Skallemann
Medlem
Hei.
Jeg har en DEQX PDC-2.6P (uttales forresten «dex» ifølge produsenten, gjør det litt mindre tungvint) som jeg kjøpte brukt for noen år siden.
Denne har hjulpet på mange av problemene jeg hadde med forforsterker, DAC og typisk “hifi“-lydende høyttalere i ett grep.
Men en dag var det plutselig slutt på idyllen. Da jeg skrudde på DEQX-en begynte den å slå seg av og på uten stans, ingenting av det jeg forsøkte hjalp. For å gjøre en lang historie kort så har jeg sjekket alle de vanlige mulige feilkildene og gjort det som gjøres kan ifølge bruksanvisningen, som å resette minnechipen. Nå veksler den mellom å lyse svakt fiolett på alle knappene eller å gå helt i svart, ingen kontakt med PC.
Jeg har somlet en del med å ta fatt på dette, men saken er klar; enten trenger DEQX-en profesjonell hjelp, eller så gjør jeg det, reservekomponentene låter så ræva at jeg omtrent ikke spiller musikk lenger.
Så til spørsmålet (mulig det er dumt, men skitt au): Jeg har vel valget mellom å sende den til Golden Age Music i Sverige eller direkte til DEQX i Australia, uansett må den over vår trøblete riksgrense. Dermed dukker spørsmålet om avgifter opp. Ifølge tollvesenet skal varer som utføres midlertidig for reparasjon deklareres, jeg mener også å ha lest et sted at man må betale avgift av reparasjonsomkostningene i tillegg til varens verdi dersom den overstiger Kr 5000,-.
http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=194483&epslanguage=no
Jeg visste jo at Norge tar kaka når det gjelder byråkrati og avgifter, men kan det virkelig være tilfelle at man har gjort det så kronglete og dyrt for en fattig stakkar som allerede med tanke på havariet har fått seg et hardt slag?
Eller gjelder ikke dette slike tilfeller?
Med alt det eksotiske og ofte selvimporterte utstyret blant Hifisentralens medlemmer så er det kanskje noen som har erfaringer på området?
Jeg har en DEQX PDC-2.6P (uttales forresten «dex» ifølge produsenten, gjør det litt mindre tungvint) som jeg kjøpte brukt for noen år siden.
Denne har hjulpet på mange av problemene jeg hadde med forforsterker, DAC og typisk “hifi“-lydende høyttalere i ett grep.
Men en dag var det plutselig slutt på idyllen. Da jeg skrudde på DEQX-en begynte den å slå seg av og på uten stans, ingenting av det jeg forsøkte hjalp. For å gjøre en lang historie kort så har jeg sjekket alle de vanlige mulige feilkildene og gjort det som gjøres kan ifølge bruksanvisningen, som å resette minnechipen. Nå veksler den mellom å lyse svakt fiolett på alle knappene eller å gå helt i svart, ingen kontakt med PC.
Jeg har somlet en del med å ta fatt på dette, men saken er klar; enten trenger DEQX-en profesjonell hjelp, eller så gjør jeg det, reservekomponentene låter så ræva at jeg omtrent ikke spiller musikk lenger.
Så til spørsmålet (mulig det er dumt, men skitt au): Jeg har vel valget mellom å sende den til Golden Age Music i Sverige eller direkte til DEQX i Australia, uansett må den over vår trøblete riksgrense. Dermed dukker spørsmålet om avgifter opp. Ifølge tollvesenet skal varer som utføres midlertidig for reparasjon deklareres, jeg mener også å ha lest et sted at man må betale avgift av reparasjonsomkostningene i tillegg til varens verdi dersom den overstiger Kr 5000,-.
http://toll.no/templates_TAD/GuideArticle.aspx?id=194483&epslanguage=no
Jeg visste jo at Norge tar kaka når det gjelder byråkrati og avgifter, men kan det virkelig være tilfelle at man har gjort det så kronglete og dyrt for en fattig stakkar som allerede med tanke på havariet har fått seg et hardt slag?
Eller gjelder ikke dette slike tilfeller?
Med alt det eksotiske og ofte selvimporterte utstyret blant Hifisentralens medlemmer så er det kanskje noen som har erfaringer på området?