J
Jazzy
Gjest
Er det noen som har erfaring med bruk av aktive studiomonitorer til hifi bruk. Tenker da spesielt nærfeltsmonitorer av typen Dynaudio, ATC, Genelec osv.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1160386525Søkte etter tidligere omtale om studiomonitorer på forumet uten resultat.
Kommer jo litt an på preferanser, selvsagt...I teorien skulle studiomonitorer fungere optimalt.
God tanke, men visuell estetikk er ikke alltid høyest prioritert ved studiomonitorer...Har en bedre halvdel som ikke ønsker et stort, og dominerende stereoanlegg i stuen(hun påstår det er stygt :), så her kommer WAF faktoren inn med full tyngde.
Tanken var å sette sammen et godt anlegg med kun aktive studiomonitorer, samt en god cd spiller med digital volumkontroll.
Hvor store skal de være,, og hva er prisklassen du har tenkt deg?Er det noen som har erfaring med bruk av aktive studiomonitorer til hifi bruk. Tenker da spesielt nærfeltsmonitorer av typen Dynaudio, ATC, Genelec osv.
Men kjøper vi ikke ting fordi vi liker klangen? Jeg har aldri kjøpt noe med det for øyet at jeg nå skal gå hjem å mekke ut en annen klang. Men det er kanskje de som har det slik?At aktive løsninger ikke er mer utbredt er vel fordi at man da ikke kan skreddersy klangen til egen smak. Det blir en annen (kontruktøren) som bestemmer sluttresultatet. Da er man avhengig av å ha lik smak.
Mvh
Man kan vel påvirke klangen hos aktive monitorer med valg av kilde, tenker f.eks. på cd-spillere med rør?Du misforstår meg. Jeg mener at med en slik aktiv løsning så MÅ man like klangen av både forsterker og høyttaler sammen. Med delt løsning kan man fintune lyden med komponentvalg.
Mvh
Ganske stort pristillegg for akkurat de featurene da.Regner med at de lyder like bra, som de ser ut "Bamsemann" ;D.
Har også en idè om å inkludere romkorreksjon.
Genelec har kommet med en ny modell med betegnelsen 8240A.
http://www.genelec.com/products/8240a/8240a.php
Fordelen med denne modelen er at den har innebygget 24bit/192khz DA konverter, nettverksoppkobling mot PC, samt at det følger med mikrofon og programvare for DSP romkorreksjon.
Tenkte meg en 2 veis stativhøytaler med høyde på max 35 - 40cm. Dynaudioene har jo en høy WAF faktor, som vil være viktig i mitt tilfelle, men Genelec 8240A er også relativt pene.Hvor store skal de være,, og hva er prisklassen du har tenkt deg?
Det timc sier om at dårlige innspillinger blir dårligere, er noe som jeg har lurt litt på. Jeg har også av og til denne følelsen. Problemet tror jeg består i at forskjellene på de forskjellige innspillingene kommer tydligere frem (en god ting, skulle en tro), men det gjør også at det en anser som referanse i lyd, gjør dine forventninger større. Derfor blir dårligere innspillinger mer skuffende (en ikke helt god ting).
Jeg tenker ikke så mye på slikt mht. drittanlegget i bilen, samtidig som jeg vet at de samme innspillingene (de dårlige) høres mye bedre ut hjemme enn i bilen. Tror slik sett det er mer et spørsmål om "frame of mind".
Om det må være slik, det vet jeg ikke, men tror at det er slik hodet mitt fungerer. Når det er sagt: Ville aldri ha byttet de ut. For ikke å snakke om at en sparer kronasjer! Når en tenker på prisforskjellen mellom de passive og aktive modellen til ATC, så er faktisk de aktive billige. Du vet at ting er avstemt (forsterkeri, elementer og filtre), du slipper å punge ut til høyttalerledninger (som kan bli dyrt, hvis du hører forskjell på slikt), og du sparer, som du sier, plass.
Det eneste som forundrer meg, er hvorfor ikke aktive høyttalere er mer utbredt enn de er.
Ingen dum idè.Jazzy, hvis du holder til i Oslodistriktet, kan du snuble innom ProLyd og lytte til monitorer fra bl.a Dynaudio. Fine lokaler (litt krøkkete å finne frem første gang bare) og vennlig betjening.
Skal definitivt ta meg en tur. Bor i Fredrikstad, så det må planlegges. Har de åpent Lørdager?Prolyd holder til ved/i mølla ved fossen i Akerselva. Gule Sider viser vei.
Det er så hyggelige folk der at det ikke er noe poeng å ha det travelt. Fine lokaler og fornuftige kabelpriser har de også.
Det var synd. Får se om jeg får med meg et par kamerater på tur.
Velsignet er den mann, som har kontroll i heimen!Uansett blir det ikke kjøp før de er testet under kontrollerte former hjemme.
Jepp, AIR.Dynaudio har vel også en serie med digital input?
Da kan du altså kjøre det hele fra det digitale uttaket på en Airport Express og rett inn i disse? (Bare for å være sikker på at jeg ikke misforstår.)Dynaudio har vel også en serie med digital input?
Ja, selvfølgelig, viktig å ha i bakhodet. For meg betyr det ikke så mye, jeg har en M-Audio CO3 som konverterer til det meste.Profesjonelt utstyr bruker som regel AES/EBU som digitalt grensesnitt, ikke SPDIF. Forskjellene i disse formatene er både av elektrisk og datamessig karakter, så kompatibilitetsproblemer mellom konsumentutstyr og profesjonelt utstyr vil kunne oppstå.
Lækkert. Men så var det WAF-Faktoren da :
Det var nettopp ATC20SCM Pro jeg testet hjemme. De var usedvanlig gode.Som eier av Parelius's gamle ATC20SCM Pro's må jeg si meg meget fornøyd. Driver disse med en Musical Fidelity CdPre24, selvom mange nok mener de bør drives balansert. Etter mitt syn passer disse godt til hjemmeanlegg, men nypris for et sett som ATC'ene er jo temmelig høy, nærmere 60 (?) lapper tror jeg. Kona er ihvertfall meget fornøyd med at stabelen av komponenter har krympet ned til en eneste.