Musikksubwoofer / Hjemmekinosubwoofer

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Hva mener folk med musikksubwoofer?

Er dette en sub som ruller av der den dypeste tonen fra et akustisk instrument befinner seg. Er en musikksubwoofer strammere enn en hjemmekinosubwoofer? Hva legges i ordet stramt? Må en musikksubwoofer ha skyhøy THD og lukket kasse for å bli godkjent av de konservative?

Jeg er virkelig nysgjerrig på dette og ønsker en saklig debatt. Synsere uten førstehåndserfaring som har lest om noen som har hørt fra en eller annen bes vennligst om å holde skrivekløen for seg selv. Jeg ønsker alle med erfaring vennligst delta, slik at vi kan få en frisk og saklig debatt hvor kanskje en del begreper kan oppklares.


Tar jeg feil når jeg oppfatter en musikksubwoofer som å være en subwoofer som ruller av før det vanskelige området skal forgripes?

Kjør debatt!

:D :D
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Tja, tør jeg svare på dette da. Uten å være teknisk. Etter min mening er en musikksub en sub som kvalitetsmessig er like bra som hovedhøyttalerne den skal støtte (For eksempel på orgelmusikk). En hjemmekinosub derimot skal bare gi tunder og brak som kulisse til film, og da trenges ikke like høy kvalitet på suben

Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
En musikksub skal! kunne integreres sømløst med hovedhøyttalere. Bommer man der, så er det bedre uten IMHO. (Så får man heller diskutere hva som gjør integreringen).

Mvh. Johan
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Meget gode poenger! Men er det ikke like viktig med sømløshet i et multikanalsoppsett da?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Ikke hvis du bruker suben bare til film, men ideelt sett, jo.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
THD under 30hz oppfattes vel heller ikke så lett?! Klipsch RSW12 som jeg har på prøve har ifølge målinger temmelig høy forvregning under dette, men kan ikke si at jeg hører så mye "vrengt" bass alikevel.

Smaken er vel forskjellig. Noen liker fet og fyldig bass, mens andre vil ha stram og relativ linær lyd sammen med resten av systemet.
 
R

Rojoh

Gjest
Meget gode poenger! Men er det ikke like viktig med sømløshet i et multikanalsoppsett da?
Kommer vel an på hvor kresen man er det. ;) (Underforstått: Her tror jeg mange slurver). Tror likevel at evt. problemer med integrering er enda mer merkbart ved musikkavspilling. Om det har med mindre sanseinntrykk å gjøre, vet jeg ikke.

Bortsett fra dette, så tror jeg ikke det finnes spesifikke musikksuber og spesifikke filmsuber. Tror vel mer på at det finnes gode suber og mindre gode suber. Videre finnes subwoofere med litt forskjellige egenskaper. Greit nok det for meg.

De kassene jeg har laget, kaller jeg nokså konsekvent for basskasser/bassmoduler. Dette fordi de er tunet til litt over 30Hz. Derfor vil nok noen mene at det diskvalifiserer til å kunne kalles subwoofer. Greit nok for meg. ;D

Mvh. Johan
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Skrev rojoh:
De kassene jeg har laget, kaller jeg nokså konsekvent for basskasser/bassmoduler
Tja... Står nå subwoofer under bildet du selv har lagt ut

;D ;D ;D
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Bortsett fra dette, så tror jeg ikke det finnes spesifikke musikksuber og spesifikke filmsuber. Tror vel mer på at det finnes gode suber og mindre gode suber. Videre finnes subwoofere med litt forskjellige egenskaper. Greit nok det for meg.

