Side 1 av 2 12 SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 29
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak tweakMan's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    6,203
    Tagget i
    0 Innlegg

    Linesource høyttalere

    Jeg husker før her at det var en streng som omhandlet en diskusjon rundt dette ved ett stort basselement og mange små...

    Vel... jeg kom over ett kult produkt her om dagen.
    http://www.ids25.com/


    Så veldig interessant ut!
    ..

  2. #2
    Back_Door
    Guest

    Re: Linesource høyttalere

    For godt til å være sant

  3. #3
    Hifi Freak KW's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2002
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    6,383
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Hei!
    Likner jo veldig på noen norske da
    Noen som vet noe til prisen?
    Mvh.KW

  4. #4
    Hifi Freak tweakMan's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    6,203
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Hei!
    Likner jo veldig på noen norske da
    Noen som vet noe til prisen?
    Mvh.KW
    Ja de til Fredriksen?

    IDS-25 koster 18900$ paret.
    Hva dette blir i norge aner jeg ikke...
    Men siden de er over to meter så blir det sikkert litt klurigt med frakt og sånn.

    Jeg har hørt flere av de norske linesource høyttalerne og ... jo, de er bra de!

    ..

  5. #5
    Overivrig entusiast jetman's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2005
    Innlegg
    873
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Så var det disse som er lenket til i en annen tråd også.....

    http://www.6moons.com/industryfeatures/gallo/gallo.html


  6. #6
    Hifi Freak tweakMan's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2002
    Innlegg
    6,203
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Jeg kan ikke annet enn bli imponert av de designmessige hensyn denne høyttaleren innehar.
    Dette høres altså så godt ut, at jeg selv lurer på om dette kan være sant!

    ...

    Linesourcehøyttalere har hatt en stille boom de siste ca 5 år...
    Det har vært en ca 10 produsenter som har rolig og behersket levert ganske bra produkter...
    Alle de andre av dem har måttet inkorporere en sub på bunnen okke som! Alle de andre har måttet gjøre dette.

    Denne påstår å ha funnet en vei rundt dette behovet..
    Jeg vet at slikt som dette er teoretisk mulig... men å
    se at noen faktisk har greid det...
    Jeg er imponert utenfor ord!!

    Aj aj aj...
    Skal jeg gi slipp på min elsk for store papirbasser?

    Høyttalerne tåler bare max 250watt i noe frekvensområde.
    Dette blir av høyttaleren behandlet som om det var 2500watt... sett ut ifra akkustisk output da altså...

    Jeg tror jeg er forelsket :P
    ..

  7. #7
    Overivrig entusiast jetman's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2005
    Innlegg
    873
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Alle de andre av dem har måttet inkorporere en sub på bunnen okke som! Alle de andre har måttet gjøre dette.

    Denne påstår å ha funnet en vei rundt dette behovet..
    Jeg vet at slikt som dette er teoretisk mulig... men å
    se at noen faktisk har greid det...
    Jeg er imponert utenfor ord!!
    Er det noen her på Sentralen som kan forklare dette her, så må det jo være deg Jeg skjønner ingenting av dette. Hvordan kan 12x4" woofere spille på en slik måte at de tilsvarer en 15" sub? Jeg skjønner rett og slett ikke logikken i at flere kan bety "dypere"?

    Edit: Trodde du uttalte deg om Galloene jeg lenket til, men skjønner nå at du snakket om ids-25

  8. #8
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,920
    Tagget i
    15 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Det har sammenheng med elementets parametre, kasse og hvordan det forøvrig er satt sammen.

    En 4" har ca 50kvcm. 12stk har da ca 600kvcm. En 12" har som regel rundt 500kvcm mens en 15" har som regel rundt 800kvcm.

    De benyttede 4" har trolig mer slaglengde enn en vanlig 4" men mindre enn svært mange subwooferelementer.

    De benyttede 4" har trolig tyngre membran enn en vanlig 4". Dette gjør at de går dypere i samme kassestørrelse.

    Filteret kan være laget slik at man spiller med gradvis fler og fler elementer jo lenger ned i frekvens man kommer. På denne måten økes følsomheten nedover i bassen. Man sier at filterets transfer funksjon øker mot lavere frekvenser. I virkeligheten har man et større fall som følge av elementenes natur som gjør at filterets økning medfører en ganske brukbar avrulling til et vanlig rom.

