Overivrig entusiast Quisten's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2012
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    922
    Tagget i
    1 Innlegg
    Har returnert til morrostien ca 8-10 ganger.
    Devialet Phantom Gold i Mono

  8. #8
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,584
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    Da var det passende å fyre opp klasse-A forsterkeren igjen, jeg har en veldig god innspilling av Cello med Emily davidsson, og jeg mistenker at denne faktisk låter bedre der.

    Og det gjør den.
    Instrumentet er mere naturlig definert i rommet, og en kan høre forskjellen på lydene fra buen mot strengene i forhold til fingrene bedre.
    Grunntoneområdet er også bedre definert.
    Og lyd er det nok av, cello i 110dB blir litt feil.
    Men så spørs det, da, hva som skyldes høyttalere, eller om det er rommene som er forskjellig.

    Og høyttalere med morofaktor er jo også forskjellige, slik at erfaringer med en enkelt konstruksjon ikke nødvendigvis er almengyldig.
    Kanskje lar det seg gjøre å lage en som spiller celloen minst like bra, samtidig som alle de andre positive egenskapene med spredningskontroll og dynamikk også er tilstede.
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  9. #9
    Bransjeaktør Kvålsvoll's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2010
    Sted
    Ålesund, Norge
    Innlegg
    1,584
    Tagget i
    4 Innlegg
    Se min butikk
    Klikk her
    [QUOTE=Retep;1861433]
    ...
    Det jeg har mistet ved å gå denne veien, er litt oppløsning og litt dybde i lyden ( har fortsatt veldig fin dybde og høyde ) spesiellt på slike plingplong cd-er. Det jeg har fått er dynamikk, trøkk og en langt større morrofaktor. Jeg merker at jeg ikke ser så ofte på bruktbørsen lenger, og synes egentlig at jeg har det greit der oppe i hulen. Jakter på effekttinn til surround delen og bruker faktisk en surround reciver som forforsterker i oppsettet også på musikk i 2 kanaler.
    ..
    God beskrivelse av dine erfaringer, synes jeg, spesielt fordi den er nøktern og balansert ved at du også belyser det du opplever som minus.

    Tittentei sitt innlegg likte jeg også godt, spesielt den delen med ".. uten å klare å rive meg løs fra varmen fra elektronikken, fordi jeg bare skal høre ei låt til."
    For det er jo det som teller - ha gode opplevelser og nyte musikk.

    Kanskje det er noen som har erfaring med at dynamisk og osv - retningen faktisk ikke har noen ulemper i det hele tatt, og alt blir bedre?
    "Ikke noe for veldig mange, men veldig mye for noen få."

  10. #10
    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    Oct 2013
    Innlegg
    807
    Tagget i
    0 Innlegg
    Det handler om entusiaster som bytter ut ofte veldig dyre "audiofile" høyttalere og oppsett og erstatter disse med høyttalere med høy morofaktor - det er horn, det ligner PA mer enn tradisjonell hifi, det er dynamikk og det er kapasitet.
    Jeg vet ikke om det er en "trend", men jeg har i likhet med andre gjort akkurat det samme som deg: Bytte ut hele anlegget til sekssifret beløp til noe langt billigere og gøyere. Jeg angrer ikke et sekund: "fot", rytmisk driv i mellombass/nedre mellomtone og "Boggie Woggie" er tingen for meg.

  11. #11
    Æresmedlem Zomby_Woof's Avatar
    Ble medlem
    May 2006
    Sted
    Third stone from the sun
    Innlegg
    19,631
    Tagget i
    6 Innlegg
    Hatt det gøy hele veien, jeg. Kanskje derfor jeg er i ferd med å installere dobbelt så mye DP sm før? Kanskje derfor jeg har gått fra NLE 17 til NLE 22? Kanskje derfor jeg har gått steg for steg opp Ortofonstigen? Kanskje derfor min realistiske fremtidsplan er aktive Gradienter? Kanskje derfor jeg blir mindre og mindre 'audiofil' for hvert år som går?

    Siste redigert av Zomby_Woof; 11.08.2014 kl. 02:01.
    At the end of time, after human civilization; all that will remain will be cockroaches and Teles...and the Teles will be in tune" Greg Koch

  12. #12
    Hifi Freak gut_man's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    5,066
    Tagget i
    0 Innlegg
    Skjønner veldig godt hva trådstarter etterspør og har selv gjort en del omprioriteringer de siste årene. For det første har jeg måtte stikke fingeren i jorda og inrømmme overfor meg selv at det finnes ingen annen vei å gå enn å ha et dønn solid bass-fundament å bygge videre på. Derfor gjorde jeg noen grep som ga meg muligheten for å fleske til med svære basser i åpen baffel. Det finnes ingen annen vei å få futt, fart og morro på. Det må store elementer av god kvalitet til. Og de må desverre være flere enn to for å klare å prestere noe som minner om realistisk trøkk og bass. Dette koster desverre!

    Har hørt dusinvis med små skoesker som låter imponerende bra i bassen, men trøkket som jeg mistenker en del av bidragsyterne i denne tråden å søke, oppnås kun med store elementer. Slike småhøyttalere, med en eller to 6,5"/8" eller enda mindre som skal ta seg av bassfrekvensene går i kne når "the going gets tough"..

    Den hyggelige nyheten er at hvis man bare gutser, har mulighet og er villig til å legge en del tid, penger og arbeid ned i et stort høyttalersystem så trenger man ikke kompromisse i forhold til tradisjonelle hifi-kvaliteter. Flere hyggelige nyheter; når høyttalersystemet så har headroom nok, låter det meste av musikk bra uavhengig av kompleksitet. Mitt beste råd til alle som tenker å starte på nytt, eller er i startgropa;

    1.Har du mulighet, budsjetter med reising og lyttebesøk for å lytte til forskjellige alternativer som kan være aktuelle ifht. ambisjoner, rom og ressurser! Det er veldig lærerikt å høre hva andre har fått til og det kan spare deg for dyre fallgruver!
    2 optimaliser rommet så godt det lar seg gjøre.
    3.Svi av så mye du klarer på et best mulig bass system og dernest så mye du klarer på satelittene Her bør man tenke at systemet skal fungere optimalt i rommet det spiller i og dimensjonere deretter.
    4. Elektronikken er langt fra ubetydelig, men i forhold til rom og høyttalere er jeg ikke i tvil om at den betyr mindre.
    Siste redigert av gut_man; 11.08.2014 kl. 02:12.
    Høytt; gut_horns active system m/Audiolense og MOTU 828es. Digitalkilde; ROON Nucleus. Analogkilde; Studer A80R, Aesthetix IO signature,Consen RIIA,VPI TNT, Lenco PTP4, Kuzma 4point, FR64fx, Airtangent 2b, FR64fx, Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul Colibri XGP, VdH Grasshopper GLA, Audio Technica AT33 mono. Amper: Aesthetix Callisto, 10 kanaler Anaview.

  13. #13
    Overivrig entusiast Hemispheres's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2011
    Sted
    Lund, Krs
    Innlegg
    1,105
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    8
    Navn:      MG_0058_1024x1024.jpg
Visninger: 2202
Størrelse: 78.8 Kb
    FUN!
    [I]Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die!Anthony Gallo Reference 3.5 - Mytek Brooklyn bridge /sbooster- Theta Intrepid 4kanaler/to til sub spole i Gallo- Michell Gyro SE m Jelco SA750D+ Audio-Technica VM540ML - OPPO BDP 105D- Tidal HiFi /Roon/pc - Sony CDP X 3000 ES - Wireworld USB - Neotech NES-3002 ht kabel - Chord Vee 3 xlr - Nordost Baldur rca - Rca sub filter 50Hz- Isotek Orion GM994 strømrenser

  14. #14
    Æresmedlem Audiophile-Arve's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskdistriktet
    Innlegg
    16,188
    Tagget i
    5 Innlegg
    Det er vel ikkje nokon ny trend dette?
    Gøyfaktoren har vel vore der heile tida, og så lenge du har bass og makrodynamikk på plass, burde slike behov vere stetta. Om du då i tillegg har 3d, mikrodynamikk og nokonlunde alle frekvensar med deg, kan du ha det beste frå alle leirar. Ikkje motsetnadar, nødvendigvis. Men pengebruk og prioriteringar er sjølvsagt viktig.
    Helsing Arve;
    www.audiophile.no går så det susar - nesten attende til gamle høgder!
    Ta kontakt om du vil ha testa noko...

  15. #15
    Hifi Freak authentic's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Innlegg
    9,118
    Tagget i
    2 Innlegg
    Mange som går denne veien opplever større lytteglede og bedre lydopplevelser, og blir ofte overrasket over hvor bra det ble.
    Ofte er slike oppsett kombinert som kino/mediarom, der det i utgangspunktet var tiltenkt bra filmlyd, og kanskje noe reduserte forventninger til hvordan det vil låte på musikk.
    Ja min øyeåpner ble rommets ekstreme påvirkning og farging på alt lydustyr, har langt ifra full kontroll på mitt nye kinorom men begynner å se at det virkelig gir resultater etter å ha jobbet iherdig over lengre tid. Jeg har ihvertfall innsett at fancy dyre kabler aldri vil gi meg annet enn hodebry og en slunken lommebok.
    Referanse kunde for Arendal Sound

  16. #16
    Hifi Freak E.I.A.'s Avatar
    Ble medlem
    Jul 2004
    Innlegg
    4,600
    Tagget i
    1 Innlegg
    Blir lyden for nøytral og hifi flinkis, er det dørgende kjedelig og lytte på musikk.
    Alle hifi parameter er på plass, men sjelen er strippet vekk.
    Å finne rett kombinasjon av hifilyd og hjerte/smerte lyd kan være vanskelig og tidkrevende, da det er egen smak og rom som til syvende og sist avgjør om det funker(for deg)

    Stue: Roon - Google CC Audio - Bryston Bda1 - Rega Planar 3 - IFI Phono - Denon AVR X4500H - ProAc SM100 - REL Habitat 1
    Minirom: Roon - MacMini - (Mangler Dac) - Rega Brio - ProAc Response 2