Mvh. Johan
Her er vi noe uenig , min erfaring er ihvertfall følgende: dersom en kjøper en typisk subwoofer til 5000kr med 12" bass kan dette høres tøft og bra ut i ett hjemmekino anlegg ,men er totalt ubrukelig til musikk.
Selv har jeg laget en passiv sub lik den som er i citation anlegget 7,1-7,4 dette er en 125 liters kasse ,med ett 14" ellement fra JBL, samme som i ti250 ,borsett fra at jeg har litt feil delefrekvens ,går dette nesten sømløst med fronthøytallerene ved musikk avspilling.
Elementet har liten slaglengde som gjør at det holder kjeft når det skal holde kjeft, noe disse rimelige subbene ikke klarer.
Denne basshøytalleren som jeg bruker klarer alene å spille ned til 22hz ,noe som er helt unødvendig i en stue
den spiller alså dyp bass ,men kansje ikke med det trøkket som basshøytalleren med lang slaglengde gir,og som mange foretrekker i ett hjemekino anlegg.
Vil også nevne at flertallet foretrekker gjerne subwoofere som forsterker bassnivået rundt 80hz slik det gjøres i kinoer ,men dette er klart farging av lyden som ikke alltid passer så bra til musikk
 
R

Rojoh

Gjest
Her er vi noe uenig , min erfaring er ihvertfall følgende: dersom en kjøper en typisk subwoofer til 5000kr med 12" bass kan dette høres tøft og bra ut i ett hjemmekino anlegg ,men er totalt ubrukelig til musikk.
Selv har jeg laget en passiv sub lik den som er i citation anlegget 7,1-7,4 dette er en 125 liters kasse ,med ett 14" ellement fra JBL, samme som i ti250 ,borsett fra at jeg har litt feil delefrekvens ,går dette nesten sømløst med fronthøytallerene ved musikk avspilling.
Elementet har liten slaglengde som gjør at det holder kjeft når det skal kjeft, noe disse rimelige subbene ikke klarer.
Denne basshøytalleren som jeg bruker klarer alene å spille ned til 22hz ,noe som er helt unødvendig i en stue
den spiller alså dyp bass ,men kansje ikke med det trøkket som basshøytalleren med lang slaglengde gir,og som mange foretrekker i ett hjemekino anlegg.
Jeg var kanskje litt i overkant diplomatisk i mine betraktninger rundt musikk vs. film. Jeg har minimal erfaring med surround, og vet ikke hva og hvordan film/surround-folket pleier å like det. Sitter likevel med en følese av at majoriteten sier seg fornøyd med litt brummel og risting. Derfor kan man kanskje si at subwoofere til filmbruk ikke nødvendigvis trenger å være så veldig bra.

Siden det sikkert finnes svært kvalitetsbeviste surround-folk (som f.eks. Akto), så regner jeg med at disse stiller like høye krav til subwoofere som de med dedikert 2-kanals anlegg. (Men jeg nekter å tro at alle med surround-anlegg har like høye kvalitetskrav til subwooferen som Akto).

Til slutt: Jeg er sikkert nokså enig i dine betraktninger: Trenger ikke å gå så fryktelig dypt for å kunne gjøre seg godt i et rent hifi-anlegg. Men(!): En 15" PA-bass leverer litt annerledes enn en 6,5" som angivelig går like dypt. ;) Og helt til slutt: Å dele hovedhøyttaler (high-pass deling) er et must i mine ører.

Vel, det var vel mine betraktninger rundt temaet. Skal ikke påstå at jeg er den mest kresne mht. bass. Så lenge jeg er fornøyd, så er jo faktisk det godt nok. ;) Hvis andre har større krav, så gjerne det.

PS! Det største problemet med subwoofere er ikke lyden, men synet. ;D

Mvh. Johan
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
PS! Det største problemet med subwoofere er ikke lyden, men synet. ;D

Mvh. Johan
Ja desverre   ;D

Hadde jeg ikke vært så ivrig med å svare på ditt  tidligere innlegg ,men tatt meg tid til å lese alle innleggende ,så ville jeg formulert meg litt anderledes  :)
Tror nok det med delingen blir veldig viktig i ett slik flott annlegg som Akto besitter.
Selv bruker jeg skjeldent suben til musikk ,nettopp fordi delefilteret mitt ikke er godt nok.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Hva mener folk med musikksubwoofer?

Er dette en sub som ruller av der den dypeste tonen fra et akustisk instrument befinner seg. Er en musikksubwoofer strammere enn en hjemmekinosubwoofer? Hva legges i ordet stramt? Må en musikksubwoofer ha skyhøy THD og lukket kasse for å bli godkjent av de konservative?

Jeg er virkelig nysgjerrig på dette og ønsker en saklig debatt. Synsere uten førstehåndserfaring som har lest om noen som har hørt fra en eller annen bes vennligst om å holde skrivekløen for seg selv. Jeg ønsker alle med erfaring vennligst delta, slik at vi kan få en frisk og saklig debatt hvor kanskje en del begreper kan oppklares.

Tar jeg feil når jeg oppfatter en musikksubwoofer som å være en subwoofer som ruller av før det vanskelige området skal forgripes?



Kjør debatt!

:D :D
Hvorfor skal vi kjøre debatt på en definisjon som du nettopp har innført?

En musikk-subwoofer og en hjemmekino-subwoofer er fortsatt samme subwooferen,bare at den brukes til forskjellige oppsett.

Og akkurat dette med bruken av subwooferen er jo vesentlig i valg av sub.

Kjører man hjemmekino med peaker på 115 db så må man ha en eller flere subber som kan levere 115 db ved 20 hz,
mens brukeren av et dedikert musikkanlegg kan klare seg med mindre subber som bare leverer 85 db ved 20 hz.
Det hele bunner ut i hvor mye bass en ønsker og hvor høyt en spiller. ;)
 
R

Rojoh

Gjest
Hvorfor skal vi kjøre debatt på en definisjon som du nettopp har innført?

En musikk-subwoofer og en hjemmekino-subwoofer er fortsatt samme subwooferen,bare at den brukes til forskjellige oppsett.

Og akkurat dette med bruken av subwooferen er jo vesentlig i valg av sub.

Kjører man hjemmekino med peaker på 115 db så må man ha en eller flere subber som kan levere 115 db ved 20 hz,
mens brukeren av et dedikert musikkanlegg kan klare seg med mindre subber som bare leverer 85 db ved 20 hz.
Det hele bunner ut i hvor mye bass en ønsker og hvor høyt en spiller. ;)
Takker! :) Litt pragmatisme gjør seg i den lille hifi-verden.

Mvh. Johan
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Litt pirk Slinger ,ikke ta det ille opp  :)
Har lært at basser som kan spille ned til 20hz ,ikke vil klare dette i praksis, pga romstørrelsen i vanlige hus er dette fysisk umulig ,man må opp i svært store rom for å klare dette .
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Takker! :) Litt pragmatisme gjør seg i den lille hifi-verden.

Mvh. Johan
PRAGMATISME ”Pragma” betyr handling. Pragmatismen er handlingsorientert og leserorientert. Ser vi historisk på det, har det vært viktig for pragmatistene at man ser seg selv som en deltaker i omgivelsene. Sentralt i bruken av disse begrepene står reformpedagogen Dewey og hans forskerkollega Mead som hadde et naturvitenskapelig tilnærming til læring.

Utgangspunktet for Mead og Dewey var:

1. Den sosiale handlingen er et grunnelement hvor erfaringer gjennom deltaking og kommunikasjon mellom individer læring blir til, og ideer og erfaringer utveksles.

2. Erkjennelse av den sosiale handlingen sin. Det betyr å reflektere hvorfor du gjør som du gjør, agere som det bevisste menneske.

3. Kommunikasjon er en medierende faktor mellom den sosiale samhandlingen og meningsfellesskapet.

4. Perspektiv-Det å kunne ta et annen sin synsvinkel.

5. Læring forutsetter sosial handling. Mennesker er handlende vesen.

6. Læring er en prosess som foregår hele livet, ikke bare som av erfaringer,akkumulering men også som kvalitative sprang på bakgrunn av rekonstruksjon av erfaringer.

7. Læring er relasjonell, den er knyttet til andre og til ting.

8. Læring er kontekstuell, det vil si at den foregår i ulike situasjoner på ulike steder og tider.


Deweys syn på læring har tre viktige momenter:




1. Fokus på barns aktiviteter-I teorien er det leken som aktivitetsform som er interessant. Den representerer den uformelle og spontane læringen.

2. Utvikling av en teori om erfaring-plasserte de ulike aktivitetene i det intersubjektive rommet, og viser hvordan sosiale handlinger er preget av kontinuitet og samspill.

3. Undersøkelsesmetoden-En selvkorrigerende aktivitet som består av kontinuerlig rekonstruksjoner av ulike former for erfaring og er er nøkkelen for å forstå hvordan læringsprosesser utvikler seg.

Læring må inngå som en integrert del av aktiviteter innenfor et handlingsfelt, der persepsjon, emosjoner og opplevelser er en del av læreprosessen. Ved å plassere erfaring og læring som en del av den sosiale handlingen i et intersubjektivt felt, får Dewey og Mead frem at læringsprosesser også må forstås som en del av et samfunn og som karakterdanning og utvikling av dømmekraft for den enkelte. Denne formen for reorganiseringsprosessen kalles for reflektiv intelligens. Selvbevissthet knyttet til erfaring er den avgjørende forutsetningen for å utvike den refleksive evnen.

Ved hjelp av språk kan læring løftes ut av konkrete situasjoner. Læring blir til ved hjelp av symbol og språk knyttet til en meningsfylt felleskap som omfatter konkrete og generaliserte andre. Ved å lage til slike meningsunivers blir også læring der vurdering og verdsetting inngår. Dewey kaller slike læreprosesser edukative (danningsprosess).

Naturalismen har implikasjoner for hele Deweys filosofiske grunnlag. Pragmatikk slik vi til vanlig bruker ordet, betyr sans for det praktisk nyttige. Dewey så på handling som det ledende elementet i kunnskap, og i kunnskapsformidling. Derfor er hans filosofi og pedagogikk kalt for pragmatisk.

Det vi har inni oss, og det som påvirker oss utenfra. Følelser og tanker. Dewey mener at disse «motsetningspunktene» påvirker hverandre i en dialektisk prosess og omdannes til vekst. Slik blir a+b til c. Dewey mener altså at ting og begrep henger sammen i en prosess og det er nettopp prosessen som er en av hjørnesteinene i Deweys pedagogikk.

Læreren bør representerer noe eleven skal strekke seg mot. Instrumentalsime Dewey opererer med et instrumentalismebegrep, som er annerledes enn de som definerer det som middel i atferdsteoretisk forstand. Lundgren definerer instrumentalisme som objekt anvendelse. Dewey fremholder at eleven lærer gjennom å anvende problemløsnende objekter. (Lundgren in Thuen og Vaage s. 140,1989).

Et barn som får som oppgave å bygge et hus, må vite hva et vater og et vinkeljern er. Dette er det radikalt nye i Deweys teorier. Dewey mener at moderniteten har fremmedgjort menneskene i produksjonen og også fratatt barn oversikten over hvordan verden fungerer. Det er derfor Dewey er opptatt av at barn skal bruke praktiske materialer som tekstil, sløyd og metallsløyd. Gjennom bruk av slike materialer kan barn opparbeide eget, og privat, symbolspråk .

Det pragmatiske (det praktiske), oppnås gjennom instrumentalisme (ved å anvende), i den virkelige naturalistiske verden rundt oss (empiri). Også tenkning var for Dewey et type instrument for handling, og handlingsrommet er den virkelige verden. Pragmatisme og naturalisme henger nøye sammen, og for å sette det hele i et tidsperspektiv introduserer Dewey prosessen som dialektikk.

Dewey mente at barnets eksperimentering og analysering er en sunn edukativ prosess som må inn i skolen, og ikke overlates til barnets lek. For å virkelig kunne lære noe av steinen må barnet vite noe om vorter og om myter. Denne kunnskapen får barnet fra de voksne.

Dewey snakker om to typer handlinger: den konkrete fysiske handlingen, og den passive handlingen. Dewey mener at det passive handlingen, abstraksjon, som er tanken om den faktiske handling er det essensielle. Abstraksjon gjør erfaring tilgjengelig for andre ved at den generaliseres, og altså gjøres sosial. På den ene siden er det å rulle en ball over gulvet en fysisk handling, men uten at man reflekterer over hvor fort den rullet, hvordan mønsteret endret seg i fart osv. er handlingen uinteressant.

Når tanken om ballen generaliseres gjøres den sosial fordi den kan formidles (og læres bort) til andre. Slik blir også begreper handling for Dewey. Handling er en nødvendig del av en erfaring. Dewey er kunnskaps-kontruktivist. Han mener at vi former vår egen kunnskap gjennom analysene vi gjør av handlingene våre. Vi konstruerer verden rundt oss ved å analysere den Dewey mener lærestoffet bærer i seg to aspekter som må tas hensyn til. Det ene er vitenskapsmannen (the scientist) som er opptatt av a utvikle sin kunnskap og symboler. Det andre er læreren som må være opptatt av faginnholdet, av hvordan emnet kan bli en del av erfaringen til eleven. Emnet må være en av flere biter i en helhet som står i forhold til en helhetlig og voksende erfaring. Hvis læreren prøver a overføre vitenskapskvinnens symbolbruk til elevene b1ir det relasjonløst.

Dewey tar opp (minst) tre problemer med å påføre barn kunnskap uten relasjon:

1) At symbolene er uekte: Det er ikke internalisert, men påført utenfra. Her kan det trekkes en parallell til Piaget, selv om de to var uenige i stadieutviklingen. Uekte symbol er «tegn» som viser til noe som barna ikke har noe forhold til. (Dewey in Dale s.36,1996) I biologi undervisning er det f.eks. viktigere å lære statisk arvelære enn hvorfor hester har fire bein og avføringen er brun.

2) Innlæringen er umotivert fordi barna selv ikke far definere sine egne mål som det drives frem mot. For Dewey er motivasjon et samspill mellom mentale krav og forsyning av fagstoff.

3) Forenkling til det dogmatiske. Dette er kanskje det mest interessante i Deweys pedagogiske menneskesyn. Ved å presentere fagstoff utvendig og overflatisk oppnår vi at barnet ikke lærer noe av vitenskapens arbeid. Den logiske undersøkelse, metodebruk og vitenskapens orden tas vekk fra barnet. Vi syns f.eks evolusjonsteoriene er for kompliserte for barn, unnlater vi å lære det bort, eller i bestefall forenkler det, så grovt at det vitenskapelige er borte. Uten at vi har det som intensjon tar vi vekk kunnskap om evolusjon med en type «slagord»- ndervisning: at mennesket stammer fra apene er det som læres bort. Her har vi en motsigelse: barnet får hverken fordelen av en voksen logisk formulering eller av sin egen medfødte kompetanse når det gjelder forståelse og Respons.

Dewey streber etter at barna skal bli små forskere, at de skal lære vitenskapens språk, og knekke kodene gjennom å forstå symbolene. Han sier at når menneskers bevissthet ikke får tilførsel av interessante oppgaver synker den ned på et «lavere nivå». Det har også en mye sterkere og samfunnsmessig side, et moderne og demokratisk samfunn trenger rasjonelle og innsiktsfulle mennesker.

Dewey mente at barnet ser på tilværelsen som en helhet som ikke kan fragmenteres pp i fagdeler, s1ik vi gjør i tradisjonell skole. Når skolen møter 6-åringer med matte i ett fag, norsk i et annet og historie i et tredje fag tar vi ikke hensyn til barnets personliggjøring av virkeligheten. (Dewey in Dale s.24) Han mener at barn kommer i «klemme» mellom sin lille verden og den store erfaringsverdenen, som er et produkt av århundrers vitenskap.

Dewey snakker om samspil1et mellom de ytre og indre vilkår, og at den tradisjonelle pedagogikken ikke tar tilstrekke1ig hensyn til dem. De ytre vilkår er miljøet og kulturen barnet befinner seg i. De indre vilkår er barnas naturlige interesse og erkjennelser (Jærlang 151 : 1991 ). Skolen må altså tilfredsstille de små forskerne og gi dem et eget symbolspråk. Nettopp for å kunne tilegne seg vitenskap må barn lærere på en vitenskapelig måte, gjennom å faktisk forstå fagstoff. Dewey løste denne motsigelsen ved a stille opp syntesen som senere er kalt prosjektarbeid.

Dewey mener at barn har fire interesser som er viktig å ta med i undervisningen av barn:

 lage ting

 finne ut (undersøke)

 uttrykke seg kunstnerisk

 kommunisere

Han var også svært opptatt av motivasjon, og at motivasjon var avhengig av egen definerte mål. Han mener det er forbindelse mellom bevisstheten og dens materiale.) Det bærer også i seg evnen til a være demokratisk, det er vitenskapelig ved at barna lærer å teste ut hypoteser.

;D ;D ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Og de som ikke fikke #edit: mente selvsagt fikk# med seg dette får flytte over til AV-forum. ;D

Mvh. Johan
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Har du drukket Slinger? Maken til OT-utskeielse har jeg aldri sett!
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Litt pirk Slinger ,ikke ta det ille opp  :)
Har lært at basser som kan spille ned til 20hz ,ikke vil klare dette i praksis, pga romstørrelsen i vanlige hus er dette fysisk umulig ,man må opp i svært store rom for å klare dette .
Har du litt mer info rundt dette daytona?

Mener du at dette er en umulighet for den totale konstruksjonen eller elementets avrulling?

Hvor stort rom snakker vi om her?

Jeg vet at 20 Hz sjeldent er noe problem, ei heller 16 Hz, men beveger vi oss ned mot 10 Hz trenger man store rom.
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Mener kansje Akto med startinnlegget at en lukket SVS SB12-Plus er en mye dårligere sub enn bassrefleks subben SVS PB12-NSD?

Det er ganske naturlig å sammenligne disse 2 siden de ligger i samme prisleie og er konstruert av samme firma.


 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eit klassisk døme på utfordringa di er ACE 2 frå AudioPro. Dette er ein "avrullande" subwoofer, av den typen som gjer underverk for musikken, men er svært skuffande for den som er på jakt etter jordskjelvheimekino. Elles er også Gradient-subbane som er tilpassa Quad-høgtalarar svært musikalske, men ubrukelege til dei fleste høgtalarar (det skal vere nokre imponerande unntak), og spesielt heimekinolyd.
Veldig mange mindre subwooferar med ulike kreative løysingar for å få høgt nivå og djup bass kan vere skikkeleg imponerande, men manglar eitkvart når det gjeld det musikalske. Eg meiner dessutan at ting tyder på at fysisk store subbar (iallfall ein enorm heimebygd i trykkabinett) beklagelegvis har eit "musikalsk overtak" samanlikna med sånne praktiske små.
Når det gjeld å få optimal frekvensgong og dynamikk, og unngå resonnansar, er det nok påkrevd å flytte subben litt før ein finn rette staden. Dei gongane eg har hatt to subbar på besøk, har dette også synt seg å vere meir musikalsk tilfredsstillande, sjølv om både prinsipp og praktisk lydtrykk skulle tyde på at det var hipp som happ kor mange subbar du har.
Når det gjeld desse som slit med møbleringa, såg eg ein artig sak frå Velodyne på messa i Stavanger - ein sub som var tenkt til innbygging i lettvegg. Ettersom den ikkje kan plasserast meir enn ein gong, vil eg tru at ein her må basere seg på å skru på ymse knappar og justeringar ad elektronisk veg, slik ein gjer på heimekino.
Subbar er vanskeleg. Eg gav opp å få musikalsk suboktav for nokre år sidan, og er fornøgd med hovudhøgtalarar som går godt under 32 HZ (DSOTM-plata med både kontroll og markant lydtrykk er mi faste referanse), men som ikkje har med desse oktavane som gjer platespelaren og basselementa uvenner. Produsenten av hovudhøgtalarne mine har -3dB oppgjeve på 24 Hz. Sjølv om dei sikkert tøffar seg under målingane, er eg godt fornøgd.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.691
Antall liker
7.929
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er i offtopic-samanhengar ein har det mest gøy....
Takk til Slinger si oppfrisking av Dewey, som gjerne kan spreiast til folket. No er ikkje hans læringssyn (eller lærarsyn) einerådande...sjølv om Hernes og Alfred Oftedal Telhaug sikkert var svært glade i han.
Personleg likar eg betre Maria Montessori. Men mislikar sterkt at "eigarane" av denne pedgagogikken har tatt patent og mønsterbeskyttar undervisningsmetoden. Berre tull- eg stel av Montessoripedagogikken så ofte eg kan.
Eg har aldri spurt professor Edvard Befring om kva han meiner om Dewey, men hans læringssyn tykkjer eg er svært interessant.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Jeg vet at det er mye OT her på sentralen, og det gjennomsyrer dessverre stort sett alle tråder. Konspirasjonsteorier og muslimer er et mye mer interessant tema. Når det blir for mye OT i andre kategorier fører dette til at kvalitetsnivået på "fag"-tråder synker betraktelig, og forumet fremstår som noe sært. Synd, for her finnes det ekstremt mye kunnskap. Nuvel, da har jeg bidrat med litt OT selv, og jeg håper vi kan slutte med det.

Slinger, hva mener du om saken, det lurer jeg på. Eller er du ikke interessert i å diskutere spørsmålet? Hva synes du om forskjellen på disse subwooferne?

Har noen hørt eller finnes det noen ekstreme di-pol-konstruksjoner beregnet kun for bass? Hadde ikke Martin Logan noe slikt?
 
R

Rojoh

Gjest
ML hadde noen basstårn til sine Statement-høyttalere. Tror dog ikke det var snakk om dipol. Eneste jeg har sett, er Gunnar Brekkes DIY variant med 4 x 15" (eller var det 12"?) pr. side.

Mvh. Johan
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Stemmer, det ble vist frem på Hortenmessa. Synd det spilte så som så i rommet der nede. Dipol er spennende - og sannsynligvis det mest optimale - men det krever sitt rom.

Jeg hørte et selvbygg med 8 stk. 12" i lukket konstruksjon. De spilte flatt til 10 Hz når vinduet var åpent. Denne lukkede konstruksjonen var det råeste jeg har hørt - ikke bare på grunn av lydtrykket, men også mangelen på støy av noe slag. Aldri har lysten til å bygge selv vært større...

Finnes det noen kommersielle basshorn - kun for subområdet?
 
R

Rojoh

Gjest
Basshorn finnes også. ;)

Decware Imperial kabinett med basselementer.

Mvh. Johan
 
O

omholt

Gjest
Jeg har ikke så mye erfaring på området. I utgangspunktet skulle man gjerne tro det som fungerer bra til musikk, fungerer også bra til film. Men det er nok riktig slik audiophile-arve skriver. Det finnes subber som er veldig bra til musikk, men som ikke fungerer til film. Og motsatt er det subber som er bra til film, men som f.eks ikke er raske nok til å integreres med frontene til musikk.

Jeg for min del bruker ikke subben til musikk per dags dato. Har litt begrenset med plasseringsmuligheter og har ikke klart å integrere den tilfredstillende. Men til film fungerer den kjempe bra (i mine ører).
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Pokker og!

Nå forsvant hele det lange innlegget mitt om trykkammer vs bassrefleks der jeg svarte på hvert eneste spørsmål fra deg Akto!

Men når jeg trykket send,så forsvant hele møkka! :mad:

Jeg har ikke tid og lyst til å starte på nytt,så nå dropper jeg det!

Kansje jeg får Ånden over meg senere. ;D
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Har du litt mer info rundt dette daytona?

Mener du at dette er en umulighet for den totale konstruksjonen eller elementets avrulling?

Hvor stort rom snakker vi om her?

