Academic_South
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 23.10.2013
- Innlegg
- 874
- Antall liker
- 401
Mange som har levd en stund, har sikkert sett hvordan ulike hifi-merker har kommet og gått gjennom årene. Slik har det vært for utenlandske ”brands” og slik har det vært i Norge. Ofte har det vært en kombinasjon av dårlig økonomistyring og/eller dårlig logistikk/planlegging som har felt den ene konstruktøren/produsenten etter den andre.
For min del som har fulgt flere så smått geniale Hifi-produsenter her på ”det blide Sørlandet” gjennom et par tiår, så har det vært en smule frustrerende å se hvordan den ene produsenten etter den andre har fått kroken på døra. Årsaken har som regel vært at de ikke har funnet den optimale balansen mellom antall produkter, pris og kvalitet, i tillegg til de nevnte utfordringene med dårlig økonomistyring og/eller dårlig logistikk/planlegging.
Så hvorfor er det så vanskelig å finne denne balansegangen? Det er greit nok at en konstruktør og oppfinner slett ikke alltid er en god salgsmann, men da må de vel oppsøke noen som kan hjelpe dem med å selge ”inn” produktet?
Akkurat nå har vi en produsent av en meget god effektforsterker her Sør, som tilsynelatende har klart å prise seg ut av markedet, sannsynligvis fordi man ikke har tatt seg bryet med en kritisk gjennomgang av markedskreftene (ala: ”setter du ned prisen til x, så kan salget mangedobles til Y”. Så hvorfor klarer man ikke dette? Er det for mange nikkenikker og "yes-men" omkring konstruktørene?
For min del som har fulgt flere så smått geniale Hifi-produsenter her på ”det blide Sørlandet” gjennom et par tiår, så har det vært en smule frustrerende å se hvordan den ene produsenten etter den andre har fått kroken på døra. Årsaken har som regel vært at de ikke har funnet den optimale balansen mellom antall produkter, pris og kvalitet, i tillegg til de nevnte utfordringene med dårlig økonomistyring og/eller dårlig logistikk/planlegging.
Så hvorfor er det så vanskelig å finne denne balansegangen? Det er greit nok at en konstruktør og oppfinner slett ikke alltid er en god salgsmann, men da må de vel oppsøke noen som kan hjelpe dem med å selge ”inn” produktet?
Akkurat nå har vi en produsent av en meget god effektforsterker her Sør, som tilsynelatende har klart å prise seg ut av markedet, sannsynligvis fordi man ikke har tatt seg bryet med en kritisk gjennomgang av markedskreftene (ala: ”setter du ned prisen til x, så kan salget mangedobles til Y”. Så hvorfor klarer man ikke dette? Er det for mange nikkenikker og "yes-men" omkring konstruktørene?