  17. #17
    Hifi Freak thohaug's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2014
    Sted
    Fetsund
    Innlegg
    2,843
    Tagget i
    2 Innlegg
    Hos meg fikk jeg åpenbaringen når en kompis av meg bygde et 8x15 tommers tårnbassystem til sin kino. Når jeg hørte hvordan bassen hørtes lekende lett ut og hvor vanvittig dynamikk og morofaktor det var med store elementer var jeg solgt. Etter dette solgte jeg oppsettet og havnet på Diy bølgen med store bassere og spredningskontroll. Fant ut at for lekende lett og dynamisk bassgjengivelse trengte jeg mye mer membranareal enn jeg trodde. Begynte også å studere akustikk for alvor. Fant ut hvor mye det var å var å hente på dette. Til min type musikk, var det ikke så mye å se tilbake på. Det er stunder jeg savner det gamle oppsettet, men tror det er mest av nostalgiske grunner.
    Har ikke gått over til horn enda. Sitter fortsatt med bånddiskant. Men at det har mye til felles med pa ellers slik som høy følsomhet og store Pa-bassere er ikke til å skyve under en stol.
    Siste redigert av thohaug; 11.08.2014 kl. 08:48.
    Akustikk, Akustikk, Akustikk!
    Min tråd http://www.hifisentralen.no/forumet/...ytterom-3.html

  18. #18
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,581
    Tagget i
    11 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kvålsvoll Se Innlegg
    Slike morofaktor-oppsett kan ofte ha noen åpenbare lydmessige "egenskaper".
    Men enkelte feil er tilgivelige og lett å høre forbi, spesielt hvis det låter engasjerende og er arti å lytte til.
    Eller man kan gå for både pose og sekk uten de "feilene".

  19. #19
    Hifi Freak Kabeldragern's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Kristiansund
    Innlegg
    4,200
    Tagget i
    0 Innlegg
    Torget
    1
    Ingenting er så kjedelig som et "korrekt" hifianlegg. Mulig at alt er mere rett iht måledata, men livet i musikken mangler ofte. For meg handler musikk om følelser og klarer ikke anlegget å formidle det, så er det meningsløst hos meg.

    Stikkord er rytme, driv, dynamikk og sorthet. I tillegg gjelder for meg også spredningsmønster. Derfor er jeg mest glad i horn og one-point-source høyttalere ala Lowther og Tannoy.

    Men jeg har også kost meg veldig med elektrostatiske høyttalere med kontroll på spredningsmønsteret ala Quad 63. Det akkustiske spredningsmønsteret er viktig for å få til en musikkgjengivelse som engasjerer.

    Mitt motto er at det er lettere å leve med feil og lyter hos et dynamisk anlegg enn å ikke oppleve følelsene i musikken gjennom et "korrekt" hifianlegg. :-)
    Information is not knowledge - Knowledge is not wisdom - Wisdom is not truth - Truth is not beauty - Beauty is not love - Love is not music - Music is THE BEST... - FZ

  20. #20
    Æresmedlem Asbjørn's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2006
    Innlegg
    20,678
    Tagget i
    28 Innlegg
    Sitat Sitat fra Kabeldragern Se Innlegg
    Ingenting er så kjedelig som et "korrekt" hifianlegg. Mulig at alt er mere rett iht måledata, men livet i musikken mangler ofte. For meg handler musikk om følelser og klarer ikke anlegget å formidle det, så er det meningsløst hos meg.

    Stikkord er rytme, driv, dynamikk og sorthet. I tillegg gjelder for meg også spredningsmønster. Derfor er jeg mest glad i horn og one-point-source høyttalere ala Lowther og Tannoy.

    Men jeg har også kost meg veldig med elektrostatiske høyttalere med kontroll på spredningsmønsteret ala Quad 63. Det akkustiske spredningsmønsteret er viktig for å få til en musikkgjengivelse som engasjerer.

    Mitt motto er at det er lettere å leve med feil og lyter hos et dynamisk anlegg enn å ikke oppleve følelsene i musikken gjennom et "korrekt" hifianlegg. :-)
    Alle de tingene er fullt målbare.

    Det er et par ting som har ført oss litt på avveier mht morofaktor. Det ene er ønsket om å få dyp bass ut av små, møbleringsvennlige kasser. Da blir følsomheten lav og dynamikken deretter. Målbart, men det er kanskje lettere å markedsføre "går til 23 Hz" enn "følsomhet 92 dB @ 2,83 V @ 1 m". Det andre er at kravet til flat frekvensgang gjør at høyttalerprodusentene har økt både massen og den mekaniske dempingen i elementene for å jevne ut responsen. Det fører til høyere tap, lavere følsomhet, og mindre moro. Joachim Gerhard (Audio Physic) sa en del om det i dette intervjuet: SpeakerBuilding.com - Interview with Joachim Gerhard of Audio Physic, Page 1

    Det interessante nå er selvsagt at moderne DSP setter alle gamle avveininger på hodet, så det er ingen ting i veien for å bruke "livlige" elementer med skakk frekvensgang når man uansett kan eq'e responsen til +/- 0,1 dB til slutt.

Side 1 av 9 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed