Forsterkere Motfase?

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Hei folkens. For ikke å vri kablene mine har jeg koblet minus til pluss på begge kanaler, altså minus på forsterker går til pluss på høyttaler, både på venstre og høyre side. Er dette feil? Jeg har for meg at det bare blir feil om man kobler slik på en side. Er det også noen som vet om Jeff Rowland 501 monoblokker er utstyrt med Zobel network?

Mvh Thomas
 

ssnht

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2004
Innlegg
457
Antall liker
52
Torget vurderinger
2
det blir feil ,ja
vender fasen 180 grader
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
6.661
Antall liker
3.354
Feil på noe, rett på noe....men hørbart? Jeg testet en gang dette blindt. Jeg klarte ikke å skille på polaritet. Men det er lett å høre om en høyttaler er koplet feil. Duelund mente at dette var viktig husker jeg. Kanskje enkelte er sensitive for slikt siden flere preamper har egen knapp for å snu fasen.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det er en grunn til at du har fargekoding på høyttalerkoblinger. For å få riktig FASE på dem, og IKKE koble slik du har gjort. Se å få kobla dem etter anvisning! Da fløtter elementene seg slik de skal. Ellers kan du ikke bare skade enkelte høyttalere, men også faktisk sprenge dem..Ja- jeg har opplevd dette- for lenge sia..
Det du har gjort, er å koble DELVIS i MOTFASE, ja..det kansellerer ut enkelte frekvenser også.. i de tilfeller lydbølgens topper og -bunnpunkter treffer hverandre på samme tid..
Ang. Jeff kan du sjekke spesifikasjonen på dem..står på sida..
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Neida. Dette er ikke farlig. Sprenge og skade høyttalerne? Hvordan skulle det skje? "Motfase" er ikke et tema. Det ville det vært hvis du koblet den ene høyttaleren sånn og den andre riktig, slik at de var 180 grader fasefoskjøvet, og de ville kansellert/dempet en del av lyden fra hverandre.

det som skjer nå, er at elementet starter med å gå innover når signalet sier "utover" og omvendt. Siden lydbølgene genereres av at elementet går ut og inn mellom 20 og 20.000 ganger i sekundet tviler jeg sterkt på at det er hørbart. Kaaaanskje det i teorien kan påvirke dynamikken/"smekket" i bassen en øøørliten smule?

...men jeg ville ikke koblet sånn selv, bare fordi det er "feil".
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Aldri hørt om at høyttalere har blitt sprengt av å snu fase. Mange bruker å sette nye høyttalere front mot front med fase snudd på den ene høyttalerne for en raskere innspilling. Så lenge det er gjort på
begge høyttalere ingen problem. Riktig nok snudd fasen 180 grader som nevnt. Kobles dem i motfase av hverandre får du en merkelig litt difus lyd med masse souround. Alt dette har jeg testet hjemme.
Enkelte forsterkere hår jo også fasevender. Dette også fordi mye musikk er tatt opp med snudd fase. Kan oppleve at det låter litt forskjellig med fasen snudd. Hadde en tid et rom der det spilte best med
snudd fase. Bare ikke lag kortsluttning så er du nok trygg.
 

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
I Infinity RS8 Kappa's bruksanvisning står det faktisk at du kan prøve å fasevende de for å høre om det passer best i lytterommet de står i. Så høyttalere tar ikke skade av dette, da hadde Infinity aldri anbefalt dette....:)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.086
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Én høyttaler i motfase er lett hørbart. Rent teoretisk er det mulig at man kan greie å høre forskjell også når man kobler begge høyttalerne i motfase - slik trådstarter har gjort - men jeg er ikke veldig bastant på det, jeg......

Bortsett fra det, er dette helt problemfritt. Høyttalerne tar ikke den minste skade av det - så hvis trådstarter synes den måten han har gjort det på er hensiktsmessig, er det bare å fortsette.
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.828
Antall liker
50.788
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Bare sånn for morro skyld testet jeg nå,hørte ikke mye forskjel. Diskanten ble litt rar syntes jeg,mulig jeg innbiller meg det men.

O
 

jan b

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.12.2008
Innlegg
324
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg syns faktisk bassen ble litt bedre på mine Kappa 8, resten hører jeg ikke forskjell på. Det skal sies at lytterrommet her er en liten akustisk katastrofe...:)
 

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.828
Antall liker
50.788
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Jeg syns faktisk bassen ble litt bedre på mine Kappa 8, resten hører jeg ikke forskjell på. Det skal sies at lytterrommet her er en liten akustisk katastrofe...:)
Jeg slet også med og finne rett plasering av høyttalerene,jobbet masse med det. Når jeg lente meg litt frem så hadde jeg bra bass,satt jeg meg tilbake forsvant den.
Etter masse frem og tilbake,og en som kom og målte rommet mit fant vi bra plasering,men med høyttaler bytte annenvær mnd ble det problemer.
Nå sitter det ganske bra,har en peispipe som ødlegger litt men,er fornøyd nå(nesten) :)

O
 
S

Sommerand

Gjest
Man kan sige er at hvis (absolut) fasen er korrekt så starter trompetisten med med at puste i stedet for at suge, luften starter med at blive mere "sammentrykt" overtryk Det samme kan siges med en tromme hvor der vil startes med et undertryk.

Jeg kom til at tænke på er at et overtryk fra et instrument, vil få mikrofonen til at bevæge sig indad som vores trommehinde, men giver det så et negativt gående signal fra mikrofonen på linje med en højtaler, for så bliver det jo faktisk forkert hvis polariteten bevares helt frem til CD'en, som bekendt vil en højtaler med et negativt gående signal bevæge sig indad og skabe et undertryk.

Er det mig som laver en tanketorsk her?? Måske er der en med studio-erfaring som kan forklarer hvad der foregår og evt. berolige mig. For jeg skifter også af og til fase og den ene gang er den ene stilling bedst, og på den næste CD er det måske modsat.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Man kan sige er at hvis fasen er korrekt så starter trompetisten med med at puste i stedet for at suge, luften starter med at blive mere "sammentrykt" overtryk Det samme kan siges med en tromme hvor der vil startes med et undertryk.

Jeg tror ikke det kan sies så enkelt. Lydbølgene kommer jo mot lytteren som trykkendringer i luften uansett, men bølgene blir initiert av at høyttalermembranen går bakover i stedet for fremover, og begge retningene er like viktige for å lage lydbølgene.

Lyden av et basstrommelag er jo ikke en stor utoverbevegelse av elementet, men mange bevegelser inn og ut.
 

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Innlegg
4.315
Antall liker
1.174
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Man kan sige er at hvis fasen er korrekt så starter trompetisten med med at puste i stedet for at suge, luften starter med at blive mere "sammentrykt" overtryk Det samme kan siges med en tromme hvor der vil startes med et undertryk.

Jeg tror ikke det kan sies så enkelt. Lydbølgene kommer jo mot lytteren som trykkendringer i luften uansett, men bølgene blir initiert av at høyttalermembranen går bakover i stedet for fremover, og begge retningene er like viktige for å lage lydbølgene.

Lyden av et basstrommelag er jo ikke en stor utoverbevegelse av elementet, men mange bevegelser inn og ut.
Åhuffameg....men jeg orker ikke.
 
S

Sommerand

Gjest
Man kan sige er at hvis (absolut) fasen er korrekt så starter trompetisten med med at puste i stedet for at suge, luften starter med at blive mere "sammentrykt" overtryk Det samme kan siges med en tromme hvor der vil startes med et undertryk.

Jeg kom til at tænke på er at et overtryk fra et instrument, vil få mikrofonen til at bevæge sig indad som vores trommehinde, men giver det så et negativt gående signal fra mikrofonen på linje med en højtaler, for så bliver det jo faktisk forkert hvis polariteten bevares helt frem til CD'en, som bekendt vil en højtaler med et negativt gående signal bevæge sig indad og skabe et undertryk.

Er det mig som laver en tanketorsk her?? Måske er der en med studio-erfaring som kan forklarer hvad der foregår og evt. berolige mig. For jeg skifter også af og til fase og den ene gang er den ene stilling bedst, og på den næste CD er det måske modsat.
DPA skriver citat "Polarity:
Positively increasing sound pressure produces
positive going voltage at pin 2"

Puha så det burde der være styr på hvis teknikerne er omhyggelige, og alle fabrikanter af mikrofoner har angivet dette. Men det virker godt nok som om der ikke altid er fuldstændig styr på det.

Hvor hørbart det er må afhænge af musikken og anlæggets nøjagtighed, og ikke mindst hvor upåvirket signalet gå fra højtalerne til ørerne.
Nogen gange kan man tydeligt hører faseskift/polaritetsskift , andre gange ikke.

En studio tekniker beskrive lydforskellen her, mere fyldigt og mere punch. men ikke altid lige nemt at høre taget herfra : http://jaygraydon.net/MIC_TUTORIAL.pdf

When both stereo channels are reversed from the stereo system speaker terminal
outputs to the speaker terminal inputs, the sonic problem is not nearly as bad as one of
the speakers reversed in phase. Even so, the audio will not sound as good in
comparison to absolute phase (correct wiring throughout the audio path). In this case,
both speaker cabinets are not pushing air forward at initial attack. Instead, the speaker
cabinets are pulling air inward causing a slight loss of low-end frequency level as well as
low frequency “punch” (impact).
Again, this type of inverted phase may be difficult to hear at first.
 
Sist redigert:

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
For å gjøre det litt mer komplisert kan man vel også treffe på innspillinger hvor innspillingskjeden er i motfase.
 

thomaslmh

Medlem
Ble medlem
04.03.2013
Innlegg
47
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Dette høres intuitivt riktig ut for en noldus som meg. takk.
 
Topp Bunn