    Gallo bruker også et spesielt fyll i kassene som får bassene til å jobbe med mindre mottrykk, altså de "ser" en større kasse enn hva som er realiteten. Dette er også med på å få ned resonansfrekvensen, og derved også strekke frekvensresponsen nedover.

    Dermed ender man nok opp med en konstrukson som fint kan gå dypt nok og spille med samme autoritet som en grei 12" i hvertfall.

    Selv om høyttaleren i den første linken har dobbelt så mange elementer og de i tillegg er bare omkring en halv tomme mindre enn den andre høyttaleren ender nok denne også opp på omkring samme areal, eventuelt litt mer, men trolig med mindre slaglengde.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  9. #9
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,920
    Tagget i
    15 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Edit: De med 25 elementer har 915kvcm membranflate.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  10. #10
    Hifi-entusiast afoelges's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    IDS 25 (Som er designet av mannen bak mange av line-sourcene til Mactintoch opp gjennom årene, Roger Russel) benytter så vidt jeg har forstått tre grep for å komme så lavt:
    1) Kraftig EQ'ing - dette gjøres så vidt jeg forstår aktivt med en egen EQ som følger høyttalerne.
    2) Optimalisert for plassering helt opp mot frontvegg for å få mest mulig rom-støtte
    3) Elementene tillates å spille med en hel del dist på høyere nivåer og med mye LF info. (Spekulasjon, men jeg kan ikke se hvordan han skal få tilstrekkelig lydtrykk utav 3,5-tommerne ellers...)

    Disse diskuteres litt rundt om kring har jeg sett - spesielt på Audioraoundtable hvor DIY linjekilde-guru Jim Griffin er relativt aktiv:

    http://www.audioroundtable.com/Array...ages/1193.html

    http://audioroundtable.com/General/messages/4009.html

    Utfordringen med løsningen Russel har valgt er at han ikke bruker dedikerte diskanter, men kun fulltoner (En nå utgått modell fra Vifa). Dette gir i utgangspunktet problemer med vertikal lobing og kamfilter-effekter over ca. 4khz. Russel mener a) at dette ikke er et stort problem i utgangspunktet, og b) at han gjennom EQ har klart å korrigere den rimelig rufsete frekvensgangen kraftige avrullingen dette gir oppover. Meldingene sier at det ikke lyder ille, så noe riktig må han jo ha gjort...

    Er veldig fristende å prøve seg på en DYI av dette med 25 Hivi B3S per tårn og enten EQ fra Behringer (som jeg allerede har) eller et rent PC-basert oppsett for å rette opp frekvensgangen. 50 elementer koster under 5k NOK, og så veldig vanskelig er ikke dette å bygge. Blir selvfølgelig litt jobbing med EQ, men men... Supplert med et par kompetente subber under 80hz ser jeg for meg heftig dynamikk!
    1) HTPC - Foobar - M-Audio 2496 - Behringer DEQ2496 - Behringer DCX2496 - Sony STR-DB940 - Jungson JA-99C Lux - Clonac 2.5 / JVC JR-S600 MkII - 2 x XLS12<br />2) Laptop - Jasmine T-200 - AKG K701

  11. #11
    Overivrig entusiast jetman's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2005
    Innlegg
    873
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Det har sammenheng med elementets parametre, kasse og hvordan det forøvrig er satt sammen.
    -> Snip
    Takk for god forklaring, Snickers. Nå skjønte jo tilogmed jeg dette (nesten)

  12. #12
    timc
    Guest

    Re: Linesource høyttalere

    Et lite element har output på lave frekvenser, men med veldig lite nivå. Bruker man flere + EQ vil man øke outputen ved lave frekvenser. Hvor mye de kan presses avhenger av parameterene som Snickers henviser til.

    Mvh

  13. #13
    Overivrig entusiast Frode's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2002
    Innlegg
    1,057
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    ....men kun fulltoner (En nå utgått modell fra Vifa). .....
    4ohms utgaven er vel fortsatt tilgjengelig: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=117

    Frode

  14. #14
    Hifi-entusiast afoelges's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere


    4ohms utgaven er vel fortsatt tilgjengelig: http://www.tymphany.com/datasheet/printview.php?id=117

    Frode
    Denne ligner mye, men etter hva jeg har hørt er det ikke samme elementet. Betyr ikke mye - du kan sikkert oppnå det samme med den du linker til, men det skal altså være en litt annen modell som sitter i IDSene.

