"Ellers er det ikke utlån når en må betale alt og evnt retunere etterpå. Da er det bare norsk lov med 30 dager returett som også de må forholde seg til. Det er ikke service!"
Det er nok ikke helt slik det fungerer i henhold til norsk lov.
Handler man på nett så har man 14 dager returrett, men kun så lenge produktet returneres i samme stand og mengde, og ikke har blitt tatt i bruk som sitt eget (noe som har medført mange rare tolkninger.)
Ved kjøp i butikk har du ingen returrett så fremt ikke butikken selv ønsker å tilby dette.
Da jeg og familien min driver en hvitevare butikk som nå skal begynne med hifi, har jeg lest og tenkt mye på hvordan vi skal håndtere utlån. Så var veldig glad når jeg fant denne tråden.
Alt jeg har lest på forumene her, tilsvarer at produktene må prøves hjemme, i det rommet det skal brukes i, før man kan høre hvor vellykket lyden blir. Med stor konkurranse fra netthandelen hvor man har minst 14 dager returrett så legger det et ekstra stort press på fysiske butikker for å gjøre det samme. Kanskje prisene også kan være litt høyere i butikk (heller tvilsomt da denne bransjen virker rimelig pris beskytta og minner meg mest om bilbransjen hvor alle butikkene selger sitt eget merke) noe som setter enda større krav på servicen.
Så utlån er noe jeg virker ønsker å tilby mine kunder. Men det er et enormt stort problem. Det er ikke snakk om at jeg lar en helt ukjent person, traske ut døra med en forsterker eller lignende, med kun ID som trygghet. Vi har ofte svindlere på besøk, disse har skaffet seg stjålet ID (eller som sist gang jeg ble lurt for 20 tusen kroner, brukte sin egen ID, fant ut senere at han skulle i retten uka etter og brukte da den uka til å kjøre rundt og svindle så mange butikker han kunne mens han venta på å bli dømt for det samme.) De har pugga personnummer, telefonnummer, adresse, arbeidsgiver, all mulig informasjon på personen de har stjålet kortet fra. De kommer inn skal ha 1 eller 2 tver/datamaskiner. Gjerne de dyreste. Ofte kan de ta og ringe og "dobbelt sjekke" med arbeidsgiver, kone etc, at det er ok at de kjøper dette produktet. Så skal de betale på her og nå og viser fint fram ID (som da ofte ikke bildet ligner og som oftest er sperret.) Eller de ønsker å bli tilsendt faktura (og de blir overraska hver gang jeg sier nei, for det har de "aldri" fått høre i en annen butikk før. De er skikkelig proffe, de ser helt strøkne ut, pent kledd gjerne i dress skjorte. (Men hele situasjonen er jo latterlig når man har blitt lurt før.) Med sånne mennesker der ute, så kan ikke jeg låne ut produkter til folk jeg ikke har et kundeforhold til.
Låner jeg ut produkter til 10 kunder, jeg får 5 salg ekstra på dette. 5 salg. Så er ikke det nok fortjeneste til å dekke tapet på den ene som aldri kommer tilbake igjen.
Men samtidig så jeg ønsker å låne ut og ser på det som et must. Jeg ønsker å yte den servicen som jeg selv forventer når jeg handler hos andre. Og gjerne helst toppe disse forventningene. Det er rett og slett hemmeligheten ved å drive butikk. Behandle dine kunder slik du ønsker selv å bli behandlet.
Jeg forventer ikke å gå inn i en butikk jeg aldri har vært i før, så kun med ID som trygghet for butikken traske ut med varer for 50 tusen kroner. Hadde en butikk gjort det så hadde jeg bare rista på hodet og blitt skremt. (Nå har jeg sendt fakturaer på beløp langt over dette, men aldri til ukjente eller folk jeg ikke følte meg trygge på (og det har blitt noen tap opp gjennom åra.)
Så hos oss, til du har et kundeforhold hos oss, eller jeg selv kjører ut til deg og installerer produktet i hjemmet ditt (som gir en viss trygghet) så vil vi kreve noe mer enn ID. Hva vi skal kreve derimot håpa jeg på å få hjelp av noen her på forumet. Noen som vet hva butikker rundt krever av depositum? Tar man 2000 kroner og låner ut anlegg til 50 tusen, så virker jo det like håpløst som å gi det ut for 0.
Virker det helt urimelig å kreve salgsprisen for produktet med da for eksempel, 7/14/21/30 dagers returrett? (Som ikke er lovpålagt og som vi ikke gir til vanlig.)
Samtidig tenkte jeg at det var da genialt å låne ut utstillingsproduktet, som da allerede er spilt inn/kalibrert etc (slik at man ikke trenger å låne produktet i en måned for å se om man vil ha det.) Produktet er allerede pakket opp (kan miste salg i mellomtida, men bedre med en fugl i handa enn ti på taket) og ønsker man å kjøpe det, så returnerer man utstillingen og får en ny i pakning ( ønsker man ikke å kjøpe det så slipper vi å ha utstilling pluss retur varen pakket opp, med det verdifallet som det medfører.)
Virker dette fryktelig kundefiendtlig og urimelig?
(Posten ble kanskje litt lang, så stopper her, men kommer mange flere poster etter hvert fra meg, hifi virker langt mer moro enn vaskemaskiner! (men tøyet blir jo ikke så reint.))