Jeg vet at 20 Hz sjeldent er noe problem, ei heller 16 Hz, men beveger vi oss ned mot 10 Hz trenger man store rom.
Jeg har dessverre ikke noe mere info om dette :)
Dette er noe jeg er blitt fortalt av en dreven hifi-kjenner fra BMH for mange år siden ,stor sansynlighet for at jeg har misforstått noe her..
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Venter i spenning. Jeg har lest en del innlegg fra deg og vet at du kan være mindre sarkastisk enn i forrige innlegg :)
 

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Klippet fra HiFiKlubben.no:

"ASW700 har en rekke justeringsmuligheter som gjør at den lydmessig kan tilpasses alle høyttalere og systemer. På baksiden finnes det justering for fase, nivå og frekvensgang. I tillegg er det også en bryter som velger mellom innstillingene "A" og "B". I sistnevnte posisjon vil forsterkeren lydmessig være optimalisert for gjengivelse av filmlyd. Dette gjøres ved at de aller dypeste frekvensene fjernes, noe som gjør at subwooferen er i strand til å spille enda høyere og med mer brutal kraft. I posisjon "A" vil ASW700 gå så dypt som den er i stand til, samtidig som den er optimalisert for å gi den presise og stramme bassen som musikkgjengivelse krever."

Kilde: http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Hoeyttalere/Aktive_subwoofere/B-W_ASW700_Subwoofer_Sort.htm
 
J

Jurassic

Gjest
Men er det noe i det Respons mener om subwoofere? De mener at forsterkerne i de fleste aktive subwoofere er så dårlige at lyden forringes i stereo.
Respons lagde derfor 2 stk passive suber og de fikk kanontest i Lyd og Bilde nr 5/2000.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det selvbygget jeg hørte hos 8x12_TOM var drevet av en gedigen Dynamic Presision. Det var FETT!
 

rotecop

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
1.149
Antall liker
962
Torget vurderinger
2
Jeg bruker en 13 toms sub med innebygget forsterker.Man kan på den kode in frekvens flanker ,fase og nivå i 3 foskjellige programmer.dette medfører at man kan tilpasse suben etter behov.Jeg synes selv at det fungerer bra.Man kan justere suben så overgangen blir sømmløs til musikk.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Det som er viktigst er plassering, fase og nivå, elektronikk aldri vil kunne gjøre like godt. Hvilken type subwoofer har du?
 
T

theStig

Gjest
Litt pirk Slinger ,ikke ta det ille opp  :)
Har lært at basser som kan spille ned til 20hz ,ikke vil klare dette i praksis, pga romstørrelsen i vanlige hus er dette fysisk umulig ,man må opp i svært store rom for å klare dette .
Det er faktisk helt motsatt. Jo mindre rommet er, jo lettere er det å oppnå et stort lydtrykk ved lave frekvenser. Under en gitt frekvens er rommet i den såkalte trykksonen akustisk (under den laveste stående bølgen i rommet), og under denne frekvensen får man en voldsom room gain. Jo mindre rommet er, jo høyere i frekvens starter room gain, og desto mer gain får man ved f.eks 10 Hz.

Dette er årsaken til at man kan få brutalt bassnivå i en bilkupé med relativt enkle midler.

Altså: Det er lettere å få kraftig dyp bass i små rom enn store.
 

daytona

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.10.2006
Innlegg
177
Antall liker
0
Det er ikke feil det jeg skriver ,fordi jeg nevner ikke noe om lydtrykk, men hvor dypt suben kan spille ,jeg skrev at en ikke klarer 20hz i ett vanlig stue ,men her sier akto at det er mulig å spille ned mot 10hz,og har sikkert rett i det.
Men i en bil vil jeg nok tro at det er dette ikke er mulig.
 
T

theStig

Gjest
Det er ikke feil det jeg skriver ,fordi jeg nevner ikke noe om lydtrykk, men hvor dypt suben kan spille ,jeg skrev at en ikke klarer 20hz i ett vanlig stue ,men her sier akto at det er mulig å spille ned mot 10hz,og har sikkert rett i det.
Men i en bil vil jeg nok tro at det er dette ikke er mulig.
Hvorfor ikke det?
 
T

timc

Gjest
Jeg har hørt 17hz i bil....Det var faktisk ubehagelig.

Mvh
 
Topp Bunn