    Vifaen har ellers en svært rufsete frekvensgang - Hivi B3S som jeg viste til tidligere måler betydelig bedre og koster mye mindre. Mulig Vifaen Russel bruker har en frekvensgang som utligner grumset fra kamfiltereffektene?
    1) HTPC - Foobar - M-Audio 2496 - Behringer DEQ2496 - Behringer DCX2496 - Sony STR-DB940 - Jungson JA-99C Lux - Clonac 2.5 / JVC JR-S600 MkII - 2 x XLS12<br />2) Laptop - Jasmine T-200 - AKG K701

  15. #15
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,920
    Tagget i
    15 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Jeg synes linesource er interessant, men jeg ville gjort en vesentlig ting annerledes. Jeg ville latt alle elementene spille bass, men fra bassen og opp skulle det vært en gradvis overgang som endte i at kun ett lite element spilte den øverste diskanten. Dermed ungår man at høyttaleren endrer frekvensgang når man beveger seg mot eller fra høttaleren.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  16. #16
    Hifi-entusiast afoelges's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Jeg synes linesource er interessant, men jeg ville gjort en vesentlig ting annerledes. Jeg ville latt alle elementene spille bass, men fra bassen og opp skulle det vært en gradvis overgang som endte i at kun ett lite element spilte den øverste diskanten. Dermed ungår man at høyttaleren endrer frekvensgang når man beveger seg mot eller fra høttaleren.
    Hmmm... Kan du forklare litt nærmere hvordan dette vil fungere rent fysisk? Vil du lytte i nærfelt (innenfor -3db/dbling av avstand) eller i fjernfelt?
    1) HTPC - Foobar - M-Audio 2496 - Behringer DEQ2496 - Behringer DCX2496 - Sony STR-DB940 - Jungson JA-99C Lux - Clonac 2.5 / JVC JR-S600 MkII - 2 x XLS12<br />2) Laptop - Jasmine T-200 - AKG K701

  17. #17
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,920
    Tagget i
    15 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Dersom man betrakter den vertikale bølgefronten til en fullrange linjekilde får man en rettlinjet front ved høye frekvenser, og en ganske normal front som buer seg ved lavere frekvenser. Dette gjør at lydtrykksfallet ved en gitt avstand ikke er konstant for alle frekvenser. Det samme problemet gjør seg gjeldende på en del vanlige høyttalere, men spesiellt på linekilder har man er ganske definert rettlinjet bølgefront i toppen men ikke i bunnen.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  18. #18
    Hifi-entusiast afoelges's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Snickers:

    Spennende ide, men jeg er ikke helt sikker på om jeg ville ha gått samme veien. Hvis vi skal stole på Griffin, så har vi følgende grunnleggende sammenhenger:

    La oss anta at linjen vi bygger i utgangspunktet er 2 meter høy, og at vi lytter på en avstand av 4 meter. På denne avstaden ligger overgang til farfield på ca 667hz. Flytter vi oss derimot til 3 meter vil denne overgangen flytte seg nedover til under 500hz. Dette er, som du sier, et problem ettersom vi da får forskjellig respons avhengig av hvor langt unna vi sitter. I tillegg oppstår det en del 'støy' i frekvensgangen rundt overgangsområdet som ikke kan korrigeres for på. So far so good - gitt disse forutsetningene så er jeg helt enig med deg i at det kan være bedre å konstruere en linje som holder oss i farfield hele veien.

    Griffins argument er derimot at dette ikke er den reelle problemstillingen ettersom vi får hjelp av 2 effekter når vi beveger oss nedover i frekvens forutsatt at visse designparametre overholdes:
    1) Når wooferlinjen har en høyde på over 70% ( et ca-tall) av avstanden mellom gulv og tak, vil gulv og tak i praksis fungere som speil i de frekvenser vi snakker om her, og vi kan derfor regne linjens akustiske høyde som 3xfaktisk høyde. Det betyr at linjen vår nå er 6 meter høy, og overgang fra nær til fjernfelt er flyttet ned til rundt 80hz.
    2) For frekvenser som er så lave at de i utgangspunktet vil være i farfield gitt vår lytteavstand vil vi få betydelig hjelp av at vi spiller i et rom. Her vil room-gain (reflekser fra alle vegger i praksis) gjøre at avstand til kilden ikke lenger er et problem.

    (Tatt fra http://www.audiodiycentral.com/resource/pdf/nflawp.pdf)

    Uansett så vil de fleste linjer med fulltoner (som nok ikke bør være noe større enn de 3,5" Russel har brukt) bli kuttet av før de to nederste oktavene og supplert med subwoofere. Russels løsning med å presse helt ned til 20hz ved EQ er morsom, men jeg er sikker på at den også fører til mye høyere forvrengning og en 'skitnere' mellomtone enn hvis han hadde gitt seg ved 80hz...

    Dette er grunnen til at jeg ikke er så helt sikker på at det du beskriver er nødvendig - det kan løses på andre måter hvis vi skal tro Griffin. I tillegg vil du ved å begrense linjen som du foreslår måtte innføre passive filter, og siden jeg rent personlig er frelst på aktive løsninger for tiden er jeg ikke helt begeistret for den ideen!

    Nå finnes det andre problemer med linjer - et klart problem med linjer basert på fulltoner er de kamfiltereffektene som oppstår når c-c mellom elementene går over en halv bølgelengde. Hvor viktig dette er i praksis er vanskelig å si, Russels IDS 25 tyder vel på at problemet ikke er så stort at det ikke kan bøtes på... Jeg kunne i hvertfall tenkt meg å teste en løsning med fulltoner for å teste dette ut.
    1) HTPC - Foobar - M-Audio 2496 - Behringer DEQ2496 - Behringer DCX2496 - Sony STR-DB940 - Jungson JA-99C Lux - Clonac 2.5 / JVC JR-S600 MkII - 2 x XLS12<br />2) Laptop - Jasmine T-200 - AKG K701

  19. #19
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,920
    Tagget i
    15 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Du får et mellomrom mellom det området der 70%-regelen gjelder og der den går over til farfield. I dette området vil den gå over til far field UTEN å få særlig hjelp av rommet.
    Jeg driver Midgard Audio

    Nye greier på gang: https://www.hifisentralen.no/forumet...spinorama.html

  20. #20
    Hifi-entusiast afoelges's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2005
    Innlegg
    316
    Tagget i
    0 Innlegg

    Re: Linesource høyttalere

    Du får et mellomrom mellom det området der 70%-regelen gjelder og der den går over til farfield. I dette området vil den gå over til far field UTEN å få særlig hjelp av rommet.
    Godt poeng. Dette vil vel avhenge av material i gulv og tak? Har du noen oversikt over ved hvilke frekvenser typiske materialer reflekterer tilstrekkelig til at denne effekten oppstår? Det er vel sånn at tunge og massive materialer (betong) reflekterer annerledes enn lette materialer (13mm gips)?

    Ellers så tror jeg at metoden du beskriver kan ses på som et alternativ til power tapering, av Griffin beskrevet som power shading. Det er i utgangspunktet er problem med disse lange linjene at lyd fra topp og bunn ankommer øret senere enn lyden fra midten (forutsatt at linjen er rett og ikke kurvet). Effekten av dette er beskrevet som 'blooming' eller 'smearing' - lyden oppfattes som større og mindre presis enn for en punktkilde. Problemet blir større ved stigende frekvens - dvs. at ved å implementere lavpass ved stadig lavere frekvens mot flankene skulle vi kunne redusere denne effekten. Bør absolutt kunne fungere, men det er litt komplisert å implementere, og jeg mener at Griffin hinter til at det kan være problematisk ift. fase-skift?

    Alternativet er vel å enten kurve (som gir problemer med en liten sweetspot) eller tradisjonell power-tapering hvor motstanden for elementene på flankene gjøres progressivt høyere. Dette blir på en måte å hjelpe Haas-effekten ved at vi forsterker vår tendens til a gi fortrinnsrett til lyder som ankommer tidligere. Griffin henviser til erfaringer som har vist at tapering (nivåreduksjon?) av flankene kan gjøres i forhold opp til 2:1 med positiv effekt på lyden uten at fordelene med linjen går tapt. Dette er enklere å implementere, men det er ikke umulig at metoden du beskriver faktisk er bedre!
    1) HTPC - Foobar - M-Audio 2496 - Behringer DEQ2496 - Behringer DCX2496 - Sony STR-DB940 - Jungson JA-99C Lux - Clonac 2.5 / JVC JR-S600 MkII - 2 x XLS12<br />2) Laptop - Jasmine T-200 - AKG K701

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed